Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Staalfabriek in aanbouw; toch vorderingen - een brug erbij

Gestart door BlikkenTinus maandag 04 april 2016, 00:12:54

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Staalfabriek in aanbouw; (pak-)huisje bouwen
Klaar zijn ze nog niet!
De eerste verouderingspoging op een klein stukje muur pakte niet zo mooi uit. De voegen met Jif absorberen verdunde verf als een gek. Ik kon het niet zo mooi uit laten vloeien op de plaatsen waar ik wilde. Ik dacht genoeg matte vernis gespoten te hebben, maar toch niet misschien.
Later doe ik een nieuwe poging! Misschien drybrushen of eerst een dikkere vernislaag.
Tips zijn welkom, trouwens.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; (pak-)huisje bouwen
 @citaat Voegen: Goed bruikbare methode (ervaring) ===> klik
Re: Staalfabriek in aanbouw; (pak-)huisje bouwen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; (pak-)huisje bouwen
Hi Peter,

Dat is een mooi begin.

groet
Harald
Re: Staalfabriek in aanbouw; (pak-)huisje bouwen
Dank voor de tips en de aanmoedigingen!
Na een paar uurtjes gecontroleerd kliederen, is dit het voorlopige resultaat. Het is nog niet helemaal droog en de kleuren op de foto zijn iets contrastrijker dan in het echt. Maar ik ben er best blij mee.

Groeten,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; (pak-)huisje bouwen
-Peter:
Machtig mooi gedaan,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; (pak-)huisje bouwen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; (pak-)huisje bouwen
Pluim van de meester, zoen van de juffrouw en  :thumbup: van Tony  :o)
Re: Staalfabriek in aanbouw; (pak-)huisje bouwen
Mooi werk,

ooit moet ik daar ook aan beginnen, maar dat gaat nog zo een 2,5 jaar duren.
Maar ik volg dit op omdat ik op dat vlak een complete leek ben.

groeten uit Qatar

Luc
Re: Staalfabriek in aanbouw; (pak-)huisje bouwen
Hoi Peter

Ollaaaa ja ik dacht even dat ik mijn huisjes mooi kon waetheren, maar als ik dit zie  8o
Dan vallen mijn waether kunsten in het water zo mooi gedaan.  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; (pak-)huisje bouwen
Heren, veel dank voor de duimen en de pluimen!

@Tony, welke juf komt zoenen?  Ik ben zo benieuwd... Een van de valsige Taiga twins? Nee toch!

En @Luc, tja, ik had dit ook niet eerder serieus gedaan. Zoals ik al schreef, bijna 30 geleden plakte ik mijn laatste huisje in elkaar tot de dag van dit experiment. Ik heb ook ooit wel iets geprobeerd met verouderen en vuil maken, maar als ik mijn oude gebouwde exemplaren van toen weer zie, is het toch niet echt goed gelukt. Ik ben hier veel blijer mee.
Maar door de kunst van anderen af te kijken, kom je een eind! Leve het internet en in het bijzonder dit gezellige forum!

Overigens heb ik vooral Vallejo model air gebruikt; ik heb ook een doodsimpele airbrush (van de Lidl, ahum, maar met extra luchttank en drukregelaar, en ik wil heel graag een betere airbrush nu ik een beetje doorkrijg hoe het werkt). Het pakhuisje is vooral met de kwast gedaan, maar wel met de genoemde verf - het werkt geweldig. Ik herinner mij nog met plezier de Humbrol Enamel, maar ik geloof met Vallejo beter uit de voeten te kunnen. Dat is een kwestie van smaak (nou ja, ze zijn allemaal even giftig, of in elk geval vies).

Hoe dan ook, ik ga met vertrouwen aan de slag met de hoogoven. Er staat al iets in de primer. Meer volgt!

