Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Staalfabriek in aanbouw; toch vorderingen - een brug erbij

Gestart door BlikkenTinus maandag 04 april 2016, 00:12:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Staalfabriek in aanbouw; spoor bij de hoogoven
Eindelijk liggen er sporen naar de hoogoven!
De aansluiting op de rest van het net, met name op het schaduwstation, is nu niet ver weg meer. De wisselstraat voor de hoogoven en de cokesfabriek ligt op zijn plaats. Alle wissels zijn aangesloten en werken naar behoren. Ik heb alle sporen voorzien van meldsecties en alles ingevoerd in Rocrail.
Op dit kleine rangeerterrein kan overal automatisch heen gereden worden. De software bestuurt het wisselen van rijrichting keurig. In eerdere versies van Rocrail was mij dit nog niet gelukt. De trein reed braaf een blok in maar weigerde de opdracht 'omkeren' uit te voeren. Zonder extra kunstgrepen gaat dit nu wel goed. Ik ben er blij mee!
De volgende stappen zijn het ballasten van de rails, het aanbrengen van wat kleur en bodembedekking tussen de sporen en nog wat scenery. De cokesfabriek krijgt nog wat gebouwen en bescheiden opslagtanks om de 'witte zijde' vorm te geven. Dat is de kant waar het cokesgas wordt gesplitst in onder anders teer, benzeen en ammoniak. Er is nog een beetje plaats voor rond een kort laadspoor voor ketelwagens.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; spooraansluiting hoogoven
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; spooraansluiting hoogoven
Peter,

Gefeliciteerd met deze mijlpaal dat de sporen en wisselstraat bij de hoogoven leggen. :) :thumbup:
Op naar de volgende mijlpaal het aansluiten op het schaduwstation.

Groet Michel
Re: Staalfabriek in aanbouw; spooraansluiting hoogoven
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; spooraansluiting hoogoven
Dat zijn mooie ontwikkelingen, Peter  :thumbup:

Vooral dat het rijdt, zoals je dat voor ogen hebt !
( al heb ik zelf helemaal niks met automatisch rijden, wil het zelf doen )

Ballasten en verdere aankleding is nog een flinke en nauwkeurige klus; vooral bij de wissels.

Succes en veel plezier daarmee !

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; spooraansluiting hoogoven
Dank Michel, het voelt inderdaad wel als een mijlpaal! Tijdenlang heb ik aan zitten kijken tegen die twee spoortjes onder de hoogoven die nergens op aangesloten waren.

En Tony, het ballasten wordt zeker een klus. Vervelen hoef ik mij niet! Of juist wel, want een beetje vervelende klus is het wel... Ik zie het maar als een soort meditatie.
Het automatisch rijden beschouw ik vooral als een leuke puzzel. Eerst bedenken welk treintje waarheen moet en dan zien dat het ook gebeurt. Het is dan een soort trainspotting... Uiteindelijk zal er wel handmatig wat gerangeerd moeten worden. De automatiek is er vooral voor bedoeld treinen in het juiste deel van het emplacement te krijgen. En het lukt zelfs om ze op het juiste stukje spoor te krijgen. Gewoon omdat het kan!

Groeten,

Peter


Re: Staalfabriek in aanbouw; spooraansluiting hoogoven
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; spooraansluiting hoogoven
Dag Peter,

Citaat van: BlikkenTinus op donderdag 07 februari 2019, 17:16:47
En Tony, het ballasten wordt zeker een klus. Vervelen hoef ik mij niet! Of juist wel, want een beetje vervelende klus is het wel... Ik zie het maar als een soort meditatie.

