Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Baan van Michel Evers

Gestart door Michel Evers zaterdag 19 oktober 2019, 10:54:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan van Michel Evers
Mark,
ik heb de kapotte decoder al enkele weken geleden via de webshop terug gestuurd. En nu maar afwachten. Nee heb ik al, ja kan nog komen, denk ik dan maar.
Na deze kapotte decoder controleer ik eerst, na het ombouwen van een loc, nog vele malen mijn werk om er zeker van te zijn dat er geen sluiting is of kan ontstaan en ook dat de decoder vast ligt op z?n plaats. Ook probeer ik de decoder zo vrij mogelijk te laten liggen. Bij de andere loc?s die ik al omgebouwd heb, zijn er dan ook nog geen problemen ontstaan. Misschien dat ik weleens van die andere merken ga proberen. Het kunnen werken met de diverse merken en typen is natuurlijk nooit verkeerd. Tevens kun je dan anderen helpen met hun problemen ook al hebben zij een afwijkend merk cq. type. Ik vind het ombouwen van het materieel erg leuk om te doen.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 05 november 2019, 12:22:21Ik hou mij niet aan normen maar kies voor praktijk testen dan weet je zeker of het goed gaat of niet

Testen is ook goed natuurlijk, en voor de zekerheid kun je het zelfs allebei doen. Normen en testen kunnen elkaar prima aanvullen.

Bij het gebruik van normen kun je rekenfouten maken waarna je de sporen te dicht bij elkaar zou kunnen leggen. Met een goede test kun je dat op tijd ontdekken.
Groot voordeel van de normen is dat je een ontwerp kunt maken met rails die je nog niet hebt, of berekenen of lange of speciale rijtuigen die je overweegt aan te schaffen wel bij de baan passen.

Bij testen kun je ook fouten maken. Je zou per ongeluk een rijtuig kunnen gebruiken waarvan je denkt dat het de grootste overhang of uitzwenking geeft terwijl dat niet zo is. Voordeel van de praktijk is dan weer dat er onvoorziene problemen aan het licht kunnen komen. Zo had ik laatst een wagon waarvan de lading tijdens het rijden langzaam maar zeker verschoof, waardoor deze op een gegeven moment iets raakte dat vlak naast de baan stond. Ik merkte het pas toen de lading van de wagon viel. Het was dan wel geen test, ik was gewoon aan het rijden, maar toch was het een nuttige herinnering dat een wagon met lading wel eens wat breder kan zijn dan een normale wagen. Er zit wel een klein beetje marge in de normen - anders zou het nog wel krapper kunnen dan 48 mm voor rechte sporen - maar voor dit soort onvoorziene gevallen pak ik voor de zekerheid een paar mm extra bovenop de normen. Wat overigens in dit specifieke geval niet uitmaakte, de lading bleef maar schuiven.
Re: Baan van Michel Evers
Helemaal juist.
Het is gebruik maken van normen én het is testen. Het ene sluit het andere niet uit.
Natuurlijk kun je ook maar één van de handelingen doen, maar de kans dat er iets mis gaat, met eventueel schade als gevolg, is dan veel meer aanwezig als wanneer je beiden doet.
Ik moet bekennen tot gisteren het bestaan van de normen voor de model spoorbaan niet te kennen. En dus was het altijd alleen maar testen en kijken of dat het goed ging. Maar nu ik weet dat er normen zijn kan ik die als naslagwerk gebruiken, als een soort startpunt. En van daar uit verder testen. En dan nog kan het fout gaan. Ik denk dat er best her en der de nodige model spoorbaan ongelukken plaats vinden. Gelukkig altijd zonder gewonden of erger.  :lol: :lol:
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 05 november 2019, 00:46:10
Voor gebogen sporen spelen twee factoren een rol: de boogstraal en de kenmerken van de wagons die door de bocht rijden. Wagons zijn ingedeeld in groepen A, B en C. De langste rijtuigen vallen in de laatste groep en die hebben dan ook de meeste ruimte nodig naast het gebogen spoor. Märklin houdt zich echter bij de langste rijtuigen niet aan schaal 1:87 maar maakt ze in schaal 1:93,5, vroeger zelfs 1:100. Daardoor vallen de langste Märklin rijtuigen in groep B. Sommige andere fabrikanten maken die langste rijtuigen wél in schaal 1:87 en die vallen in groep C.
Jaren geleden hanteerde ik er twee bestandjes voor; die lagen zogezegd naast wintrack, als ik ermee bezig was.
Tegenwoordig ben ik wat vergeetachtiger: waar heb ik ze nou toch ook alweer ...

Komt waarschijnlijk omdat ik in 2018 even uit m'n dak ging bij de berekening van boogplaat & bodemstraal.
Ik besloot toen niet langer te kunnen leven met een tabel die ik niet begreep. Ik wilde het gewoon zelf kunnen uitrekenen.
En sommige dingen liggen zo voor de hand: zoals het voorbeeld van "overhang" (een 2221 rails heeft R=360 mm)

of de overhang van een Tragschnabelwagen:


of het gevolg van de combinatie overhang van voertuig in buitenboog en uitzwenking van voertuig in binnenboog
(Dit is een foto van Herman05, zie het draadje, daarin staat de verwijzing naar zijn draadje):


Staat allemaal in dat draadje, en dat draadje zal misschien onbegrijpelijk zijn.
Het ontstond vanzelf. Ik heb nooit de moeite genomen om het simpeler op te schrijven.
(Toen kon ik dat niet).




Re: Baan van Michel Evers
Jan Willem,
je topic uit 2018, waar de reactie van jou naar verwijst, heb ik doorgelezen. Een taaie materie waar ik zeker niet alles van begrijp, maar waar ik het nut wel van inzie. Daar heb je heel wat uren aan gewerkt, getest e.d.


