Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Staalfabriek in aanbouw; toch vorderingen - een brug erbij

Gestart door BlikkenTinus maandag 04 april 2016, 00:12:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Staalfabriek in aanbouw; bovengrondse wisselaandrijvingen
Om weer wat verder te kunnen bouwen, moesten er weer wat sporen gelegd worden en vooral wissels en meldsecties ingepast. De bedoeling is dat er (gedetecteerd) verkeer door de Siemens-Martinhal kan gaan. Sommige treintjes moeten er beladen in gaan en leeg weer uit komen. Het gaat om schroot, cokes of kolen en kalk. Ook de eerder geprinte karretjes met blokvormen zullen in en uit rijden.
Ik had ooit bedacht de wissels daar te voorzien van de gewone aandrijvingen met magneetspoelen. Ze zijn niet te zien en de droge klik bij het omgaan zou wel genoeg gedempt worden door de gebouwen waarbinnen of waarachter ze zouden komen te liggen.
Dus ben ik lekker aan de slag geweest met een K83 decoder en vergelijkbaar spul. Dat ging goed, maar die aandrijvingen!!! OK, ze waren gebruikt en misschien een gevalletje 'andermans ellende' -  de betrouwbaarheid was in elk geval ver onder de maat. Dus: weg ermee.
Maar ik kon op die plaatsen niet overal fijn onder de baan komen om er het verenstaaltje van de servobediening doorheen te pielen, en eigenlijk ook niet om de servo goed te bevestigen. Voor bovengrondse bevestiging is wel plaats, maar hoe? Uiteindelijk heb ik mijn toevlucht tot Fusion 360 genomen en tot de resin 3d printer. Ze zijn wellicht wat 'chunky' maar ze functioneren goed. Inmiddels zijn ze ingevoerd in de CS2 en RocRail.
Met de gebouwen ervoor, zie je er niets meer van. En nu maar hopen dat de oplossing ook duurzaam is, beter dan de originele!
De plaatjes spreken wel voor zich.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; na een tijdje stilte weer een kleine update
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; na een tijdje stilte weer een kleine update
Dat heb je prima voor elkaar, Peter  :thumbup:
Mooi begin van het modelbaanseizoen  :P

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; na een tijdje stilte weer een kleine update
zijn die tandwielen stevig genoeg, Peter?


mvg,
Michel
Re: Staalfabriek in aanbouw; na een tijdje stilte weer een kleine update
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; na een tijdje stilte weer een kleine update
Ik wil toch wel even een compliment geven hier hoor voor dit mooie handcrafted werk!  :thumbup: Een feest om naar te kijken en te volgen.
Groetjes Egidius
Re: Staalfabriek in aanbouw; na een tijdje stilte weer een kleine update
Het is inderdaad een mooi begin van het seizoen, Tony, hoewel ik eigenlijk geen echte stop heb gehad.

En of de tandwielen stevig genoeg zijn, valt te hopen, Michel. Ik denk het wel. Veel stelt het niet voor. De tandwielkast van de servo bevat heel wat kwetsbaardere tandwieltjes. Maar de tijd zal het leren. Ik denk dat ik ze bewust wat forser heb uitgevoerd dan strikt noodzakelijk en de servo's draaien heel langzaam.

Egidius, dank voor je complimenten!

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; na een tijdje stilte weer een kleine update
Slim gemaakt....  :)

Gr, Ben.
Re: Staalfabriek in aanbouw; na een tijdje stilte weer een kleine update
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; na een tijdje stilte weer een kleine update
Mooi gemaakt die tandwiel overbrenging / servo.
Dat is ook bij Ali te bestellen.

