Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

Mijn eerste baan - Roger

Gestart door Rosbrik vrijdag 26 december 2025, 14:19:35

Re: Mijn eerste baan - Roger

Dat is echt een mooie optie die je daar voorstelt!

Wat Wico tekent, alleen zou ik dan de keerlus linksonder naar de plek met de bak/emmer brengen. Je kunt dan met 70 cm langs het raam. Ik had bewust keerlus/helix getikt, want dit plan geeft je de mogelijkheid om vooralsnog te werken met een keerlus, maar ook - mocht het modelspoorvirus inslaan - aan één of beide uiteinden te kunnen werken met een helix.
En gebruik je een deel nog niet, dan kan het tijdelijk als werkplek dienen.

Ah!

Dus alleen de keerlus/helix in die verre hoek en dan een enkel spoor langs het raam naar de baan. Ik snap het nu.

Ik ga het allemaal laten bezinken. Vooralsnog denk ik dat een baan van 250 x 130 op wieltjes voor mij de beste keuze is. Als die af is en ik heb het virus helemaal te pakken dan kan ik altijd de boel slopen en herinrichten. Ik kan bij de bouw alvast rekening houden met een eventuele uitbreiding in de toekomst.
@citaat "de boel slopen"  klinkt niet echt aardig  ;-)
Maar ik begrijp je. Sinds ik eind november 2023 terug het virus te pakken heb gekregen (ik was compleet vergeten dat ik een redelijke Märklin baan had meegebracht) heb ik eigenlijk niets anders gedaan, dan test banen gebouwd, om uiteindelijk bij versie 5 toch iets meer stabieler en permanenter te hebben opgesteld, MAAR: ook dat verhaal is nu weer voorbij: na een verhuis, ben ik momenteel bezig met VOORBEREIDINGEN om aan mijn versie 6 te beginnen, maar ook daar weer: niets permanent en altijd met een heropbouw in het gedacht.  (heropbouw klinkt toch beter dan "de boel slopen en herinrichten", toch...
Citaat van: Rosbrik op maandag 05 januari 2026, 10:32:49Misschien moet ik wel beginnen met een tafel van 250 x 130 om de boel overzichtelijk te houden en niet teveel hooi op mijn vork te nemen.
Dat is de fout ik ik een aantal jaren terug gemaakt heb. Véél te hard van stapel gelopen en alle beschikbare ruimte vol gepland. Stevig met de kop tegen de figuurlijke muur gelopen. Tijdje stil gestaan en ben nu bezig met een plaatje plywood. Al cruypt dat bloet daer 't niet gaen en mach... (excuses voor het kromme Oudnederlands)
 @citaat maar dat is toch prachtig, niet  :thumbup:
Al cruypt dat bloet daer 't niet gaen en mach
Citaat van: Rosbrik op maandag 05 januari 2026, 14:32:45Al met al 8.5 meter lang, en met keerlussen en helixen.... Op deze manier groeit de ambitie maar door, ik denk dat het teveel wordt.

Je kan een baan in het midden van de ruimte plaatsen. Dan kan je met 1,30 meter diep een baan lengte van 5 - 6 meter maken. In het midden van de 1,30 meter breedte een achterwand. Dan kan je aan beide zijde van de middenwand een leuk iets ontwerpen. De treinen kunnen dan rondjes rijden. Zonder dat je precies de boel kan overzien.
Gezien de kamer een lange rechthoek is, is dit de eerste vraag:
- Aangezien die RC vliegers maken je eerste hobby blijft: welke lengte van tafel heb je hiervoor nodig?
=> als je die lengte weet, weet je ook welke lange muur je het beste hiervoor kan gebruiken (de raam kant of die met de deur erin)

Dan is de volgende vraag: hoe vaak doe je die RC vliegers bouwen en hoe lang is zo een werkje bezig?
=> Treinen en scenery: van start tot finish zit je op een plaat te kijken die jaren in opbouw kan zijn.
=> dus die trein spullen opbergen is moeilijker aangezien dit spoor en scenery vast op de plaat zitten.

Nu even wat veronderstelling en eigen fantasie/oplossing:
Stel je kiest de muur zonder de ramen erin, mooi vlak zodat je een achtergrond prent kan zetten.
Met de muur gekozen te hebben kan je bijvoorbeeld in de ikea zo "standing desk" poten halen.
Hier kan je wieltjes onder zetten en standing desk wil zetten: hoger en lager zetten indien nodig.
Het tafelblad kunnen 2 Multiplexplaten opeen zijn zodat het sterk is.

Waarom deze standing desk? De trein plaat is altijd op een volgende hoogte (95cm tot 100cm) staande baan en leuk om te kijken.
Dus daaronderin heb je ongeveer 90cm, laat die standing desk zakken tot zijn laagste punt (63cm ongeveer).
Hierdoor heb je +/- 30cm om zelfs RC spullen te laten staan als je het even moe bent.
Een zwart gordijn rond de tafel van de treinen en je hebt al geen rommelzicht meer.
Wil je aan de RC werken, gordijn aan de treintafel open, RC tafel onder de treinplaat onderuit rollen en tegen de muur van de ramen plaatsen.
Stekker in het stopcontact en de desk gaat omhoog en de pret kan beginnen.

