Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Crabbedam; De bouw

Gestart door Vinkendrecht woensdag 25 maart 2020, 09:27:40

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Crabbedam; De bouw
Met grote belangstelling je update gelezen. Ziet er allemaal weer prachtig uit, zeer realistisch.

Alleen dat met die tanks snap ik nog niet helemaal. Op de foto zijn die weliswaar netjes uitgelijnd met de achter rand maar daar lopen ook sporen. Die zullen toch niet door de tanks heen gaan. Komen die dan op een stellage over het spoor of hoe moet ik dat begrijpen? Want dan vraag ik mij weer af waarom die tanks schuin moeten staan.
Je hebt ze aardig netjes en recht gedremeld. Zelf doe ik dat liever niet met de Dremel. Door de hoge draaisnelheid gaat de kunsstof smelten en krijg je ongelijkmatige randen. Dat moet dan weer gevijld of geschuurd worden en zo verlies je meerdere mm. Meestal gebruik ik voor deze werkjes een babyzaagje, je weet wel een beugeltje waar een klein ijzerzaagje in gespannen wordt, of een Roco zaagje. Dan heb je een mooie gladde strakke snede waar nog weinig aan na te bewerken is en heel weinig materiaalverlies.


Citaat van: Vinkendrecht op dinsdag 16 april 2024, 00:07:02De bus stopt straks voor de bakkerij.   
Dat is handig want dan kunnen de busreizigers meteen een broodje kopen.
Re: Crabbedam; De bouw
Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 16 april 2024, 02:54:22Alleen dat met die tanks snap ik nog niet helemaal. Op de foto zijn die weliswaar netjes uitgelijnd met de achter rand maar daar lopen ook sporen. Die zullen toch niet door de tanks heen gaan. Komen die dan op een stellage over het spoor of hoe moet ik dat begrijpen? Want dan vraag ik mij weer af waarom die tanks schuin moeten staan.

Henk bedankt voor je complimenten.

op de eerste foto van de laatste update zie je onder de tanks een zwarte lijn. Op deze lijn staat de achterwand. Het achterste spoor loopt hier dus achter en gaat iets verderop naar beneden richting schaduwstation. De tanks zet ik schuin, ten eerste om ruimte te winnen en ten tweede, zo staat alles net een beetje anders en niet recht toe recht aan.
Het zagen ging prima met de dremel in de laagste stand. Daardoor smelt het plastic minder snel en met een vaste hand en goede ondersteuning kreeg ik de zaagsnede redelijk recht. Deze is ook niet breder dan de dikte van het schijfje als ik de delen weer tegen elkaar zet. Misschien ook meer geluk dan wijsheid.  :D
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Martin,

Allereerst beterschap voor je vrouw toegewenst.

Mooie update weer en ziet er goed uit het schuine gelegde tank opslag terrein.
En herkenbaar dat denken aan de baan terwijl je in bed ligt en dan leuk de volgende dag de hersenspinsel uitproberen meestal pakt dat dan goed uit.
Het vervuilde wegdek is mooi geworden je zou aan het eind of aan het begin is maar hoe je het bekijkt of te wel waar de bus stopt aan de achterkant van de bus nog wat vervuilen daar waar de motor van de bus staat boven het asfalt.

Groet Michel
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2017

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Re: Crabbedam; De bouw
Citaat van: h0_miessie op dinsdag 16 april 2024, 08:16:53Het vervuilde wegdek is mooi geworden je zou aan het eind of aan het begin is maar hoe je het bekijkt of te wel waar de bus stopt aan de achterkant van de bus nog wat vervuilen daar waar de motor van de bus staat boven het asfalt.

Dankjewelvoor je reactie.
Die tip met het vervuilen achter de bus is een goeie. Nog niet aan gedacht. Ga ik zeker doen.

Citaat van: Pt2/3 op dinsdag 16 april 2024, 10:51:45Voor het "fijne" zaagwerk gebruik ik een juwelierszaag.

Deze kende ik nog niet Cees. Heb heb wel een 'gewone' figuurzaag. Dat lijkt er wel op. Ik heb alleen het probleem dat ik met zulke dingen altijd scheef zaag....  :?
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2016

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Het effect van de zaagactie is denk ik bij de grootst overgebleven opslagtank het beste, doordat je er op ooghoogte toch niet omheen kunt kijken.
Of de plaatsing van de afgezaagde splinter optisch werkt, weet ik niet.  Maar dat zie je vanzelf als de achterwand geplaatst is. Vooralsnog: goeie actie!

