Nieuws:

De stichting 3rail Kalender: Een aanrader voor elke actieve modelspoor hobbyist!

*-Harm z'n baan, nieuwe start. 5-6-26: Dorpsplein van Kitschburg aangekleed

Gestart door harm78 maandag 25 januari 2021, 10:22:53

Tino en 1 gast bekijken dit board.
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 20-4-26: Arm sein en Armsein
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

De boog kan niet altijd gespannen staan Harm, je seinpaal mag er wezen net zoals je verlengde spoor/perron.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Helemaal te begrijpen dat je niet altijd eraan bezig kunt zijn. Seinen geven meteen een andere beleving op de baan & past hier zeker en vast!
Peron is ook netjes met de extra sporen, zelf als je zegt dat je meer rijlengte er kunt creëren komt dit zeker en vast goed
... en toen ik met het station bezig was, bedacht ik me dat op de (zelfgemaakte) grondplaat bijna ieder willekeurig stationsgebouw zou kunnen staan. Heel vroeger had ik Unterstetten van Pola, en daar had ik een paar jaar geleden een exemplaar van gekocht dat wat minder knullig gebouwd was dan ik het vroeger had gedaan. Daar heb ik de lichtmaskers van een witte variant van het gebouw in gestopt, want die ontbraken.

Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Eigenlijk vind ik dit gebouw veel leuker dan dat Neukirchen, waar toch een flink deel van de stad een beetje verdwijnt achter het gebouw. Ik moet alleen nog even het toilethuisje in een intacte variant zien te scoren, dat kan er mooi naast.

Waar een wil is, is een spoor

Alles steeds een stukje strakker Harm :thumbup:
Citaat van: harm78 op donderdag 14 mei 2026, 13:27:00Veel aan de baan doe ik niet, maar ik kijk wel heel veel leuke video's van anderen :)
Die tekst is mij bij wijze van spreken op het lijf geschreven... ;-)

Trouwens net aan het proberen om wat bij te benen...
En nu ik toch met Unterstetten (eigenlijk wel een toepasselijke naam, het is het onderste station op de baan) bezig was, kon ik ook wel meteen de stellages bouwen voor de viervoudige overspanning met bovenleiding:

Ik vind het nogal een gepriegel, en ik heb niet echt een vaste hand... maar het ziet er wel leuk uit.
Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 15-5-26: Stationswissel naar Unterstetten
Ondanks dat je geen vaste hand hebt Harm ziet het er toch meteen beter uit met de stellages die zijn aangebracht. :thumbup:
Geeft meteen meer sfeer aan het stationsgebied. :favorite:

Groet Michel

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Harm.

Bovenleiding is de laatste tijd toch
zeer actueel in bijna ieder topic!  :eek:
Toegegeven dat het stationsemplacenent
van jou wel een deftig uiterlijk geeft  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Meteen maar een filmpje gemaakt, de Re 4/4 is mijn testloc omdat die de simpelste stroomafnemer heeft en het simpelst uit de doos te halen is :)

@citaat Net (modelbouw baan) echt...  :thumbup:
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Test geslaagd Harm  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Het dorpsplein van Kitschburg moet natuurlijk iets heel moois worden, je staat er immers met je neus bovenop. Daarom heb ik er allemaal mooie gebouwtjes neergezet, en langzamerhand alle prefab-huisjes die ik ooit had gekocht vervangen voor zelf gebouwde exemplaren (ik vind dat bouwen gewoon te leuk om het door iemand anders te laten doen).

Afgelopen week heb ik in het Faller (echt mien merk) assortiment gekeken en een paar huisjes en een stadsmuur besteld. Een leuk vakwerkhuis dat al door Faller een beetje geweathered was:

En een sympathiek tentje, Zur Krone, met speelboom:
Daarvan heb ik de saaie bodemplaat eerst voorzien van gras, de tegelpaden beschilderd en zand in de zandbak gegooid.

Voor het pleintje zelf ben ik eens in mijn voorraad pleinmateriaal gaan kijken. Ik wil dat hele plateau bekleden met iets, dus het moest groot en heel mooi zijn. Dus de plaat van Joker Rügen maar eens gepakt die ik in 2025 van de Intermodellbau had meegenomen:

Rondom de fontein is er een automeeting...
Dat ziet er leuk uit, dus nog een paar van die platen besteld om het plateau te bekleden en dan alle gebouwen erop te zetten. De details en randjes komen later wel. Rondom de kerk wilde ik wat anders, dus bedacht dat ik die wel op een verhoging kon zetten. Daarmee wordt dat niveau net zo hoog als het tunnelportaal, ook wel praktisch:

Rondom het stuk hout smeer ik uiteindelijk alles wel weer dicht met Noch rotspasta. Eerst wil ik echter het hele plateau bekleed hebben, zodat het kerkgedeelte erop kan rusten. De rand werk ik dan weer af met muurplaten en Noch steenmuurtjes. Om het kerkdeel af te maken, heb ik daar een stuk stadsmuur neergezet.

Zo ziet dat er vanaf de andere kant uit:

Ook hier moet de afwerking nog gebeuren met rotspasta en gras en zo, maar de basis is er.

Harm,

Het is natuurlijk jouw baan, maar ik zou de kerk niet zo in die hoek zetten tussen een ruïne en een oude stadsmuur. Daar zou ik dan eerder zo'n mooi vakwerkhuis zetten, en dan de kerk wat meer centraal in het dorp. een auto meeting vind ik een leuk idee, daar heb ik zelf ook meerdere van op mijn baan gehad. Kwestie van wat afwisselen met de automodellen. Door de mooie bestrating gaat het dorp wel gelijk meer leven, en straks helemaal als de bewoners ook hun intrek nemen!

