Nieuws:

Komen jullie ook naar onze Stichting 3rail Gastendag op zondag 3 maart in leeuwarden? Bestel snel een ticket via onze Stichting 3rail Webshop

Baan van Michel Evers

Gestart door Michel Evers zaterdag 19 oktober 2019, 10:54:31

Michel Evers en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Baan van Michel Evers
Een gelukkie dan Michel.
Is deze terugbetaling een standaard EBay garantie?
(Heb ooit weleens wat gekocht maar hier nooit mee te maken gehad).

Ben zeer benieuwd naar jouw ombouw activiteiten.
Moet mijn 3471 ook maar eens ombouwen.

Vrgr,
Wilko
Ik heb een email gestuurd aan de club "rail4you.ch"
Zij zouden drivers maken voor C-sinus motoren, die dan ook middels een Esu locsound 5 aangestuurd zouden kunnen worden.
Die website "rail4you.ch" heb ik ergens op dit forum gevonden.

Als dat namelijk klopt dan kan de C-sinus in de TEE Ram blijven zitten.
Van die TEE is namelijk de decoder, en dus ook de daarop geintegreerde driver, kapot.
Märklin verkoopt ze niet meer en heeft ook geen upgrade daar voor uitgebracht.

Is er op dit forum iemand die al eens contact heeft gehad met "rail4you.ch" en/of eventueel al zo een driver heeft?
Citaat van: Trainspotter op zondag 17 december 2023, 14:23:49Een gelukkie dan Michel.
Is deze terugbetaling een standaard EBay garantie?
(Heb ooit weleens wat gekocht maar hier nooit mee te maken gehad).

Ben zeer benieuwd naar jouw ombouw activiteiten.
Moet mijn 3471 ook maar eens ombouwen.

Vrgr,
Wilko
Hoi Wilko,

volgens mij kun je bij eBay altijd een geschil openen als je het niet eens bent met hetgeen je ontvangen hebt.
Dit was voor mij al de derde keer in twee maanden tijd. Normaal gaat alles goed, maar de laatste tijd niet zo. De oorzaak is niet eBay, maar de verkopers of soms ook de vervoerders.

Ik had twee telex elektro magneten gekocht. Werd vlot verstuurd, maar de levering bleef maar duren. De verkoper geinformeerd en die gaf mij netjes alle details van het verzenden. Nog weer gewacht en toen, omdat ik nog niets ontvangen had een geschil geopend.
Door eBay werd vlot het geld terug gegeven, ook omdat de verkoper vertelde dat de produkten verloren gegaan waren in de post.
Een week later kreeg ik alsnog de elektromagneten. Ze waren verloren gegaan bij PostNL, gevonden, opnieuw verpakt en aan mij gezonden. Ik heb toen de verkoper alsnog zijn geld betaald. Hoeft niet, maar ik vond dat wel zo netjes.

In november een BR10 gekocht via eBay, in Berlin. Is nooit verzonden. Ja, dan is eBay vlug en heb ik het gehele bedraag ook weer geretourneerd gekregen. Dat was toen snel omdat het allemaal duidelijk was. Overigens liep dit geschil toen ook via Paypal.

Met mijn TEE Ram duurde het langer. Stond als nieuw op eBay. Bleek defect bij ontvangst. Verkoper reageerde nooit op mijn emails en berichten via eBay. Geschil geregeld. Op advies van eBay een retour aangevraagd ook al gaf de verkoper aan geen retouren te accepteren. E.e.a. bleef duren. Ik heb de verkoper aangeboden de trein zelf te repareren als hij de reparatie kosten maar betaalde. Nooit een reactie. Verder met eBay overlegd. Zij hebben daarna de zaak 5 dagen aangehouden om de verkoper ruim de kans te geven het retour te regelen. Het enige bericht van de verkoper was een vraag om mijn bankrekening nummer. Dat heb ik netjes gegeven en nogmaals aangeboden zelf te gaan repareren op zijn kosten. Geen enkele reactie meer. Vanmorgen vroeg waren de 5 dagen voorbij en heeft eBay het complete aankoopbedrag incl. verzendkosten terug geboekt op Paypal. Is al ontvangen.
Ik begrijp zo'n verkoper niet. De loc was inderdaad nieuw, wel al oud, maar nieuw. De nieuwprijs ten tijde van de uitgifte was € 549.
Volgens mij had het voor hem toch op een andere manier voordeliger kunnen zijn.

Ik heb gevraagd aan eBay wie dit nu betaald. Volgens eBay wordt alles verhaald op de verkoper.

De ombouw zal ik t.z.t. wel tonen hier op het forum. Waarschijnlijk gaat er gewoon een 5-polige hoogvermogen motor in met de Esu locsound 5 decoder. Omdat het wielstel voor de C-sinus net iets anders is dan voor een gewone motor, heb ik zo'n wielstel al besteld en ook al ontvangen.
Ik denk niet dat de ombouw dit jaar nog gaat gebeuren.
Ik wil namelijk ook de optie om een nieuwe driver voor de C-sinus te plaatsen nog eens beter bekijken.

M* en bezig te digitaliseren

Citaat van: Michel Evers op zondag 17 december 2023, 16:05:38Ik begrijp zo'n verkoper niet. De loc was inderdaad nieuw, wel al oud, maar nieuw. De nieuwprijs ten tijde van de uitgifte was € 549.
Volgens mij had het voor hem toch op een andere manier voordeliger kunnen zijn.
Ik heb gevraagd aan eBay wie dit nu betaald. Volgens eBay wordt alles verhaald op de verkoper.

Michel,
Als ik het nu goed begrijp, heb je nu een gratis TEE-Ram, die weliswaar niet rijvaardig is. De verkoper is het treinstel kwijt en waarschijnlijk zijn geld ook.
Als het anders is moet je mij maar corrigeren.

Als ik op Ebay koop, betaal ik ook altijd via Paypal. Ooit 1 keer een geschil moeten openen voor een (niet spoorgerelateerd) artikel dat uitbleef te arriveren, maar toen was het snel geregeld en m'n spul alsnog ontvangen.