De muur met de erker, opbergkastjes (ikea heeft er zat, ik zou voor EKET) gaan, inliggende deuren, greeploos, wit en ziet er proper uit.
Onder de andere kant heb je al opbergruimtes, maar als je hier een treinplaat voor zet is het kruipen op de knieen geblazen.
Indien kruipen ok is en je hier spullen zet dat je nooit moet hebben (treindozen), de volgende brainfart.

Maak de treinbaan vanaan de deur tot in die hoek en dan dat kleine stuk, zo heb je een L vormige plaat .
De kleine plaat kan je dan gebruiken als "fiddle yard" om wat te rangeren en treinen te plaatsen, schaduwstation en je keerlus van je dogbone.

Dan is de lange plaat een mooi lang stuk waar je een trein kan laten tuffen door landschap.
Gezien je wat diepte hebt kan je achterin een paar parkeer sporen maken die wat verder met de dogbone verbind zo is het nooit een dood spoor.
Kleine paint sketch: zwart is de tafel en de muren.

Dan de volgende brainfart: voor het spoorplan, zou ik het volgende denken:
Met je een L plaat hebt, op het beentje van de L, twee niveau's maken, zo heb je een heus schaduwstation onderin.
Dit zorgt ervoor dat je met hoogtes en laagtes kan werken in je baan, zo is het geen "vlakke plaat" met spoor syndroom.

Dat spoortje dat op de hoofdplaat achterin loopt, kan dan hiermee verbonden worden..
Maar nu ben ik aan het dromen zonder plan.

Tot zover men brainfarts  :?
Citaat van: ronaldk op dinsdag 06 januari 2026, 11:59:10
Citaat van: Rosbrik op maandag 05 januari 2026, 14:32:45Al met al 8.5 meter lang, en met keerlussen en helixen.... Op deze manier groeit de ambitie maar door, ik denk dat het teveel wordt.

Je kan een baan in het midden van de ruimte plaatsen. Dan kan je met 1,30 meter diep een baan lengte van 5 - 6 meter maken. In het midden van de 1,30 meter breedte een achterwand. Dan kan je aan beide zijde van de middenwand een leuk iets ontwerpen. De treinen kunnen dan rondjes rijden. Zonder dat je precies de boel kan overzien.

Hoi,

Ik ben ook RC vlieger, heb twee spoorbanen, een als N spoor, (staat al 10 jaar in mijn hobbykamer bij de vliegtuigen, kamer is 6 x 4 meter) en een 3 rail marklin H0 op zolder (afmetingen zolder: 8,5 x 4 meter). Mijn hobbyruimte herbergt iets van 30 vliegtuigen waarvan er 27 al jaren stilstaan. De grootste is een turbinebak van 2,5 meter en staat naast de treintafel. En eerlijk gezegd boeit me de treinhobby op dit moment meer als vliegen. Is een winterhobby.
Ben met de maerklin baan begonnen in 2020, simpel een ontwerp laten maken door speeltmettreintjes, eerst de schaduwstations gebouwd en daar zeer veel met plezier gereden met koploper als besturingsprogramma, is eigenlijk een groot ovaal in de vorm van een hondebot. Daarna (3 jaar geleden) de bovenbouw begonnen. Inmiddels liggen daar meer dan 40 wissels en een leuk trajekt, 3 jaar over gedaan en nog niet klaar. Rij elke dag en als het in de zomer te warm wordt ga ik vliegen of zeilen. perfekte kombinaties. Het is  gewoon mogelijk zonder veel (ruimte)problemen,

Mr. Admiral en Frank,

Dank voor je gedachte spinsels - zeer gewaardeerd!

Ik denk alleen dat mijn ambitie vooralsnog niet verder zou moeten reiken dan een kleine, overzichtelijk baan die ik daadwerkelijk afbouw. Wanneer ik teveel hooi op mijn vork neem ben ik bang dat de motivatie in de benen zakt en er uiteindelijk niets van mijn tweede hobby terecht komt.

Ook moet ik rekening houden met mijn vrouw die ook graag wil beschikken over een stuk werkbank en het niet zit zitten als ik de hele kamer meteen vol zet met een treinbaan. En eerlijk gezegd vind ik het ook heel leuk als het onze gezamenlijk hobbykamer wordt.

Ik ga het voor nu echt houden bij een tafel op wieltjes van rond 250 x 130 cm. Hij wordt inderdaad wel wat hoger dan een werkbank.

Langs het raam hou ik dan voldoende ruimte over voor een werkbank van een meter of 3 - genoeg voor 2 werkplekken.

Bij de opbouw van mijn baan zal ik rekening houden met de toekomst. Ik kan later altijd besluiten om uit te breiden naar een U met spiraal en keerlussen. Maar dat wordt echt fase 2.

Groet!

Roger

En in de tussentijd wel weer een nieuw bouwsel afgerond.

