Nieuws: *** Goed nieuws!! *** De 12,5 jaar 3railforum jubileum set gaat door!! Lees verder in ons -Info Topic-
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  De baan van Trainhenk
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 ... 17   Omlaag

Auteur Topic: De baan van Trainhenk  (gelezen 73689 keer)

Spoorman

  • Gast
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #150 Gepost op: dinsdag 25 oktober 2016, 06:11:20 »

Je kunt het beste je S88 optuigen en dan melder voor melder even testen met een draadje naar massa. Je weet dan of je systeem werkt. Als je voorts een melder aan gaat sluiten op het spoor en je hebt dan een terugmelding in je Ecos dan heb je ergens sluiting in het spoor naar massa.

Gr, Ben.
Gelogd

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #151 Gepost op: dinsdag 25 oktober 2016, 11:17:59 »

Dag Ben,

Het fysiek aansluiten van een draadje aan een S88 leidt niet tot een melding in de monitor van de Ecos.

Dit liet mij niet los gisterenavond en toen ik terug kwam van de hond uit laten ging ik, tot ergenis van mijn vrouw, het was al 23.30 uur, toch nog even naar zolder in plaats van naar bed.
Ik heb toen de boel aangezet en een wagonnetje over de rails geduwd en zag op de Ecos bezetmelders aan en uit flitsen.
Vanochtend een makkelijk te bereiken stuk rails los gehaald en ja hoor, niet lachen hoor, maar ik had de middenleiderisolatie aan de verkeerde kant op de rails geprikt. 
Goed er op gezet en het aantal foutieve melders is inmiddels afgenomen.

Nu zo snel mogelijk de rest controleren.

Ik was er namelijk vanuit gegaan dat in de Ecos een melding zou komen als er een draadje aangesloten was maar het is dus andersom.

Dank voor je hulp.

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Spoorman

  • Gast
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #152 Gepost op: dinsdag 25 oktober 2016, 16:22:19 »

Heel goed. Succes met de voortgang.

Gr, Ben.
Gelogd

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #153 Gepost op: dinsdag 08 november 2016, 17:26:20 »

Alle storingen zijn inmiddels opgelost en kan ik verder met de volgende serie.
Daarvoor wil/moet ik eerst de onderbouw voor het tweede niveau aan de linkerkant gaan maken.
Verder moet ik het spoor van het schaduwstation naar het bovenliggende niveau maken zodat ik weet waar ik ruimte over houd om de terugmelddecoders te plaatsen.

Ik had een helix met twee cirkels en ik liep al een tijdje te dubben of ik daar happy mee was.
Nee dus, ik heb nu een cirkel er afgehaald.

Komend weekend zal ik een paar foto's maken en plaatsen.

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

peterke33

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Non mi importa di me
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #154 Gepost op: dinsdag 08 november 2016, 18:03:03 »

Henk

Laat de foto's maar komen, ben benieuwd  :P
Blij dat alles opgelost is, en nu werkt naar behoren.  :thumbup:
Gelogd

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #155 Gepost op: woensdag 09 november 2016, 16:27:48 »

Hoi Henk,

Fijn dat het opgelost is, je uitleg was erg duidelijk  :thumbup: :thumbup:
Op mijn nieuwe baan ga ik met dezelfde componenten aan de gang, ben blij dat het werkt.


mvg,

Peter Degeluidsman

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #156 Gepost op: zondag 20 november 2016, 20:53:00 »

@ Peter
Hierbij de beloofde foto's

Alle draadjes zijn al aangesloten.
Ik had vandaag geen tijd meer om te controleren of alles goed is aangesloten.
Morgen maar even kijken.
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Quin10

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • jong geleerd is oud gedaan!
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #157 Gepost op: zondag 20 november 2016, 21:27:23 »

ziet er goed uit  :thumbup: :thumbup:
groeten Quinten
Gelogd

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #158 Gepost op: donderdag 24 november 2016, 20:15:01 »

Vanmiddag geprobeerd om de tweede Loconet terugmelder zichtbaar te krijgen in de Ecos2.
Dat is via een omweg gelukt maar niet zoals het mij voorgesteld is.

