Nieuws: Heeft u de 12,5 jaar 3railforum jubileum set al besteld? Kijk snel in het -topic hierover-!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  De baan van Trainhenk
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 14   Omlaag

Auteur Topic: De baan van Trainhenk  (gelezen 56008 keer)

RB

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #50 Gepost op: donderdag 21 april 2016, 22:38:02 »

henk , gefeliciteerd !
Gelogd

paulvanelst

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #51 Gepost op: vrijdag 22 april 2016, 12:47:18 »

van harte gefeliciteerd opa Henk
Gelogd

trein-ice3

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • wensmodel 52 8060 -7
Re: De baan van Trainhenk OFF topic kleinzoon
« Reactie #52 Gepost op: zondag 24 april 2016, 18:34:21 »

Gefeliciteerd Henk, al een T-shirt laten bedrukken en gegeven met een trein erop? Je kunt immers beter vroeg genoeg beginnen voordat Kaj achter een beeldschermpie zit  :-)
Dirk
Gelogd

ceess

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Railbusfan
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #53 Gepost op: zondag 24 april 2016, 21:34:59 »

Gefeliciteerd, opa Henk.
Gelogd
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Planning duitse baan Tijdperk III/IV met BW en paradestrecke langs de Moezel (bij Punderich) op 14 m2 en een raillengte van 175 meter.
Rijdt met TrainController ;-)

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #54 Gepost op: zondag 24 april 2016, 21:48:10 »

Iedereen bedankt voor de felicititaties  :thumbup:
Ik kan het niet laten maar vandaag kregen wij deze foto.

Net gegeten en een schone luier.  :-)

Henk
« Laatst bewerkt op: vrijdag 09 juni 2017, 12:06:37 door Trainhenk »
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

fredlouis

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #55 Gepost op: zondag 24 april 2016, 21:56:51 »

hoi henk , gefeliciteerd met je kleinzoon , groet fred en suzan.
Gelogd

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #56 Gepost op: zondag 24 april 2016, 22:09:41 »

Ik ben gisteren en vandaag vooral bezig geweest om de bovenleiding onder de cirkel goed te krijgen.
Voor het uitlijnen heb ik gebruik gemaakt van een "2803" (catalogusnr: 36608).
Deze Belgische lok heeft in Nederland als opvolger van de nooit gereden Fyra gediend en ik zag hem in Hoofddorp regelmatig voorbij rijden.
Deze lok heeft 4 pantografen en ik heb de smalle Belgische pantografen gebruikt voor het uitlijnen van de bovenleiding.
Daarna met mijn 'insider' Krokodil (catalogusnr: 30159) de hoogte nagemeten en met diverse aanpassingen in de hoogte kan deze er nu ook onder door.
Ik moest daarvoor wel een klein stukje uit de cirkel zagen anders kon hij er niet onder door..
Verder nog een foto met de aquariumslang om het draadeind.
Op de andere twee foto's het begin van de volgende stap; het leggen van plakband voor de geluidsisolatie op de cirkel.

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Piwie

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #57 Gepost op: maandag 25 april 2016, 16:38:09 »

Henk,

Mooie foto's vooral van de kleine.

Gr.
Piwie.
Gelogd



Groeten uit Maastricht
Koploper, CS3, Littfinski boosters, BMND 16 bezetmelders

Volg hier mijn topic http://forum.3rail.nl/index.php?topic=14339.0

stafmarklin

  • Gast
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #58 Gepost op: vrijdag 29 april 2016, 16:52:54 »

Proficiat Henk, een mooie spruit.
Gelogd

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #59 Gepost op: maandag 02 mei 2016, 13:59:32 »

De afgelopen week geen spannende dingen gedaan:
Alle loshangende draden aan de ringleiding vastgemaakt. Ook de groene draden voor de terugmelders.
Ze zitten allemaal vastgedraaid en zullen gesoldeerd worden als de terugmelders geplaatst worden.

De isolatielaag voor de 1e cirkel is gelegd en de c-rails wilde ik gaan leggen.
Helaas kwam ik er toen achter dat ik aan de onderkant nog niet alle rails doorgeslepen had dus dat eerst maar weer gedaan.

Verder had ik nog lamellen als vangrail. Zie post 29 van 4 maart j.l.
Deze zijn echter bol en gaan kronkelen in bochten.
Met de verstripper de lamellen verwarmd en met een houten balk plat gedrukt.