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; (pak-)huisje bouwen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; (pak-)huisje bouwen
Peter,

Je pakhuis ziet er prachtig mooi uit. :thumbup:
Zeer sfeervol. :)
Re: Staalfabriek in aanbouw; (pak-)huisje bouwen
Peter, volgens mij komt een van de Olson twins of misschien komt Wendyke wel.
Re: Staalfabriek in aanbouw; (pak-)huisje bouwen
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 02 oktober 2016, 16:43:00
Maar ik ben er best blij mee.
B) Nou, dat kan je zeker zijn, het ziet er gelikt uit, knap staaltje weatheren. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Staalfabriek in aanbouw; Eindelijk: Core Business!
En waar blijft die staalfabriek dan?
Nou, die komt!
Van Walthers had ik een tijdje geleden een best intimiderend groot bouwpakket van een hoogoven gekocht. Het ding is mij iets te Amerikaans en verdient aanpassing. Ik wil de verschillende onderdelen, de hoogoven, giethal en de windverhitters apart bouwen en proberen deze op te stellen zoals op het vaste land van Europa gebruikelijk was. Om de hoogoven heen moet nog een stalen skelet gebouwd worden om de installatie voor het vullen van erts, cokes en kalk aan te bevestigen. Die Amerikanen lasten dat kennelijk gewoon aan de oven zelf.
Ook de giethal zou volgens mijn informatie dicht moeten zijn, althans niet alle kanten open. Daarbij staat die hal 'bei uns' meestal haaks op de hoogoven en niet in de lengte. Dat is qua ruimtebeslag wel ongunstig, maar ik als ik alle afzonderlijke delen af heb, ga ik eens zien wat ik ermee aan kan.
Hierbij alvast een paar plaatjes van het bouwproces en een begin met weatheren. Overigens moet het overgrote deel van de kit geverfd worden; het ziet er eigenlijk niet uit. De bouwtekeningen zijn redelijk te snappen, maar er is veel tekst bij en er moet best wat geschuurd en geplamuurd worden om het netjes te krijgen. En soms moeten er gaten gemaakt worden of uitsparingen aangebracht worden. Nee, het is geen Faller-pakhuisje... Wel is het een leuke klus! Ik zal de ontwikkelingen blijven delen, ervan uitgaand dat het goed blijft gaan.

Groet,

Peter




Re: Staalfabriek in aanbouw; Eindelijk: Core Business!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Eindelijk: Core Business!

Heb je nou een geiser gesloopt, Peter ?

Ziet er in ieder geval zeer geloofwaardig uit  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; Eindelijk: Core Business!
Tony, scherp gezien: we hebben nu een combiketel!

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; het werk vordert...
Beste Mensen,

Even een korte update; de vorderingen zijn niet al te groot, maar er gebeurt toch wel wat.
De windverhitters komen wel in een steeds betere toestand. Helaas had een van de ombouwen voor de inspectieladders de reis uit de USA niet overleefd. Met een stukje gaas heb ik zelf iets geprutst, en dat kan er wel mee door. Tenminste, het verschil met de twee echte is op afstand niet heel goed te zien 8) (hoop ik). Ik durf geen prijsvraag uit te schrijven, want zo geweldig gelukt is het ook niet. Afijn, see for yourself...

Groeten,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; Eindelijk: Core Business!
 @citaat  :thumbup: :important:
Re: Staalfabriek in aanbouw; Eindelijk: Core Business!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Eindelijk: Core Business!
Peter,

:thumbup: :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; gestage voortgang met wat hobbels
Afgelopen weekend is er voor het eerst sinds de bouw van het emplacement sprake van enige lichte wanhoop geweest. Het kan niet altijd meezitten niet waar?
De drie windverhitters heb ik een paar graden te ver naar rechts gedraaid op de bodemplaat bevestigd, zo blijkt. Walthers heeft er geen nokje of wat ook voor geplaatst en de instructies zijn minimaal. Het lijkt niet zo erg, maar toen de aanvoerpijp voor verse lucht en aanvoerbuis voor de oven gemonteerd moesten worden, bleek het niet goed te passen. Nog moeilijker werd het toen de steunen voor deze buizen eronder gemonteerd moesten worden. Het zal allemaal net even te veel naar rechts en het kwam daardoor ook dichter op de verhitters zelf te zitten. Met veel gepruts zijn de steunen aangepast en zit het toch in elkaar. Niet helemaal zuiver en met wat gezucht en gemopper (Hè wat?  Dit doe je toch voor je plezier???). Maar goed, je ziet de imperfecties nauwelijks, zeker als straks de gasreiniging er nog voorstaat. En is geverfd en vervuild dat het een lust is.
Verder heb ik uit polystyreen profielen van Evergreen en vier aluminium hoekprofielen een 'stalen' draagconstructie om de hoogoven gebouwd (alsof je uit lood goud probeert te maken,: plastic+alu= staal :P). Het staat nu in de primer. Wel moet de achterzijde nog gemaakt worden maar die moest nog even open blijven. Anders krijg ik de boel niet meer om de oven heen. Ook dit was een puzzel en een geheel zonder handleiding, maar het is vrij rechttoe rechtaan, dus dat gaat nog wel. Ik zie mijzelf zeker nog geen kopietje van de Hembrug maken, om maar iets te noemen. Dit is voor even mooi genoeg voor mij; en gelukkig is er het werk van anderen om van te genieten.
Dit is wat ik nu te bieden heb. Zie bijgaande foto's.

