Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Baan van Michel Evers

Gestart door Michel Evers zaterdag 19 oktober 2019, 10:54:31

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Baan van Michel Evers
B VI (K. Bay. Sts. B.) op de testbaan.


Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Fantastisch Michel  :thumbup:
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op zondag 08 augustus 2021, 21:06:05
Hoi Rob,

helemaal mee eens. De stoomslagen klinken als die van een middel grote dan wel grote stoomloc.
Maar nog geen andere gevonden.
De bel vind ik nog wel gelijken.
Maar ik ben nog zoekende naar geluiden.
Dus als je wat weet, dan laat het maar weten.

Het inbouwen was een kwestie van passen en meten.
Een ESU micro er in maar wel een speaker met volledige geluidskast.

Michel,
Op loksound site staat onder loksound micro glaskasten het geluid dat er bij zou moeten horen.
52827 , helemaal onderaan.
Re: Baan van Michel Evers
Rob,

dank je wel.
De meeste van mijn geluiden komen bij ESU vandaan. Ook de geluiden van de Glaskasten.
Maar ik zal die jij aangeeft ook nog eens proberen. Misschien is die wel beter.

Niet geschoten is altijd mis.

:thumbup:
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op woensdag 04 november 2020, 17:32:57
Hoi Wim,

als je kijkt naar de rails, contactpunten, wielen en sleper, dan is het maar millimeter werk, het verschil tussen geen en wel problemen. Een sleper net een paar millimeter langer en op de afgaande kanten van een wissel komen de problemen.

Dus het is veel slowmotion rijden en kijken waar de schoen wringt.

Ik hoop dat het uiteindelijk bij alle wagons met sleper lukt.
Een loc met sleper heeft niet snel een probleem omdat de sleper bijna volledig tussen de wielen gemonteerd is en de wielen er voor zorgen dat de sleper op de goede plaats blijft.

En zo blijven we bezig.

Groet,
Michel

Voor oplossingen op het gebied van slepers voor gebruik met Märklin rails ;
Kijk ook 's naar de Brekina MAN Schienenbus over hun oplossing met de AC versie met 2 slepers onder de assen.
Overigens een mooie railbus, die je niet vaak tegenkomt.
Re: Baan van Michel Evers
Rob,

dank je wel voor je reactie.
Momenteel heb ik eigenlijk geen problemen meer met slepers.
Ik heb inmiddels al heel veel loc's omgebouwd en al deze loc's lopen momenteel eigenlijk allemaal prima.

Het gebruik van twee, korte slepers is ooit bij mij opgekomen, maar is tot nu toe niet nodig geweest.
Wit of kleur voor de ruimte waarin mijn spoorbaan staat?
Voordat ik aan mijn baan versie 2.0 begin ga ik eerst de ruimte schilderen. In ieder geval de houten balken en het dakraam.
Daarna komt er een dag/nacht regeling in. Zo iets als Peter de Geluidsman gemaakt heeft. Hij heeft mij inmiddels het nodige advies gegevens, waarvoor mij oprechte dank.
Ja, waarom het wiel opnieuw uitvinden.

Toch een vraag aan diegenen die hun ruimte al geschilderd hebben.
Welke kleur is raadzaam?
Zelf denk ik aan gewoon wit omdat de LEDs al kleur gaan geven.
Maar ik heb op het forum ook al gelezen dat de ruimte een iets of wat blauwe kleur heeft gekregen.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan van Michel Evers
Ik heb Hornbach wolkenbehang op de muren, de rest is wit...
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baan van Michel Evers
 @citaat
Heb je foto's ?

