Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

U-vormige baan rond mancave

Gestart door stijn maandag 30 maart 2020, 09:27:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
U-vormige baan rond mancave
Lid sinds: 2019

offline
U-vormige baan rond mancave
Goede middag, in de Kerstvakantie begonnen met de bouw van m'n baan in m'n mancave beschreven in https://forum.3rail.nl/index.php?topic=74954.msg1333232#msg1333232.

Dat vlotte goed, maar uiteraard niet tot waar ik wilde geraken. Helaas dankzij de Corona crisis wel...

Plan was/is de baan in drie delen te bouwen:

1. het rechterbeen van de omgekeerde U met het rangeerstation
2. het linkerbeen met het kopstation
3. het schaduwstation in de dubbele helix

Het plan blijft zo, alleen heb ik via via een hoop rails bijgekregen wat fase 3 zal beïnvloeden.

Zoals beschreven in het andere topic bouw ik de baan op IVAR rekken van IKEA. In de inham zijn het op maat gezaagd planken die aan de muur hangen met winkelhaken (best lastig waterpas monteren op oude onregelmatige bakstenen). Op de liggen en planken met contactlijm 8mm kurk aangebracht om het geluid van de M-rails te dempen.

Ik heb m'n best gedaan alle kabeltje en decoders zo ordelijk mogelijk te monteren. Dit loonde... tijdens het testen maar 2 foutjes gevonden.

Momenteel zijn er 2 functies getest en werken volautomatisch gestuurd door Koploper:

1. Treinen laten rijden van / naar sporen 3,4,5 en 6 (1,2 kunnen we wel naartoe rijden, maar dan geraken we niet meer weg)
2. Kopmaken op sporen 5 en 6. Precis stoppen doe ik met lichtsluisjes van Azatrax.

Tijdens het testen bleken 2 wissels toch niet zo betrouwbaar meer te zijn. deze hebben we terug uitgebouwd en wachten nu tot de vervanging binnen komt. Dan kan het moeilijkste testen beginnen: flat shunting in het rangeerterrein.

Volgende problemen zijn er nog wel:

Loc valt altijd stil op driewegwissel (we rijden er dan wel zeer traag over). Op de Engelse wissels en op de rest van de baan echter geen enkel probleem.
De koppeling van een loc hangt wat laag om wagons aan te koppelen. Hiervoor ga ik nog een andere post aken in een ander forum.
M'n Thalys kent geen DCC en in Koploper kan een MFX loc maar 8 functies en ik heb er 12 nodig...
De lampjes van de wissels van de Littfinski wisseldecoder branden maar half zo krachtig als die van de oude K83 decoders van Marklin. Hiervoor Littfinski gemaild, maar nog geen antwoord gehad.

Groetjes, blijf gezond en hou afstand!

Stijn
Re: U-vormige baan rond mancave
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: U-vormige baan rond mancave
Hallo Stijn,

Dat wordt een behoorlijke baan, ik ben benieuwd wat je er allemaal van gaat maken. Ik wordt in ieder geval altijd blij van foto's met allemaal gekleurde draadjes! :P

De lampjes van de wissels voorzien van een eigen voeding, dan doen ze weer gewoon wat je wilt. Ik gebruik zelf ook LDT wisseldecoders en dat werkt prima maar die zijn niet bedoeld om ook lampjes te voeden. (zal er een schema bij doen hoe ik ze heb aangesloten)

Succes met bouwen!

Re: U-vormige baan rond mancave
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: U-vormige baan rond mancave
Citaat van: stijn op maandag 30 maart 2020, 09:27:42
Loc valt altijd stil op driewegwissel (we rijden er dan wel zeer traag over). Op de Engelse wissels en op de rest van de baan echter geen enkel probleem.
Is het een massa probeem of een prik probleem op de driewegwissel,
en is het met 1 loc, met alle locs of met een bepaald type loc?
Re: U-vormige baan rond mancave
Hallo Marcel,

OK, duidelijk, maar dat betekent dus aanpassingen in de wissel zelf?

Groetjes,

Stijn
Re: U-vormige baan rond mancave
Hallo Jan,

Het is volgens mij een puko probleem... het moment dat welke loc dan ook stilvalt is steeds met de sleper op dezelfde plaats op de wissel en in beide richtingen. De wissel ligt in m'n rangeeremplacement en daar ligt de snelheid dan ook zeer laag. Nu gaan ze met dezelfde snelheid over de Engelse wissels en daar zijn geen problemen en die hebben ook een niet al te beste reputatie.  In retrospect had die wissel daar uiteraard beter niet gelegen, maar ik heb de plaats ook niet om het nu nog anders op te lossen.