Groeten,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; Eindelijk: Core Business!
-Peter:
Mooie constructie,  :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; Eindelijk: Core Business!
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Eindelijk: Core Business!
Hallo Peter,

Ook al is het geen kopie van de Hembrug geworden. Ik vind dit wel een mooie constructie geworden.

Ook mooi op de foto gezet.

Ben benieuwd naar het vervolg.

M.vr.gr. Erwin
Re: Staalfabriek in aanbouw; Eindelijk: Core Business!
Hoi Peter

Dat ziet er prachtig uit, mooi verweerd die ketels.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; Eindelijk: Core Business!
Gek op industrie, dat wordt volgen!
Re: Staalfabriek in aanbouw; Eindelijk: Core Business!
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Eindelijk: Core Business!
Knap werk !  :)
Re: Staalfabriek in aanbouw; Eindelijk: Core Business!
Veel dank allen voor jullie opbouwende en lovende woorden! Het is een fijne stimulans. Het motiveert om lekker door te bouwen. Komend weekend maar eens zien of het stalen bouwwerk een kleurtje krijgen kan en uiteraard ook gelijk een stevige veroudering en vervuiling kan ondergaan die past bij de rest van de installatie. Die heeft immers al aardig op zijn donder gehad.

Groeten,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; Eindelijk: Core Business!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Eindelijk: Core Business!

Hoi Peter,

Als jij de problemen niet beschreven had, zou ik er niks van gezien hebben  :P
Het geheel ziet er voor mij erg "echt" uit  :thumbup:

Trouwens één Hembrug op het forum is ook meer dan zat !

Veel plezier met verder knutsen en daar mag af en toe gerust bij ge*^^&@@% worden. Overkomt mij ook  :o)

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; Eindelijk: Core Business!
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Eindelijk: Core Business!
G'dag,

Het hoogovenmodel met gashouders voor de verhitting ziet er zo echt uit dat het bij mij de vraag oproept of het ook mogelijk zou zijn om op deze miniatuurschaal een oventje te maken waarin je daadwerkelijk van een paar handjes ijzererts en zo een flow van vloeibaar staal te maken is.Het is natuurlijk niet aan te raden, de hoge temperaturen schalen natuurlijk niet mee naar beneden, maar toch, het gaat om het idee.

Groeten,

Fokko
Re: Staalfabriek in aanbouw; Eindelijk: Core Business!
@ Tony: even een geheim delen: ik heb de foto's gewoon zo gemaakt dat je het geknoei niet ziet! En ik heb vooral met verf alle modificaties gecamoufleerd. Maar het is leuk te lezen dat er bij jou, ondanks alle vrolijkheid en de succesvolle resultaten, die ik in jouw bouwverslagen zie, toch ook weleens iets in elkaar gevloekt wordt.