Groeten,
Wico

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Harm.

Citaat van: harm78 op maandag 25 mei 2026, 10:33:27Faller (echt mien merk)

Dat wordt meestal gezegd over tractoren!  :lol:

Je hebt de 130314 al enigszins gepimpt :thumbup:
Maar de parasols kunnen nog wel
een kleurtje gebruiken  :wink:

Groeten,

Erik.
Citeermaar ik zou de kerk niet zo in die hoek zetten tussen een ruïne en een oude stadsmuur.

Het is inderdaad wel een klein beetje op elkaar gepropt, maar dat plateau is eigenlijk net te klein om het ruimer te maken. De kerk is ook best groot, dus die kan niet echt midden op het plein komen te staan en alle andere hoekjes zijn ook niet ruim genoeg. Dus dit moet het maar even zijn :)

CiteerMaar de parasols kunnen nog wel
een kleurtje gebruiken

Ja dat viel me ook al op, op de plaatjes op de verpakking zijn ze gezellig gekleurd. Maar ik denk niet dat ik ze zo strak geschilderd ga krijgen... dus voorlopig zijn ze maar verbleekt..
Harm,

Geef gelijk even alle huizen een verfbeurt, daar knappen ze allemaal van op en je bent van de plasticglans af en lijmresten af.
De bodemplaat van het huisje maar zeker zou ik de gehele plaat waar de huizen op komen te staan schilderen in Ral 8022:
RAL-8022-Zwartbruin-600x600.jpg
Hierdoor ontkom je dat het kale hout weer tevoorschijn komt als er een beschadiging optreed.
Daarna instrooien met tuinaarde(eigen tuin) en daarna pas gras strooien.(met de statische begrasser) 
CiteerGeef gelijk even alle huizen een verfbeurt, daar knappen ze allemaal van op en je bent van de plasticglans af en lijmresten af.

Daar durf ik niet zo goed aan te beginnen, voor het mooi verven heb je een soort creativiteit nodig die ik niet heb... ik heb dus met patineerpoeder alles bewerkt, zodat de ergste plasticglans en felle kleuren eraf zijn. Maar echt een huis compleet herschilderen is denk ik niet zo aan mij besteed :)

CiteerDe bodemplaat van het huisje maar zeker zou ik de gehele plaat waar de huizen op komen te staan schilderen in Ral 8022:

Deze nieuwe plaat is de enige waar ik dat niet gedaan heb, omdat ik geen zin had om voor dat stukje een verfblik open te trekken en het hele geknoei met verf te gaan doen... de hele ondergrond van alles had ik wel meteen bruin geschilderd, om te voorkomen dat het tijdens de bouw er uitzag als een soort bouwplaats.

Gisteren maar eens fijn het dorpsplein van Kitschburg bekleed, mijn nieuwe steentjesplaten van Joker Rügen waren geleverd. Mooi spul is dat! Eerst de stadspoort met zijn bodemplaat in de steentjes gezet:

Vervolgens de hele ondergrond vol gelegd met steentjes. Deze platen hebben rondom een soort goot, het leek me wel leuk om die te gebruiken om de vlakte wat te doorbreken:

En toen de gebouwen weer geplaatst:
Mercedes for scale... met die Mercedes kan ik nu lekker over het plein rijden, stiekem is dat best leuk :)

Re: *-Harm z'n baan, nieuwe start. 5-6-26: Dorpsplein van Kitschburg aangekleed
Harm, de gebouwen staan "in" de stenen en niet erboven op. M.a.w. het staat veel mooier als je de bodemplaat eraf snijdt en daarna het gebouw aftekend op de steentjesplaat en deze daarna de contouren wegsnijdt en hierna het gebouw plaatst. Staat op deze manier veel natuurlijker.
Tevens zou ik even kritisch kijken naar de rand van het plein, op deze manier "verdwijnen" de stenen in het echt op het spoor omdat er geen versteving aanwezig is.
Dat ga ik allemaal nog doen, zodra ik helemaal zeker weet waar welk gebouw komt te staan. En de randen moet ik nog met een muurtje of zo afwerken, of wat groen. Het was me er nu vooral om te doen om het hele plein met iets te bekleden als basis :)
Harm,

Die basis ziet er in elk geval al heel goed uit :thumbup:.

Groeten,
Wico
De fontein komt goed tot zijn recht zo Harm op dit mooie plein. :thumbup:

Groet Michel
Die stadspoort doet mij heel reëel aan; alleen weet ik niet meer waar ik die ooit in levende lijve gezien heb...
een beetje onkruid langs de poortmuren maakt het helemaal af
Vorig weekend was ik in Wenen, waar ze dus heel veel treinenwinkels hebben. Bij één daarvan vond ik een leuk Faller bouwdoosje dat ik als souvenir heb meegenomen.

Bij mijn originele station Unterstetten hoort een toilethuisje. Bij het exemplaar uit mijn jeugd is dat heel lelijk, en bij het exemplaar dat ik later vond ontbrak de helft van dat huisje. Het stationsgebouw stond dus in zijn eentje op het perron, met het idee er ooit nog eens een gebouwtje bij de zoeken. In Wenen vond ik dus een toilethuisje dat qua uitstraling duidelijk geïnspireerd is op het huisje van Unterstetten, maar dan in Lasercut en wat groter. Lekker plakken dus, en voila:

Intussen heb ik de draadjes van het lampje weggewerkt en het lampje aangesloten, ik vind het een grappig hutje.
Harm,

Leuke aanvulling op je station!

Groeten,
Wico