 
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #60 Gepost op: dinsdag 10 mei 2016, 11:48:32 »

Gezien de slechte weersomstandigheden de afgelopen week niet op zolder geweest maar veel tijd door gebracht in de tuin.
In het weekend ook geen tijd. Zaterdag naar de club en zondag naar mijn kleinzoon.

De dagen daarvoor in de tuin gezeten met een vergiet en zeefjes.
Vorig jaar lag er in de buurt een berg grind wat gebruikt wordt om de ruimtes tussen straatklinkers op te vullen.
Daar heb ik een emmer mee gevuld en deze heb ik nu gezeefd en gekeken of er een geschikt formaat tussen zat voor ballast.
Op de foto's zien jullie het resultaat en het kleinste formaat komt overeen met ballast voor spoor N.
Dat ga ik gebruiken om mijn rails te ballasten.
Op zolder heb ik nog een paar bakjes van de chinees met grijs grind staan (ook uit een berg uit de buurt) en ik overweeg om dit te gaan mengen.

Het weer is nu wat minder maar nog niet geschikt om op zolder tijd door te brengen.

Henk. 
« Laatst bewerkt op: vrijdag 13 mei 2016, 17:32:20 door Trainhenk »
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Jan Verloop

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #61 Gepost op: woensdag 11 mei 2016, 13:20:43 »

Leuk om je ook via dit medium te volgen Henk  :thumbup:
Gelogd

peterke33

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Non mi importa di me
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #62 Gepost op: woensdag 11 mei 2016, 13:23:45 »

Henk,


Mooi hoor, en kost je geen geld  :P ben benieuwd naar je mengeling van steentjes.  :)  :thumbup: :thumbup:




Groeten

Peter
Gelogd

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Building
    • Märklin - M-rail - Modelbaan
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #63 Gepost op: woensdag 11 mei 2016, 21:34:13 »

Dag Henk.

Je hebt voor nop een mooie melange van strooimaterialen :thumbup:
Die komen altijd goed van pas!
Zo kreeg ik ooit van een kennis twee emmers aquariumzand.
Ik heb dat gewassen en gezeefd en nu ruim voldoende ballast-
materiaal, wat qua kleur heel goed bij de M-rails past.

Groeten,

Erik.
Gelogd

Märklin - M-rail - Modelbaan     Topic     Website

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #64 Gepost op: donderdag 12 mei 2016, 20:20:01 »

ben benieuwd naar je mengeling van steentjes.  :)  :thumbup: :thumbup:

Van het weekend wordt het beter weer; om aan de treinbaan te werken dan, en dan zal ik een proefstukje maken.

Voor de club hebben wij laatst bij KLIK: Koemo Modellbahnschotter ongeveer 3 liter aan strooisel gekocht.
Waren daar met verzendkosten e.d. bijna € 100,-- voor kwijt.
Voor dat geld neem ik wel genoegen met wat ik nu heb ook al is de kleur misschien niet 100% naar wens.

Verder heb ik nog wat donkerbruin grind en dat strooi ik dan zuinig over de grijze ballast voor kleurnuances.
Dat komt weer uit een pot met een plantje er in wat we ooit bij een bloemenzaak hebben gekocht.

Henk
 
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Johnnytrein

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Johnny's treinpagina
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #65 Gepost op: vrijdag 13 mei 2016, 07:26:13 »

Ik zie slechts 1 foto van je steentjes, ik zie alleen de eerste de rest zie ik niet. :-(
Gelogd
Groeten, Johnny

Steeds bereid om bij te leren.

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #66 Gepost op: vrijdag 13 mei 2016, 17:34:14 »

Dag Johnny,

 @citaat Vreemd.
Bij mij zie ik alle foto's.
In het bericht heb ik een minieme wijziging gemaakt en wellicht zie je ze nu wel.

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #67 Gepost op: vrijdag 13 mei 2016, 17:57:30 »

Vandaag maar alvast de proefstukjes voor jullie gemaakt.
Ik moet het vanwege de foto's over twee berichten verdelen.
In deze de rode en de grijze steen apart en ongemengd in een rails.
Om een goed beeld van de grootte te krijgen heb ik het in een stuk rails gelegd.

