Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

De U Baan

Gestart door Hitmaan maandag 18 maart 2024, 20:11:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De U Baan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
De U Baan
Na jaren plannen, rondkijken en rails aanschaffen is het zover.
Een U baan op de 2e verdieping.

Dit jaar kwam het rails allemaal binnen en ben de afgelopen weken bezig geweest met de bouw van het schaduw station.

Hieronder de tekeningen hoe ik het in mijn hoofd heb en wat mijn bedoeling is. In grote mate dan.

Voornamelijk tijdperk 3 Duitsland komt er op te rijden. Met een Draaischijf en een station waar mijn langste trein wel kan staan. (5 Wagons en een stoomloc)

Verwacht geen wekelijkse update van mij. De bouw bestaat uit 2 delen Schaduw en Hoofdbaan. Vooral dat laatste ben ik nog lang niet aan toe aangezien ik heel wat spullen niet heb.

Het begin:
Baan plan
Re: De U Baan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: De U Baan
De voortgang

Ben bezig geweest met de tafel en deze staat al. Op basis van onderstaande ontwerp.

Er liggen planken op en daarop de baan. Dit is puur voor het testen of alles klopt zoals het plan aangaf.

De poten en de latten zitten vast met Hoekjes (Circa 90) en veel schroeven. Het voelt stevig aan en kan er bijna op liggen.
De plaat zelf is 9 mm dik. (Multiplex underlayment Elliotis Pine). Voldoet prima voor de schaduw.

De Poten zijn verstelbaar en leunen op een anti trilings mat.  Gehoord dat dit ook helpt tegen het geluid.

Onder de baan komen Bindruggen en andere kabel goten om alles netjes te krijgen.  Een label printertje is besteld en komt morgen binnen. Alles wordt genoteerd en beschreven voor toekomstige foutmeldingen.

Het volgende wat ik ga doen is de plaatsing van de bindruggen en andere dingen zoals de ringleiding.

Re: De U Baan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De U Baan
Zo dat is een ambitieus plan. Misschien is het tijdens de planningsfase al ter sprake gekomen, die heb ik namelijk gemist. De diepte van het schaduwstation is aanzienlijk. Op zich misschien geen probleem voor jou, denk je nu. Maar hou er rekening mee dat bij het bereiken van die afstand je hele bovenlijf tussen onderste en bovenste niveau moet gaan passen. Dat betekent een hoogteverschil van circa 60cm minimaal. Ik heb daar ruime ervaring mee en kan je garanderen dat je vroeg of laat daar achterin zal moeten wroeten.

En waarmee ga je de wissels in dat schaduwstation aansturen?
Re: De U Baan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: De U Baan
 @citaat
Dank voor het antwoord.
Heb ik rekening mee gehouden. Sommige delen komen mangaten en achter de baan in de hoek heb ik wat ruimte over. Zie je niet op de tekening.

De baan gaat worden aangestuurd met Wisseldecoders. Zat te denken aan de YaMoRC types. Heb al wel 1 Digikijs, maar moet even kijken qua prijs en leverbaarheid.
Tevens later komt er een CS3 of nieuwer en het programma zal Itrain worden. Dit is althans de gedachte.
Re: De U Baan
Lid sinds: 2016

offline
Re: De U Baan
Ook ik heb wel wat zorg over de bereikbaarheid. Mangaten bij het schaduwstation? Daar is niet veel ruimte voor, om niet te zeggen: geen ruimte. En je zult zien dat er juist op het achterste spoor of wissel ooit iets misgaat.
Je zichtbare baan kan niet alle treinen herbergen die in het schaduwstation staan. Dus de hele boel even wegrijden om de storing te verhelpen, is geen optie, buiten het feit dat het wel even duurt om alles weg te rangeren en weer terug te zetten.
Reiken over 7 of 8 volle sporen heen, is geen sinecure. Er blijft zomaar iets aan je mouw hangen of je tikt iets om met je elleboog. Voor je het weet, ligt een hele sleep om...

Dus nog even serieus kijken of je niet wat ruimte kan creëren om er beter bij te kunnen.

Groet,

Peter
Re: De U Baan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De U Baan
Citaat van: Hitmaan op dinsdag 19 maart 2024, 19:24:45achter de baan in de hoek heb ik wat ruimte over
In de hoek? Welke hoek? Als dat langs de hele achterzijde is zou het goed kunnen werken, maar alleen in de hoek zal niet voldoende zijn.

