Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Gotthard Strecke

Gestart door de iris zondag 16 februari 2014, 17:04:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gotthard Strecke
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Gotthard Strecke
Hallo allemaal,

Na lang aarzelen heb ik toch maar besloten om mijn nieuwe baan toch maar op ons forum te plaatsen, dit is mijn 2e baan. Mij 1e baan, een Duitse baan, was bijna klaar toen ik erachter kwam dat ik liever Zwitsers reed. En dat is niet eenvoudig te veranderen omdat de Zwitsers links rijden m.n. de seinen staan allemaal verkeerd, dus is er maar een optie AFBREKEN. Ik ben opnieuw aan de slag gegaan en heb eerst met mijn oude tekenprogramma van Winrail een nieuw baanplan gemaakt. Mijn ruimte die ik hier voor heb is 4.00 x 2.75 mtr. niet al te groot, maar het is niet anders. Omdat ik niet zo'n geweldenaar met computers ben zullen jullie mijn baanplan even tegoed moeten houden, want ik krijg het niet voor elkaar om het hier te plaatsen ik heb hier echt hulp bij nodig.
Ik zal jullie wel even uitleggen wat mijn plannen zijn. Mijn baan bestaat uit verschillende lagen en wordt aangestuurd met I-Train waar ik zeer tevreden over ben; de onderste laag ligt op 0.75 m hoogte en is een schaduwstation met 6 opstelsporen met daar omheen een omloopspoor, dit werkt geheel automatisch. Daarboven op 0.90 m. ligt het grote station "Goschenen" met de 2 tunnelingangen naar de Gotthard, het sporenplan van het station komt voor 80% overeen met de werkelijkheid, enkele aanpassingen daargelaten.Omdat ik nogal wat stomers heb, heb ik naast het station een baanwerkplaats gemaakt met een draaischijf, lokloods en kolenbunker, lekker nostalgisch. Van het station gaan we via een klein klimspiraal naar de volgende laag met een klein schaduwstation met 2 opstelsporen, dit ga ik gebruiken voor een pendeltje naar het grote station en een pendeltje naar de bovenste laag op 1.60 m. met een bergstation. Daar tussen ligt nog een laag met een steengroeve, maar wat hoofdzakelijk een paradespoor is. Aan de rechterzijde van de baan zijn 2 kleine klimspiralen tussen de 1e en de 2e laag en 3e en de 4e laag, aan de linkerzijde is een grote klimspiraal wat het grote station rechtreeks met het bergstation verbind met daarom heen een omloop wat de verbinding is tussen 2e en 3e laag. Ik hoop dat ik hiermee jullie een klein beetje duidelijk heb kunnen maken wat mijn bedoeling is, maar de foto's zullen dit zeker doen, ik zal echter niet elke week een grote update van mijn baan geven omdat mijn tijd, i.v.m mijn werkzaamheden, schaars is en wanneer er voetbal op tv is ik niets aan de baan zal doen, want ook dat is een liefhebberij van mij. Ik zal beginnen met een overzichtsfoto van mijn 1e baan die ik heb afgebroken om dan te beginnen met de "Gotthard Strecke".



Jullie zien hier ook dat de eerste "Zwitser" is gearriveerd, vele zullen nog volgen.



Hier het schaduwstation wat helemaal automatisch werkt met I-Train, rechts komt de baanwerkplaats voor mijn stomers die ik nog heb.
Ik ga volgend weekend de andere foto's even selecteren die ik heb gemaakt van de bouw van mijn baan tot zo ver.

Groetjes Herman (de iris).


   


   
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2010

offline
Re: Gotthard Strecke
Goede middag Herman,

Wat leuk dat we jouw baan nu eens te zien krijgen en het ziet er goed uit.

groeten Martin.
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Gotthard Strecke
Hey Herman,

Eindelijk is ie er dan: jouw bouwtopic. Ik heb al het een en ander onlangs bij je mogen bekijken en weet dat je anderen ook hiermee zult verrassen.

Blijf je volgen en plaats je ook op de lijst in mijn topic 'Swiss-Railia deel-2'.

Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2008

offline
Re: Gotthard Strecke
Ziet er allemaal prachtig uit Herman :thumbup:

Tony
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard Strecke
Leuk thema waar ik ook mee bezig ben. Zeer benieuwd naar de foto's van je nieuwe baan. Dit ga ik zeker volgen.
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2008

offline
Re: Gotthard Strecke
Herman,
leuk dat je je bouwsels met ons wilt delen.
Ik blijf je volgen!
Re: Gotthard Strecke
Dennis1984
gast

Re: Gotthard Strecke
Herman,

Goede keuze. Hier komt ook een stuk van de Gotthardbahn in de loop van dit jaar. Ben benieuwd naar je aanpak!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Gotthard Strecke
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard Strecke
Hoi Herman,

Daar zul je wel een paar nachten slecht van geslapen hebben, je baan afbreken waar zoveel tijd in is gaan zitten en daarna een nieuwe bouwen.
Veel plezier met de bouw hiervan.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2023

offline
Re: Gotthard Strecke
Hallo Herman.

We zijn ook beniieuwd naar je vorderingen.Het thema zet in ieder geval de verwachtingen al hoog  ;)

Harald & Alex
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard Strecke
Hallo alemaal,

Mannen, bedankt voor jullie reacties.

@ Peter, ik sliep in die periode toch slecht, had ik mooi de tijd om hier over na te denken.

Zo nu naar de volgende update;
Zoals jullie gezien hebben is het schaduwstation klaar, we gaan aan de linkerzijde het schaduwstation uit naar boven naar het niveau van station Goschenen waar aan de rechterzijde een baanwerkplaats is, dit is op een paar details na helemaal klaar.



Rechtsonder in de hoek kun je de uitgang zien van het schaduwstation om dan vervolgens onder de klimspiraal door naar boven te komen op het station. De 2 sporen links komen van de klimspiraal die helemaal naar boven gaat naar de bovenste laag.
Mijn baanplaan wordt helemaal dubbelsporig uitgevoerd.





Overzicht van het stations gedeelte, tussen de 2 linker sporen waar nu de Oostenrijkers staan en de tankers daar komt het autoverlade perron, daar heb ik van Hag de autoverladewagons voor, het station zelf met 2e perron heb ik nog over van mijn 1e baan en staan er provisorisch bij.



Nu hebben we een overzicht hoe het er uit gaat zien bij het station, rechts de baanwerkplaats en links achteraan gaan de 2 linkersporen naar een klein klimspiraal om 1 niveau te stijgen, de 2 rechter sporen gaan naar een lager niveau en dit dient dan als keerlus.

Hier onder de foto's van de baanwerkplaats.






Lekker kolen sfeertje, om deze reden doe ik mijn stomers niet weg.









Het is lekker druk op het laad- en losperronnetje nabij de fabriek.

Tot zover deze update, er volgen er nog meer.

Groetjes Herman.






Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard Strecke
Hallo allemaal,

Op enkele details na is het BW klaar, nu gaan we via de klimspiraal aan de linkerzijde van de baan naar boven op 1.60 m. hoogte naar het bergdorpje met station. Voor we bij het dorp komen gaan we een brug over die het ravijn met waterval overbrugd. Delen van deze brug heb ik zelf gemaakt, het gaat hier om de aanbruggen aan beide zijde van de bekende M* boogbrug, deze heb ik gemaakt van stevig karton met daar omheen de kleien delen die de pijlers gaan vormen. De volgende foto's laten de bouw hier van zien met het bergdorpje.



Dit is het gereedschap wat ik hier voor gebruik, 2 oude penselen waar de haren zijn uitgehaald en waarvan het metaal een vierkantje van is gebogen, ik heb hier 2 maten, voor de vierkante steentjes en de grotere stenen voor de bogen.



Hier is de eerste boog bijna klaar, wanneer deze klaar is steek ik voorzichtig een plamuurmes eronder en haal hem zo uit de mal om hem vervolgens direct op de kartonnen pijler te plakken en moet dan een nachtje drogen.



En zo ziet dan de eerste aanbrug eruit, van karton en klei. Nu wordt hij eerst op kleur gebracht en vervolgens op de plaats gezet.



Hier staat alles op de plaats en zijn van gips de rotsen erachter gemaakt.



Dit begint er al aardig op te lijken, maar de kleur van de aanbrug zal nog veranderen hier ben ik nog niet tevreden over.
Rechts kun je zien dat de bouw van het dorpje ook al is begonnen, hier zijn de foto's.



Het kleine bergstation, duidelijk is het te zien dat het nog niet klaar is, hier moet ik nog ballasten er moet ook nog een Sommerfeldt schakelstation bij komen.