groet
Harald
Re: Staalfabriek in aanbouw; na een tijdje stilte weer een kleine update
Ook bij Ali? Ik weet zeker dat de mijne beter zijn!  ;)
Re: Staalfabriek in aanbouw; na een tijdje stilte weer een kleine update
Mooie oplossing met die servo's!
Re: Staalfabriek in aanbouw; na een tijdje stilte weer een kleine update
Netjes gemaakt met die servo's  :thumbup: :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; na een tijdje stilte weer een kleine update
Weeral prachtig gedaan Peter !!!!!
Re: Staalfabriek in aanbouw; na een tijdje stilte weer een kleine update
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; na een tijdje stilte weer een kleine update
Ik heb al vele manier gezien om onze wissels te bedienen, dit is ook weer zo'n mooi / slim voorbeeld ervan Peter  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Staalfabriek in aanbouw; na een lange tijd van stilte, een update
Er was nog een stuk waar rails moest komen; het lag er al los te liggen en nog niet verbonden met het al functionerende gedeelte. Ik kon het met mijzelf niet helemaal eens worden, hoe het tracé het beste gelegd kon worden, welke gebouwen er nog moeten komen om een aantal verborgen verbindingen te maskeren.
Maar door gewoon eens iets te doen, kwam het dan toch wel in orde.
De laatste sporen zijn gelegd en aangesloten, op een enkel klein stukje na waar nog een spoorbrug moet komen, maar het rangeerterrein ligt. Het is aangesloten op het schaduwgedeelte en het zichtbare deel bij de hoogoven en de cokesfabriek. Bijna kan al het gefantaseerde treinbedrijf uitgevoerd worden.
En natuurlijk moet ook de aankleding ter hand genomen worden. Dat gaat gebeuren na de plaatsing van de wisselaadrijvingen en het testen van de treinenloop via Rocrail.  Allemaal leuk om te doen, maar het knutselen met de scenery is toch wel mijn favoriete werkje.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; eindelijk die laatste sporen ook gelegd!
 :) Zo zie je maar, inderdaad soms gewoon wat doen en dan valt alles op zijn plek, opeens is het zo als het moet zijn. :thumbup:
En dan na nog enkele klusjes lekker uitleven op de scenery, dan wordt het nog mooier dan dat het al is. B)

Dirk-Jan
Re: Staalfabriek in aanbouw; eindelijk die laatste sporen ook gelegd!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; eindelijk die laatste sporen ook gelegd!
Het kan wat tijd kosten voordat je het helemaal naar je zin is Peter, rails neerleggen en kijken / weg dromen en er een nachtje over slapen geeft vaak een goed inzicht.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Staalfabriek in aanbouw; eindelijk die laatste sporen ook gelegd!
prachtig werk gr. Harrie
Re: Staalfabriek in aanbouw; eindelijk die laatste sporen ook gelegd!
Ik ben het (deels) met je eens, Ben. Maar: zichtbaar gaat dit spoor niet meer zijn; het komt midden in een fabriekshal te liggen.
Er zullen hooguit rangeerlokjes met korte treinen doorheen rijden met lage snelheid. En het kwam perfect uit qua aansluiting op de rest. De door jou voorgestelde oplossing maakte meer zaag- en buigwerk nodig. De rechterboog van een standaardwissel is namelijk te krap, die van een slank wissel te ruim.
Maar, als deze optie leidt tot ontsporingen en narigheid, dan breek ik de boel open!

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; eindelijk die laatste sporen ook gelegd!
Daarmee. Ik vind het ook niet zo fraai, maar mogelijk toch geen slechte oplossing. Als het storingsvrij werkt, vind ik het niet erg dat het esthetisch minder leuk is. Je ziet het namelijk niet meer, later.
Maar ik heb eerst een rechterwissel gepakt, zoals jij voorstelt. Dat kwam alleen slechter uit; geen slinger bij het begin, maar wel twee correcties nodig aan het eind om weer goed aan te sluiten op het zichtbare rangeerdeel.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; eindelijk die laatste sporen ook gelegd!
 :D
Re: Staalfabriek in aanbouw; eindelijk die laatste sporen ook gelegd!
🙄🙄🙄
Re: Staalfabriek in aanbouw; eindelijk die laatste sporen ook gelegd!
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; eindelijk die laatste sporen ook gelegd!
Ha Peter,

Goh, wat herkenbaar: lang nadenken, beslissen, daar weer op terug komen, weer nadenken en er dan vervolgens niet uitkomen. Daarom maar gewoon beginnen en dan lukt het zomaar.......... O:-D

Het wordt steeds indrukwekkender!
Re: Staalfabriek in aanbouw; eindelijk die laatste sporen ook gelegd!
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; eindelijk die laatste sporen ook gelegd!
Jammer dat er geen reacties meer komen, kon altijd wel genieten van de bouw.
Re: Staalfabriek in aanbouw; eindelijk die laatste sporen ook gelegd!
Dank Tom!

De vorderingen zijn wat aan de trage kant. Ik zal binnenkort weer wat proberen te posten!
Ik ben nu vooral aan het testrijden en RocRail aan het instellen en inregelen. Dat geeft weinig visueel vermaak. Maar het volgende stuk scenery komt eraan!

