Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic of bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Baan van Michel Evers
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Baan van Michel Evers  (gelezen 3201 keer)

Michel Evers

• Nieuwe Gast
    • Michel Evers
Re: Baan van Michel Evers
« Reactie #50 Gepost op: dinsdag 05 november 2019, 13:15:22 »

Mark,
ik heb de kapotte decoder al enkele weken geleden via de webshop terug gestuurd. En nu maar afwachten. Nee heb ik al, ja kan nog komen, denk ik dan maar.
Na deze kapotte decoder controleer ik eerst, na het ombouwen van een loc, nog vele malen mijn werk om er zeker van te zijn dat er geen sluiting is of kan ontstaan en ook dat de decoder vast ligt op z’n plaats. Ook probeer ik de decoder zo vrij mogelijk te laten liggen. Bij de andere loc’s die ik al omgebouwd heb, zijn er dan ook nog geen problemen ontstaan. Misschien dat ik weleens van die andere merken ga proberen. Het kunnen werken met de diverse merken en typen is natuurlijk nooit verkeerd. Tevens kun je dan anderen helpen met hun problemen ook al hebben zij een afwijkend merk cq. type. Ik vind het ombouwen van het materieel erg leuk om te doen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 06 november 2019, 03:04:46 door Michel Evers »
Heel veel treinplezier gewenst,

Michel

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • IIIb
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
« Reactie #51 Gepost op: dinsdag 05 november 2019, 23:58:31 »

Ik hou mij niet aan normen maar kies voor praktijk testen dan weet je zeker of het goed gaat of niet

Testen is ook goed natuurlijk, en voor de zekerheid kun je het zelfs allebei doen. Normen en testen kunnen elkaar prima aanvullen.

Bij het gebruik van normen kun je rekenfouten maken waarna je de sporen te dicht bij elkaar zou kunnen leggen. Met een goede test kun je dat op tijd ontdekken.
Groot voordeel van de normen is dat je een ontwerp kunt maken met rails die je nog niet hebt, of berekenen of lange of speciale rijtuigen die je overweegt aan te schaffen wel bij de baan passen.

Bij testen kun je ook fouten maken. Je zou per ongeluk een rijtuig kunnen gebruiken waarvan je denkt dat het de grootste overhang of uitzwenking geeft terwijl dat niet zo is. Voordeel van de praktijk is dan weer dat er onvoorziene problemen aan het licht kunnen komen. Zo had ik laatst een wagon waarvan de lading tijdens het rijden langzaam maar zeker verschoof, waardoor deze op een gegeven moment iets raakte dat vlak naast de baan stond. Ik merkte het pas toen de lading van de wagon viel. Het was dan wel geen test, ik was gewoon aan het rijden, maar toch was het een nuttige herinnering dat een wagon met lading wel eens wat breder kan zijn dan een normale wagen. Er zit wel een klein beetje marge in de normen - anders zou het nog wel krapper kunnen dan 48 mm voor rechte sporen - maar voor dit soort onvoorziene gevallen pak ik voor de zekerheid een paar mm extra bovenop de normen. Wat overigens in dit specifieke geval niet uitmaakte, de lading bleef maar schuiven.
Groeten, Rob                              Mijn baan

Michel Evers

• Nieuwe Gast
    • Michel Evers
« Reactie #52 Gepost op: woensdag 06 november 2019, 07:56:14 »

Helemaal juist.
Het is gebruik maken van normen én het is testen. Het ene sluit het andere niet uit.
Natuurlijk kun je ook maar één van de handelingen doen, maar de kans dat er iets mis gaat, met eventueel schade als gevolg, is dan veel meer aanwezig als wanneer je beiden doet.
Ik moet bekennen tot gisteren het bestaan van de normen voor de model spoorbaan niet te kennen. En dus was het altijd alleen maar testen en kijken of dat het goed ging. Maar nu ik weet dat er normen zijn kan ik die als naslagwerk gebruiken, als een soort startpunt. En van daar uit verder testen. En dan nog kan het fout gaan. Ik denk dat er best her en der de nodige model spoorbaan ongelukken plaats vinden. Gelukkig altijd zonder gewonden of erger.  :lol: :lol:

Michel

Jan22

• Stamgast
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
« Reactie #53 Gepost op: zondag 10 november 2019, 22:33:10 »

Voor gebogen sporen spelen twee factoren een rol: de boogstraal en de kenmerken van de wagons die door de bocht rijden. Wagons zijn ingedeeld in groepen A, B en C. De langste rijtuigen vallen in de laatste groep en die hebben dan ook de meeste ruimte nodig naast het gebogen spoor. Märklin houdt zich echter bij de langste rijtuigen niet aan schaal 1:87 maar maakt ze in schaal 1:93,5, vroeger zelfs 1:100. Daardoor vallen de langste Märklin rijtuigen in groep B. Sommige andere fabrikanten maken die langste rijtuigen wél in schaal 1:87 en die vallen in groep C.
Jaren geleden hanteerde ik er twee bestandjes voor; die lagen zogezegd naast wintrack, als ik ermee bezig was.
Tegenwoordig ben ik wat vergeetachtiger: waar heb ik ze nou toch ook alweer ...

Komt waarschijnlijk omdat ik in 2018 even uit m'n dak ging bij de berekening van boogplaat & bodemstraal.
Ik besloot toen niet langer te kunnen leven met een tabel die ik niet begreep. Ik wilde het gewoon zelf kunnen uitrekenen.
En sommige dingen liggen zo voor de hand: zoals het voorbeeld van "overhang" (een 2221 rails heeft R=360 mm)

of de overhang van een Tragschnabelwagen:

of het gevolg van de combinatie overhang van voertuig in buitenboog en uitzwenking van voertuig in binnenboog
(Dit is een foto van Herman05, zie het draadje, daarin staat de verwijzing naar zijn draadje):

Staat allemaal in dat draadje, en dat draadje zal misschien onbegrijpelijk zijn.
Het ontstond vanzelf. Ik heb nooit de moeite genomen om het simpeler op te schrijven.
(Toen kon ik dat niet).

« Laatst bewerkt op: Vandaag om 19:20:41 door Jan22 »
Jan Willem

Brig, Delémont.

Michel Evers

• Nieuwe Gast
    • Michel Evers
« Reactie #54 Gepost op: Vandaag om 15:19:14 »

Jan Willem,
je topic uit 2018, waar de reactie van jou naar verwijst, heb ik doorgelezen. Een taaie materie waar ik zeker niet alles van begrijp, maar waar ik het nut wel van inzie. Daar heb je heel wat uren aan gewerkt, getest e.d.

Ik heb afgelopen weekend een begin gemaakt met de klimspiraal. Hiervoor gebruik ik de Märklin C-rails R4 en R3 welke een onderlinge h.o.h. afstand hebben van ongeveer 64 mm. Deze h.o.h. afstand en het feit dat de radius van R4 en R3 best ruim zijn, maakt dat mijn lange wagens, Koploper en Hondekop, er ruimschoots door heen kunnen. Op de bij het passeren van elkaar de krapste plaatsen, overhang kop in de buitenbocht en uitzwenking middenstuk in de binnenbocht is er nog tussen de 11 en 18 mm. ruimte over. Ik wist dat het heel makkelijk kon, maar wilde het toch ook een keer zien voordat ik de spiraal definitief afbouw.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 16:28:14 door Michel Evers »

Michel