Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Kom gezellig een keertje bij jouw lokale stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Re: Marceltal, DRG 06 001 aangekomen
Pagina's: 1 ... 10 11 [12]   Omlaag

Auteur Topic: Re: Marceltal, DRG 06 001 aangekomen  (gelezen 49025 keer)

lucdiels

• Vaste Gast
  • **
Re: Marceltal, DRG 06 001 aangekomen
« Reactie #550 Gepost op: zondag 04 september 2022, 08:03:49 »

Hallo,

ik heb nog één en ander te vertellen over wat ik deze week heb gedaan naast de scenery van de westelijke heuvel.
Donderdag kwam eindelijk de nieuwe CS3 die ik aan gunstige voorwaarden van Maerklin kreeg aangeboden ter vervanging van de CS2 waarvan het touchscreen dood bevroren was geraakt en niet meer te herstellen was.
Bij het installeren van de CS3 en het koppelen van de Link88 kreeg ik eerst geen terugmeldingen. Op onderzoek gegaan en uiteindelijk bleek de oplossing een massaverbinding naar de 16 vaste terugmeldingen op de L88, iets wat vroeger niet nodig was. Toen dat in orde was kreeg ik geen meldingen op Windigipet. Bleek dat daar met de nieuwe versie 2021 de configuratie van de terugmeldingen veranderd was. In de automatische overgang van versie 2018 naar versie 2021 stond daarals nummer voor de L88 "29" wat het oude nummer van de verbinding met de CS2 was. Na wat zoeken en proberen heb ik gewoon "1" ingevuld omdat dat ook de nummer was op CS3 en ja hoor daar verschenen de terugmeldcontacten op het computerscherm. Alles in orde dacht ik, ik kan weer gaan rijden na bijna 12 maanden gesukkel en wachten op Maerklin met de CS2.
Zag ik gisteren plots dat één van mijn seinen niet meer naar rood ging na passeren van de trein. Bleek dat alle terumeldingen die via L88-1 komen op de nieuwe CS3 rood kleurden. Ik wist dat dit een een probleem met de communicatie tussen L88 en CS3 was uit het verleden, maar alles was daarvoor ok, dus wat nu? Na wat testen met aan en uit zetten van L88-1 en CS3 kon ik het euvel niet verhelpen. Dan maar de grote middelen, ik heb nog een L88 in spare liggen, dus deze aangesloten op de CS3, die die dan als L88-2 herkende, één terugmeldcontact als proef aangemaakt en ja hoor alles perfect. dan de S88's van L88-1 aangesloten op de nieuwe L88-2 maar dan begon het werk pas. Alle terugmeldcontacten op de L88-1 deleten (zo'n 320) en nieuw aan maken op de CS3 met verwijzing naar L88-2 ipv L88-1. Dus na wat tokkelwerk op de CS3 werkte alles weer normaal behalve op Windigipet, want ook daar moest ik de configuratie aanpassen naar L88-2 ipv L88-1, maar ja na zo'n twee dagen werk alles weer in orde.

Nog een extra feit: de L88-1 voelde warm aan, voor mij een indicatie dat er wat fout was in die Link 88. Die mag nu naar Tante M voor reparatie.

Vandaag dan weer verder met de scenery.

Peter, die DRG 06 001 is een insider uitgave van Maerklin en ik koop in principe alle insiders van tijdperk III en ervoor. Dus deze kwam in aanmerking voor aankoop, en het is ook een mooie lok met veel functies dus een leuke om straks te programmeren in WDP. Maar hij (voor mij blijft alles M/V/O) komt wel met een flink prijskaartje.

Groetjes

Luc
Omne paulo difficile ante facile est

Wico

• Stamgast
  • Swiss rail .. what else?
    • Wico's Donnerwetter Alm
« Reactie #551 Gepost op: zondag 04 september 2022, 09:18:42 »

@citaat @citaat

Volgens de Duitsers is een loc vrouwelijk: "die Locomotive".

@citaat

Ik herken de frustratie als alles "spontaan" niet meer goed werkt :?. Blij voor je dat alles nu weer ok is.

Groeten,
Wico
« Laatst bewerkt op: zondag 04 september 2022, 09:24:22 door Wico »

Dirk-Jan

• Speciale Gast
    • Baanplan (zonder plan)
« Reactie #552 Gepost op: zondag 04 september 2022, 09:31:59 »

B) Mooie stroomlijnlok, en een hele snelle zo te zien in het filmpje. :thumbup: :D
En gelukkig zijn al je instelling perikelen weer gedaan en gelukt, de hobby gaat niet altijd vanzelf,
maar als het dan weer allemaal gelukt is, is de voldoening er ook, je doet het toch maar effe. O:-D :thumbup:

Dirk-Jan

Haradigi

• Vaste Inboedel
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
« Reactie #553 Gepost op: zondag 04 september 2022, 10:35:59 »

Gewoon een mooie "snelle" loc.

groet
Harald

lucdiels

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #554 Gepost op: zondag 04 september 2022, 11:28:29 »

Hallo

Harald, dat is spijkers met koppen slaan :D
Dirk-Jan en Wico, ja soms kan je een keer zuchten bij de hobby, maar als je dan alles weer in orde krijgt dan is het een zucht van verluchting...
Wico, dan zijn wij het met de Duitsers oneens want in het Nederlands is de locomotief, hij, maar ja wij zijn het met de Duitsers veel oneens geweest in het verleden, dus dit kan er ook nog bij  :)

Deze morgen ging de 094 aan het sputteren na eerst 5 rondjes goed gereden te hebben, en niet meer goed te krijgen. Dus retour naar M zeker... zucht
Groetjes

Luc
Omne paulo difficile ante facile est

Wico

• Stamgast
  • Swiss rail .. what else?
    • Wico's Donnerwetter Alm
« Reactie #555 Gepost op: zondag 04 september 2022, 11:48:06 »

@citaat

Don't mention the war ... :D.

Groeten,
Wico

Lobomotion69

• Stamgast
« Reactie #556 Gepost op: zondag 04 september 2022, 17:23:30 »

Hoi Luc,

Mooie aanwinst  :thumbup:
Hij / zij ( tja wat is een loc eigenlijk  :) ) heeft een stoere en sterke uitstraling, snap wel dat je hier warm voor liep.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Peter, Een lok is vrouwelijk want ze blaast regelmatig stoom af. In het Duits die Lokomotieve, weiblich. In het Frans, la lokomotive. In het italiaans, la lokomotiva. moet ik nog even doorgaan? In het Nderlands maken we geen onderscheid tussen vrouwelijke en mannelijke lidwoorden (allebei de), alleen onzijdig (het).

Luc, Max is tegenwoordig van iedereen!
Vriendelijke groet, Henk

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #557 Gepost op: zondag 18 september 2022, 08:17:56 »

Dat er geen verschil zit tussen mannelijk en vrouwelijk in Nederlands omdat ze beide van het lidwoord 'de' voorzien worden?
Nee, zo werkt het niet altijd.
De man haar neus zag rood (?) De vrouw had zijn arm gebroken (?). Dat laatste kan, maar dan betekent het dat Marie de arm van Piet gebroken heeft en niet haar eigen arm.
En wat andere talen ervan maken is ook echt niet relevant. Maar in het Nederlands wordt locomotief inmiddels volgens de Taalunie gezien als m/v... Dus genderneutraal! Da's woke..

Groet,

Peter
Pagina's: 1 ... 10 11 [12]   Omhoog