Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

De baan van Trainhenk; verder met de baan. Echt waar!

Gestart door Trainhenk donderdag 21 januari 2016, 21:16:52

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: De baan van Trainhenk
 :thumbup: :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
-Henk:
Ziet er allemaal heel goed uit, veel suc6 en plezier bij het bouwen,   :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: De baan van Trainhenk
Gaat lekker Henk, mooi dat je het zichtbare gedeelte ook in k-rail uitvoert.

Je hebt al vele meters gemaakt, dit wordt een baan van respectabele afmetingen. :O
Ik snap nu trouwens ook waarom het ballasten je door het hoofd spookt, gezien de lengte wordt dit
een megaklus. 8o

succes, ik blijf je volgen.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
 @citaat

Als alles ligt ligt er tussen de 140 en 150 meter spoor.
Voor het ballasten ga ik gebruik maken van een ballasthulp (schötterhilfe: www.digitalcentrale.de).
Daarmee vul je in seconden een paar meter spoor met ballast.
Volgens mij had ik in jouw topic daar ook al melding van gemaakt.

 
Re: De baan van Trainhenk
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Trainhenk
150 meter spoor is niet misselijk Henk  :thumbup: :thumbup:
Je bent weer een aardig stukje verder met de bouw van je baan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2015

offline
Re: De baan van Trainhenk
Ik heb het even allemaal bekeken ziet er net uit Henk.

Alleen werkt de website die je gaf voor die ballasthulp niet.

Jurgen
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

online
Re: De baan van Trainhenk
Hallo Henk,

Bedankt voor je mooie update :thumbup: :thumbup:, alleen werkt de link ook bij mij niet die je heb geplaatst.

M.vr.gr. Erwin
Re: De baan van Trainhenk
 @citaat Hier de correcte link ===> klik
En hier een "Bauanleitung" (PDF)  ===> klak
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: De baan van Trainhenk
Budgetuitvoering,
met als voordeel dat je je eigen favoriete biermerk kunt gebruiken. :D
http://www.nproject.org/nl/ballasthulp.html
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van Trainhenk

Hoi Henk,

Om de een of andere reden je draadje "gemist" en maar eens doorgelezen.
Dat wordt een interessante baan  :thumbup:
Volger erbij  :P

Grtz Tony
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: nobody op zaterdag 29 april 2017, 09:36:35
Hier de correcte link ===>
En hier een "Bauanleitung" (PDF)

Dank je wel Wim

@ikke650 en Jurgie,
Ik zie nu dat ik een tiepfaut heb gemaakt; het is centrale met een Z (zentrale)

Citaat van: ddwHans op zaterdag 29 april 2017, 11:29:15
Budgetuitvoering,
met als voordeel dat je je eigen favoriete biermerk kunt gebruiken. :D

Nu plaats je mij voor een duivels dilemma; Geef ik mijn bierviltje van mijn favoriete biermerk op voor een ballasthulp of niet?
Overigens staat op nproject.org het juiste flesje en wordt het juiste viltje gebruikt.  >:-D

Citaat van: Tony op zaterdag 29 april 2017, 11:38:42
Volger erbij  :P

Dank je Tony.
Re: De baan van Trainhenk
-Henk:
Heb heel je topic nog eens doorgenomen, maar kon nergens een baanplan terugvinden.
Is het mogelijk om er een te plaatsen?
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Jørg,