Mocht je meer info krijgen over de C-Sinus driver lijkt me dat ook interessant, aangezien ik ook meerdere lok's heb met zo'n aandrijving.
Rob,

Helemaal juist. Ik heb nu gratis de Märklin 39700, TEE Ram. Het model wat indertijd is uitgebracht t.g.v. het 100-jarig bestaan van de Zwitserse spoorwegen. Het kostte intertijd nieuw, volgens de catalogus al € 549.

Daarom begrijp in zo'n verkoper niet. Ik heb hem tot tweemaal toe het voorstel gedaan om de trein te repareren, mits hij mij de materiaalkosten zou betalen. Geen reactie.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

@citaat
Dat is jou 13e maand Michel  :)

Veel plezier er alvast mee.

Mvg,

Peter Degeluidsman 

Over de "rail4you.ch"
Heb ik enkele jaren geleden ook eens geprobeerd een soft-drive aandrijving te laten repareren....
Niet aan beginnen, je kunt wachten tot je een ons weegt. Slechte communicatie. Uiteindelijk (na een 1 jaar ofzo) heb ik met veel pijn en moeite de lok ongerepareerd terug kunnen krijgen (op mijn verzoek).
Dus... NIET AAN BEGINNEN.
(waarom ze dan toch aangeven op hun site dit soort aandrijvingen te kunnen repareren is mij een raadsel, het is gewoon niet waar)
JH,

dank je wel voor de waarschuwing.
Ik kijk even aan met waar ze mee komen, áls ze ergens mee komen.
In ben benieuwd.

Van Märklin een bericht gehad dat ze mij niet kunnen helpen aan een reserve driver/decoder en/of aan een upgrade.
Het verbaast mij telkens weer hoe vlug, na het uitbrengen van een model, de reserve delen al niet meer te krijgen zijn.

Van Märklin wel een adres gekregen die eventueel zou kunnen repareren.

Dr. Fürst Modellbahntechnik GmbH
Mühlstrasse 7
D-82547 Eurasburg

Tel.: 08171 / 21 76 01
Fax: 08171 / 21 76 02
eMail: dr.fuerst@t-online.de

Internet: www.drfuerstgmbh.de

Ik heb die een email gestuurd en zij schrijven dat ze de trein kunnen repareren incl. C-sinus.
Ik moet wel de complete set opsturen. Daarna maken ze eerst een offerte.

Ik heb dat toch nog even afgehouden omdat ik het repareren d.m.v. een gewone motor zelf kan.
Dus het verschil is de C-sinus motor.

Wordt vervolgd.
Citaat van: Degeluidsman op maandag 18 december 2023, 09:54:01@citaat
Dat is jou 13e maand Michel  :)

Veel plezier er alvast mee.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Ja, zo kan ik het ook bekijken 🤣🤣
En als pas gepensioneerde is dat toch wel mooi meegenomen.
Toch gefeliciteerd met de aanwinst :-)

Citaat van: Michel Evers op maandag 18 december 2023, 02:09:44Rob,
Helemaal juist. Ik heb nu gratis de Märklin 39700, TEE Ram. Het model wat indertijd is uitgebracht t.g.v. het 100-jarig bestaan van de Zwitserse spoorwegen. Het kostte intertijd nieuw, volgens de catalogus al € 549.
Daarom begrijp in zo'n verkoper niet. Ik heb hem tot tweemaal toe het voorstel gedaan om de trein te repareren, mits hij mij de materiaalkosten zou betalen. Geen reactie.

In dit geval een mazzeltje, Michel.
Nou nog waarschijnlijk een ombouw, maar dat is je hobby, dus weer wat te doen.
Ik ga mijn Märklin 39700, TEE Ram zelf repareren.
Niet vreemd natuurlijk omdat ik al heel veel locomotieven e.d. zelf omgebouwd heb.

Wat wel nieuw is, is dat het hier gaat om een trein met een C-sinus motor met een kapotte besturing.
Ik heb al een loc met een C-sinus verbouwd, maar daarvan was de electronica voor de motor nog oké. En die had ook nog eens een 21-MTC aansluiting. Makkelijker kan bijna niet.

Maar deze TEE Ram, die door vreemd gedrag van de verkoper gratis mijn eigendom is geworden, heeft een defecte electronische besturing. En zo'n besturing is noodzakelijk om de C-sinus goed te laten werken.
Ik heb contact gehad met de Rail4You in Zwitserland. Zij maken besturingen voor allerlei motoren en dus ook voor de C-sinus.
Ik heb van hun een complete beschrijving gekregen en ik denk deze TEE zelf te kunnen repareren met een besturing van hen en een Esu locsound 5 decoder.

Zit ik er naast en lukt het mij niet, dan kan ik altijd nog een Märklin koffiemolen er in stoppen. Het enige wat ik dan kwijt ben is de prijs van de nieuwe besturing en de verzendkosten, samen € 101.

ik ben benieuwd .... !
Lijkt me goed om de hopelijk positieve resultaten te delen via bijv. de Wiki !
Hoi Rob,

ik hoop ook op positieve resultaten. Dat zou mooi zijn.
Ook voor andere forumleden die een loc hebben staan met C-sinus motor er in.
Een aantal van die locs hebben wel een 21-MTC aansluiting, maar anderen weer niet.
Dus een andere decoder er in of er bij zetten gaat dan niet.

Hopelijk is dit dus verleden tijd.
Geleiding van dubbelzijde kleefband.
Vooruit lopend op de reparatie van mijn TEE Ram wil ik alvast wat melden over een waarschuwing welke in de handleiding van het besturingsprintje stond.

In de handleiding stond tot tweemaal toe dat gebruik van dubbelzijdige kleefband om printjes e.d. vast te zetten af te raden is. Niet gebruiken!
Het gebruik van deze kleefband kan namelijk leiden tot een hoog ohmige geleiding, wat dan weer voor storingen en defecten kan zorgen.