@ Fokko: Voor de grap kun je eens op internet zoeken op model hoogoven. Je komt van alles tegen om echt ijzer te maken, maar dat lijkt in niks op echte zware industrie. Dat lukt ook niet, want gesmolten ijzer van 1500 graden Celsius is niet zo heel gemakkelijk te hanteren. Ik zou het liever niet op mijn met veel geknuts en gepruts tot stand komende modelbaan hebben, liever helemaal niet in huis zelfs. Maar ieder zijn hobby! Er schijnen mensen te zijn die een mini smeltoven maken om dan zelf iets te kunnen gieten. Een beetje soldeertin is alles wat ik verhit om te smelten.
Re: Staalfabriek in aanbouw; verdere vorderingen
De staalconstructie staat strak in de lak en ferm vastgelijmd aan de bodemplaat. Er moet nog war vervuild worden, maar nu even genieten van de verse laklaag!
Verder heb ik gewerkt aan de gasreinigers en de stofzak. Met styreen stripjes heb ik de lasnaden willen benadrukken zoals ik in een tijdschrift zag. Ik twijfel toch of ik niet te grote vakken hebben gemaakt. Misschien moet er een ring per cilinder extra; moet het wel weer los gewrikt.  :?
Ik ga het gewoon even aanzien. Wie nog tips heeft, mag het zeggen!

Groet,

Peter

Re: Staalfabriek in aanbouw; Eindelijk: Core Business!
Peter

Ik vind het heel mooi gedaan zo, en als het vuil is gemaakt dan is het top zoals de rest.  :P  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; Eindelijk: Core Business!
-Peter:
Mooi geknutseld,  :thumbup: ik vind die grote vlakken zeker niet misstaan bij het model, de lasnaden in relief is zeker ok, en eens het vervuild is zal het mooi staan naast de rest.
Re: Staalfabriek in aanbouw; Eindelijk: Core Business!
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Eindelijk: Core Business!
Hoi Peter,

Wat de lasnaden betreft; je moet het zien dat platen niet groter worden gewalst dan 2,5m breed.
Dus 1/3 tot 1/4 hoger dan een manneke.
Lengtes.. Dat is een ander verhaal. 6-8m is wel een vrij normale lengte. Het moet immers ook vervoerd kunnen worden. Tenzij het als coil wordt aangekocht.

M.v.g.
Marcel (tot voor kort werkzaam in Neerlands enige staalfabriek)
Re: Staalfabriek in aanbouw; Eindelijk: Core Business!
Hoi  Marcel,

Dat is een helder antwoord en uit deskundige hoek! Ik ga eens nameten, maar ik denk dat ik het wel weet!  Er mag een laagje bij. Dat wordt losprutsen...
Of bij iedere cilinder een laag ertussen vogelen. Ik ga eens kijken of dat kan.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; weer een stap verder...
De lasnaden op de onderdelen van de gasreinigingsinstallatie heb ik aangepast. Overal heb ik een of twee horizontale lagen extra toegepast.
Het was een klus en het oppervlak van de cilinders en cyclonen heeft er flink onder te lijden gehad, maar dat werd een aardige basis voor het aanbrengen van roestplekken.
De eerste lagen roest en aanslag zitten er intusssen ook op. Nu maar eens kijken of het nog wat nabehandeling nodig heeft als alles droog is. Onderstaand de update in beelden.

Groeten,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; weer een stap verder...
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; weer een stap verder...
Hallo Peter,

Ziet er zeer goed uit.  :thumbup: :thumbup:

M.vr.gr. Erwin
Re: Staalfabriek in aanbouw; weer een stap verder...
Hallo Peter

Dat ziet er echt heel mooi uit, vraagje hoe krijg jij die roestvlekken op je model  :help: :help:

Dit wil ik zelf ook graag eens toepassen op een model dat ik ga maken.  :D
Re: Staalfabriek in aanbouw; weer een stap verder...
Prachtig !!! Ik ben benieuwd naar de volgende updates  :)
Re: Staalfabriek in aanbouw; weer een stap verder...
Dank weer voor de bemoedigende en lovende woorden!

@ Peter(ke33): voor de roestvlekken heb ik iets gekocht waar ik redelijk blij mee ben: Vallejo wheathering effects "Rust". Er is een hele serie verf om effecten na te bootsen van motorvet, zowel vers als oud en ingedroogd, en modder van overal ter wereld, maar dus ook roest. Het is vooral een kleurtje met iets korreligs. Ik vermoed fijn zand. Het geeft een beetje structuur bij het erop kwasten.
Wat ik doe is gewoon een grillige vlek maken als basis en dan laten drogen. De kleur van deze roest is mij wel wat te groenig, alsof er algen overheen gegroeid zijn. Prima, kan ook, alleen niet voor mijn hoogoven die in bedrijf moet zijn. Dus heb ik er een ander kleurtje roestbruin overheen gezet (komt uit een oud setje Modelmasters verf op terpentinebasis). Dat heb niet helemaal droog laten worden en met terpentine een veegje naar beneden gegeven, alsof er water langs is gelopen.

