Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Sint Petrusburg
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Sint Petrusburg  (gelezen 7584 keer)

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: Sint Petrusburg
« Reactie #50 Gepost op: zondag 03 maart 2019, 11:14:45 »

Leuk opgelost met die masten, Petrus  :thumbup:

En helemaal in stijl met de rest. Het begint steeds meer een futuristische modelbaan te worden.
Je treinen komen er mooi op uit  ;)

Grtz Tony
Gelogd
64-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig  bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg87

Petrus

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Sint Petrusburg - Seinen en meubelverbindingsbouten
« Reactie #51 Gepost op: zondag 02 juni 2019, 09:58:01 »

Beste allen,
Twee bouwproblemen waar ik al lang mee worstelde zijn voor nu opgelost: in plaats van het zelf bouwen van een viaduct met kruisende sporen heb ik besloten om elders in de baan een brug te leggen. De brugdelen had ik al. Ik heb ook geëxperimenteerd met zelf gebouwde pijlers, maar nu toch besloten om M* pijlers onder de brug te zetten.
Een tweede probleem was ontstaan doordat ik (nog) geen gaten in het tafelblad wil boren omdat ik mijn baan nog steeds beschouw als een experiment en vaak dingen verander. Dat betekent dat de rails op de draden rust. Soms komen er zoveel draden bij elkaar dat er bobbels ontstaan in het spoor. Ik heb het opgelost door onder de rails meubelverbindingsbouten te plaatsen. Deze laten zich door aan te draaien vastklemmen. Dat geeft stabiliteit. Nu is er voldoende hoogte om draden te leggen en naar believen aan te passen.
Bijvoorbeeld bij het experimenteren met seinen. In iTrain zijn de seinen ingevoerd op alle plaatsen waar dat nodig is. Wil ik ze allemaal plaatsen dan heb ik er tweeëntwintig nodig. Of ik dat ga willen weet ik niet. Van een forumlid kocht ik drie oude M* seinen. Twee bochtseinen en een bloksein. Die staan nu bij een Engelse wissel vooraan in de baan; leuk om ze te zien werken. Op zo?n plek komt de bedrading samen van vier melders, de wissel, en drie seinen; een flink bord spaghetti. Voorlopig is het opgelost en rijden de treinen er strak over de glooiing dankzij de meubelverbindingsbouten.

Ambitie
-   De laatste geheimen van iTrain doorgronden
-   Het viaduct is nog niet definitief  van de baan
-   Zien wat er verder gebeurt met het plaatsen van seinen
-   Een traject voorzien van bovenleiding

Zondagse groet, Petrus
Gelogd
Modelbaan Sint Petrusburg | iTrain; IB-Com met U* Loconet terugmelders en schakelmodules; M* C-rail

Munin

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Glueck auf
Re: Sint Petrusburg
« Reactie #52 Gepost op: zondag 02 juni 2019, 17:40:16 »

Ik blijf t een heel mooi project vinden, Petrus!

Peter
Gelogd

Petrus

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Sint Petrusburg
« Reactie #53 Gepost op: maandag 03 juni 2019, 10:17:51 »

@ Peter: Dank voor je vriendelijke reactie. Petrus
Gelogd
Modelbaan Sint Petrusburg | iTrain; IB-Com met U* Loconet terugmelders en schakelmodules; M* C-rail

Petrus

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Sint Petrusburg: de boekhouding I
« Reactie #54 Gepost op: dinsdag 10 september 2019, 10:49:58 »

Beste allen,

Mijn baan is in eerste instantie al puzzelend op de grond ontstaan en later uitgelegd op een tafel. In een latere fase deed ik dat met hulp van Anyrail. Weer later ben ik met iTrain gaan rijden. In iTrain werkt men met een schematische weergave van de baan. Dat vraagt om nauwkeurig werken en daar ontbrak het aan. Kloppen de lengtes van de blokken? Van de wisselstraten? Waar heb ik nu wel en niet geïsoleerd. Een en ander vroeg om een nauwkeurigere boekhouding en dat heb ik nu gedaan met Anyrail.

Hierbij de grafische weergave van de baan ter lering en vermaak.


Groet, Petrus
« Laatst bewerkt op: zondag 31 mei 2020, 14:45:45 door Petrus »
Gelogd
Modelbaan Sint Petrusburg | iTrain; IB-Com met U* Loconet terugmelders en schakelmodules; M* C-rail

Petrus

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Sint Petrusburg: de boekhouding II
« Reactie #55 Gepost op: zondag 31 mei 2020, 15:31:12 »

Beste allen,

De laatste tijd veelal met de techniek bezig geweest. Ook hiervoor gold dat het allemaal al proberend tot stand kwam; draadje hier, draadje daar. Totdat kort geleden enkele draden mij een stevige kortsluiting bezorgden. Ook hier moest aan de boekhouding gewerkt worden. Ik ben een hele tijd beziggeweest om uit te zoeken wat waarom allemaal aan elkaar geknoopt was en heb dat in een schema gevat dat ik hier laat zien. (Naast de twee trafo's en interface gaat het om drie schakelmodules, drie terugmeldmodules, zestien wisselaandrijvingen en vijf seinen.) (De baanverlichting gebruikt een eigen circuit mbv. een losse adapter.)

Pinkstergroet, Petrus
Gelogd
Modelbaan Sint Petrusburg | iTrain; IB-Com met U* Loconet terugmelders en schakelmodules; M* C-rail

Munin

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Glueck auf
Re: Sint Petrusburg
« Reactie #56 Gepost op: zondag 31 mei 2020, 15:55:54 »

Beste Petrus,

T blijft n genoegen om je hele draadje van tijd tot tijd door te nemen.
Echt n mooie leuke baan, man!
Wacht je volgende  update graag af.

Peter 
Gelogd

MdBruin

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Sint Petrusburg
« Reactie #57 Gepost op: zondag 31 mei 2020, 16:40:36 »

Het is zeker een handig hulpmiddel als je problemen ondervindt, je bent niet de enige welke dit klusje uitsteld. Ik herken het ook. Het lijkt soms zo simpel maar even niet opletten en er kan een foutje ontstaan. Met het computer gestuurd rijden komt er meer bij kijken en kan fout zoeken complex worden als je niet weet wat waar op zit. Hopelijk zijn de technische problemen verleden tijd en kan je weer lekker genieten van je baan.
Gelogd
Groeten,
Marius.

P.s. Ik heb NAH waardoor mijn grammatica/spelling niet altijd correct zijn. De spellingscontrole haalt het meeste er wel uit maar niet alles.
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.115 seconden met 30 queries.