Groet,

Peter
Re: Crabbedam; De bouw
Weer even een kleine update vanuit Crabbedam.
Ik ben voornamelijk bezig geweest met het op kleur brengen van het verlaadstation, de opslagtanks en de vulleidingen voor deze tanks.
Verder is er weinig nieuws te melden.
Andere privézaken eisen meer aandacht en een weekje vakantie gaf ook geen vorderingen in de bouw maar was wel erg lekker.

2024-04-21; BHC (2).jpg
Het verlaadstation

2024-04-22; BHC.jpg
De opslagtanks

2024-04-21; BHC (3).jpg
De vulleidingen voor de tanks   
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2012

offline
Re: Crabbedam; De bouw
dat op kleur brengen is heel goed gelukt  :thumbup:;

mvg,
Michel
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Crabbedam; De bouw
De kleuren zijn zeker goed gelukt Martin. :thumbup:

Groet Michel
Re: Crabbedam; De bouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Wat een beetje kleur al niet kan doen Martin  :thumbup: :thumbup:
Lekker hoor een weekje vakantie.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Dag Martin.

Het verlaagd station ziet er prima uit:
een goed onderhouden installatie en
een flink verweerde afdak  :thumbup:  :thumbup:

Ik ben zeer benieuwd of de opslagtanks
ook nog enige verwering krijgen,
want daar zit nog wel wat werk in :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Crabbedam; De bouw
Allen bedankt voor de positieve reacties.

Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 12 mei 2024, 11:46:32Dag Martin.

Het verlaagd station ziet er prima uit:
een goed onderhouden installatie en
een flink verweerde afdak  :thumbup:  :thumbup:

Ik ben zeer benieuwd of de opslagtanks
ook nog enige verwering krijgen,
want daar zit nog wel wat werk in :roll:

Groeten,

Erik.


Bedankt voor je reactie Erik.
Ja dat vervuilen moet zeker nog gebueren, al moet het niet overdadig worden.
Re: Crabbedam; De bouw
Weer even een kleine update.
Het gaat nog niet hard, maar ja, te weinig tijd en teveel hobby's.....
Hierbij de vorderingen van de brandstoffenhandel Carbbedam.
Met verdunde zwarte verf is boel eens even flink vervuild. De modelbaan is gesitueerd in de jaren '80 en '90 en toen was vuil heel gewoon.
Het is nog niet helemaal klaar, maar het eerste resultaat is bevredigend. Ook de laad installatie voor de tankwagens is vervuild.
Daarnaast zijn de decals met de naam van het bedrijf aangebracht
Daarnaast is de definitieve plaats van de tanks op de modelbaan bepaald door de module eventjes weer in de baan te plaatsen.
Ook de posities van de andere onderdelen van het tankoverslagbedrijf zijn bepaald.

2024-06-10; BHC krijgt vorm (1).JPG
De tanks zijn vervuild en de bedrijfsnaam is aangebracht.

2024-06-10; BHC krijgt vorm (2).JPG
Ook op de andere tank is nog een deel van de bedrijfsnaam te lezen.

2024-06-10; BHC krijgt vorm (3).JPG
Ook het laadperron heeft een washing gehad.

2024-06-10; BHC krijgt vorm (4).JPG
De plek op de module is bepaald door de module in de baan te plaatsen. De tanks moeten wel strak tegen de achterwand staan.

2024-06-10; BHC krijgt vorm (5).JPG
Zo ziet het er dan van afstand uit.
   
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Prachtige vorderingen weer Martin. :thumbup:
Alles ziet er goed uit en past perfect bij elkaar.
En van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

Groet Michel
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Goedemorgen Martin, van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele jaren modelspoorplezier gewenst.

Ik volg jouw draadje al een tijdje. Die opslagtank ziet er levensecht uit. Ben benieuwd naar die decals met tekst van BHC, zelf gemaakt en zo ja hoe?
Re: Crabbedam; De bouw
Citaat van: h0_miessie op vrijdag 14 juni 2024, 05:55:47Prachtige vorderingen weer Martin. :thumbup:
Alles ziet er goed uit en past perfect bij elkaar.
En van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

Groet Michel

Dankjewel Michel
Re: Crabbedam; De bouw
Citaat van: FransW op vrijdag 14 juni 2024, 06:44:19Goedemorgen Martin, van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele jaren modelspoorplezier gewenst.