De omgeving heb ik met sterk verdunde verf, donkerbruin, grauw, gedaan. Met een klein penseeltje heb ik de randjes langs de lasnaden dekkend geverfd. Daarna direct eroverheen met een kwastje met terpentine en een doekje om het uit te wrijven (dat uitwrijven altijd verticaal, want regenwater komt van boven en restjes vuil spoelen een stukje mee). Het is een kwestie van proberen wat het beste oogt. En er kan altijd weer een laagje overheen.

Misschien verdient mijn setje nog een filter (een dun opgebrachte en sterk verdunde verflaag, goed nat erop en laten drogen) en hier en daar een drybrush.
Niet bang zijn om een paar laagjes over elkaar te prutsen en kliederen. Ik heb het ook niet echt geleerd, alleen door te doen na het kijken van plaatjes en filmpjes.

Dikke roestkorsten kun je nog maken met zout: oppervlak nat maken, beetje fijn zout erop, voorzichtig nog wat water zonder wegspoelen en dan laten drogen.De korst die overblijft moet je met een roestkleur verven en dan nog eens en misschien nog eens. Maar het resultaat kan heel mooi zijn. Ik ga het misschien ook nog eens proberen bij iets wat ergens al jaren heeft liggen roesten in een hoek van het emplacement.

Heel dunne roest op buizen en dergelijke, lukt goed door dekkend te verven met een roestkleurige verf en er,  voor het droog is, een sterk verdunde zwartige laag overeen te zetten. Met verf op terpentinebasis wordt zo een vlekkerige en doffe kleur verkregen.
Het is heerlijk ontspannen knoeien, kan ik zeggen - of zou ik high zijn van de terpentine en wasbenzine?



Groet en succes,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; weer een stap verder...
High of niet, het resultaat mag er in ieder geval zijn.

Als 'veredelde ijzerboer' vind ik je staaloven in wording nu al mooi.  ;)

MvG,

Timaximus
Re: Staalfabriek in aanbouw; weer een stap verder...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; weer een stap verder...

Wat mij betreft, ziet het er geloofwaardig uit, Peter  :thumbup:
( maakt niet zoveel uit, als jij er maar tevreden mee bent  :D )

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; weer een stap verder...
Meningen van anderen tellen (voor mij) wel degelijk, Tony! Dank voor de duim! Zeker als die van iemand komt die zelf al zoveel moois gemaakt heeft, is dat een opsteker.
Het is immers altijd leuk als je waardering krijgt, maar ook tips over hoe het nog mooier en beter kan, of makkelijker. En onverhoopte kritiek noemen we gewoon feedback, of zoiets, om er vooral toch voordeel van te hebben. 
En natuurlijk gaat het er uiteindelijk om of een ieder zelf vrede heeft met zijn eigen gepruts, geknuts en de resultaten ervan, maar dat is niet de belangrijkste reden om dingen te plaatsen. Ik vind het bijvoorbeeld erg leuk dat er nu ook enkele reacties tussen zitten van mensen die zelf in de zware industrie gewerkt hebben. Voor mij beroepsmatig een totaal vreemde, maar fascinerende wereld. Als uit die hoek op enig moment iets komt waaruit blijkt dat ik er naast zit, dan moet er echt iets aangepast, maar voorlopig gaat het best lekker, merk ik. Ik neem binnenkort nog maar eens een snuif lijm of terpentien...