Morgen maar eens een mailtje naar de leverancier van de terugmelders maken.
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #159 Gepost op: dinsdag 13 december 2016, 20:49:27 »

Het is weer even stil geweest maar mijn problemen met de tweede LNterugmelddecoder zijn nu opgelost.
De handleiding lezen is een ding maar goed begrijpen is een ander.
Wat is er nu gebeurd?
In de handleiding staat dat je op je centrale twee wissels moet aanmaken om de LNterugmelddecoder te programmeren.
De LNterugmelddecoder in programmeermodus zetten, beide wissels een  keer schakelen en klaar is Trainhenk. Nee dus.

De eerste LNterugmelddecoder is geprogrammeerd voor 7 decoders.
De eerste wissel zet je op adres 1 van de LNterugmelddecoder. In mijn geval 113 (decoder 8; keer 16 aansluitingen + 1).
De tweede wissel zet je op het aantal terugmelders wat op de LNterugmelddecoder en de daarop aangesloten terugmelddecoders wordt aangesloten. In mijn geval 13 dus dat is 208.
Het maximale aantal wat geprogrammeerd kan worden is 256. dit is 16 terugmelders.
Wat deed ik nu fout? Ik telde het start adres (113) op bij het aantal terugmelders (208) en voerde dit (321) als tweede wisseladres in.
Het resultaat was decoders die niet reageerden.
Na een uitgebreide mailwisseling met Rosoft viel afgelopen vrijdagavond het kwartje.

Afgelopen zaterdagochtend door mijn rug gegaan maar ik wilde toch naar Houten, niets gekocht (helaas), maar toch weer voldoende info opgedaan.

Vanmiddag eindelijk in staat om op zolder de aanpassingen in de LNterugmelddecoder te doen en ja hoor alles werkt nu zoals het behoort te werken. 
De baan maakt nog wel op een punt sluiting maar zodra mijn rug het toelaat kan ik er onder kruipen en dat probleem oplossen.

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #160 Gepost op: vrijdag 23 december 2016, 20:56:13 »

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #161 Gepost op: zaterdag 31 december 2016, 17:35:17 »

Ik wilde weer eens wat leuks aan mijn baan doen en had besloten om de achterwand maar te gaan maken.
Ik heb daarvoor bij de bouwmarkt plastic U-profielen gehaald en de (zelfgemaakte) deur van de zolderkast in stukken gezaagd.
Vervolgens een zijde van de deur verwijderd en het restant past keurig in het U-profiel.
Vervolgens geschilderd en de eerste stappen met de airbrush gezet.

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Jørg

  • Gast
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #162 Gepost op: zondag 01 januari 2017, 13:48:38 »

-Henk:
Ziet er goed uit,  :thumbup:
Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #163 Gepost op: zondag 01 januari 2017, 22:45:37 »

Dat U-profiel is iets om te onthouden!
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #164 Gepost op: dinsdag 03 januari 2017, 11:17:58 »

Even een foto-test.
Ik zag  dat de panoramafoto's overdwars staan en dit is toch niet de bedoeling.

Dit is toch beter! :-)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 03 januari 2017, 11:20:19 door Trainhenk »
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #165 Gepost op: dinsdag 03 januari 2017, 11:25:20 »

Dag Jan,

Ik kwam op het idee omdat de achterwand nog niet af is.
Zodra niveau twee op de baan moet de achterwand verder uitgebreid worden met bomen en struiken, gebrouwen, etc.
Daarom wilde ik een constructie hebben die ik toch weer kon verwijderen.
Een kant, lucht2, zal makkelijk gaan, de andere kant lucht3 wat moeilijker maar daar verzin ik nog wel wat op.

