Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Mijn eerste treinbaan
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Mijn eerste treinbaan  (gelezen 990 keer)

Dr_Hippo

• Nieuwe Gast
Mijn eerste treinbaan
« Gepost op: woensdag 13 januari 2021, 16:21:49 »

Beste allemaal.

Eindelijk ga ik aan mijn eerste treinbaan beginnen!!!
16 Jaar geleden kocht ik mijn eerste 2 locs. En tot hier toe heb ik er enkel uren naar gekeken. simpelweg omdat ik er de plaats niet voor had.
Ondertussen is mijn grote zolder vrij en kan ik er aan beginnen. Helaas heb ik in mijn vriendenkring niemand die dat ook doet dus ben ik beginnen snuffelen op het net maar ik kom er niet helemaal uit. Dus ik kom hier om enkele hints vragen.

De 2 locs die ik heb zijn beide van Marklin en hebben een MFX decoder. Het gaat over de BigBoy2012 en de Mikado.
Ik veronderstel dat ik dan direct naar de 3 rail oplossing van Marklin moet gaan.

Het volgende is de central station. Blijkbaar bestaan er nu ook niet Marklin stations die op een 3rail baan kunnen. Na wat uitzoekwerk gaat het meestal tussen de ESU en de Marklin Central station 3. Het internet verteld me dat de ESU traag werkt met MFX decoders en dat de MFX plus niet ondersteund worden. Wil dit zeggen dat ik dan toch best voor de Marklin CS3 moet gaan?
En wat zijn merken die ook locs hebben ( bij voorkeur amerikaanse steam en diesel ) die op een marklin 3 rail kunnen.

Na enige tijd wil ik dan ook computergestuurd werken maar ik wil niet te groot beginnen dus denk ik van start te gaan met enkel een central station.
Dat brengt mij bij de laatste vraag. Aangezien ik geen ervaring heb met een layout maken wil ik daar ook niet in de val lopen en klein beginnen en het flexibel maken voor uitbreidingen. Er is zoveel info en 1001 meningen dat ik even niet weet waar nu best te beginnen. Enig advies is hier ook welkom.

Alvast bedankt voor de Tips.
Stijn

Barry1972

• Stamgast
Re: Mijn eerste treinbaan
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 13 januari 2021, 16:30:16 »

Hoi, en welkom.

Je zou hier mee kunnen beginnen

Verder kun je baan ideeën vinden in het draadje banenplannen ontwerpen
https://forum.3rail.nl/index.php?board=32.0
Groeten barry

Dr_Hippo

• Nieuwe Gast
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 13 januari 2021, 16:34:05 »

Beste,

Alvast bedankt voor je reactie. Ik had deze startset al gevonden.
Er zijn 3 redenen waarom ik deze niet echt wil.
1) Mijn voorkeur gaat echt naar k rails
2) De mobile stations kan niet al de functies van mijn locs bedienen
3) De big boy loc kan niet rijden op die korte draaicirkel.

Stijn

ronaldk

• Stamgast
    • H0: Bouw van mijn baan
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 13 januari 2021, 16:48:05 »

Hoi Stijn

De 2 locs die ik heb zijn beide van Marklin en hebben een MFX decoder. Het gaat over de BigBoy2012 en de Mikado. Ik veronderstel dat ik dan direct naar de 3 rail oplossing van Marklin moet gaan.

Tja... als je de twee lokjes wil laten rijden wel. Als je zegt: Gewoon in de vitrine dan ben je helemaal vrij om te kiezen  :D

Blijkbaar bestaan er nu ook niet Marklin stations die op een 3rail baan kunnen.

Voor een digitale centrale maakt het niet uit op wat voor een rails deze is aangesloten.

Na wat uitzoekwerk gaat het meestal tussen de ESU en de Marklin Central station 3. Het internet verteld me dat de ESU traag werkt met MFX decoders en dat de MFX plus niet ondersteund worden. Wil dit zeggen dat ik dan toch best voor de Marklin CS3 moet gaan?

Esu ECoS is een veel gebruikte centrale. Nog niet echt klachten gezien over "langzaam" of "traag" werkt. MFX is een uitvinding van Esu in opdracht van Märklin. Door een ruzie mag alleen Märklin het MFX noemen Esu noemt het M4. MFX+ is nu nog alleen bij märklin beschikbaar.