Ik volg jouw draadje al een tijdje. Die opslagtank ziet er levensecht uit. Ben benieuwd naar die decals met tekst van BHC, zelf gemaakt en zo ja hoe?

Dankjewel Frans.
De decals maak ik in Paint, voeg ze daarna in, in een Word bestand. Zo kan je nog wat spelen met de grootte. Daarna eerst op normaal papier uitprinten om te kijken of het klopt en als dat het geval is, print ik ze op decalpaper. Blanke lak erover en als dat droog is, zijn je decals klaar voor gebruik.
Decals in lichte kleuren, zoals wit, geel of oranje is mij nog niet gelukt. Die blijven te doorzichtig.
Re: Crabbedam; De bouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Crabbedam; De bouw
:) Van harte gefeliciteerd!
Je decals zien er mooi en strak uit en de tanks zijn ook erg mooi geweatherd. B)
Lichte decals moet je eigenlijk printen op wit decalpapier, maar dan zit je weer met een witte achtergrond rond je decal.
Of het dan heel precies uitsnijden, maar dat is lastig met tekst e.d.
Re: Crabbedam; De bouw
Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 14 juni 2024, 14:16:49:) Van harte gefeliciteerd!
Je decals zien er mooi en strak uit en de tanks zijn ook erg mooi geweatherd. B)
Lichte decals moet je eigenlijk printen op wit decalpapier, maar dan zit je weer met een witte achtergrond rond je decal.
Of het dan heel precies uitsnijden, maar dat is lastig met tekst e.d.

Dankjewel Dirk-Jan.
Uitprinten op wit decalpapier is inderdaad een optie. Dat heb ik wel eens gedaan, maar het uitsnijden is de grootste uitdaging...
Re: Crabbedam; De bouw
En weer een stukje verder.
Het terrein van de brandstoffenhandel krijgt steeds meer vorm. De ruimte daar is beperkt en moet gedeeld worden met de uitbater van de goederenloods.
Om dat op te lossen heb ik volgende bedacht. De tankwagens komen het terrein van BHC op van achter de opslagtanks (niet zichtbaar dus op de modelbaan), rijden dan tussen de tanks en de laad en los unit bij de sporen door naar het laadstation en vandaaruit weer de weg op.
Verder is er gewerkt aan de wegen. Langs de randen is weer een klinkerrand gemaakt. Verder is de parkeerplaats naast de groenteboer aangelegd. Het laatste stukje trottoir moet nog op kleur gebracht worden. Aan het eind van de parkeerplaats komt een oprit naar het terrein van het seinhuis.

2024-06-19; BHC (2).JPG
De tankwagens komen tussen de opslagtanks en het laad en losstation door en rijden naar het laadperron.

2024-06-19; BHC (1).JPG
Vanaf het laadperron kunnen ze weer naar de openbare weg

2024-06-19; Wegenbouw (1).JPG
Langs de wegrand zijn klinkers aangebracht

2024-06-19; Wegenbouw (3).JPG
Ook voor de winkel van de groenteboer, die een nieuw boerd heeft boven de deur met daarop de juiste tekst. Groente ipv Groeten....

2024-06-19; Wegenbouw (4).JPG
De parkeerplaats in wording met daarop 3 aangepaste automodellen.

2024-06-24; Wegenbouw (1).JPG
Het trottoir ronde de parkeerplaats moet nog op kleur gebracht worden

2024-06-24; Wegenbouw (3).JPG
De oprit naar het terrein bij het seinhuis.   
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Martin, wat een mooie update weer. :)
Je parkeerplaats ziet er zeer goed uit ook de bewerkte auto waar de boodschappen in gedaan gaan worden door de bezoekers van de groentewinkel met zijn nieuwe reclamebord. :thumbup:

Ja soms is het wat improviseren met de ruimte maar dat weet je allemaal goed op te lossen door creatief te denken waardoor iedere cm goed benu wordt.