Een klein rangeer spoortje met op de achtergrond de ingang van de tunnel, van daar uit gaan we via een kleine spiraal een verdieping lager, maar dat zien we later zover ben ik nog niet.





Op de voorgrond staat het eerste Schneider lichtsein, dit zijn de bouwpakketjes van Conrad.



Ook gebruik ik hier nog de oude M* bovenleiding, hier had ik nog veel van over van mijn oude baan en omdat dit toch wat verder naar achter ligt vind ik het zelf geen probleem. Beneden op het station Goschenen ga ik Sommerfeldt bovenleidng gebruiken.
Tot zover deze update, zijn er nog vragen of opmerkingen ik hoor of zie ze graag.

Groetjes Herman.

Re: Gotthard Strecke
joewy71
gast

Re: Gotthard Strecke
Hoi .
Die container,  hoe bevallen die als bouwpakket? .

Gr. Johan
Re: Gotthard Strecke
keeszondag
gast

Re: Gotthard Strecke
Herman, zijn we al up to date met de voortgang of ben je al verder?
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard Strecke
Hallo allemaal,

@ Johan; wat bedoel met die container als bouwpakket? Indien je de containers op de wagons bedoelt op #9, dat zijn géén bouwpakketjes, de wagons zijn zo gekocht dus incl. container.
@ Kees; ik ben inderdaad al wat verder, bij de volgende update zal ik je de rest laten zien tot hoever ik nu ben.

Groetjes Herman.
Re: Gotthard Strecke
joewy71
gast

Re: Gotthard Strecke
@herman.
Ik heb zelf geen idee waar ik het over had.
Maar ik heb het terug gezocht en i Ik bedoelde , de bouwpakket van conrad (sein).
Hoe die container in het spel is gekomen is te danken aan me telefoon.

Gr. Johan
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2011

ben blij dat ik M rij

offline
Re: Gotthard Strecke
hallo  herman

Geweldig hoe jij bezig ben
Ik blijf je volgen
Ik ben eindelijk zover dat ik via I-train mijn eerste rondjes kan rijden

gr

john
Re: Gotthard Strecke
Kroko14253
gast

Re: Gotthard Strecke
Hoi Herman,

Ziet er allemaal mooi en netjes uit hoor !!!!!
In gedachten, zag ik de Bietschtal-brug van Faller tussen de "stenen" aanbruggen liggen. Dat zou een mooi gezicht zijn!!
Trouwens: mooie manier om met een afgedankte kwast die steentjes in de pijlers te "printen".

Groetjes

Harry

Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard Strecke
@ Johan; Die bouwpakketjes van Conrad bevallen mij goed, als je ze met aandacht in elkaar zet zijn het heel mooie seinen, en dan bedoel ik juist het solderen van de leds. De achterzijde schilder ik helemaal zwart, staat veel mooier en zie je geen solderingen meer en de ledjes laten aan de achterzijde geen licht meer door.

@ Harry; Inderdaad, ik heb ook aan de Bietschtalbrucke zitten denken om die daar te plaatsen maar in de 1e plaats heb ik het niet gedaan omdat ik deze bruggen nog had, en ten 2e bij heel veel mensen zie je al deze brug, maar het blijft ook voor mij een prachtige brug.

Groetjes Herman.
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Gotthard Strecke
Dag Johan,

Als je geïnteresseerd bent in de bouwpakketten van CONRAD: klik dan op INDEX hieronder in mijn handtekening. De rest wijst voor zich in de indexpagina van mijn topic.
Re: Gotthard Strecke
Hallo Herman,

Mooie baan ben ja aan het bouwen, je Bw vind ik geweldig.
De brug ziet er erg mooi uit, goed idee van de klei met karton :thumbup:.

Blijf dit zeker volgen.


Gr.
Piwie.
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard Strecke
Het volgende wat ik heb gemaakt zijn de pantogravenvangers, deze heb ik afgekeken van ArjanM, maar omdat ik dubbelspoor rij worden de vangers wat breder, wat inhoud dat aan beide zijde naast de rails een draadeind van m6 is geplaatst om de overspanning in op te vangen, zie de volgende foto's.




Hier zien we de tunnelingang met de oude M* bovenleiding, deze hangt ruimschoots onder de boog zodat ik geen aanpassing hoefde te maken in de vorm van dat de hangkabel niet aan de ingang bevestigd hoefde te worden, alhoewel ik dat wel mooi vind staan.



