Om weer wat verder te kunnen bouwen, moesten er weer wat sporen gelegd worden en vooral wissels en meldsecties ingepast. De bedoeling is dat er (gedetecteerd) verkeer door de Siemens-Martinhal kan gaan. Sommige treintjes moeten er beladen in gaan en leeg weer uit komen. Het gaat om schroot, cokes of kolen en kalk. Ook de eerder geprinte karretjes met blokvormen zullen in en uit rijden.
Ik had ooit bedacht de wissels daar te voorzien van de gewone aandrijvingen met magneetspoelen. Ze zijn niet te zien en de droge klik bij het omgaan zou wel genoeg gedempt worden door de gebouwen waarbinnen of waarachter ze zouden komen te liggen.
Dus ben ik lekker aan de slag geweest met een K83 decoder en vergelijkbaar spul. Dat ging goed, maar die aandrijvingen!!! OK, ze waren gebruikt en misschien een gevalletje 'andermans ellende' - de betrouwbaarheid was in elk geval ver onder de maat. Dus: weg ermee.
Maar ik kon op die plaatsen niet overal fijn onder de baan komen om er het verenstaaltje van de servobediening doorheen te pielen, en eigenlijk ook niet om de servo goed te bevestigen. Voor bovengrondse bevestiging is wel plaats, maar hoe? Uiteindelijk heb ik mijn toevlucht tot Fusion 360 genomen en tot de resin 3d printer. Ze zijn wellicht wat 'chunky' maar ze functioneren goed. Inmiddels zijn ze ingevoerd in de CS2 en RocRail.
Met de gebouwen ervoor, zie je er niets meer van. En nu maar hopen dat de oplossing ook duurzaam is, beter dan de originele!
De plaatjes spreken wel voor zich.
Groet,
Peter