Groeten,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; de giethal
De kerstvakantie viel afgelopen jaar in het weekend en er was weinig gelegenheid voor het wegkruipen in volmaakte afzondering om eens lekker te knutselen.
Maar inmiddels neemt alles zijn gewone loop weer en kon er iets gedaan worden. De giethal moest gebouwd gaan worden.
Een lastige klus in die zin dat er geïmproviseerd moet worden; de Walthers kit bevalt mij niet op dit punt. Ik vind het maar een lelijk geval en het past ook niet meer vanwege de stalen constructie die ik om de hoogoven heb gebouwd. Die vind ik nodig, omdat een hoogoven op het Europese vasteland meestal zo in elkaar zit. De giethal staat er doorgaans gewoon tegenaan of deels omheen. Ook dat zijn lelijke dingen, maar ze zijn minder rommelig dan wat de Amerikanen en kennelijk van bakken.
Verder wilde ik voor het oog wat lengte creëren door aan de zichtbare zijde een gelijke rooilijn te maken. In het model zit namelijk een rare uitstulping aan het gebouw over 2/3 e deel van de lengte. Daarbij zitten er nog verschillende hoogten in de daklijn. Het was wel een heel gepuzzel om te bedenken wat ik dan wel zou willen en wat kans van slagen zou hebben in de uitvoering.
Met de bestaande delen, karton, styreen en uit andere bouwdozen gepikte onderdelen, begint er nu iets te ontstaan, waarvan ik denk dat het kan voldoen. De foto's geven een eerste indruk. Nu het plan voor mijzelf wat duidelijker is, wordt het wat makkelijker (hoop ik).

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; de giethal
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; de giethal
Hoi Peter,

Zelfbouw is altijd tijdrovend en eer je een resultaat hebt waarvan je zegt, laat ik hier eens een foto van maken, ben je dagen verder.
Des te meer bewondering voor je project, zware industrie is een interessant onderwerp op de modelbaan, ik blijf je volgen  :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; de giethal
-Peter:
Machtige industriebouw,  :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; de giethal
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; de giethal
Dag Peter,

Ik zie nu voor het eerst je topic en ik ben onder de indruk.
Blijf je volgen.

Henk
Re: Staalfabriek in aanbouw; de giethal
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; de giethal

Ziet er veelbelovend uit, Peter  :thumbup:

Met zo'n gebouw worden de treinen steeds kleiner  :P
Zal nog een hele toer zijn, om alles mooi strak te krijgen in dit formaat. Foutjes/afwijkingen vallen flink op.

Veel succes en plezier weer met knutsen !

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; de giethal
Peter

Vind het prachtig wat je aan het maken bent, vind industrie ook heel mooi op de baan.  :P
Re: Staalfabriek in aanbouw; de giethal
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; de giethal
Hallo Peter,

Mooie bouwvorderingen, en goed over nagedacht. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Zelfbouw vind ik toch altijd mooi, ook al lukt het niet in 1 keer. Je kan het dan altijd weer iets verbeteren.

Maar ga je het naderhand verweren ?
Want voegjes voor de stenen maakt het wel mooier.
Maar volgens mij komt dit ook wel goed.

M.vr.gr. Erwin
Re: Staalfabriek in aanbouw; de giethal
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; de giethal
Prachtige modelbouw hier! Erg leuk om te lezen hoe je dat doet. Ik ben absoluut fan van dit soort scratchbuild. Ga je volgen.
Re: Staalfabriek in aanbouw; de giethal
Dank heren voor de opbeurende woorden! Tony heeft helemaal gelijk dat het een hele toer is om de boel goed strak te krijgen. Het helpt ook niet mee dat de bouwdoos die ik als basis gebruik, niet de precisie in de afwerking heeft als ik gewend ben van de grotere bekende merken van onze oosterburen. Wie verzint het dat de basis van de giethal bestaat uit allemaal losse profielen die op drie losse strips gezet moeten worden in 'bakstenen' sokkels die bestaan uit vier losse deeltjes ieder? En dat moet je dan eigenlijk wat uitlijnen en aan elkaar lijmen met een lelijke gele plaat (gietvloer) die krom is? Afijn. Ik wilde toch wat anders, maar dan moet er dus flink bijgeknutst worden. So far so good, zal ik maar zeggen.

Aan de andere kant, superstrak hoeft het waarschijnlijk niet te worden: het wordt toch een vuile boel (geen zorgen, Erwin!) en in werkelijkheid wordt er tussentijds nogal eens wat gesloopt en gerepareerd aan dit soort gebouwen en installaties. Desnoods maskeer ik wat dingen door er leidingen langs te trekken of tegen een lelijke plek iets aan te zetten.
Ik blijf posten en vooral doorprutsen!

Peter