Ik heb daar eens over nagedacht.
Lijm is een "vloeibaar" product en veel vloeistoffen zijn elektriciteit geleidend.
Vanuit dat oogpunt denk ik dat ze gelijk hebben. Bij dubbelzijdige kleefband zit tussen de twee lagen lijm een kunststof band. Afhankelijke van het soort en type is dat gewoon een plastic band, maar het kan ook een schuimplastic band zijn. Schuimplastic kan vloeistoffen absorberen.
Dat allemaal bij elkaar opgeteld kan een reden zijn voor een geleiding.

Ik heb drie soorten dubbelzijdige kleefband in huis. Bij alle drie meet ik met de multimeter een oneindige weerstand tussen de ene en de andere zijde. Dat houdt dus in een isolerende werking. Wel is het zo dat ik dus gemeten heb op nieuwe, ongebruikte kleefbanden. Gebruikte kleefband wordt samengedrukt en daarbij bestaat de kans dat de isolerende werking verminderd.

Toch denk ik dat Rail4You niet zomaar een loze waarschuwing in hun handleiding zet. Natuurlijk om zichzelf in te dekken, maar waarom zou je dat doen als dubbelzijdige kleefband isolerend is? Dus ergens zal er een fractie van waarheid in zitten.

Wat ga ik hier mee doen?
Op de eerste plaats het gebruik van kleefband niet aan banden leggen. Het is veel te handig.
Op de tweede plaats ga ik bij gebruik van kleefband vs. electronica printjes e.d. er goed op letten dat er aan de te kleven zijde géén ongeisoleerde delen zitten.
En op de derde plaats ga ik bij niet te vermijden gebruik van kleefband op ongeisoleerde delen, twee lagen kleefband gebruiken met daar tussen een dun laagje plastic als isolatie materiaal.

Volgens mij heb ik dan de kans op onbedoelde geleiding geminimaliseerd.
Ik kreeg een bericht van GertJan over het gebruik van tweekleuren LEDs, wit/rood voor in locomotieven.

Blijkbaar is er interesse over het gebruik daarvan en in de uitleg hoe aan te sluiten.
Ik heb er nooit bij stil gestaan om e.e.a. hier in het forum uit te leggen.
Om zijn zachtst gezegd niet zo slim van mij.

Bij deze dus de uitleg hoe tweekleuren LEDs aan te sluiten op een Esu decoder. Voor ander merk decoder geldt natuurlijk hetzelfde, maar daarvan weet ik niet of de kleur van de draden klopt.

De LEDs komen bij Aliexpress vandaan, maar zijn ook gewoon in NL te koop.
Ik dacht o.a. bij modelbouwled.
Ik gebruik voornamelijk warmwit/rood. Ik heb wel wit/rood liggen maar gebruik die nauwelijks. Het wit is een beetje een té koud licht.
De LEDs die ik gebruik zijn die van 3 en van 5 mm.
Ze hebben drie aansluitingen. Bij aankoop wel even kijken welke je koopt. Er zijn er met een gezamelijke anode (+) maar ook met een gezamelijke kathode (-).
Die met een gezamelijke anode die moet je gebruiken.

Aansluiten is niet moeilijk. Ik ga er van uit dat je digitaal rijdt en dat je dus een decoder gebruikt.
De decoder wisselt bij wisseling van de rijrichting ook de verlichting, die van ESU die ik gebruik in ieder geval toch. Sluit de + van de decoder, bij Esu de blauwe draad, aan op een weerstand van minimaal 470 ohm. Een kilo ohm geeft veel mooier licht. Sluit die weerstand aan op de gezamelijke anode van de LED. Doe dit zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde van je loc.

Sluit de aansluiting van decoder voor de voorverlichting aan op de aansluiting van het witte licht aan de voorzijde én het rode licht aan de achterzijde. Met de aansluiting van de decoder voor de achterverlichting doe je precies het tegenovergestelde. Namelijk aansluiten op het witte licht achterzijde én het rode licht voorzijde. Het komt neer op het parallel aansluiten van wit voorzijde en rood achterzijde en op het parallel aansluiten rood voorzijde en wit achterzijde.

Het witte licht voor brandt nu altijd tesamen met het rode licht achter en andersom, het witte licht achter altijd samen met het rode licht voor.

Bij Esu is de witte aansluiting voor het witte licht voorzijde en bij een tweekleurige led dus voor het rode licht achterzijde. De gele voor het witte licht achterzijde en bij een tweekleurige led dus voor het rode licht voorzijde.

Als je Esu decoders gebruikt en weerstanden vóór de LEDs van 470 ohm, programmeer dan een lagers lichtopbrengst. Ik verlaag de waarde van de verlichting meestal van 31 naar 10. Je hebt dan echt mooi licht.
Als je de lichtopbrengst niet verlaagd, maar wel 470 ohm gebruikt, dan worden de weerstanden erg heet. Uiteraard hangt dat af aan het vermogen wat die weerstanden kunnen hebben. Maar meestal gebruiken we in de modelbouw weerstanden van 1/4 watt. Anders worden de weerstanden te groot. Ook is het mogelijk om twee of meer weerstanden parallel aan te sluiten. De weerstand blijft dan wel 470 ohm, waar het vermogen wordt groter en dus de weerstanden niet meer zo heet.
Maar gewoon een weerstand van een kilo ohm is het meest eenvoudige.

Dikwijls zitten de lampjes van Märklin in een lampenvoetje. Een kleine rond voetje in de kleur zwart of grijs.
Zo een voetje heeft twee aansluitingen en de lampjes kunnen er zo uit getrokken worden en vernieuwd worden.
De ronde LEDs met twee aansluitingen passen er in, nadat je wat veranderd hebt aan de LED.
Aansluitpennen inkorten. Even meten m.b.v. het lampjes waar het uit komt. Zorg dat de voorkant van het LEDje net zover komt als de voorkant van het lampje. De pennen zijn iets te dik voor het voetje. Met een Dremel of beter nog gewoon een sleutelvijltje de pennen iets dunner maken.
Passen daarna netjes.
Niet vergeten de weerstand vóór het voetje te plaatsen.