groet
Harald
Re: Baan van Michel Evers
Erik,

net als Harald de vraag of je eens een foto of foto's kunt laten zien.
Ik ben erg benieuwd.
Re: Baan van Michel Evers versie 2.0 So far so good
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Baan van Michel Evers versie 2.0 So far so good
Citaat van: Michel Evers op vrijdag 11 december 2020, 18:05:36
Deze week de baan tafel verhoogd. De hoogte is nu 120 cm. en de gehele baan staat op wielen.
Dat is echt ideaal. Hier staat de baan van het hoogspoor nog hoger: 130cm. Het lager gelegen spoor ligt op 118cm.
Ik ben zeer benieuwd naar het verdere verloop van je project. Groetjes Egidius
Re: Baan van Michel Evers
Als ik nog wat beter naar de diverse meningen "geluisterd" had, dan was mijn baan versie 2.0 niet nodig geweest :roll: :roll:  en dan was ik nu al een stuk verder geweest.
Maar och, het is een hobby en we zijn er mee van straat.
Intussen wel veel ervaring op gedaan en mijn baan zal dan ook wat anders worden dan ik eerst in gedachte had.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op vrijdag 03 september 2021, 13:11:19
Voordat ik aan mijn baan versie 2.0 begin ga ik eerst de ruimte schilderen. In ieder geval de houten balken en het dakraam.
Daarna komt er een dag/nacht regeling in. Zo iets als Peter de Geluidsman gemaakt heeft. Hij heeft mij inmiddels het nodige advies gegevens, waarvoor mij oprechte dank.
Ja, waarom het wiel opnieuw uitvinden.

Toch een vraag aan diegenen die hun ruimte al geschilderd hebben.
Welke kleur is raadzaam?
Zelf denk ik aan gewoon wit omdat de LEDs al kleur gaan geven.
Maar ik heb op het forum ook al gelezen dat de ruimte een iets of wat blauwe kleur heeft gekregen.

Gewoon hemels blauw en tot nu toe geen spijt van :D.

Groeten,
Wico
Wissels K-rails Märklin
Mijn baan versie 2.0 ga ik voorzien van Märklin K-rail of gelijkwaardig.

Om omgebouwde loc's te testen heb ik een klein testbaantje neergelegd met daarin ook wat wissels en opstelsporen.

Wat mij opvalt is dat sommige loc's bij langzaam rijden weleens stil vallen op de wissels. Onderzoek leert mij dat dit gebeurt door geen verbinding met massa. Het doormeten van de wissels leert mij dat de rail staven welke zich in het midden van de wissels bevinden, niet verbonden zijn met massa.

Op het internet heb ik een duitse modelspoorder gezien die deze rail staven verbindt met massa.
Maar dit lijkt mij niet zo een goed plan omdat de ruimte tussen de slepers en deze rail staven wel erg klein is.

De contactpunten van de wissels vóór de middelste rail staven gaan wel omhoog om kortsluiting te voorkomen, maar een sleper die niet 100% recht is kan toch problemen veroorzaken. Märklin weet dat blijkbaar ook en heeft waarschijnlijk daarom de massa van deze rail staven weg gelaten.

Dus wanneer de rail staven aan de buitenzijde en /of de wielen geen 100% contact maken vanwege vuil of wat dan ook, dan kan dat problemen geven. Bij snel rijdende treinen merk je er niets van, hooguit een knippering van de lichten.

Zijn er forumleden die hier al een goede oplossing voor hebben bedacht? Ik lees het graag.
Re: Baan van Michel Evers
ACTS.zuid
gast

Re: Baan van Michel Evers
 @citaat Kijk hier, een topic vol met verhalen en gestolen foto's....: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=46146.0

Gr, Ben.
Re: Baan van Michel Evers
Ben,

bedankt.
Hier https://forum.3rail.nl/index.php?topic=46146.0 staat het inderdaad benoemd wat ik dus ondervindt.
En dus duidelijk alleen bij kleine loc's omdat grote loc's meer plaats hebben om massa te maken.
Ook wat diverse oplossingen waar ik wel wat mee kan.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baan van Michel Evers
Je rijdt digitaal, een powerpack is dan de ideale oplossing.
Re: Baan van Michel Evers
Henk,

ook dat is een goede mogelijkheid.

Maar het zijn de kleine loc's die, soms, dit probleem hebben.
In die kleine loc's is het dikwijls al passen en meten om een decoder en speaker met klankkast er in te krijgen.
Daar dan ook nog eens een powerpack bij, ik heb zo een stil vermoeden dat dat moeilijk wordt.

De grote loc's, waar zo een powerpack makkelijk in past, hebben dit probleem niet bij de wissels omdat die loc's meer wielen hebben om massa te maken.

Uiteindelijk zijn het de wissels die het probleem geven doordat de rail staven in het midden van de wissels, K-wissels, niet aan massa liggen vanwege het feit dat daardoor weer kortsluiting kan ontstaan.

Ik vind de oplossing die anderen al bedacht hebben om, afhankelijk van de stand van de wissel, de ene of de andere rail staaf met massa te verbinding een aardige oplossing.
Ook ik wil mijn wissels via servo's sturen en dus kan een micro switch met wisselcontact al een oplossing zijn.

