Dag allemaal,
Ik ben Ruurd en al enige tijd in het bezit van redelijk wat modelspoorspul. En nu eindelijk na 20 jaar kan ik een draadje openen over de vorderingen van mijn eigen modelbaan. Hoera! De eerste schreden voor de modeltrein heb ik dus 20 jaar geleden gezet en tot nu toe was er steeds niet de mogelijkheid om te beginnen (ruimtegebrek, studie, geen tijd, etc.). Nu is er dan eindelijk een mogelijkheid en die zal ik ook zeker benutten.
Het wordt geen enorme baan want ruimte is nog steeds beperkt en hij moet ook makkelijk op zijn kant te zetten zijn, want de ruimte gebruik ik ook als fotostudio voor mijn eigen bedrijf, maar dat hoeft niet al te vaak.
Dus dan kom ik uit op ongeveer een baan van 1 meter bij 2 meter met een maximum hoogte van de plaat van ongeveer 70 cm. Dan kan die makkelijk door de deur mocht die ooit naar een andere ruimte moeten.
Deze baan wil ik gebruiken om ervaring op te doen met digitaal rijden, schakelen, terugmelden en uiteindelijk automatisch rijden. Digitaal rijden doe ik al met de Mobile Station 60652. Ik wil heel graag uitbreiden naar de CS3 of de ESU EcoS2 die ik dan uiteindelijk kan gebruiken voor de latere grotere baan. Ik rij op C-rails. De keus daarvoor is ook 20 jaar geleden gemaakt en (helaas) moet ik het daar nu wel mee doen. Het liefst zou ik K-rails gebruiken, maar wisselen is niet mogelijk. Inmiddels bezit ik aardig wat rails dus het zou zonde zijn die niet te gebruiken.
Treinen rijden nooit van niets naar nergens. Ik wil ondanks dat het een kleine baan wordt de trein aan laten komen op hetzelfde spoor als waar het vertrok. Hij gaat naar plaats B, maar moet ook ooit weer terugkomen uit plaats B. Op rondjes rijden ben ik snel uitgekeken. Dit wordt dus wel een uitdaging.
Het thema wordt ergens in Duitsland tussen Keulen, Wuppertal en Siegen in een van de dalen in het Bergische Land in periode V. De huisjes die ik al heb passen mooi naadloos in de stijl van dit gebied en tijdperk. Net als het rijdend materieel, met hier en daar nog wat bundesbahnverschijningen. Het is de periode dat ik erg bewust met de hobby bezig was.
Al met al kom ik dan uit op een baan die op het volgende baantje is gebaseerd. Een station met een dorp op een hoger gelegen plateau en een schaduwstation eronder en een riviertje aan de rechter kant. Het baantje is ook hier te vinden :
https://modellbahning.de/produkt/h0-gleisplan-auf-22-x-12-m-fichtenburg-nur-ein-schritt-vom-oval-zur-beeindruckenden-anlage/ Het is dus net niet helemaal wat ik wil want ik wil dat de treinen op hetzelfde spoor weer terug kunnen komen en ik wil wat meer opstelmogelijkheden in het schaduwstation.
Ook vind ik de bocht die onder het station naar buiten komt niet mooi. Die blijft bij mij onder de berg, want ik wil dat gebruiken als schaduwstation.
En gaat dat dan wel lukken op die beperkte oppervlak? Het was wel wat puzzelen, maar het lijkt te zijn gelukt. Het volgende schetsje heb ik gemaakt in Railmodeller Express. Ik maak gebruik van de lite versie waar je 50 stukken neer kunt leggen. De volle versie vind ik net te duur voor een baantje als dit. Ik steek het geld liever in rails. Dus je moet even door gaten in de baan heen prikken. Ook kloppen daar de railstukken niet, maar het past allemaal wel.
Op deze manier is de mogelijkheid gecreëerd om de treinen weer op hetzelfde spoor uit te laten komen als dat ze al reden. En zo kan ik dus simuleren dat de trein heen en terug komt vanuit een zelfde dorp of stad. Met deze layout is er ook de mogelijkheid om met vier treinen te kunnen rijden.
Het verkeer op de baan gaat bestaan uit S-Bahnverkeer in het Rhein/Ruhrgebied en wat Regionalbahnverkeer. Ook wil ik wat buurtgoederentreinen laten rijden met containers, hout en grind. In het station zelf is er bieroverslag vanwege een brouwerij, daarom wordt het station aan de onderkant nog uitgebreid met twee kopsporen die deels zijn overwoekerd.
Ik ben benieuwd of alles zo uitkomt met wat ik in mijn hoofd heb. Wie weet hebben jullie nog ideetjes of tips. Ik heb er in ieder geval zin in.