Ook de tweekleurige LEDs maak ik passende voor dat makkelijke voetje. Het voetje heeft dikwijls naast de twee aansluitingen ook nog twee kleine gaatjes. Dus één van de aansluitpennen van de LED buig ik zo krap om dat die pen zo door het gaatje valt. Let op dat de gebogen pen van de LED niet de andere pennen of het chassis van je loc raakt.
Het ziet er allemaal daarna keurig uit en op de juiste plaats. Die derde aansluiting moet dan natuurlijk wel aan de achterzijde van het voetje gesoldeerd worden. Niet vergeten te isoleren!!

Succes met het plaatsen van de twee kleurige LEDs.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Ja sorry hoor maar ik moet weer even kritisch zijn.

Citaat van: Michel Evers op zaterdag 23 december 2023, 15:00:30Sluit de + van de decoder, bij Esu de blauwe draad, aan op een weerstand van minimaal 470 ohm.
Dit is in principe niet de juiste methode! Aangezien de drempelspanning van een witte LED nogal afwijkt van een rode LED is het niet verstandig om hiervoor slechts één weerstand in de anode leiding te gebruiken. Om een evenwichtig lichtbeeld te verkrijgen van de rode en de witte LED kun je beter de weerstanden in de kathode leiding plaatsen. Ja, dan heb je twee weerstanden nodig in plaats van één. Voor een zuinige Hollander misschien een onoverkomelijk probleem. Hoewel, een weerstandje kost nog niet eens een cent, waar praten we nu over. Belangrijker is dat je twee verschillende weerstanden moet hebben voor de twee kleuren. Bijvoorbeeld bij de witte LED een 1,2KOhm en bij de rode LED een 1KOhm weerstand.
Welke weerstandswaarden je precies moet hebben kun je meten, maar daarvoor heb je A) een labvoeding nodig en B) een goede multimeter om de stroom te meten. Je kan het ook empirisch doen, dat kost wat meer tijd en moeite maaar het resultaat kan net zo goed zijn.

Citaat van: Michel Evers op zaterdag 23 december 2023, 14:28:32bij niet te vermijden gebruik van kleefband op ongeisoleerde delen, twee lagen kleefband gebruiken met daar tussen een dun laagje plastic als isolatie materiaal.
Ja, zo kan het ook. Maar waarom zou je moeilijk doen als het ook eenvoudig kan? Een gewoon stukje (doorzichtig) plakband tussen kleefpad en electronica voldoet net zo goed.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik denk dat het er bij gebruik van dubbelzijdig kleefband niet zo zeer om gaat dat er doorslag tussen beide kleeflagen plaatsvindt waar hier nu de focus op wordt gelegd, maar eerder op ongewenste verbindingen tussen printbaantjes etc. als het printje met de soldeerzijde direct op de tape wordt geplakt. Een dubbele tapelaag met plastic isolatieplaatje lost dit dan niet op.
Kan me er eerlijk gezegd weinig bij voorstellen maar waarschijnlijk zijn bepaalde typen tape toch een mogelijke storingsveroorzaker, gezien de waarschuwing van ESU Rail4You.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 23 december 2023, 16:20:16
Citaat van: Michel Evers op zaterdag 23 december 2023, 14:28:32bij niet te vermijden gebruik van kleefband op ongeisoleerde delen, twee lagen kleefband gebruiken met daar tussen een dun laagje plastic als isolatie materiaal.
Ja, zo kan het ook. Maar waarom zou je moeilijk doen als het ook eenvoudig kan? Een gewoon stukje (doorzichtig) plakband tussen kleefpad en electronica voldoet net zo goed.
Dat verandert niks; in het hypothetische geval dat de lijm van je plakband geleidt hou je hetzelfde probleem.
Citaat van: Hanzi op zondag 24 december 2023, 08:44:15Ik denk dat het er bij gebruik van dubbelzijdig kleefband niet zo zeer om gaat dat er doorslag tussen beide kleeflagen plaatsvindt waar hier nu de focus op wordt gelegd, maar eerder op ongewenste verbindingen tussen printbaantjes etc. als het printje met de soldeerzijde direct op de tape wordt geplakt. Een dubbele tapelaag met plastic isolatieplaatje lost dit dan niet op.
Kan me er eerlijk gezegd weinig bij voorstellen maar waarschijnlijk zijn bepaalde typen tape toch een mogelijke storingsveroorzaker, gezien de waarschuwing van ESU.
Hans,

helemaal met je eens. Ik had inderdaad nog niet eens gedacht aan onderlinge geleiding tussen de printbaantjes, alleen maar aan geleiding naar het chassis. Die eventuele geleiding breng ik met mijn maatregelen naar een minimum, maar ik houd inderdaad de eventuele onderlinge geleiding over. Kleine printjes zijn dan nog wel "in te pakken" in niet verlijmde krimpkous, maar dan kun je weer een temperatuur probleem veroorzaken.
Ook heb ik al eens van plastic plaatjes een houder gemaakt zoals die van Marklin. Dat zou dus de meest beste oplossing zijn. En die houder kan dan wel met kleefband worden gemonteerd.

In ieder geval bedankt voor je inbreng. Dat is iets waar we allemaal wat aan hebben en waar we over na kunnen denken en een oplossing voor kunnen bedenken.

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Zelf maak ik gebruik van een stuk krimpkous om de decoder.
Daarna vastzetten met dubbelzijdig plakband.

groet
Harald

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik zat nog te denken: wellicht gaat het ESU Rail4You helemaal niet om de eventuele geleiding van de lijm maar is men bang dat je te dun dubbelzijdig tape gebruikt waarbij je een kans hebt dat je de soldeerpuntjes er doorheen prikt met aandrukken en op die manier sluiting maakt met het metalen chassis.
Ieder weldenkend mens gebruikt hiervoor dubbelzijdig tape met een foam tussenlaag, maar je hebt ook flinterdun dubbelzijdig tape...
Linkdom of rechtsom, een punt van aandacht.

