Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Auf ins Bergische: de treinen kunnen op de foto

Gestart door Ruured zaterdag 18 april 2020, 21:26:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Auf ins Bergische: de treinen kunnen op de foto
Dag allemaal,

Ik ben Ruurd en al enige tijd in het bezit van redelijk wat modelspoorspul. En nu eindelijk na 20 jaar kan ik een draadje openen over de vorderingen van mijn eigen modelbaan. Hoera! De eerste schreden voor de modeltrein heb ik dus 20 jaar geleden gezet en tot nu toe was er steeds niet de mogelijkheid om te beginnen (ruimtegebrek, studie, geen tijd, etc.). Nu is er dan eindelijk een mogelijkheid en die zal ik ook zeker benutten.

Het wordt geen enorme baan want ruimte is nog steeds beperkt en hij moet ook makkelijk op zijn kant te zetten zijn, want de ruimte gebruik ik ook als fotostudio voor mijn eigen bedrijf, maar dat hoeft niet al te vaak.

Dus dan kom ik uit op ongeveer een baan van 1 meter bij 2 meter met een maximum hoogte van de plaat van ongeveer 70 cm. Dan kan die makkelijk door de deur mocht die ooit naar een andere ruimte moeten.

Deze baan wil ik gebruiken om ervaring op te doen met digitaal rijden, schakelen, terugmelden en uiteindelijk automatisch rijden. Digitaal rijden doe ik al met de Mobile Station 60652. Ik wil heel graag uitbreiden naar de CS3 of de ESU EcoS2 die ik dan uiteindelijk kan gebruiken voor de latere grotere baan. Ik rij op C-rails. De keus daarvoor is ook 20 jaar geleden gemaakt en (helaas) moet ik het daar nu wel mee doen. Het liefst zou ik K-rails gebruiken, maar wisselen is niet mogelijk. Inmiddels bezit ik aardig wat rails dus het zou zonde zijn die niet te gebruiken.

Treinen rijden nooit van niets naar nergens. Ik wil ondanks dat het een kleine baan wordt de trein aan laten komen op hetzelfde spoor als waar het vertrok. Hij gaat naar plaats B, maar moet ook ooit weer terugkomen uit plaats B. Op rondjes rijden ben ik snel uitgekeken. Dit wordt dus wel een uitdaging.

Het thema wordt ergens in Duitsland tussen Keulen, Wuppertal en Siegen in een van de dalen in het Bergische Land in periode V. De huisjes die ik al heb passen mooi naadloos in de stijl van dit gebied en tijdperk. Net als het rijdend materieel, met hier en daar nog wat bundesbahnverschijningen. Het is de periode dat ik erg bewust met de hobby bezig was.

Al met al kom ik dan uit op een baan die op het volgende baantje is gebaseerd. Een station met een dorp op een hoger gelegen plateau en een schaduwstation eronder en een riviertje aan de rechter kant. Het baantje is ook hier te vinden :https://modellbahning.de/produkt/h0-gleisplan-auf-22-x-12-m-fichtenburg-nur-ein-schritt-vom-oval-zur-beeindruckenden-anlage/ 



Het is dus net niet helemaal wat ik wil want ik wil dat de treinen op hetzelfde spoor weer terug kunnen komen en ik wil wat meer opstelmogelijkheden in het schaduwstation.
Ook vind ik de bocht die onder het station naar buiten komt niet mooi. Die blijft bij mij onder de berg, want ik wil dat gebruiken als schaduwstation.

En gaat dat dan wel lukken op die beperkte oppervlak? Het was wel wat puzzelen, maar het lijkt te zijn gelukt. Het volgende schetsje heb ik gemaakt in Railmodeller Express. Ik maak gebruik van de lite versie waar je 50 stukken neer kunt leggen. De volle versie vind ik net te duur voor een baantje als dit. Ik steek het geld liever in rails. Dus je moet even door gaten in de baan heen prikken. Ook kloppen daar de railstukken niet, maar het past allemaal wel.



Op deze manier is de mogelijkheid gecreëerd om de treinen weer op hetzelfde spoor uit te laten komen als dat ze al reden. En zo kan ik dus simuleren dat de trein heen en terug komt vanuit een zelfde dorp of stad. Met deze layout is er ook de mogelijkheid om met vier treinen te kunnen rijden.

Het verkeer op de baan gaat bestaan uit S-Bahnverkeer in het Rhein/Ruhrgebied en wat Regionalbahnverkeer. Ook wil ik wat buurtgoederentreinen laten rijden met containers, hout en grind. In het station zelf is er bieroverslag vanwege een brouwerij, daarom wordt het station aan de onderkant nog uitgebreid met twee kopsporen die deels zijn overwoekerd.