Ik heb afgelopen weekend een begin gemaakt met de klimspiraal. Hiervoor gebruik ik de Märklin C-rails R4 en R3 welke een onderlinge h.o.h. afstand hebben van ongeveer 64 mm. Deze h.o.h. afstand en het feit dat de radius van R4 en R3 best ruim zijn, maakt dat mijn lange wagens, Koploper en Hondekop, er ruimschoots door heen kunnen. Op de bij het passeren van elkaar de krapste plaatsen, overhang kop in de buitenbocht en uitzwenking middenstuk in de binnenbocht is er nog tussen de 11 en 18 mm. ruimte over. Ik wist dat het heel makkelijk kon, maar wilde het toch ook een keer zien voordat ik de spiraal definitief afbouw.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan van Michel Evers
Een R3/R4 helix is een prima maat, dan kun je per omwenteling zonder moeite voldoende hoogteverschil bereiken en de treinen hebben nergens te maken met krappe bochten.

Eerder heb je aangegeven dat jij je ontwerp gewoon in je hoofd hebt. Ik ben meer van het plannen. Nu je gekozen hebt voor een R3/R4 helix, heb ik me maar eens uitgeleefd op het ontwerpen van een bijpassend schaduwstation.

Het maakt maximaal gebruik van de beschikbare ruimte terwijl de sporen nergens ver van de rand liggen. Samen zijn de vier opstelsporen ruim 43 m lang. Als je het schaduwstation te groot vindt, kun je simpelweg het binnenste spoor weglaten. Dat kun je later altijd nog toevoegen als je extra ruimte nodig hebt. Er zijn wat plaatsen in het schaduwstation waar je gemakkelijk overloopwissels zou kunnen toevoegen voor het geval je het niet handig vindt om slechts vier hele lange opstelsporen te hebben.

Hier en daar lijkt het misschien alsof de sporen te dicht bij elkaar liggen. Zo zijn er twee plaatsen waar een 24530 op slechts 57 mm van een recht spoor ligt. Dat is ruim voldoende want omdat de 24530 zo'n ruime bocht is, is 54 mm volgens de norm het minimum voor wagens van groep B. Daarbij neem ik aan dat de langste wagens, van groep C, niet op deze baan komen: volgens de norm is de parallelafstand van 64,3 mm van een R3/R4 bocht namelijk al zo'n 4 mm te klein.

Aan de onderkant is de klimspiraal geen R3/R4 maar R4/R5, en helemaal op het laatst R3/R5. Daardoor kunnen de wisselstraten voor het schaduwstation eerder beginnen dan wanneer de klimspiraal helemaal tot beneden met R3/R4 zou zijn. Dan zouden er namelijk eerst een paar rechte rails moeten liggen om onder de klimspiraal uit te komen voordat de wisselstraten kunnen beginnen. Bij een maximale stijging van 3% komt het schaduwstation ongeveer 28 cm onder het maaiveld.

Aan de bovenkant van de klimspiraal heb ik ook twee keer R4/R5 gebruikt, maar dat kan hoeft natuurlijk helemaal niet. Het is maar net hoe je uit wilt komen voor de zichtbare baan. Wat wél belangrijk is, is dat dit voorbeeld illustreert hoe het ontwerp van een schaduwstation en bijbehorende klimspiraal gevolgen heeft voor de bovenbaan. Dit ontwerp past bijvoorbeeld niet bij een bovenbaan waarbij je helemaal rechts een klimspiraal in wilt rijden.
Re: Baan van Michel Evers
Top,
mijn schaduwstation is klaar.  :lol: Althans op papier, nou ja, op scherm in dit geval.
Dit is niet helemaal wat ik in gedachte had, hoewel het aardig in de richting komt. Natuurlijk is met de beschikbare ruimte, mits deze gebruikt gaat worden voor zoveel mogelijk opstelsporen, niet zoveel anders te doen. Tenzij ik er natuurlijk voor zou kiezen geen doorlopende opstelsporen te maken, maar alleen maar, of in ieder geval zo veel mogelijk, doodlopende sporen. Beide soort opstelsporen hebben zo hun eigen voor - en natuurlijk ook nadelen. Wat ik mis in jouw idee, wat overigens een aangename verrassing was, is de mogelijkheid om in het schaduwstation rond te kunnen rijden. Stel, ik heb een loc met een aantal wagons klaar staan, maar niet op de voorste plaats op een van de sporen. Ik wil dan de mogelijkheid hebben om het materiaal wat er voor staat weg te kunnen rijden en die weer achteraan aan te laten sluiten en op die manier de loc die ik op de zichtbaan wil hebben vrij baan te geven naar boven. Verder wil ik ook nog een keerlus maken of in ieder geval kijken of daar nog plaats voor is.
In ieder geval enorm bedankt voor je inbreng, ik kan dat zeker waarderen. Ideeën zijn altijd welkom.
Welk programma gebruik je voor het maken van deze banen / ideeën?
Nogmaals erg bedankt.

Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan van Michel Evers
Omdat ik de treinen liever met de loc voorop zie rijden, ontwerp ik schaduwstations doorgaans met doorlopende sporen. Incidenteel leg ik er nog wel eens een extra, doodlopend spoor bij, bedoeld voor treinen die ook in werkelijkheid beide kanten op reden. Ook hier is het heel eenvoudig om een extra doodlopend spoor erbij te maken, maar als er verder geen aanpassingen zijn, zul je dan minimaal één van de sporen in de helix in beide richtingen moeten gebruiken. Ik ben er tot nu toe vanuit gegaan dat die sporen éénrichtingsverkeer zijn. Een mogelijke uitbreiding is een paar overloopwissels rechtsonder in de helix. Ik heb al in m'n hoofd hoe dat moet, ik zal het uitwerken zodat je kunt zien wat ik bedoel. Kan wel een paar dagen duren voordat ik er aan toe kom.

Kunnen rondrijden in het schaduwstation is geen simpele aanpassing, daar moet ik eens rustig over gaan nadenken. Wat wél mogelijk is, is overloopwissels toevoegen. Als een trein dan in de weg staat, kan hij via die overloopwissels naar een ander opstelspoor rijden. De twee binnenste sporen liggen al prima voor overloopwissels. Bij de andere sporen is het met slanke wissels ook niet moeilijk, maar die zijn wel wat duurder dan gewone.