Hanzi ik vrees dat je ergens overheen gelezen hebt.
Citaat van: Michel Evers op zaterdag 23 december 2023, 14:28:32Toch denk ik dat Rail4You niet zomaar een loze waarschuwing in hun handleiding zet.
Rail4You en niet ESU. Niet dat het veel uitmaakt, het resultaat bij zo een printje blijft hetzelfde. Maar ere wie ere toekomt en dat is in dit geval niet ESU.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Je hebt helemaal gelijk Henk, ook ik word een jaartje ouder en ben zeker aan het eind van het jaar niet meer zo scherp ;) . Ik ga t gelijk aanpassen :thumbup: .
Zou het afraden van het kleefband niet meer hebben te maken met de dissipatie van de warmte die ontwikkeld wordt door de componenten.
Dat dubbelzijdig kleefband is een soort schuim wat goed isoleert. En met wat dikkere tweezijdig kleefband sluit het de circulatie voldoende af.

Een aantal fabrikanten willen ook niet dat je zelf krimpkous om de decoder doen.
Esu heeft een heel dun krimpkousje om de decoders. normaal is de dikte voor de omvang van decoders een stuk dikker.

Verder schrijft ESU:
Wickeln Sie den Decoder niemals in Isolierband ein. Dadurch wird die Wärmeableitung verhindert, eine Überhitzung wäre möglich.
Never wrap the Decoder in insulation tape, since this may cause overheating.

Louis
Louis,

bedankt voor je reactie.

Ook met het afvoeren van warmte moet rekening gehouden worden bij het plaatsen van electronica. Dus dat klopt.
Maar in de beschrijving staat dus duidelijk dat bij gebruik van dubbelzijdige kleefband de kans op een hoog ohmige geleiding aanwezig is, met eventueel storingen ten gevolge.

I.v.m. het copyright mag ik hier in het forum niet het schrijven van rail4you plaatsen, anders had ik dat al gedaan.

Ik wilde deze waarschuwing gewoon delen met de andere forumleden. Iedereen kijkt zelf maar wat hij /zij er mee doet.

Hoi Michel,

Ik weet niet of dit de oplossing voor je probleem is. Vroeger werkte ik voor een bedrijf wat vele printen maakte voor zijn producten. De printen werden gecoat (voorzien van een laagje plastic).
Als jij dit aan de onderkant van je print doet, zou je vervolgens met dubbelzijdig tape je print vast kunnen zetten zoals je nu doet. Als je de print coat is solderen daarna wel erg lastig. Maar neem aan dat je zelf niet op de print soldeert. Ik zag op internet plastik 70 spray. Weet niet of dit wat is, maar anders zelf even verder zoeken.
Frank,

dank je wel voor je bericht.

Ik heb geen probleem met printen, vastplakken van printen, en dergelijken.

Ik wilde alleen maar een waarschuwing, die door een electronica bedrijfje was gedaan, delen op dit forum.
Meer niet.

Maar toch bedankt voor je oplossing. Als er forumleden zijn die wel problemen hebben met printen, het vastzetten van printen, e.d. dan kan dit misschien wel een oplossing zijn.
Hallo,

ik zou de voortgang van mijn "gratis" TEE Ram hier beschrijven.
Ergens in de eerste helft van januari van dit nieuwe jaar, heb ik de door mij bij rail4you bestelde besturing voor de C-sinus motor ontvangen. Ik had inmiddels ook al gezorgd voor een backup plan voor als het niet goed zou gaan. Mijn backup plan bestond uit een ander draaistel in de trein met daarin een 5-polige hoogvermogen motor.

Maar de print van rail4you kwam keurig binnen zonder zelfs invoerrechten wat normaal wel moet voor bestellingen buiten de EU.
Vandaag begonnen met de ombouw.
Bestaande (kapotte) print er uit en voor op diezelfde plaats een zwarte kunststof plaat gemaakt.

Daarna een bracket gemaakt voor de decoder ook weer van zwart kunststof van Evergreen..
Zulke brackets maak ik wel meer. Erg handig omdat de decoder er zo ingeklikt kan worden. Tevens is de decoder goed geisoleerd. Aan de achterzijde van de decoder blijft wat ruimte over zodat koeling geen probleem moet zijn.

De print van rail4you, de DsM 3.0 Treiber zoals zij die noemen, vastgeschroeft met het bijgeleverde boutje met moertje en twee rubberen ringentjes.

Deze DsM 3.0 Treiber was overigens best prijzig, € 80 excl. verzendkosten. Incl. verzendkosten € 105.
Maar ja de TEE Ram was gratis.  :P

Alles aangesloten volgens gekregen schema. Van de decoder een aantal CV's zo ingesteld zoals volgens rail4you werd geadviseerd.
Daarna de decoder op de 21-polige kaart "geprikt".

De TEE Ram op de baan gezet en CS2 aangezet. De decoder werd vlot herkend.
Het uur van de waarheid, doe de TEE het of doe de TEE het niet.

De TEE Ram rijdt!!  @citaat
Tot nu toe nog maar twee snelheden, zacht en hard.
Morgen dus maar eens met de parameters spelen.

Alle nog losse draden zijn wat vastgetaped zodat ik even goed kon test rijden zonder dat die lossen draden ergens achter bleven hangen.

Tot nu toe ben ik zeer tevreden.

Vanavond toch nog wat tijd besteed aan de TEE Ram met C-sinus motor.
Nogmaals de CV's gecontroleerd en sommige opnieuw aangepast naar de door rail4you geadviseerde waarden.
Hierna liep de trein heel erg goed. Vanaf de eerste tot de laatste stap reageerde de motor.
Leuk om te zien als iets goed gaat.
Echt zwitsers precisiewerk.  :D

Ik zal wanneer de trein geheel klaar is, ik wil alle lampjes nog vervangen worden door leds, een nieuwe video plaatsen.