En wat zijn merken die ook locs hebben ( bij voorkeur amerikaanse steam en diesel ) die op een marklin 3 rail kunnen.

Als je voorkeur "amerikaans" is dan zit je toch eigenlijk met een verkeerd railsysteem. Spul en fabrikanten van over de plas is heel erg 2rail georiënteerd. Er worden wel 3railvarianten gebouwd maar meestal in kleine oplages. Wil je een 2railer ombouwen naar 3rail dan is het meestal niet super eenvoudig. Kijk maar eens over draadjes over amerikaans spul:

- USA treinen in Europa << draadje met info over verkopers in NL / DLD / Europa
- Amerikaanse MTH loc op europees 2-rail ?

Groet Ronald.
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 13 januari 2021, 18:11:13 »

Beste Stijn,

Je staat inderdaad nog helemaal aan het begin. En dan is het best lastig, om een richting te kiezen. Ronald heeft gelijk dat de keuze voor Märklin en 3rail niet voor de hand ligt als je een echte voorkeur voor Amerikaans materieel en scenery hebt.

Dan is er je zorg dat je te klein begint: best interessant, want de meeste mensen denken juist veel te groot. Dan ontwerpen ze enorme banen en krijgen het nooit af of nooit werkend en dat bederft het plezier.
Het kan een goed idee zijn om eerst een vrij kleine, of in elk geval simpele baan te bouwen die uitgebreid kan worden, en dan niet volgens de aloude methode van de beginset met uitbreidingssets, want daarmee krijg je vooral een extra ovaaltje of een extra inhaalspoor.
Je zou meer in uitbreiding met een extra baandeel of module moeten denken, zoals een (extra) station, industrieterrein, verlenging van een paradespoor en dergelijke.
Begin met wat schetsen, eventueel met een ontwerpprogramma, zoals Scarm of Anyrail. Dat kan je helpen met je gedachten vormen.

Groet,

Peter

Succes,

Peter

antonv

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 13 januari 2021, 18:24:31 »

Als je geïnteresseerd bent in Amerikaans materiaal zit je bij 3-rail toch echt wel helemaal verkeerd, je zou beter resoluut voor 2-rail gaan, dan is er keuze zat.
Groeten,

Anton

Dr_Hippo

• Nieuwe Gast
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 13 januari 2021, 18:56:43 »

Beste Allemaal,

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik heb nu eenmaal die 2 ( toch wel dure ) locs dus denk ik toch daarmee verder te gaan.
Ik begrijp ook dat zowel de Central station van Marklin of de ESU meerdere protocollen aankunnen.
Is het dan zo dat de keuze van spoor een andere beperkende factor is?
Bv ik kies voor de 3 rail van marklin, de centrale unit ondersteund meerdere protocollen maar omdat ik met die 3 rail zit ben ik gebonden aan marklin ( MFX, MFX+ ) modellen en niet DCC.
Klopt dit of sla ik de bal helemaal mis?

Betreffende de ESU vs Marklin CS3 vind ik niet echt een verschil?
De layout daar zit ik echt vast omdat ik er simpelweg niets van ken.
Een Simpele layout is idd beter dan een kleine. Ik denk dat ik met ongeveer 2m op 4m kan beginnen maar daar kan ik flexibel in zijn.
Ik wil wel met een beetje hoogteverschillen werken.
Aangezien de BigBoy een hele grote loc is denk ik eraan later lang maar smal uit te breiden. Maar dat is voor later.
Ik heb geen idee waar te beginnen met een eerste layout.

Stijn

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 13 januari 2021, 19:13:18 »

De keuze voor 3 of 2 rail beperkt je niet echt serieus in de protocollen. Desnoods kan een andere decoder ingebouwd worden. De stroom is ook steeds 'dezelfde'. Er is geen wisselstroom/gelijkstroomprobleem meer bij digitaal rijden.
Wel ben je beperkt in je keuze voor rollend materieel.
Kies je voor 3 rail, dan moeten ze een sleper hebben! En er zijn met name in de Amerikaanse modelspoorwereld weinig tot geen 3rail locs voorhanden. Märklin maakt de Big Boys, Challengers en nog een enkele andere stomer, plus de F7 diesels in diverse kleurvariaties.
Is dat genoeg voor je, dan kun je kiezen voor K rail van Märklin.
Maar, het kan een reële optie zijn te kiezen voor 2 rail. Meer materieel te kiezen en realistischere rails, zonder puntcontacten en toch wel wat lompe spoorstaven en minder fraaie wissels. En ja, ik. Heb die ook, bewust gekozen omdat ik al het nodige voorradig had aan treinen. Maar zou ik nu opnieuw beginnen.... Vermoedelijk zou ik dan gaan voor Engelse stomers of misschien toch Nederlands, maar dan zou het 2rail worden.