Bedankt voor het meedenken.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Baan van Michel Evers
Hallo Michel,

Één ding wat ik altijd doe is alle wissels van eigen voeding- en massa aansluiting voorzien. Aangezien wissels ook altijd buiten de blokken (dus ook bezetmelders) liggen en dus ook vaak gedeeltelijk zijn voorzien van geïsoleerde raillassen is dit mijns inziens een must!

Ik heb eigenlijk nooit voedingsproblemen op wissels. (uiteraard is het afstellen van slepers altijd wel een dingetje voor een goed rijgedrag)

Re: Baan van Michel Evers
Hey Marcel,

helemaal met je eens.

Ik had bij mijn C-rails ook geen voedings problemen. Bij de K-rails zal ik, om ook hierbij geen problemen te krijgen, de nodige extra verbindingen moeten maken.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan van Michel Evers
Dit is een foto van het Hornbach wolkenbehang wat ik gebruikt heb.
Re: Baan van Michel Evers
Erik,

dank je wel voor het delen van de foto.
Ziet er ook goed uit. Ook een goede manier om achtergrond te bewerken.

Ik moet nog eens goed nadenken hoe ik de ruimte ga aanpakken.
De diverse ideeënzijn dus welkom.

Je paard wil overigens niet echt mee werken zo te zien.  :D
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan van Michel Evers
Het is de manege die ik samen met m'n dochter gemaakt heb.  Het paard is een setje van Busch, en kan bewegen.  De tredmolen is de deksel van een augurkenpotje op een vertragingsmotor  :-)
Glaskasten versie 2.0
Enige tijd geleden heb ik een BR98.3 Glaskasten gekocht en gedigitaliseerd.

Zo'n locje is voorzien van de nodige details, maar heel erg fragiel. Marklin had geen reserve delen meer en dus heb ik, zoals ik dat wel meer doe, een oude tweede hands gezocht, gevonden en gekocht.
Gewoon voor de onderdelen. Dikwijls is dat ook goedkoper dan onderdelen bij Marklin kopen als ze al te koop zijn.

Het locje kwam, maar zag er zo erg goed uit dat ik het jammer vond deze voor reserve materiaal te gebruiken en dus ook deze weer gedigitaliseerd. Dat ging nu natuurlijk een stuk sneller.

Inmiddels toch verder gezocht naar reserveerde details. Blijkt dat Trix (ook Marklin) wel de nodige reserve delen had. En dus die gekocht voor beide loc's.
De loc's zijn inmiddels zowat nieuw waardig geworden. Wel moet ik er aan denken alle details telkens voorzichtig te verwijderen als er aan de locjes wordt gewerkt. Het is allemaal zo fragiel dat bij even niet goed opletten de stukjes gewoon afbreken.

Ook het stoompuls geluid is iets of wat aangepast en lijkt m.i.z. nu meer op een kleinere loc.



Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Prachtig gedaan Michel, nu weet ik waarheen met mijn locs... >:-D
Re: Baan van Michel Evers
Wim, volgens mij wist je dat al. :D
Je bent welkom.

Ik ben voorlopig klaar met ombouwen en digitaliseren. Al mijn locs zijn klaar.
Dus laat maar komen die locs van je. :D
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
 >:-D
Re: Baan van Michel Evers
Ik heb inmiddels nogal wat locs verbouwd en gedigitaliseerd.
Ik schat in meer dan 40 stuks. Mijn verzameling is een beetje uit de hand gelopen.

Als ik tegen een mooie loc "aanloop", dus een loc in nieuwstaat of bijna nieuwstaat, dan heb ik toch de neiging om die te kopen. AC of DC maakt mij niet uit en ook het merk niet.
Het is dan ook een mooie, bonte verzameling geworden. Niet een verzameling van een bepaalde periode, maar gewoon een verzameling van locs die mij om wat voor reden dan ook, aanspreken.

Alles is nu dus verbouwd tot het AC 3-rail systeem en digitaal, met sound. Er is maar 1 loc die om voor mij nog onbekende reden niet goed loopt. Die moet ik dus nog nakijken. Alle andere lopen erg mooi, van heel langzaam tot een behoorlijke snelheid. De maximale snelheid is afkanelijk van de soort motor en type overbrenging. De motoren met wormwiel kunnen begrijpelijk veel minder hard van die met tandwiel overbrenging.