Fantasietjes op de baan

Nou Michel, puik hoor die TEE. Hoe doe je het toch allemaal.... Zelf durf ik niet aan die CV waarden komen hoor, wie weet wat er zich dan allemaal voordoet... :-)
Forum Moderator

Fijn dat deze oude dame een nieuwe kans krijgt Michel  :thumbup: :thumbup:
Ik vind dit misschien wel het mooiste treinstel wat er ooit gemaakt is.
De trein rijd zeer mooi zo te zien, en na het aanpassen van de cv's zal dat alleen nog maar beter zijn.

Mvg,

Peter Degeluidsman 

BLIJ dat ik analoog RIJ

Mooi dat het gelukt is om de toch wel enigzins beruchte C-Sinus motor weer tot leven te wekken. Niet goedkoop, maar een trein die niet rijdt is ook niks!
Wim,

ja, die CV's. Het klopt als je de verkeerde wijzigt dat je problemen kunt krijgen.
Daarom jezelf altijd goed op de hoogte stellen waarvoor al die CV's dienen voordat je wijzigingen doorvoert.
Ook zorg ik er altijd voor dat ik een backup heb van de CV waarden zoals die waren voordat ik ging wijzigen, zodat er altijd een weg terug is.

Ja, deze TEE Ram loopt nu heel erg mooi wat ik in de loop van dit weekend of komende week hier op het forum laat zien.
Maar eerst alle lampjes er uit en LEDs er in.

Lopen jouw twee door mij omgebouwde locomotieven nog goed?

Peter,

ja, een oude dame die vele jaren alleen maar in de doos en/of vitrine heeft "geleefd".
Nu geniet ze met volle teugen van de vrijheid die ze heeft gekregen en van haar nieuwe energie bron.
Nu nog wat moderne verlichting er in en rijden maar.

Hans,

ja, het schijnt een beruchte motor te zijn. Ik heb twee locs rijden met een C-sinus en ik moet eerlijk bekennen dat ik deze motoren toch wel te gek vind. Veel kracht, weinig inbouw ruimte nodig, super stil je hoort zo goed als niets van de motor. En dus nu een bedrijfje gevonden die besturingsprintjes kan maken. Ze hebben daar onderzoek naar gedaan en door de jaren heen ook allerlei verbeteringen aangebracht. De huidige versie is 3.0.
Ik weet ook niet over welke C-sinus motoren de beruchte verhalen gaan. Ik heb twee van die "fietsbel" versies.
Al met al ben ik zeer tevreden.
En ja, misschien duur. Maar niet kunnen rijden is geen optie en ik had de TEE Ram natuurlijk gratis. En dus is deze TEE nog best betaalbaar gebleven, toch.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

De Sinus motoren waren als motor heel erg goed op alle fronten, maar hadden een groot nadeel: ze hadden elektronica nodig om het benodigde 3 fasen draaiveld te maken, op zich ook weer niet zo moeilijk, maar Märklin hield vast aan ook analoog rijden en rijrichting omschakelen met een hoge spanningspuls, dat was voor de elektronica te ingewikkeld.

Groet, Anne W
Anne,

helemaal correct. Het sterke punt van deze motoren is tevens ook hun zwakte, het 3-fase draaiveld.
Om dat te maken heb je dus electronica nodig.
Tot voor nog niet zo lang geleden was kapotte electronica tevens het einde van de motor.
Marklin is wat reserve onderdelen betreft niet zo een geweldige partner. Zelfs van locs die nog maar net uit gebracht zijn is het moeilijk reserve onderdelen te krijgen. Dus even een nieuwe stukje electronica bestellen is dikwijls niet mogelijk.

Rail4you (www.rail4you.ch) is daarop ingesprongen en heeft een oplossing ontwikkeld, de DsM-Treiber.

Hallo,

nog een update over mijn TEE Ram.
Ik ben dit weekend begonnen met het vervangen van alle lampjes door LEDs.

Natuurlijk kan ik ook gewoon de verlichting laten zitten zoals er in zit. Dan komt echter de belasting van de decoder over zijn maximum heen. Dat zou ik weer kunnen oplossen door niet de lampjes te schakelen middels de decoder, maar kleine relais die op hun beurt dan de lampjes schakelen. De lampjes " hangen" dan via de relais aan de baanspanning.

Toch kies ik voor LEDs. Om twee redenen, de totale baanbelasting en vanwege de zeer lange levensduur van LEDs.
Eerst had ik in gedachte de complete verlichting uit de passagiersruimten te verwijderen om er daarna LED strips in te monteren.
Maar de lichtgeleiders in de TEE Ram zijn zo mooi dat ik dat idee overboord gegooid. Het zijn van die speciale geleiders op een speciale manier gemaakt om het licht van de lampjes op de kopse kanten goed te kunnen verdelen.
Dus die blijven zitten.

Verder moet in de gehele TEE Ram een extra draad geplaats worden. En dus ook een extra stekkerverbinding tussen de wagons. Die extra draad is nodig om de LEDs goed te laten werken. Lampjes zijn meestal met één zijde aan massa verbonden. Voor lampjes is dat geen probleem. Als dit echter met LEDs gedaan wordt dan krijgen de LEDs eenvoudig gezegd maar de helft van de tijd voeding. De LEDs zullen gaan knipperen met een snelheid van 50 Hz.

En dus alle lampjes er uit en LEDs er in. Als je dan de aansluitpennen inkort tot twee hele korte pennetjes, die je dan wat dunner vijlt, dan passen de LEDs gewoon in het lampenvoetje. Dan de massa aansluiting los solderen en de juiste verbinding vast maken met daar natuurlijk een weerstand tussen. En dit alles X 6. De motorwagen heeft niet zulke verlichting.