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #166 Gepost op: dinsdag 03 januari 2017, 11:53:40 »

Je hebt het voordeel van een rechte achterwand, als die schuin was had je staande u-profielen gebruikt?
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #167 Gepost op: dinsdag 03 januari 2017, 13:06:08 »

Hi Henk,

Ziet er wel aardig uit maar om de een of andere reden ben ik niet echt positief.
Of dat nu door de foto komt of een andere smaak?

groet
Harald

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #168 Gepost op: dinsdag 03 januari 2017, 13:09:35 »

@Jan22

Bedoel je dit Jan?
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Simon BR39

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #169 Gepost op: dinsdag 03 januari 2017, 13:11:15 »

 @citaat2 @citaat2 Misschien is het een idee om geen losse wolken te nemen, maar een wat grauwe achtergrond, al dan niet met blauwtinten, zoals bijvoorbeeld in Vierheim te zien is.
Als je straks voorwerpen gaat plaatsen/schilderen komt het perspectief niet goed uit t.o.v. de wolk...
Gelogd
Groet, Simon

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #170 Gepost op: dinsdag 03 januari 2017, 13:15:47 »

Dag Harald

Ik denk beiden.
De kwaliteit van de foto is niet van hoogstaand.
Daarnaast zijn dit mijn eerste stappen met de airbrush en in dat opzicht vindt het zo slecht nog niet.
In de loop van dit jaar ga ik naar een workshop airbrushen en hoop daar het nodige op te steken zodat ik deze achtergrond kan verbeteren.
 
en verder, over smaak valt niet te twisten. O:-D

Henk

Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #171 Gepost op: dinsdag 03 januari 2017, 13:18:38 »

en verder, over smaak valt niet te twisten. O:-D
O jawel hoor... Op dit forum wordt er lustig op los getwist.. :D
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #172 Gepost op: dinsdag 03 januari 2017, 13:40:40 »

Ziet er wel aardig uit maar om de een of andere reden ben ik niet echt positief.
Ik had in mijn vorige reactie op jouw bericht iets te snel op verzenden gedrukt.

Klinkt misschien gek maar ik ben wel blij met jouw opmerking omdat dat mij weer tot nadenken stemt of ik tevreden moet zijn met het resultaat.
Op het moment dat het af is denk je, ja hier ben ik blij mee maar oprechte commentaren, ook de niet-positieve, maken jezelf alleen maar beter.

@Simon,
Ook jouw tip neem ik mee maar ik ben bang dat dat voor mij op dit moment nog iets te hoog gegrepen is.
Als ik het gevoel krijg dat het geheel niet klopt kan ik altijd nog opnieuw beginnen.

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #173 Gepost op: dinsdag 03 januari 2017, 14:26:39 »

Hi Henk,

Het is altijd een beetje moeilijk om hier te tikken en niet iemand in de ogen te kunnen kijken.
Probeer daarom altijd mijn mening te geven en niet alleen positieve zoals prachtige.... of hartstikke goed.....
Kijk verder eens rond bij andere bekende site's met vele voorbeelden.
Het is vaak gewoon doen en kijken, een schilder doet het ook vaak meerdere keren voordat hij "echt" tevreden is.

groet
Harald

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #174 Gepost op: zaterdag 21 januari 2017, 21:45:52 »

Het is even stil geweest maar ik ben de laatste weken druk bezig geweest met de laatste drie terugmeld-decoders.
Twee daarvan hebben geen diode-truuk dus dat betekende diodes aan de rails solderen.
Een duidelijk aansluitschema staat op de site van KLIK: Littfinski
Voor de C-rails is dat geen probleem maar straks ga ik K-rails gebruiken dus dat moet ik nog even bedenken hoe ik dat ga oplossen.
Ik heb er nog wel even de tijd voor.

Verder staat er vandaag een stukje over de Amsterdamse Modelbouw Vereniging in KLIK: De Telegraaf.
De moeite van het bekijken waard!
 
Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #175 Gepost op: zaterdag 21 januari 2017, 23:20:45 »

Beste Henk,

Je zult een draadje vast hebben gezet aan je meldrailstuk, zet daar de diode bij en voer de andere kant van de diode naar je dichtstbijzijnde koppelpunt op je ringleiding voor de railmassa, klaar is kees.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #176 Gepost op: maandag 06 februari 2017, 19:57:23 »

Dag Anne W,

Het aansluiten van de diodes is geen probleem dat is mij wel duidelijk.
Wat ik eigenlijk bedoelde was dat in de C-rails heb je prachtige ruimte om de diodes in onder te brengen en dat heb je met K-rails niet.
Daar moet ik dus een andere, voor mij prettige en acceptabele oplossing onder de baan voor zien te vinden.
Ik wil namelijk neit het risico lopen dat ik onder de baan moet zijn en de boel stuk trek.
Ik laat het probleem rustig tussen de oren sudderen en er komt vanzelf een oplossing.

Ik heb de laatste drie terugmelddecoders geïnstalleerd en de draadjes van het laatste schaduwstation aangesloten.
Verder alle foutmeldingen (bezetmelder maakt contact met massa) er uit gehaald.
Op alle terugmelddecoders heb ik nog aansluitingen over om niveau twee aan te sluiten.

Voor de vastlegging gebruik ik een kopie van mijn baanplan.
In de bijlage zien jullie een gedeelte hiervan.
Toelichting:
Aan de rode rails zitten aansluitdraden (rood en bruin) voor de voeding.
Aan de groene rails zitten de groene dradendie naar de terugmelddecoders gaan.
De blauwe blokjes geven de scheidingen tussen de blokken aan
De oranje blokjes de scheidingen tussen de bezetmelders.
De zwarte B107 is het bloknummer waarvan het eerste nummer het niveau aangeeft en 07 het volgnummer.
De blauwe B15.5 geeft weer op welke decoder (15) de aansluiting (5) zit.
De rode W106 is een wissel waarvan het eerste nummer het niveau aangeeft en 07 het volgnummer.

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #177 Gepost op: dinsdag 07 februari 2017, 10:11:29 »

Beste Henk,

Het hoeft niet bij de rails, kan ook bij de meldeenheid.



Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Simon BR39

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #178 Gepost op: dinsdag 07 februari 2017, 22:01:36 »

 @citaat2 Zo heb ik het ook gedaan. Alleen ben ik zo dom geweest om eerst de melder te plaatsen (aan de onderkant van de baan!) en toen dus liggend alle diodes eraan vast gesoldeerd B) . Volgende keer bouw ik het hele goedje op een plankje en een rij kroonsteentjes voor de verbinding met de melderdraden en de massa.
Gelogd
Groet, Simon

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #179 Gepost op: dinsdag 07 februari 2017, 22:34:03 »

Bij mij zitten de decoders er ook al onder al zijn de meesten van Rosoft en daar zit de diode-truuk al ingebouwd.
Ik heb echter nog drie Littfinski decoders zonder diodes en al heb ik de meeste al in de C-rails ingebouwd, er komen er nog ingeveer 16 a 20 die afkomstig zijn van K-rails.
Inbouwen in de aansluiting van de terugmelder was ik ook al van plan maar ik zat nog een beetje met de andere kant.
De kroonsteen is eigenlijk wel een goede oplossing.

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Hero

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • De bouw van Hero's baan
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #180 Gepost op: woensdag 08 februari 2017, 17:41:44 »

Ik heb de diodes onder mijn terugmeldprint gesoldeerd.
Daar zaten al schroefaansluitingen op.
Hier te lezen hoe : https://forum.3rail.nl/index.php?topic=31046.msg833374#msg833374

Robin



« Laatst bewerkt op: woensdag 08 februari 2017, 17:43:27 door Hero »
Gelogd

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #181 Gepost op: donderdag 09 februari 2017, 16:02:40 »

Dag Robin,

Dank voor je tip.
Alleen mijn terugmelddecoders zitten in een behuizing om de decoders tegen beschadigingen (door mij) te beschermen.
Dat zou betekenen dat ik daar in moet gaan zagen en breken.
Ga het in ieder geval toch overwegen.

