Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Baan van Michel Evers

Gestart door Michel Evers zaterdag 19 oktober 2019, 10:54:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Rob (robkop),

ja, ik ben ook erg benieuwd naar de dynamische snelheidsafhankelijke stoom uitstoot. Volgens mij maakt ESU die al langer, maar bij Märklin ben ik het nog niet tegen gekomen.
Ik ben ook erg benieuwd naar hoe dit zal werken. De kans om daar achter te komen zal wel klein zijn. De decoders van Märklin zijn veelal "blackboxen". Beveiligd tegen inkijken.

Ik heb de nodige stoomlocomotieven, bijna allen voorzien van stoomuitstoot. Alleen die uitstoot snelheidsafhankelijk maken is mij nog niet gelukt. Er zijn wat parameters in de decoders die je kunt aanpassen. Bij stilstand wat minder rook en bij het rijden wat meer rook.
Maar op een echte dynamische stoomuitstoot gelijk het zeker niet.
Re: Baan van Michel Evers
In de oude versie van deze forum site bestond de mogelijkheid om een citaat te maken en daar dan je eigen opmerking onder te schrijven.
Is dit bij de nieuwe versie niet meer mogelijk, of vind ik het gewoon niet.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baan van Michel Evers
Jawel hoor, dat kan nog steeds. Wanneer je op 'reactie' drukt krijg je een invoerveld met daarboven een rij emoticons en daar weer boven een rij met icoontjes. Boven de "off topic" emoticon zie je een blok met drie icoontjes. De rechtse daarvan is om een citaat toe te voegen.
Re: Baan van Michel Evers
 @citaat Of je kijkt aan de rechterkant van een posting. Daar staat "Citeer.

Als je een tekst selecteert zie je de tekst "Citeer geselecteerde tekst.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
 😂😂😂👌
Re: Baan van Michel Evers
Henk,

jouw uitleg werkt.
Dank je wel.

Bas,

ik ben even aan het zoeken / proberen gegaan en kwam er inderdaad achter dat het dubbele "komma icoontje" de knop is om te citeren.
Het staat bij mij midden op het scherm boven een post. Dat kan komen omdat ik meestal op een iPad kijk. Ik heb al meer gemerkt dat websites soms net iets anders kunnen zijn op een tablet en/of mobiel.
Dank je wel.

Henk en Bas,

bedankt voor jullie reactie.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baan van Michel Evers
@citaat dat is bij Android GSM niet anders :) .
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Hanzi op dinsdag 11 april 2023, 09:04:11@citaat dat is bij Android GSM niet anders :) .
Klopt helemaal.
En dan staan er alleen van die getekende "komma's" boven het scherm, zonder tekst.
En dan maar raden waarvoor het is of uitproberen zoals ik dat meestal doen.
Re: Baan van Michel Evers
Zojuist een melding gekregen dat ik al meer dan 120 dagen niet heb ingelogd.

In de zomermaanden ligt de modelspoorbaan geheel stil. Alle locs staan in dan in de grote witte ikea "locloods".
Alle Preisers zijn verplicht met vakantie gestuurd. De HO wereld is dan afgesloten van gas-water-licht.

Het zal bij een aantal collega HO machinisten niet veel anders zijn.

Tot na de zomermaanden

PS. Vanaf 9 oktober a.s. pensioen.
Re: Baan van Michel Evers
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Michel Evers
@citaat
Aftellen dus Michel  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Dat is goed nieuws Michel, het aftellen is begonnen....Hoe is de fotografie? En, zoals reeds gezegd, als je terug begint en hulp nodig hebt, laat maar weten he!!!!
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Baan van Michel Evers
Lockdown in de zomer, lijkt het wel.
en dan..
Na de 9e oktober elke dag "weekend".
Tenminste als je zelf de regie houdt, vaak denkt je omgeving dat je niks te doen hebt en dan weten ze je te vinden.....
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: wimpietje op dinsdag 12 september 2023, 06:09:01Dat is goed nieuws Michel, het aftellen is begonnen....Hoe is de fotografie? En, zoals reeds gezegd, als je terug begint en hulp nodig hebt, laat maar weten he!!!!
Hoi Wim,

met de fotografie gaat het prima. In augustus een masterclass portret fotografie gedaan en inmiddels al de nodige portretten gemaakt van familie en vrienden.