Koplampen van de TEE Ram bevatten witte en rode lampjes. Ook hier kan ik vrij makkelijk rode en witte LEDs in plaatsen. Een kant al gedaan en de andere kant is voor morgen.
Citaat van: tikker op maandag 18 december 2023, 10:35:27Over de "rail4you.ch"
Heb ik enkele jaren geleden ook eens geprobeerd een soft-drive aandrijving te laten repareren....
Niet aan beginnen, je kunt wachten tot je een ons weegt. Slechte communicatie. Uiteindelijk (na een 1 jaar ofzo) heb ik met veel pijn en moeite de lok ongerepareerd terug kunnen krijgen (op mijn verzoek).
Dus... NIET AAN BEGINNEN.
(waarom ze dan toch aangeven op hun site dit soort aandrijvingen te kunnen repareren is mij een raadsel, het is gewoon niet waar)

Hey JH (tikker),

indertijd heb je waarschijnlijk de pech gehad dat "rail4you" misschien nog niet zo lang met electronica voor de C-sinus bezig was. Misschien nog in ontwikkeling o.i.d. Dus ik begrijp je opmerking heel goed.

Ik ben door "rail4you" zeer netjes geholpen. Mijn email berichten werden toch telkens vrij vlug beantwoord, ook afhankelijk of er een weekend of zo tussen zat. Altijd even correct. Al heel vlug kreeg ik de beschrijving van hun electronica toe gestuurd.
Ook mijn bestelling van de DsM Treiber ging best snel. Het versturen duurde wel langer dan ik gehoopt had, maar de feestdagen zaten er tussen. Dus dat begrijp ik dan wel.
Ook daar zat weer de gehele beschrijving bij.
Ook niet onbelangrijk is het feit dat ze de bestelling vanuit Duitsland verstuurd hebben. Daardoor hoefde ik ook geen invoerrechten te betalen, wat bij verzending vanuit Zwitserland waarschijnlijk wel het geval was geweest. En die invoerrechten zijn niet mals en daarbij ook nog eens administratie - en verwerkingskosten.
Ik kan niet anders zeggen dat ik tevreden ben over "rail4you".

Dus wanneer iemand een loc heeft met de C-sinus motor er in, en wil die ook nog eens voorzien van bijvoorbeeld een locsound decoder, dan adviseer ik "rail4you" te raadplegen. Wel moet men er zeker van zijn dat de C-sinus motor oké is.
Ook ben ik bereid om indien nodig te helpen.
Hey,

de TEE Ram is klaar.
Alle lampjes vervangen door LEDs, hetgeen best wat werk was. Alle weerstanden heb ik voorzien van een krimpkous omdat de plaats waar ze gemonteerd werden veel metalen delen had. En dus krimpkous gebruikt om kortsluiting en het defect raken van de decoder te voorkomen.

Ook had ik vanmiddag plots een storing. De TEE Ram viel telkens uit, stopte met rijden, geluid en licht weg. Dat kan dus alleen maar een onderbreking van de spanning zijn naar de decoder zijn.
Alles nagekeken en geen probleem kunnen vinden. Maar weer testen. Storing nog steeds aanwezig.
Weer alles nakijken. Wat bleek, een van de pootjes van de 21MTC adapter maakte geen goed contact met de aansluiting van de decoder. Hoe gek kan het zijn. Allemaal zo klein en exact op gemaakt en dan toch hapert het.
Ik heb het pootje een fractie van een millimeter verbogen, de decoder terug er op geplaatst en klaar, geen storing meer.

Zie hieronder de TEE Ram.
Zij rijdt erg goed, van echt heel langzaam tot erg snel. Uiteindelijk de maximale snelheid met bijna 50% verminderd. Uiteindelijk moet het geen racebaan worden.

Klaar is dit project. Ik heb nu geen ombouw bezigheden meer in de planning staan.

Het volgende project is een heel oud station van Kibri in elkaar zetten, voorzien van lichten en van stations geluiden. Niet voor mijn baan, maar om een ander te helpen. Het station lag al 50 jaren bij een kennis in de kast, ooit gekocht bij de sluiting van een winkel voor 15 gulden, en dus ga ik het nu voor hem maken.

Vandaag is de oplevering van het 50 jaar oude station van het merk Kibri.
Diegene waarvoor ik dit station in elkaar gezet heb, 77 jaar oud,  heeft dit bouwpakket 50 jaar geleden gekocht in een winkel die stopte met de verkoop.
Vervolgens is door allerlei omstandigheden het monteren van het bouwpakket nooit gebeurd.
En dus heb ik het voor hem in elkaar gezet. Al gaande weg kwam ik er achter dat diverse onderdelen met betrekking tot de overkapping van perron en bordes, niet in de doos zaten. Van garantie was geen spraken meer en dus zelf maar het een en ander gemaakt.

De bouwtekening bestond uit een vergeeld, onduidelijk A3-tje. Deze bouwtekening in gedeelten onder de scanner gelegd en uitvergroot. Tevens de gele kleur wat verwijderd totdat de tekeningen duidelijker waren.
Daarna begonnen met bouwen.

Ik heb in de beide gebouwen aan de zijkanten van het station etages gemaakt. Dit is iets wat ik dikwijls doe omdat anders bij het aan zetten van de verlichting een heel gebouw ineens verlicht wordt. Om dichtbij bij de realiteit te komen deel ik dus grote gebouwen in aparte ruimtes. Daarvoor gebruik in meestal Evergreen zwart kunststof platen. Deze platen zijn makkelijk op maat te snijden en heel makkelijk te verlijmen.

Zie hier onder het resultaat.
De afplaktape op de daken is om deze losliggende daken op de plaats te houden.
Eenmaal bij de spoorbaan gezet worden deze stukjes tape verwijderd. De daken blijven los liggen om in geval van kapotte verlichting overal bij te kunnen.
Een echte klassieker! Bahnhof Calw...
Fraai gebouwd en grappig dat het na zo'n lange tijd toch gebeurd is.