Citaat van: Michel Evers op dinsdag 12 november 2019, 00:01:01Verder wil ik ook nog een keerlus maken of in ieder geval kijken of daar nog plaats voor is.
Het hele schaduwstation is één gigantische keerlus. Waarom heb je er nog een nodig?

Citaat van: Michel EversWelk programma gebruik je voor het maken van deze banen / ideeën?
Voor het tekenen gebruik ik WinTrack (de demo-versie).
Ter ondersteuning heb ik een zelfgemaakte spreadsheet met allerlei formules en berekeningen.
Uiteindelijk zijn dat echter maar hulpmiddelen. Voor mij is de belangrijkste voorwaarde om zoiets te ontwerpen het begrijpen van de (on)mogelijkheden van de C-rail geometrie.

Citaat van: Michel EversNogmaals erg bedankt.
Graag gedaan, ik hou wel van dit soort puzzels.
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 12 november 2019, 01:04:30
Het hele schaduwstation is één gigantische keerlus. Waarom heb je er nog een nodig?
Dat is dus een van de nadelen van alles alleen maar in het hoofd hebben. Ik heb ooit een reden gehad om een keerlus in het schaduwstation te maken en weet dus nu niet meer waarom. Misschien toch maar eens delete of ergens parkeren totdat ik de reden weer weet.

Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 12 november 2019, 01:04:30
Voor het tekenen gebruik ik WinTrack (de demo-versie).
Ik moet toch ook maar eens dat programma gaan gebruiken in plaats van alles alleen maar in het hoofd hebben. Nu moet ik eerst een idee daadwerkelijk neerleggen om te kijken of het gaat. Ik heb nog een aantal opstellingen in mijn hoofd die ik dus allemaal nog zou moeten maken.
Vandaag eerst maar eens zorgen dat ik WinTrack in huis heb. Dat is toch handiger en in mijn hoofd blijft plaats vrij voor andere modeltrein issues. :lol:

Is er bezwaar tegen als ik de afbeeldingen voor eigen gebruik download?
Re: Baan van Michel Evers
Vandaag eerst WinTrack (Demo) op mijn laptop gezet, zodat ik niet alles meer uit het hoofd moet doen.
Even ?rond gekeken? op het programma en het ziet er op het eerste gezicht een functioneel programma uit.
Daar ga ik dus binnenkort mee aan de slag


Tevens weer verder gewerkt aan de klimspiraal, waarvan de onderdelen toch niet allemaal gelijk zijn geworden ondanks het zorgvuldig aftekenen. Dat wordt dus nog veel schuren.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baan van Michel Evers
Michel, wordt dit de uiteindelijke tussenruimte in de spiraal? Het lijkt mij een beetje weinig voor een stuk C-rails met een locomotief.
Re: Baan van Michel Evers
Nee hoor, dit is niet de hoogte, het ligt allemaal nog te drogen en om er voor te zorgen dat het niet plakt daar waar het niet moet plakken heb ik er wat blokjes tussen gezet. De hoogte wordt 25 to 30 cm. Ik heb de ondergrond voor de spiraal per draaiing in 6 dezelfde stukken triplex verdeeld. Vervolgens heb ik alles dubbel gemaakt om zo 2 lagen triplex op elkaar te kunnen lijmen, maar dan 1/12 deel verschoven. Hierdoor krijg ik een vrij massieve ondergrond voor het spiraal wat ik vervolgens bekleedt met kurk wat ik nog heb staan. En net als bij andere spiralen in dit forum worden de staanders van 8 mm draadeinden die ik waarschijnlijk ook met een laag kurk of zo bekleedt. Ik doe alles lekker op mijn gemak. Als na de wintermaanden het schaduwstation klaar is ben ik tevreden.

Michel
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op dinsdag 12 november 2019, 17:48:14
Ik heb de ondergrond voor de spiraal per draaiing in 6 dezelfde stukken triplex verdeeld. Vervolgens heb ik alles dubbel gemaakt om zo 2 lagen triplex op elkaar te kunnen lijmen, maar dan 1/12 deel verschoven.
Methode Rainer Lussy?
(zie: Links naar meersporige helix modellen )
Dus trapeziums, verspringend op elkaar verlijmd.

Triplexdikte 3,6 mm ?
Re: Baan van Michel Evers
Geen trapeziums. Dat had ook een mogelijkheid geweest. Bij mij zit in ieder deel een hoek. De spiraal ondergrond heeft dan ook 12 hoeken. Dus toch net weer iets anders dan de voorbeelden. Ik heb niets uitgerekend, maar alles uitgetekend. Alleen had ik natuurlijk weer te weinig triplex besteld. En omdat ik triplex van beuken heb gekozen, mede door de watervaste verlijming, en deze dus niet bij de plaatselijke bouwmarkten te koop is, heb ik pas a.s. vrijdag het restant binnen. Maar och, ik heb geen haast.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op dinsdag 12 november 2019, 03:35:44Is er bezwaar tegen als ik de afbeeldingen voor eigen gebruik download?

Natuurlijk mag je m'n ontwerpen opslaan, gebruiken, aanpassen enzovoorts.

Ik ben geen copyright expert, maar volgens mijn mag je sowieso plaatjes van het internet voor eigen gebruik opslaan. Wat níet zonder toestemming mag, is plaatjes van iemand anders publiceren, maar opslaan voor eigen gebruik is geen publiceren, dus ga je gang.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan van Michel Evers
Je vroeg om een mogelijkheid om in het schaduwstation rond te kunnen rijden. Daarop had ik geantwoord dat je met een aantal overloopwissels ook al treinen die in de weg stonden naar andere sporen zou kunnen rijden en dat heb ik op twee verschillende manieren uitgewerkt.