Je plan voor een modelbaan: smal en grote lengtes, is wijs, voor Big Boy! Ga op zoek naar plaatjes van prairies en rotsen. Licht stijgend tracé moet ook kunnen.

Succes,

Peter

Dr_Hippo

• Nieuwe Gast
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 13 januari 2021, 19:20:43 »

Kunnen die 2 marklin locs met MFX decoder en sleepcontact op een 2 railbaan rijden??

Stijn

ronaldk

• Stamgast
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 13 januari 2021, 19:32:39 »

@citaat Nee, dat kunnen ze niet. Ze hebben niet voor niets een sleper er onder. Dat maakt ze alleen geschikt voor 3rail.

Groet Ronald.

traveller

• Beginnende Gast
  • later is allang begonnen
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 13 januari 2021, 19:50:26 »

Hoi Stijn,

Ik lees dat je voorkeur uitgaat naar k rails.
Daar kun je volgens mij 3rail en 2rail op rijden, de rail staven zijn geïsoleerd van elkaar.
Of dat door elkaar te gebruiken valt weet ik niet.
Misschien dat dat helpt met een keuze maken. Succes!

Groet, Robert
« Laatst bewerkt op: woensdag 13 januari 2021, 20:41:43 door traveller »
🛠 H0, Marklin M/analoog, 1mx2m baan tijdperk III-V. Geen thema. En een locdepot op 0,6m x 2m, tijdperk III-IV.

Barry1972

• Stamgast
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 13 januari 2021, 19:55:41 »

Stijn,
Je hoeft de r1 rail uit de set niet te gebruiken, ik wilde er een goedkope start van maken, ik weet uiteraard niet wat je budget is  :)

https://www.huider.nl/marklin-29000-zr-digital-startpackung-ms3-zonder-rails

Hier heb je er een zonder rails.
En de mobile station 3 met de laatste update kan alle functies van jouw huidige locs aansturen, zonder probleem.

Ga er eens mee spelen, dan kun je de Mobile Station (MS) altijd nog aansluiten later aan je CS3
Bestel er wat rails bij , en kijk op je gemakje wat je dan strakjes echt wilt.

Modelspoorbaan is geduldig zijn, genieten, en geen overhaaste beslissingen nemen, of je moet een heel groot budget hebben haha (en geen spijt, en veel opslag, enzovoort)
Groeten barry

ronaldk

• Stamgast
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 13 januari 2021, 20:03:59 »

hoi,

Ik heb nu eenmaal die 2 ( toch wel dure ) locs dus denk ik toch daarmee verder te gaan.

Trix heeft ook versies van de big boy en de Mikado uitgebracht. Trix is het 2rail merk van Märklin.

Betreffende de ESU vs Marklin CS3 vind ik niet echt een verschil?

Onder andere de prijs. Er zitten wel nog wat andere verschillen.

Groet Ronald.

Laenderbahn027

• Stamgast
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 13 januari 2021, 20:33:29 »

Even een MTH op C-rails tussendoor:

Als Epoche 1 rijder (Duitsland) een vreemde eend in de collectie, maar wel stoer. Wellicht dat hij nog eens een ander baasje mag gaan zoeken  ;)

Het kan dus wel, maar wat de rest al aangeeft: 2-rail maakt jouw leven een stuk makkelijker...

Groeten,
William
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 13 januari 2021, 21:14:34 »

Even een paar misverstanden opruimen:

2) De mobile stations kan niet al de functies van mijn locs bedienen
Jazeker wel! Jouw locs hebben mfx decoders waarvan alle functies met een Mobile Station 2 bediend kunnen worden.