Zoals je ziet kan ik op deze manier precies de hoogte afstellen met de moeren waar het draadeind in plaat zit vastgemaakt, boven in het draadeind heb ik een gaatje van 2 mm geboord waar de dwarsverbinding in wordt geschoven, op deze manier kan ik de bovenleiding in zijwaartse richting afstellen, de dwarsverbinding zet ik vast met een moertje zodat deze niet meer kan verschuiven.



Om de rijdraad te verlengen gebruik ik 1,5 mm²  installatiedraad waar ik de isolatie van heb gehaald, voor de dwarsverbinding heb ik 2 mm messing gebruikt. Goed zijn hier de moertjes te zien waar ik de dwarsverbinding mee vas zet.



Hier de soldeerverbinding van de orginele bovenleiding en de installatie draad.

Komende week een nieuwe update van mijn baan.

Groetjes Herman.
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Gotthard Strecke
Heel netjes gedaan Herman  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Blijf je volgen hoor..
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2008

offline
Re: Gotthard Strecke
Herman,

Goed afgekeken en verder doorontwikkeld  :thumbup:
Nu de panto's nog vast zetten net onder de rijdraad?
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard Strecke
Citaat van: ArjanM op zondag 16 maart 2014, 22:22:08
Herman,

Goed afgekeken en verder doorontwikkeld  :thumbup:
Nu de panto's nog vast zetten net onder de rijdraad?

Hey Arjan,

Je ziet, jou idee is geweldig ik heb dit op deze manier gedaan omdat ik nagenoeg overal met dubbelspoor rij.
Wat betreft de pantograven hier ga ik echt mee tegen de draad aan rijden, ja, er zal wel wat slijtage optreden maar dat neem ik voor lief.

Groetjes Herman.
Re: Gotthard Strecke - 16 maart Pantogravenvangers
Geen schrik dat met  de pantograven tegen de draad aanrijden een hoop extra lawaai geeft ?  Vind persoonlijk het  geschuur van metaal op metaal op den duur hinderlijk en storend , zeker als er meerdere treinen tegelijk rijden.   Een van de redenen voor mij om ze dus inderdaad net onder de draad door te laten lopen.

Peter
Re: Gotthard Strecke - 16 maart Pantogravenvangers
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard Strecke - 16 maart Pantogravenvangers
Citaat van: Petdig1 op woensdag 19 maart 2014, 13:00:14
Geen schrik dat met  de pantograven tegen de draad aanrijden een hoop extra lawaai geeft ?  Vind persoonlijk het  geschuur van metaal op metaal op den duur hinderlijk en storend , zeker als er meerdere treinen tegelijk rijden.   Een van de redenen voor mij om ze dus inderdaad net onder de draad door te laten lopen.

Peter

Hallo Peter,

Ik vind het nog wel mee vallen, maar ik heb op dit moment ook nog niet met meer als met 3 treinen tegelijk gereden, meer kan nog niet omdat de baan nog niet zover is. De toekomst zal het leren.

Groetjes Herman.
Re: Gotthard Strecke - 23 maart; waterval gemaakt en meer bogenbrug.
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard Strecke - 23 maart; waterval gemaakt en meer bogenbrug.
Hallo allemaal,

In deze update laat ik jullie zien hoe ik mijn waterval heb gemaakt, ik gebruik hiervoor overschilderbare tansparante silconenkit,
ik spuit op bakovenpapier een aantal strookjes kit die ik vervolgens met een plamuurmes plat strijk, daarna ga ik er met een kaasprikker smalle baantjes van maken om vervolgens goed te laten drogen, zie de volgende foto's.



Zo ziet het er na het drogen uit, eventuele te brede stroken zijn eenvoudig smaller te maken met een hobbymes



deze stroken ga ik op de plaats aanbrengen waar de waterval moet komen, siliconenkit heeft de eigenschap dat het altijd wat plakkerig is vlak na het drogen, maar ik gebruik wel een klein beetje houtlijm om de strookjes op de plaats te houden d.w.z. ik plak ze alleen bovenaan vast met houtlijm verder naar onderen laat ik het gewoon hangen.