De watertoren bestaat nog steeds en ik heb mij dus laten inspireren door wat foto's van hoe hij er nu in het echt uitziet.

Mijn versie zou de watertoren eind jaren 60, begin jaren 70 moeten voorstellen. Dus wel met wat roest, maar geen grafitti.

Ik denk wederom goed gelukt en een mooie aanvulling!

Groet,

Roger
De watertoren ziet er goed uit.

Lekker bezig! :)
Prachtige bouwsels! mooi aan het weatheren geweestt.

Als je voor de plaat gaat van 250x130 kan je mooie landschappen maken, mijn baantje is ook zo opgemaakt.
Hier neemt het wel 2 kamers in dus inderdaad het kan (te) ver gaan.

Graag de volgende bouwsels!  :thumbup:  :thumbup:

Dank MrAdmiral - en ik heb ook even naar jou baan gekeken. Erg mooi en ook origineel thema!

Door de aanmoediging ook weer tijd gevonden voor het maken van een nieuw bouwsel.

Ditmaal een nieuw gekochte bouwdoos. Ik vind die bouwdozen behoorlijk prijzig maar ik begrijp het wel. De kwaliteit van de kit was veel beter dan die vorigen. De passing is uitstekend.

Ik heb 3 uur besteed aan het verven en vervolgens rustig in anderhalf uur de boel in elkaar gezet.

Volgend project wordt een bouwkraan of een loods, maar eerst maar weer een vrije avond vinden.

Groet! Roger

zonder fantasie ook geen creativiteit

Mijn complimenten Roger, heel mooi gedaan!  :thumbup:

En meteen maar door met een loods.

Deze is ook erg mooi geworden. Dit keer waren de voegen het meest uitdagend. Maar na een tweede poging vind ik het er strak uitzien. Ook het houtwerk en het dak moest een keertje over.

Het wordt wel tijd dat die hobbykamer gereed komt. Het bouwen van die huisjes is toch meer van hetzelfde en ik wil nu wel eens aan de slag met een tafel en een baan.

Volgende week wordt de vloer op zolder gelegd en dan moet ik opruimen en verhuizen omdat dan de eerste verdieping aan de beurt is voor een goede verfbeurt en nieuwe vloer. Ik zal nog even geduld moeten hebben.

Groet!

Roger

Swiss rail .. what else?

Roger,

Alweer goed gelukt, al zou wat extra verwering geen kwaad kunnen (in lijn met je andere fraaie resultaten). Maar dat is persoonlijk en als jij tevreden bent, dan is het goed.

En ongeduld, ach daar hebben we allemaal wel eens last van (ik in elk geval regelmatig). Maar ik snap heel goed dat het kriebelt om een baan te bouwen!

Groeten,
Wico

Dank je en begrijp wat je bedoelt Wico. Ik twijfelde en ik heb het (nog?) niet gedaan omdat ik bang was dat het anders te donker zou worden.

Als ik kijk naar al mijn bouwsels dan is het bij elkaar allemaal wel erg grauw.

Ik mis wat kleur. Misschien valt het dalijk allemaal mee als het uit elkaar staat en in een landschap. En op een of andere manier vond ik het ook een soort van 'zonde' om die mooie steentjes weer vies te maken. Ik wacht tot de baan meer vorm krijgt.

Groet!

Roger

Swiss rail .. what else?

Roger,

Ik denk dat het inderdaad een ander gezicht is als het in een landschap staat. De vraag is natuurlijk ook waar je naar toe wilt. De meeste stoomloc banen die ik zie zijn vaak toch wat grauw en smoezelig conform het tijdsbeeld. Als de loods in de buurt van het station komt te staan lijkt het wel aardig te matchen trouwens.

Maar slim om te wachten met de finishing touch.

Groeten,
Wico

Tijdje stil geweest hier.... De vloer ligt inmiddels op zolder maar nu is de tweede verdieping aan de beurt en dat betekend dat de zolder vol staat met spullen.

Dus ik kan nog niet beginnen met de bouw maar dat is misschien maar beter ook want het geeft tijd om te reflecteren op mijn plannen. En mijn conclusie is dat mijn ontwerp wel erg saai is.

Ik ben gaan onderzoeken wat het idee is achter een schaduwstation en hoe je een opgevouwen hondenbot kunt creëeren op een kleine ruimte - zonder dat je het less is more principe moet loslaten. Daarnaast wilde ik nog steeds dat alle wissels met de hand te bedienen zijn...

Je moet concessies doen maar met hulp van wat inspiratie van Marklin denk ik dat ik een veel leuker ontwerp heb gemaakt. De baan moest ik oprekken naar 275 cm bij 130, maar dat past nog prima in de kamer. Ook heb ik een stukje dubbelspoor kunnen realisren wat ik erg graag wilde.

Enfin, dit is het geworden, de rails naar de keerlus liggen naast de hoofdbaan want daar steekt de trein nog een beetje boven het maaiveld uit. Ik heb die meters nodig, anders moet ik de trein veel eerder de tunnel inlaten gaan.

Groet! Roger