Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

De baan van Trainhenk; verder met de baan. Echt waar!

Gestart door Trainhenk donderdag 21 januari 2016, 21:16:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De baan van Trainhenk; verder met de baan. Echt waar!
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
De baan van Trainhenk; verder met de baan. Echt waar!
In dit topic wil ik jullie op de hoogte houden van de bouw van mijn modelbaan.

In het topic KLIK: treinbaan Trainhenk vinden jullie het ontwerp van mijn treinbaan.
Daar ben ik ook nog bezig met vragen over boosters.

Als eerste een paar foto's van de verbouwing van de zolder.
Ik moest een kast slopen en een muur weg halen.

Later deze week volgen foto's van de onderbouw en de ringleiding.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dit zijn de voorbereidingen, ben benieuwd naar het vervolg.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2015

offline
Re: De baan van Trainhenk
goed bezig Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: ceess op donderdag 21 januari 2016, 23:48:41
Dit zijn de voorbereidingen, ben benieuwd naar het vervolg.

Komt er aan Cees, komt er aan.
:offtopic:
Ik moest "even" de foto's van mijn telefoon op de computer zetten en verkleinen naar het toegestane formaat.
Dat laatste doe ik met het programma BDsizer daar kun je namelijk de maximale grootte ingeven.
Dat mis ik in Irfanview.

Ik ben begonnen met de "lange muur" (nee niet het Chinese restaurant) om daar de reeds aanwezige onderbouw te verlengen naar de tuinkant.
Vervolgens heb ik het stuk aan de tuinkant gemaakt.
Boven de onderbouw aan de tuinkant zat een schakelaar voor het rolluik. Dat is straks niet meer bereikbaar dus deze heb ik vervangen door een
draadloze afstandsbediening van Klik-aan-Klik-uit. Hetzelfde heb ik aan de straatkant gedaan. Perfekt systeem; mijn tuinverlichting zit er ook op.

Toen de onderbouw gereed was heb ik de ringleiding aangelegd.
Het stuk langs de tuinkant en de lange muur heb ik beiden in een U-vorm gedaan en met elkaar verbonden.
Ik heb daar bewust voor gekozen zodat ik later makkelijk kan splitsen. Dat zal namelijk bepaald worden door het aantal boosters wat ik moet plaatsen.
Omdat dat probleem voor mij nog niet helemaal helder en opgelost is moet ik er wel rekening mee houden dat ik moet kunnen splitsen.
Er zijn namelijk veel boosters met 3 Ampere en weinig met 5 Ampere en het wordt dan een rekensommetje waar ik dan voordeliger mee uit ben. 2x 3A of 1x 5A.

Zo, dit was het voorlopig want ik mag geen plaatjes meer uploaden.
Deze week komt er nog wel weer een update.

Henk

 
Re: De baan van Trainhenk
Henk,

Het begin ziet er veel belovend uit.

Gr.
Piwie
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: De baan van Trainhenk
Henk mooie start  :arrow: :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Even een kleine update:
Het onderstel en de ringleiding zijn nu klaar.
Bijgaand een paar detailfoto's.
Op een aantal strategische punten heb ik extra hoekverbindingen aangebracht als versteviging.
Op de lange muur heb ik hoekijzers aangebracht waarop het houten frame is gemonteerd.
Daardoor heb ik aan die zijde en de aan de tuinkant een solide constructie.
Aan de andere kant staat ook wel een solide constructie maar de verbinding vind ik nog niet stevig genoeg.
Een klus om het aankomende weekend aan te werken.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Vorig jaar heb ik een paar topics gestart om kennis en informatie te vergaren:
KLIK: alternatieve bovenleiding
KLIK: ontkoppelaars
KLIK: C-rails vastzetten zonder schroeven

Helaas is het daar de laatste tijd wat stil op geworden  :-(

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: Trainhenk op vrijdag 29 januari 2016, 22:06:38
Aan de andere kant staat ook wel een solide constructie maar de verbinding vind ik nog niet stevig genoeg.
:) Je bent lekker bezig. :thumbup: En goed dat je gaat voor extra stevigheid. :thumbup:
Beter een paar steuntjes en schroeven te veel, als dat later blijkt dat de boel verzakt of door gaat hangen. :?