Het pensioen is inmiddels een feit.
Re: Baan van Michel Evers
Collega forumleden,

inmiddels is de temperatuur buiten aan het dalen, is de herfst begonnen en is mijn pensioen ook een feit.
En dus breekt de tijd weer aan om weer modelspoormachinist te zijn.

De door mij aangekochte Flying Scotsman is nog niet ontvangen. Volgens mij zou de uitgifte door Märklin ergens in november zijn.
Ik ben erg benieuwd en dan met name naar de dynamische rook uitstoot.

Inmiddels nog 2 kleine locjes gekocht, 3032. Die moeten dus voorzien worden van een decoder en misschien ook wel een rookgenerator mits er voldoende plaats is.

Tevens wordt het hoog tijd om eens serieus na te denken om een definitieve baan en die dan ook te realiseren.
Ideeën genoeg.

Voor de rest gaat het zoals het gaat.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baan van Michel Evers
Ah de BR81 leuke machientjes, met of zonder Telex koppeling? Helaas stoom inbouwen is een crime. Daar zit het licht, ik heb er al LED's ingezet, maar de schoorsteen zit zo ver naar voren dat een Seuthe geen optie is. Helaas.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Oh Michel, dat is goed nieuws. Zoals eerder gezegd : als je hulp nodig hebt ...... laten weten hè
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op woensdag 18 oktober 2023, 11:49:40is mijn pensioen ook een feit.
Gefeliciteerd :thumbup:
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 18 oktober 2023, 15:53:50Ah de BR81 leuke machientjes, met of zonder Telex koppeling? Helaas stoom inbouwen is een crime. Daar zit het licht, ik heb er al LED's ingezet, maar de schoorsteen zit zo ver naar voren dat een Seuthe geen optie is. Helaas.
Hoi Henk,

één met een telex en de andere zonder. Maar volgens mij heb ik ze nog ergens liggen. Dus ook maar gelijk er in plaatsen. Zeker voor die kleine rangeerlocjes is dat toch wel handig. Een druk op de knop en de wagons zijn los. Tevens moet bij mij de loc in de juiste richting staan anders laat ik de telexen gewoon niet werken. Hiermee voorkom ik dat de loc de wagons gelijk weer koppelt.
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: wimpietje op donderdag 19 oktober 2023, 04:36:41Oh Michel, dat is goed nieuws. Zoals eerder gezegd : als je hulp nodig hebt ...... laten weten hè
Wim,

ja, eindelijk, ná 51 jaren werken is het eindelijk gedaan. Ik heb mijn bijdrage aan de maatschappij wel geleverd denk ik zo en dus kan ik nu aan mezelf gaan denken.
Desondanks ben ik toch aan het kijken naar een vrijwilligers baantje in het plaatselijke ziekenhuis. Er is daar een vrijwilligers baantje in de Digituin vacant. Enkele uurtjes per week (2 á 3 uurtjes) patiënten helpen in de wirwar van hun digitale dossier lijkt mij best aangenaam. Dan ben ik er ook even uit. 😁

Voor wat betreft je aangeboden hulp, je weet als het ook maar even kan dan doe ik het zelf. Dati vind ik juist het mooie van onze hobby, bouwen. Maar lukt het helemaal niet meer dan weet ik je te vinden.
Inmiddels ben jij met iTrain al een heel stuk verder. Dus wie weet kom ik t.z.t. bij jou in de leer. Tevens kan ik je mooie baan dan weer eens aanschouwen. 
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: basjuh1981 op donderdag 19 oktober 2023, 12:21:56
Citaat van: Michel Evers op woensdag 18 oktober 2023, 11:49:40is mijn pensioen ook een feit.
Gefeliciteerd :thumbup:
Bas,