Groet,

Peter

Re: Staalfabriek in aanbouw; eindelijk die laatste sporen ook gelegd!
Oef
Dat is goed nieuws. Dit is tevens het eerste topic hier dat ik op de voet volgde & nog steeds volg 🤗
Re: Staalfabriek in aanbouw; op verzoek wat plaatjes van de voortgang
Dankjewel voor de vraag naar nieuwe updates, beste mensen. Gelukkig staat de staalfabriek niet op een bloedhete zolder en kan ik ook nu tijdens deze hittegolf af en toe wat doen.
Als gezegd heb ik vooral testritjes gemaakt om te zien of alle sporen goed liggen, de wissels betrouwbaar schakelen en de uitgedachte routes ook echt in RocRail gezet kunnen worden.  Het uitkienen van de juiste snelheden, inclusief afremmen en optrekken en het juist laten schakelen van alle wisselstraten, is een uitdaging. Het gaat gelukkig allemaal steeds beter.
Hier wat fotootjes van wat zich aan railvervoer moet gaan afwikkelen. En er is nog meer nodig! Maar eerst heb ik met een (lege) ertswagen, torpedowagen en de zelf gemaakte karretjes met blokvormen geëxperimenteerd.
Niet al het landschap is af, dus de beelden werken soms wellicht wat vervreemdend...

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; eindelijk die laatste sporen ook gelegd!
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; eindelijk die laatste sporen ook gelegd!
Bijzonder mooie scenery, goed getroffen!
Re: Staalfabriek in aanbouw; eindelijk die laatste sporen ook gelegd!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; eindelijk die laatste sporen ook gelegd!
Leuk, om weer wat te zien en te lezen van je , Peter !
Enne, een filmpje van het testrijden kan ook leuk zijn hoor  O:-D

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; eindelijk die laatste sporen ook gelegd!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; eindelijk die laatste sporen ook gelegd!
Hoi naamgenoot,

Ondanks dat je aangeeft dat het landschap nog niet af is, kan ik hier al heerlijk van genieten  :thumbup: :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Staalfabriek in aanbouw; eindelijk die laatste sporen ook gelegd!
Dat zijn weer hartverwarmende reacties! Met deze temperaturen toch best fijn.
En fillum... Ja. Ik zat daar inderdaad ook aan te denken, Tony. Ik moest mijn schroom maar eens overwinnen en iets aan JijBuis toevertrouwen zodat we het kunnen delen hier.
Dat is nog nieuw voor mij, maar zal vast een keer lukken!

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; eindelijk die laatste sporen ook gelegd!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; eindelijk die laatste sporen ook gelegd!
Indrukwekkend!
Re: Staalfabriek in aanbouw; eindelijk die laatste sporen ook gelegd!
Mooie foto's hoor Peter, die torpedowagen vind ik mooi gedaan ; Hema ?
Re: Staalfabriek in aanbouw; eindelijk die laatste sporen ook gelegd!
Spijker op zijn kop, Wim! Ik heb er nog een die nog een mishandeling moet ondergaan. Hij is nu nog in de glanzend grijze plastic-look, zo uit de doos. Ooit belangeloos door een forumlid gedoneerd (tegen verzendkosten). Ik wilde eerst weten of het apparaat wel een beetje rijden wilde, met Märklin wielen.
En dat ging. Ik het er zelfs een koppelingsschacht voor gefabriceerd met de 3d printer. Zit iets aan de lage kant, maar het loopt wel goed nu. De originele koppeling zit te hoog waardoor de loc wordt opgetild.

Groet,

Peter

Re: Staalfabriek in aanbouw; eindelijk die laatste sporen ook gelegd!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; eindelijk die laatste sporen ook gelegd!
Filmpje op youtube zetten is zo simpel, dat het zelfs digibete Tony in één keer lukte, Peter  ;)
Succes !
Je baan is het meer dan waard  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; By request: a movie...

En maar nu hopen dat de link werkt....

https://youtu.be/ayhCeJ6Bilc

Tony had gelijk, heel moeilijk is het allemaal niet, maar wel wat bewerkelijk, maar misschien is dat de nieuwigheid! Veel kijkplezier gewenst.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; en nu dan toch een filmpje...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; en nu dan toch een filmpje...
Da's helemaal goed gekomen !  ;)
En ook mooi in beeld gebracht, Peter  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; en nu dan toch een filmpje...
Mooi mooi filmpje Peter; ook goeie muziek, dat geeft wat push 👌💪🏻
Re: Staalfabriek in aanbouw; en nu dan toch een filmpje...
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; en nu dan toch een filmpje...
Hoi Peter,

:thumbup:  :thumbup: :thumbup:  Leuk dat het gelukt is om het filmpje online te zetten, dit geeft een leuk overzicht van je baan zo  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Staalfabriek in aanbouw; en nu dan toch een filmpje...
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; en nu dan toch een filmpje...
Peter,

Leuk filmpje :thumbup:. Je baan heeft een heel eigen sfeer, dat smaakt naar meer ...

