Nieuws: Treinenplaatjes in je onderschrift? Dat kon al!!! Maar nu ook speciaal voor het 15-jarig bestaan van het 3railforum!!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Lotschhard Bahn
Pagina's: 1 ... 6 7 [8]   Omlaag

Auteur Topic: Lotschhard Bahn  (gelezen 29330 keer)

Jos

• Toffe Gast
  • *
Re: Lotschhard Bahn
« Reactie #350 Gepost op: maandag 19 april 2021, 15:01:27 »

Eh, ik zie nog steeds geen vangrail.  :-(

Maar wederom genoten van de filmpjes.

Jos

Gertjan H

• Vaste Gast
  • **
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
« Reactie #351 Gepost op: maandag 19 april 2021, 15:24:40 »

Mooie filmpjes en een prachtige baan. Je gaat wel heel erg snel....

Vraagje: ik zie op korte afstand van elkaar erg grote hoogteverschillen. Hoe ga je dat straks oplossen bij de landschapsbouw? worden die hellingen dan niet heel erg (te) steil?
Ik durfde dat in mijn ontwerp niet te doen, omdat ik dacht dat het er niet realistisch uit ging zien; daarom ben ik wel benieuwd. Ik zie bij Wico trouwens het zelfde, dus ook daar volg ik dit met belangstelling.

gr. Gertjan

K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Wico

• Stamgast
  • Swiss rail .. what else?
    • Wico's Donnerwetter Alm
« Reactie #352 Gepost op: maandag 19 april 2021, 17:38:43 »

Hoi Marc,

Respect voor het bereiken van deze mijlpaal. Het heeft mij drie jaar gekost om ruim 350 meter weg te werken, maar jij doet gewoon even het driedubbele. En dat in een tempo, waarbij we welke week weer verrast worden door de voortgang. Succes met de verdere bouw en ik kijk al uit naar de start van je scenery want je hebt heel wat meter te bewerken :P.

Groeten,
Wico 

Golfer

• Stamgast
« Reactie #353 Gepost op: maandag 19 april 2021, 17:58:00 »

Wat een lengte in je sporen Marc! Echt geweldig om naar te kijken.
Vriendelijke groet,

Golfer's kelderbaan project

Koploper 7.5 -21 on Win7 64bit over loconet UH IB Basic 65060

Has-bls

• Stamgast
  • Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)
    • Wederopbouw zwitserse baan
« Reactie #354 Gepost op: maandag 19 april 2021, 19:23:52 »

Vraagje: ik zie op korte afstand van elkaar erg grote hoogteverschillen. Hoe ga je dat straks oplossen bij de landschapsbouw? worden die hellingen dan niet heel erg (te) steil?
Ik durfde dat in mijn ontwerp niet te doen, omdat ik dacht dat het er niet realistisch uit ging zien; daarom ben ik wel benieuwd. Ik zie bij Wico trouwens het zelfde, dus ook daar volg ik dit met belangstelling.

gr. Gertjan

Hey Gertjan,

In het echie zijn de hellingen ook knap steil. Je kunt dan ook beter spreken van bergwanden! Laat Marc maar schuiven: dat komt helemaal goed! :P

Has-bls

• Stamgast
  • Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)
    • Wederopbouw zwitserse baan
« Reactie #355 Gepost op: maandag 19 april 2021, 19:33:27 »

Hey Marc,

Al weeeeeken volg ik je op afstand en je baanbouw paar keer van nabij mogen bewonderen. Je gaat als de brandweer zo snel en dat alles een zo mooi, soepel en ook nog eens een natuurlijk verloop heeft: hoed af!!! Ook de hoogteverschillen doen het hem. Het is vrijwel zoals het moet zijn.

Maar laten we eerlijk wezen:dit kun je alleen realiseren met een modelspoorbaan die, juist voor een particulier, zijn weerga niet kent. Dan kan het, mag het en eigenlijk moet je haast wel zonder al te veel concessies te hoeven doen.

Ik hoop dat het aansluiten van al die bedradingen je mee zal zitten en van storingen en spookmeldingen verschoont zult blijven. Het aantal meters rail liegt er al niet om: aantal meters draad zal zeker de kroon spannen!

Landschap wordt ook nog een uitdaging. Je hebt al wat beelden op je netvlies: dat gaat je zeker - met geduld :-) - lukken.

Succes!!!

« Laatst bewerkt op: maandag 19 april 2021, 19:52:37 door Has-bls »

marc-lin

• Stamgast
    • Lotsschardbahn
« Reactie #356 Gepost op: maandag 19 april 2021, 19:44:15 »

Hi Gertjan - Als je op internet even zoekt naar Gotthardbahn Dazio Grande of Wassen of BLS Lotschbergbahn bij Blausee of de zuidhelling zie je dat het nog veel erger kan in het echt...natuurlijk blijft een modelbaan compromissen sluiten.
Groet, Marc

gr. Gertjan
« Laatst bewerkt op: maandag 19 april 2021, 20:02:23 door marc-lin »

marc-lin

• Stamgast
    • Lotsschardbahn
« Reactie #357 Gepost op: zondag 25 april 2021, 20:45:34 »

Zo het weekend zit r weer bijna op...naast heel veel rijden (eindelijk) en veel treincombinanties op de rails zetten heb ik eigenlijk alleen wat lichtstrips (led) in de schaduwstations aangebracht (foto's alleen het Noordelijke schaduwstation). Heerlijk om eindelijk te kunnen rijden  :D. Ben in afwachting van de bestelde servoaandrijving(verlening-)kabels, als die binnen zijn ga ik verder met de aansluitingen van wissels en melders. Ik zet dan meteen alles in Railware. Groet, Marc

marc-lin

• Stamgast
    • Lotsschardbahn
« Reactie #358 Gepost op: zondag 25 april 2021, 21:08:44 »

Hierbij, in aanvulling op de vorig post, een tweetal foto's van het zuidelijke schaduwstation. Met de led verlichting uiteraard.

ArjanBosman

• Zeer Toffe Gast
  • *
    • Alpenbahn Alpenhaüser
« Reactie #359 Gepost op: zondag 25 april 2021, 21:22:22 »

Fijne plaatjes van een goed gevuld schaduwstation.
Mooie vorderingen hoor!
Greetz, Arjan
Alpenbahn Alpenhaüser  |  Bouw van een modelspoorbaan volgens Zwitsers voorbeeld | Alpenbahn Feldhaüser | C-rail | CS3 | Traincontroller Gold | Epoche III, IV en V

Einte

• Stamgast
  • De klei man.........
    • Modelspoorblog
« Reactie #360 Gepost op: maandag 26 april 2021, 18:21:06 »

Hallo Marc,

Mooie lengte van je baan, indrukwekkende schaduw stations.

Hoe lang duurt een rondje op je baan?

Gr Einte

marc-lin

• Stamgast
    • Lotsschardbahn
« Reactie #361 Gepost op: maandag 26 april 2021, 20:13:49 »

Hallo Einte, Dank voor je reactie.  Een rondje duurt (bij 80km/u op schaal) zo'n 13 minuten. Mvg, Marc

wimpietje

• Stamgast
  • Fantasietjes op de baan
    • Mijn baan
« Reactie #362 Gepost op: dinsdag 27 april 2021, 08:19:56 »

Nou Marc, dat is een serieus schaduwstation hoor 👏🏻
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75763.0

Markieboom

• Toffe Gast
  • *
  • Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd
« Reactie #363 Gepost op: woensdag 28 april 2021, 21:47:59 »

Dat is een serieus rondje. Moet je niet per ongeluk verkeerde trein op pad sturen.
Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd.
Op zoek naar goede tips!

Lobomotion69

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #364 Gepost op: donderdag 29 april 2021, 12:13:30 »

Wauw, 13 minuten! En ik dacht met 7 minuten al heel wat te hebben. Hahaha, niet dus.
Vriendelijke groet, Henk

Wimdouwe

• Stamgast
  • Bakkie koffie? Lekker!
« Reactie #365 Gepost op: donderdag 29 april 2021, 17:12:21 »

Licht in de duisternis, ook niet onbelangrijk. Juist in een schaduwstation kan het wel eens spoken, dan is goede verlichting essentieel  :thumbup:

Een rondje van 13 minuten, dat is best wel indrukwekkend. Ook daar kom ik niet aan  ;)

DaStig

• Beginnende Gast
« Reactie #366 Gepost op: vrijdag 30 april 2021, 08:47:18 »

Eey Marc,

Dat is een heel mooi project dat je daar aan het bouwen bent. Ook een mooi grote ruimte, die heeft niet iedereen. Ik ga dit draadje hier zeker volgen.

Ook mooi om te zien dat je er "echte stations" in verwerkt. En met zo'n grote ruimte kan je ook mooie spoor trajecten uitleggen om je lange treinen rond te laten rijden.

Onderin ook veel plaats in de schaduwstations voor je 'rolling stock" kwijt te kunnen.

Ik ben momenteel ook terug aan het plannen om een nieuwe baan te gaan bouwen, wel niet in m'n kelder, maar op de zolder. Mijn bedoeling is ook om mooi langere treinen te kunnen laten rondrijden. Ik heb al wel een redelijk baanplan uitgewerkt, maar er zit nog niet echt genoeg hoogteverschil in.

