Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Module "Unter der Strecke"

Gestart door PaT maandag 11 mei 2015, 08:27:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Dat is denk ik een Vlaamse uitdrukking Jørg,  want ik heb geen flauw idee.
Re: Module "Unter die Strecke"
-Patrick:
De uitdrukking komt uit het latijn: de gustibus et coloribus non est disputandum

https://en.wiktionary.org/wiki/de_gustibus_et_coloribus_non_est_disputandum

Over smaken en kleuren wordt niet gediscuteerd.
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Weer wat geleerd Jørg!
Re: Module "Unter die Strecke"
Vraag je af of je alle seinbeelden wel kunt maar ook wilt maken en zo'n duur sein dus loont. Het is vrije baan en redelijkerwijs zal er niet al te veel gestopt worden.

Ik zie de remmodules meer als een soort van beveiliging. Veel treinen op zo'n module baan geeft een onrustig beeld van remmen stoppen optrekken als een soort van schuifregister van treinen. Maar da's mijn bescheiden mening. ;)

Gr, Ben.
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Daar heb je een punt Ben.  Gelukkig hebben we daar best al wat tijd aan besteed hoe we dat als moduleclub willen.  Ik schat dat we met de huidige modules misschien 3 a 4 treinen tegelijk laten rijden,  wellicht nog minder.  Dat verdeeld over een baanlengte van 20 meter zal dus wel goed komen.

Wat die seinen betreft.  Ja,  ze zijn duur,  maar in de opstelling die ik wil nou ook weer niet zo duur.  Simpel groen en rood,  max snelheid erboven en misschien nog 3 witte puntjes er onder.  Veel meer hangt er in het eggie ook niet langs die hogesnelheidslijn.
Ik probeer,  binnen de grenzen die rr zijn,  zo realistisch mogelijk te bouwen en daar horen wat mij mooie seinen bij.  Ik heb verder geen eigen baan waar ik euro's aan moet besteden.  Als ik het dus doe,  dan probeer ik het dus goed te doen.

Maar voorlopig heb ik nog geen reactie van onze oosterburen.
Re: Module "Unter die Strecke"
Dat spiegeltje gebruiken is nog niet zo'n gek idee, ik zie steeds weer trotse bouwers met foto's van de bedrading.
En als de bak van René getoond moet worden, kunnen we beter een soort instructievideo vertonen.

Sorry beetje melig van de vakantie, leve de bergen (ijle lucht heb ik gehoord....)

Tot 4 september lads
Marcel
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Haha Marcel,  goed om te lezen dat de goede zin weer terug is!
En een spiegel onder de bak van René is wel een probaat middel tegen nieuwe modulisten.  Die durven dan helemaal niet meer!
Re: Module "Unter die Strecke"
Een spiegel onder alle modulebakken onder een hoek  van 45 gr is visueel wel sterk,  >:-D
Re: Module "Unter die Strecke"
Citaat van: PaT op woensdag 03 augustus 2016, 17:46:37

Ik probeer,  binnen de grenzen die rr zijn,  zo realistisch mogelijk te bouwen en daar horen wat mij mooie seinen bij.  Ik heb verder geen eigen baan waar ik euro's aan moet besteden.  Als ik het dus doe,  dan probeer ik het dus goed te doen.


Prima, niks mis mee.  :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Citaat van: Jørg op woensdag 03 augustus 2016, 23:26:07
Een spiegel onder alle modulebakken onder een hoek  van 45 gr is visueel wel sterk,  >:-D
Ik zat er juist aan te denken om er een dun plaatje hout aan de onderkant op aan te brengen ter bescherming van de hele boel.
Ik moet er denk ik dan maar net zo'n poster op plakken als dat ze vaak bij tandartsen aan het plafond hebben hangen om kinderen rustig te houden :P
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Hi

Een spiegel onder "Unter die Strecke" is best wel interessant voor kijkers en doet zijn naam ook nog eens eer aan.

groet
Harald
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Haha, scherp Harald :P En aangezien we ook rokken gaan krijgen om e.e.a. uit het zicht te houden, wordt het dan een heus "onder de rokken kijken".