YaMorC is een goede keuze wat betreft decoder. Digikeijs bestaat niet meer (failliet). Tevens wil ik je dringend adviseren om niet de originele Märklin aandrijvingen te gebruiken. Ten eerste zijn die veel te duur en ten tweede bijzonder onbetrouwbaar. Je mag van mijn opmerkingen en mening vinden wat je wilt maar ik gun een ieder een prettig en ongestoord speelplezier. En dat is met Märklin aandrijvingen niet gegarandeerd. er zijn op dit forum al vele draadjes vol geschreven betreffende de problemen met die dingen. Defecte eindschakelaars kun je eruit halen of overbruggen maar wanneer de spoelen niet voldoende kracht opbrengen om het wissel om te zetten houdt het helemaal op. En dat gebeurt maar al te vaak. Zelf ben ik net klaar met één van mijn schaduwstations helemaal om te bouwen naar servo aandrijvingen. Dit omdat de originele dingen het gewoon niet deden. Wanneer es van de twaalf wissels niet doen wat ze doen moeten wordt je echt niet vrolijk. Nu met servo's en een DCCNext schakelt het allemaal weer betrouwbaar en zeker. Andere optie is wisselmotoren, die zijn er van diverse fabrikanten oa MTB, Tillig, Tortoise en nog enkele. Het voordeel van MTB (MP1) is dat deze op dezelfde manier als een spoel aangestuurd kunnen worden. Je zal alleen de pulstijd moeten verlengen naar 750msec.

In mijn andere schaduwstation heb ik nu nog Märklin aandrijvingen maar gisteren weigerde er alweer één. Dan arriveert de trein op het verkeerde spoor en dat kun je met automatisch rijden beslist niet hebben. Wanneer het nog een keer gebeurt wordt daar ook alles omgebouwd naar servo's met DCCNext. Nu kan het nog redelijk goed gedaan worden. Wanneer straks het landschap erop komt niet meer.

Bezint eer gij begint.
Re: De U Baan
spoorz
gast

Re: De U Baan
Ik ben een grote voorstander van open schaduwstations en zelfs daarvoor zou ik zo diep niet durven gaan... Dit zal al voor het overdekt is heel moeilijk toegankelijk zijn, ik vrees dat je daar heel snel spijt van krijgt...
Re: De U Baan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: De U Baan
Dank iedereen voor het advies. Natuurlijk waardeer ik het. Ik zal het later ondervinden of mijn idee wat ik heb klopt zo ja, zo nee. Qua bereikbaarheid heb ik er zeker over nagedacht.


Welke servo's adviseren jullie met welke YaMorC decoders. Wil niet later de verkeerde beslissing hiervan maken. Zal dan een dure worden. Heb nog niet zo veel Marklin aandrijvers.
Re: De U Baan
Lid sinds: 2016

offline
Re: De U Baan
Voorzover ik het begrijp levert Yamorc geen servodecoder. Ik kan er in elk geval geen een vinden.

Ik zou, nu Digikeijs er niet meer is, eens kijken naar de Esu Switchpilot 3.
Vermijdt versie 2! Die was zeer kieskeurig; alleen dure Esu servo's werkten er goed op. Versie 3 is een sterke verbetering en redelijk geprijsd (er kunnen 8 servo's op).

Groet,

Peter
Re: De U Baan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De U Baan
Indien je servo wil gaan gebruiken om de wissels en andere attributen te laten bewegen kan ik je van harte de DCCNext aanbevelen. Het is een super eenvoudig dingetje voor de eindgebruiker. Alle benodigde software wordt meegeleverd om het dingetje te installeren en in te stellen. Je hebt totaal geen kennis van computers of software nodig. Vooral het instellen is heel makkelijk. Je kunt een appje (Mardec) downloaden van de ArCoMoRa site waarmee dat een fluitje van een cent is. Het appje vraag wat je wilt instellen en je antwoord met één letter. Je kunt ten alle tijde een vraagteken ingeven en krijgt dan een lijstje met mogelijke antwoorden en hun functie voorgeschoteld. Er is ook een duidelijke en simpele stap voor stap handleiding te downloaden.
De DCCNext is voor een prikkie als bouwpakket te koop maar kan ook compleet gebouwd met behuizing worden geleverd. Dat is dan iets duurder maar nog steeds stukken goedkoper dan om het even welke servo of functiedecoder. De DCCNext kan gebruikt worden voor alles wat je op de modelbaan wilt laten gebeuren. Beweging, licht, geluid, wat je maar wilt.
Bij servo's kun je de bewegingshoek en de snelheid voor iedere servo apart instellen. Ook kun je ze laten bouncen (armseinen) of de beweging omdraaien. Een groot voordeel is ook dat je iedere poort een eigen DCC adres kunt geven. Je bent niet gebonden aan een vaste volgorde.
Kijk maar eens op de arcomora site en zie wat je er allemaal mee kunt doen.
Re: De U Baan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: De U Baan
 @citaat
Dank voor de info's
Heb mij er even in verdiept en is wel een zeer goede oplossing.Duur is het ook al niet.
Weet niet hoe mijn soldeer kunsten zijn, maar ik probeer het gewoon een keer.
Re: De U Baan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De U Baan
Dag Tony.

