Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

De baan van Trainhenk; verder met de baan. Echt waar!

Gestart door Trainhenk donderdag 21 januari 2016, 21:16:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2015

offline
Re: De baan van Trainhenk
henk , gefeliciteerd !
Re: De baan van Trainhenk
van harte gefeliciteerd opa Henk
Re: De baan van Trainhenk OFF topic kleinzoon
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

online
Re: De baan van Trainhenk OFF topic kleinzoon
Gefeliciteerd Henk, al een T-shirt laten bedrukken en gegeven met een trein erop? Je kunt immers beter vroeg genoeg beginnen voordat Kaj achter een beeldschermpie zit  :-)
Dirk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: De baan van Trainhenk
Gefeliciteerd, opa Henk.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Iedereen bedankt voor de felicititaties  :thumbup:
Ik kan het niet laten maar vandaag kregen wij deze foto.

Net gegeten en een schone luier.  :-)

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2012

offline
Re: De baan van Trainhenk
hoi henk , gefeliciteerd met je kleinzoon , groet fred en suzan.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Ik ben gisteren en vandaag vooral bezig geweest om de bovenleiding onder de cirkel goed te krijgen.
Voor het uitlijnen heb ik gebruik gemaakt van een "2803" (catalogusnr: 36608).
Deze Belgische lok heeft in Nederland als opvolger van de nooit gereden Fyra gediend en ik zag hem in Hoofddorp regelmatig voorbij rijden.
Deze lok heeft 4 pantografen en ik heb de smalle Belgische pantografen gebruikt voor het uitlijnen van de bovenleiding.
Daarna met mijn 'insider' Krokodil (catalogusnr: 30159) de hoogte nagemeten en met diverse aanpassingen in de hoogte kan deze er nu ook onder door.
Ik moest daarvoor wel een klein stukje uit de cirkel zagen anders kon hij er niet onder door..
Verder nog een foto met de aquariumslang om het draadeind.
Op de andere twee foto's het begin van de volgende stap; het leggen van plakband voor de geluidsisolatie op de cirkel.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Henk,

Mooie foto's vooral van de kleine.

Gr.
Piwie.
Re: De baan van Trainhenk
Proficiat Henk, een mooie spruit.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
De afgelopen week geen spannende dingen gedaan:
Alle loshangende draden aan de ringleiding vastgemaakt. Ook de groene draden voor de terugmelders.
Ze zitten allemaal vastgedraaid en zullen gesoldeerd worden als de terugmelders geplaatst worden.

De isolatielaag voor de 1e cirkel is gelegd en de c-rails wilde ik gaan leggen.
Helaas kwam ik er toen achter dat ik aan de onderkant nog niet alle rails doorgeslepen had dus dat eerst maar weer gedaan.

Verder had ik nog lamellen als vangrail. Zie post 29 van 4 maart j.l.
Deze zijn echter bol en gaan kronkelen in bochten.
Met de verstripper de lamellen verwarmd en met een houten balk plat gedrukt.

Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Gezien de slechte weersomstandigheden de afgelopen week niet op zolder geweest maar veel tijd door gebracht in de tuin.
In het weekend ook geen tijd. Zaterdag naar de club en zondag naar mijn kleinzoon.

De dagen daarvoor in de tuin gezeten met een vergiet en zeefjes.
Vorig jaar lag er in de buurt een berg grind wat gebruikt wordt om de ruimtes tussen straatklinkers op te vullen.
Daar heb ik een emmer mee gevuld en deze heb ik nu gezeefd en gekeken of er een geschikt formaat tussen zat voor ballast.
Op de foto's zien jullie het resultaat en het kleinste formaat komt overeen met ballast voor spoor N.
Dat ga ik gebruiken om mijn rails te ballasten.
Op zolder heb ik nog een paar bakjes van de chinees met grijs grind staan (ook uit een berg uit de buurt) en ik overweeg om dit te gaan mengen.

Het weer is nu wat minder maar nog niet geschikt om op zolder tijd door te brengen.

Henk. 
Re: De baan van Trainhenk
Leuk om je ook via dit medium te volgen Henk  :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
Henk,


Mooi hoor, en kost je geen geld  :P ben benieuwd naar je mengeling van steentjes.  :)  :thumbup: :thumbup:




Groeten

Peter
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dag Henk.

Je hebt voor nop een mooie melange van strooimaterialen :thumbup:
Die komen altijd goed van pas!
Zo kreeg ik ooit van een kennis twee emmers aquariumzand.
Ik heb dat gewassen en gezeefd en nu ruim voldoende ballast-
materiaal, wat qua kleur heel goed bij de M-rails past.

Groeten,

Erik.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: peterke33 op woensdag 11 mei 2016, 13:23:45
ben benieuwd naar je mengeling van steentjes.  :)  :thumbup: :thumbup:

Van het weekend wordt het beter weer; om aan de treinbaan te werken dan, en dan zal ik een proefstukje maken.