Nu vond ik dit artikel, wel in het Zweeds... http://mrr-tutorials.com/trackwork/marklin/trackwork_brand_marklin_justera_e.html
In de derde paragraaf beschrijft hij hoe je de voorlaatste puko kan verhogen met een plaatje van 3,5 x 3,5 x 0,5mm en dat dan de problemen weg zouden zijn...

Groetjes,

Stijn



Re: U-vormige baan rond mancave
Goede morgen,

ik heb op het forum gezocht naar info over de lampen van m-rail wissels op een lichttrafo aan te sluiten.
Heb ik het goed begrepen als ik het doe zoals in dit schema?

Massa van lichttransfo 6002 verbinden met Ecos massa
Gele draad lampje verbinden met geel lichttransfo 6002

Heb ik het goed begrepen?

Groetjes,

Stijn
Re: U-vormige baan rond mancave
die Zweedse meneer heeft ook een youtube-kanaal :arrow: https://www.youtube.com/user/marklinofsweden/videos


mvg,
Michel
Re: U-vormige baan rond mancave
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: U-vormige baan rond mancave
 @citaat @citaat

Het rechter plaatje geeft de juiste aansluiting weer. Zo zou het moeten werken mits de lampjes niet defect zijn..
Re: U-vormige baan rond mancave
Goede morgen,

Als ik het dus goed begrijp kan men de ringleiding dus uit drie draden maken:

Digitale rijstroom aka "rood"
Verlichting aka "geel"
Massa aka "bruin"

Groetjes,

Stijn

P.S. Voor wie dit de zoveelste keer is dat deze discussie plats heeft... Ik wil zeker zijn alvorens ik per ongeluk 6 decoders opblaas...
Re: U-vormige baan rond mancave
Dat klopt helemaal Stijn!

Je kan ook nog kiezen om nog een trafo erbij te zetten. Dan gebruik je van de huidige trafo de gele voor de wisseldecoders. En van de nieuwe trafo de gele voor de verlichting.
Nu staan die namelijk beide op 1 trafo. Het kan nu gaan gebeuren dat je alle wissellampjes heel even flauwer ziet gaan branden als een wissel omgaat omdat de trafo dan even veel spanning moet leveren.

Van die nieuwe trafo sluit je dan ook weer de bruine op de bruine van de huidige trafo aan.

Koen
Re: U-vormige baan rond mancave
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: U-vormige baan rond mancave
Hallo Stijn,

Je kunt zoveel stroomkringen maken als je zelf wilt of nodig hebt, elk met eigen doel/toepassing. Ik heb zelf bijvoorbeeld zes stroomkringen:

Digitale voeding van decoders. (seinen, wissels, enz.)
Voeding van mijn dubbelspoordeel linksom.
Voeding van mijn dubbelspoordeel rechtsom.
Voeding van mijn enkelspoor.
Voeding verlichting tbv gloeilampjes.
Voeding verlichting tbv LED's.

Elk van deze groepen heeft een voedingsdraad en een eigen nuldraad. :warning: Tevens zijn bij de aansluiting van deze stroomkringen op de baan alle nuldraadaansluitingen met elkaar verbonden. (ofwel de nul is bij alle groepen exact hetzelfde!)

Laat je niet verleiden om één enkele nuldraad te gebruiken voor alle stroomkringen die je gaat aanleggen. De stroom die iedere groep vraagt gaat retour door de nulleiding en van alle stroomkringen moet je dat optellen als je slechts één nulleiding gebruikt voor alles samen. Dat kan stiekem behoorlijk oplopen!

Re: U-vormige baan rond mancave
Citaat van: narwal op vrijdag 03 april 2020, 09:50:12
Laat je niet verleiden om één enkele nuldraad te gebruiken voor alle stroomkringen die je gaat aanleggen. De stroom die iedere groep vraagt gaat retour door de nulleiding en van alle stroomkringen moet je dat optellen als je slechts één nulleiding gebruikt voor alles samen. Dat kan stiekem behoorlijk oplopen!

Kan dat echt problemen geven? Ik gebruik standaard elektra installatiedraad dus 2,5mm massief koper.
De massa is wel alleen gecombineerd voor de baanspanning en wisseldecoders. Dat moet wel goed gaan denk ik.
De verlichting heb ik volledig gescheiden, dus ook weer apart koper voor spanning en massa.

Koen
Re: U-vormige baan rond mancave
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: U-vormige baan rond mancave
Hallo Koen (en uiteraard Stijn),

Kan een gezamenlijke nuldraad problemen geven? Dat is natuurlijk geheel afhankelijk van het aantal stroom vragende componenten. Bij een kleine baan met een paar treinen, een paar huisjes met verlichting zal dat niet gauw zo zijn. Ook dan is het voor de duidelijkheid wel handig als je toch ieder stroomkring zijn eigen nuldraad geeft. (de kosten van één draad meer voor een ringleiding kan nooit een argument zijn) Bijkomend voordeel van deze manier van indelen (scheiden van stroomkringen) is het verkleinen van de kans op vreemde onverklaarbare storingen. Een schakeldecoder zal in "rust" stand niet veel stroom vragen en schakelen van dit soort decoders gebeurd altijd commando na commando dus dat kan niet snel te gek gaan.

Als de baan al wat groter wordt, zoals Stijn zijn baan, moet je wel goed kijken wat je allemaal hebt en wat er in de toekomst misschien bij gaat komen. Er zitten veel wissels in zijn baan en als die allemaal een werkend lampje krijgen telt dat leuk op. Daarnaast misschien gebouwen en wegen met verlichting? Ook moeten er misschien lange passagierstreinen rijden met verlichting? En hoeveel gaan er tegelijk rijden?

Er zijn veel van dit soort vragen waar je van te voren beter een keer goed over kunt nadenken. (het is uiteindelijk gewoon een kwestie van het optellen van verbruikers in een stroomkring) Als je tijdens het bouwen je plannen bijstelt en uitbreidt vergeet je al gauw aan dit soort zaken te denken. Beter teveel stroomkringen (met eigen nuldraad) dan smeltende kabeltjes onder de baan!


Re: U-vormige baan rond mancave
Goede morgen,

Het leuke aan de hobby is voor mij het sturen van de baan met de computer, meerbepaald met Koploper, en dit zo precies mogelijk. Het stuk van de baan dat nu gebouwd is dient om treinen te rangeren (flat shunting), een dat begint aardig te lukken ... ik kom dus nergens meer aan...

https://youtu.be/T_cLW0VauVI

Groetjes,

Stijn
Re: U-vormige baan rond mancave
Goede morgen,

het is al een paar jaar geleden dat ik nog eens iets in m'n topic plaatste. Niet dat ik stil gezeten heb aan de baan... weliswaar aan een laag pitje. Maar het meeste wat ik deed doen jullie allemaal beter, dus was er weinig toegevoegde waarde.

Nu heb ik wel iets gebouwd wat ik nog niet veel tegengekomen ben en daarom deel ik dit graag: m'n Klimspiraalschaduwstation.

Ik zie graag naar m'n treinen, ook al rijden ze niet op de baan, en in een schaduwstation zie je ze niet staan. Ook had ik in de partij sporen die ik ooit gekregen heb zoveel 5100 rails waar ik geen blijf mee wist.

Ik heb dus een klimspiraal bedacht dat naar boven gaat en terug naar beneden. Je kan al de treinen er in zien: stilstaand als de baan niet werkt, bewegend als ze wel werkt.

Momenteel heeft de eerste trein er Koploper gestuurd doorgereden, maar ik gebruik ze nog niet... dat zal iets voor volgend weekend zijn.

Groetjes,

Stijn

1.jpg

2.jpg

3.jpg   
Re: U-vormige baan rond mancave
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: U-vormige baan rond mancave
Da's weer eens wat anders, een stijg- en daal-spiraal in één die niet bedoeld is om tot een ander niveau te komen, maar die bedoeld is als treinopslag :) .
En dan kan je wel zeggen dat anderen het toch beter doen, met dit concept ben je volgens mij de eerste hier en daarmee ook de beste :-) !
Re: U-vormige baan rond mancave
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: U-vormige baan rond mancave
Wat een origineel idee. Ik heb zoveel mogelijk mijn best gedaan om de spiraal uit het zicht te halen en er een grote berg omheen gebouwd. Jij benadert het volledig van de andere kant vanwege het rij- en kijkplezier.

Hoe veelzijdig wil je deze hobby hebben :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: U-vormige baan rond mancave
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: U-vormige baan rond mancave
Knap werk Stijn. :thumbup:
Ja ook ik kijk graag naar de (stilstaande) treinen in mijn schaduwstations.

Groet Michel
Re: U-vormige baan rond mancave
Bedankt voor jullie commentaren.

Momenteel gaat het klimspiraal inderdaad nergens naartoe.
En dat zal de komende tijd ook zo blijven.

Maar op termijn zou ik nog een plafondspoorlijn rond de mancave kunnen aanleggen.
Dat zou de laatste fase van het plan zijn.

Maar nu gaat de focus eerder naar de aankoop van rollend materieel en het tot in de finesse parametriseren ervan in Koploper.

Groetjes,

Stijn
Re: U-vormige baan rond mancave
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: U-vormige baan rond mancave
Indrukwekkend bouwwerk, Stijn! :eek: :thumbup:

Groeten,

Erik.