Je schrijft dat je met dit plan al jaren bezig bent en ik weet niet of je al eens overwogen hebt om het kopstation ietwat minder evenwijdig met de tafel te laten lopen?
Met het stationsgebouw wat verder van de stootjukken blijft deze op dezelfde afstand van de achterwand.
Indien gewenst biedt dat dan ook de mogelijkheid voor nog een extra spoor :wink:

Groeten,

Erik.
Re: De U Baan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: De U Baan
Je bedoeld iets schuiner dus.
Mogelijk is het wel een idee, maar er zitten aan de achterkant van het station ramen en mijn idee was om daar nog wel bij te kunnen. Ik heb namelijk wel een idee hoe. Het station en ook de sporen verplaatsen zal dit onmogelijk maken.
Echter dank voor de tip.
De U Baan: CS3 + Extra
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
De U Baan: CS3 + Extra
Gisteren de CS3 binnen gekregen met daarbij natuurlijk de voeding.
Ook tevens de Link en 7x M83 binnen gekregen.
Er staan nog 2x S88 inlevering, maar verwacht ik over 2 weken.

Werd tevens vermeld dat ik op tijd ben, Sommige onderdelen worden duurder.

Deze wekend dus lopen testen. Heb een simpele rondje gemaakt en daarbij sommige wissels aangesloten en lopen spelen met detectie.

Ondanks alle leuke info is mij keuze wel gemaakt om bij Märklin te blijven. Dus geen servo's etc. Wellicht zeggen sommige zeer jammer en waarom, maar je moet ergens naar toe gaan.

Komende weken verder ploeteren en kijken wat ik met de onderzijde van de baan kan doen.

Vandaag ook wat hulpmiddelen gemaakt van hout.Gezien ik wisselaandrijving gebruik van Marklin kunnen ze nog wel eens sneuvelen. Dit is een sjabloon die ik kan overtekenen op het hout en dan uitzagen. Later kan ik dan prima er bij voor eventueel vervanging.
Re: De U Baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: De U Baan
 :thumbup: Prima keuze toch, en heel veel plezier ermee.
Re: De U Baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De U Baan
Veel plezier ermee Tony, jij hebt weer een hoop te ontdekken.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: De U Baan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De U Baan
Prachtige aanwinst die CS3 Tony. :thumbup:
Succes met het ontdekken van de vele mogelijkheden ervan.

Groet Michel
Re: De U Baan
Lid sinds: 2016

offline
Re: De U Baan
Een goede voorbereiding is het halve werk. Je zult de onderhoudsopeningen nodig gaan hebben!
En je kunt er zo altijd nog servo's of andere alternatieve aandrijvingen onder zetten.  ;)
Ik hoop dat het niet nodig zal blijken en dat je zorgeloos kunt genieten van de gemaakte keuze.

Succes met bouw!

Groet,

Peter
Re: De U Baan
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: De U Baan
Als je bij de wisselaansturing van Marklin blijft ( wel een duurdere oplossing dan via servo's!) zou ik eens contact opnemen met Martin Domburg van Domburg Train Support. Hij liet mij een aansturing van de wissels zien via een OC32 zien ( 32 wissels kan je hier dus mee aansturen). Pulstijd was heel kort waardoor de aandrijvingen heel bleven. Hij heeft dit getest met duizenden schakelingen en de aandrijvingen bleven heel. Zelf stuur ik mijn wissels via servo's aan. Betrouwbaar, geen klikklak want lopen mooi gestaag om en goedkoper. Wel goed afstellen. Zie ook mijn verslag van de bouw van mijn baan Grt Ton