Voor de club hebben wij laatst bij KLIK: Koemo Modellbahnschotter ongeveer 3 liter aan strooisel gekocht.
Waren daar met verzendkosten e.d. bijna ? 100,-- voor kwijt.
Voor dat geld neem ik wel genoegen met wat ik nu heb ook al is de kleur misschien niet 100% naar wens.

Verder heb ik nog wat donkerbruin grind en dat strooi ik dan zuinig over de grijze ballast voor kleurnuances.
Dat komt weer uit een pot met een plantje er in wat we ooit bij een bloemenzaak hebben gekocht.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Ik zie slechts 1 foto van je steentjes, ik zie alleen de eerste de rest zie ik niet. :-(
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dag Johnny,

@citaat Vreemd.
Bij mij zie ik alle foto's.
In het bericht heb ik een minieme wijziging gemaakt en wellicht zie je ze nu wel.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Vandaag maar alvast de proefstukjes voor jullie gemaakt.
Ik moet het vanwege de foto's over twee berichten verdelen.
In deze de rode en de grijze steen apart en ongemengd in een rails.
Om een goed beeld van de grootte te krijgen heb ik het in een stuk rails gelegd.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Hier de foto's van:
een proefstukje met grijs en bruin en
bruin met een stukje rails en
rood en grijs gemengd.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: De baan van Trainhenk
hoi Henk,

persoonlijk zou ik voor de grijze basalt en dan niet gemengd.
in het echt wordt dit soort ballast uit een groeve gehaald en dat bestaat natuurlijk uit 1 rotssoort.

Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De baan van Trainhenk
Ik zou ook voor het grijze gaan. :)
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2008

offline
Re: De baan van Trainhenk
Rood of grijs beide kan, maar dan niet gemengd.
Wat je ook nog even kunt testen, is hoe de ballast reageert op lijm.
Als je het verlijmt, kan de kleur ook nog iets anders worden.
Ik spreeek uit ervaring ;)

Groeten,
Ton.
Re: De baan van Trainhenk
Wat wil je uitbeelden Henk, land en tijdperk, oude of nieuwe ballast? Dat is wel bepalend, ga eens grootspoor plaatjes kijken.

Hier zie je een mix van kleuren met betonbiels, in de praktijk wordt oude ballast aangevuld met nieuw en/of gemixed. Plaatje van P&Th.



Gr, Ben.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Allemaal bedankt voor de positieve feedback.
@ Ton (Yeoman)
de foto van het proefstukje grijs en bruin is gelijmd.
Als je dat vergelijkt met de foto van alleen grijs zie je inderdaad dat het gelijmde donker is.
Dat was mij al bekend maar toch bedankt voor de tip.

@Ben (Spoorman)
Op jouw foto zie ik grijs met 'verdwaalde' bruine stenen dus een mengeling.
Ik heb geen specifieke voorkeur voor wat ik wil uitbeelden.
Qua treinen ga ik ook alle kanten op; meerdere landen en stoom-, diesel- en e-loks.
Mijn criterium is: ik moet het mooi vinden.

Hetzelfde geldt voor de ballast en op dit moment weet ik zelf ook nog niet wat ik mooi (ga) vinden.
Op dit moment neig ik naar grijs met rood maar waarin het grijs meer de overhand heeft.
alleen grijs vindt ik een beetje steriel overkomen.
Op de foto is de verhouding 1:1 en ik denk dat 1 rood en 4 grijs beter zal vinden en dank heel licht bruin er over heen.

Enfin, ik ben nog niet toe aan ballasten dus ik kan er nog rustig over nadenken en experimenteren.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Henk, inderdaad ik zie nu wel alle foto's.  :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Vandaag via Marktplaats de aankoop van een ESU Ecos 2 afgerond.
Voorlopig alleen nog een plaatje van het internet want mijn zoon heeft hem voor mij opgehaald.
Ik zou er ruim 400 km voor moeten rijden en mijn zoon woont er in de buurt.
Over twee weken ga ik hem bij mijn zoon ophalen.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
-Henk:
Mooie aanwinst, veel plezier er mee,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
Henk,

Veel plezier ermee, heb er zelf ook een en nog altijd te vrede ermee.

Gr.
Piwie.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Vandaag de 2e cirkel aangebracht en met de mal op de juiste hoogte gebracht.
Volgende stap is het aanbrengen van de isolatie en de rails.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
-Henk:
Ziet er weeral heel goed uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: De baan van Trainhenk
Hallo Henk,

Ziet er zeer goed uit :thumbup: :thumbup: :thumbup:, ook vind ik het idee met de schroef ogen een goed idee. Zal ik onthouden als ik ook ooit zover bent. Eerst maar de brug bouwen. :) :) :)
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2009

offline
Re: De baan van Trainhenk
Ziet er prima uit!! Mooie optie om het met die schroefogen te doen. Volgens mij werken wij gelijk op  :)
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dag Henk.

Het op een dergelijke manier toepassen van schroefogen bij de
bouw van een railspiraal ben ik nog niet eerder tegengekomen,
maar het is wel een mooie en technisch creatieve oplossing! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dank voor jullie complimenten; ik ga er bijna van blozen. :P

De methode met de schroefogen had ik al een paar keer op beurzen gezien.
Verder ben ik geen professionele timmerman maar als je de cirkel in hoogte laat stijgen neemt de diameter van de cirkel (iets) af.
Net veel maar genoeg om er naast te kunnen zitten.
Met de schroefogen kan je dan makkelijk deze afwijking corrigeren.
In eerste instantie was ik van plan om de schroefogen in de plaat te schroeven maar er was dan zo weinig houvast dat ik dat niet aan durfde en klosjes gemonteerd heb.
Een tweede voordeel van deze klosjes is dat ik ze makkelijk kan los halen, naar buiten zwenken en door het draaien van het klosje het schroefoog dieper of verder uit het klosje kan halen.
Wat ik verder prettig vind is dat de moeren aan de buitenkant zitten waardoor ik er makkelijker met de steeksleutel bij kan.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2015

offline
Re: De baan van Trainhenk
goed bezig henk ! was het vandaag wel qua warmte te doen op de zolder ?

gr remco
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2009

offline
Re: De baan van Trainhenk
Nou, het was inderdaad wel warm. Maar....de tafel staat en ik ben op dit moment de twee spiralen aan het vastzetten op de tafel. Daarna kan ik het weer (voor de zoveelste keer :P) afstellen op 2,5 en 3%

Succes en ik blijf je volgen.

Vriendelijke groet,
Henk163
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
@Henk163
Leuk dat je reageert op een melding voor mij! :thumbup: :thumbup:
Ga zo door, ik hier heel goed de humor van inzien.

@Remco
Het was goed te doen de afgelopen week.
Ik heb op de bovenverdieping en op zolder rolluiken en die zorgen voor een goede isolatie dus dan hou ik de warmte lang buiten.
Alleen als het lang warm blijft dan merk dat de temperatuur op zolder toch ook wel gaat stijgen.

Afgelopen weekend bij KLIK: staples bindringen gekocht.
In de aanbieding! 100 stuks voor ? 6,03. Werden ze nog voor thuisbezorgd ook! 
Op de website staan ze voor ? 3,62 maar dan komt er nog wat administratie en verzendkosten bij.

Henk


Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van Trainhenk
Hi Henk,

Hoe ga je die "Staples" vastzetten ?

groet
Harald
Re: De baan van Trainhenk
Hoi Henk,


Dat is niet gek veel geld voor die boekbinders, ik gebruik een beetje hete lijm plakt als gek.
Wel van het merk Patex gekocht.



Groeten


Peter
Re: De baan van Trainhenk
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: De baan van Trainhenk
Vandaag eens rustig het draadje doorgelezen. Er staan leerzame dingen tussen. En de bovenleiding in de tunnels vind ik perfect. Tip om op te schrijven.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: De baan van Trainhenk
Hallo Henk,

Je heb bijna 30 meter strippen voor je bedrading kan je wel voorlopig vooruit. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Succes met de verdere bouw. :) :) :)

M.vr.gr. Erwin
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De baan van Trainhenk
Henk,

Net even de laatste berichten door gelezen van je leuke topic.
Gefeliciteerd met de aankoop van de Ecos. :thumbup:
Ik heb er zelf ook één en ben er dik tevreden mee. :)
Ook je klimspiraal mag er wezen ga de methode van de schroefogen bespreken met de gene die mij mee gaat helpen het klimspiraal bouwen want dit ziet er goed en verzorgd uit zo. :thumbup: :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: Haradigi op woensdag 25 mei 2016, 11:36:17
Hoe ga je die "Staples" vastzetten ?