Hier hangt de waterval, deze zal later nog bewerkt worden met witte verf om het schuim na te bootsen. Onderaan waar het "water"
de rotsen raakt komt een snelstromend stukje rivier, maar wat eigenlijk deel uit maakt van de gehele waterval. Ook hier gebruik ik dezelfde kit, tussen de steenjes wordt een wat dikkere laag kit gespoten en hier ga ik weer met de kaasprikker door, ook haal ik met de prikker puntjes kit naar boven als zijnde opspattend water.



Zoals jullie hier zien heb ik nog wat rotsen links en rechts van het 2e gedeelte van de waterval gemaakt om meer diepte te creeren, de stroken met steentjes komen onder de meer bogenbrug te liggen, deze heb ik tussen de bedrijven door gemaakt wanneer de kit voor de waterval aan het drogen was.



Zo ziet het er dan uit als het op de plaats ligt en al is gedroogd, nu moet er nog met een kwast witte verf losjes over de "golfjes" worden gestreken om de witte kopjes te krijgen. Dit is het 2e gedeelte van de waterval, dit stuk gaat onder de meer bogenbrug door om vervolgens in een meertje uit te monden.



De meer bogenbrug heb ik gemaakt van 6 mm multiplex en vervolgens bekleed gipsafdrukken van de Sporle mallen "Arkadenmauer 6407". Het gips voor dit soort afdrukken, o.a. muren en tunnelingangen, gebruik ik het harde gips van Pippoos wat mij zeer goed bevalt.



Hier is de brug zover klaar om de laatste afwerkingen te doen, o.a. de naadjes weg te werken en het schilderwerk.




Alles staat op de plaats en is zover klaar, links heb ik het hoekje tegen de hoge brug ook al vast afgwerkt want hier kan ik later niet zo goed meer bij.



Hier het hoekje naast de hoge brug.



Rechts de waterval die ik van witte kopjes heb voorzien.



Hier een overzicht hoever ik nu ben, komende tijd ga ik verder met het stuk links naast de tunnelingang ik wil hier de "Moserhutte" plaatsen, maar die moet ik nog in elkaar zetten.

Tot een volgende update.
Groetjes Herman.





Re: Gotthard Strecke - 23 maart; Waterval en meer bogenbrug
ziet er goed uit.
ook de rest van het traject is mooi om naar te kijken...

groet Winno
(aan de andere zijde van de Maas...)
Re: Gotthard Strecke - 23 maart; Waterval en meer bogenbrug
Hallo Herman,

Goed, mooi en net werk heb je afgeleverd, Herman.

Succes met verder bouwen.

Groetjes

Harry
Re: Gotthard Strecke - 23 maart; Waterval en meer bogenbrug
Dat is een mooi stukje landschap. Dat hoogteverschil "doet het goed". Leuke tip van die siliconenkit. Ik had dat al eens op youtube gezien maar dat leek me erg ingewikkeld. Wat je hier laat zien lijkt mij wel redelijk simpel met een mooi resultaat.
Re: Gotthard Strecke - 23 maart; Waterval en meer bogenbrug
Ziet er goed uit zo allemaal bij elkaar. Ik ben benieuwd hoe het water er afgewerkt uitziet.
Re: Gotthard Strecke - 23 maart; Waterval en meer bogenbrug
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard Strecke - 23 maart; Waterval en meer bogenbrug
Hoi Herman,

Complimenten voor je werkwijze en duidelijke uitleg  :thumbup:
Het zijn plaatjes, stuk voor stuk.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Gotthard Strecke - 30 maart; de Moserhutte geplaatst
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard Strecke - 30 maart; de Moserhutte geplaatst
Hallo allemaal,

Ik heb deze week de "Moserhutte" van Faller nr.130329 in elkaar gezet, dit is een "hochgebirgshutte" die op een wat steilere wand wordt geplaatst, vanaf het terras hebben de preisertjes een mooi uitzicht. Nu de foto's want die laten meer zien als woorden.





Dit is 'm dan, ik vind het een heel mooi model van Faller, hij is "gepattinierd" dit is licht bewerkt/verweerd op de fabriek ik vind alleen dat het dak wat meer bewerkt moet worden, wat ik ook beslist ga doen.



Hier komt de "Moserhutte" te staan, ik heb hier een klein plateau voor gemaakt een hoger en een lager deel, op het lager gelegen deel komt de fundering met de stutpalen en op het hogere deel het huis zelf.





Het lijkt hier heel hoog maar in werkelijkheid is het maar 50 cm boven de tafel.