dank je wel.
En maar nu eens kijken of het mij lukt de komende, te natte en te koude, periode een baan neer te leggen. Een baan wat meer dan mijn huidige testbaan.
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op vrijdag 20 oktober 2023, 10:28:08En maar nu eens kijken of het mij lukt de komende, te natte en te koude, periode een baan neer te leggen. Een baan wat meer dan mijn huidige testbaan.
Ik heb er alle vertrouwen in :thumbup:
Re: Baan van Michel Evers
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Michel Evers
Na 51 jaar mag je er wel eens mee stoppen  :)
Nu lekker genieten van de dingen die op je pad komen en je hoeft de wekker niet meer te zetten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 20 oktober 2023, 17:53:07je hoeft de wekken niet meer te zetten
Dat heeft mijn vader niet :D
Re: Baan van Michel Evers
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Michel Evers
@citaat
Nee  >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Baan van Michel Evers
Die is drukker nu die met pensioen is dan toen hij werkte. Als je een afspraak met hem wilt maken, moet je het vier weken van te voren aanvragen in drievoud :D
Re: Baan van Michel Evers
Bij mij hoopt het werk zich inmiddels ook op. Ik was weer wat op ebay, marktplaats en catawiki aan het rondkijken en vond, ondanks dat mijn verzameling niet klein meer is, toch weer enkele loc's die mij aanspraken.

Natuurlijk in nieuwstaat en analoog, zodat ik ze zelf weer kan ombouwen.

En zo blijven we aan de gang.
Het wordt tijd voor een grote vitrine kast om daar alles in te zetten wat niet op de baan staat.
Zomaar in een kast laten staan vind ik niets. Die loc's zijn er om bekeken te worden.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Baan van Michel Evers
1) Eigenlijk zijn loc's om treinen over de baan te trekken.
2) Bekijken is dan het genieten van 1)
3) Als men teveel loc's heeft, dan dient men deze goed op te slaan zodat men weet waar ze zich
  bevinden.
4) Zonodig dient men regelmatig de loc's vanuit de opslag te wisselen met die op de baan.
5) Ga terug naar regel 1).
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Goed dat je weer bezig bent Michel.
Heb hetzelfde "luxe"- probleem met "teveel" treinstellen
Mijn oplossing: ik maak vaste treinstellen en heb zo 2 groepen gemaakt. Dan rijd ik een tijdje met de ene groep en dan weer met de andere. De "werkloze" groep staat dan in de vitrine kast. Zo staat de baan dan ook niet te vol met treinstellen waar je toch niet mee rijdt.
Re: Baan van Michel Evers
Hoi allemaal,

ik heb een zo goed als nieuwe BR10 gekocht, Märklin 37080.
Helaas is er geen instructie boekje bij. Dat is natuurlijk niet zo een probleem, behalve dan dat ik niet goed kan zien hoe ik de kap er af moet halen. Er dat is toch wel nodig om onderhoud te kunnen doen en om een rook unit er in te kunnen plaatsen.

In het midden aan de onderkant bevind zich een grote schroef. Bij het verwijderen daarvan komt de ketel wel losser te staan, maar kan er nog niet af. Aan de onderzijde zitten meerdere schroefjes. Als ik die, onvoorbereid, allemaal los maak, dan loop ik het risico dat van alles uit elkaar valt, zonder dat ik dat wil.

En uit ervaring weet ik dat wanneer bijvoorbeeld alle drijfstangen met de wielen samen los komen dat dat een behoorlijk gepruts is om die weer precies goed te krijgen. Dus als ik dat kan voorkomen, dan graag.

Wanneer iemand dus zo een instructie boekje heeft dan zou ik graag een digitaal kopietje krijgen in mijn inbox. Kosten worden uiteraard vergoed. Bij voorbaat mijn oprechte dank.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baan van Michel Evers
Één van de domes bovenop de ketel is een plastic kapje dat er afgetrokken kan worden. Daaronder zit de schroef waarmee de ketel op het chassis is bevestigd.
Re: Baan van Michel Evers
Hallo Michel,

Hierbij een YT filmpje waarin het afnemen van de kap wordt getoond (Rond 2:30) en de ombouw naar LED en locsound V5 wordt belicht.


Vrgr,
Wilko
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Michel, ik heb een pdf van de handleiding naar jou gestuurd  :thumbup:
Re: Baan van Michel Evers
Henk, Wilko en Wim,

dank jullie wel. Hiermee moet het lukken zonder dat er meer los komt dan ik wil.