Ik heb ook nog een paar doodlopende sporen toegevoegd. Niet dat ik het zelf zo zou maken - er is al heel veel opstelruimte en deze extra sporen zijn nog eens slecht bereikbaar ook -  maar gewoon om te laten zien hoe het zou kunnen. Om die doodlopende sporen zinvol te kunnen gebruiken, heb ik helemaal onderin de helix een paar meegebogen slanke wissels gelegd. Als je de bijvoorbeeld buitenbocht als stijgspoor gebruikt, kan een trein van zo'n een doodlopend spoor via die wissels die buitenbocht bereiken om naar boven te rijden.
Re: Baan van Michel Evers
Dank je wel.
Toch telkens weer veel werk voor je, gezien de demo versie de banen niet kan opslaan en je dus telkens alles weer opnieuw moet maken.
Inmiddels heb ik zelf ook de demo versie van WinTrack geïnstalleerd en ben ik begonnen om de tutorial door te nemen. Ik maak wel gebruik van de Cross Over Actie waarbij men de full version tegen sterk gereduceerde prijs, ?87, bij Velthuis kan kopen tegen inlevering van de originele CDRom van een andere merk baanontwerp programma. Ik had nog een versie van Busch liggen, die weinig gekost heeft en die zelfs die lage prijs niet waard was. Zo slecht vond ik dat programma. Dat is ook de reden waarom ik het niet gebruikte. Als ik de full version WinTrack ontvangen heb kan ik naar hartelust experimenteren. Dat is toch handiger dan alles maar in je hoofd opslaan. Nogmaals erg bedankt voor de diverse ideeën over mijn schaduwstation en jouw kijk daarop. Dit is waar zo een forum voor gemaakt is, elkaar helpen en leren van elkaar.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan van Michel Evers
Ik zet m'n computer vaak gewoon op 'Sleep' als ik wat anders ga doen. Steeds opnieuw invoeren zou me te veel werk zijn, ook al gaat het werken met WinTrack veel sneller dan toen ik er net mee was begonnen.

Overigens is het soms juist wel handig om iets opnieuw in te voeren. Hier en daar zijn er doorgaans wat afwijkingingen. Als er ergens bijvoorbeeld een rechte rail van 187 mm zou passen, leg ik er een 24188, ook al is die 1,3 mm te lang. Als je dan later iets in de buurt gaat wijzigen zonder die 24188 weg te halen, blijft die afwijking in het plan zitten, ook al is hij niet meer relevant. Als je dan even verderop weer een afwijking nodig hebt, enzovoorts, kan het zijn dat je na verloop van tijd een heleboel afwijkingen krijgt die elkaar versterken. Met name als er meerdere wissels dicht bij elkaar liggen die via verschillende routes verbonden zijn, is het oppassen. Om die reden leg ik een wisselstraat doorgaans helemaal opnieuw als ik er iets aan wil veranderen.




Nadat ik het laatste ontwerp een tijdje had laten bezinken, bedacht ik iets om rondrijden mogelijk te maken zonder het schaduwstation (veel) kleiner te maken of helemaal om te gooien. Het resultaat staat hieronder. Stel dat het buitenste spoor van de helix gebruikt wordt om te stijgen, dan kan een trein vlak nadat hij daarmee is begonnen alweer afslaan, om via een route buiten de helix om weer naar het schaduwstation terug te keren. Hij komt uit bij de wisselstraat in het schaduwstation, waardoor een groot deel daarvan rechtstreeks bereikbaar is (en zonodig de rest ook, door een stukje achteruit te rijden).

In plaats van de meegebogen slanke wissels onderaan de helix heb ik nu bij de aansluiting op het schaduwstation een paar gewone gebruikt. Die zijn immers goedkoper en ook nog eens iets minder storingsgevoelig. Het was even puzzelen om ze in te passen, maar het is gelukt.

Eén van de doodlopende spoortjes is gesneuveld. Daar was geen plaats meer voor, of het zou wel érg kort worden. Als je wilt, kun je desondanks nog heel wat keertreinen parkeren, maar dan gewoon op de doorgaande sporen.

Bij een maximale helling van 3% kun je het schaduwstation 26 cm onder het maaiveld leggen. Een klein deel van de sporen ligt relatief ver van de rand, dat is niet gunstig voor de bereikbaaheid. Misschien is het wel een goed idee om een extra omwenteling te maken met de helix. Bij 3% voor het binnenste spoor levert dat 97 mm extra op, dan wordt het bijna 36 cm.




Het tweede plaatje geeft de hoogtes weer (het maaiveld ligt op 1000 mm). Meestal controleer ik alleen of de stijgingen binnen de perken blijven en de hoogteverschillen van boven elkaar liggende sporen groot genoeg zijn, zonder overal exact hoogtes te bepalen. Omdat het misschien niet direct duidelijk is hoe de hoogtes onderin de helix en bij het 'omrijspoor' moeten zijn, ben ik deze keer een stap verder gegaan. Desalniettemin moet je het als indicatie zien, het hoeft niet tot op de milimeter zo te worden.
Re: Baan van Michel Evers
Inderdaad een goed idee. Ik kan dat allemaal meenemen in mijn definitieve plan. Wel moet ik er op letten niet teveel te willen omdat dat allemaal ten koste gaat van  lengtes opstelspoor.

Inmiddels zelf al aan het ontwerpen gegaan en ik heb gelijk het stuur een beetje omgegooid omdat ik er geen vrede mee heb dat de spiraal niet aan de zijkant op de zichtlaag uitkomt, maar ver naar het midden. Dus begonnen met de spiraal rechts boven in de hoek te leggen, kan ook natuurlijk links boven zijn. Op die manier komen de loc's aan de rechter (of linker) kant op de zichtlaag uit. Ik kan dan heel wat meer met de zichtlaag, meer dan dat de spiraal daar zo midden in uit komt. Dus de kans dat het rechts of links boven wordt is ook nog aanwezig.Vanavond waarschijnlijk geen tijd meer om verder te puzzelen. Dat wordt dus morgen.
In ieder geval weer bedankt.
Re: Baan van Michel Evers
Inmiddels zelf in WinTrack aan de gang gegaan, dat is toch beter en makkelijker als alleen in mijn hoofd  :lol: .
Rob,ik had geschreven dat je aardig in de goede richting zat. Een schaduwstation moet in mijn beleving veel opstel mogelijkheden hebben en dat heb ik op deze wijze wel. En er kan nog bij. Ik ben ook nog niet klaar. Er mag nog een doodlopend spoor bij, dan heb ik er een voor de hondenkop en een voor de koploper. Beide treinen rijden hebben niet echt een voor - en achterzijde. De laatste stukjes aansluiting heb ik aan WinTrack over gelaten. Ziet er niet netjes uit, maar och, goed is goed en het gaat toch om de functionaliteit, niet om een schoonheidsprijs.
De gele aansluitingen worden de aansluitingen op de zichtbaan.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan van Michel Evers
Zo te zien heb je WinTrack snel onder de knie gekregen.  :thumbup:

Citaat van: Michel Evers op vrijdag 15 november 2019, 20:37:03De laatste stukjes aansluiting heb ik aan WinTrack over gelaten.
Dat automatisch aanvullen is een handige functie, maar daarbij moet ik wel een paar kanttekeningen plaatsen.
  • Ook al is er een goed passende verbinding mogelijk, hij vind hem niet altijd.
  • Hij gebruikt soms nogal veel passtukjes.
  • Bij bochten wil hij met de graden nog wel eens méér afwijken dan mij lief is.
Dat laatste zie ik in jouw plan bijvoorbeeld duidelijk terug bij de sporen met de passtukjes 107 en 207. Dat sluit niet echt goed aan, typisch WinTrack. In de praktijk zit er overigens voldoende speling in de rails om het zo te maken, maar het kan best netter.

Ik had die functie van WinTrack trouwens pas ontdekt nadat ik al een heleboel plannen had ontworpen. Zodoende was ik aardig bedreven geraakt in het passend krijgen zónder die functie, en zodoende merkte ik ook al heel snel dat die WinTrack functie wat beperkingen heeft. Desondanks gebruik ik hem geregeld: als er een mooie oplossing uitkomt, pas ik die toe. Zo niet, dan ga ik aan de slag met mijn eigen methodes.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan van Michel Evers
Het eerste dat me opviel in jouw schaduwstation was de wissel 24671, op een plaats waar alle treinen langs moeten. Dat raad ik af: daardoor wordt je baan ongeschikt voor rollend materiaal dat minimaal bochten R2 nodig heeft. Märklin heeft weliswaar pas een paar locs uitgebracht waarvoor dat geldt, maar je zult maar net zien dat er nog eens eentje uitkomt die je graag zou willen kopen, maar helaas ontdek je dan dat hij op jouw baan niet kan rijden. Om diezelfde reden zou ik ook zeer terughoudend zijn met het gebruik van bochten R1 (24130, 24115, 24107).

Als je zo'n boogwissel al ergens wilt gebruiken, dan zou ik  dat zodanig doen dat hooguit twee van de opstelsporen er mee te maken krijgen, dan blijven er nog genoeg over voor de treinen die liever ruimere bochten hebben. En alleen als er dan toch zo'n wissel ligt, zou ik eventueel in die opstelsporen bochten 24130 gebruiken. Met die opmerkingen in het achterhoofd, denk ik trouwens dat het ook mogelijk moet zijn om een schaduwstation met vijf parallelsporen te maken, waarvan alleen de binnenste twee via een wissel 24671 verbonden zijn, en alleen het binnenste gebruik maakt van bochten 24130.

Een tweede punt is ernstiger: Op één plaats ligt een R2-bocht (3 x 24230) op slechts 61 mm naast een R3-bocht (3 x 24330). Dat is veel te krap. Op basis van de norm moet het minimaal 66 mm zijn. Zoals ik al eerder schreef, pak ik er bovenop de norm nog een paar mm extra bij.

Ten derde zie ik op een paar plaatsen tegengestelde bochten die te vermijden zijn. Op zich kunnen de treinen het wel aan zolang beide bochten minstens R2 zijn, maar als het mogelijk is, doe ik het liever anders. Soms is het heel eenvoudig om er een recht stukje tussen te leggen, soms gaat het met een andere aanpassing. Alleen als me dat allebei niet lukt, gebruik ik tegengestelde bochten. Meestal gaat het daarbij om een bocht direct aansluitend op een wisselbocht (24611/612/624/630). In jouw geval zie ik op één plaats zo'n wisselbocht direct gevolgd door een tegengestelde R1 bocht. Ook overduidelijk iets dat door WinTrack is gegenereerd. Je kunt bij de betreffende WinTrack functie een minimale boogstraal opgeven, dan gaat het beter: door daar minimaal 400 in te vullen, zal WinTrack geen bochten R1 gebruiken.

Tenslotte nog een kleinigheidje: Er liggen relatief veel passtukjes. Omdat die relatief duur zijn, probeer ik altijd om zo min mogelijk korte rails te gebruiken. Ik zie al meteen een eenvoudige winst die je kunt boeken in de vier sporen helemaal links: In plaats van een 24064 en een 24172 past er altijd een 24236 en die is nauwelijks duurder dan alleen al die 24064.
Re: Baan van Michel Evers
Rob,
zoals altijd weer bedankt voor alle bemerkingen. Het is wel zo dat ik de bochten 24130 in het schaduwstation gewoon gebruik, maar dan op zeer kleine schaal. Dat doe ik omdat binnen het besturingssysteem de mogelijkheid bestaat om materieel met bepaalde lengtes of langer de toegang tot die bochten ontzegd kan worden. M.a.w. een bepaald spoor met daarin 24130 bochten kan alleen toegankelijk zijn voor klein materieel. Als dat niet in het systeem kan, dan moet ik iets anders verzinnen of de krappe bochten toch weglaten.
Ik ga met jouw informatie bij de hand het ontwerp eens nalopen om te kijken wat ik kan oplossen. Zal wel morgen of volgende week worden. Vanmiddag worden twee loc?s ter kontrole en revisie gebracht met de bedoeling dat ze vanmiddag ook weer klaar zijn. Dus weinig tijd over, maar ik vind het werken aan die loc?s en ander materieel ook leuk.
Re: Baan van Michel Evers
Gisteren een oude loc gerepareerd. De loc was door een familielid van mij op Marktplaats gekocht als zijnde een goed werkende loc. Helaas werkte de loc niet, de motor probeerde wel te werken maar de loc kwam niet in beweging. De motor bleek twee assen aan te drijven waarvan één as vast zat ten gevolge van een kapot kunststof tandwiel. Nadat ik het tandwiel had verwijderd en betreffende as dus vrij liep, reed de loc zo goed dat deze tijdens het eerste test rondje al uit de bocht vloog.  :lol:
Onder op de loc zat een klein koperkleurig hendeltje. Zie in ongeveer het midden van de foto. Het was een dieselloc, had dus geen pantograaf en dus was van een bediening om te kunnen schakelen naar bovenleiding geen sprake. Na het verwijderen van de kap bleek de hendel een handmatige mechanische bediening van het omkeer relais te zijn. Had ik nog nooit gezien. Moet dus best een oude loc zijn geweest denk ik.
Re: Baan van Michel Evers
Aliebengalie
gast

Re: Baan van Michel Evers
Oude V200 - 3021?? Nostalgie.