Bij een aantal wordt de maximale snelheid begrensd omdat die snelheid té hoog is. Een hard scheurende trein op mijn kleine baan is niet echt een mooi gezicht.

Voorlopig blijven de treinen in de kasten en gaat mijn aandacht naar uitbreiding van de tafel waarop de baan moet komen, verlichting van de ruimte en het baan ontwerp.
Re: Baan van Michel Evers
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Michel,

Kopen wat je mooi vind ongeacht land op periode komt mij bekend voor, zo deed ik het ook altijd  :)
De laatste tijd koop ik gerichter omdat het een Nederlandse baan wordt, maar daar gaat echt ook wel wat treinen uit andere landen rijden  :D

Fijn dat al je loc's nu omgebouwd zijn en goed rijden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan van Michel Evers
Peter,

nu moet ik natuurlijk weer niet allerlei veilingen gaan bezoeken, want dan kom ik ongetwijfeld wéér mooie dingen tegen. En omdat ik vrij makkelijk ombouw, maakt soort, merk en type niet uit zolang het maar H0 is. Allemaal zo verleidelijk. Dus gewoon even geen veilingen meer bezoeken.
Finetuning slecht rijdende RE4/4 II van HAG
Ik had dus nog 1 loc die niet goed reed.
Inmiddels is dit opgelost.

Al mijn omgebouwde loc's hebben een loksound 5 van Esu gekregen. Kost wat maar dan heb je ook wat. :D

De betreffende loc is een RE4/4 II van HAG, SBB locomotief nummer 11321.
De loc reed niet met een constante snelheid, zeker in de lage gebieden niet. De loc reed veel schokkend, stond bijna stil en reed dan weer een stukje snel weg, enz.

De meeste forumleden die loksounds decoders gebruiken zullen weten hoe een motor in te stellen.
Voor de liefhebbers hieronder toch een korte beschrijving.

Allereerst mijzelf er van overtuigd dat het geen mechanisch probleem was. Dit is een belangrijke stap, ook wanneer men gaat ombouwen en digitaliseren.

De loksound 5 kent 12 parameters waarmee de motor ingeregeld kan worden. Niet te verwarren met de parameters waarmee min. en max. snelheid, optrek en afrem vertraging, e.d. worden geregeld.
Met die 12 parameters kan de motor zo worden ingesteld dat onder de meeste omstandigheden de motor goed blijft werken.
Die 12 parameters kunnen een waarde hebben van 0 tot enkele 100-den. De ene parameter wijzigen kan weer van invloed zijn op de andere, enz. Dus om de motor goed in te stellen zijn er een ongekend aantal mogelijkheden.
Esu heeft de instellingen van de meest bekende soorten motoren vastgelegd en die instellingen kunnen dus ook direct aangesproken worden als men beschikt over de lokprogrammer. Ook in de handleidingen staan die vastgelegde instellingen die bij programmering via je bedienings unit gebruikt kunnen worden.

Met het fine tunen vertrek ik uit die door Esu vastgestelde waarden en ga dan verder inregelen.

Met deze loc ging het steeds niet goed.

Uiteindelijk heb ik de automatische tuning die in de loksound 5 ingebouwd zit, gebruikt en ben ik van daaruit verder gaan tunen. De loc loopt nu helemaal naar wens.

De automatische tuning is als volgt te activeren.
Zorg er voor dat je een recht stuk baan hebt waarover de loc 1,5 sec. met de hoogst mogelijke snelheid kan rijden.
Zet de loc aan het begint van dit stuk baan, de rijregelaar op 0 en de rijrichting juist. Alle functies van de loc op uit.
Zet met het programmeerspoor of in POM de waarde van CV54 op 0
Druk op F1. De loc rijdt vervolgens onbestuurbaar met de hoogste mogelijke snelheid 1,5 sec. voorwaarts.
Intussen meet de decoder de motor door en legt de diverse parameters vast.
Nu staan de parameters in een dusdanig stand dat de loc hoogst waarschijnlijk al redelijk tot goed rijdt.
Vanuit deze situatie tunen is natuurlijk vele malen sneller.
Dit automatisch tunen gebruik ik als de door Esu vastgestelde parameters voor de diverse soorten motoren niet toereikend zijn.

