Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

De baan van Trainhenk; verder met de baan. Echt waar!

Gestart door Trainhenk donderdag 21 januari 2016, 21:16:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De baan van Trainhenk
Ben den Hollander
gast

Re: De baan van Trainhenk
-Henk:
Das zeer goed nieuws, je dagen zullen wel beter gevuld zijn,  :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van Trainhenk
Hi Henk,

Da's een goed bericht.
Vast en zeker ook leuk werk, ooit ook eens zo iets gedaan alleen elke keer s'ochtends vroeg naar Brussel en late middag weer terug.

groet
Harald
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Trainhenk
Henk, gefeliciteerd.
Maak er wat van want dan zal je zeker slagen, je bent door je langdurige situatie in de WW dubbel gemotiveerd om weer aan de slag te gaan. Ik weet daar alles van, zelf ook werkeloos geweest, en na 15 jaar mijn brood op de markt te hebben verdient was er alleen nog maar een faillissement als oplossing, ik was toen bijna 50 dus ook niet een aantrekkelijke leeftijd voor een werkgever. Vond toch vrij snel een baan omdat ik het verdomde om van de bijstand te leven. Heb na mijn 50e nog een leuke carriere weten op te bouwen waar door we nu van een fijn leven kunnen genieten.
Wens je alle succes van de wereld en geloof me, je gaat dan heel anders naar de dingen kijken en beleven, alleen dat snapt niet iedereen.
Poeh, geef toch wel veel van mijzelf nu bloot. :O
Re: De baan van Trainhenk
Ben den Hollander
gast

Re: De baan van Trainhenk
Hallo Henk,

Dat is fijn nieuws voor je, veel plezier met je nieuwe baan.

Gr.
Piwie.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van Trainhenk

Succes met je nieuwe baan, Henk  :thumbup:

Grtz Tony
Re: De baan van Trainhenk
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dat is fantastisch nieuws. Het geeft iig wat rust. Succes met de baan.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De baan van Trainhenk
Henk,

Ook namens mij gefeliciteerd met je nieuwe baan. :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
Ben den Hollander
gast

Re: De baan van Trainhenk
Henk

Een hele dikke proficiat met je nieuwe baan, en wens je heel veel succes toe.  :thumbup: :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

online
Re: De baan van Trainhenk
Hallo Henk,

Dat is goed nieuws, vooral als je er eigenlijk niet meer op rekent.

Wil je ook bij deze veel succes wensen met je nieuwe baan. :thumbup: :thumbup:

En zie ik je eventueel zaterdag ?
heb nog wat voor je. :P

M.vr.gr. Erwin
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Iedereen bedankt voor de felicitaties.
Wordt zeer op prijs gesteld.  :thumbup:

Wellicht zie ik jullie zaterdag in Houten.

Re: De baan van Trainhenk
Ben den Hollander
gast

Re: De baan van Trainhenk
-Henk:
Komt in orde,  :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van Trainhenk
Hi Henk,

Tot zaterdag.

groet
Harald
Re: De baan van Trainhenk
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Trainhenk
Hoi Henk,

Ik lees net het goede leuke bericht dat je weer aan het werk kunt  :thumbup: :thumbup:
Lijkt mij best een leuke job, de kids van en naar school brengen.

Je gaat ook lekker hard met je rollen neopreen, straks kun je met het busje voldoende meenemen voor je gehele baan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
 @citaat
Dank je wel Peter.
Ik zie er ook naar uit.
Moet wel even mijn taxipas halen en dat is nu hard leren.
Bij het CBR moet ik zowel theorie- als praktijkexamen doen.
Beiden moeten voor 1 oktober a.s. gerealiseerd zijn.
Re: De baan van Trainhenk
Ben den Hollander
gast

Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: iTom op zondag 20 augustus 2017, 01:04:51

........ en geloof me, je gaat dan heel anders naar de dingen kijken en beleven......


Ja, de wekker zetten en weer in de file staan......  :P
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van Trainhenk

Succes met het leren gewenst, Henk !

Grtz Tony
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 25 augustus 2017, 07:15:08
Ja, de wekker zetten en weer in de file staan......  :P

Klopt, maar dan wel betaald.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Gisteren op Houten gekocht:
K-rails R2 (2231)
Van Dapol een bouwkit draaischijf.
en van Peco plastic raillasjes (SL-11)

De draaischijf bevat erg veel gietrestanten die je er met een mesje af moet halen (krabben, snijden).
Maar ja voor ? 13,-- kan je dat verwachten.
Doel is om een beeld te krijgen hoe de draaischijf straks in het baanplan valt.
Ik had wel wat op papier uitgetekend maar had voor mijzelf nog geen goed beeld.

Met de Peco plastic raillasjes (? 3,50/12 stuks) ga ik de scheidingen maken voor de bezetmelders.
Ik heb ze ook van Fleischmann maar die zijn wat duurder (? 4,80/12 stuks).
Eerst maar even testen en dan een keuze maken.
Kwaliteit gaat bij mij voor de prijs.

En de rails.... tja waar ga ik die voor gebruiken?

In ieder geval, alles gaat voorlopig de kast in.
Ik moet eerst studeren en dat heb ik gisterenmiddag en -avond weer gedaan.
Vandaag de examenroutes gereden om te zien of ik de weg in Amsterdam nog weet.
Ik heb er 5 en die moet ik blind kunnen rijden.
Ben niet ontevreden.
Ook op het forum zal ik de komende tijd wat minder snel of niet reageren.
Lekker rustig voor jullie.
Re: De baan van Trainhenk
Ben den Hollander
gast

Re: De baan van Trainhenk
-Henk:
Leuk om je gisteren nog een hele poos met je heb kunnen praten,  :thumbup:
Spijtig dat je die kruiswissel niet hebt kunnen kopen, maar volgende keer wellicht beter.
Veel suc6 met de komende job en het uittesten van je trajecten.
De posters voor Peter zitten veilg opgeborgen in een grote enveloppe en worden overhandigd bij de eerstvolgende ontmoeting of op de stamtafelbijeenkomst.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Vergeet ik nog helemaal te melden.
Ik heb een klapwissel gemaakt.
Gebruikte onderdelen:
- een wissel; hier is de plastic aandrijving vanaf het schakelaartje naar het einde van de wisseltongen gesloopt.
- een veertje uit een balpen
- een stukje hoekprofiel
- een paperclip
- een sluiting van een broodzak

Ervaringen:
de volgende keer een dikke groten paperclip gebruiken.
een kleine paperclip vind ik niet stevig genoeg.
Re: De baan van Trainhenk
Ben den Hollander
gast

Re: De baan van Trainhenk
Als je het originele handheveltje had laten zitten was het ook een klapwissel geweest: na berijden valt deze terug in de oude stand....... ;)
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Ben,

KLIK:

En een grootspoorfoto waarop te zien is dat de wisselhandel aan het einde (of aan het begin zoals je wilt) van de wisseltong zit.
Re: De baan van Trainhenk
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Trainhenk
Hoi Henk,

Succes met studeren, maar op zijn tijd moet je ook even ontspannen en daar is de hobby weer voor.

Veel plezier met je aankopen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van Trainhenk

Hoi Henk,

Het lijkt me toch verstandiger om je examenroutes niet blind, maar met de ogen open te oefenen  B)

Grtz Tony
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
 @citaat
Ik heb een examinator en mijn instructeur achterin zitten.
Dat moet goed komen!  :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Ik ben geslaagd voor mijn taxipas!
Ik ben dus met ingang van vandaag gediplomeerd taxichauffeur.

Vanavond met moeders een klein feestje vieren en dan verder met de volgende opleiding.
Verder maar eens bijlezen op het forum want daar ben ik de afgelopen vijf weken niet op geweest.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dat is mooi Henk, het leren op latere leeftijd is toch altijd een opgaaf.
Gefeliciteerd met het diploma, moet je nu ook nog een cursus volgen om overal de weg te vinden en EHBO.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
 @citaat
Dank je wel Tom
voor de weg vinden hebben we tegenwoordig jou twee keer, TomTom. :mrgreen:
Eenvoudige EHBO-cursus heb ik al gehad.
Re: De baan van Trainhenk
Ben den Hollander
gast

Re: De baan van Trainhenk
-Henk:
Een dikke proficiat met je behaalde taxipas,  :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
Ben den Hollander
gast

Re: De baan van Trainhenk
Henk

Een dikke proficiat met het behalen van je pas, wens je alvast veel succes  :thumbup: :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Trainhenk
Gefeliciteerd Henk, 5 weken niet op het forum  8o dan heb je een hoop in te halen ( is ook een soort studie  :) ).


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

online
Re: De baan van Trainhenk
Hallo Henk,

Van harte met het behalen van beide cursussen.  :thumbup: :thumbup:

En je heb dan inderdaad veel in te halen.

Succes met je volgende cursus.

M.vr.gr. Erwin
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van Trainhenk

Proficiat, Henk !

Het belangrijkste is binnen  :thumbup:
Dat zal een hele opluchting zijn  :P

Grtz Tony
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: De baan van Trainhenk
-Henk,
Deze "mijlpaal" is binnen, zeggen we dan hier! Maar heel fijn dat er in NL slechts 'KM' palen zijn , anders duurde het nog langer.
Gefeliciteerd met jouw "RIJBEWIJS"-diploma!  :thumbup: :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Deze week achterstallig leeswerk op het forum gedaan en ik heb weer leuke dingen gezien en gelezen.

Vanmiddag na 5 weken weer eens naar zolder om verder te gaan met mijn baan.
Dan kom je boven, je kijkt rond en denkt.... waar zal ik mee beginnen:
- klapwissel verbeteren; ik daar nog wat ideeën over.
- terugmelddraadjes en voedingsdraadjes solderen; ik heb er nog een paar te doen.
- ik heb nog geen beeld hoe groot mijn draaischijf zal gaan worden en ik heb in augustus in Houten een draaischijf voor ? 13,-- gekocht.
  dit is een bouwpakket en het is zeker niet gezegd dat dit de definitieve draaischijf wordt maar ik krijg wel een beeld van de grootte.
- enz. enz.

Uiteindelijk besloten om met de draadjes verder te gaan, ik wil ook wel eens een keer een stukje gaan rijden.

Dus soldeerbout klaargezet, tangetjes en schroevendraaier gepakt, draad gezocht en aan de gang.
Bij het een eerste doorvoergaatje boren ging het gelijk al mis.
Na een omwenteling zat het neopreen al om mijn boortje en een flinke hap uit het neopreen.
Zie de foto geboord.
Nog niets aan de hand, dit gedeelte verdwijnt straks in de berg. De paradeberg.
Dus nadenken over een oplossing en die heb ik gevonden in de verbetering van mijn klapwissel.
Daar ga ik een wattenstaafje, zonder de watten, gebruiken voor een betere geleiding.

Het neopreen onder de rails bestaat uit twee stroken dus ik heb een wattenstaafje, zonder de watten, gepakt en in de spleet geduwd.
Zie foto wattenstaaf.
Vervolgens boven het neopreen afgeknipt en een gaatje geboord.
Zie foto wattenstaaf geknipt.
En de draad er door heen.
Zie foto wattenstaaf met draad
Werkt prima!
En als laatste een foto van de voeding.
Hier geen wattenstaaf oplossing want het ligt in de berg.

De metalen raillasjes vervang ik door Piko SL-11 plastic raillasjes met isolatiestukje.
Ik heb ook van Fleischmann liggen maar die zijn grijs van kleur en de lasjes van Piko zijn doorzichtig en dat vindt toch mooier.
Bijkomend voordeel is dat ze maar de helft kosten.

Doordeweeks nu werken en leren voor budgetcoach; mijn volgende opleiding.
Deze hoop/moet ik binnen een half jaar afronden.
In het weekend dan hoop ik tijd voor de treinbaan te hebben alhoewel dat volgend weekend niet gaat lukken.
Zaterdag laatste bijeenkomst van de cursus budgetcoach en daarna door naar Brunssum om te klussen bij mijn zoon en mijn kleinzoon weer te zien.
Re: De baan van Trainhenk
Ben den Hollander
gast

Re: De baan van Trainhenk
-Henk:
Een slimme oplossing met die wattestaafjes, ik heb eerst de gaten in het hout geboord alvorens de isolatie er op te leggen, dan met een breekmesje een snee in het isolatiemateriaal gemaakt om de draden er door te steken.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Trainhenk
Ik gebruik ook neopreenband maar geen probleem met gaatjes boren.
Gebruik een wat stompe boor, scherpe boren willen graag gelijk happen.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van Trainhenk

Slimme oplossing, Henk ! Het idee is overal toepasbaar :thumbup:

Dat van "wat zal ik eens aanpakken?" is typisch iets van deze hobby en het wordt alleen maar meer  :D
Gaandeweg zie je steeds meer dingen die nog moeten en/of kunnen.....

De baan rijdbaar maken is een nobel streven, daar doe je het uiteindelijk voor.

Grtz Tony

Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Vandaag naar Harlaar geweest om de Insider jaarwagen 2017 te halen en 4 zakjes met PIKO plastic raillasjes gehaald.
Kan ik voorlopig weer even voort.
Vanmiddag nog 4 meter neopreenband geplakt.

Morgen de open dag van de Amsterdamse Modelbouwers Club en dan is het weekend weer voorbij.

Er is wederom geen interesse in Noord-Holland voor de stamtafel wat ik erg jammer vind.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

online
Re: De baan van Trainhenk
Hallo Henk,

Je bent lekker bezig geweest, en hoe gaat het met je opleidingen ?

Helaas kan ik bij beide niet aanwezig zijn, ander had ik bij de stamtafel geweest. Maar ook bij de modelbouwers club.
Vandaag gaan we de brug uitvoerig testen voor 12 november. Dit doe ik samen met mijn maat.

Veel succes vandaag.

M.vr.gr. Erwin
Re: De baan van Trainhenk HELP!
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk HELP!
Gisteren hebben wij een succesvolle open dag gehad met de Amsterdamse Modelbouwers Club.

Er waren zelfs twee mensen van het Noord Hollands Dagblad.
En daar heb ik nu hulp bij nodig.
In de editie Alkmaar van vandaag is een stukje verschenen over de open dag met een mooie foto.
Helaas wonen de clubleden zonder uitzonder onder het Noordzeekanaal en is het moeilijk om een exemplaar te bemachtigen.

Ik wil daarom vragen of er lezers van dit topic zijn die de betreffende papieren editie thuis ontvangen en die deze dan voor mij willen bewaren.
Hoe ik ze dan in mijn bezit krijg zie we dan wel weer.

Henk
Re: De baan van Trainhenk HELP!
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

online
Re: De baan van Trainhenk HELP!
Hallo Henk,

Zal voor je kijken, wij hebben het Noordhollands Dagblad.

En als ik het heb dan bewaar ik het voor je en neem het mee de 12e.

M.vr.gr. Erwin
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Op het iTrain-forum heb ik de volgende vraag gesteld:
Ik wil in mijn baan nu al boosterscheidingen aanbrengen waaraan ik later boosters ga koppelen.
Ik loop nu tegen het probleem aan dat ik een blok heb wat over de boosterscheiding heen gaat.
In het bijgevoegde plaatje geven de blauwe blokjes de blokken aan en de roze blokjes de bezetmelderscheidingen.
Nu loop ik tegen het probleem aan dat ik blok B202 over de boosterscheiding heen gaat.
Ik heb de bezetmelder al opgeschoven; ik hou standaard aan twee railstukken voor een bezetmelder aan het begin en aan het einde van een blok.
De boosterscheiding scheidt de stroom volledig dus zowel de middenrail als de beide spoorstaven (Marklin) worden van elkaar gescheiden.
De bezet melder links van de boosterscheiding wordt aangesloten op decoder 16 en de twee bezetmelders rechts van de boosterscheiding op decoder 15.
De voeding van de beide decoders wordt wordt dan dus ook gescheiden.
decoder 15 op booster 1 en decoder 16 op booster 2.
Levert deze oplossing problemen op binnen iTrain?