Henk
« Laatst bewerkt op: vrijdag 13 mei 2016, 17:59:10 door Trainhenk »
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #68 Gepost op: vrijdag 13 mei 2016, 18:03:41 »

Hier de foto's van:
een proefstukje met grijs en bruin en
bruin met een stukje rails en
rood en grijs gemengd.

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

RuudH0

  • Gast
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #69 Gepost op: vrijdag 13 mei 2016, 18:24:14 »

hoi Henk,

persoonlijk zou ik voor de grijze basalt en dan niet gemengd.
in het echt wordt dit soort ballast uit een groeve gehaald en dat bestaat natuurlijk uit 1 rotssoort.

Gelogd

h0_miessie

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Märklin what else ?
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #70 Gepost op: vrijdag 13 mei 2016, 18:36:33 »

Ik zou ook voor het grijze gaan. :)
Gelogd

Yeoman

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #71 Gepost op: vrijdag 13 mei 2016, 19:00:58 »

Rood of grijs beide kan, maar dan niet gemengd.
Wat je ook nog even kunt testen, is hoe de ballast reageert op lijm.
Als je het verlijmt, kan de kleur ook nog iets anders worden.
Ik spreeek uit ervaring ;)

Groeten,
Ton.
Gelogd
Groeten,
Ton,
3railforum modulebaan team.

Ben den Hollander

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • Voorbijganger
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #72 Gepost op: vrijdag 13 mei 2016, 19:23:58 »

Wat wil je uitbeelden Henk, land en tijdperk, oude of nieuwe ballast? Dat is wel bepalend, ga eens grootspoor plaatjes kijken.

Hier zie je een mix van kleuren met betonbiels, in de praktijk wordt oude ballast aangevuld met nieuw en/of gemixed. Plaatje van P&Th.



Gr, Ben.

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #73 Gepost op: vrijdag 13 mei 2016, 21:35:49 »

Allemaal bedankt voor de positieve feedback.
@ Ton (Yeoman)
de foto van het proefstukje grijs en bruin is gelijmd.
Als je dat vergelijkt met de foto van alleen grijs zie je inderdaad dat het gelijmde donker is.
Dat was mij al bekend maar toch bedankt voor de tip.

@Ben (Spoorman)
Op jouw foto zie ik grijs met 'verdwaalde' bruine stenen dus een mengeling.
Ik heb geen specifieke voorkeur voor wat ik wil uitbeelden.
Qua treinen ga ik ook alle kanten op; meerdere landen en stoom-, diesel- en e-loks.
Mijn criterium is: ik moet het mooi vinden.

Hetzelfde geldt voor de ballast en op dit moment weet ik zelf ook nog niet wat ik mooi (ga) vinden.
Op dit moment neig ik naar grijs met rood maar waarin het grijs meer de overhand heeft.
alleen grijs vindt ik een beetje steriel overkomen.
Op de foto is de verhouding 1:1 en ik denk dat 1 rood en 4 grijs beter zal vinden en dank heel licht bruin er over heen.

Enfin, ik ben nog niet toe aan ballasten dus ik kan er nog rustig over nadenken en experimenteren.

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Johnnytrein

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Johnny's treinpagina
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #74 Gepost op: zaterdag 14 mei 2016, 07:20:01 »

Henk, inderdaad ik zie nu wel alle foto's.  :thumbup:
Gelogd
Groeten, Johnny

Steeds bereid om bij te leren.

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #75 Gepost op: zondag 15 mei 2016, 22:30:41 »

Vandaag via Marktplaats de aankoop van een ESU Ecos 2 afgerond.
Voorlopig alleen nog een plaatje van het internet want mijn zoon heeft hem voor mij opgehaald.
Ik zou er ruim 400 km voor moeten rijden en mijn zoon woont er in de buurt.
Over twee weken ga ik hem bij mijn zoon ophalen.

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Jørg

  • Gast
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #76 Gepost op: maandag 16 mei 2016, 11:49:29 »

-Henk:
Mooie aanwinst, veel plezier er mee,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Gelogd

Piwie

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #77 Gepost op: maandag 16 mei 2016, 18:58:54 »

Henk,

Veel plezier ermee, heb er zelf ook een en nog altijd te vrede ermee.

Gr.
Piwie.
Gelogd



Groeten uit Maastricht
Koploper, CS3, Littfinski boosters, BMND 16 bezetmelders

Volg hier mijn topic http://forum.3rail.nl/index.php?topic=14339.0

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #78 Gepost op: maandag 16 mei 2016, 20:53:44 »

Vandaag de 2e cirkel aangebracht en met de mal op de juiste hoogte gebracht.
Volgende stap is het aanbrengen van de isolatie en de rails.

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Jørg

  • Gast
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #79 Gepost op: maandag 16 mei 2016, 21:53:23 »

-Henk:
Ziet er weeral heel goed uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Gelogd

ikke650

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
    • Hembrug
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #80 Gepost op: maandag 16 mei 2016, 22:20:15 »

Hallo Henk,

Ziet er zeer goed uit :thumbup: :thumbup: :thumbup:, ook vind ik het idee met de schroef ogen een goed idee. Zal ik onthouden als ik ook ooit zover bent. Eerst maar de brug bouwen. :) :) :)
Gelogd
M.vr.gr. Erwin



Baanbouw met brug: Klikkie

Grootspoor: Klikkie

Henk163

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #81 Gepost op: maandag 16 mei 2016, 22:26:24 »

Ziet er prima uit!! Mooie optie om het met die schroefogen te doen. Volgens mij werken wij gelijk op  :)
Gelogd


Tijdperk eind III en begin IV (t/m 1968), M-rails, analoog.

Vorderingen aan mijn baan zijn te zien in het topic:
Märklinbaan van Henk163 - klik

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Building
    • Märklin - M-rail - Modelbaan
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #82 Gepost op: dinsdag 17 mei 2016, 09:59:57 »

Dag Henk.

Het op een dergelijke manier toepassen van schroefogen bij de
bouw van een railspiraal ben ik nog niet eerder tegengekomen,
maar het is wel een mooie en technisch creatieve oplossing! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Gelogd

Märklin - M-rail - Modelbaan     Topic     Website

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #83 Gepost op: dinsdag 17 mei 2016, 16:26:52 »

Dank voor jullie complimenten; ik ga er bijna van blozen. :P

De methode met de schroefogen had ik al een paar keer op beurzen gezien.
Verder ben ik geen professionele timmerman maar als je de cirkel in hoogte laat stijgen neemt de diameter van de cirkel (iets) af.
Net veel maar genoeg om er naast te kunnen zitten.
Met de schroefogen kan je dan makkelijk deze afwijking corrigeren.
In eerste instantie was ik van plan om de schroefogen in de plaat te schroeven maar er was dan zo weinig houvast dat ik dat niet aan durfde en klosjes gemonteerd heb.
Een tweede voordeel van deze klosjes is dat ik ze makkelijk kan los halen, naar buiten zwenken en door het draaien van het klosje het schroefoog dieper of verder uit het klosje kan halen.
Wat ik verder prettig vind is dat de moeren aan de buitenkant zitten waardoor ik er makkelijker met de steeksleutel bij kan.

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

RB

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #84 Gepost op: dinsdag 17 mei 2016, 18:47:15 »

goed bezig henk ! was het vandaag wel qua warmte te doen op de zolder ?

gr remco
Gelogd

Henk163

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #85 Gepost op: dinsdag 17 mei 2016, 23:22:50 »

Nou, het was inderdaad wel warm. Maar....de tafel staat en ik ben op dit moment de twee spiralen aan het vastzetten op de tafel. Daarna kan ik het weer (voor de zoveelste keer :P) afstellen op 2,5 en 3%

Succes en ik blijf je volgen.

Vriendelijke groet,
Henk163
Gelogd


Tijdperk eind III en begin IV (t/m 1968), M-rails, analoog.

Vorderingen aan mijn baan zijn te zien in het topic:
Märklinbaan van Henk163 - klik

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #86 Gepost op: donderdag 19 mei 2016, 10:20:14 »

@Henk163
Leuk dat je reageert op een melding voor mij! :thumbup: :thumbup:
Ga zo door, ik hier heel goed de humor van inzien.

@Remco
Het was goed te doen de afgelopen week.
Ik heb op de bovenverdieping en op zolder rolluiken en die zorgen voor een goede isolatie dus dan hou ik de warmte lang buiten.
Alleen als het lang warm blijft dan merk dat de temperatuur op zolder toch ook wel gaat stijgen.