Dat is misschien nog wel spannender dan wat er op de zolderkamer van Ton's Taveerne gebeurt!
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
 :idea:    Die rok achter de spiegel langs ?   

Verder heb ik geen idee wat er op Ton's zolder gebeurt, dat weet ik alleen op mijn zolder.  O:-D

groet
Harald
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Re: Module "Unter die Strecke"
"Prietpraat"  :arrow:  notificatie op "uit".
Re: Module "Unter die Strecke"
 @citaat2 Waarvan akte !
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Spiegeltje, spiegeltje aan de onderkant
wie heeft de meeste draadjes van het land ?


O:-D
Re: Module "Unter die Strecke"
ik, van het buitenland,  >:-D
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Afgelopen zondag was er weer eens een klus/rijdag ingepland van de moduleclub. In de planning stond een ochtend klussen en dan in de middag rijden. Helaas is van dat rijden op de modules niet veel terecht gekomen. Maar helemaal stil stonden de treinen gelukkig niet. Ons jongste lid Sverre had vandaag mijn zoon Jens als speelmaatje en die twee vermaakten zich prima met hun "Teppichbahn". En zoals altijd, wilden de grote kinderen ook even rijden ;)



Naast de gebruikelijke lol en onzin werd er ook serieus aan "Unter die Strecke" gesleuteld. Thuis had ik al zo'n beetje alle bedrading getrokken. Er moesten nog een paar draadjes gesoldeerd worden aan de railstaven en met behulp van Marcel hadden we dat zo voor elkaar. Lang leve de S39 RVS! (en nee, we gaan hier geen wellus/nietus discussie over roest houden)

Het door Marcel uitgedokterde bevestigingssysteem op de blackboxen werd ook rap gemonteerd en toen bleef er slechts 1 ding over...stroom er op! Toch altijd een spannend momentje. Van tevoren heeft René nog e.e.a. doorgemeten en toen daar ook geen heel vreemde waarden werden geconstateerd kon de stekker er in. We namen gepaste afstand, bedekten onze oren en toen..... niets. Eén groen ledje brandde en dat moest hij ook doen. Het leek er dus op dat de aansluitingen deden wat we hoopten.

Dus nu nog 1 keer hieronder de module van de onderkant en dan gaan we toch echt aan de bak met de scenery!

Wat de scenery betreft, op dit moment ben ik bezig met mijn seinen. Omdat de Viessmanns toch niet helemaal doen wat ik wil, ben ik verder gaan kijken. Ik ben toen uitgekomen bij modellbahnbau Reinhardt. Daar kan je de seinen naar eigen gerief samenstellen. Uiteindelijk worden mijn seinen relatief simpel, maar je kan er bijvoorbeeld ook zo iets van maken



Helaas zit er wel een lange levertijd op, dus dat wordt voorbedraden en verder bouwen aan het viaduct.
Re: Module "Unter die Strecke"
-Patrick:
Dank voor het plaatsen van weer een mooi gedocumenteerd verslag, filmpje en de onderzijde van je module, zeer strak bedraad,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Mooi verslag weer, Patrick  :thumbup:

Ben eigenlijk wel benieuwd, waarom jullie niet aan rijden toekwamen.

Grtz Tony
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Hi

Ziet er allemaal weer goed en ook gezellig uit.
Als het mag wil ik toch eens komen kijken bij jullie.

groet
Harald
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Wat mij betreft ben je van harte welkom op de volgende rijdag in november Harald. Neem even contact op met Alphons of Ton daarvoor.
Re: Module "Unter die Strecke"

Het is geen openbare gelegenheid waar we bij elkaar komen, dus niet iedereen kan zo maar onaangekondigd binnenwippen.
Maar dat neemt niet weg dat mensen die serieus geïnteresseerd zijn en graag eens willen komen kijken, welkom zijn.