3) De big boy loc kan niet rijden op die korte draaicirkel.
Met 12 stuks 24230 (boogstraal 437,5 mm) heeft startset 29000 ruimere bochten dan de bochten 24130 (boogstraal 360 mm) in bijna alle andere startsets. Geen probleem voor de Big Boy, al staan nog ruimere bochten natuurlijk mooier.
Groeten, Rob                              Mijn baan

Dr_Hippo

• Nieuwe Gast
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 14 januari 2021, 09:39:08 »

Beste Allemaal,

Er zijn enkele beslissingen genomen waar ik niet op terug kom.
Het zal het 3 rail systeem van marklin worden.
Op basis van de 2 locs die ik al heb. OK het amerikaans aanbod bij marklin is klein maar er zijn er toch nog enkele mooie.
Het zullen niet uitsluitend US locs worden. Er zullen zeker nog enkele locs van Europa op rijden.
Aan gezien ik eerder voor een mountain diorama ga ( niet dessert ) en het geen copy zal zijn van een echt bestaande regio maakt dat voor mij niet uit.

Voor het baanplan ben ik veel aan het vergelijken met wat ik op internet tegenkom maar dat zal nog wat tijd kosten.

De centrale unit is een van de volgende knopen die ik moet doorhakken.
Zoals ik eerder zij kom ik altijd de vergelijking tegen tussen de ESU en de central station 3. Ik zie technisch gezien niet echt voordelen van de ene tegenover de andere.
Voor mij moet het ook geen display hebben. Alleen wil ik niet beperkt zijn in mogelijkheden dus er een betere combo is met PC is dat voor mij ook goed.
Ik heb de juiste vergelijking die mij kan overtuigen nog niet gevonden!

Dan kijk ik ook nog naar de basis van de treintafel. Ik zie veel knutselwerk vershijnen op het internet.
Er worden veel rasters gemaakt maar ook evenveel mensen die vanop een vlakke tafel beginnen?
Wat is hier de afweging?

Stijn

Lobomotion69

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 14 januari 2021, 12:02:30 »

Bereikbaarheid, gewicht, kosten en dat in iedere willekeurige volgorde. Een open raam constructie is van onderen altijd bereikbaar mits er geen schaduwstation onder ligt. Het kost minder materiaal, dus geld en het bespaart gewicht. Kijk eens in verschillende bouwdraadjes (ook onder scenery) en bestudeer de gepubliceerde foto's op gebruikte bouw techniek. De meesten gebruiken de open raam, of skelet bouwwijze. Een enkeling een dichte tafel. Het is ook afhenkelijk van wat voor soort landschap je wilt. Voor bergen adviseer ik altijd een skelet bouwwijze. Dessert kan op een dichte tafel.
Vriendelijke groet, Henk

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 14 januari 2021, 19:32:18 »

In de eerste post schrijf je dat je een grote zolder hebt maar niet te groot wilt beginnen, en in jouw voorstel-topic schrijf je dat het je eerste baan gaat worden. Het gaat dus om een baan om van te leren. Daarom zou ik zeggen, leg gewoon eens wat rails neer en laat de locomotieven rijden. Al begin je maar met een ovaal. Een stap verder is wat wissels erbij, dan kun je een inhaalspoor of kopspoor toevoegen voor wat extra mogelijkheden. Als je naast de locomotieven ook wat wagons hebt, kun je ergens een ontkoppelrail neerleggen. Zo'n eerste baantje kan gewoon los op de vloer of een vlakke plaat liggen. Hoogteverschillen komen later wel.

Met zo'n baantje kun je prima de techniek in duiken. Het is ook heel geschikt om de principes van een (al dan niet gedeeltelijk) computergestuurde baan te leren. Als het dan niet werkt zoals je wilt, hoef je niet zo lang te zoeken naar de oorzaak en als je iets fout hebt gedaan hoef je ook niet zo veel te veranderen. Zodra alles goed werkt, begin je aan het ontwerp van de volgende baan.

