Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

De baan van Trainhenk; Kerst Feest Trein; update 1,2,2A,3,4

Gestart door Trainhenk donderdag 21 januari 2016, 21:16:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De baan van Trainhenk
peterke33
gast

Re: De baan van Trainhenk
Henk


Ziet er mooi uit je spiraal, en je bovenleiding heb je mooi opgelost zo.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:




Groeten

Peter
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

online
Re: De baan van Trainhenk
@Jan: zover ik zie is de bovenleiding gewoon een keer over de overdwarshangende draad gedraaid.
En aangezien dat het geen analoge baan is, maakt t niet uit dat je dezelfde spanning hebt, links en rechts.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dag Jan,

Citaat van: Jan22 op donderdag 02 juni 2016, 16:14:05
Ik heb toch echt 6 x moeten kijken voor ik het schroefoogje op de foto rechts vooraan zag zitten!
B)

Ik heb een aantal opties voor je:
- Je komt een keer langs om te kijken, je bent van harte welkom
- Ik maak nog een betere foto
- KLIK: aanbieding 1  >:-D
- KLIK: aanbieding 2  >:-D

De enige functie die de bovenleiding heeft is die van pantografenvanger op die stukken in het schaduwstations waar ik onvoldoende hoogte heb.
De draden hebben geen spanning.
De draden zitten of om de dwarsdraad gebogen en gesoldeerd of alleen gesoldeerd.
Zie de foto's in reactie 40.
Ik heb inderdaad gaten geboord in de draadstangen; een secuur klusje waar je wel een kolomboor bij nodig hebt.
Daar heb ik dan een gestript stuk elektradraad door heen gehaald.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De baan van Trainhenk
Mijn vrouw zei al dat ik een nieuwe bril moest kopen.  :D

Mijn vragen komen voort uit de nog wat vage gedachte om op de bovenleiding standaard alleen spanning te zetten voor de rijtuig verlichting (alles met verlichting rijdt, getrokken of geduwd, met pantograaf, ergens in de stam; maar elektrische koppelingen tussen de rijtuigen heb ik nog niet, dus het is nog wat vaag).

Ik zie na wat verder lezen dat je eigenlijk alle vragen al hebt beantwoord. Maar die kolomboor, tja. Van die dingen.
Re: De baan van Trainhenk
Keesoldscool
gast

Re: De baan van Trainhenk
Hallo Henk,

Ik zag, dat je eigen gefabriceerde bovenleiding gebruikt, gemaakt van 2,5 kwadraat koperdraad. Op de foto's ziet het er nog een beetje kronkelig uit. Voor verdere productie kun je het koperdraad na verwijdering van de isolatie ook even strekken. Klem het hiervoor aan één kant in een bankschroef en trek aan het andere eind met een combinatietang het koperdraad strak. Dan nog even doortrekken en je hebt een perfect recht stuk koperdraad. Als je geen bankschroef hebt, kun je het ene eind ook om een schroef in een paal of zo winden.
Het rechte koperdraad werkt gemakkelijker en er is minder dansen en dus vonken van de pantograaf. Dit alles komt ten goede van het contact.
Let er ook op, dat de de draad van links naar rechts laat golven.

Succes met je mooie baan.

Met vriendelijke groet,

Cor
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dag Kees,

Dank voor de tip ik moet nog meer plaatsen dus zeker bruikbaar.
Overigens moet ik de geplaatste draad nog testen en uitlijnen en ik zal daarbij de kronkels zoveel mogelijk rechttrekken.
Daarnaast wil ik de pantografen van een drupje ATF voorzien.
Wellicht verminderd dat ook de kans op vonken.
Alhoewel, best wel spectaculair natuurlijk  ;) ;)

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Hallo Henk
In aanvulling op de tip van Cor, als je de draad laat klappen is die vrijwel direct recht ( als of je een zweep laat klappen)  scheelt een hoop trek werk.
succes
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2011

offline
Re: De baan van Trainhenk
Hoi,

Leuk om te zien dat je ook een spiraal gebouwd heb met bovenleiding. Ik dacht dat ik de enige gek was (functionele BL).

Groeten,

Robert
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
 @citaat
Volgens mij is iedereen gek (op treintjes0 op dit forum.  :mrgreen:
Alleen de een wat meer dan de ander!  :-) :-)

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Met dit mooie weer niet naar zolder. Veel te heet.

In de eerste vier weken vandit jaar de nodige restanten vuurwerkpijlen verzameld.
Deze heb ik vandaag van de restanten ontdaan en geschuurd.

Henk

Edit: even een fototest. Ik baal dat de foto's steeds gedraaid zijn.
Re: De baan van Trainhenk
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dat ziet er keurig uit. :thumbup: Altijd leuk, die gratis houtvoorraad die zomaar komt aanvliegen. B)
En waarschijnlijk lekker in de tuin gezeten om dit klusje te klaren onder het genot van wat vloeibare versnaperingen. :D

Dirk-Jan
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De baan van Trainhenk
 :thumbup: klik :wink:

Groeten,

Erik.
Re: De baan van Trainhenk
peterke33
gast

Re: De baan van Trainhenk
Hoi Henk


Dat kan altijd ergens wel voor dienen dat hout, zijn mooie balkjes voor op een wagon boomstammen die van de zagerij kwamen.  :)



Groeten

Peter
Re: De baan van Trainhenk
-Henk:
Mooi zo een houtvoorraad dat kan vele bestemmingen gaan krijgen, ideaal knutselmateriaal,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
De afgelopen weken niet veel gedaan.
:offtopic:
Eerst hadden wij hier de warmte en daarna heb ik de warmte opgezocht in Turkije.
Bijgaand een foto van het zwembad, een van de vijf op het complex.
ontopic:
Vandaag een lok ingevoerd op de Ecos en proefgedraaid.
Wilde eerst niet goed rijden dus de schoonmaakwagonnetjes er aan gehangen en heem en weer rijden.
Volgende stap wordt met de pantograaf omhoog rijden en kijken of de bovenleiding in de helling goed functioneert.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
De afgelopen weken niet stil gezeten maar er was weinig om te laten zien.
Inmiddels ben ik gestart met schaduwstation nr 2 en 3.
Dat had nogal wat voeten in de aarde want ik had de rails liggen en toen ik er de centrale aan hing.......
Jammer maar helaas. Storing.
Dus de rails omkeren en controleren of alle draadjes wel goed zaten.
Nee dus, ik had een avondje terugmelddraadjes aan de C-rails zitten solderen en ja hoor bijna allemaal aan het verkeerde lipje.
De boel hersteld en ik kan u bijna een 8-tje rijden. Ik mis nu nog een stukje rails.
Eind deze maand ga ik naar Houten en zal daar dan het ontbrekende stukje rails, met wat andere zaken aanschaffen.

Verder heb ik een probleem met een switchpilot.
Het lukt mijn niet om deze te programmeren.
KLIK: Switchpilot V1.0 programmeren met Ecos2
Mocht je een tip hebben dan graag in dit topic.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Met behulp van het ESU-forum is het mij gelukt om twee Switchpilots te configuren.
Daarnaast nog drie LDT-wisseldecoders geprogrammeerd en alle decoders aan de wissels gehangen en ingevoerd op de ECos2.
Het voelt goed om na lange tijd weer het vertrouwde klik-klak geluid te kunnen horen.
As zaterdag naar Houten.
Op het lijstje staat natuurlijk het ontbrekende stukje rail en verder nog een bestelling terugmelddecoders van Rosoft en en 4 wisselstroom-asjes voor een gelijkstroomrijtuig.
Verder nog krimpkous en ik ben op zoek naar een dunne soldeerstift voor mijn soldeerbout.

's avonds mijn verjaardag vieren.

Henk

edit: typefoutje hersteld.
Re: De baan van Trainhenk
peterke33
gast

Re: De baan van Trainhenk
Hoi Henk,

Prachtig dat alles naar wens gaat, en hoop je ergens tegen te komen zaterdag want ik ga ook naar de beurs  :P
En dat klik klak geluid is mooi zeker na een lange weg, van al dat solderen  ;)




Groeten


Peter

PS; ziet er allemaal mooi uit
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2015

offline
Re: De baan van Trainhenk
HE HENK

ik zou de krimkousjes halen bij de Hornbach, als je zaterdag naar de beurs gaat kom je er langs in houten !


gr remco
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: peterke33 op zondag 21 augustus 2016, 22:48:26
Hoi Henk,

Prachtig dat alles naar wens gaat, en hoop je ergens tegen te komen zaterdag want ik ga ook naar de beurs  :P


Dag Peter,

Is het een idee om zaterdag om 11.00 uur in het restaurant af te spreken en een kop koffie te drinken?

Henk

PS Anderen zijn ook welkom!
Re: De baan van Trainhenk
peterke33
gast

Re: De baan van Trainhenk
 @citaat
Dat mag normaal geen probleem zijn, heb niet zoveel nodig op de beurs.
Zoek wat BW volk wat auto's kolenvervoer of zo dan kan langzaam maar zeker de BW worden afgewerkt.


Groeten

Peter


Edit Frenkievee: citaat van gehele voorgaande bericht verwijderd
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Had het even druk van het weekend met mijn verjaardag maar hier de aanwinsten van afgelopen zaterdag in Houten:
- 1 c-rail nr 24224 (tegenboog voor een standaard wissel).
  Dit stukje rails miste ik nog om een achtje te kunnen rijden tussen schaduwstation 2 en 3 en ligt inmiddels op z'n plaats.
- 20  rechte standaard K-rails
- 4 krokodillen-klemmen met isolatie
- 1 meter krimpkous
- 1 behuizing voor een Littfinkski-decoder
- 4 wisselstroom wielassen ter vervanging van 4 gelijkstroom wielassen
- 10 terugmelddecoders van Rosoft (met diodetruuk, behuizing en 1 meter netwerkkabel)

Voor mijn verjaardag:
krimptang en 100 mtr loconetkabel.

Van mijn vrouw krijg ik de 3 rail-forumlok maar die komt eind december/begin januari.
Van mijn kinderen twee keer een set van Rosoft loconetterugmelddecoder en een gewone decoder (krijg ik over twee weken).

Henk

PS: Dat vergeet ik nog.
Ik heb onlangs ook nog een L.net converter van ESU gekocht.
Re: De baan van Trainhenk
-Henk:
Mooie aanwinsten, veel bouwplezier er mee,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
peterke33
gast

Re: De baan van Trainhenk
Henk

Mooie aanwinsten, jij kan weer even verder met je spullen.  :P



Groeten


Peter
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De baan van Trainhenk
Henk,

Dat zijn mooie aanwinsten die je in Houten verzameld hebt. :thumbup: :thumbup:
Veel knutselplezier toegewenst. :)
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van Trainhenk
Hi Henk,

Genoeg te monteren met al die spullen.

groet
Harald
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

online
Re: De baan van Trainhenk
Daar kan je zeker even mee vooruit! Veel plezier ermee  :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dank jullie wel.

Ik ben er gisteren achter gekomen dat mijn Engelse wissel (C-rails) kuren heeft.
Aan een kant willen de wisseltongen niet goed omslaan.

Nu meen ik mij ter herinneren dat deze wissel meer problemen zou geven.
Iemand mee bekend?

Henk
Re: De baan van Trainhenk
peterke33
gast

Re: De baan van Trainhenk
Henk

Oei das echt jammer(balen) dat je Engelse wissel kuren heeft, ik heb helaas nooit problemen gehad met deze wissels.  :important:
Mijn wissels zijn ook al meer dan 15 jaar oud, de oude versie nog  :help: :help:




Groeten

Peter
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Peter,

Citaat van: peterke33 op dinsdag 30 augustus 2016, 15:57:50
ik heb helaas nooit problemen gehad met deze wissels.  :important:

Ik neem dat je bedoeld: ik heb gelukkig nooit problemen gehad met deze wissels.
Anders wil ik de wissel graag met je omruilen  :lol: :lol:

Vanmiddag de wissel uitgebouwd.
Het lijkt erop dat de extra stroomdraden de wisselstangen die de wisseltongen omzetten dwars zaten.
Vanavond als het wat koeler is de wissel weer inbouwen en een tijdje testen.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

online
Re: De baan van Trainhenk
Hoi Henk,

Hoe wordt deze wissel aangedreven? Ik heb de snelheid van mn servo speciaal opgehoogd omdat bij lage snelheid deze niet volledig omgaat...
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dag Simon,

Hij wordt aangedreven door een "klassieke" en originele wisselaandrijving.
Ik heb extra stroomdraden bevestigd en deze zaten de pennen die de wisseltongen omzetten een beetje dwars.

Groeten,

Henk
Re: De baan van Trainhenk
peterke33
gast

Re: De baan van Trainhenk
Hoi Henk,

Fijn dat je het probleem hebt gevonden, raar dat een of twee draadjes je wissel(s) dwarsbomen  :?
Straks lekker testen en horen het wel dat alles naar behoren werkt,  ;)

Heb al goed dit heuvel nog nooit meegemaakt, zo zie je maar dat alles kan in de hobby wereld.  :)



Groeten

Peter
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Afgelopen dinsdag de wissel opgemaakt en spontaan sprongne alle losse onderdelen er uit.
Dus nog een probleem erbij. Hoe zat het ook al weer.

Na twee uurtjes prutsen de boel weer werkend in elkaar gekregen en de wissel weer op zijn plek gelegd en de draden aan gesloten.
Na een half uurtje de conclusie getrokken dat de wissel het weer goed lijkt te doen.

Gisteren weer een half uurtje wissel testten.
Geen problemen.

Vandaag........ Wissel testen.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: De baan van Trainhenk
Hallo Henk,

Ben benieuwd of het goed is gelukt, dan heb je toch een beetje eer van je werk, :thumbup: :thumbup: :thumbup:

M.vr.gr. Erwin
Re: De baan van Trainhenk
Johnnytrein
gast

Re: De baan van Trainhenk
"Vandaag........ Wissel testen." En toch niet opnieuw een probleem hoop ik.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
@Johnnytrein:
Hij ligt in het schaduwstation dus voordat ik uberhaupt aan de bovenlaag begin wil ik zeker weten dat hij het goed doet.

Dus vandaag.........testen.

Ik ben het nu zat! Hij blijft het goed doen  :thumbup: :thumbup: dus ik stop met testen.
Op naar de volgende klus.
Of plankjes zagen om de terugmelddecoders op te plaatsen of van de helix de bovenleiding tov de rails uitlijnen.
Zodra de terugmelddecoders zijn geplaatst wil ik het schaduw station in koploper zetten om te kijken of alle bezetmelders goed functioneren.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
peterke33
gast

Re: De baan van Trainhenk
Hoi Henk


Blij te lezen dat alles werkt nu, kan je lekker verder aan je baan werken.  :)

Begrijp heel goed dat alles moet werken, heb hier ook alles getest eer ik met ballast en bovenleiding begon.  ;)




Groeten

Peter
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van Trainhenk
Hi Henk,

Bedankt voor de gastvrijheid van afgelopen maandag,
Het was een gezellig middagje.

groet
Harald

p.s.
Ondanks de spits was ik weer heel snel thuis, geen file helemaal niks.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
 @citaat
Graag gedaan Harald, ik vond het ook gezellig.

Ik had een wegafzetting geregeld zodat je ongestoord door kon rijden.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van Trainhenk
Hi Henk,

Bedankt, ik heb ook een stuk over die Liniedijk daar gereden, geen auto te bekennen  >:-D
Daarna, via Aalsmeer, langs de verschillende forten en langs het oude spoorlijntje (Had ik allemaal al eens bezocht dus doorgereden)

groet
Harald
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Al een tijdje geen update meer geplaatst maar dat wil niet zeggen dat ik stil heb gezeten.

Citaat van: Trainhenk op vrijdag 02 september 2016, 20:13:21
Op naar de volgende klus.
Of plankjes zagen om de terugmelddecoders op te plaatsen of van de helix de bovenleiding tov de rails uitlijnen.
Zodra de terugmelddecoders zijn geplaatst wil ik het schaduw station in koploper zetten om te kijken of alle bezetmelders goed functioneren.

De volgende klus zijn dus de terugmelddecoders geworden en heb ik de plek waar de besturing komt ingericht.
Op de foto's terugmelddecoder en overzicht zien jullie de geplaatste decoders. Hierbij was het voor mij van belang dat ik goed bij de decoders kan blijven komen en daarom heb ik de steunen voor het volgende niveau aangebracht.
Nu nog de decoders programmeren en controleren of ik ze goed in de Ecos2 zie.
Op de foto zenuwcentrum zien jullie de Ecos2 en de computer (linksonder) met twee beeldschermen; een cadeautje van mijn broer.
De kast moet verplaatsbaar blijven want daarachter heb ik de (foto) voeding van de baan gemonteerd.
Aan de achterkant van de kast hangt een stekkerdoos voor de computer en de voeding van de Ecos2.
De stroomvoorziening is alleen voor de treinbaan en gaat naar een stopcontact bij de ingang. Daar heb ik een stekkerschakelaar zitten waarmee ik alles in een keer aan en uit kan zetten.
De kast heb ik met een (foto) ketting aan de achterwanf achterwand vast gemaakt om te voorkomen dat er spanning op de kabels komt te staan en ik deze mogelijk stuk kan trekken. De kabels van en naar de baan heb ik met klitteband aan de ketting vastgemaakt. Ik kan er dus altijd kabels aan toevoegen, verwijderen of verleggen.

Henk



Re: De baan van Trainhenk
-Henk:
Dank voor het plaatsen van weer een mooi gedocumenteerde update,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

online
Re: De baan van Trainhenk
Dat s n leuk cadeau van je broer! Kan je er niet 1 ophangen? Nu staan ze best wel schuin...
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dag Simon,

Links en rechts van de schermen staat een witte opstaande rand.
Zodra ik de baan daar links en rechts met 3 mm spaanplaat afgetimmerd heb kan ik de witte opstaande randen weghalen en dan win ik er 6,5 a 7 cm ruimte bij.
De "overlap" is nu 7 cm dus dan staan ze bijna recht naast elkaar.
Nu laat ik het nog even zo want dan heb ik aan de binnen- en buitenkant enige bescherming.

Aan de linkerkant heb ik een hele grote muur en daar wil ik op termijn nog een oude LCD- of ledTV aan hangen en die koppel ik dan aan een PC zodat ik daar een goed overzicht van mijn baan plan heb.
Mijn vrouw heeft al aangegeven dat ze een andere grotere laptop wil  >:-D
En op haar huidige staat windows 10; kan mooi een TV aan gekoppeld worden. :thumbup:

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Afgelopen weekend weer naar mijn kleinzoon geweest dus geen tijd voor de baan.
We hadden hem al zes weken niet meer gezien.

De eerste terugmelddecoders van Rosoft zijn aangesloten alleen melden niet alle bezetmelders zich aan op de Ecos.
Hier heb ik reeds uitvoerig contact en advies over gehad met/van Rosoft en ik kan nu alle niet meldende bezetmelders gaan controleren.
Hopelijk heb ik daar deze week nog wat tijd voor maar ik vrees het ergste.

Van Simon BR89 heb ik een documentje ontvangen waarmee ik openbak-wagonnen van een houten vloer kan voorzien. Dank Simon  :thumbup:
Het zal wel nog even duren voordat ik daarmee aan de gang ga.
Eerst de terugmelders werkend krijgen en de overige aansluiten.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Trainhenk
Hoi Henk,

Heb je de bezetmelders via loconet of rechtstreeks naar je ECoS geleid.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dag Peter,

Via Loconet.
Vanaf de Ecos2 naar de ESU L.net converter en dan door naar een Loconethub van Rosoft.
Hier komt in een later stadium de tweede Rosoft LN.terugmelder en daarachter gewone Rosoft terugmelders allen met diode truuk.
Daarna naar een Rosoft LN.terugmelder en daarachter 4 gewone Rosoft terugmelders allen met diode truuk.
Op de Rosoft LN.terugmelder heb ik de GND en BR op de massa aangesloten.
Van de overige modules alleen een draad van BR naar massa.
In de Ecos2 onder de L.net converter het aantal terugmelders opgevoerd.

In de ECOS zie ik het volgende:
Aansluitingen                   Fysiek                       Ecos                  ontbrekende nrs      zichtbaar
terugmelder 1 (LN)                3                            2                              3                   1 en 2
terugmelder 2                       3                            2                              3                   1 en 2
terugmelder 3                       3                            3                                                   1,2 en 3
terugmelder 4                       1                            1                                                     1
terugmelder 5                       6                            2                            3 t/m 6             1 en 2

Nog even een toelichting op mijn tabel:
kolom fysiek = het aantal draadjes wat ik op de decoder heb aangesloten
kolom Ecos = het aantal draadjes wat ik in de Ecos2 zie verschijnen
kolom ontbrekende nummers = het nummer waarop wel fysiek een draadje is aangesloten maar niet zichtbaar in de Ecos2
kolom zichtbaar = het nummer waarop fysiek een draadje is aangesloten en zichtbaar in de Ecos2

Ik gebruik C-rails en de verbinding tussen de beide staven is doorgeslepen.
De draden zijn aan de lipjes gesoldeerd en bestaan uit een stuk.
De melders zijn dmv de rode middenleiderisolatieschoentjes gescheiden.
De draden naar de terugmelders zitten in een aparte kabelgoot.
Er staat geen spanning (strak) op de draadjes m.a.w. er is voldoende bewegingsruimte om de rails om te keren.
Draadjes zitten goed in de aansluitingen van de terugmelders.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Het fysiek aansluiten van een draadje aan een S88 leidt niet tot een melding in de monitor van de Ecos. Er gebeurt natuurlijk pas iets als een ingang van een S88 verbonden wordt met massa, hetzij met een draadje, hetzij met een karretje.

Gr, Ben.

Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Ben,

Dan heb ik het dus verkeerd begrepen:
kolom zichtbaar = het nummer waarop fysiek een draadje is aangesloten en zichtbaar in de Ecos2
Deze maken dus ergens sluiting en moet ik dus nakijken.

Klopt?

Henk