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Hero

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • De bouw van Hero's baan
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #182 Gepost op: donderdag 09 februari 2017, 17:02:16 »

Henk,

Ik heb ze eronder gesoldeerd. Je kunt ze ook samen met een draadje in de schroef aansluitingen zetten.
Of de draden naar de rails op de pootjes die in de decoder gaan solderen.

Robin

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #183 Gepost op: donderdag 09 februari 2017, 17:21:08 »

Dag Hero,

Ik vermoed dat het daar ook wel op gaat uitdraaien.

Op dit moment ben ik bezig met de voorbereidingen voor Rail 2017.
Dit organiseer ik voor mijn treinenclub de Amsterdamse Modelbouwers Club.
We staan dit jaar met twee privébanen van onze leden omdat de club zelf geen transportabele baan heeft.
In Rail Magazine 341 staat een stuk over "De achtertuin van Eden".
Met deze baan hebben wij twee jaar geleden op Rail en Eurospoor gestaan.
De plek die we hebben toegewezen gekregen is 3.04 (zaal drie).
Zelf ben ik er vrijdag en zaterdag dus mocht je ook op een van deze twee dagen komen lijkt het mij leuk om je de hand te schudden.

Henk


Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Hero

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • De bouw van Hero's baan
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #184 Gepost op: donderdag 09 februari 2017, 17:29:35 »

Als ik naar Rail ga kom ik zeker even langs.

Robin

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #185 Gepost op: zondag 12 februari 2017, 21:39:22 »

Dit weekend niet veel tijd gehad om aan de baan te werken.
Gisteren en vandaag aan de cirkel gewerkt en de bovenleiding en de rails goed op elkaar afgestemd.
Ik gebruik hiervoor mijn 2803 (fyra lok) want die heeft Belgische en Nederlandse pantograven.
Met de Belgische (de smalle) pantograaf de fijnafstelling gedaan en de rails gefixeerd tussen kleine blokjes schuimplastic.

Komende week druk bezig met Rail 2017 en heel misschien heb ik volgende week zondag weer wat tijd om aan de baan te werken.

Henk   
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk/Belgische gastendag
« Reactie #186 Gepost op: vrijdag 24 maart 2017, 20:26:09 »

Op 11 maart j.l. naar de Belgische Gastendag van het forum geweest.
Ik heb daar een ontzettend fijne dag gehad en van velen het gezicht achter de avatar gezien.
Je probeert je daar toch een voorstelling van te maken en sommige kwamen uit en andere heelmaal niet. O:-D

Bijna de hele dag Peter(ke) in de gaten gehouden want die nam twee wagonnetjes van mij onder handen.
Zlef ook nog een gedeelte gedaan onder het toeziend oog van de meester.

Als bijlage een foto met de orginele en de gechipte wagon.
Peter en ik zijn het er over eens dat het er goed uitziet maar dat er nog wel een wash overheen moet.
Dat gaat op termijn nogwel gebeuren.
Verder een paar foto's van Peter in actie.

Henk
« Laatst bewerkt op: vrijdag 24 maart 2017, 20:29:07 door Trainhenk »
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk/ Belgische Gastendag
« Reactie #187 Gepost op: vrijdag 24 maart 2017, 20:34:53 »

Gelukkig was ik in St-Niklaas blijven eten en slapen.
De volgende dag ben ik nog bij Peter langs geweest om zijn baan te bekijken en gebak te eten! Nogmaals dank Peter.

Bijgaand wat foto's van de baan van Peter.