Harald is van harte welkom op de eerste dag dat we weer bij elkaar komen, t.w. 6 november.

Ik zal Harald wel een PB-tje sturen hoe te handelen.

@ Tony :

We kwamen eenvoudig weg niet aan rijden toe, omdat er aan de rail nog te veel zaken gedaan moesten worden.
Recentelijk zijn we overgestapt op nieuwe railverbindingen tussen de modules, en nog niet iedereen had dat goed voor elkaar.
In de praktijk blijkt dan dat je vaak meer moet aanpakken om e.e.a. vloeiend te krijgen en ja, als er dan plotseling geen
flexrails meer voorhanden zijn, dan houdt dat op !
Ook heb ik besloten op het laats om mijn hoekmodule te wijzigen en het tracé te veranderen. Dat was ook nog niet zover
om ingepast te worden.
Bovendien is er wel gereden, alleen niet op de modules maar op het vloerbaantje van Sverre en Jens. >:-D


En desondanks weer een hoop lol gehad !
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module "Unter die Strecke"

Nu begrijp ik het helemaal  :thumbup:

Ik volg al jullie perikelen met veel plezier en probeer me telkens een beeld te vormen van het hoe, wat en waarom  ;)

Grtz Tony
Re: Module "Unter die Strecke"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Heren,

bedankt voor het mooie verslag, volgende keer ben ik weer van de partij.

@Pat, je bak ziet er mooi strak uit, kabeltjes mooi weg gewerkt.

groet

Wim
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Ik had een goed voorbeeld Wim ;) Daar was al dat spieken dus goed voor :)
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Vandaag eens geen bouw update of vorderingen aan de module.  Vandaag mocht het karkas van 'unter die Strecke'  eens dienen als decor voor wat line-ups.
Re: Module "Unter die Strecke"
-Patrick:
Dat zijn indrukwekkende slepen, zeker die ICE's,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Jørg,  het zijn mijn trotse bezittingen,  die ICE's.  Het erge is dat er nog 4 wagons bij die sleep klaar liggen,  maar simpelweg niet op mijn moduletje passen.  Ik ben aan het denken of ik met mijn beperkte ruimte niet toch een baantje thuis kan maken.  Voorlopig is het nog niet zo ver en doen we het maar zo.

En om het af te leren,  nog even een containersleep met een BR 152 er voor.
Re: Module "Unter die Strecke"
-Patrick:
Weer een mooie sleep,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
En je hebt je module al een stuk vergroot,  >:-D
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Ja,  inderdaad.  Als ik dat niet had gedaan had het zelfs krap gewrest voor de ICE-S (die met die gele streep).
Re: Module "Unter die Strecke"
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Het ziet er allemaal prima uit Patrick.

Mooie opstellingen. Indrukwekkend trouwens hoeveel bedrading etc er onder de module zit.

Groet,

Ronald
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Dank je wel Ronald. En dan te bedenken dat er nog meer bedrading bij gaat komen. Afgelopen klusdag met Marcel (MMerkus) besproken dat massa aan beide spoorstaven toch wel een handige oplossing is om het allemaal nog wat bedrijfszekerder te laten rijden. Daar ga ik volgende week maar eens mee aan de slag.
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Ik kwam in een bericht over de introductie van de ICE-4 dit sfeerbeeld tegen. Dat is wat ik ongeveer voor ogen heb met mijn module voor wat betreft het riviertje dat er op moet komen.