Dit geeft een aardig idee: KLIK: treinbaan Trainhenk

Er zijn her en der wel wat kleine aanpassingen gedaan maar op hoofdlijnen klopt het plan nog wel.
Re: De baan van Trainhenk
-Henk:
Heb het plan eens goed bekeken, dank  :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
De houten platen zijn op een stuk na beplakt met blauwe platen en de rails is er op uitgelegd.
Er zijn nog wat hiaten, zo moet ik nog twee kruiswissels hebben maar komende zaterdag is Houten en dan kan ik niet ivm een opleiding die ik volg en daarvoor zit ik de hele dag in Utrecht.
De rails is door mij uitgelegd en nadat ik tevreden was heb ik er een viltstift langs gehaald.
Dit is op de eerste foto wel te zien waar een kruis- en een gewone wissel horen te liggen.
De rails wordt straks weer verwijderd en de platen worden, behalve op de plekken waar rails ligt, voorzien van een vage kleur bruine verf van de Action.
Zodra dat gedaan is ga ik neopreen-band voor de rails plaatsen en daarna de rails er weer op.
Doordat de rails uitgetekend zijn en de blauwe plaat onder de rails niet geschilderd wordt kan ik straks zonder problemen het band plakken en de rails plaatsen.
Ook heb ik nu, na veel schuiven en proberen, een goede overgang tussen de linker- en de rechterkant.
Uiteraard wordt dit opgelost met een dubbele brug (zie foto 4-sized.....) met mooie pijlers en een ravijn, etc. maar dat is van latere zorg.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
En deel 2:
Op een paar foto's staan witte vellen papier.
Ik had de rails al uitgelegd voordat ik de blauwe platen ging plakken.
Dus rails uitleggen en vel wit papier onder de rails, uitgetekend en vastgezet met schilderstape.
Vervolgens rails verwijderd, aan een kant het schilderstape losgehaald en vel papier omgeslagen.
Blauwe platen geplakt en vel papier weer terug, schilderstape aan de andere kant losgehaald en de volgende blauwe plaat.
Zo hield ik de wissels exact op de gewenste plaats.
Nu nog de witte vellen papier weghalen en de wissels op de blauwe plaat aftekenen.
Het laatste stuk heb ik nog niet gedaan omdat daar de draaischijf met lokloods komt en niet precies weet hoe groot dit gaat worden.
Voorlopig ben ik uitgegaan van de maten die in de Marklin-catalogus staan maar het is geen gegeven dat dat ook de exacte maten van mijn draaischijf zullen worden omdat ik toch voor een ander merk zal kiezen.
Ik vindt de draaischijf van Marklin niet mooi (genoeg).
Welke het wel gaat worden weet ik nog niet maar ik volg hier een of paar draadjes over draaischijven.

Op de laatste foto zien jullie een flexrail die nogal beschadigd is.
Ooit heb ik van een (oud)collega 9 flexrails gekregen maar deze is zo brak dat ik hem ga gebruiken om een paar ontbrekende passtukjes te maken.


 
Re: De baan van Trainhenk
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dat wordt een flinke baan Henk, jij hebt dit weekend dus ook in de treinen kamer de nodige uurtjes kunnen maken  :)

Slim om de baan af te tekenen zodat je de rails precies op de juiste plaats kunt leggen.


mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van Trainhenk

Je hebt aardig wat (rail)meters gemaakt, Henk  :thumbup:

Sla niet teveel verf van de action in, die veroudert snel en wordt "brokkelig"  :?

Grtz Tony
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dank voor de tip Tony. :thumbup:

Ik ga pas kopen als ik het ga gebruiken dus de kans dat het langer dan een week bij mij blijft staan is erg klein.
Ik zal ook kijken of er op het blik een produktiedatum staat en een "recent" blik kopen.
Re: De baan van Trainhenk
-Henk:
Heb weer kunnen genieten van je update, mooi verloop van je baan met vloeiende bochten,  :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dank je wel Jørg.

Vooral het stuk links van de brug was flink puzzelen om dat goed voor elkaar te krijgen maar ik ben nu erg tevreden met het resultaat.
Re: De baan van Trainhenk
peterke33
gast

Re: De baan van Trainhenk
Hoi Henk

Je gaat lekker met je baan, mooi hoe je alles aanpakt  :thumbup: :thumbup:
Ben erg benieuwd naar de verdere vordering van je sporen leggen.  :)
Re: De baan van Trainhenk
-Henk:
Ben even gaan terugkijken op de foto's links van de brug, dat heb je idd mooi aangepakt,  :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: Trainhenk op zondag 14 mei 2017, 16:16:06
Ooit heb ik van een (oud)collega 9 flexrails gekregen maar deze is zo brak

Brak, noem je dat zo?
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dag Jan,

Ja, de kopse kanten zijn nog erger.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Gisteren de Dremel in de brakke flexrail gezet en passtukjes gemaakt.
Een stukje van 90mm gemaakt en daarmee twee stukjes van 45 mm op die weer ergens nader ingezet konden worden.
Nog twee andere stukjes van 90mm gemaakt en de baan is weer redelijk kompleet.

Nav de complimenten van Jorg toch nog eens een keer naar desituatie links van de bruggen (er komen er twee) gekeken.
De bruggen liepen van rechts naar links naar elkaar toe en dat zat mij toch niet lekker.
Dus kijken proberen denken kijken proberen denken en ik heb nu de definitieve oplossing gevonden.
De gebogen wissel is een positie naar links opgeschoven en de buitenbocht is met twee R2 bochten en bocht 2234 paasend gemaakt.
Daardoor schoof het achterste spoor wat naar achteren en ziet het er nu goed uit.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

online
Re: De baan van Trainhenk
Hallo Henk,

Ziet er allemaal netjes uit.E :thumbup: :thumbup:
En ben benieuwd hoe je de brug gaat plaatsen.