Merci.
Re: Baan van Michel Evers
Hoe kan ik video's in het forum krijgen. Voorheen ging dat makkelijk en stond de video er zo in. Nu krijg ik een foutmelding dat de video privé is.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan van Michel Evers
Leuke aanwinst, helaas filmpje is prive
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Baan van Michel Evers
Als je een melding krijgt dat de video privé is dan ligt het aan de instellingen van de betreffende video op YouTube en niet aan dit forum.
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: NL-modelspoor op zondag 19 november 2023, 19:38:53Als je een melding krijgt dat de video privé is dan ligt het aan de instellingen van de betreffende video op YouTube en niet aan dit forum.
Johan,

bedankt. Ik ga daar naar kijken en probeer opnieuw de E52 in beeld te krijgen.
Re: Baan van Michel Evers
Een nieuw "oudje" weten te bemachtigen.
Oude motor er uit, relais en andere oude "rommel" er uit.
Nieuwe motor er in, ESU locsound 5 er in, twee kleurige LEDs er in.
Een beetje prullen in de lokprogrammer.
En zie een mooie E52 over de baan scheuren. Veel te hard natuurlijk. Nog wat begrenzen en nog wat kleine haperingen weg werken.

Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: NL-modelspoor op zondag 19 november 2023, 19:38:53Als je een melding krijgt dat de video privé is dan ligt het aan de instellingen van de betreffende video op YouTube en niet aan dit forum.
Johan,

top. Klopt helemaal. Een foutje van mij in Youtube.
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: erik01 op zondag 19 november 2023, 18:54:59Leuke aanwinst, helaas filmpje is prive
Eirk,

opgelost. Ik was vergeten om de video openbaar te maken. Even een puntje (vinkje) op een andere plaats.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
PrachtiG!!! Michel.  :thumbup:
Re: Baan van Michel Evers
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Michel Evers
Mooi Michel  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Baan van Michel Evers
Afgelopen zaterdag de eerder bestelde Flying Scotsman ontvangen.
Nu eens een keer een loc waar ik niets aan te werken heb.

Hoewel ik de locs waar ik aan moet werken om die helemaal naar mijn zin te krijgen veel leuker vind dat zo een kant en klare loc te kopen, kon ik deze Scotsman toch niet voorbij laten gaan.
Ik vind het echt een mooi stukje werk. Rij eigenschappen zijn goed en er zit heel veel extra op. Vuurhaard, diverse verlichtingen voor en achter. En, en dat had ik nog bij geen een loc, een dynamische rook uitstoot.

Ik zou zeggen, kijk zelf even. De opname is niet van super goed kwaliteit, excuus daar voor, maar de loc die op de video staat is prima. Ik ben tevreden over de loc.

Re: Baan van Michel Evers
Een trein kennis van mij heeft een zolders vol met allerlei verzamelingen. Foto camera's, spoorweg petten, treinen in allerlei maten van spoor N tot en met spoor LGB.

Rondom, hangende aan de schuine zijkanten, hangt een H0 traject, analoog DC. De deur opening e.d. worden overbrugd door weg te nemen brugdelen.
Sinds hij mij kent wil hij ook een klein baantje Märklin, analoog AC. Ook half hangende aan de zijkanten en halverwege de zolder overstekende naar de andere kant ondersteunt door zijn werktafels e.d.

Een zolder waarbij je bij iedere stap moet nadenken of je niet iets raakt. Niet mijn ding dus.

Hij had ergens een oude Märklin TEE analoog op de kop weten te tikken. Zulke mensen krijgen overal van alles.

Het ding reed niet en dus wordt ik ingeschakeld.

Motor nagekeken en deze was nog oké. Schakelrelais en het bijbehorende schakelwalsje er uit gehaald en vervangen door een elektronische omschakeling incl. rij verlichtings omschakeling met daarbij ook weer de omschakeling van wit naar rood licht.
De trein rijdt weer prima, maar dan wel op mijn baan. Zie onder.
Zijn baan bestaat uit bij elkaar gekregen M-rails die niet overal even mooi en even recht is en dus ontspoort de TEE nog al eens. Dat heeft ook nog eens te maken met de enorm stugge, toch wel rare koppelingen.
Maar dat probleem mag hij zelf oplossen.