Er zijn  KLIK: handige apparaten om snel en goed het ballast te leggen.
Ik heb voor mij al zo'n apparaat liggen en op de club hebben we de ballaststrooier ook gebruikt.
Op een avond werd dan makkelijk een paar meter ballast neergelegd.
Re: Staalfabriek in aanbouw; fabrieksgebouw erbij
Om de witte zijde van cokesproductie een beetje aan te duiden, heb ik een klein fabrieksgebouwtje gevonden dat aan dat doel prima beantwoord. Het voorbeeld heeft gestaan bij de cokesfabriek van de Hansa en wordt in model uitgebracht door Joswood. Dus lasercut. Voor mij even iets nieuws, hoewel ik de nodige ruwbouw in karton heb gedaan en ik dat toch wel prettig bouwen vind, maar of dat ook voor dit spul zou gelden, moest nog maar ervaren worden.
Het bewerken van oppervlakten is bij plastic wel makkelijker. Ook kun je nog eens iets netjes vijlen. Bij karton en papier moet het min of meer in een keer goed en strak afgesneden worden.
Alles bijeen viel het niet tegen. Het is een vrij simpel bouwwerkje en de bouwwijze nogal recht-toe-recht-aan. Alleen de betontrap aan de achterzijde... Grrr! alle treden moesten een voor een geplakt worden. Dat was moeilijk strak te krijgen. Gelukkig zit het aan de achterkant.
Het leukste aan het gebouwtje is de opslagtank op het dak. De plaatsing geeft het geheel nog iets meer diepte en verbergt de krappe spoorboog naar rechts nog wat, zodat die minder opvalt.

Groeten,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; fabrieksgebouw erbij
Prachtig! Die tank op het dak doet het 'em. Erg goed. En ook mooi opgelost zo om dat gebogen spoor te verbergen.
Re: Staalfabriek in aanbouw; fabrieksgebouw erbij
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; fabrieksgebouw erbij
Dag Peter,

Ziet er mooi uit.
Ik heb tot nu toe het idee dat de lasercut gebouwen er voor mij iets te strak uit zien en dat verouderen en verweren niet mogelijk is zoals je dat met plastic gebouwen wel kunt doen.
Alhoewel als ik de resultaten van de tank op het dak zie of is deze van plastic?

Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 16 februari 2019, 14:10:57
Alles bijeen viel het niet tegen. Het is een vrij simpel bouwwerkje en de bouwwijze nogal recht-toe-recht-aan. Alleen de betontrap aan de achterzijde... Grrr! alle treden moesten een voor een geplakt worden. Dat was moeilijk strak te krijgen. Gelukkig zit het aan de achterkant.

Foto?   >:-D >:-D

Henk
Re: Staalfabriek in aanbouw; fabrieksgebouw erbij
Hallo Henk,

Je hebt gelijk dat het weatheren moeilijker gaat; het staat er in een keer op als het ware. Het is niet of heel lastig weg te poetsen. De tank op het dak is inderdaad van plastic. Daar kon ik met alle gebruikelijke middelen tegenaan! Met wat poeders ben ik de gevel nog te lijf gegaan. Ik ben wat angstig voor het gebruik van sterk verdunde verf voor een filter of wash; het karton werd zelfs van de lijm al wat zacht, vooral die nare traptreetjes. Voorzichtig met vocht is het devies.
Ik maak nog wel eens een foto - en ook van de trap, voor de liefhebbers... Er komt misschien wel een waarschuwingslint van de arbeidsinspectie voor te hangen!

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; fabrieksgebouw erbij
Zoals beloofd, nog een paar foto's van het fabrieksgebouw en in het bijzonder... de trap!
Blij dat- ie aan de achterkant zit!
Ik heb een beetje vervuiling aangebracht op de gevel en de afdakjes, waardoor het gebouw er iets minder clean uitziet.

Intussen ben ik vrolijk aan de rails aan het ballasten. Stiekem toch een leuker werkje dan gedacht. Als je de slag een beetje te pakken hebt, is het best aardig om te doen, merk ik. Er zijn echter nog wel een "paar metertjes" te gaan. Foto's volgen nog wel, een andere keer.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; fabrieksgebouw erbij
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; fabrieksgebouw erbij
Peter,

Ik vindt de trap er niet verkeerd uitzien hoor. :) :thumbup:
Staat mooi aan de zijkant van het gebouw.