Zoals jullie op de tweede foto zien is het gat nog steeds open en is de buis nog steeds niet gemaakt.
Ik heb Peter op het hart gedrukt om hier nu toch wat vaart achter te zetten.

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #188 Gepost op: vrijdag 24 maart 2017, 20:46:37 »

En de derde update vandaag!

Door alle drukte de laatste weken niet zoveel tijd kunnen besteden aan mijn baan maar er zijn toch wel vorderingen.
Boven een schaduwstation is de beplating voor het volgende niveau aangebracht en heb ik even wat rails uitgelegd.

Wat mij opvalt is doordat ik nu de rails uitleg een beter beeld krijg van hoe het er straks uit gaat zien.
Tevens kom ik tot de conclusie dat het er op papier/computer wel goed uitziet maar dat de praktijk toch anders uitwijst.
Tijdens het leggen kom ik er steeds weer achter datals je de railgeomotrie van Marklin consequent volgt dit veel problemen oplost.
Zo had ik op dit stuk linksboven met passtukjes een flauwe bocht gelegd van 22,50 maar heb ik deze vervangen door een standaard bocht van 300.
De volgende stap wordt het verbindingsstuk naar het deel langs de lange muur maken.

Henk
   
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Jørg

  • Gast
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #189 Gepost op: vrijdag 24 maart 2017, 20:51:37 »

-Henk:
Goed dat je een leuke tijd hebt gehad hier in ons Belgenlandje,  :thumbup:
En je update van je baan ziet er weer behoorlijk strak uit,  :thumbup:
Gelogd

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #190 Gepost op: zondag 26 maart 2017, 21:49:39 »

Vandaag naar de open dag geweest van MSG 's-Hertogenbosch samen met drie andere leden van de Amsterdamse Modelbouwers Club.
Primaire doel van deze trip was om te kijken of wij bij de AMC de rij-wensen van de leden met iTrain konden vervullen.
We hebben daar met twee leden, Arthur en Jan, uitgebreid gesproken en letterlijk en figuurlijk een kijkje achter de schermen gekregen. :thumbup:
Daarna uiteraard nog even de banen bekeken.

Ik heb best een aardige kijk op Koploper en iTrain maar op een aantal punten ging er toch weer een wereld open. 
In ieder geval, wij gaan de leden voorstellen om met iTrain verder te gaan.
De MSG 's-Hertogenbosch heeft Koploper vevangen door iTrain om de simpele reden dat ze vinden dat iTrain makkelijker aan te leren is dan Koploper.
Een van de leden van de AMC, die niet zo automatiserings-minded was is volledig om en gaat iTrain aanschaffen.

De MSG 's-Hertogenbosch heeft een prachtig pand aan de rand van de stad in eigendom.
Beneden een aantal banen waarvan een grote Marklinbaan en op de overloop een modulebaan en diverse kleinere banen.
Daarnaaast hebben ze een aantal portocabins die ze gebruiken als zaag- en timmerplek, kantine, etc.

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

peterke33

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Non mi importa di me
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #191 Gepost op: zondag 26 maart 2017, 22:22:25 »

Hoi Henk

Dank je wel voor het plaatsen van de foto's als je nog van zulke wagons hebt. Dan wil ik ze zeker nog eens onderhanden nemen.  :D

Je update van je baan ziet er goed uit, het gaat helemaal goed komen bij jou.  :thumbup: :thumbup:
Het gaat helemaal goed komen lekker rustig verder doen en voor je het weet rijden je locs.  :)
Gelogd

h0_miessie

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Als het maar Zwitsers is.
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #192 Gepost op: zondag 26 maart 2017, 22:31:12 »

Henk,

Even weer je topic bekeken leuke herinneringen komen er weer naar boven als ik je behandelde ketelwagons zie die door de meester worden behandeld. :thumbup:

En ja ook ik ben bij Peter thuis geweest en heb zitten kwijlen bij zijn mooie baan waar vele mooie details in zitten. :)

