Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Eerste stappen van nieuwe baan van "herintreder", en gelijk een vraag

Gestart door New Holland vrijdag 05 mei 2023, 21:03:02

Eerste stappen van nieuwe baan van "herintreder", en gelijk een vraag
Hallo allemaal,

Inmiddels ben ik bezig om na vele jaren weer eens een opstart te maken met een nieuwe baan. Sowieso leuk om alvast weer eens na jaren in dozen gezeten te hebben alles eens uit te pakken en geleidelijk weer enkele treinen rondjes laten rijden. 
Nu komt gelijk al een eerste vraag en dit heeft meer met treinbesturing te maken.
Ik ben in het bezit van een intellibox classic nr 650, in het jaar 2000 gekocht, dus al een oudje. In mijn nieuwe baan hoop ik 3 niveaus te gaan maken waarvan 2 met schaduwstation verdeeld in blokken. Nu ben ik aan het kijken hoe ik dit het beste kan doen. Een van de dingen die meespelen is dat ik in Noorwegen woon en hier lang niet alles zo makkelijk beschikbaar is als in Nederland.  Natuurlijk kan ik bestellen uit buitenland maar dan komt er minstens zo'n 25% kosten overheen met oa import heffing.
Wat hier oa te verkrijgen is is de S88 melders van Marklin, Z21 detectoren van Roco en Esu Ecos detektor.
Het goedkoopste is dan de s88 van marklin.
Nu heeft mijn oude intelliboxje geen aansluiting voor de nieuwe S88, alleen voor de oude versie.
Aangezien de tijd zeker niet stil gestaan heeft denk ik dat ik beter kan investeren in een nieuwe centrale en nieuwe terugmelders dan dat ik ga proberen alles werkend te krijgen op een 23 jaar oude intellibox.
Nu heb ik al wiki doorgenomen, diverse youtube filmpjes gekeken, dingen op forum gelezen en dan komt de vraag natuurlijk (welke altijd persoonlijk is wat doorslaggevend is) als jullie de keuze zouden hebben wat te doen:
1) doorgaan met intellibox (23 jaar oud) en proberen bijpassende toebehoren daar voor te vinden (bijkomend punt lastiger in Noorwegen, veel bestellen in buitenland, extra importkosten)
2)Investeren in CS3 (plus?) en bijbehorende onderdelen (in Noorwegen te verkrijgen, prijs ligt wat hoger dan in NL maar geen extra import kosten en fijn dat bij officiele winkel is indien er problemen zijn met garantie etc)
3) investeren in ecos (ook te verkrijgen in Noorwegen)

Nu heb ik gelezen oa dat ECOS2 eigenlijk gebaseerd is op verouderd systeem dus is vraag of dat verstandig is (iemand die toevallig weet of er binnenkort een nieuwe uitkomt?) Voordeel is wel dat goedkoper is en heeft voeding ingebouwd ( en eventueel voordeel fysieke knoppen naast scherm). Automatische detectie van MFX en DCC. Alhoewel ik over dat laatste ook wel weer problemen gelezen heb
Voordeel CS3 + helemaal ingesteld op Marklin, nieuwer systeem, sneller in verwerken van gegevens ECOS (als goed heb).

Als ik kijk naar het rijdend materieel heb ik naast marklin, tenminste 3 MTH modellen, 2 brawa, 1 rivarossi enkele oude lokjes die ooit omgebouwd zijn met mogelijk ook dcc.
Marklin modellen zelf is sowieso wel de meerderheid met delta, digitaal en MFX.

Baan zal gaan bestaan uit K rails en M rails.

Graag hoor ik jullie adviezen en overwegingen.
(Om idee te geven over beschikbaarheid in Noorwegen, zie oa. https://www.vmji.no/butikk/ en https://www.togbutikken.no/ en https://www.amundsenhobby.no/webshop/index.php)

dank voor het meedenken,
Joram
Re: Eerste stappen van nieuwe baan van "herintreder", en gelijk een vraag
Welkom op dit forum in elk geval.
Dit draadje kan heerlijk uit de hand gaan lopen, want iedereen heeft wel een voorkeur en is vaak blij met wat hij zelf heeft uitgevonden of heeft verworpen.
Ik denk dat je eerst een aantal vragen voor jezelf moet beantwoorden.
Wil je de computer inzetten voor de besturing? Zo ja, dan is het de vraag of je een dure centrale als CS3 of Ecos nodig hebt. Je hebt genoeg aan een doorgeefluik en daar kan je IB prima in voorzien.
OK, dan heb je geen S88-bus. Maar je kunt een S88-loconet terugmelder met erachter een string gewone S88 modules gebruiken. Dat scheelt centen.
En dan MFX. Het is nieuwer dan MM2 of DCC. Maar beter? Het heeft nukken en daarom zijn er verschillende modelspoorders die het niet willen gebruiken. DCC-decoders moeten ingesteld worden, er is geen automatische aanmelding. Maar het is niet moeilijk en werkt altijd.