Groet Michel
Re: Staalfabriek in aanbouw; fabrieksgebouw erbij
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; fabrieksgebouw erbij
Dag Peter,

@citaat @citaat

Niks mis met de trap hoor!
Misschien als je hem met een zwart nog vervuild oogt het echt als een oude ingesleten trap.

Henk
Re: Staalfabriek in aanbouw; fabrieksgebouw erbij
Mannen, dank voor de bemoedigende woorden. Ik had het trappetje graag wat strakker gehad. Maar OK het kan ermee door. En omdat hij uit het zicht zit, vind ik het eigenlijk wel prima zo.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; fabrieksgebouw erbij
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; fabrieksgebouw erbij
Beste Peter,

De trap valt wel mee, ik vind de hoek van het gebouw niet perfect, de stenen zitten in verticale zin versprongen.

Groet, Anne W
Re: Staalfabriek in aanbouw; fabrieksgebouw erbij
Hallo Peter

Ik zie nu pas je project .
En aangezien ik arbeider ben bij ArcelorMittal Gent. Weet ik maar al te goed hoe een cokesfabriek en hoogoven er uitzien . Het ziet er op het eerste gezicht prima uit . Bij je cokesfabriek mag je zeker je Volkswagen niet vergeten . Bij het uitduwen van de cokes worden deze in een soort van afkoelbak geduwd en dan geblust met water dit verdampt dan en heeft een grote wolk tot gevolg . Wat je vroeg over de cokesgastank die moet echt wel apart staan daar dit gas zeer giftig is en dodelijk. Vergeet ook niet de polysius (ontzwavelling tussen je hoogoven en staalfabriek te plaatsen.
Ik zou zeggen doe zo verder .
En indien vragen laat maar wat weten .  ;)

Groeten  BENNY
Re: Staalfabriek in aanbouw; fabrieksgebouw erbij
Sorry
Voorspellen gsm
Volkswagen  = cokes(blus)wagen.😂
Re: Staalfabriek in aanbouw; fabrieksgebouw erbij
Dag Benny, leuk om commentaar te lezen van een ervaringsdeskundige. De cokesbluswagen is al gebouwd. Hij zat in het bouwpakket van de cokesoven. Lastig zijn de kadee-koppelingen. Ik ben nog op zoek naar alternatieven. Wel is de bluswagen slechts aan de achterzijde van de cokesbatterij 'actief'. Daar zie je niks van.
Je tip over een cokesgasreiniging neem ik mee. Ik moet daar nog wat op studeren. Het hele project is een kwestie van selective compression: het gaat vooral om het maken van een zo echt mogelijke indruk waarbij niet alles kan worden nagemaakt.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; fabrieksgebouw erbij
Ja natuurlijk want als je het echt zou toepassen dan heb je meer plaats nodig
Mss . Nog kleine tip . Bij ons word de hoogovengas rechtstreeks vervoerd met grotegasleidingen naar een electrische centrale.  Voor de productie van elektriciteit.
Groeten Benny
Re: Staalfabriek in aanbouw; fabrieksgebouw erbij
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; fabrieksgebouw erbij
Mooi gebouw op een mooie plek, Peter  :thumbup:

Karton is trouwens met fijn schuurpapier en vijltjes best wel te bewerken hoor.
En met een lekker muziekje erbij, kan ballasten heel ontspannend zijn  :P