Ik ben benieuwd of alles zo uitkomt met wat ik in mijn hoofd heb. Wie weet hebben jullie nog ideetjes of tips. Ik heb er in ieder geval zin in.
Re: Auf ins Bergische: Ruurds nieuwe baantje
Beste Ruurd,

Heb deze inderdaad ook op Pinterest voorbij zien komen. Een leuke baan zeker met het thema, dat jij in gedachten hebt.
Ik ben nieuwsgierig naar je vorderingen.

Groeten,

Theo
Re: Auf ins Bergische: Ruurds nieuwe baantje
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Auf ins Bergische: Ruurds nieuwe baantje
 @citaat @citaat
Het is zeker een leuk baantje, en ook ik ben wel nieuwsgierig hoe je het gaat aanpakken,
je hebt al ideeën genoeg in petto.
suc6

Grts Freddy
Re: Auf ins Bergische: Ruurds nieuwe baantje
Ja voor de beschikbare ruimte lijkt me dit een heel aardig baantje. Het biedt volgens mij ook mogelijkheden voor leuk verkeer. Met het spoor vooraan krijg je ook nog wat rijspoor in het zicht.
Re: Auf ins Bergische: Ruurds nieuwe baantje
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Auf ins Bergische: Ruurds nieuwe baantje
Hallo Ruurd,

Leuk baanplan voor deze afmetingen. Dit is een heel leuk oefenproject op alle gebieden. En dat je deze baan makkelijk even op z'n kant kunt zetten is ook reuze handig. Bijkomend voordeel is dat dit erg overzichtelijk is en dat je heel erg in detail kunt gaan zonder dat er daardoor veel werk blijft liggen.

Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken!

Re: Auf ins Bergische: Ruurds nieuwe baantje
Dank Marcel. Het was ook echt een baantje wat ik zocht vanwege de mogelijkheden die het bood. Verbaas me nog steeds dat het op die oppervlakte past. Al moet dat nog blijken...


Ondertussen wordt er druk gewerkt en gepland op het spooringenieursbureau in Wuppertal. Het nieuw te bouwen spoor ligt zoals gezegd ergens tussen Keulen, Siegen en Wuppertal in. Dus de opdracht is aan een Wuppertals bureau gegund. Zij zullen het hele traject van A tot Z begeleiden.



Er wordt druk gepuzzeld over waar het spoor zou moeten lopen en hoeveel materiaal er nodig is. Binnenkort sturen ze landmeters naar het gebied om het tracé goed onder de loep te nemen. De bouwtrein wordt al een beetje klaar gemaakt. Ook is men al zo ver om het eerste spoor te bestellen. Al heel stiekem zit men een datum te plannen voor de officiële bouwstart met muziek en bobo's.

Re: Auf ins Bergische: Ruurds nieuwe baantje
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Auf ins Bergische: Ruurds nieuwe baantje
Prachtig verhaal met die spoorweg ingenieurs, maar de bouwtekening is wel erg groot  >:-D
Leuk gedaan  :thumbup:
Re: Auf ins Bergische: Ruurds nieuwe baantje
Hahah, dank Wim Douwe  :-) Om een en ander goed te kunnen plannen heeft men ervoor gekozen om het plan in een

Alles in het kader van koop en doe lokaal zoals dat met de huidige stand van zaken zo noodzakelijk is. Dat heeft er ook weer voor gezorgd dat de bestelde materialen ook al gearriveerd zijn. Dus vanmiddag kunnen de technici al aan de slag! Voor eventuele vertragingen van zo'n groot infrastructuurproject hoeft men niet bang te zijn.
Re: Auf ins Bergische: Ruurds nieuwe baantje
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Auf ins Bergische: Ruurds nieuwe baantje
Net jouw project bekeken , ziet er gaaf uit hoor!! EN netjes... :thumbup:
Re: Auf ins Bergische: Ruurds nieuwe baantje
Weer even een update uit het Belgische Land.
De voorbereidingen nemen serieuze vormen aan. Het land waar het spoor moet komen is gekocht en de eerste landmeters zijn bezig om de nieuwe baan in te plannen.







Ondertussen wordt de bouwtrein klaargemaakt die de eerste kilometers spoor zal aanleggen voor een betere aanvoer van spoor.









