Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

aansluiting baan

Gestart door overmarsmarinus maandag 30 december 2024, 20:12:46

aansluiting baan

aansluiting baan
Een goede dag.  Nu ik vrije tijd voldoende heb zou ik graag met een spoorbaan beginnen. Ik heb helaas nog niet veel ervaring hierin. Ik zag een leuke baan en hier heb ik een vraag over. Hoe sluit je deze 2 banen op elkaar aan. Ik zie op de tekening hier niets over staan ( op foto 2  die baan komt onder de eerste ) Wie kan mij helpen. Ik werk met marklin C rails. met vriendelijk groet Leo Overmars
Re: aansluiting baan

Haal linksonder eens een railstuk uit de baan. En schuif in je gedachten dan het onderste plaatje erin.

lijkt of er nog een tekening ontbreekt

lijkt mij ook maar heb geen idee wat  Ik hoop dat iemand het kan oplossen

Windhoven

Waar heb je de tekeningen gevonden? Is een goed punt om te beginnen met zoeken naar de (mogelijk) missende.

Blijkt post #263 te zijn in het topic 'Baanontwerpen voor iedereen. (graag alleen ontwerpen ,discussies op eigen topic)'.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Er zijn een hoop boeiender ontwerpen dan dit; mijn advies: kijk nog even verder!
Wat voor ruimte heb je beschikbaar?
Met name "Lapjeskat" heeft de afgelopen tijd een hoop interessante baantjes gepost.

@citaat Eens! Wat maakte dat uit het hele topic met baanontwerpen juist dit baantje eruit sprong?

Het eerste plaatje van de ontwerpen biedt slechts simpel rondjes rijden. Natuurlijk kan er een keerlus aangefabriekt worden, maar dat maakt dit ontwerp toch niet veel beter.

Als je echt iets wilt met modelspoor, ga eerst eens rustig bedenken wat je aanspreekt: thema, tijdperk, periode... En als dat allemaal echt niet uitmaakt en je wilt gewoon een beetje spelen met wat er maar voorhanden is, dan zou ik me met een baanontwerp niet echt gaan vermoeien. Leg wat rails op een plaat en kijk eens hoe het uitkomt. Is er nog extra ruimte, dan koop je wat rails erbij. Het wordt vanzelf wel wat, of niet, maar dan ben je wat ervaringen rijker en heb je meer gevoel gekregen bij wat wel en niet werkt.

Groet,

Peter

Bedankt hiervoor   Maar mijn ruimte is beperkt   135 bij 300.  Hiervoor zoek ik een mooi plan. Ik heb niets met oude stoomtreinen maar het modernste materieel wat er is . Ik heb lapjeskat bekeken mooie banen maar hier heb ik geen ruimte voor.  Heeft iemand bij mijn afmeting iets leuks?  gr

BLIJ dat ik analoog RIJ

En deze (klikkie) dan?
Afmeting 122x244 dus je houdt nog ruimte over. Je kan dit plan nog iets oprekken en anders zou je bv nog kunnen kiezen voor extra stationssporen.

@citaat Een klein baantje met modern spul vind ik niet zo makkelijk.
Althans, het wordt dan snel een veredeld tram- of metrobedrijf. Dat kan natuurlijk. Je kunt kiezen voor een gelikte stadsomgeving (ZuidAs) met sprinters en dergelijke.

Daar zou zelfs misschien een plekje kunnen zijn voor een kort recht 'paradespoor' waar een intercity of TGV of ICE voorbij kan komen tussen de gebouwen. Een kruisingsstation met verschillende niveaus is wellicht ook een oplossing.

Het lastige is dat modern materieel vaak langer is en gebruik moet maken van wijde bogen en slanke wissels. Dat vreet ruimte. In vroeger tijden was dat anders en dat kun je gebruiken door op een klein oppervlak toch nog wat geloofwaardigs neer te zetten.

Een ICE door R1 bogen te zien wurmen, doet mij pijn aan de ogen. Een tenderlocje met korte rijtuiges en een paar goederenwagonnetjes kan het nog wel aan. Maar ja, dat zoek je niet.

Ik zou zeggen, bekijk eens foto's en Google Earth voor inspiratie voor stations en spoorlijnen in verstedelijkt gebied en bedenk wat voor geloofwaardige 'uitsnede' uit de werkelijkheid te realiseren valt. Een landschap met hoogbouw maakt dat je krappe bogen wel kunt wegmoffelen.

Groet,

Peter