Hier is de berg bekleed met aluminium gaas, ik plak hier weer gipsverband over wat weer voor een goede hechtlaag zorgt om roodband over te smeren om de daadwerkelijke rotsen te vormen.







Hier is het geheel in het gipsverband gezet en de "Moserhutte" staat weer op z'n plaats.



De onderste tunnelingang richting schaduwstation is ook al geplaatst met stutmuur.



En dan kan er af en toe ook nog een trein rijden, hier de 4/4 II



Hij rijd nu onder de "Moserhutte door op weg naar de meerbogenbrug



Hier moet hij stoppen want er ligt nog geen rails. Deze week ga ik eerst nog 2 pantogravenvangers maken voor de tunnelingangen, en de berg verder met roodband insmeren voor de rotsen uit te krabben, maar dat zien jullie bij de volgende update.

Groetjes Herman

Re: Gotthard Strecke - 30 maart; de Moserhutte geplaatst
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Gotthard Strecke - 30 maart; de Moserhutte geplaatst
Mooi stukje werk Herman, ook hoe de uitspanning tegen de wand is geplaatst!!

Vind het ook een mooi model !
Re: Gotthard Strecke - 30 maart; de Moserhutte geplaatst
Herman.

Een mooi model  :thumbup: We denken dat de stenen muren ook nog wel een weathering kunnen gebruiken.Dat de kleuren van de berg en de muren een beetje bij elkaar passen.

Harald & Alex
Re: Gotthard Strecke - 30 maart; de Moserhutte geplaatst
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Gotthard Strecke - 30 maart; de Moserhutte geplaatst
k hoop oprecht dat je preisertjes geen hoogtevrees hebben

maar ik vind het idee heel leuk uitgewerkt en het is zeker een mooie bouwdoos

ik wacht met spanning op de rest

Gr Ed


PS kijk je wel uit voor preisertjes met zelfmoord neigingen ze zouden zomaar kunnen springen
Re: Gotthard Strecke - 30 maart; de Moserhutte geplaatst
Prachtige update!
Re: Gotthard Strecke - 30 maart; de Moserhutte geplaatst
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard Strecke - 30 maart; de Moserhutte geplaatst
Citaat van: harald en alex op zondag 30 maart 2014, 18:52:07
Herman.

Een mooi model  :thumbup: We denken dat de stenen muren ook nog wel een weathering kunnen gebruiken.Dat de kleuren van de berg en de muren een beetje bij elkaar passen.

Harald & Alex

Hey Harald & Alex,

De muren zijn al geweatherd, deze zijn oorspronkelijk zandkleurig wat ik zelf al veel te licht vind. Op de foto komt het er misschien niet helemaal uit maar de kleur is nagenoeg gelijk als de omgeving. Bedankt voor het mee beoordelen.

groetjes herman.
Re: Gotthard Strecke - 27 april; Rotsen gemaakt
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard Strecke - 27 april; Rotsen gemaakt
Hallo allemaal,

Hier weer eens een update van mijn vorderingen, de rotsen waar de "Moserhutte" op staat zijn voor zover klaar en bij de meerbogenbrug ben ik bezig om een kleine waterval en een meertje te maken waar later eventueel gevist of geroeid kan worden.



de rotsen worden gemaakt van roodband en deels van gips in gietvorm, dit is hier nog duidelijk te zien, maar wanneer het zaakje goed droog is (24 uur) dan bewerk ik alles met een houtbeitel om er een geheel van te maken. Het gips voor het gietwerk koop ik bij Pippoos de hardere gietgips.   



Dit is de autotunnel die aansluit op de weg die naar het "autoverladestation" gaat. Direct naast de weg ligt het opstelspoor waar de autotrein staat, de auto's rijden langs de tunnelingang en maken een bocht naar links om op het verladestation te komen. Het verladestation wordt pas in een later stadium gemaakt, want ik ga eerst de railverbinding maken van de linkerberg naar rechterberg.



Voor de kleur van de rotsen maak ik van 3 of 4 kleuren gebruik. De 1e keer ga ik met een sterk verdunde zwarte verf de rotsen helemaal zwart maken, omdat het sterk verdund is blijft er alleen in de diepe naden en kieren zwarte verf zitten, daarna ga ik met groen aan de gang, deze is minder verdund maar wordt ook maar luchtig aangebracht, hierna komt bruin aan de beurt en wordt op dezelfde wijze aangebracht als het groen. Als laatste bebruik ik wit, dit om wat dieptewerking te krijgen.   
Daarna worden de rotsen bekleed met groen om alvast een beeld te krijgen, later bekijk ik of er nog meer groen tegen de berg aan moet komen.