Afgelopen weekend bij KLIK: staples bindringen gekocht.
In de aanbieding! 100 stuks voor € 6,03. Werden ze nog voor thuisbezorgd ook! 
Op de website staan ze voor € 3,62 maar dan komt er nog wat administratie en verzendkosten bij.

Henk


Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #87 Gepost op: woensdag 25 mei 2016, 11:36:17 »

Hi Henk,

Hoe ga je die "Staples" vastzetten ?

groet
Harald

peterke33

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Non mi importa di me
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #88 Gepost op: woensdag 25 mei 2016, 11:39:06 »

Hoi Henk,


Dat is niet gek veel geld voor die boekbinders, ik gebruik een beetje hete lijm plakt als gek.
Wel van het merk Patex gekocht.



Groeten


Peter
Gelogd

Kaleb

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Stamtafel Mijnstreek en Gebrooker Baan
    • Mijn baan
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #89 Gepost op: woensdag 25 mei 2016, 11:47:15 »

Vandaag eens rustig het draadje doorgelezen. Er staan leerzame dingen tussen. En de bovenleiding in de tunnels vind ik perfect. Tip om op te schrijven.
Gelogd
Groetjes,
Henk (Kaleb)

Mijn baan in aanbouw: Gebrooker Baan (M-rails, ECoS en Koploper)
Vaste bezoeker van de Stamtafel Mijnstreek

ikke650

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
    • Hembrug
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #90 Gepost op: woensdag 25 mei 2016, 15:33:15 »

Hallo Henk,

Je heb bijna 30 meter strippen voor je bedrading kan je wel voorlopig vooruit. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Succes met de verdere bouw. :) :) :)

M.vr.gr. Erwin
Gelogd
M.vr.gr. Erwin



Baanbouw met brug: Klikkie

Grootspoor: Klikkie

h0_miessie

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Märklin what else ?
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #91 Gepost op: woensdag 25 mei 2016, 17:06:50 »

Henk,

Net even de laatste berichten door gelezen van je leuke topic.
Gefeliciteerd met de aankoop van de Ecos. :thumbup:
Ik heb er zelf ook één en ben er dik tevreden mee. :)
Ook je klimspiraal mag er wezen ga de methode van de schroefogen bespreken met de gene die mij mee gaat helpen het klimspiraal bouwen want dit ziet er goed en verzorgd uit zo. :thumbup: :thumbup:
Gelogd

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #92 Gepost op: donderdag 26 mei 2016, 20:16:30 »

Hoe ga je die "Staples" vastzetten ?

Harald,

Dat ga ik uittesten zodra ik ze wil gaan gebruiken maar ik dacht zo'n aanbieding kan ik niet laten lopen.
Ik heb de volgende oplossingen bedacht:
1 Nieten met de nietmachine
2 Spijkeren met de nietmachine
3 Spijkeren met de hamer en de drevel
4 Lijmen met het lijmpistool

Ad 1: Heeft mijn voorkeur. Ik vraag mij nu alleen af of ik de nieten in de lengte of in de breedterichting van de strip zal doen. Verder kom je op lastige plaatsen en de vraag is of je daar altijd met de nietmachine bij kunt komen.
Ad 2: Hier moet je goed de kracht van de niet machine uittesten. Bij teveel kracht zal de (bijna) koploze spijker er anders dwars door heen gaan. Bij te weinig kracht kan je alles nog met de drevel nalopen.
Ad 3: Voor de echte timmerman! en dat ben ik niet.
Ad 4: Zoals Peterke33 schrijft, je moet wel goede lijm gebruiken en ik vraag mij af of na verloop van (langere) tijd dit toch niet los gaat laten.

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #93 Gepost op: donderdag 26 mei 2016, 20:18:32 »

Henk,
Ook je klimspiraal mag er wezen ga de methode van de schroefogen bespreken met de gene die mij mee gaat helpen het klimspiraal bouwen want dit ziet er goed en verzorgd uit zo. :thumbup: :thumbup:

Michel,

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.
Uiteraard ben je ook welkom als je wilt komen kijken.