Overigens heb ik verschillende ontbrekende stukken c-rail besteld. Die heb ik bij Lippe besteld, want daar waren ze allemaal te verkrijgen. Dat is meer dan een week geleden. Nog steeds niets van gehoord. Komende week even achter aan.
Re: Auf ins Bergische: Ruurds nieuwe baantje
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Auf ins Bergische: Ruurds nieuwe baantje
 @citaat
Pakketjes uit Duitsland is op dit moment best wel een dingetje. Ik heb wat besteld bij Conrad en die geven duidelijk aan dat het wel eens wat langer kan duren als normaal.
Geduldig afwachten dus....
Re: Auf ins Bergische: Ruurds nieuwe baantje
 :mad:

Maar ik heb helemaal geen zin om te wachten. Ik ben voornamelijk nieuwsgierig of mijn planning ook echt goed uitkomt.
Overigens staat er niets over bij hen op de site.
Re: Auf ins Bergische: Ruurds nieuwe baantje
Nou dat wordt even wachten op de nieuwe rails haha. Ik bleek ook iets te besteld te hebben dat nog bij een leverancier vandaan moet komen. Geen idee wanneer het komt want tel hierbij ook nog maar eens de vertragingen in het vervoer op ivm de huidige stand van zaken  :?

Maar goed. De rails is dus wel besteld en ik ben heel benieuwd of wat ik heb gepland ook zo uit gaat komen. De bouwtrein uit de vorige post is inmiddels aangekomen op een noodspoor.




Ondanks dat men niet weet wanneer men het materiaal krijgt, zijn de mannen druk in de weer...



Onder het toeziend ook van meneer de hoofdingenieur.
Re: Auf ins Bergische: Ruurds nieuwe baantje
Weer tijd voor een update.

Na lang wachten vanwege de bekende redenen is eindelijk een deel van de bestelling uit Lippe binnen gekomen. Dat lange wachten is niet leuk want ik wilde graag verder met de bouw. Ik was vooral heel benieuwd of alles zou gaan passen, en of ik wel de juiste stukken besteld heb :|  Uiteindelijk kwam ik 1 stuk tekort. Maar dat wordt op dit moment ook geregeld.

En dat betekent vanaf nu maar een ding en dat is dat de officiële bouw van de Bergische Wupperbahn van start kan!
Groot feest dus, met officiële speeches van de burgemeester, een orkest, ijs en een interview met de burgemeester en hoofdingenieur op de ARD en later bij Eisenbahn Romantik.










Al met al ziet de baan er dus als volgt uit:





Kwaliteit van de laatste foto's niet heel denderend, even snel met mobiel gedaan. Maar dan hebben jullie een idee.
Re: Auf ins Bergische: Ruurds nieuwe baantje
Het ziet er allemaal heel hoopgevend uit. Fijn ook dat er belangstelling van de media was. Daarna is er keihard gewerkt. Waar de landmeters nog tussen de bomen stonden, liggen er nu al vele sporen!

Groet en succes met de verder bouw!

Peter
Re: Auf ins Bergische: Ruurds nieuwe baantje
Bedankt Peter.
Het zijn ijverige mensen daar hoor. Duitse Pünktlichkeit en degelijkheid.

Maar nu komt het echte bouwen er weer aan. In dit topic ben ik alvast na gaan denken over hoe en wat ik wil gaan aansturen. In eerste instantie wilde ik de CS3 en later uit gaan breiden naar computer. Totdat iemand me daar wees op MS2 in combinatie met CC-Schnitte en iTrain. Een wat budgetvriendelijkere optie en dat prima past bij wat ik met dit baantje wil gaan doen.

Mijn plannen voor nu zijn als volgt:

- het tracé van een houten ondersteuning voorzien;
- MS2 aansluiten (is besteld);
- ringleiding trekken voor wat extra voedingspunten voor de centrale en ook aansluiten met de oude M* 32VA trafo. Die wil ik alle hulpsystemen laten voeden. Dat betekent dat de ringleiding uit drie aparte draden zal bestaan: digitale voeding, fase/voeding, en de massa. Zoals je ook in op deze afbeelding ziet;
- alvast blokverdeling maken en kabels voor terugmelding alvast aan de rails solderen;
- wisseldecoders aanschaffen en installeren. Welke weet ik nog niet. Ik zat te denken aan servo-aandrijving voor wissels in zichtbare gedeelte en de relaisaandrijvingen in het schaduwstation. Ik las overigens wel ergens dat servo's niet kunnen bij MS2?
- en dan zijn we al wel weer eventjes verder.

Vind het overigens supertof dat ik eindelijk aan een baantje kan gaan werken.