Re: Module "Unter die Strecke"
Hoi Patrick,

Ik ben benieuwd. :)

Gr.
René
Re: Module "Unter die Strecke"
Ik ook Patrick,


In elk geval moeten nog veel boompjes gebouwd worden  :D
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Snap je nou waar ik al die schorspasta voor nodig heb?  ;)
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module "Unter die Strecke"

Voor de bomen inhet bos heb je geen pasta nodig, Patrick  :P
En voor de rivier heb je niet meer dan een fles spa blauw nodig, dus die kosten vallen gelukkig nogal mee  :D

Het duurste op de foto is de ICE.......

Maarre, werk genoeg nog !

Grtz Tony
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Aangezien we van de 'chef modulebaan' zo snel mogelijk aan de scenery moeten beginnen ben ik vanavond begonnen met een proefstukje voor de reling van het viaduct.

Voor mij voor het eerst dat ik met (1mm dik) styreen aan de slag ging.  Een mooie gelegenheid om de A1 snijmat en meter lange snijlineaal er bij te pakken.
Het ging nog wat onwennig en de snijlijnen zijn nog niet helemaal recht,  maar dat moet bij het definitieve stuk uiteraard goed komen.

Op de eerste twee foto's zijn de verhoudingen goed te zien.  Wat mij betreft is dit een goede afmeting.
Het styreen heb ik ingesneden om de knik er in te kunnen maken.  Vervolgens met een staalborstel er overheen gegaan om een ruw betoneffect te krijgen.  Dat ging goed,  maar liet de snijnaad niet verdwijnen. Om die reden een stuk schuurpapier erbij gepakt en toen vervaagde de snijnaad al vlug.  (3e foto,  bovenste naadje heb ik dus niet weggeschuurd,  dit is een snede die achteraf gezien te hoog zat).

Nu moeten aan de binnenzijde nog allemaal staandertjes gesneden worden.  Om de 6 cm komt er een te staan,  dus een heerlijk karweitje.
Daarna mag de boel in grondverfgrijs gespoten worden en ga ik wat kliederen met washes.
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Patrick,

Zo voor de eerste keer ziet het er niet slecht uit. :thumbup:
Zelf dit proefstukje geeft al een heel ander beeld aan de module. :)
Blijf je module volgen. :)
De foto van de nieuwe ICE-4 is prachtig en geeft een goed inzicht hoe je het wil hebben op je module.
Re: Module "Unter die Strecke"
-Patrick:
Proefstukje ziet er al goed uit, en hoe meer je oefent hoe beter het resultaat.,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Module "Unter die Strecke"
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Stiekem natuurlijk wel gaaf zo!
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Bedankt heren voor de virtuele aanmoedigingen.

De andere zijde ging al wat rechter en zit er ook opgeplakt.
Ik heb dat nu voorlopig met secondenlijm gedaan,  maar wat is nu de beste lijm om styreen op hout te plakken?


Re: Module "Unter die Strecke"
-Patrick:
Ik zou denken aan transparante contactlijm, beide onderdelen insmeren en wachten tot ie bijna droog is en dan stevig tegen elkaar drukken, eventueel lijmklemmen er op.
Re: Module "Unter die Strecke"
Pat,


Lees even dit draadje van de buren over het lijmen van styreen
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Bedankt Alphons.  Bison Tix lijkt mij een logische keuze.  Niet snel drogend,  licht vullend vermogen en zet niet zo uit als constructielijm.
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module "Unter die Strecke"

Hoi Patrick,

Ik lijm al jaren met contactlijm en smeer het regelmatig gewoon maar aan één kant, om nog te kunnen corrigeren.
Na een minuut of 5 gaan dan de klemmen erop en laat het een uurtje drogen. Vaak met een latje ertussen om gelijkmatiger te klemmen.

Mag volgens de lijmpolitie niet met deze lijm, maar werkt prima  :P

Grtz Tony
Re: Module "Unter die Strecke"
Citaat van: Tony op dinsdag 20 september 2016, 08:28:22

Mag volgens de lijmpolitie niet met deze lijm, maar werkt prima  :P

Grtz Tony
:thumbup: