Deze week achterstallig leeswerk op het forum gedaan en ik heb weer leuke dingen gezien en gelezen.
Vanmiddag na 5 weken weer eens naar zolder om verder te gaan met mijn baan.
Dan kom je boven, je kijkt rond en denkt.... waar zal ik mee beginnen:
- klapwissel verbeteren; ik daar nog wat ideeën over.
- terugmelddraadjes en voedingsdraadjes solderen; ik heb er nog een paar te doen.
- ik heb nog geen beeld hoe groot mijn draaischijf zal gaan worden en ik heb in augustus in Houten een draaischijf voor ? 13,-- gekocht.
dit is een bouwpakket en het is zeker niet gezegd dat dit de definitieve draaischijf wordt maar ik krijg wel een beeld van de grootte.
- enz. enz.
Uiteindelijk besloten om met de draadjes verder te gaan, ik wil ook wel eens een keer een stukje gaan rijden.
Dus soldeerbout klaargezet, tangetjes en schroevendraaier gepakt, draad gezocht en aan de gang.
Bij het een eerste doorvoergaatje boren ging het gelijk al mis.
Na een omwenteling zat het neopreen al om mijn boortje en een flinke hap uit het neopreen.
Zie de foto geboord.
Nog niets aan de hand, dit gedeelte verdwijnt straks in de berg. De paradeberg.
Dus nadenken over een oplossing en die heb ik gevonden in de verbetering van mijn klapwissel.
Daar ga ik een wattenstaafje, zonder de watten, gebruiken voor een betere geleiding.
Het neopreen onder de rails bestaat uit twee stroken dus ik heb een wattenstaafje, zonder de watten, gepakt en in de spleet geduwd.
Zie foto wattenstaaf.
Vervolgens boven het neopreen afgeknipt en een gaatje geboord.
Zie foto wattenstaaf geknipt.
En de draad er door heen.
Zie foto wattenstaaf met draad
Werkt prima!
En als laatste een foto van de voeding.
Hier geen wattenstaaf oplossing want het ligt in de berg.
De metalen raillasjes vervang ik door Piko SL-11 plastic raillasjes met isolatiestukje.
Ik heb ook van Fleischmann liggen maar die zijn grijs van kleur en de lasjes van Piko zijn doorzichtig en dat vindt toch mooier.
Bijkomend voordeel is dat ze maar de helft kosten.
Doordeweeks nu werken en leren voor budgetcoach; mijn volgende opleiding.
Deze hoop/moet ik binnen een half jaar afronden.
In het weekend dan hoop ik tijd voor de treinbaan te hebben alhoewel dat volgend weekend niet gaat lukken.
Zaterdag laatste bijeenkomst van de cursus budgetcoach en daarna door naar Brunssum om te klussen bij mijn zoon en mijn kleinzoon weer te zien.