Bovenste video is van de loc vóór en de onderste video is van ná de verbetering.

https://youtu.be/GKtik8yx0Ss


https://youtu.be/envRLg4117k

Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
AL VROEG BEZIG MICHEL.... >:-D Nogal een uitleg , geweldig :thumbup:
Re: Baan van Michel Evers
Slaap heel slecht.
En dus wat lezen of in dit geval "schrijven".

Misschien heeft iemand er wat aan.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Zeker  ;)
Re: Baan van Michel Evers
Mijn grondplaat is inmiddels al een paar weken klaar. De plaat staat nu op ongeveer 110 cm hoogte, de poten zijn voorzien van wielen.
Dus nu wordt het tijd om eens een baanplan of in ieder geval eens een idee te bedenken.
En eerlijk gezegd, door allerlei werkzaamheden in en om huis, drukte op het werk en andere dingen die mijn aandacht vragen, komt het er niet van.
Ik heb heel veel plannen met de baan in mijn hoofd zitten, misschien wel veel teveel. :error:
Om een baanplan te maken zou mijn hoofd "leeg" moeten zijn. Maar dat lukt niet zo. :(
En dus zet ik gewoon de afmetingen hier op het forum. Ik weet dat er een aantal leden zijn die graag stoeien met baanplannen.
Mijn grondplaat bestaat uit een soort U. Aan de ene kant wil ik een industrie gebied maken en aan de andere kant een woongebied met station.
Daar tussenin wat natuur, velden, wat molens e.d.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Blij dat je terug iets post Michel. Mat zo'n afmetingen kan je al iets heus bouwen. Hier zijn genoeg "virtuozen die gaan helpen met het PLAN.
Misschien zelf iets erop zetten zodat ze een idee krijgen?
Succes
Re: Baan van Michel Evers
Hey Wim,
ja het was al een tijd geleden.De tafel is al enkele weken klaar. Heerlijk die hoogte.
Ik hoop komende wintermaanden toch wat aan rails te hebben liggen.
Nu ligt er alleen nog steeds het testbaantje waar jouw Renfe 333 ook overheen geraced heeft.
Komt goed.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Perfect Michel, heb al een andere Loc om omgebouwd te worden... >:-D
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan van Michel Evers
Ik wil best weer meedenken, en na het aankomende weekeinde heb ik weer een zee van tijd. Voor nu heb ik eerst wat vragen voor je.

Op de helft van deze grondplaat past maar een klein station. Aan wat voor treinlengte denk je? Wil je eventueel R1-bochten en boogwissels gebruiken? Dan is er in K-rail nog wel wat mogelijk, anders denk ik dat het lastig wordt. En in verband met de bochten en parallelafstanden: hoe lang zullen de langste rijtuigen zijn die er op de baan komen? En tenslotte nog iets heel anders: wil je één laag deze keer, of toch weer meerdere?
Re: Finetuning slecht rijdende RE4/4 II van HAG
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Finetuning slecht rijdende RE4/4 II van HAG
Citaat van: Michel Evers op woensdag 22 september 2021, 04:07:57
Ik had dus nog 1 loc die niet goed reed.
Inmiddels is dit opgelost.
Toen die HAG nog analoog was, reed hij toen ook al zo hortend en stotend?
Of is dat gedrag van na de ombouw?
Re: Baan van Michel Evers
Ik heb geen idee. De loc heeft bij mij nooit analoog gereden.

Nu loopt de loc tot volle tevredenheid.
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: speeltmettreintjes op maandag 22 november 2021, 23:40:49
Ik wil best weer meedenken, en na het aankomende weekeinde heb ik weer een zee van tijd. Voor nu heb ik eerst wat vragen voor je.

Rob,

zeker geen R1 en liefst ook geen R2 meer. Geen grondplaat vol rails waarop amper wat scenery te bouwen is.
Voorlopig blijft het bij 1 laag.

Ik weet het, het is maar een klein grondplaatje waar weinig op kan. Geen grote trajecten e.d. Het voornaamste is dat ik er plezier aan heb en dat ik mij wat bezig kan houden.
Ik heb veel locs en wagons, in allerlei maten en lengtes, van een Big Boy tot een Glasskaste en met de wagons even zo.
Dat moet allemaal zonder problemen op de baan kunnen rijden.