Re: Auf ins Bergische: Ruurds nieuwe baantje
servo's hangen aan een servo-decoder ,kan dus gewoon aan je MS2;


mvg,
Michel
Re: Auf ins Bergische: Ruurds nieuwe baantje
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Auf ins Bergische: Ruurds nieuwe baantje
Hallo Ruurd,

Je gaat lekker, de plan is duidelijk en de baan past perfect. Het bouwen kan beginnen en dan wordt het steeds mooier! Zoals ik al eerder aangaf is dit een geweldig mooi oefenproject, hier kun je alle modelspoorzaken goed uitproberen.

Wel een opmerking: gebruik in iedere stroomkring een eigen nuldraad! Als je iedere stroomkring in de toekomst tot het maximale gaat belasten dan betekent dat dat er in een gezamenlijke nuldraad een veel te grote stroom gaat lopen! Dat kan heel gevaarlijk worden, dat wil je niet. Dus in jouw geval een ringleiding met vier draden. Het is wel raadzaam, omdat alles naar massa/nul wordt geschakeld de nuldraden ergens, het beste is bij het beginpunt van de ringleiding, met elkaar te koppelen.

Re: Auf ins Bergische: Ruurds nieuwe baantje
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Auf ins Bergische: Ruurds nieuwe baantje
Dag Ruud
Ik wou net hetzelfde zeggen maar Marcel was me voor.
Alle voedingen gescheiden houden
Ik heb er 3:
- de data ( met eventueel nog aparte ringleidingen als je boosters zou gebruiken)
- voeding voor decoders
- voeding voor licht

Re: Auf ins Bergische: Ruurds nieuwe baantje
Zo weer eindelijk tijd voor een update. En wat voor een!

Allereerst dank voor de opmerkingen en tips na de vorige post. Hiermee kan ik weer verder, want eigenlijk ben ik nu al toe aan het leggen van de ringleidingen en daarna de wisselaandrijvingen. Er is nu een bepaald wissel die steeds omgezet moet worden en die zit ook niet op een heel prettige plek. Als die vanaf een afstand gestuurd zou kunnen worden, zou al heel veel schelen.

Maar goed, de update, want de cirkel is gesloten, maar inmiddels ook van een steviger ondergrond voorzien.
Dat betekent dat de bouwtrein even niet meer nodig is en elders ingezet kan worden. De trein wordt dan ook hartelijk uitgezwaaid door de burgemeester en onze hoofdingenieur.








Dus ligt het spoor klaar voor gebruik!








Niet snel na het vertrek dient het eerste verkeer zich aan. De langverwachte S-Bahnlijn vanuit Düsseldorf en Wuppertal het Bergische Land in kan eindelijk van start.




Het thema van de baan is laatste paar jaar uit periode V met wat uitlopend materieel uit periode IV. We zitten net voor het punt dat private partijen weer worden toegelaten op het spoor. Arriva heeft de regionalbahnconcessie vanuit Wuppertal gewonnen en komt op bezoek met hun nieuwste aanwinst.




Het goederenvervoer komt ook op gang. Dit de is de Siegen-Oberhausen containershuttle uitgevoerd door Railion.

Re: Auf ins Bergische: de eerste drukte van belang
Het gaat allemaal voorspoedig. Ziet er heel fraai uit.
Ik ben benieuwd naar het vervolg.


Groet,

Peter
Re: Auf ins Bergische: er is bewegend beeld!
Dank voor de likes en de reacties  :o)

Ik heb nog even uit de losse pols een filmpje geschoten zodat je een beetje een idee krijgt hoe de treinen kunnen rijden op de baan. Op deze manier kan een trein uit dezelfde richting weer terug komen. Wat je ook ziet is de meest belangrijke wissel die bepaalt welke van de richtingen een trein aankomt. Het liefst zou ik deze zo snel mogelijk automatiseren want steeds opstaan is ook zo vermoeiend hahah.

Misschien iemand tips welke wisselaandrijving ik kan gebruiken. Ik ken de spookverhalen over de M*-aandrijvingen. Zijn er goede alternatieven? Ik zie het niet zo zitten om de M*-aandrijvingen door te lussen. Ik las ergens over servo's, maar die wil ik juist graag in het zichtbare gedeelte doen vanwege de omschakelbeweging en in het schaduwstation een simpel relais.

Het filmpje:

Re: Auf ins Bergische: er is bewegend beeld!
Servo's zijn een prima alternatief. Ik zou ze ook in het schaduwstation gebruiken. Sterker, ik heb dat ook gedaan. De werkt prima en is nog goedkoper ook.
Je moet alleen je wissels wat aanpassen, althans, er moet ergens een verenstaaltje aan vast gemaakt worden.
Ik hoop dat alle rails nog liggen bij jou, want anders wordt het best een klus!