Ben benieuwd naar het resultaat.
Re: De baan van Trainhenk
Ben den Hollander
gast

Re: De baan van Trainhenk
Waarom een boosterscheiding in een blok en niet aan het begin van het blok? In de regel maak je een scheiding daar waar geen trein stil staat (of kan staan) zodat de verschillende boosters niet continue doorverbonden worden door b.v. stroomafnemers van rijtuigen.

Citaat van: Trainhenk op maandag 13 november 2017, 19:45:10

De bezet melder links van de boosterscheiding wordt aangesloten op decoder 16 en de twee bezetmelders rechts van de boosterscheiding op decoder 15.
De voeding van de beide decoders wordt wordt dan dus ook gescheiden.


Wat bedoel je hier mee, terugmelders hebben toch geen voeding? Of rij je met stroomdetectie?

Voor iTrain maakt het allemaal niet uit, die kijkt er niet naar. ;)

Gr, Ben.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De baan van Trainhenk
Beste Henk,

Ik sluit me aan bij de vraag van Ben met daarbij de vraag: welke centrale?

Groet, Anne W
Re: De baan van Trainhenk
Ben den Hollander
gast

Re: De baan van Trainhenk
"Marklin HO + Intellibox + Ecos2 + Koploper" lees ik.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2017

offline
Re: De baan van Trainhenk
In elk geval geval is scheiding van de massa (railstaven) nergens voor nodig.
Voor de voeding van mijn baan gebruik ik een Ecos, drie boosters en één gezamenlijk massaleiding + i-Train
Geen problemen

Cees
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De baan van Trainhenk
In geval van massadetectie is scheiding van de massa zelfs helemaal verkeerd, de railmassa moet ongedeeld en "keihard" zijn, omdat het hele kleine stroompje uit de S88 op de rails terechtkomt en via de rails en één verbinding met de S88 massa weer terug moet naar de S88.

Groet, Anne W
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 13 november 2017, 20:11:32
Waarom een boosterscheiding in een blok en niet aan het begin van het blok? In de regel maak je een scheiding daar waar geen trein stil staat (of kan staan) zodat de verschillende boosters niet continue doorverbonden worden door b.v. stroomafnemers van rijtuigen.

Daar had ik dus nog niet bij stil gestaan.

Citaat van: Ben den Hollander op maandag 13 november 2017, 20:11:32
Citaat van: Trainhenk op maandag 13 november 2017, 19:45:10

De bezet melder links van de boosterscheiding wordt aangesloten op decoder 16 en de twee bezetmelders rechts van de boosterscheiding op decoder 15.
De voeding van de beide decoders wordt wordt dan dus ook gescheiden.


Wat bedoel je hier mee, terugmelders hebben toch geen voeding? Of rij je met stroomdetectie?

Voor iTrain maakt het allemaal niet uit, die kijkt er niet naar. ;)

Klopt Ben, ik was in de war met wisseldecoders.
Ik rij met massadetectie.

Op het iTrain-forum heb ik ook de reactie gekregen dat het voor iTrain niets uitmaakt.

Citaat van: Anne W op maandag 13 november 2017, 22:22:23
Ik sluit me aan bij de vraag van Ben met daarbij de vraag: welke centrale?

Ik heb vorig jaar een Ecos2 gekocht.
Daarvoor had ik de Intellibox en Koploper voor een testbaan.

Citaat van: Anne W op dinsdag 14 november 2017, 09:55:46
In geval van massadetectie is scheiding van de massa zelfs helemaal verkeerd, de railmassa moet ongedeeld en "keihard" zijn, omdat het hele kleine stroompje uit de S88 op de rails terechtkomt en via de rails en één verbinding met de S88 massa weer terug moet naar de S88.
Dan hoef ik de massa van mijn ringleiding niet door te knippen. :thumbup: