Hallo allemaal,
Inmiddels ben ik bezig om na vele jaren weer eens een opstart te maken met een nieuwe baan. Sowieso leuk om alvast weer eens na jaren in dozen gezeten te hebben alles eens uit te pakken en geleidelijk weer enkele treinen rondjes laten rijden.
Nu komt gelijk al een eerste vraag en dit heeft meer met treinbesturing te maken.
Ik ben in het bezit van een intellibox classic nr 650, in het jaar 2000 gekocht, dus al een oudje. In mijn nieuwe baan hoop ik 3 niveaus te gaan maken waarvan 2 met schaduwstation verdeeld in blokken. Nu ben ik aan het kijken hoe ik dit het beste kan doen. Een van de dingen die meespelen is dat ik in Noorwegen woon en hier lang niet alles zo makkelijk beschikbaar is als in Nederland. Natuurlijk kan ik bestellen uit buitenland maar dan komt er minstens zo'n 25% kosten overheen met oa import heffing.
Wat hier oa te verkrijgen is is de S88 melders van Marklin, Z21 detectoren van Roco en Esu Ecos detektor.
Het goedkoopste is dan de s88 van marklin.
Nu heeft mijn oude intelliboxje geen aansluiting voor de nieuwe S88, alleen voor de oude versie.
Aangezien de tijd zeker niet stil gestaan heeft denk ik dat ik beter kan investeren in een nieuwe centrale en nieuwe terugmelders dan dat ik ga proberen alles werkend te krijgen op een 23 jaar oude intellibox.
Nu heb ik al wiki doorgenomen, diverse youtube filmpjes gekeken, dingen op forum gelezen en dan komt de vraag natuurlijk (welke altijd persoonlijk is wat doorslaggevend is) als jullie de keuze zouden hebben wat te doen:
1) doorgaan met intellibox (23 jaar oud) en proberen bijpassende toebehoren daar voor te vinden (bijkomend punt lastiger in Noorwegen, veel bestellen in buitenland, extra importkosten)
2)Investeren in CS3 (plus?) en bijbehorende onderdelen (in Noorwegen te verkrijgen, prijs ligt wat hoger dan in NL maar geen extra import kosten en fijn dat bij officiele winkel is indien er problemen zijn met garantie etc)
3) investeren in ecos (ook te verkrijgen in Noorwegen)
Nu heb ik gelezen oa dat ECOS2 eigenlijk gebaseerd is op verouderd systeem dus is vraag of dat verstandig is (iemand die toevallig weet of er binnenkort een nieuwe uitkomt?) Voordeel is wel dat goedkoper is en heeft voeding ingebouwd ( en eventueel voordeel fysieke knoppen naast scherm). Automatische detectie van MFX en DCC. Alhoewel ik over dat laatste ook wel weer problemen gelezen heb
Voordeel CS3 + helemaal ingesteld op Marklin, nieuwer systeem, sneller in verwerken van gegevens ECOS (als goed heb).
Als ik kijk naar het rijdend materieel heb ik naast marklin, tenminste 3 MTH modellen, 2 brawa, 1 rivarossi enkele oude lokjes die ooit omgebouwd zijn met mogelijk ook dcc.
Marklin modellen zelf is sowieso wel de meerderheid met delta, digitaal en MFX.
Baan zal gaan bestaan uit K rails en M rails.
Graag hoor ik jullie adviezen en overwegingen.
(Om idee te geven over beschikbaarheid in Noorwegen, zie oa.
https://www.vmji.no/butikk/ en
https://www.togbutikken.no/ en
https://www.amundsenhobby.no/webshop/index.php)
dank voor het meedenken,
Joram