Jammer dat je altijd zo belazerd word als je iets gebruikt koopt.

Suc6

Mvg: Alex
Re: Baan van Michel Evers

Citaat van: Aliebengalie op zondag 17 november 2019, 06:48:15
Oude V200 - 3021?? Nostalgie.
Is juist.

Citaat van: Aliebengalie op zondag 17 november 2019, 06:48:15
Jammer dat je altijd zo belazerd word als je iets gebruikt koopt.
Klopt helemaal.
Ik moet er wel bij vertellen dat de verkoper, nadat mijn neef op mijn aandringen hem een bericht gestuurd had over de stand van zaken, contact met hem heeft opgenomen om te kijken hoe ze dit kunnen oplossen. De verkoper zou dit materiaal uit een erfenis hebben gekregen en wist dus niet wat de status was. Ik vind dat hij dat op een of andere manier in zijn advertentie had moeten zetten i.p.v. te zetten dat het goed functioneerde.
Enfin, ik heb mijn ding gedaan, de loc rijdt en de verkoper is nog in onderhandeling met mijn neef.
Men zegt weleens ?eerlijk duur het langst?. Of dat zo is weet ik niet, maar hoop het toch wel.
Re: Baan van Michel Evers
Ze zeggen ook eerlijk duurt het langst om rijk te worden  :)
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baan van Michel Evers
Mooi dat je je neef op deze manier kunt helpen, ging het tweede test rondje al wat beter?
Ik ben het wel met je eens dat de verkoper het erbij had moeten zetten of had kunnen testen. Lijkt me toch niet zoveel werk bij een analoge locomotief.
Re: Baan van Michel Evers
Kwestie van de knop van de trafo wat tegen de klok in draaien.  :D

Ik mag graag spoormaterieel herstellen of ombouwen. Ik kan mij daar goed mee bezig houden. Dus als je materiaal hebt en je ziet het zelf niet zitten of geen tijd, gewoon opsturen en ik probeer mijn best te doen.
Ook ben ik van mening dat elkaar helpen een normale zaak is, hoewel, anno 2019, als ik rondom mij heen kijk, twijfel ik toch wel aan het aantal mensen dat er zo over denk.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baan van Michel Evers
Je kan het ook sarcastisch lezen, vandaar mijn vraag ook. Ik begin meestal andersom, eerst rustig rijden om te kijken of de trein goed rijd en dan rustig opbouwen. Misschien wat te voorzichtig, maar dat voelt voor mij gewoon wat prettiger. Qua helpen dat hangt af van de persoon, ik probeer te helpen waar ik kan. Ik ben behoorlijk technisch aangelegd en werk graag met mijn handen, maar af en toe zit mijn NAH in de weg waardoor sommige dingen niet lukken of kunnen.
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: MdBruin op zondag 17 november 2019, 12:49:55
Je kan het ook sarcastisch lezen, vandaar mijn vraag ook.
Sorry, ik ben soms wat te serieus aangelegd.


Citaat van: MdBruin op zondag 17 november 2019, 12:49:55
maar af en toe zit mijn NAH in de weg
Misschien wel weer te serieus, maar NAH??
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baan van Michel Evers
Geen probleem hoor ;) Niet Aangeboren Hersenletsel. In ben gevallen met de fiets en met mijn hoofd op de stoeprand terecht gekomen, gelukken droeg ik een fietshelm welke mijn leven heeft gered volgens de neuroloog. Het resultaat was 2 (relatief gezien) "kleine" bloedingen in mijn hersenen en dat levert eigenlijk altijd schade op. Welke schade hangt af van in welk gebied het gebeurd en dus welk gebied even te weinig of geen zuurstof krijgt. Bij mij is het vooral een concentratie probleem, snel moe, overgevoelig voor licht en geluid, linkszijdig slechte pijn verwerking (voel bijna geen pijn maar kan wel de extra factoren (licht in het hoofd en/of misselijkeheid) ervaren bij extreme pijn).
Re: Baan van Michel Evers
Dat is best heftig.
Zo zie je maar weer, een ongeluk zit in een klein hoekje. En dan heb je een ongeluk gehad en dan moet je weer verder leven met al die gevolgen.
Ik kan mij heel goed voorstellen en weet helaas uit ervaring dat het niet altijd even makkelijk is. Maar doorgaan is de beste remedie, hoewel je weinig andere keus hebt.
Ik heb altijd heel veel energie gehaald uit het trainen en berijden van mij paarden. Helaas werd ik enkele jaren zoveel slechter dat dat niet meer ging.
Ik heb mij daarna gestort op de fotografie, zie mijn website, en sinds eind vorig jaar op mijn oude jeugd hobby modelspoortreinen.
Veel sterkte tijdens de wat minder goede ogenblikken.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan van Michel Evers
Hoi Michel,

Mooi project ben je begonnen en je krijgt volop hulp en advies  :thumbup:
Volg het wel, maar had nog niet gereageerd.
Ben zelf namelijk niet van het automatiseren en de schaduwstations en wordt pas echt wakker, wanneer het zichtbare gedeelte van de baan aan de beurt komt  :P
Heb je daar al een idee of plan van ?

