Hier is ie dan: de Matterhorn Gotthardbahn in zelfbouw.
Het was een hele klus, en het is zo goed als klaar. Hier volgt het bouwverslag.
De ruwbouw van karton geschilderd en nu eerst eens bekijken hoe dat staat met verlichting.
Het is wel een flinke bak licht dus de LED's mogen wel wat worden gedimd met een lik verf. Hier en daar wat lichtlekkage maar aan de voorzijde stoort het mij niet. Het frontlicht op het dak is een plastic transparant buisje van een gietraam die ik op een LED-strip heb geplakt. Een stukje zwarte tape zodat er geen lichtlekkage ontstaat.
Dan het dak er er in lijmen. Met tape de boel wat samentrekken. De tape met de plakrand naar buiten zodat het niet vast komt te zitten aan het model. En ja, lijm moet drogen.
Het dak maak ik van XPS 5mm. Met een schuurpapiertje maak ik de ronding er in. Een uitsparing voor het frontlicht.
Dun koperdraad recht gemaakt met de boormachine. Ijzerdraad van die dikte breekt vrijwel gelijk. Met de dunne staafjes maak ik de lijnen op het dak. Het dak ingesmeerd met houtlijm en de koperdraden er in gelegd.
Na het nodige schilderwerk en het aanbrengen van details is het project wel zo'n beetje klaar. De witte balk met het logo heb ik met de printer gemaakt. Het hele model daarna geschilderd met acryl gloss.
Ik ben nog niet helemaal tevreden. Iets teveel geprobeerd om in model de ronding van de wand en het dak na te maken en daar zat ook nog een verloop in. Dat vind ik niet goed gelukt in model. Op zich is het model al wel goed genoeg om achterin bij het station Göschenen te pendelen op het bergtraject.
De aansluiting van het dak ga ik nog proberen te verbeteren. Hopelijk lukt het ook nog om de boel nog wat gladder te schuren. En dan weer schilderen natuurlijk. Dat vind ik nu wel een beetje spannend want ik wil het huidige resultaat niet verprutsen.