Citaat van: Peter Alex op woensdag 07 juni 2023, 09:44:13Wil je je geheim delen? Ik ben zeer onder de indruk.
Hoi Peter Alex ik heb verschillende tekeningen gemaakt en over een aantal constructies nagedacht. Aangezien de boog 8 cm dik zou worden moest ik de bogen en verschillende delen van 18mm dik uit berkenmultiplex laten CNC-frezen. De bogen zijn zo groot dat ze niet in de lasersnijder passen. Vandaar dat de afdek-delen los als een puzzle geworden zijn, die in elkaar moesten passen, hetgeen tevens een beetje idee geeft van de betonverbindingen van de echte brug. Er moet op de boog eigenlijk nog een extra laag van 3mm komen, maar ik twijfel of ik dat zal doen. De brug zoals hij nu is, is circa 1:100 want in 1:87 zou hij nog een stuk groter worden en dan zou het niet meer handig zijn in de treinruimte. De twee bogen zijn niet identiek maar zoals bij de echte brug is de ene boog iets groter dan de andere boog. Nu is de totale brug iets meer 4 meter lang geworden, op twee modulebakken die kunnen aansluiten aan diverse modulebanen. Er kan zowel met 3-rail als met 2-rail overheen gereden worden. Ik ben tevens met het plan voor de bovenleiding bezig voor op de brug. E moet ook 8 meter hekwerk worden geëtst in messing.
Het komt er dus qua bouw eigenlijk op neer; de grote delen zijn dus CNC-gefreesd en de afwerking is met gelaserde onderdelen in 3- en 5- mm dik gedaan en die zijn op elkaar gelijmd. De modulebakken van de brug heb ik gemaakt met hout dat hier voor handen is; kwalitatief multiplex dat lijkt op berken, 10mmm dik. Ik heb ook een constructietekening gemaakt van de Pfaffenberg brug, ik had het idee die misschien ook later nog eens te bouwen. Als ik dan zou exposeren op een beurs dan zou het wel leuk zijn om echt een heel stuk Tauernbahn te kunnen neerzetten, maar dat is toekomst muziek. Zodra de brug klaar is kan er weldra de hele kamer weer rondgereden worden. Ik heb inmiddels wat hulp gekregen om te zorgen dat op de andere modules de ontbrekende rails kan worden gelegd en aangesloten.
Groetjes Egidius