Groet Michel
Re: Crabbedam; De bouw
Weer een update vanuit Crabbedam.
Ik ben verder gegaan met de wegenbouw en hierbij liep ik tegen een uitdaging aan.
De hoofdweg door Crabbedam loopt in een boog, zoals is te zien op de eerste module. De weg moet wel breed genoeg blijven.
Dit bleek vooral bij brandstofhandel BHC een probleem op te leveren.
De opslagtanks moeten daardoor verder opschuiven richting de kopsporen. Hierdoor kan er geen weg meer langs gelegd worden waarover de vrachtwagens het laadperron kunnen bereiken. Ik moet nog even gaan puzzelen hoe ik dit op ga lossen.
Verder is er verder gewerkt aan de weg en trottoirs aan de andere zijde van de overweg. Eerst is het wegdek uitgetekend en uitgesneden uit 1mm dik karton.
Daarna volgden de trottoirs uit 2 mm dik karton.
Vanwege enkele dagen mooi weer zijn de trottoirs meegenomen naar de tuintafel en daar voorzien van de tegels door deze in te krassen.
Hierna zijn de trottoirbanden (Evergreenstrips van 1,5 x 2mm in lengtes van 11,5 mm langs de trottoirs gelijmd.
Dit geheel is daarna geschilderd in een beige/grijze kleur en moet nu nog vervuild worden met potloden. Het autowegdek is zwart geverfd en moet ook nog vervuild worden.
Het oude seinhuis van Crabbedam is een dorpsmonument en is als seinhuis niet meer in gebruik. De plaatselijke modelbouwvereniging heeft er haar hobbyruimte ingericht. Dit moet nog verder vorm gegeven worden. Wel is het hekwerk langs de omloop weer vastgezet. Het wachten is het nog op de trap.

2024-06-27; Wegenbouw (1).JPG
De weg en het trottoir langs de brandstofhandel

2024-06-27; Wegenbouw (2).JPG
Er is geen ruimte meer voor een toegangsweg tussen de tanks en het leidinggedeelte 

2024-06-27; Wegenbouw (3).JPG
De spoorwegovergang is in aanbouw.

2024-06-27; Wegenbouw (4).JPG
De weg richting het station krijgt vorm

2024-06-30; Wegenbouw (1).JPG
Lekker hobbyen aan de tuintafel

2024-06-30; Wegenbouw (2).JPG
De trottoirs worden op kleur gebracht

2024-07-03; Wegenbouw (1).JPG
Wegdek en trottoirs bij de brandstofhandel

2024-07-03; Wegenbouw (2).JPG
Nogmaals de spoorwegovergang

2024-07-03; Wegenbouw (3).JPG
De weg naar het station heeft een basiskleur gekregen.

2024-07-03; Wegenbouw (5).JPG   
Het voormalige seinhuis, nu hobbyruimte van de modelbouwclub   
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Martin,

Zoals altijd weer genoten van je update.
Knap hoe je op een kleine ruimte alles netjes weet te laten passen zodat het nog steeds prachtig eruit ziet.
Het stoepgedeelte ziet er mooi uit op de 2mm karton en in is inderdaad een heerlijke klus voor de tuintafel in het zonnetje.

Groet Michel
Re: Crabbedam; De bouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Hoi Martin,

Leuke en leerzame update, slim om Evergreen strips als stoeprand te gebruiken, je moet er maar opkomen  :thumbup: :thumbup:
Succes met passen en meten, maar dat is jou wel toevertrouwd.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Crabbedam; De bouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Crabbedam; De bouw
 :) Erg mooi hoe je de trottoirs weet te maken. :thumbup:
En leuk dat de Preiser modelbouwers in het seinhuis hun hobbyruimte krijgen, niet heel groot maar wel een gave plek. B)
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Citaat van: Vinkendrecht op zaterdag 06 juli 2024, 04:06:34...Het oude seinhuis van Crabbedam is een dorpsmonument en is als seinhuis niet meer in gebruik. De plaatselijke modelbouwvereniging heeft er haar hobbyruimte ingericht. Dit moet nog verder vorm gegeven worden. 