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; ballast
Intussen begin ik het ballast aanbrengen een beetje door te krijgen. Ik ben niet begonnen aan kleurmelanges. Gewoon Woodlands light gray (oef, da's Amerikaans voor grey) fine, nummer B74. Voorzichtig instrooien tussen de bielzen en langs de buitenkanten. Met een kwastje wat aanvegen en verdelen. Een beetje tikken met de steel van de kwast op de rails helpt de korreltjes een beetje beter op hun plek te laten rollen. En vervolgens kregen ze druppels voorstrijk over zich heen tot ze verzadigd waren. Na 24 uur drogen zit de boel dan inderdaad goed vast.
Overtollige ballast heb ik weggezogen met de stofzuiger en hier en daar moest dan nog wat bijgewerkt worden met nieuwe ballast en voorstrijk.
Ik vond het contrast aanvankelijk best akelig; heel nieuwe korrels en pikzwarte bielzen met wel alvast roestig geverfde rails. Ik vond niet dat het mooi werd, maar toch stug volgehouden en de behandeling met verf ingezet.
Eerst heb ik een laag sterk verdunde donkergrijze verf opgezet, gewoon over bielzen en ballast heen kliederen. Na droging was het effect al heel wat beter. Vervolgens eroverheen met verdunde roestbruine verf. Op plaatsen waar de vervuiling forser mag zijn, heb ik er dikkere verflagen opgezet, ook nog met de airbrush. Tot slot heb ik er een dunne film verdunde lichtgrijze verf overheen gedaan waardoor het geheel een wat stoffiger aanblik kreeg. Op de foto's zijn de diverse stadia van ontwikkeling te zien. Het resultaat wordt steeds beter, vind ik, ook van de tussen de sporen gerommelde troep en dapper standhoudend gewas. Veel is het niet, want echt gezond is de omgeving niet voor flora en fauna. Kleurenfoto's van de echte wereld in de jaren 50 en 60 zijn wat schaars en niet altijd even zuiver. Het is wat zoeken naar de juiste mate van groen in de vorm van gras en onkruid of onbestemde struikjes. Misschien volgt er nog wel iets meer. Ik zie wel. En jullie ook te zijner tijd.
O, en de P8 is trouwens een recente aanwinst van Rail 2019. Ze wilde graag even poseren.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; ballast aanbrengen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; ballast aanbrengen
Peter,

Mooie vorderingen aan de rails met het ballast. :) :thumbup:
Deze ik denk jonge dame voelt zich al aardig thuis zo te zien. :P
Heel veel rijplezier toegewenst met haar.

Groet Michel
Re: Staalfabriek in aanbouw; ballast aanbrengen
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; ballast aanbrengen
Dag Peter,

Persoonlijk vind ik de kleur niet zo mooi maar dat is een kwestie van smaak maar het vervuilen heeft veel opgehaald.

Ga zo door!  :thumbup:

Henk
Re: Staalfabriek in aanbouw; ballast aanbrengen
 @citaat De kleuren op de foto 's wijken wel wat af van wat ik in werkelijkheid zie, Henk. Het is lastig dat goed weer te geven. De foto's zijn ook genomen bij kunstlicht. Ik kan eens proberen de witbalans beter te krijgen. Wie weet of dat wat helpt.
Re: Staalfabriek in aanbouw; verder met de 'grondverbetering'
In de afgelopen dagen heb ik nog wat meer ballast aangebracht en bodembedekking. Het strooien van fijn zand en 'fine turf' op een laagje voorstrijk, gaat heel erg goed. Het plakt als een dolle. Met verdunde verf valt het goed op kleur te brengen. Ik merk dat ik toch fijner vind dan zoeken naar een passende kleurenmelange van strooigoed. Het contrast tussen de kleuren blijft namelijk. En met verdunde verf vloeit alles goed in elkaar over en dat bevalt mij best.
Het kleine fabrieksgebouw heeft intussen binnenverlichting gekregen. Er staan drie verticale ketels in en met wat moeite kun je die nu ook zien. Zonder licht zag je er helemaal niks van.
Hieronder weer een paar beelden van de gemaakte vorderingen. Ik moet nu nog op zoek naar wat kleine details, weggezet gereedschap, vergeten rommel en hier en daar een staalarbeider.
O, en een volkswagen  ;) cokesbluswagen heb ik ook! Het is een wat topzwaar geval dat met een apart locje moet worden verplaatst; misschien ruil ik hem nog wel eens voor een gemotoriseerde bluswagen. Maar eerst ga ik eens kijken of een Köf met minstens één Kadee-koppeling kan worden uitgerust om deze wagen heen en weer te rijden.