Harald,

Dat ga ik uittesten zodra ik ze wil gaan gebruiken maar ik dacht zo'n aanbieding kan ik niet laten lopen.
Ik heb de volgende oplossingen bedacht:
1 Nieten met de nietmachine
2 Spijkeren met de nietmachine
3 Spijkeren met de hamer en de drevel
4 Lijmen met het lijmpistool

Ad 1: Heeft mijn voorkeur. Ik vraag mij nu alleen af of ik de nieten in de lengte of in de breedterichting van de strip zal doen. Verder kom je op lastige plaatsen en de vraag is of je daar altijd met de nietmachine bij kunt komen.
Ad 2: Hier moet je goed de kracht van de niet machine uittesten. Bij teveel kracht zal de (bijna) koploze spijker er anders dwars door heen gaan. Bij te weinig kracht kan je alles nog met de drevel nalopen.
Ad 3: Voor de echte timmerman! en dat ben ik niet.
Ad 4: Zoals Peterke33 schrijft, je moet wel goede lijm gebruiken en ik vraag mij af of na verloop van (langere) tijd dit toch niet los gaat laten.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: h0_miessie op woensdag 25 mei 2016, 17:06:50
Henk,
Ook je klimspiraal mag er wezen ga de methode van de schroefogen bespreken met de gene die mij mee gaat helpen het klimspiraal bouwen want dit ziet er goed en verzorgd uit zo. :thumbup: :thumbup:

Michel,

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.
Uiteraard ben je ook welkom als je wilt komen kijken.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Henk,

Methode 1 werkt het beste; nieten in de lengte van de boekbinder
Methode 2 en 3 geen ervaring mee
Methode 4: lijmen gaat op zich wel maar bij de kleinste beweging bij het doorvoeren van de bedrading heb je vrijwel alles los in de hand. Ook na verloop van de tijd laat de lijm los. Daarom uiteindelijk op de bereikbare plaatsen alles maar geniet

Cees
Re: De baan van Trainhenk
Ik heb mijn boekbinders gelijmd. Inderdaad laat een enkele na verloop van tijd los. Dan pak ik een stukje dubbelzijdig tape en stop dat tussen de boekbinder en het hout. Blijft perfect zitten.

Nieten heb ik wel overwogen, maar dan moet je veel kracht zetten. En dat kan niet overal.

Groeten,
Roel
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: Trainhenk op donderdag 26 mei 2016, 20:18:32
Michel,
Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.
Uiteraard ben je ook welkom als je wilt komen kijken.
Henk

Bedankt voor de uitnodiging. :thumbup: :thumbup:

Als we de tafel en de schaduwstations gaan bouwen en er zijn vragen dan zal ik zeker iets van mij laten horen. ;)
En zo een uitnodiging kan en mag ik niet af slaan want in het echt zie je het toch net wat beter als van een foto. :)
Ik zal je met de tijd een pbtje sturen zodat we een afspraak kunnen maken dat ik bij je langs kan komen. :thumbup: :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: RoelMarklin op donderdag 26 mei 2016, 23:03:45
Nieten heb ik wel overwogen, maar dan moet je veel kracht zetten. En dat kan niet overal.

Dag Roel,

Ik heb een elektrieken nietmachine.
Scheelt een hoop krachtzetten.
De vraag is inderdaad of dat je overal bij kunt maar dat ga ik in de toekomst ervaren.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Afgelopen zondag naar Brunssum geweest om mijn kleinzoon weer te zien en de Ecos op te halen.
De verkoper had hem terug gezet naar de fabrieksinstellingen en dus ermee aan de slag.
Eerst registreren bij het ESU-forum anders kan je niet updaten.
Daarna 6 updates geinstalleerd en ik ben nu bij.
Er zit een gevaarlijk item in de updates. Na de update herstart de Ecos maar in je pc-scherm blijft staan dat hij aan het herstarten is.
Je weet dus eigenlijk niet of hij op de achtergrond nog wat aan het doen is.
Na de kritische update naar 4.0.0 ruim drie kwartier gewacht en toen maar de volgende update geinstalleerd en dat ging verder goed.

Aan de baan heb ik niets meer kunnen doen.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De baan van Trainhenk
Ik heb toch echt 6 x moeten kijken voor ik het schroefoogje op de foto rechts vooraan zag zitten!
B)


Daarnaast heb ik etterlijke keren naar die foto gekeken van de ophanging van je spiraalbovenleiding.
Zie ik het goed, dan heb je gaten geboord door de draadstangen (een manier die ik bij de baan van Arjan Mooldijk ook zag), maar dan:


Je hebt een dwarsoverspanning, en daaraan hangt de lasdraad. Maar hoe zit dat nou aan elkaar vast?
Betekent dit dat je bovenleiding niet functioneel is, dus dat de beide draden boven de twee sporen ofwel de zelfde rijspanning krijgen ofwel niet aangesloten zijn? Of is de dwarsoverspanning gemaakt met een satestokje (dus hout, dus geïsoleerd )? Oeps: dat staat hier al beantwoord. :D

Kennelijk  eerder in je draadje iets over het hoofd gezien (lasdraad dwarsoverspanning):


Heb je daarom 10 mm draadstang gebruikt? Om makkelijker een gaatje doorheen te boren? En is daar nog een truc voor? Of 10 mm omdat het dan niet heen en weer zwiept. Ik bouwde in het verleden met 8mm draadstang, en dat veerde meer (bij langere lengtes).