Groet,

Peter
Re: Auf ins Bergische: er is bewegend beeld!
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Auf ins Bergische: er is bewegend beeld!
Citaat van: Ruured op zondag 12 juli 2020, 21:43:59Misschien iemand tips welke wisselaandrijving ik kan gebruiken. Ik ken de spookverhalen over de M*-aandrijvingen. Zijn er goede alternatieven? Ik zie het niet zo zitten om de M*-aandrijvingen door te lussen.

Over slechte ervaringen met de oude Märklin aandrijvingen heb ik ook gelezen, maar over de huidige (74491, Versie 2.0) nog niet. De laatste paar jaar heb ik er een kleine 60 in gebruik genomen, zonder iets aan te passen. Misschien komt het nog, zo oud zijn ze immers nog niet, maar ik heb er nog nooit een probleem mee gehad.
Re: Auf ins Bergische: er is bewegend beeld!
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Auf ins Bergische: er is bewegend beeld!
Over de 'oude' wisselaandrijving, ik heb er daarvan aardig wat (2e hands) van in gebruik. Na de doorlustruc  geen problemen meer gehad. Zolang de wissels niet te lang bekrachtigd worden niets aan het handje. Een pulstijd van 200ms is meer als voldoende om de wissels betrouwbaar om te leggen.
Re: Auf ins Bergische: er is bewegend beeld!
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Auf ins Bergische: er is bewegend beeld!
Ik gebruik voor de k-rails en de c-rails de nieuwe ...-91 en tot op heden geen probleem
Servos is meer om ze langzamer te laten schakelen , niet?
Re: Auf ins Bergische: er is bewegend beeld!
Servo's kun je instellen zoals je wilt, Wim, ook snel. Voor het min of meer oorspronkelijke doel (in Den RC wereld) draaien ze doorgaans nogal vlot om een race auto of vliegtuig van richting te laten veranderen. Maar ze kunnen ook heel rustig ingesteld worden voor allerlei doeleinden: wissels traag om laten gaan, seinen omzetten, hekken of deuren openen met beheerste snelheid.

Groet,

Peter
Re: Auf ins Bergische: er is bewegend beeld!
Dank voor de reacties, allen.

In het zichtbare gedeelte wil ik inderdaad de servo's voor het mooie omschakelgedrag. Omklappende relaisschakelingen vind ik niet zo realistisch. Voor het onzichtbare gedeelte maakt me dat niet zo uit, vandaar dat ik daar zit/zat te denken aan de relais.
Maar misschien moet ik gewoon wat proberen en uitzoeken. Ik heb nog wel een wissel liggen waarmee ik wat kan prutsen. Probeer ik zowel een relais als servo uit. Of ik heb zowel een decoder voor servo's als relais nodig of ik verkoop de relaisdecoder weer mocht dat tegenvallen. Ik zal me daar geen buil aan vallen denk ik.

Wat zijn een beetje prijstechnische servodecoders? Ik wil Rosoft gebruiken voor de bezetmeldingen en de relaisdecoders van Rosoft lijken me prijstechnisch interessant. De servodecoders van hun lijken dat niet.

Peter wat bedoel je met
CiteerIk hoop dat alle rails nog liggen bij jou, want anders wordt het best een klus!
?

Groetjes!
Re: Auf ins Bergische: er is bewegend beeld!
Oh, sorry, dat alle rails nog los liggen...
Re: Auf ins Bergische: er is bewegend beeld!
 @citaat Hahaha ja gelukkig wel. Straks met ballasten pas, nu heb ik ze even verankerd met schroeven naast de rails. Alles moet nog open enzo.
Re: Auf ins Bergische: er is bewegend beeld!
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Auf ins Bergische: er is bewegend beeld!
Hallo Ruud,

Erg leuk filmpje en het ziet er goed uit. Ook een leuk baanplan.

Maar wil ik je toch een tip meegeven. Pas op rechts van de baan waar je over rijd zonder ondersteuning onder de rails. Val gevaar is daar erg groot, en weet niet hoe hoog je tafel is. Maar het zou zonde zijn van je rijdend materieel. Op dat deel komt daar later een brug onder te zitten ? Dan kan je deze beter 1 rails naar links opschuiven, dan zit je onder een recht stuk rails. Is makkelijker en je heb geen problemen met loks die iets overhangen in de bocht.

Leuk om te volgen, en ben benieuwd naar je verdere bouw.