Hier zien we het resutaat; het ziet er nogal wat kaal uit, maar zoals ik al eerder vertelde, later bekijk ik het geheel om de laatste hand hier aan te leggen. De rechter tunnelingang krijgt daglicht vanaf het achterliggende raam, dit ga ik veranderen, ik denk dat ik hele raam maar blindeer. Op de voorgrond rechts ben ik alvast begonnen met het watervalletje onder de meerbogenbrug en het meertje, dit ga ik nog niet vulllen met "water" omdat het nog wat langer wordt gemaakt.   



Een overzicht van dit deel, zelf ben ik redelijk tevreden over.



De "Moserhutte" omdat ik zelf erg mooi vind.



Deze bokkraan heb ik nog gekocht in Dortmund, hij komt voor de diesel lokloods.



Hier dus, ook hier is het nog niet helemaal aangekleed maar ook dat komt nog.
Re: Gotthard Strecke - 27 april; rotsen gemaakt
Dat wordt echt een hele mooie baan zeg, ik volg dit draadje met grote interesse.

Groet, Gino
Re: Gotthard Strecke - 27 april; rotsen gemaakt
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Gotthard Strecke - 27 april; rotsen gemaakt
Het wordt mooi Herman!! Toppie  :thumbup: :thumbup:!!
Re: Gotthard Strecke - 27 april; rotsen gemaakt
Je gaat lekker Herman. Krijg je de ballast nog goed in de tunnel ingangen? Ben benieuwd hoe het gaat worden, zeker de Autoverlad, ga ik ook aan beginnen. Vraagje: heb jij een Steuerwagen van de BLS voor de Autoverlad? Zo ja welke, ik kijk naar de Wemoba Sondermodell van de oude uitvoering.
Re: Gotthard Strecke - 27 april; rotsen gemaakt
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard Strecke - 27 april; rotsen gemaakt
Citaat van: keeszondag op zondag 27 april 2014, 23:14:23
Je gaat lekker Herman. Krijg je de ballast nog goed in de tunnel ingangen? Ben benieuwd hoe het gaat worden, zeker de Autoverlad, ga ik ook aan beginnen. Vraagje: heb jij een Steuerwagen van de BLS voor de Autoverlad? Zo ja welke, ik kijk naar de Wemoba Sondermodell van de oude uitvoering.

Hey Kees,

Dank je wel Kees, en ja, de ballast krijg ik nog wel in de tunnelingangen ik heb hier rekening mee gehouden, ik kan op dit moment zelfs nog achter de tunnelingangen komen.

Het perron voor de autoverlad maak ik in een later stadium, ik moet nog kijken hoe het er uit moet komen te zien.

Wat betreft een Steuerwagen van de BLS die heb ik nog niet, ik kijk regelmatig op e-bay etc.en anders, ik ga in juni naar Zuba-Tech in Zwitserland kijken of ik daar kan slagen, ik heb het liefst een 4/4 of een 8/8 van de BLS er voor.

Groetjes Herman.
Re: Gotthard Strecke - 11 mei; We kunnen rijden!!!!
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard Strecke - 11 mei; We kunnen rijden!!!!
Hallo allemaal,

Ondanks het vele voetbal op tv (ik volg alles) ben ik er toch toe gekomen om deze week nog wat te doen aan mijn baan. Ik heb vanaf de meerbogenbrug de verbinding gemaakt naar de bovenste laag via een kleine klimspiraal, deze hoeft maar 1.5 omwenteling te zijn. Zie de volgende foto's:



Hier gaat een keertrein over de meerbogenbrug richting de nieuwe klimspiraal om vervolgens in het bergdorpje hier boven aan te komen.



De klimspiraal, hij lijkt steil maar het is echt maar 3% steiging, hier ga ik de komende week de isolatie op aan brengen en de val beveiliging maken.



Als dat klaar is moet er nog bezetmelders in worden gemaakt voor de blokken, en dan kunnen we verder met de scenery, want hier kan ik later slecht bij komen. Wat betreft de treinen in de tunnels en bergen, die zijn te bereiken van onder af.