Super idee; dat zouden meer gemeenten moeten doen. En ProRail... :D
Re: Crabbedam; De bouw
De trottoirtegels zijn ingekleurd, het wegdek is zwart geschilderd. Er zijn nog kleine plekjes die aangepast moeten worden en het wegdek moet nog vervuild worden, maar dat komt nog wel.
Ik ben iemand die met het knutselen nog wel eens van het één naar het ander switcht, gewoon om de variatie er in te houden.
Zo ben ik nu begonnen met het maken van een gebouwtje om de pompen van het verlaadstation. Of dat in de grote mensen wereld ook zo is? Geen idee, maar ik vind het wel leuk staan. Aansluitend aan het gebouw komt een pand dat tegen de achtergrond aan komt te staan. Dit pand heeft een soort zaagtanddak. In het pand komt een blikfabriek of machinefabriek. De gevels zijn gemetseld.
Na een eerste ontwerp, dat niet beviel, is een aangepast ontwerp gemaakt. Gewoon van karton, dat vind ik makkelijk werken en is goedkoop. De gevels van de panden worden gemaakt van gekleurd karton waar de bakstenen ingekrast worden.
Dat inkrassen kan gewoon beneden aan de eettafel of bij mooi weer aan de tuintafel.

2024-07-10; Wegenbouw.JPG
De trottoirtegels zijn ingekleurd. Het wegdek en de trottoirs zijn vastgelijmd. Het is nu wachten op details.

2024-07-10; Bedrijven crabbedam (1).JPG
Het eerste ontwerp voor het pomphuisje en het het eerste deel van de blikfabriek.

2024-07-10; Bedrijven crabbedam (2).JPG
Ik vond de ramen van het pomphuis te klein en de ramen in de blikfabriek te groot.

2024-07-11; Bedrijven Crabbedam (1).JPG
Het tweede ontwerp. Een grotere ramen in het pomphuis en kleinere ramen in de blikfabriek.

2024-07-11; Bedrijven Crabbedam (2).JPG
Deze gevel staat iets verder van de achterwand. Het gebouw gaat op de volgende module verder en dat deel staat iets verder naar achteren.

2024-07-17; Bedrijven Crabbedam (1).JPG     
Hier de complete gevel van de blikfabriek. Er komt ook een deel met een laad en los mogelijkheid. Dat geeft weer een extra demensie aan de buurtgoederentrein en aan het rangeren.

2024-07-17; Bedrijven Crabbedam (2).JPG
Dan is het de beurt aan het gekleurd karton. Eerst de steenranden boven de ramen en dan eerst de horizontale lijnen van de bakstenen in krassen

2024-07-17; Bedrijven Crabbedam (3).JPG
Vervolgens zijn de verticale lijnen aan de beurt. Om de andere lijn een baksteen inkrassen en hierbij rekeninghouden met de hoeken van het pand

2024-07-17; Bedrijven Crabbedam (4).JPG
En na een avondje stenen inkrassen is de helft van de gevel klaar.

Wordt vervolgd.   
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Respect voor je monnikenwerk wat betreft het inkrassen van de muren van je prachtige gebouw in wording Martin. :thumbup:
Het ziet er strak en mooi uit. :thumbup:
Ja het was weer een plezier om naar je vorderingen te kijken.

Groet Michel
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2016

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Het is inderdaad weer heel fraai! Ik doe dit liever met de computer en de lasersnijder. Dat vergt ook wel veel geduld: eentonige muisklikken om de bakstenen te tekenen en kleurpotlood om de steentjes op kleur te brengen.
Maar mooi strak snijden met een liniaal en mes of kraspen gaat mij (helaas) niet zo goed af. Ik heb hier dus veel bewondering voor!

Groet,

Peter
Re: Crabbedam; De bouw
Citaat van: BlikkenTinus op donderdag 18 juli 2024, 13:27:55Het is inderdaad weer heel fraai! Ik doe dit liever met de computer en de lasersnijder. Dat vergt ook wel veel geduld: eentonige muisklikken om de bakstenen te tekenen en kleurpotlood om de steentjes op kleur te brengen.
Maar mooi strak snijden met een liniaal en mes of kraspen gaat mij (helaas) niet zo goed af. Ik heb hier dus veel bewondering voor!

Groet,

Peter


Dat kan natuurlijk ook Peter, maar ik heb geen lasersnijder of plotter.  :D . Daarnaast zit ik op m'n werk al de hele dag achter de computer en is dit voor mij heerlijk ontspannend. Door de afwisseling van dan weer aan dit en dan weer aan dat te knutselen is het niet saai.  ;)
Overigens is de eerste gevel van de blikfabriek klaar qua inkrassen van de stenen.

2024-07-18; Bedrijven Crabbedam.jpg