De zelf CAD/CAM gefabriekte wagentjes met blokvormen zijn af. Ze hebben een laatste veeg vuil gekregen en zo kunnen ze er wel mee door. Met een allegaartje aan koppelingen hebben ze op de hoofdbaan een rondje of wat gemaakt. Helemaal niet hun terrein, maar ik wilde weten of het spul niet gigantisch zou ontsporen, maar dat viel mee. Het ging zelfs helemaal goed.
Ik denk dat ik uitsluitend simpele beugelkoppelingen met Nem-schacht ga gebruiken. Voor de kortkoppelingen zit het allemaal net wat te star. Rijden gaat prima, maar er lijkt net wat meer beweging mogelijk met de meest simpele beugelkoppelingen. Ze hoeven alleen maar heen en weer, achter of voor een Köf of zoiets. Ik vraag mij af of ik daarmee nog ga rangeren met loskoppelen en weer vastmaken. Misschien wel, en dan zouden het voorste en achterste wagentje een andere koppeling kunnen krijgen. Dat is van later zorg.
Verder zat al een tijdje het plan in mijn hoofd om een klein seinhuis, een blokpost, langs het stukje paradespoor te zetten. Al zoekend naar leuke voorbeelden, stuitte ik op een site:
http://www.altmarkdampf.de/ met een heel verslag van een stuk spoorlijn met alle gebouwen en andere belangrijke eigenschappen. Wat een pret! Uit twee seinhuisjes ontstond in mijn hoofd een soort samensmelting.
Na een aardig aantal uurtjes had ik wat getekend in Inkscape dat misschien eens uitgesneden zou kunnen worden met de lasersnijder. De afmetingen van het huisje heb ik geschat van de hand van de foto's. En het werd toch wat klein; ik ben natuurlijk heel de tijd bezig geweest met grote fabrieksgebouwen en dan is 'gewone scenery' al snel klein. Dus misschien toch goed?
Maar: het werd een heel klein gevalletje van, Aaaah jammer, Petertje! Net niet...
De binnenmuren zijn 1,5 mm groter uitgevallen dan de buitenmuren, waardoor de hoeken erg kieren. Het is het gewoon net niet. Ik denk dat ik mij verrekend heb met het aanbrengen van de lipjes om de stukken in elkaar te passen. Overigens zijn de deuren ook maar net OK. Het lijkt haast de maatvoering van Faller uit de early days... 1:100.
Maar, potver, al zeg ik het zelf: dit gaat hem wel worden. Gewoon nog een beetje puzzelen met de tekeningen en dan nog een keer een stukkie karton opofferen. Dan komt het best voor elkaar.
Nou, de plaatjes zeggen meer dan alle praatjes.
Groet,
Peter