Groeten,
Wico
Re: Staalfabriek in aanbouw; en nu dan toch een filmpje...
Peter, ik sluit mij aan bij de anderen: leuke film met leuke muziek in een heel mooi kader van de staalfabriek. Je mag er trots op zijn.

Luc
Re: Staalfabriek in aanbouw; en nu dan toch een filmpje...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; en nu dan toch een filmpje...
Zeker een zeer vermakelijk filmpje Peter  :thumbup:
Al had wat mij betreft die muziek er juist niet bij gehoeven ... :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Staalfabriek in aanbouw; en nu dan toch een filmpje...
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; en nu dan toch een filmpje...
We hebben er weer een Peter Spielberg bij.  :)
Leuk filmpje en lekker moppie muziek.
Geeft al een goeie inkijk aan waar je mee bezig was en weer gaat doen.  :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; en nu dan toch een filmpje...
Hahaha, Spielberg, Tom..... Nou, dat valt ook wel mee!
Maar, iedereen die een berichtje postte of een duimpje zette: weer dank voor de leuke reacties.
Een filmpje laat inderdaad nog meer zien dan wat foto's. Het vergt alleen wel meer werk.
De muziekkeuze valt ook in de smaak? Mooi! Het is zomaar een gratis track. Ik vond een iets steviger sound wel passen bij de zware industriële omgeving.
Overigens heb ik het plan om nog enige stadse bebouwing toe te voegen. Later! Er is wel een plekje om een aantal huizen neer te zetten. Van Duisburg, Uckange en onze eigen Hoogovens ken ik plaatjes waar je vanuit de straten zo de hoogovens ziet.... Bebouwing stond er soms behoorlijk dicht op. Arme Preisers, dat wel. Anderzijds: ze hebben er wel brood door op de plank! En stiekem is mijn staalfabriek toch emissievrij. Er komt geeneens staal uit.

Groet, Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; en nu dan toch een filmpje...
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; en nu dan toch een filmpje...
Leuk filmpje Peter, met verrassingen. Muziek is prima, past goed bij het thema. Weliswaar geen Iron Maiden of Metallica maar een lekker deuntje Stählerner Rock. Stevig gitaarwerk.
Re: Staalfabriek in aanbouw; en nu dan toch een filmpje...
Erg leuk. Ik vind de muziek heel goed gekozen hierbij.
Re: Staalfabriek in aanbouw; en nu dan toch een filmpje...
Peter,  :thumbup:
ik heb je topic nu volledig uitgelezen en ervan genoten,
prachtig hoe jij dit gecreëerd en uitgebouwd heb,
ook je filmpje  :thumbup:
dit volg ik mee,
Re: Staalfabriek in aanbouw; roest en ballast
Het werd weer eens tijd om verder te knutselen na een tijdje rijden en testen. Dat gaat allemaal goed; het werkt naar behoren, al moet hier of daar nog eens een railschroefje vaster of losser, en een draadje extra aangesloten voor de stroomvoorziening. Uiteindelijk wordt het er allemaal net een tikkie beter door.

Maar er waren nog wat glimmende railstaven die een roestkleurtje moesten hebben en er moeten nog wat sporen in de ballast gelegd worden. De wissels op de plaatjes zijn niet dezelfde maar het eerste paar is  in fase 1 van de behandeling en het tweede in een volgende fase.

Het gaat allemaal kalmpjes aan, maar vordert toch gestaag. Nadere verslagjes zullen volgen.

Groet,

Peter


Re: Staalfabriek in aanbouw; rails ballasten
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; rails ballasten
Blij te lezen dat t weer verder gaat 👌
Re: Staalfabriek in aanbouw; rails ballasten en gras aanbrengen
En we gaan gewoon weer een beetje verder. Het ballasten is grotendeels af en met hulp van de GreenKeeper krijgt het rangeerterrein van de staalfabriek een beetje natuur te verwerken.
Met verdunde houtlijm en haarspray blijken gras, fijne turf, foliage en andere strooisels best goed te blijven plakken. Ik geloof dat het langzaam aan wel wat wordt.


Groeten,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; rails ballasten en gras zaaien
Ja, dat wordt wel wat ;)
Re: Staalfabriek in aanbouw; rails ballasten en gras zaaien
Mooi. Het krijgt gelijk een stuk meer body met begroening en het wordt er gelijk een stuk doorleefder van.