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

BR98-10

  • Gast
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #94 Gepost op: donderdag 26 mei 2016, 22:52:59 »

Henk,

Methode 1 werkt het beste; nieten in de lengte van de boekbinder
Methode 2 en 3 geen ervaring mee
Methode 4: lijmen gaat op zich wel maar bij de kleinste beweging bij het doorvoeren van de bedrading heb je vrijwel alles los in de hand. Ook na verloop van de tijd laat de lijm los. Daarom uiteindelijk op de bereikbare plaatsen alles maar geniet

Cees
Gelogd

RoelMarklin

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #95 Gepost op: donderdag 26 mei 2016, 23:03:45 »

Ik heb mijn boekbinders gelijmd. Inderdaad laat een enkele na verloop van tijd los. Dan pak ik een stukje dubbelzijdig tape en stop dat tussen de boekbinder en het hout. Blijft perfect zitten.

Nieten heb ik wel overwogen, maar dan moet je veel kracht zetten. En dat kan niet overal.

Groeten,
Roel
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

h0_miessie

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Märklin what else ?
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #96 Gepost op: donderdag 26 mei 2016, 23:08:04 »

Michel,
Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.
Uiteraard ben je ook welkom als je wilt komen kijken.
Henk

Bedankt voor de uitnodiging. :thumbup: :thumbup:

Als we de tafel en de schaduwstations gaan bouwen en er zijn vragen dan zal ik zeker iets van mij laten horen. ;)
En zo een uitnodiging kan en mag ik niet af slaan want in het echt zie je het toch net wat beter als van een foto. :)
Ik zal je met de tijd een pbtje sturen zodat we een afspraak kunnen maken dat ik bij je langs kan komen. :thumbup: :thumbup:
Gelogd

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #97 Gepost op: donderdag 26 mei 2016, 23:09:41 »

Nieten heb ik wel overwogen, maar dan moet je veel kracht zetten. En dat kan niet overal.

Dag Roel,

Ik heb een elektrieken nietmachine.
Scheelt een hoop krachtzetten.
De vraag is inderdaad of dat je overal bij kunt maar dat ga ik in de toekomst ervaren.

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #98 Gepost op: donderdag 02 juni 2016, 12:03:13 »

Afgelopen zondag naar Brunssum geweest om mijn kleinzoon weer te zien en de Ecos op te halen.
De verkoper had hem terug gezet naar de fabrieksinstellingen en dus ermee aan de slag.
Eerst registreren bij het ESU-forum anders kan je niet updaten.
Daarna 6 updates geinstalleerd en ik ben nu bij.
Er zit een gevaarlijk item in de updates. Na de update herstart de Ecos maar in je pc-scherm blijft staan dat hij aan het herstarten is.
Je weet dus eigenlijk niet of hij op de achtergrond nog wat aan het doen is.
Na de kritische update naar 4.0.0 ruim drie kwartier gewacht en toen maar de volgende update geinstalleerd en dat ging verder goed.

Aan de baan heb ik niets meer kunnen doen.

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #99 Gepost op: donderdag 02 juni 2016, 16:14:05 »

Ik heb toch echt 6 x moeten kijken voor ik het schroefoogje op de foto rechts vooraan zag zitten!
 B)


Daarnaast heb ik etterlijke keren naar die foto gekeken van de ophanging van je spiraalbovenleiding.
Zie ik het goed, dan heb je gaten geboord door de draadstangen (een manier die ik bij de baan van Arjan Mooldijk ook zag), maar dan:


Je hebt een dwarsoverspanning, en daaraan hangt de lasdraad. Maar hoe zit dat nou aan elkaar vast?
Betekent dit dat je bovenleiding niet functioneel is, dus dat de beide draden boven de twee sporen ofwel de zelfde rijspanning krijgen ofwel niet aangesloten zijn? Of is de dwarsoverspanning gemaakt met een satestokje (dus hout, dus geïsoleerd )? Oeps: dat staat hier al beantwoord. :D

Kennelijk  eerder in je draadje iets over het hoofd gezien (lasdraad dwarsoverspanning):


Heb je daarom 10 mm draadstang gebruikt? Om makkelijker een gaatje doorheen te boren? En is daar nog een truc voor? Of 10 mm omdat het dan niet heen en weer zwiept. Ik bouwde in het verleden met 8mm draadstang, en dat veerde meer (bij langere lengtes).
« Laatst bewerkt op: donderdag 02 juni 2016, 16:56:21 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


64+, en nog steeds dwarsliggend
(maar of het ook nog steeds spoort?)
 



Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 1.192 seconden met 22 queries.