M.vr.gr. Erwin
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Trainhenk
Zo, eens even het hele draadje door gelezen.
Indrukwekkende gebeuren.
Ga dit vanaf nu natuurlijk volgen.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: ikke650 op maandag 22 mei 2017, 18:04:05
En ben benieuwd hoe je de brug gaat plaatsen.

Dag Erwin,

Een vraag over de brug kan ik natuurlijk van jou wel verwachten.  :D

Nog even een foto van de situatie erbij gepakt.

Aan de onderkant zie je verbinding van het schaduwstation (waar dat dioramaatje op staat).
Daar komt een houten overkapping over heen zodat de treinen daar uit het zicht kunnen rijden.
Mijn uitgangspunt is om geen C-rails in het zicht te hebben en dit gaat bijna helemaal lukken.
Op een andere plek in de baan zal dat wel gaan gebeuren maar probeer ik de rails zoveel mogelijk in te bedden.
Op het dak van de overkapping komen dan de peilers die naar de twee bruggen zullen gaan lopen.
De peilers zullen (gedeeltelijk) in het water komen te staan en links en rechts van de peilers zal de rotswand redelijk steil omhoog gaan lopen.
Misschien wel zelfs in een soort van halve O-vorm om een goede aansluiting op de brug te krijgen.
De houten plaat waar nu een brug op ligt zal uiteraard verdwijnen.

Citaat van: iTom op maandag 22 mei 2017, 20:34:47
Indrukwekkende gebeuren.
Ga dit vanaf nu natuurlijk volgen.

Dank je Tom, je begrijpt natuurlijk nu waarom ik zo geinteresseerd was in je potje Mod Podge.
Zal wel nog een tijdje duren voordat ik dit ga maken want ik moet nog een hoop rails aansluiten op de terugmelders en de voeding en dat krijgt voorrang boven de scenery.
Tevens moet het hele zaakje tzt in iTrain ingevoerd worden.

Alle volgers:
Ik had gemeld dat ik de blauwe platen zou gaan verven maar na ampele overweging toch besloten om eerst de helix voor niveau 3 en 4 te gaan maken.
Daar heb ik nog een plaat hout voor liggen dus dat ruimt dan weer lekker op.
Dan heb ik voor mijzelf ook een beter beeld hoe alles er uit gaat zien.
Dit heeft tot gevolg dat ik de komende weken wat minder actief met mijn draadje zal zijn waarbij ook de weersvooruitzichten een rol zullen spelen.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van Trainhenk
Hi Henk,

Na mijn bezoek aan jou ben je toch al heel aardig opgeschoten.

groet
Harald
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
 @citaat
Dan je Harald, maar het gaat mij eigenlijk nog niet snel genoeg.
Ik had eigenlijk gehoopt voor de zomer de rails volledig aangesloten te hebben maar dat gaat niet meer lukken.
Daarvoor is het teveel.

Maar goed, stug doorgaan en volhouden.
Re: De baan van Trainhenk
peterke33
gast

Re: De baan van Trainhenk
Henk

Mooi bezig hoor, het gaat mooi worden die brug daar  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Heeft iemand wel eens een klapwissel van K-rails gemaakt?
(Een wissel zonder aandrijving die van een kant open gereden wordt?)
Het zal wel iets met een veertje worden maar ik weet nog niet goed hoe.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van Trainhenk
De wissels worden toch altijd "gewoon" open gereden ?

groet
Harald
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
 @citaat
Klopt maar ik wil daar geen wisselhandel hebben en ik gebruik K-rails.
Als de wissel dan open gereden wordt veert de wisseltong niet terug en blijft dus halverwege hangen.
Een trein uit tegenovergestelde richt zal daar dus ontsporen.