Groeten,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; bodemverbetering
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; bodemverbetering
Ziet er goed en heel geloofwaardig uit, Peter  :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; bodemverbetering
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; bodemverbetering
dat ziet er leuk uit peter. ga zo door :thumbup: :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; bodemverbetering
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; bodemverbetering
Dag Peter.

Het verfraaien gaat je goed af :thumbup: alles in overzichtelijke, kleine stapjes!
Bij het bekijken van foto 3 realiseer ik mij dat die loc heus niet tegen die enorme balk rijdt, maar toch lijkt het zo ... :roll:
Zou je nog eens een foto vanuit een andere hoek willen maken,
om het verschil te laten zien tussen onderkant balk en bovenkant cabine van de loc?

Groeten,

Erik.
Re: Staalfabriek in aanbouw; Genoeg headroom?
Eerst even antwoord op de vraag van Erik: hoeveel ruimte is er tussen de hefboom van de uitdrukmachine en de bovenkant van een loc?
Net genoeg. Het is een beetje meer geluk dan wijsheid, want het spande erom. Het was eerst niet de bedoeling het spoor zo dicht langs de cokesfabriek te laten lopen, maar het kwam toch zo uit. Maar het past en dat is het belangrijkst!
Verder nog wat sfeerfoto's. Er moet echt een achtergrond komen. Die groene muur en het raam worden nu storend! Ik ga mij daar eens op bezinnen.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw;energievoorziening
Tot op heden had ik de stroomvoorziening wel op orde, maar de trafo's en geschakelde voedingen en wat dies meer zij, niet echt handig bijeen geplaatst. De bekabeling lag ook nog niet goed; het was mij nog niet zo helder hoeveel power er nodig zou zijn en welke stroombron het beste waar geplaatst kon worden.
Intussen rijpte er en plan met de wens om een paar kloeke schakelaars te plaatsen.
En dat is nu allemaal gelukt. De breng-chinees had de benodigde spullen en de houtvoorraad was nog genoeg om een paneeltje voor de schakelaars te maken en en plank voor de trafo's. Met de draaiknop kan de hoofdstroom aangezet worden. In noodgevallen is een druk op de noodknop voldoende alles af te schakelen en met de vier aan/uit schakelaars zijn diverse groepen (zwakstroom) aan en uit te zetten. De servodecoders kan ik zo later inschakelen; ik zet eerst de voeding aan en dan pas maak ik de verbinding met de ringleiding voor de servo's - werkt net iets rustiger dit in twee fases opstarten. Op de andere schakelaars komt verlichting voor de gebouwen, lantaarns en seinverlichting, en mogelijk de stoomvoorziening wat bewegende dingen. Aan de oude blauwe Märklintrafo's hangen een paar AC-DC step-down converters om ledjes te laten branden. Gaat prima allemaal!

Groet,

Peter

Re: Staalfabriek in aanbouw;dubbele update
Peter

Wauw had een tijdje niet gekeken, en ja hoor vind het gewoon heel erg mooi wat jij allemaal maakt.

Vind het knap hoe je van simpele dingen zo iets mooi kan maken  :warning:
Re: Staalfabriek in aanbouw;dubbele update
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw;dubbele update
Holy moly, dat is  geweldig hoor. Ik zoek zelf een hoog-oven bouwpakket ( HO) , maar binnen de EU niet te vinden, dus.... zelf fabriceren vermoed ik.... :D
Groetjes
Wim
Re: Staalfabriek in aanbouw;dubbele update
Wim, er zijn binnen de EU heus mogelijkheden. Ten eerste kun je bij sommige Europese webwinkels best spullen van Walthers bestellen, maar rechtstreeks in de USA kan ook. Hun cokesfabriek is uitverkocht, maar de hoogoven is volgens mij te verkrijgen.
En anders is er nog Joswood uit Duitsland. Hij verkoopt prachtige lasercut modellen.
Op de bouwpakketten van beide fabrikanten is wat aan te merken, maar met wat creativiteit is er best iets van te maken. Alles zelf doen lijkt me een iets te grote uitdaging, maar het kan!
Leuk dat jij aan een zelfde thema bezig bent. Veel succes, en maak een draadje!