Citaat van: Trainhenk op vrijdag 29 januari 2016, 22:06:38
Een klus om het aankomende weekend aan te werken.
En dit weekend is het er lekker weer voor, je stuurt geen mens naar buiten met dit onstuimige weer. :D
Suc6 met de verdere onderbouw.

Dirk-Jan
Re: De baan van Trainhenk
Henk,

De draagkracht van de gebruikte muursteunen is beperkt, zeker nu deze maar met één schroef zijn vastgezet.
Ik zou zeker nog een slagplug in het onderste gat aanbrengen.
De hoekijzers dragen niet bij aan het verstevegen van de constructie; deze voorkomen slechts het verschuiven van de tussenbalken. Daarvoor kun je ook eenvoudige, kleine hoekijzertjes gebruiken.

Cees
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dirk-Jan

Citaat van: Dirk-Jan op zaterdag 30 januari 2016, 10:42:35

En dit weekend is het er lekker weer voor, je stuurt geen mens naar buiten met dit onstuimige weer. :D
Suc6 met de verdere onderbouw.

Dirk-Jan

Dat denk je maar.
Ik werd er gisteren mooi door mijn vrouw op uit gestuurd om nog een paar vergeten boodschappen te halen.

Citaat van: BR98-10 op zaterdag 30 januari 2016, 11:12:40
De draagkracht van de gebruikte muursteunen is beperkt, zeker nu deze maar met één schroef zijn vastgezet.
Ik zou zeker nog een slagplug in het onderste gat aanbrengen.
De hoekijzers dragen niet bij aan het verstevegen van de constructie; deze voorkomen slechts het verschuiven van de tussenbalken. Daarvoor kun je ook eenvoudige, kleine hoekijzertjes gebruiken.

Cees

Cees,

De muursteunen zijn met twee schroeven aan de muur vastgezet, helaas is dat dus niet op de foto te zien.
Op een stuk van 5 meter zijn 6 steunen geplaatst.
De hoeksteunen zijn een overblijfsel van de kast die ik gesloopt hebt dus die heb ik daarvoor gebruikt.
Daar hoef ik dus geen geld aan uit te geven en het ruimt weer een beetje op :-)

Misschien heb ik het de vorige keer niet goed vermeld maar door het plaatsen van de hoeksteunen is de stijfheid van de constructie toegenomen.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: Trainhenk op vrijdag 29 januari 2016, 22:06:38
Aan de andere kant staat ook wel een solide constructie maar de verbinding vind ik nog niet stevig genoeg.
Een klus om het aankomende weekend aan te werken.

Henk
Extra versteviging aangebracht.
Aan de ene kant eenbalk aangebracht en strakgetrokken met een achttal schroeven
Aan de voorkant een hoekijzer.
Zie de bijgevoegde foto's

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dit weekend ook sjablonen voor de wissels van mijn C-rails gemaakt.

Het is de bedoeling om eerst de wissels te leggen, het sjabloon eronder te schuiven en over te tekenen.
Vervolgens het gat uitzagen waar de wisselaandrijving zit.

Mocht ooit een van de wisselaandrijvingen het begeven dan kan ik deze makkelijk vervangen.
De eindafschakelingen zijn doorgesoldeerd.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2015

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dat is een goeie! Vooral als je spoor ingegoten zit, maar ook hoef je geen bergen rails los te schroeven om voldoende rek te krijgen.

MvG,

Timaximus
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De baan van Trainhenk
Goed idee Henk  :thumbup:
Mallen / sjablonen werken altijd makkelijk - goed bewaren!

Groeten,

Erik.
Re: De baan van Trainhenk
-Henk:
Slimme oplossing, bij storingen van de wissels weinig breekwerk,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Toch maar even een updagte.
De afgelopen week bezig geweest met het doorslijpen van de verbindingen van mijn C-rails.
Bijna 300 stuks.
Wat een geestdodend werk maar aan het einde gloorde er hoop!
Groene flesjes met geestrijk vocht!

De volgende stap wordt nu een teststrookje maken waar ik isolatiemateriaal op hout ga bevestigen.
Dit ga ik doen met houtlijm en dubbelzijdig tape (afzonderlijk) om te kijken welke het beste bevalt.
houtlijm en dubbelzijdig tape bij de A****n gekocht.
een stuk goedkoper dan de bouwmarkt.

Oh ja, ik ben op zoek naar Handschakelaartjes K-wissels
Als iemand nog wat heeft liggen en deze niet meer gebruikt...
Graag een berichtje.

Henk

Re: De baan van Trainhenk
peterke33
gast

Re: De baan van Trainhenk
Henk,

Denk houtlijm, want dubbelzijdige tape gaat te stevig zijn.
Heb mijn blauwe plaat ook gelijmd met houtlijm. maar als ik ooit moet breken dan zal het toch stuk moten vrees ik.


Groeten en succes

Peter
Re: De baan van Trainhenk/plaktest isolatie
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk/plaktest isolatie
 @citaat
Peterke,

Besloten om even een testje te doen.
Ik heb geen blauwe onderplaat maar een rol flexibele ondervloer.
Die lijm ik omgekeerd (met de folielaag onder) op het hout.

Zo gezegd zo gedaan en na een week gekeken.
Na week besloten om toch door te gaan met dubbelzijdig plakband.

Zie de foto's

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dit weekend begonnen met het uitzagen van het hout voor de rails van schaduwstation 1.
Eerst een foto met twee delen waar wissels komen te liggen en waar ik de uitsparingen voor de wisselaandrijvingen heb gemaakt.
Even de rails er op en testen of de wisselaandrijvingen van onderen benaderbaar zijn.
En dat zijn ze!
De bevestigingsschroeven zijn goed te benaderen en de aandrijving kan zo verwijderd worden.

Daarna in etappes de overigen delen uitgezaagd en neergelegd.
Boven in de hoek moeten nog een paar passtukjes gezaagd worden en dan kan ik de isolatie gaan aanleggen.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Nog even vergeten te melden.
Afgelopen vrijdag bij de Gamma wat kleurstalen lichtblauw gehaald voor de lucht van de achterwand.

Ze hebben de volgende kleuren:
- Helder
- Lucht
- Regen
- Wind
- Wolk

De komende weken maar eens kijken of dat allemaal een beetje overeenkomt met de werkelijkheid.  ;)

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: De baan van Trainhenk
Goede vorderingen en fijn dat je de info zo uitgebreid met ons deelt. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dank je wel Cees,

Vaak ga je naar een forum om informatie te halen.
Ik vind het niet verkeerd en leuk om ook informatie te brengen.

Henk
Re: De baan van Trainhenk / Rail 2016 in Houten
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk / Rail 2016 in Houten
Komend weekend geen update van de voderingen van mijn baan.

Morgen en zondag sta ik met de Amsterdamse Modelbouw Club (www.amclub.nl) op rail 2016 in Houten.
Mocht je er ook zijn dan zou ik het leuk vinden als je even langs komt om gedag te zeggen.

Henk

PS Sinds gisterenavond ligt bij mij het internet en de vaste telefoon er uit. As dinsdag kan de monteur van Ziggo pas........
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2015

offline
Re: De baan van Trainhenk
wanneer komt er weer een update henk ?
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Vandaag weer een update Remco, maar niet van de baan.
Daar is het afgelopen weekend niets aan gedaan omdat ik twee dagen met mijn treinclub op Rail2016 heb gestaan.
Leuk, maar ook vermoeiend.

Eergisteren naar aanleiding van jouw mailtje de hort op geweest en een KLIK: nieuwe aanschaf gedaan.
Daarvoor moest ik naar Vlaardingen en ik ben doorgereden naar Capelle a/d IJssel naar mijn zoon en schoondochter.
Daar bij Hornbach draadeind en moeren en ringen voor mijn klimspiraal gekocht.
Scheelt de helft met de bouwmarkt in Hoofddorp!

Ik ben tot de ontdekking gekomen dat ik bij de bouw in de hoek waar de spiraal komt toch een fout gemaakt heb.
Vanuit het schaduwstation loopt er spoor richting de spiraal en dat had ik in een keer mee moeten zagen.
Nu moet ik met passtukjes aan de gang.
Daar ga ik mijn u eerst op storten en verwacht zondagavond of maandag weer met een update te komen.

Henk

Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Gisteren en vandaag een klein stukje ondergrond voor de rails neergelegd.
Het kostte de nodige moeite om dat goed voor elkaar te krijgen maar ik denk dat ik ben geslaagd.
Dit had ik achteraf gezien beter uit een stuk kunnen zagen.
Een les voor het tweede schaduwstation.
zie de foto's.
Tevens de steunen voor de cirkel (grote grijze platen) aangebracht.
Daarvoor moet ik nu alleen nog ringschroeven hebben en dan kan ik deze gaan bouwen.
De nodige voorbereidende werkzaamheden dus maar nog geen grote resultaten.

Ik verwacht nu op dit stuk te kunnen beginnen met het leggen van de geluidsisolatie en daarna volgt de rails.

Vandaag ook nog aan het testen geweest met een wissel om te kijken of ik daar ook bezetmelding in kan maken.
Dus zowel op het rechte als op het afbuigende stuk een rail isoleren.
Ben er nog niet uit.
Ik heb op niveau 2 toch een paar stukken met veel wissels en daar zou een kleinere trein zomaar in kunnen "verdwijnen".
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Ik heb nu isolatie gelegd maar na een paar dagen komt de opstaande rand al weer los.
Deze heb ik daar geplaatst als opvang voor als er treinen ontsporen.
Het is is flexibel spul maar niet flexibel genoeg om in een strakke hoek om te buigen.
Dat wordt insnijden dus.
De gele stroken zijn onze voormalige lamellen uit de keuken die nu een tweede leven als valbeveiliging krijgen.


Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Ik heb inmiddels ook in de KLIK: wiki een verhaal gevonden om een C-railwissel als bezetmelder te kunnen laten fungeren.
Met dank aan Robin (Hero) voor het artikel en Jan Willem (Jan22) voor de linkjes
Alleen dat artikel gaat over het polariseren en ik heb mijn wissel aangepast om als bezetmelder te functioneren.
De eerste stappen zijn gelijk maar nu soldeer ik extra draden zodat zowel bij rechtdoor als afbuigend dezelfde kant van de rail als bezetmelder fungeert.
Hiervoor moet je wel als bij een gewone rails aan de uiteinden de verbinding (drie keer) tussen de linker en de rechterkant doorslijpen.
Zodra je de "A" er uit sloopt zijn de middenrailtjes tussen het puntstuk en de wisseltongen stroomloos en daar sluit je dan ook de draad voor de bezetmelder en de massa aan.
Voor alle zekerheid heb ik ook nog een rode draad gesoldeerd.

Dit weekend geen activiteiten, ik ben naar Brunssum naar mijn zoon en schoondochter.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: De baan van Trainhenk
Interessant, dankjewel. :arrow: :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
Railbouw Leerdam
gast

Re: De baan van Trainhenk
Leuke baanbouw!

Wat betreft massadetectie op de c-railwissels, dat heb ik zo opgelost: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=55271.msg962696#msg962696.

Gr. Dieuwe
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dieuwe,
Dank voor je compliment.
De link ga ik nog uitgebreid bestuderen.
Re: De baan van Trainhenk / C-rail wissel als bezetmelder
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk / C-rail wissel als bezetmelder
Dit weekend weer druk bezig geweest met de bezetmelder en met resultaat!
Nadat ik aan de onderkant de draadjes had gesoldeerd zat ik nog met het splitsen tussen de rails en het puntstuk.
Bij Dieuwe had ik gezien dat hij de slijpschijf er in had gezet dus ik ook (foto doorgeslepen puntstuk). 
Ik was niet tevreden met het resultaat en omdat het puntstuk een op zichzelf staand gedeelte is heb ik de stoute schoenen aangetrokken en er een schroevedraaier onder gezet.
Even wrikken en voila! Los (foto puntstuk verwijderd).
Aan de linkerkant van het puntstuk zitten twee 'uitsteeksels' die weer contact maken met de rails.
Wel even een vijl langs de twee 'uitsteeksels' halen want deze zijn redelijk scherp en kunnen de isolatie doorprikken.
Daarna tussen het puntstuk en de rails plakband aangebracht als isolatie.
Iemand op dit forum had plakband gebruikt om spookmeldingen te voorkomen dus ik dacht dat kan hier ook.
Voor de foto heb ik er even een stukje schilderstape (isolatie puntstuk 1) tussen gedaan.
Let op dat de isolatie onder de rails tot aan de biels loopt omdat anders de uitsteeksels op het puntstuk alsnog contact kunnen maken.
Puntstuk er weer in gedrukt en het overtollige plakband met een scherp mes wegsnijden.

Daarna elke wissel testen.
Trafo aangesloten op een rechte rail, middenleider-isolatie aangebracht op de wissel op de rail met de groene draad en de wissel aangesloten .
Lampje aan gesloten op de wissel; rood op de middenleider en bruin op de rail met de bruine draad.
Lampje brandt.
Bruin op de rail met de groene draad en het lampje brandt niet.
Vervolgens elk individueel stukje rail getest (buitenrail, wisseltongen, tussenrail, puntstuk en buitenste rail).

Vervolgens een wagon op de rail lampje is uit en op de wissel gereden en het lampje gaat branden.

Testresultaten 8 wissels:
1 wissel was ik vergeten om de verbinding tussen de twee railstaven door te slijpen.
1 wissel gaf kortsluiting omdat ik de bruine draad verkeerd had gesoldeerd (op de middenleider).
1 wissel was de isolatie bij het puntstuk niet goed en heb ik de vijl er nog een keer langs gehaald en twee stukjes plakband er tussen gedaan.

Bij de wissels met het doorgeslepen puntstuk, ik vindt de zaagsnede te groot, heb ik de zaagsnede opgevuld met stukjes tandenstokers.
Verder kun je nog besluiten om de twee uitsteeksel van het puntstuk er met de dremel af te halen en het geheel nog een klein beetje af te vijlen.

Ik kan nu eindelijk serieus beginnen met het leggen van de rails.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2015

offline
Re: De baan van Trainhenk
ziet er goed uit henk, ben benieuwd naar het vervolg dat je de rails kan gaan neerleggen.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Afgelopen zaterdag naar Hobby in Praktijk geweest voor een afspraak met Harald (Haradigi) over boosters.
Een ontzettend gezellige dag gehad met tompouce, Harald was jarig geweest, en oh ja, we hebben het ook nog over boosters gehad  :P
Verder heb ik van Harald nog een tip gekregen over mijn baanplan en dat heb ik in het topic KLIK: treinbaan Trainhenk verwerkt.
Met het nieuwe resultaat ben ik erg tevreden.

Vorige week heb ik nog de rails gelegd van het eerste schaduwstation en ben ik begonnen met de cirkel naar het bovenliggende niveau.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van Trainhenk
Hi Henk,

Krijg zo wel pijn in m'n nek....  >:-D

groet
Harald
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
 @citaat

Even je beeldscherm 900 draaien.
Of je vrouw zwoel aankijken en om een massage vragen.

Persoonlijk zou ik voor het laatste kiezen.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Het is een beetje rustig geweest met de bouw van de baan maar ik had andere besonjes.

In mijn post van 22 maart j.l. zien jullie in de tweede foto de start van de cirkel.
Nav opmerkingen van Harald en Tony (Hitmaan) over de sterke stijgingen van de rails in mijn ontwerp mijn ontwerp aan een gedegen onderzoek onderworpen en de beide heren hadden gelijk.
Mijn ontwerp is inmiddels aangepast en ik moet de cirkel op de foto van een extra cirkel voorzien.
Vorige week zaterdag naar de beurs in Houten geweest en daar rails gekocht voor de tweede cirkel.
Vandaag de platen voor de tweede cirkel gezaagd en voorzien van steunen voor de bovenleiding.
Ik moet nog alleen een draad maken voor de pantografen.
Deze steunen (40 stuks) heb ik de afgelopen week gemaakt.
Zodra ik de draad gespannen heb zal ik een foto maken en plaatsen.
In mijn topic  KLIK: alternatieve bovenleiding heb ik een ontwerp laten zien.




 
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
De afgelopen twee weken bezig geweest met het maken van de cirkel en de bovenleiding.
Het is nog niet af maar het begint ergens op te lijken.
Ik maak bovenleiding palen van 6 mm draadeind heb daarin een gat van 3mm geboord waar 6mm2 elektradraad in gestoken wordt.
Aan dit elektradraad wordt elektradraad van 1,5mm2 bevestigd.
Dit wil ik eerst af hebben voordat ik verder ga/kan met de cirkel.
Op de foto steun bovenleiding 1 poot zien jullie aan een kant een paal staan, aan de andere kant is de draad in de cirkel gestoken.
Op de bovenliggende cirkel heb ik steunen (foto detail steun cirkel) bevestigd en daar elektradraad aan gesoldeerd. Door de overlap van het elektradraad kan ik straks de stukken ( foto boven- onderkant cirkel) makkelijk aan elkaar bevestigen.

Ik vond de sterkte van de eerste cirkel tegen vallen dus daar heb ik aan de onderkant extra stukken gelijmd en geschroefd en het geheel is nu steviger.

Eerst de bovenleiding op niveau 1 afmaken en daarna ga ik verder met de cirkel.

Henk 



Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dag Henk.

Een bijzonder inventieve constructie heb je bedacht :thumbup:
Wees er van bewust dat op deze wijze de draadeinden
onder spanning staan en dat er bijvoorbeeld bij een
ontsporing kortsluiting op kan treden :eek:
Misschien een idee om de draadeinden met een stuk
PVC-buis te isoleren en te beschermen in geval van
een ontsporing, je kunt er nu nog redelijk bij ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van Trainhenk
Hi Henk,

Je kan om de draadeinden een stukje elektra-pijp doen of CV-pijp isolatie.
Niet alleen bij jou voor sluiting maar ook voor beschadiging aan je materiaal bij ontsporingen.

groet
Harald
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Erik en Harald,
Ik kon niet eerder reageren vanwege mijn vader.
De man tobt met zijn gezondheid, hij is bijna 86, en wil nog wel eens spontaan omvallen.
Dat is deze week twee keer gebeurd en dat eindigde gisterennacht voor hem in het ziekenhuis.
In eerste instantie dachten ze een gebroken heup maar dat bleek niet zo te zijn maar hij ligt nu wel op cardiologie ter observatie.
On topic maar weer.
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 11 april 2016, 20:17:55
Misschien een idee om de draadeinden met een stuk
PVC-buis te isoleren en te beschermen in geval van
een ontsporing, je kunt er nu nog redelijk bij ... :roll:
Erik.
Toen ik dit las dacht ik  8o vergeten.
Ik was overigens niet van plan om hier harde pvc-buis voor te gebruiken maar ik heb van de week bij de siervissenboer aquariumslang gehaald.
Dat is zachter dan pvc buis en minder in omvang dan CV-pijp isolatie.
De CV-pijp isolatie komt m.i. te dicht bij de rails en kunnen daardoor rijtuigen uit de rails drukken.

Jullie opmerkingen dat de draadeinden onder stroom kunnen komen te staan begrijp ik niet helemaal.
De bovenleiding heeft geen functie in de zin dat er treinen op moeten rijden.
Aan de buitenkant van de cirkel komt valbeveiliging.
Dit zijn voormalige lamellen, zie mijn post van 29 maart j.l., en deze zitten tussen de rails en de draadeinden van de cirkel.
Mijn moeder zei altijd: nooit op een paard wedden dus daar komt ook nog aquariumslang om de draadeind.

Komend weekend weinig tijd om aan de baan te werken dus ik verwacht volgende week geen update te plaatsen.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dag Henk.

Citaat van: Trainhenk op vrijdag 15 april 2016, 22:47:34
Jullie opmerkingen dat de draadeinden onder stroom kunnen komen te staan begrijp ik niet helemaal.
De bovenleiding heeft geen functie in de zin dat er treinen op moeten rijden.

Dan was mijn opmerking deels overbodig, maar ten overvloede opgemerkt dan ...

Sterkte gewenst met jouw vader!

Groeten,

Erik.
Re: De baan van Trainhenk OFF TOPIC nieuws
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk OFF TOPIC nieuws
 :offtopic:
Afgelopen maandag is onze kleinzoon Kaj geboren.
Hij weegt 3650 gram en is 52 cm lang.
Na een wat stroeve start gaat alles nu geweldig.

We zijn ongelofelijk trots!

ontopic:
Aquariumslag om de draadeind aangebracht en met een lok de bovenleiding gaan testen.
Helaas; niet helemaal goed dus dat gaan we aanpassen.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De baan van Trainhenk
Proficiat  :thumbup: :thumbup:

Groeten Barry
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van Trainhenk
Gefeliciteerd, een mooi jochie.

groet
Harald
Re: De baan van Trainhenk
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Trainhenk
Gefeliciteerd Henk  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van Trainhenk
-Henk:
Proficiat,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: weer een modelspoorder er bij,  >:-D >:-D
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De baan van Trainhenk
Mooie nieuwe aanwinst Henk :thumbup:

Groeten,

Erik.