M.vr.gr. Erwin
Re: Auf ins Bergische: er is bewegend beeld!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Auf ins Bergische: er is bewegend beeld!
Je hebt leuk materiaal rondrijden Ruud, ik las dat je op zoek bent naar het aansturen van servo's.
Esu heeft een betaalbare 4 kanaals versie die je ( dacht ik ook ) met druk schakelaars kunt bedienen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Auf ins Bergische: er is bewegend beeld!
Dank voor de reacties en tips weer  :thumbup:

@Peter: ik ga daar eens naar kijken. Ik kwam ook nog Digikeijs tegen, maar weet niet of die vergelijkbaar zijn met die van ESU.

@Erwin: dank! Het klopt dat daar een brug onder komt. Voor mij is de plek een beetje een dilemma. Het zou veel makkelijker zijn om een rechte brug te hebben. Ik wil er echter graag een rivier onderdoor laten gaan - zie ook het voorbeeld in mijn eerste post. Als ik de rivier bij het rechte stuk doe dan vind ik het teveel naar links liggen en dat is optisch niet heel erg geslaagd. Zit eraan te denken om de brug wel zelf te bouwen.


Nog even een ander nieuwtje met wat nieuw materieel. Piko bracht recent een nieuwe containerwagen uit. Nu vind ik de containerwagens van Piko er een beetje goedkoop uitzien, met name de containers. Die hebben geen relief en hebben een plastic look. Echter bracht Piko een containerwagen uit met een container die je niet heel vaak tegen gaat komen, namelijk van de Deutsche Africa Linien. Ik gok er zo op dat niemand daar hier ooit van gehoord heeft. In een vorig leven heb ik voor de zusterrederij van de DAL gevaren en daarom moest ik deze wagen hebben.
De wagen zelf is erg robuust en in metaal uitgevoerd. Wielen moet ik nog wel vervangen, die lopen niet heel goed door de wissels.



Re: Auf ins Bergische: er is bewegend beeld!
Hi Ruud,

Heb net even je topic door gelezen, maar dat heb je leuk gedaan zo :thumbup:.
Je heb ook leuk materiaal rijden, en die Arriva is wel erg mooi.

Zo te zien kan je al bijna met de aankleding beginnen.

Gr, Arnold
Re: Auf ins Bergische: er is bewegend beeld!
Bedankt Arnold! Die Arriva rijdt ook fantastisch. Het enige wat misschien iets beter kon is een sleper die je niet zo hoort ratelen. Voor de rest heel blij mee.

Even weer een update. Na een drukke werkzomer vind ik nu eindelijk weer wat rust om met de baan bezig te gaan. Met het warme weer heb ik er ook niet zoveel zin in. Volgende week heb ik vakantie en dan ga ik eens beginnen met draden trekken voor de ringleiding(en) en de voedingen vastmaken.

Ik was dus al even aan het kijken in welke blokken ik de baan ga opdelen voor terugmelding. Dat wil ik nu gelijk al meenemen en hoef ik dat later niet nog weer eens te doen. Maar tot mijn grote schrik kwam ik erachter dat mijn S-bahnstel te niet iets te lang is voor het station. Grrr. Het kan net wel/net niet als je de foto's zo bekijkt.
Over het algemeen neem je wissels niet mee in de bloksecties. Maar als deze trein zo staat en er moet een lok vanuit het opstelspoor weg, dan zou de centrale/pc theoretisch het spoor vrijgeven, hij detecteert niets op de wissel. Dan ga je dus een botsing krijgen. Ik zit te denken om ook dit wissel mee te nemen in een blok.
Gister geprobeerd om deze trein op spoor 2 te laten staan. Maar dan neemt die ook het wissel vanuit spoor 1 in beslag. Dan staat die wel net wat mooier. Bijkomend probleem is dat de Arriva een enorme uitzwenking heeft in de bochten. Die maalt in de bocht bij spoor 3 dus alles op het perron omver. Daarnaast zorgt die trein er dan weer voor dat ik het perron niet boven het spoort uit kan laten steken, wat ik wel van plan was.

Uitdagingen dus. Misschien dat iemand van jullie nog ideetjes heeft?
Re: Auf ins Bergische: er is bewegend beeld!
Citaat van: Ruured op maandag 14 september 2020, 21:38:15
Ik was dus al even aan het kijken in welke blokken ik de baan ga opdelen voor terugmelding. Dat wil ik nu gelijk al meenemen en hoef ik dat later niet nog weer eens te doen. Maar tot mijn grote schrik kwam ik erachter dat mijn S-bahnstel te niet iets te lang is voor het station. Grrr. Het kan net wel/net niet als je de foto's zo bekijkt.
Over het algemeen neem je wissels niet mee in de bloksecties. Maar als deze trein zo staat en er moet een lok vanuit het opstelspoor weg, dan zou de centrale/pc theoretisch het spoor vrijgeven, hij detecteert niets op de wissel.
Ik spreek even vanuit ervaring met iTrain. Volgens mij wordt de wissel dan niet vrijgegeven. Het computerprogramma weet namelijk ook de lengte van de trein.
Re: Auf ins Bergische: we gaan weer verder
Misschien kun je de sporen van het station verlengen?
Een meegebogen wissel in plaats van de laatste 24230 aan de 'zuidkant' biedt misschien net iets meer ruimte/lengte. Een normaal recht wissel komt dan te vervallen.


Groet,

Peter

Re: Auf ins Bergische: we gaan weer verder
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Auf ins Bergische: we gaan weer verder
 @citaat
Inderdaad, zo zou het kunnen.

Een simpel alternatief waarvoor je maar weinig extra rails nodig hebt en waarbij ook nog eens alle doorgaande stationssporen langer worden, is het opschuiven van de twee meegebogen wissels rechtsachter. Daar heb je om te beginnen twee extra bochten voor nodig, één 130 en één 230. Het achterste stationsspoor (met een 229 en 071) klopt dan niet meer, maar in plaats daarvan passen 2 rechten 188 precies.

De 229 uit het achterste stationsspoor heb ik verplaatst naar het korte zijspoortje, de 071 blijft over. Die komt bij een toekomstige uitbreiding of aanpassing vast nog wel eens van pas. Tot het zover is, kun je hem eventueel kwijt in het voorste opstelspoor dat je hebt toegevoegd nadat je voor het laatst een baanontwerp had gepost.
Re: Auf ins Bergische: we gaan weer verder
Jullie zijn geweldig. Ik was bang dat de hele geometrie van de baan in de war zou zijn wanneer ik de sporen van het station zou verlengen.
Dat blijkt niet zo te zijn, of minimaal. Ik heb de suggestie van Rob toegepast, want ik had nu juist die railstukken nog liggen. En nu heeft de S-bahn meer ruimte en staat die veel mooier langs het perron. Nog steeds in een bocht, maar nu wel wat eleganter.
Zo zie je maar dat de oplossing vaak best simpel is.
Re: Auf ins Bergische: we gaan weer verder
Mooi dat het opgelost is!
Heel stiekem vraag ik mij af of een boogwissel 'onderin' niet iets gestroomlijnder oogt. Maar dit kan zeker ook. Functioneel niks mis mee

Benieuwd hoe je verder gaat, Ruud.

Groet,

Peter
Re: Auf ins Bergische: we gaan weer verder
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Auf ins Bergische: we gaan weer verder
Hoeft niet stiekem, hoor  :D. Het kan ook gewoon allebei.

Om het weer netjes passend te maken, heb ik rechts iets ruimere bochten gelegd dan in de vorige versie. Het station verschuift een paar centimeter. Per saldo is het voorste doorgaande spoor 22 cm langer, de andere twee zijn 8 cm langer.


Edit: De toename in lengte van de twee achterste sporen gecorrigeerd van 4 naar 8 cm.
Re: Auf ins Bergische: we gaan weer verder
Mooi Rob! En dan zou ik de twee meegebogen wissels in het noorden misschien nog terugplaatsen naar waar ze eerst lagen. Dan is die hele boog wat vloeiender.

Re: Auf ins Bergische: we gaan weer verder
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Auf ins Bergische: we gaan weer verder
Die verplaatste wisselsstraat rechts levert véél meer op dan de meegebogen wissel links. Als je het toch weer teruglegt, zouden de stationsporen weer een stuk korter worden. Het scheelt het meest bij het kortste, achterste spoor: 29 à 26 cm, afhankelijk van de manier waarop de stationssporen sporen weer passend gemaakt worden (hieronder staan wat voorbeelden hoe dat zou kunnen). Dat vind ik zonde.

Bovendien vind ik de bochten met de verplaatste wisselstraat rechts zeker niet minder vloeiend dan oorspronkelijk, integendeel. Niet alleen zijn ze ruimer, er liggen ook nog eens minder rechte stukjes in de bochten: nog maar één in plaats van twee in de buitenste bocht, en geen enkele in de andere. Daarmee bedoel ik het rechte stukje van 77,5 mm in het rechtdoorgaande spoor van een meegebogen wissel. Het zijn nu juist de overgangen van recht naar gebogen die minder vloeiende bochten geven, met name als het ook nog eens scherpe bochten zijn. Doordat één van die verplaatste meegebogen wissels eerder begint, maakt het rechte stukje van die wissel geen deel meer uit van de bocht.
Re: Auf ins Bergische: we gaan weer verder
Klopt, de winst aan spoorlengte van het station is minder groot bij 'mijn' oplossing. Maar toch is de sporenbundel 'noord' wel iets fraaier. Minder dik. Maar het is subtiel en in de echte wereld wellicht minder opvallend dan in 2D.