Op de foto zie je de rijrichting (rode pijlen).
In de blauwe cirkel zit normaal gesproken de wisselhandel en die wil ik er niet op hebben.
De wissel staat standaard op afbuigend; dus van onder naar rechtsboven.
Een trein die van rechtsboven naar linksonder rijdt rijdt de wissel open en door het ontbreken van de wisselhandel zal de wissel blijven hangen.
Een trein van onder naar rechtsboven zal dus ontsporen tenzij ik er voor zorg dat de wissel weer in de goede positie wordt gezet.
Daarbij vondt ik het dan niet nodig om deze wissel van een aandrijving te voorzien.
Re: De baan van Trainhenk
Gerrit-1959
gast

Re: De baan van Trainhenk
Hallo Henk,

Een veertje lijkt mij voldoende. Het is meer, dat de veer niet teveel spanning op de tong moet hebben. Dat zal een kwestie van uitproberen zijn.
Wil jij de zaak onder de tafel hebben?
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Trainhenk
Henk, ik zou daar toch een aandrijving doen, voor ? 16,95 koop je in Houten een laatste nieuwe versie aandrijving en voorkom je een hoop ellende. Daar zou ik persoonlijk wel ? 16,95 voor over hebben.
Je zou ook het lipje wat aan het handeltje van de handbediening er in kunnen laten zitten denk ik maar als dat er per ongeluk uitschiet...... dan is ? 16,9 voor mij de juiste keuze.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: Gerrit-1959 op dinsdag 23 mei 2017, 20:13:16
Wil jij de zaak onder de tafel hebben?

Dag Gerrit,

Dat klopt; servo-aandrijving.
En op deze plek kan wel een servo-aandrijving maar het is niet een van de meest praktische lokaties.
Vandaar mijn wens voor een klapwissel.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van Trainhenk
Hi Henk,

Het originele mechanisme met veertje kan je gewoon laten zitten een aandrijving is dus echt niet nodig.

groet
Harald
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De baan van Trainhenk
Beste Henk,

Bij de Märklin wissels veert het wisseltongebeuren t.o.v. de interne aandrijving, dus kun je hem altijd open rijden vanaf de "stompe" kant (oals ze dat bij iTrain noemen) of van de samenvoegende aansluitingen zoals ik het zou willen noemen.

De wisseltongen komen dus altijd terug in de beginstand, ik kan me een beetje voorstellen dat de interne aandrijving wat gaat bewegen, dus die moet je dan met een gemodificeerde handbediening fixeren.

Groet, Anne W
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Vandaag een blauwe Benelux Hondenkop van Piko gekocht bij Harlaar.
Was nog een tientje goedkoper dan op de website.
Re: De baan van Trainhenk
Mooie nieuwe aanwinst Henk, ik heb ze ook buiten op de tafel zien liggen, altijd leuk als ze in de aanbieding zijn!
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De baan van Trainhenk
Henk,

Mooie aanwinst vooral de blauwe kleur is heel mooi. :thumbup:
Heel veel rijplezier toegewenst. :)
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: De baan van Trainhenk
Die benelux ziet er prachtig uit, veel plezier met de aankoop. Ik heb wel veel zien liggen maar de Marklinspullen waren niet echt van een uitverkoopprijs. Zodoende heb ik alleen maar wat stukjes k-rails gekocht want met lege handen weggaan kan niet. :)
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

online
Re: De baan van Trainhenk
Hallo Henk,

Een mooie nieuwe aanwinst. :thumbup: :thumbup:
Hier ga je nog veel plezier mee beleven.

M.vr.gr. Erwin
Re: De baan van Trainhenk
-Henk:
Veel plezier en suc6 met deze prachtige set,  :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van Trainhenk

Mooie slag geslagen, Henk  :thumbup:

Grtz Tony
Re: De baan van Trainhenk
Mooi treinstel, Henk.
Nog even de te grote pantografen vervangen door ===> klik
Of die van Rivarossi: Set van twee panto's art.nr.  HR 2361/04
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Iedereen bedankt voor de fijne reacties.

Wim,
Ik heb de link op beneluxspoor.net bekeken maar het is in verhouding een stevige prijs voor twee pantografen tov mijn aankoopprijs.
Daarbij kon ik geen winkel of webshop vinden die ze te koop aanbiedt maar ik vermoed dat EFM (Erwin) op Beneluxspoor.net Treinenshop Erwin Emmen is?
In ieder geval voldoende stof tot nadenken want het hakt nu behoorlijk in het budget.
Ja ik weet het, had je de trein ook maar niet moeten kopen maar ja hij lag daar zo mooi.....
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van Trainhenk
Hi Henk,

Ondanks dat het niet mijn "smaak" is toch een heel mooi treinstel.
Zelf heb ik een oudere groene Piko versie uit nostalgie.

groet
Harald