Wat betreft de wissels in je schaduwstation, is het goed om het volgende eens te bekijken ; https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_74490_C-rail_wisselaandrijving . Zeker, omdat er aan werken/repareren - eenmaal ingebouwd -, een lastige klus is.

Grtz Tony
Re: Baan van Michel Evers
Tony,

het gaat er om dat je een hobby hebt waarin je het naar je zin hebt. Jouw baan zou niet meer jouw baan zijn als je zou automatiseren. Jouw baan is echt jouw ding en veel mensen, zo lees ik toch, genieten er van. Mooi toch.

Ik wist niet dat het wisselprobleem zo een uitgebreid probleem was. Ik heb inderdaad ook al veel wisselaandrijvingen vervangen omdat ze op een bepaald ogenblik weigeren. In dat topic staan allerlei manieren om de problemen te minderen. Heerlijk zo?n forum, je staat er niet alleen voor. Ik ga dus ook een aantal maatregelen nemen voordat ik besluit dat het onderstation klaar is. Dank je wel voor de tip.
Afgelopen nacht weer wat verder gekomen in jouw topic. Blijft een mooi, boeiend ?verhaal?.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan van Michel Evers
Toen ik begon, waren de wisselaandrijvingen 74491 alweer even op de markt, als opvolger van de 74490. Van deze aandrijvingen zijn (minstens) twee versies uitgebracht, onder hetzelfde artikelnummer. Mede dankzij dit forum heb ik geleerd dat ik de verbeterde versie moest hebben, herkenbaar aan de grote sticker erop. Ik heb nog niet gelezen dat deze verbeterde versie nog steeds dezelfde kuren vertoont, dus hoop dat dat verleden tijd is.
Re: Baan van Michel Evers
En zo langzamerhand verschijnt de ruwe vorm van mijn schaduwstation.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op maandag 18 november 2019, 04:29:11
Ik heb voor mijn werk heel wat gedaan op het gebied van industriële automatisering, dus mijn baan zal zo veel mogelijk geautomatiseerd worden.
Ah! Het moet in dat "industriële" zitten. Ik deed meer iets in de FEA- en HR-richting qua automatisering, dus mijn baan zal zo veel mogelijk analoog blijven. Kort gezegd: elke nieuwe app maakte collega's werkloos.  O:-D
Re: Baan van Michel Evers
Klopt.
De spoorwegen vallen ook onder de industrie.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

online
Re: Baan van Michel Evers
Dat is een groot schaduwstation hoor!!! :thumbup:
Re: Baan van Michel Evers
Lijkt misschien groter dan het in werkelijkheid is, ongeveer 3,65 x 2,50 mtr.
Wel lekker ruim opgezet, gehele oppervlakte gebruikt. Dus hier kan best het nodige materieel worden opgesteld.
Waarschijnlijk ligt er uiteindelijk veel meer rails in het schaduwstation dan dat er op de zichtlaag zal komen. Op de zichtlaag wil ik nl. ook best veel ruimte houden voor scenery.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

online
Re: Baan van Michel Evers
Goed plan!
Re: Baan van Michel Evers
Dank je wel.

Vandaag weer achter het scherm gezeten om mijn WinTrack schaduwstation nog verder aan te passen.
Het is al weer beter, maar nog niet helemaal naar mijn zin. Ik heb nog een track binnenin erbij gelegd welke uit komt op een aantal doodlopende sporen.Die doodlopende sporen ga ik gebruiken om materieel te stallen die maar heel weinig gebruikt wordt. Wie heeft er nu niet wagons e.d. staan die bijna niet meer gebruikt worden. Die ga ik dus op deze doodlopende sporen zetten zodat ze niet telkens weer in de weg staan en verplaatst moeten worden. Natuurlijk kunnen ze ook in een kast gezet worden, maar daar komen ze dan nooit meer uit.
Ook heb ik op kleine schaal bochten met radius R1 (24130) gebruikt. Er zijn forumleden die ze niet willen gebruiken met het oog op langer materieel wat ze al hebben of wat er misschien ooit komt. Ik gebruik ze wel en ga het systeem zo inrichten dat de sporen waarin deze krappe bochten gebruikt zijn, verboden toegang worden voor materieel langer als een bepaalde ingestelde lengte.
En tot slot moet er wat meer ruimte tussen de sporen komen omdat het nu steeds moeilijker wordt steunen te plaatsen waarop de zichtlaag komt.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op dinsdag 19 november 2019, 21:16:54
Natuurlijk kunnen ze ook in een kast gezet worden, maar daar komen ze dan nooit meer uit.
Ook heb ik op kleine schaal bochten met radius R1 (24130) gebruikt. Er zijn forumleden die ze niet willen gebruiken met het oog op langer materieel wat ze al hebben of wat er misschien ooit komt. Ik gebruik ze wel en ga het systeem zo inrichten dat de sporen waarin deze krappe bochten gebruikt zijn, verboden toegang worden voor materieel langer als een bepaalde ingestelde lengte.
En tot slot moet er wat meer ruimte tussen de sporen komen omdat het nu steeds moeilijker wordt steunen te plaatsen waarop de zichtlaag komt.

Herkenbaar. Heb iets soortgelijks voor ogen voor pendeltreinen en sandwich treinen (stuurstand voor en achter, loc in het midden).  Omdat ze kunnen pendelen, hoeven ze de lus niet door. En kunnen dus halverwege stoppen en keren. Is analoog iets lastiger, maar puzzelen houd me van de straat.  :D
Re: Baan van Michel Evers
Klopt, pendeltreinen e.d. hebben meer dan genoeg aan een kopspoor.

Citaat van: Jan22 op dinsdag 19 november 2019, 21:32:07
Is analoog iets lastiger, maar puzzelen houd me van de straat.  :D

Wat relais, schakelrails en/of readcontacten en magneetjes en je komt heel ver.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op dinsdag 19 november 2019, 21:16:54Ook heb ik op kleine schaal bochten met radius R1 (24130) gebruikt. Er zijn forumleden die ze niet willen gebruiken met het oog op langer materieel wat ze al hebben of wat er misschien ooit komt. Ik gebruik ze wel en ga het systeem zo inrichten dat de sporen waarin deze krappe bochten gebruikt zijn, verboden toegang worden voor materieel langer als een bepaalde ingestelde lengte.

Met die beperking kun je ze prima gebruiken, maar zie nog steeds een wissel 24671 liggen aansluitend op het binnenste spoor van de spiraal. Dat is een cruciale plaats: alle treinen die de doorgaande sporen gebruiken moeten daar langs. En beide bochten van die wissel zijn R1. De buitenbocht is 77,5 mm verschoven maar heeft gewoon dezelfde boogstraal als de binnenbocht.

Op twee plaatsen liggen de sporen te dicht bij elkaar (zie het onderstaande fragment). Bij één daarvan is trouwens nog iets geks aan de hand, het lijkt niet goed aan te sluiten. Het is wat lastig te zien, maar ligt daar naast die 24224 (of is het toch een 24130?) nou een bochtje van 7,5º? Zo ja, dan is dat de oorzaak, daardoor krijg je een afwijking van 1,8º. Gegenereerd door WinTrack zeker?

Ik ben heel benieuwd naar het functioneren van al die ontkoppelrails, die straks natuurlijk niet meer zichtbaar zijn. Dat wordt een mooie uitdaging voor een industrieële automatiseerder om de treinen precies goed te positioneren. Waarom liggen er eigenlijk zo véél, of, anders geformuleerd, wat is het nut van twee ontkoppelrails in één doorgaand spoor? En waarom zit er één ontkoppelrails in de verbinding naar de kopsporen? Om die afzonderlijke kopsporen te gebruiken voor wagons, zou ik zelf eerder een rangeerloc met telex aan het werk zetten. Die kan ze dan parkeren waar je maar wilt zonder dat er ontkoppelrails nodig zijn.

Omdat vijf van de kopsporen alleen maar met het buitenste spoor van de klimspiraal verbonden zijn, zul je dat in twee richtingen moeten gebruiken. Dat kan natuurlijk, maar dat gaat ten koste van de doorstroomcapaciteit van de klimspiraal. Het zou wel eens een storende bottleneck kunnen worden. Als je die beperking opheft (met een paar overloopwissels rechtsvóór) kun je de sporen van de klimspiraal éénrichtingsverkeer houden zodat er veel meer treinen tegelijk kunnen rijden.

Het losse kopspoortje heeft hetzelfde bezwaar, zij het minder ingrijpend. Eén kopspoortje levert immers minder verkeer op dan vijf.
Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan van Michel Evers
Bij deze een schaduwstation met eveneens een aantal kopsporen, maar nu zodanig dat ze verbonden zijn met beide sporen van de helix. Als je meer kopsporen wilt, kun je die geheel naar wens toevoegen.

De parallelafstand is overal groot genoeg voor passerende treinen (op veel plaatsen is het iets kleiner dan 77,5 mm, maar overal minstens 64 mm; naast bochten 24230 altijd iets meer).

Omdat ik niet goed weet wat ik met al die ontkoppelrails aan moest, laat ik het aan jou over om ze daar neer te leggen waar jij ze het best kunt gebruiken.

Bochten R1 zitten er niet in. Niet omdat ik ze per sé niet wilde gebruiken, ik had ze gewoon nergens nodig (op de plaats waar jij een boogwissel 24671 had liggen, ligt een 24611). Pas bij een vijfde doorlopend opstelspoor zou ik bochten R1 gebruiken, en dan ook nog maar in één van die sporen. Maar met een vijfde doorlopend opstelspoor wordt het wel erg vol. Niet alleen hou je dan nog maar weinig ruimte over voor steunen, ook komt dat vijfde spoor het verst van de rand te liggen en daarmee wordt het lastig bereikbaar. Zoals Jan al aangeeft, is bereikbaarheid van de sporen die niet vlak bij de rand liggen toch al iets om in de gaten te houden. Eén optie is gaten maken op strategische plaatsen een gat maken, zodat je er van onderen bij kunt. Verder kun je extra werkruimte boven het schaduwstation creëren door een extra winding van de helix. Dat levert (bij 3% in de binnenbocht) 97 mm extra op.
Re: Baan van Michel Evers
Rob,


dank je wel. Weer wat om over na te denken en mee te nemen in mijn plan. Wat die 24671 betreft, ik had dat opgelost maar blijkbaar is dat door mij dus niet opgeslagen na het wijzigen. Maar oké, kan gebeuren. Gelukkig ben jij er dan.
Je laatste idee ziet er zoals gewend weer prima uit. Ik heb vanmorgen nog een uurtje gepuzzeld en heb ook nog wat veranderingen gevonden en doorgevoerd. Als ik dat samenvoeg met jouw idee dan het ik een station waarmee ik leven kan. De ontkoppel rails moeten nog verhuizen naar de kopsporen, zodat ik met iedereen loc, ook als deze geen telex koppeling heeft, materieel kan wegzetten. En och, ik heb ze liggen en een loc met telex koppeling niet.
De ruimte boven mijn schaduwstation is meer dan 25 cm en zoals het nu is kan ik overal bij komen.


Re: Baan van Michel Evers
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan van Michel Evers
Citaat van: Michel Evers op woensdag 20 november 2019, 12:09:46En och, ik heb ze liggen en een loc met telex koppeling niet.

Ik heb een zestal ontkoppelrails en een drietal locs met telex. Die ontkoppelrails gebruik ik af en toe, die telexen veel vaker. Ik vind het heel praktisch om wagens te kunnen verslepen en waar dan ook op de baan weer achter te kunnen laten. Misschien een idee voor je om ook zo'n loc op je verlanglijst te zetten?
Re: Baan van Michel Evers
Van door mijzelf omgebouwde loc?s weet ik dat op de decoders nog uitgangen vrij zijn. Misschien moet ik eens kijken om zulke telexen er zelf op te bouwen. Het lijkt mij inderdaad veel handiger als de ontkoppelrails. Eerst mezelf maar eens verdiepen in de kwaliteit van de diverse merken. Er zal ongetwijfeld ergens iets over geschreven staan in dit forum.