En ja je eigen update van je baan die mag er ook zijn kortom je bent lekker bezig. :thumbup:

Ik ben zelf een aantal keer met de gastendag bij de MSG in Den Bosch geweest en altijd is het weer een geslaagde dag want hun banen zijn het bekijken zeker waard net als de verkoophoek waar altijd wel iets tussen zit maar vooral de gezelligheid die de leden geven als je er bent kortom een leuke club mensen wat daar rond loopt. :thumbup: :thumbup:

 
Gelogd
Michelstadt
YouTube
Peetoom v Carl

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #193 Gepost op: zondag 26 maart 2017, 23:13:49 »

Beste Henk,

Even je uitspraken over de MSG/Den Bosch relativeren:

inderdaad, de Maaspoortbaan is van Koploper overgegaan op iTrain

de mensen van de twee N-Banen zweren bij Koploper

de grote Märklin baan is, lang geleden, van Koploper over gegaan op Traincontroller

de 3-Poot baan is kort geleden van Railware overgegaan op iTrain, de "denker" van deze baan heeft op de laatste Houten-Digitaal en Rail 2017 een baan gehad bestuurd door een speciale "Braille" Raptor (hij kan niets met beeldscherm programma's)

Silberberg is 3 jaar geleden overgegaan van Raptor op iTrain.

Inderdaad, iTrain is bij de MSG/Den Bosch een geliefd programma, maar wordt niet door de gehele vereniging gebruikt.

Ik ben blij dat jullie veel kennis hebben opgedaan, daar zijn we als verenigingen voor.

Als je collega die niet zo "automatiserings-minded" was, weerstand heeft tegen de "beeldschermen", dan zou hij nog eens een keer bij mij moeten komen kijken (19 rijdende treinen) of in Landsmeer moeten gaan kijken bij Teunistreinen, die heeft ook een grote baan bestuurd door de Raptor.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #194 Gepost op: maandag 27 maart 2017, 11:08:12 »

Anne W,

Dank voor je aanvulling.

Inderdaad je hebt gelijk niet alles rijdt daar op iTrain maar wij gingen als AMC daar heen omdat wij op Houten Digitaal vorig jaar december met Jan van de MSG gesproken hebben en die ons adviseerde om naar Den Bosch te komen.
Zoals ik gisteren al meldde was ons primaire doel om te kijken en vragen of iTrain aan onze wensen voldoet en dat doet het.
Maar het is en blijft en kwestie van smaak van datgene wat jou of club het meeste aanspreekt zonder afbreuk te doen aan andere programma's of systemen.
Ook binnen onze hobby merk ik vaak een "Ajax - Feyenoord" gevoel. Ben je voor het ene dan is het ander niet goed te praten of te waarderen.
Daar probeer ik mij verre van te houden en ik zal ook zeker nooit het andere kamp afkraken. Hobby is voor mij plezier.
Thuis rijdt ik 3rail digitaal en op de club 2rail analoog.

de 3-Poot baan is kort geleden van Railware overgegaan op iTrain, de "denker" van deze baan heeft op de laatste Houten-Digitaal en Rail 2017 een baan gehad bestuurd door een speciale "Braille" Raptor (hij kan niets met beeldscherm programma's)


Ik heb hem op Rail 2017 en gisteren gezien.
Wat heb ik een respect voor die man!
Zoals hij daar bezig was met zijn grote handen en voorzichtig de rijdende treinen beroerde en voelde en 'zag' wat daar reed. 
Het was een genot om hem zo bezig te zien en dat hij ondanks zijn beperking toch zo kon genieten.
Het straalde van hem af.

Inderdaad, iTrain is bij de MSG/Den Bosch een geliefd programma, maar wordt niet door de gehele vereniging gebruikt.
Dat kan volgens mij ook niet.
Je moet dan een dictatuur voeren en dan houd je geen 100 leden.
 