Heb een paar vraagjes voor jou:
- hoe ver heb je je parallelle sporen uit mekaar liggen?
- hoe groot heb je die helixen gemaakt? Op welke diameter? Lijkt er op dat er een behoorlijk steigingspercentage in zit.

Voor de rest, nog veel bouwplezier met je baan, komt helemaal goed

Grts

Dennis
Opnieuw plannen om te gaan bouwen ... deze keer op zolder ... check it out >> https://forum.3rail.nl/index.php?topic=84938.0

marc-lin

• Stamgast
    • Lotsschardbahn
« Reactie #367 Gepost op: vrijdag 30 april 2021, 12:12:04 »

Hi Dennis - Dank voor je reactie.

Parallel afstanden verschillen nogal. Op de Bietschtalbrug liggen ze het dichts tegen elkaar (door dat de brug vrij smal is). Hier bedraagt de afstand tussen de sporen 50 mm. In de schaduwstations liggen de rails het verst uit elkaar, namenlijk 65 mm. Op het gehele Lotschhardbahn traject liggen de rails rond de 60 mm hoh.

De spiralen zijn allemaal gelegd met Roco R5/R6. De gemiddelde stijging is daar 25-30 promille. De zichtbare delen hebben R10 als minimum boogstraal en en stijging van rond de 25-28 promille.

Mvg,
Marc

DaStig

• Beginnende Gast
« Reactie #368 Gepost op: zaterdag 01 mei 2021, 11:40:29 »

Eey Marc,

Thnx, daar kunnen we wel wat mee. Van de week eens kijken hoe ik m'n eigen ontwerp van m'n nieuwe baanplan nog kan verbeteren.

Ik kwam laatst op YouTube ook nog deze baan tegen, vergelijkbaar thema als jouw baan. Kan je mooi ideeen opdoen voor de scenery van je layout.

Grts

Dennis
Opnieuw plannen om te gaan bouwen ... deze keer op zolder ... check it out >> https://forum.3rail.nl/index.php?topic=84938.0

marc-lin

• Stamgast
    • Lotsschardbahn
« Reactie #369 Gepost op: zaterdag 01 mei 2021, 12:49:13 »

Hi Dennis - Dank voor het plaatsen van het filmpje!

marc-lin

• Stamgast
    • Lotsschardbahn
« Reactie #370 Gepost op: dinsdag 04 mei 2021, 20:53:02 »

In afwachting van wat materialen voor het aansluiten van de servo aangedreven wissels ben ik maar vast begonnen met de aanleg van 'Val di Gardola'. Het Italiaanse (FS) grensstation op de Lotschhard Bahn.

DaStig

• Beginnende Gast
« Reactie #371 Gepost op: dinsdag 04 mei 2021, 20:58:23 »

Mooie progress weeral ... weer een stapje dichterbij het eindresultaat ...

Magna

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #372 Gepost op: dinsdag 04 mei 2021, 21:37:53 »

Weer genieten van jouw tempo en dan ook nog eens kwaliteit. Prachtig om te zien.

gr Gerard

GWS

• Stamgast
  • Jong blijven om ouder worden niet op te merken!
« Reactie #373 Gepost op: woensdag 05 mei 2021, 10:01:26 »

-MARC,
Het einde van het spoor is dan wel jouw "Val di Gardilo" op het mooie traject van de Lötschberg, maar dan wordt het toch een nieuwe start van de "scenery"! Dus de start van nog een jaar bouwen aan jouw bijzondere modelbaan! Het is en blijft nog even "onder constructie"! Suk6 en laat ons maar veel zien via foto's en filmpjes! Echt geweldig! Dank daarvoor! :-) :-*
Groetjes

Gerard W. Steenhoek

Gertjan H

• Vaste Gast
  • **
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
« Reactie #374 Gepost op: woensdag 05 mei 2021, 12:16:26 »

Hoi Marc,
Waar zie ik dat eindstation in Italië terug in het baanplan? Ik kon het niet vinden (maar misschien begrijp ik de ligging van het gehele traject niet goed).

gr. Gertjan
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

marc-lin

• Stamgast
    • Lotsschardbahn
« Reactie #375 Gepost op: woensdag 05 mei 2021, 21:03:40 »

Hallo Gertjan,

Op het baanplan is het de gele sectie. Uiteraard zijn er nogal wat dingen in de praktijk veranderd maar het Italiaanse station is er nog steeds (of eigenlijk gaat er nog komen).
Pagina's: 1 ... 6 7 [8]   Omhoog