Het is helaas even stil gebleven in mijn bouwdraadje. Het oppimpen van de torpedowagen was een lekker overzichtelijk klusje, maar er moest nog wat getimmerd en gezaagd worden. Van de hoogbunkers moet een afrit naar de rest van het fabrieksterrein komen. Een gedachte was om dat spoor verdekt achter of bijna in de cokesfabriek te laten lopen, maar dat gaat domweg niet; de hoogte van de cokes ovens is niet voldoende en redenen om die op een soort platform te zetten, hoger dan nu, zou vrij onzinnig zijn.
Dus moet het erachter lopen en daar moet op zijn minst virtueel ruimte zijn voor de afvoer van de vers gebakken cokes. Ook vond ik de twee batterijen van 18 ovens nog steeds wat klein ogen. Konden er nog maar 18 bij; dan werd het totaal 54. Dat is nog steeds niet veel, maar het maakt meer indruk, smoelt beter. Het probleem is dat de kit van Walthers niet meer verkrijgbaar is Ik hoef ook alleen een voorkant, ovendek en alle pijpen.
Maar die laatste had ik al eens geprint. Als het nu eens zou kunnen de hele boel te printen? Daar ben ik wel even mee bezig geweest, aanvankelijk zonder tastbaar resultaat. Het moest eerst ontworpen worden en nog steeds kan mijn 3D printer maar een kubus van 10x10x10 cm aan. Maar met veel geduld en gepruts zijn er 3 delen uit de printer gekomen die na vele bewerkingen met allerlei middelen (warme lucht, dremel, handvijl, schuurpapier, plamuur en verf) redelijk voldoen. Van dichtbij is zichtbaar dat de kwaliteit minder is dan wat uit de bouwdoos komt.
Heel misschien laat ik het nog wel eens professioneel printen, ooit. Maar voor nu ben ik niet ontevreden. Eerst maar eens zien dat de cokesfabriek in zijn geheel afkomt!
Groeten,
Peter