Groet,

Peter
Hoi Peter,

inderdaad grappig dat het na 50 jaar dan toch zover gekomen is.
Of het ooit een mooie plaats op de baan van de eigenaar gaat krijgen weet ik niet en evenmin of de verlichting ooit zal worden aangesloten. Ik heb aangeboden ook daar mee te helpen, dus het is nu aan hem.

Ik had nog wel even op de Kibri site gekeken en gezocht naar de ontbrekende delen. Maar begrijpelijk niet gevonden.
Waarschijnlijk was het een fout in de produktie. Een compleet spuitgietsel ontbrak. Op eBay stonden een aantal dezelfde stations te koop met daarbij de mededeling dat het bouwpakket niet compleet was.

Ik had van de eigenaar 2 mm dik acryl gekregen om de beide overkappingen te maken. Maar ik vond dat veel te dik voor zulke smalle stroken. Ik heb het opgelost met 0,4 mm transparante plaat van Evergreen en persoonlijk vind ik het er best goed uit zien. De eigenaar was uiteindelijk ook tevreden.

Aan beide zijde van het station zaten vlaggenstokken, maar er zaten geen vlaggen bij. En dus even in de keukenlade gekeken, omdat ik wist dat we ooit van die cocktail prikkers met vlaggetjes er op hadden gebruikt. En zo twee vlaggentjes op het station geplaatst.
Forum Moderator

Hoi Michel,

Leuk dat je dit mooie station voor iemand gebouwd hebt, het zou toch leuk zijn als hij daadwerkelijk ingezet gaat worden op zijn baan.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Hoi Peter,

ja, ik hoop ook dat hij het station op zijn baan gaat zetten.
Ik heb afgelopen zaterdag ook nog een geluids module gemaakt voor hem m.b.v. zo'n mp3 playertje van Aliexpress.
Een 12-tal stations mededelingen op de micro-sd kaart gezet. Als hij nu een contactrail er op aan sluit dan zal iedere keer als een trein in het station aankomt een mededeling klinken.

Gegroet,
Michel

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Citaat van: Michel Evers op maandag 12 februari 2024, 10:21:19.......... zo'n mp3 playertje van Aliexpress.

Hi Michel,

Heb je een linkje ?

groet
Harald

Fantasietjes op de baan

Oh Michel , dat linkje zou ik ook graag hebben 🤗

Michel heb je nog een mailtje richting Kibri gestuurd?
Ik heb station Bonn daar ontbraken onderdelen, mailtje gestuurd naar Kibri en netjes de missende delen gekregen!
Mocht de TEERam ooit nog de geest geven zijn er ook vervangende motor voor, micromotor heeft dat voor een 50 euro klokanker motor met 3D geprinte houder erbij, andere duurdere optie is een faulhaber klokanker motor met messing vulring/houder.
Mark,

nee, ik heb geen contact gehad met Kibri, ik heb alleen even op de website gekeken.

Dit station is meer dan 50 jaar oud en daarom ben ik er van uit gegaan dat Kibri geen onderdelen meer zou hebben.
Het station heb ik keurig afgemaakt met transparate platen van 0,4 mm dikte. Het ziet er verder goed uit en degene waar ik het voor gemaakt heb is uiterst tevreden.
M.b.t. de TEE Ram hoop ik dat je ideeën niet nodig zijn en dat deze nog heel lang zonder problemen zal rijden met haar C-sinus motor.
Toch bedankt voor je bericht. Alle ideeën e.d. zijn altijd welkom.

Harald, Wim,

de mp3 module is makkelijk te vinden op AliExpress
Type in de zoekbalk van AliExpress gewoon Dfplayer Mini MP3 Speler in en diverse leveranciers verschijnen.
Maar om jullie op weg te helpen heb ik hier alvast een link. Dfplayer mini MP3 player
Bij dezeMP3 player van deze link staan een uitgebreide uitleg en schema's van hoe je de player kunt aansluiten en bedienen.
Let op de prijzen en verzendkosten, want die variëren enorm.
Om te weten welke speakers ik gebruik klik op de volgende link. Speaker
Ook hier geldt grote verschillen in prijzen en verzendkosten.
Niet vergeten om micro sd-kaartjes te bestellen.

Er zijn allerlei websites waar je geluiden kunt downloaden. Let op dat ze het mp3-format hebben.
Stationsmededelingen en dan vooral de nederlandse mededelingen zijn wat moeilijker te vinden.
Die heb ik gevonden op You Tube. Om daarvan alleen de audio te kunnen opslaan kun je een SoundTab gebruiken. Dit is een programma dat het uitgestuurde geluid van je computer detecteert en opslaat. Ikzelf gebruik de SoundTab van NCH software. Je kunt natuurlijk ook gewoon via je microfoon e.e.a. opnemen. Helaas is dat soms niet echt duidelijk.
Na het opslaan van een geluid, stationsmededeling of wat dan ook, kun je deze bewerken in een audio programma.

De geluiden moeten als mp3 files in de root van de sd-kaart gezet worden of in een map welke in de root staat. De map moet de naam MP3 hebben. De MP3 files moeten voorzien zijn van de naam 1.mp3, 2.mp3, 3.mp3, enz. of 0001.mp3, 0002.mp3, 0003.mp3, enz.

Ik monteer de mp3 module op een klein printje gelijk met 2 drukknopjes en aansluitdraden voor de voeding en de speaker. Maar er zijn natuurlijk allerlei manieren om zo een mp3 player in je modelspoorbaan te verwerken.
Zo kun je het natuurlijk zo maken dat wanneer een trein een station binnen rijdt er automatisch een mededeling volgt.
Mogelijkheden in overvloed.

Even nog een idee voor de speaker en het geluid.
Wanneer de speaker niet naar wens klinkt, dan kun je de speaker monteren in een stukje plastic buis, een kokertje van karton, of iets dergelijks. Je zult horen dat het geluid vele malen verbetert.

er zijn allerlei programma's die audio (of video) rechtstreeks van YouTube kunnen opslaan in elk formaat dat je maar wenst; 

mvg,
Michel