Groeten,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw;dubbele update
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw;dubbele update
Voor wie interesse heeft in Joswood of zelf gemaakte Lasercut modellen is er een
open dag bij Stomm op 22 juni.
KLIK hier

groet
Harald.
Re: Staalfabriek in aanbouw;dubbele update
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw;dubbele update
Hoi Peter.
Weer genoten van je prachtige updates.
Het fabriekscomplex is nu al bijzonder fraai en wordt met iedere aanvulling alleen nog maar mooier! :thumbup:
Het aankleden en vervuilen van terrein en gebouwen maakt alles levensecht en de zelfbouw ook nog eens uniek.
De elektriciteits voorziening is fraai en goed doordacht.

Veel plezier en succes met de verdere baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Staalfabriek in aanbouw;dubbele update
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw;dubbele update
Dag Tinus

dank je voor het berichtje. Heb het net op ebay gevonden.
Nu nog wat wikipedia-en om wat inzicht te krijgen op de werking en procedures van het geheel. Jouw draadje is heel nuttig hoor. Ik blijf het volgen, en eens ik aan het mijne beging hoor je het.
Groetjes
Wim
Re: Staalfabriek in aanbouw;dubbele update
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw;dubbele update
Die tip geweldig, tx
Re: Staalfabriek in aanbouw;laadplatform
Even een kleine aanvulling tussendoor.

Het kleine benzeenfabriekje met die kekke opslagtank op het dak moet natuurlijk ook iets kunnen leveren aan het spoor. Een of twee ketelwagens kunnen op het kopspoortje staan om geladen te worden, maar hoe? Gewoon een slang uitrollen of zou ik daar een locomotieventankstation voor kunnen gebruiken?
Enig zoekwerk leverde op dat er een soort platform voor nodig is met slangen of buizen. Heel duidelijke foto's kon ik niet vinden om zelf iets te gaan prutsen.
En ineens struikelde ik bij Walthers over een oil loading platform dat precies aan het doel beantwoordt. Het is wel geschikt voor twee sporen en dat is bij mijn opstelling niet zo logisch, maar het zou wel kunnen. Hangt er gewoon een extra set vulslangen, op de groei gekocht of wat kan mij het ook bommen. Het geval voldoet, in principe. Dus besteld bij Amazon Duitsland en binnen een paar dagen ontvangen. Nu ben ik het in elkaar aan het priegelen. Niet heel logisch allemaal, ielig en kwetsbaar, maar vooruit. De tussenstand zie je op de foto's.

Groeten,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; klein projectje, een fase verder
En dan nog een stukje verder gebouwd en gerommeld aan het laadplatform. Het is nu wel ongeveer af al moet de bodembedekking rondom het platform nog op orde gebracht worden. De buizen moeten echt de grond in en de funderinkjes licht verzonken worden. Er komt wel wat fine turf, zand en wat gras. Beetje bij beetje tot het genoeg is.

Op de foto's is de bijna eindsituatie te zien.

Groeten,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; klein projectje, vervolg
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; klein projectje, vervolg
Gewoonweg prachtig!!!!
Re: Staalfabriek in aanbouw; klein projectje, vervolg
Peter

Wauw erg mooi gemaakt, het word steeds mooier en mooier op je baan  :warning:  :thumbup: :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; klein projectje, vervolg
Wat een leuk ding dat platform. Mooi in elkaar gezet en van een juist kleurtje voorzien. Komt goed daar!
Re: Staalfabriek in aanbouw; klein projectje, vervolg
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; klein projectje, vervolg
Heel leuk gedaan.