Rijden met mfx betekent dat de keuze voor een centrale beperkt is. Kort na mijn herstart koos ik voor een MS 2. Voor een klein baantje met drie treinen was dat meer dan genoeg. Een jaar later was zowel mijn baan als het aantal locs flink gegroeid en wilde ik iets meer. Bijna al mijn treinen rijden met mfx of mfx+, zodoende had ik dezelfde beperkte keuze. Het is een CS 3 geworden, de MS 2 dient nu als extra rijregelaar. Als alternatieven overwoog ik een EcoS II of een Tams Redbox, die kunnen ook (min of meer) overweg met mfx. De belangrijkste reden om uiteindelijk voor een CS 3 te kiezen was omdat de anderen toch wat beperkingen hadden bij mfx(+). Bovendien heb ik er vertrouwen in dat wanneer Märklin de komende jaren iets nieuws in z'n decoders stopt een CS 3 daar zonodig een software update voor krijgt en bij andere fabrikanten weet je dat maar nooit. Tenslotte had ik de indruk dat de EcoS II en Tams Redbox inmiddels al wat verouderd beginnen te raken.

Als je een beeldscherm toch niet belangrijk vindt, is een MS 2 in combinatie met een omgebouwde aansluitbox misschien het overwegen waard. Dat is veel goedkoper dan een CS 3 of EcoS II. Met zo'n omgebouwde aansluitbox kun je de baan zowel met MS 2 als via de computer besturen. Er is een topic waarin dat uitgebreid besproken wordt: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz.
« Laatst bewerkt op: donderdag 14 januari 2021, 20:50:50 door speeltmettreintjes »
Groeten, Rob                              Mijn baan

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 14 januari 2021, 20:17:29 »

Natuurlijk is een oefenbaan een idee. Maar helpt je dat echt op weg naar het bouwen van een modelbaan? Misschien wel voor de techniek, met name als het gaat om geautomatiseerd rijden
Verder zie ik de zin niet zo van dat eeuwige ovaal. Het wordt vaak een soort gevangenis waar we niet meer uitkomen. Het rondje om de kerk bestaat sinds de eerste tafelbanen van Märklin met opwindtreintjes.
Als je de ruimte hebt om lange Amerikaanse slingers neer te leggen, moet je dat gewoon doen. Keerlus aan ieder uiteinde en karren maar. Met een gedeelte van het baanvak kun je ook experimenteren.

Groet,

Peter

Dr_Hippo

• Nieuwe Gast
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 14 januari 2021, 20:44:02 »

Heren,

Bedankt voor de gouden tips.
Het is misschien een heel goed idee om op de tafel heel eenvoudig te beginnen en inderdaad te experimenteren met de technieken en kunnen zo mijn baanplan groeien.
Maar zonder diorama is het dan wel een lelijke saaie bedoeling.
Aangezien ik toch van plan was om later smal en lang aan de zijkant van mijn zolder uit te breiden dacht ik misschien aan het volgende.
Mijn basistafel kan ik dan heel eenvoudig beginnen zonder diorama te bouwen. Echter kan ik dan wel al de uitbreiding doen.
Aangezien deze toch uit lange smalle stukken zal bestaan kan de trein daar mooi rijden en daar kan ik dan wel aan het diorama werken.

Det tip met de ms2 en computer te sturen ga ik zeker met veel belangstelling bekijken.
Merci
Stijn

Dr_Hippo

• Nieuwe Gast
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 15 januari 2021, 12:42:27 »

Beste,

Ik ben begonnen met wat layouts te tekenen met behulp van AnyRail.
Ik moest vrij snel stoppen omdat ik over de limeiet was van aantal stukken.

Zijn er gratis programma`s om een layout te maken??

Stijn

ronaldk

• Stamgast
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 15 januari 2021, 13:22:52 »

@citaat Pen en papier. Begin daar maar eens eerst mee  ;)  :D Klinkt heel erg ouderwets. En voor de meeste is de computer gebruiken een "must". Gewoon met het handje een schets maken en die aanpassen is meestal wat handiger

Groet Ronald.

Dr_Hippo

• Nieuwe Gast
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 15 januari 2021, 13:31:28 »

@ Ronald.

Dat pen en papier heb ik al gedaan. Wou het nu even in een programma gieten om het dan te posten.

Stijn

ronaldk

• Stamgast
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 15 januari 2021, 14:24:35 »

@citaat Fototje van je papiertje is ook goed  :D  O:-D

Groet Ronald.

ACTS.zuid

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 15 januari 2021, 19:12:19 »

Ik moest vrij snel stoppen omdat ik over de limeiet was van aantal stukken.

Dat los je op met schaar en plakband.....

Gr, Ben.
Pagina's: [1]   Omhoog