Succes met keuzes maken,

Peter
Welkom! Het begint vooral met; wat wil je? Rijden met computerbesturing? Indien dat de keuze is, wordt de centrale slechts een doorgeefluik. Dat kan je oude IB ook zijn. Op die IB zou ik de loconetingang gaan gebruiken. Massadetectie terugmelding via loconet werkt uitstekend.
Geen computer. Ga je MFX echt gebruiken? Ecos, CS3 of de nieuwste Intellibox Neo kunnen het aan. Ik denk dat alles wel in Noorwegen verkrijgbaar is. tja, prijs hoger. Bij alle keuzes speelt de prijs mee. Treintje minder?
Peter en Michiel dank voor jullie antwoorden. Bedoeling is inderdaad in toekomst om met pc te gaan rijden.
Heb de IB jaren geleden wel eens aan pc gehad, zal weer eens kijken of dat nog werkt.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: New Holland op vrijdag 05 mei 2023, 21:03:021) doorgaan met intellibox (23 jaar oud) en proberen bijpassende toebehoren daar voor te vinden (bijkomend punt lastiger in Noorwegen, veel bestellen in buitenland, extra importkosten)
Noorwegen is geen EU land. Dat betekent inderdaad dat je importkosten moet gaan betalen. Maar het betekent ook dat je die 19 of 21% BTW niet hoeft te betalen. En dat scheelt toch wel een slok op een borrel.

Zelf werk ik, en velen met mij hier op het forum, nog steeds met een oude IB en die voldoet prima. Van Märklin Motorola en MFX moet ik helemaal niets hebben, Alles werkt tadeloos met DCC, ook nieuwe Märklin loks. Heb sinds het begin van het digitale tijdperk een afkeer ontwikkelt van Motorola en dat is nog steeds zo, mijn mening. Trouwens was het niet eens het slechtste systeem, Fleischmann FMX was nog erger, die hebben het dan ook niet overleeft. En oja, ooit was ik Märklin MHI Händler dus zeg niet dat ik niet weet waar ik over praat. Vele workshops gehad bij de firma's.
Wat ik maar wil zeggen is houdt die kosten voor een nieuwe centrale lekker in je zak of koop er wat anders leuks voor. Zeker wanneer je met de PC gaat rijden heb je dat helemaal niet nodig.
Citaat van: New Holland op vrijdag 05 mei 2023, 21:03:02Nu heeft mijn oude intelliboxje geen aansluiting voor de nieuwe S88, alleen voor de oude versie.

Geen probleem. Daar zijn verloopjes voor. Van S88 naar S88-N

Citaat van: New Holland op vrijdag 05 mei 2023, 21:03:021) doorgaan met intellibox (23 jaar oud) en proberen bijpassende toebehoren daar voor te vinden (bijkomend punt lastiger in Noorwegen, veel bestellen in buitenland, extra importkosten)

Het enige wat je nodig hebt is een verloopje naar nieuwe S88-N en dan kan je aan de gang. Eventueel een LocoNet naar PC-verbinding. Dan werk je via locoNet naar je PC. Dat is vaak stabieler dan de seriële verbinding van de IB. Je kan ook overstappen op LocoNet-bezetmelders in plaats van S88. Zelf heb ik hier een oude IB met een nieuwe update naar softwareversie 2.0x. Deze functioneert nog heel goed. Geen probleem.

Citaat van: New Holland op vrijdag 05 mei 2023, 21:03:02Nu heb ik gelezen oa dat ECOS2 eigenlijk gebaseerd is op verouderd systeem dus is vraag of dat verstandig is (iemand die toevallig weet of er binnenkort een nieuwe uitkomt?) Voordeel is wel dat goedkoper is en heeft voeding ingebouwd ( en eventueel voordeel fysieke knoppen naast scherm).

Alles waar chips inzitten bij het uitkomen al verouderd. De ECoS I / II worden nog volledig ondersteund. Voor het rijden met de PC is het alleen maar een doorgeefluik. Dan is een IB van 23 jaar oud nog steeds goed. Het enige nadeel voor de Märklinrijder is dat het ding geen MFX ondersteund. Gelukkig heeft ook Märklin het licht gezien en ondersteund gewoon het DCC-protocol in zijn nieuwe loks en decoders.

Citaat van: New Holland op vrijdag 05 mei 2023, 21:03:02Automatische detectie van MFX en DCC. Alhoewel ik over dat laatste ook wel weer problemen gelezen heb

Iets met klok en klepel. MFX geeft de meeste problemen. Heeft gewoon met bepaalde voorwaarden te maken (o.a. hogere spanning op de rails). DCC is simpeler: Adresje invoeren in je centrale en rijden maar. Railcom(+) is de DCC-variant met automatische aanmelding: Dan is het treintje op de rails en rijden. Zelf vind ik dat voor de luie rijder. Als het dan niet meer werkt is men in paniek.