groet
Harald
Re: Staalfabriek in aanbouw; klein projectje, vervolg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; klein projectje, vervolg
Dat ziet er zeer overtuigend uit, Peter  :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; klein projectje, vervolg
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; klein projectje, vervolg
Stilletjes....
Re: Staalfabriek in aanbouw; klein projectje, vervolg
Prachtig gedaan en de kleuren zijn net echt.
Re: Staalfabriek in aanbouw; Siemens Martinfabriek
Door drukke werkzaamheden en het (te) mooie weer kwam het er niet echt van om weer eens goed aan de knutsel te gaan. Wel ben ik leuk met de RTS Greenkeeper aan het experimenteren die Ben (Den Hollander) een tijdje geleden in aanbieding had. Dikke pret, maar ik heb het nog niet helemaal in de vingers. Althans het apparaat werkt goed en de vezels trekken mooi rechtop, maar misschien is het gebruik van voorstrijk minder handig dan verdunde houtlijm. Voorstrijk is dun en laat de grassen te snel weer omvallen, denk ik. Bij houtlijm worden de grasvezels er als het ware ingeschoten en kunnen ze een beetje 'wortelen' en de dikkere prut. Dus ik pruts daar nog mee door.

Intussen zat ik ook een beetje op een dood punt. Het volgende deel van de fabrieksgebouwen moet worden gemaakt en ik vind in de handel niet echt iets waar ik blij van wordt. Na de hoogovens en de cokesfabriek moet er een hal komen waar het gesmolten ijzer verwerkt kan worden tot staal. Daar zijn verschillende methoden voor. Aan het bouwen van een interieur ga ik niet beginnen, maar aan de buitenkant kun je het verschil tussen de gehanteerde productiewijzen wel zien. In tijdperk III past de Siemens-Martin fabriek met in beginsel per staaloven een aparte schoorsteen. In Duitsland en de USA werden er geregeld meer dan 6 achter elkaar geplaatst. Onze eigen Koninklijke Hoogovens begon maar met een enkele oven; dat is wel weer heel karig, maar niettemin was het toch nog een forse fabriek, zeker in latere jaren, toen er ovens bijgebouwd werden.

Ik ga slechts een deel van het gebouw proberen te maken, met de in- en uitrijsporen en een deel van de zijgevel om wel een indruk van de forse omvang van het gebouw te wekken. Onzichtbaar voor de buitenwereld kunnen dan volle en lege wagens met schroot, vloeibaar staal, slakken en blokvormen in- en uitrijden. En uiteraard gaan de de mengers (torpedowagens) van de hoogoven in- en uitrijden. Uit wat oude foto's (zie onder) heb ik wat inspiratie opgedaan. In Google SketchUp (laatste plaatje) heb ik een tekening gemaakt en nu wordt het zaak daar iets reëels van te figuurzagen, snijden, knippen en weet ik wat nog meer. Ik heb nog wel enige zorg om de wanden strak en recht te krijgen en te houden, na bewerking met lijm en verf. Maar dat komt wel.

groeten,

Peter





Re: Staalfabriek in aanbouw; verdere ontwikkelingen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; verdere ontwikkelingen
Hi Peter,

Citaat van: BlikkenTinus op zondag 04 augustus 2019, 15:35:03
........  maar misschien is het gebruik van voorstrijk minder handig dan verdunde houtlijm. Voorstrijk is dun en laat de grassen te snel weer omvallen, .....

Dikkere Latex (voorstrijk) nemen = Flexlijm van b.v. AnitaD.

groet
Harald
Re: Staalfabriek in aanbouw; verdere ontwikkelingen
Dank, Harald, voor de tip!  :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; verdere ontwikkelingen
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; verdere ontwikkelingen
Dag Peter, Ik blijf je hoogoven-staalfabriek verhaal volgen. Respect voor de energie en opzoekingswerk dat je erin steekt.
Groet
Wim
Re: Staalfabriek in aanbouw; verdere ontwikkelingen
Dat ziet er geweldig uit Peter, ook dat weatheren gaat je goed af, super mooi. :thumbup: :thumbup:

Gr,
Arnold