Groet,

Peter
Re: Auf ins Bergische: we gaan weer verder
Dank voor alles suggesties mannen! Leuk dat jullie mee willen denken. Waardeer ik.
Ik heb de varianten eens uitgeprobeerd - voor zover het me lukte. Helaas heb ik geen extra meegebogen wissel meer liggen. Daarom kan de variant aan de linkerkant niet uitproberen, maar dat ziet er best fraai uit. Ik heb de sporen nu liggen zoals in het eerste voorstel van Rob. Die met vrijwel alle bochten vervangen door de 230 werd me iets te massaal. Zoals het nu is past heel goed met wat ik met het station wil.

Nu de sporen definitief zijn ga ik me maar eens toeleggen op het draden trekken...
Re: Auf ins Bergische: kabels leggen en een leuke toer
Dag mensen!

Tijd voor weer een korte update. Afgelopen tijd het gevoel gehad op een dood spoor te zitten voor wat betreft de modelbaan. Beetje druk geweest met andere dingen en benodigde werkzaamheden aan baan bieden niet gelijk het meeste plezier. Nu is het aanleggen van de ringleiding aan de beurt. De stap hierna het solderen van de kabels aan de rails. Dat kan ik opzicht wel maar ik kijk er niet bepaald naar uit.

De draad nu weer opgepakt, omdat ik toch weer zin had. Ook nog een lok voor een leuke prijs aangeschaft dus nu weer bezig.
De mannen van de bouw zijn er ook weer druk mee ;)





Ondertussen ben ik ook bezig om te kijken naar voorbeelden voor de landschapsbouw. Het duurt nog wel even voordat ik daar aan kan beginnen, maar ideetjes opdoen is altijd goed.
Nu kwam ik op YouTube een superleuk filmpje tegen van een Duitse motorrijder die met cam het gebied gaat verkennen vanaf de monding van de Wupper tot aan diens bron. En laat mijn scenery zich nou daar ergens tussen zijn gesitueerd... Ik deel die hier ook even. Voor alle Duitslandfans hier. Het inspireert mij wel om daar (als het allemaal weer kan) in mijn cabriootje ook eens te gaan verkennen dit voorjaar.



Re: Auf ins Bergische: kabels leggen en een leuke toer
 :) Goed dat je weer aan het bouwen bent. :thumbup:
En dat een tijdje er geen zin in hebben is heel herkenbaar,
bij mij ligt de boel door de jaren heen ook wel eens een paar maanden stil, geen tijd, geen zin, geen puf enz. enz.
Draadjes solderen is inderdaad niet zo heel spannend, maar ja, het is een deel van de basis van de baanopbouw O:-D
En goed om je alvast te verdiepen in de landschapsbouw, het is ook een inspirerende film. B)
Leuk om naar uit te kijken om in het voorjaar daar lekker te gaan rondtoeren, en ideeën op te doen.
Suc6 met de draadjes solderen, hou vol, je kunt het. :D

Dirk-Jan
Re: Auf ins Bergische: kabels leggen en een leuke toer
Haha, dank Dirk-Jan. Precies mental support die ik nodig heb ;)
Ik hou een ieder geüpdatet.
Re: Auf ins Bergische: kabels leggen en een leuke toer
Dag allen,

Ik heb even jullie advies nodig. Op dit moment ben ik de kabels voor de ringleiding aan het solderen aan de rails. Voor mijn begrippen gaat dat best voorspoedig. Ook ben ik alvast de kabeltjes voor de terugmelding aan de rails aan het solderen zodat ik straks de rails niet allemaal weer los hoef te halen. Heb alles opgedeeld in blokken en secties. Er blijft echter een gedeelte over waar ik over twijfel of ik daar een blok van zal maken voor terugmelding of onderdeel houd van de wisselstraat. Het gaat om het gedeelte bij de pijl. dat bestaat uit 2x 24130.

Wat denken jullie: wel of niet?
Re: Auf ins Bergische: kabels leggen en een leuke toer
Hoi,

Nu gewoon een "sectie" van maken. Dus een kabeltje voor de terugmelding. Dat kan je nu aan de wisselstraat knopen. Mocht je later besluiten het anders te willen dan kan dat altijd nog  :)

Groet Ronald.