En zo zijn we heerlijk mijn "pensioentijd" aan het invullen. :) :)

Re: Baan van Michel Evers
Nog een BR85 gedigitaliseerd.
Maar dat is voor later.
Het is nu tijd om toch ook te gaan slapen. Ook gepensioeerden hebben slaap nodig. :D
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Michel Evers
Je bent weer flink bezig Michel
Ter zijde: ik heb ook de flying Scotsman : is heel mooi en speciaal , maar... het voorste "voorloop" wielstel komt volgens mij wat al te vaak uit de rails. Ik heb iets gelezen dat druk verhoging van de veer zou helpen, weet jij hoe dat moet?
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Wim,

ik zal dit eens bekijken en laat het hier weten.

Meestal zitten er blad veren onder die dan iets verbogen kunnen worden om de druk te verhogen.
Maar ik ga dat voor de zekerheid eens bekijken.

Wat je in ieder geval makkelijk kunt controleren is de afstand tussen het linker en rechter wiel. Als die namelijk iets te breed staan dat lopen de wielen er ook uit. De afstand tussen de wielen die ik altijd aanhoud is 14 mm. Normaal gesproken staan die, zeker bij een nieuw gekochte loc, wel juist. Maar ook tijdens productie worden er fouten gemaakt, dus controleren kan geen kwaad.

Succes en wordt vervolgd.
Re: Baan van Michel Evers
Na de analoge TEE Ram voor mijn analoge modeltrein collega te hebben gerepareerd, was ik op zoek gegaan naar een TEE voor mezelf. Uiteraard een goed uitziende analoge zodat ik die zelf weer naar eigen zin kon ombouwen.
Op eBay een gevonden. Volgens de beschrijving nieuw. Dus wat meer geboden dan dat ik normaal gedaan zou hebben.
Na ontvangst bleek de trein gewoon defect. Geen beweging in te krijgen. Alles helemaal gecontroleerd, maar defect bleef defect.

Verkoper geinformeerd. Verkoper reageerde niet.
Uiteindelijk een claim via eBay ingediend.
Tot en met morgen, 16-12-2023, heeft de verkoper de tijd om de retourkosten te betalen.
Wanneer hij in gebreke blijft dan kan eBay mij het volledige aankoopbedrag toekennen.

Uiteindelijk heeft de verkoper om mijn rekening nummer gevraagd, maar tot heden nog niet betaald.
Nu hoop ik maar dat hij ook nu niet meer reageerd en dat eBay in mijn voordeel beslist.

Als de verkoper de retourkosten betaalt, dan gaat de TEE retour naar Duitsland en krijg ik het complete aankoopbedrag terug.

Ik heb de verkoper het voorstel gedaan dat hij de reparatie kosten betaald. Dat zou voor hem ook veel voordeliger zijn. Maar hij geeft nooit antwoord op mijn emails.

Het vertrouwen om op eBay iets te kopen is verder gezakt.

Enkele maanden geleden een BR10 gekocht. Is nooit verzonden. Gelukkig hebben Paypal en eBay alles vergoed.
Echt triest dat er zulke verkopers.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Bij deze dus.
Re: Baan van Michel Evers
Wim,

om de druk op de voorloop wielen van je Flying Scotsman te verhogen, moet je het voorloop wielstel los halen door die ene bout waarmee het vast zit los te draaien. Het wielstel inclusief veer komen dan los. Door de veer iets te verbuigen zal de druk op de voorloop wielen verhogen. Let op, niet teveel omdat dan anders de loc omhoog geduwd wordt en de aandrijfwielen uit de rails.

Ik stuur de bouwtekening van de Flying Scotsman naar je toe.
Ik mag die hier niet publiceren i.v.m. copyright.
Re: Baan van Michel Evers
Vervolg van mijn Märklin 39700, TEE Ram, met C-sinus motor.

Vandaag heb ik van eBay het volledige aankoopbedrag incl. verzendkosten retour ontvangen.
Het betreft de TEE Ram welke is uitgegeven voor het 100-jarige bestaan van de Zwitserse spoorwegen.

Nu nog repareren, maar dat is geen probleem. Alles heb ik in huis.