Misschien ben ik nog wat vergeten te vertellen, maar zijn er vragen stel ze gerust.

Groetjes Herman.   

Re: Gotthard Strecke - 04 mei; kleine klimspiraal gemaakt
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard Strecke - 04 mei; kleine klimspiraal gemaakt
Hallo allemaal,
Deze week het laatste stuk gelegd om het gehele traject sluitend te maken, we kunnen nu weer gaan rijden. Het rijden gaat vooralsnog manueel, maar ik ga in de komende tijd alles weer invoeren in I-Train om het zaakje automatisch te laten rijden. Het schiet nu weer lekker op, nu ga ik alles veranderen in I-Train en op de desbetreffende plaatsen de bezetmelders maken om daarna weer met scenery verder tegaan.



Dit is het laatste ontbrekende deel om het traject dicht te maken, op de achtergrond zie je een 2 sporig schaduwstation wat ik ga gebruiken voor een pendeltje



Hier ligt het stuk erin, het gaat hier om het onderste deel, van boven het tunneltje naar rechts onder de kleine klimspiraal.



Op het station staan de eerste treinen te wachten om hun rondjes te kunnen maken.



Hier een overzichtje van boven af, het laatste stuk kun je herkennen omdat er nog geen isolatie op ligt.



Een 4/4 II van de SBB met naast hem een BR 218 van DB deze is met geluid.



Op de voorgrond de BR 39, het insidermodel, een mooie stoomlok met geluid en allerlei functies.

Tot zover deze update.

Groetjes Herman.
Re: Gotthard Strecke - 04 mei; kleine klimspiraal gemaakt
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard Strecke - 04 mei; kleine klimspiraal gemaakt
Geweldig Herman, de spiraal lijkt inderdaad meer dan 3%.
Je hebt mooi materiaal op de baan staan en de eerste scenery ziet er top uit  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Gotthard Strecke - 04 mei; kleine klimspiraal gemaakt
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard Strecke - 04 mei; kleine klimspiraal gemaakt
Hallo Herman !

Leuk om te zien en te volgen dat je gewoon weer opnieuw begint !
Als je toch bezig bent met vernieuwen, zou ik de ouderwetse bomen vervangen door (zelfmaak) zeeschuim-bomen.
Het is wat extra werk, maar het totaalplaatje wordt er vele malen beter van.

Grtz Tony
Re: Gotthard Strecke - 04 mei; kleine klimspiraal gemaakt
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard Strecke - 04 mei; kleine klimspiraal gemaakt
Hallo allemaal,

Ik ben er weer, mijn oude laptop is gecrasht en heb inmiddels weer een nieuwe, ik moet erg wennen aan Windows 8 en kan er nog niet zo goed mee uit de voeten maar dat komt wel weer. Ik ben n.l. niet computerfreak en heb alles uit mij zelf geleerd, nou ja niet alles. Daarom ben ik er een tijdje, 2 weken, uit geweest en nu ben ik het programma een beetje aan het uitzoeken vandaar. Jammerlijk is er ook het nodige verloren gegaan maar ja eigen schuld dikke bult, ik heb niet zo vaak als nodig was een back-up gemaakt, maar dat is napraten.

@ Peter: bedankt voor je compliment, ik heb nog wel meer van dat materiaal maar dat zie je in de loop van de tijd wel een keer verschijnen. 
@ Tony: je hebt helemaal gelijk wat betreft de bomen, ik ben hier al mee bezig, ik heb n.l. op de HIP fanclub dag bij Jarno Vriend een proef pakketje gekocht en daar ga ik binnenkort mee aan de slag maar eerst moet de baan elektrisch goed zijn o.a. bezetmelders plaatsen en seinen etc.etc. daarna komt scenery weer aan de beurt.

Groetjes Herman.
Re: Gotthard Strecke - 04 mei; kleine klimspiraal gemaakt
Herman,

ziet er allemaal super uit :thumbup:
Re: Gotthard Strecke - 04 mei; kleine klimspiraal gemaakt
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Gotthard Strecke - 04 mei; kleine klimspiraal gemaakt
En ja hoor: weer een zwitsofiel heeft zijn verjaardag vandaag.

Van harte gefeliciteerd Herman met je 66ste verjaardag! Wens je nog vele plezierige jaren in goede gezondheid toe.

Groeten,

Henk