Kijk eens op een Noors-forum: MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum. Daar zullen ze ook wel alternatieven hebben. In Noorwegen zullen ook wel hobbyisten of kleinere fabrikanten zijn die elektronica voor modelspoor maken.
Ronald, Dank voor je bericht, ben inmiddels al lid geworden van MJF en ook vraag gesteld. Is helaas iets minder actief als het 3railforum  ;)
Probeer het anders even bij een Zweeds buurforum. Daar zitten ook veel 3railers.
Oke, ik heb inmiddels een verloopje gekocht van s88 naar s88n, onderweg vanuit NL dus ff post afwachten. Nu een andere vraag, als ik de s88 terugmelders van marklin ga toepassen klopt het dan dat ik eerst een s88 link moet kopen en die verbinden met intellibox?
En eventuele uitbreidingen aan de link. Klopt dit of zie ik iets over het hoofd?
Dank weer voor de antwoorden

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Nee, volgens mij is de S88 Link alleen nodig bij een CS 2 of een CS3 zonder "+"

Groet, Anne W
Je antwoord staat al in eerdere posts. De S88 link is nergens voor nodig als je een IB hebt.
Ik dacht eerst nog dat je daar alleen loconet kon aansluiten, maar er zit wel een gewone S88 bus op. Met flatcable-aansluitung.
De nieuwere S88 modules hebben een aansluiting voor netwerkkabels. Daar heb je nu dus een verloopstekker voor besteld. Heb ik ook onder mijn CS2 zitten. Zelfde principe.
Voor de werking maakt het niks uit! Er zijn ook S88 modules met aansluitingen voor netwerkkabels en flatcables, kun je kiezen wat je prettig vindt, hoewel je de platte kabels beter kunt mijden.

Groet,

Peter

Zo de eerste rails is gelegd, wordt eerst eens uit proberen met automatisch gaan rijden. Moet eens uit zoeken hoe ik wat foto's kan plaatsen hier.

Dan ook weer een vraag, ik lees veel over het gebruik van fleischmann isolatie verbindingen voor het maken van blokken. Maar je hebt ze ook van roco nr 42611. Passen deze ook op de k rails?
Citaat van: New Holland op zondag 28 mei 2023, 09:12:23Dan ook weer een vraag, ik lees veel over het gebruik van fleischmann isolatie verbindingen voor het maken van blokken. Maar je hebt ze ook van roco nr 42611. Passen deze ook op de k rails?

Misschien. Weet het zo niet. K-rails heeft een bredere voet dan de Rocoline. Je zou het kunnen proberen. Je kan ook blokken maken door de spoorstaven door te slijpen / zagen / knippen.
Met K-rail wordt knippen volgens mij niks. Die moet je doorslijpen of alleen de raillasjes verwijderen.

Maar dan moet aan de railstaaf nog een draad gesoldeerd worden. Daarvoor zijn de metalen raillasjes juist heel geschikt.

Wat ik bij voorkeur doe is twee standaard railstukken aan elkaar schuiven en bij ieder railstuk in het midden even een slijpschijfje gebruiken. Op het raillasje kan de melddraad gesoldeerd worden en klaar ben je.

Wel lastiger bij flex rail omdat de spoorstaven kunnen schuiven over de biels. Dan kan een kunststof raillas helpen, maar met wat gefrut, lijm en een vijltje, kun je de ruimte tussen de spoorstaven ook zelf netjes opvullen met materiaal dat isoleert.

Groet,

Peter
Dank voor jullie inbreng, ik had al gelezen over het slijpen, was zelf vooral bang dat ik misschien teveel schade aanbreng, maar zal anders gewoon eens wat moeten gaan proberen
Als je een mini-slijptol hebt, zoals een Dremel, is het echt niet moeilijk.
Slijpschijfje erop zetten en aanzetten. Het schijfje moet goed haaks staan op het door te slijpen object en je moet niet teveel druk uitoefenen. Je voelt eigenlijk vanzelf wel hoeveel.
Probeer het eerst even uit op een stukje rail dat kapot mag. Of op iets anders.
Zoals Tom (iTom) vaak zegt: je kunt het door het te doen.
En zo is het ook. Gewoon proberen.

Succes,

Peter

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: New Holland op zondag 28 mei 2023, 09:12:23Dan ook weer een vraag, ik lees veel over het gebruik van fleischmann isolatie verbindingen voor het maken van blokken. Maar je hebt ze ook van roco nr 42611. Passen deze ook op de k rails?

Nee, die Roco insulators zijn voor Code 83 (2,1mm) rail en K-rail is iets groter dan Code 100 (2,5mm). Wat wel past is Peco SL11. Die zijn voor Code 100 rail en passen net op K-rail. Peco SL10 zijn de metalen railverbinders en passen ook op K-rail, Die zijn daarbij stukken goedkoper dan de Márklin verbinders, ik gebruik niets anders.