Zonder schaduwstation wordt het met de hand wisselen als er al gewisseld wordt. Voornamelijk zullen kleine treinen rijden over de baan, maar grote moeten het ook kunnen zonder problemen.
Re: Baan van Michel Evers
Staat deze tafel al?
Hoe denk je overal bij te kunnen? Er zijn vast plaatsen waar je armen echt te kort voor zijn.
Ik zou daar nog eens goed naar kijken.


Groet,

Peter
Re: Baan van Michel Evers
Peter,

bedankt voor je bezorgdheid. :thumbup:
Ik kan je vertellen overal bij te kunnen. :)

:thumbup: :thumbup:
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Ik ga zelf ook eens knoeien om een plan, zal waarschijnlijk niet conventioneel zijn  >:-D  maar ja misschien brengt het je op ideeën waarmee je wat kan  :D
Re: Baan van Michel Evers
Wim,

misschien ben ik ook wel niet zo conventioneel.  :lol: :lol:
Re: Baan van Michel Evers
 Wim,

bedankt voor het toegestuurde banenplan.
Ook een heel goed idee om het open stuk van de U dicht te maken, maar wel uitneembaar.
Mijn mogelijkheden worden gelijk een stuk groter en, zeker niet onbelangrijk, wat minder bochten werk.

Een zo voor de hand liggende oplossing en toch kwam ik er zelf niet op.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan van Michel Evers
Industriegebied? Check.
Station? Check.

Dat is waar je om had gevraagd. Verder heb ik het voor de verandering maar eens simpel gehouden en vooral ruime bochten neergelegd. Niet eens keermogelijkheden ingebouwd. Op twee plaatsen heb ik 0,1° gesmokkeld, om ze duidelijk te maken heb ik daar de rails niet verbonden.

Eigenlijk zou ik voor een station op deze grondplaat liefst wat meegebogen wissels gebruiken, dat is de eenvoudigste manier om op een beperkte ruimte toch stationssporen met een behoorlijke lengte te maken. In K-rail zijn er echter alleen meegebogen wissels R1 en die krappe bochten wil je natuurlijk niet. Als alternatief heb ik daarom aan het begin en einde van elk van de stationssporen één of meer gebogen rails gelegd. De lengte van de stationssporen loopt nogal uiteen, maar het meest rechtse is ruim 2 m (gemeten tussen de wissels) dus daar kun je een trein van behoorlijke lengte laten stoppen.

De sporen liggen nergens ver van de rand, het lijkt me allemaal prima bereikbaar.
Re: Baan van Michel Evers
Rob,

bedankt voor je werk aan een baanplan voor mij en de informatie die je daarbij gegevens hebt.
Toch weer wat om over na te denken.

Inmiddels heb ik wel besloten het open stuk van de U-vorm op te vullen met een uitschuifbaar paneel. Ik blijf dan overal bij te kunnen maar kan met veel minder bochten. Ook de aantal mogelijkheden neemt toe.

Nogmaals bedankt voor je werk.
Re: Baan van Michel Evers
Het is inmiddels van 10 december vorig jaar geleden dat ik wat op dit topic gezet heb.

Allerlei werkzaamheden in huis die moesten gebeuren, het ombouwen van een nieuwe loc voor Wim (wimpietje) en mijn chronische gezondheids ellende zijn daar de oorzaak van.

Inmiddels toch weer wat vooruitgang geboekt. Het open stuk in de baantafel is, naar aanleiding van het idee van Wim, opgevuld met een uitschuifbaar gedeelte. Hierdoor zijn de aantallen mogelijkheden van trajecten weer toe genomen. En, wat zeker niet op de laatste plaats komt, ik zal veel minder bochten nodig hebben.
Voor diegene die afvragen of ik nog overal bij kan, ja, dat gaat prima, is uitgetest.
De schuif kan geblokkeerd worden middels twee houten pennen. Hierdoor zit dit uitschuifbaar gedeelte vast en is het niet mogelijk dat door trillingen e.d. de schuif meer of minder wat verloopt waardoor rails niet goed meer uitgelijnd zouden zijn.

Inmiddels een grotere testbaan in gebruik genomen om omgebouwde loc beter te kunnen testen.

Op de Catawiki veiling ook weer wat materieel gekocht, waaronder K-rails, bruggen en natuurlijk weer locs.
De locs die analoog waren zijn inmiddels ook voorzien van een nieuwe motor en/of sound decoder.

Het rijdt allemaal weer prima.

En zo zijn we toch weer wat met onze hobby bezig.