Als je collega die niet zo "automatiserings-minded" was, weerstand heeft tegen de "beeldschermen", dan zou hij nog eens een keer bij mij moeten komen kijken (19 rijdende treinen) of in Landsmeer moeten gaan kijken bij Teunistreinen, die heeft ook een grote baan bestuurd door de Raptor.
Onbekend maakt onbemind en zien is geloven.
Toen ik in 2015 lid werd van de AMC zei de voorzitter tegen mij dat er niet digitaal werd gereden, maar de loks hadden allemaal al een decoder en er lagen een paar Roco multimausen. :D :D
Wat hij toen bedoelde was dat het niet de bedoeling was om automatisch te rijden en dat de hele club met de armen over elkaar naar de treinen zouden staan kijken. In december 2015 ben ik met hem naar Houten Digitaal geweest en toe zag hij dat het ook anders kon en zijn weerstand was weg.
Gisteren ging de secretaris om. Hij besloot om thuis ook met iTrain te gaan rijden terwijl hij daarvoor dat helemaal niet van plan was.
Verder was er de wens bij de club om de wissels met schakelaartjes om te kunnen zetten en hij was daar ook een voorstander van.
Sinds gisteren niet meer.

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

ikke650

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Geen brug is te ver.
    • Hembrug
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #195 Gepost op: maandag 27 maart 2017, 13:40:13 »

Hallo Henk,

Even je topic bekeken en het ziet er allemaal goed uit.
Heb je ook een foto van de wagon hoe deze uiteindelijk is geworden van de gastendag in St. Niklaas ?

En dit jaar is de gastendag ook weer in Den Bosch, hier ben ik vorig jaar ook voor het eerst geweest. En heb daar een zeer leuke dag gehad.
Als het goed is ga ik dit jaar de brug laten zien die ik aan het bouwen ben.
Niet dat ik dan al klaar bent, maar misschien wel aardig op weg.

M.vr.gr. Erwin
Gelogd
M.vr.gr. Erwin



Baanbouw met brug: Klikkie

Grootspoor: Klikkie

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #196 Gepost op: maandag 27 maart 2017, 16:51:36 »

Dag Erwin,

Ja hoor die staat ook gewoon in KLIK: dit topic
Links de originele rechts de verouderde versie.
Peter en ik zijn het er nog wel over eens dat er een washing over heen moet en dat gaat ook nog wel gebeuren.

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Jørg

  • Gast
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #197 Gepost op: maandag 27 maart 2017, 16:56:10 »

-Henk:
Je wagons zien er geweldig uit, mooi geweatherd,  :thumbup:
Gelogd

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #198 Gepost op: donderdag 27 april 2017, 21:17:43 »

We zijn weer een stukkie verder met de baan en het wordt hoog tijd om wat foto's te posten.

Het linker gedeelte aan de tuinkant is al op 24 maart (post #189) geplaatst en daarna ben ik verder gegaan met de lange kanten.

Op foto sized_20170427_182258 overgang is de overgang te zien naar de baan langs de lange muur.
sized_20170427_182315_hfdbaan_1: onder de blauwe plaat komt een mangat.
sized_20170427_182334 brug: de overgang naar de draaischijf en het industriegebied.

Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #199 Gepost op: donderdag 27 april 2017, 21:23:05 »

sized_20170427_182525 indus_1: de aanloop naar de draaischijf
sized_20170427_182525 indus_2: de lokatie van de draaischijf (links op de foto) en daarnaast het industriegebied.

Op dit stuk worden nog een paar kleine hoogteverschillen aangebracht.

Verder wordt alles afgedekt met blauwe platen.
"Overdone" misschien maar ik vindt dat je hiermee wel kleien oneffenheden in de de houten platen beter afdekt.

Zodsra de blauwe platen liggen worden de rails uitgetekened en komen daar stroken neopreenband op waarde rails op komen te liggen.

Nog werk genoeg dus.
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 1.614 seconden met 25 queries.