Dit zijn de voorbereidingen, ben benieuwd naar het vervolg.
Aan de andere kant staat ook wel een solide constructie maar de verbinding vind ik nog niet stevig genoeg.:) Je bent lekker bezig. :thumbup: En goed dat je gaat voor extra stevigheid. :thumbup:
Een klus om het aankomende weekend aan te werken.En dit weekend is het er lekker weer voor, je stuurt geen mens naar buiten met dit onstuimige weer. :D
En dit weekend is het er lekker weer voor, je stuurt geen mens naar buiten met dit onstuimige weer. :D
Suc6 met de verdere onderbouw.
Dirk-Jan
De draagkracht van de gebruikte muursteunen is beperkt, zeker nu deze maar met één schroef zijn vastgezet.
Ik zou zeker nog een slagplug in het onderste gat aanbrengen.
De hoekijzers dragen niet bij aan het verstevegen van de constructie; deze voorkomen slechts het verschuiven van de tussenbalken. Daarvoor kun je ook eenvoudige, kleine hoekijzertjes gebruiken.
Cees
Aan de andere kant staat ook wel een solide constructie maar de verbinding vind ik nog niet stevig genoeg.Extra versteviging aangebracht.
Een klus om het aankomende weekend aan te werken.
Henk
Misschien een idee om de draadeinden met een stukToen ik dit las dacht ik 8o vergeten.
PVC-buis te isoleren en te beschermen in geval van
een ontsporing, je kunt er nu nog redelijk bij ... :roll:
Erik.
Jullie opmerkingen dat de draadeinden onder stroom kunnen komen te staan begrijp ik niet helemaal.
De bovenleiding heeft geen functie in de zin dat er treinen op moeten rijden.
ben benieuwd naar je mengeling van steentjes. :) :thumbup: :thumbup:
Hoe ga je die "Staples" vastzetten ?
Henk,
Ook je klimspiraal mag er wezen ga de methode van de schroefogen bespreken met de gene die mij mee gaat helpen het klimspiraal bouwen want dit ziet er goed en verzorgd uit zo. :thumbup: :thumbup:
Michel,
Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.
Uiteraard ben je ook welkom als je wilt komen kijken.
Henk
Nieten heb ik wel overwogen, maar dan moet je veel kracht zetten. En dat kan niet overal.Dag Roel,
Ik heb toch echt 6 x moeten kijken voor ik het schroefoogje op de foto rechts vooraan zag zitten!
B)
Hoi Henk,
Prachtig dat alles naar wens gaat, en hoop je ergens tegen te komen zaterdag want ik ga ook naar de beurs :P
ik heb helaas nooit problemen gehad met deze wissels. :important:
Op naar de volgende klus.
Of plankjes zagen om de terugmelddecoders op te plaatsen of van de helix de bovenleiding tov de rails uitlijnen.
Zodra de terugmelddecoders zijn geplaatst wil ik het schaduw station in koploper zetten om te kijken of alle bezetmelders goed functioneren.
Het fysiek aansluiten van een draadje aan een S88 leidt niet tot een melding in de monitor van de Ecos.
en verder, over smaak valt niet te twisten. O:-DO jawel hoor... Op dit forum wordt er lustig op los getwist.. :D
Ziet er wel aardig uit maar om de een of andere reden ben ik niet echt positief.Ik had in mijn vorige reactie op jouw bericht iets te snel op verzenden gedrukt.
de 3-Poot baan is kort geleden van Railware overgegaan op iTrain, de "denker" van deze baan heeft op de laatste Houten-Digitaal en Rail 2017 een baan gehad bestuurd door een speciale "Braille" Raptor (hij kan niets met beeldscherm programma's)
Inderdaad, iTrain is bij de MSG/Den Bosch een geliefd programma, maar wordt niet door de gehele vereniging gebruikt.Dat kan volgens mij ook niet.
Als je collega die niet zo "automatiserings-minded" was, weerstand heeft tegen de "beeldschermen", dan zou hij nog eens een keer bij mij moeten komen kijken (19 rijdende treinen) of in Landsmeer moeten gaan kijken bij Teunistreinen, die heeft ook een grote baan bestuurd door de Raptor.Onbekend maakt onbemind en zien is geloven.
Hier de correcte link ===>
En hier een "Bauanleitung" (PDF)
Budgetuitvoering,
met als voordeel dat je je eigen favoriete biermerk kunt gebruiken. :D
Volger erbij :P
Ooit heb ik van een (oud)collega 9 flexrails gekregen maar deze is zo brak(https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=59776.0;attach=131090;image)
En ben benieuwd hoe je de brug gaat plaatsen.
Indrukwekkende gebeuren.
Ga dit vanaf nu natuurlijk volgen.
Wil jij de zaak onder de tafel hebben?
Ondanks dat het niet mijn "smaak" is toch een heel mooi treinstel.
@citaat :thumbup:
@citaat @citaat :thumbup:
Schrijf maar vast in jullie agenda:
20 of 27 mei 2018
Magazijnopruiming bij Harlaar en eenrondleiding in Hoofddorp.
Hebben jullie je forumuitje. >:-D >:-D
Kon het ff niet laten.
Henk
@citaat
Je link dient als onderstaand uit te zien:
-Henk:
Maar de vorderingen van je baanbouw laat je toch wel zien hoop ik, :-)
Henk, solderen aan de K-rail gaat makkelijk met het soldeer van MiWuLa, kan je zo bij hun bestellenDag Tom,
........ en geloof me, je gaat dan heel anders naar de dingen kijken en beleven......
Ja, de wekker zetten en weer in de file staan...... :P
De bezet melder links van de boosterscheiding wordt aangesloten op decoder 16 en de twee bezetmelders rechts van de boosterscheiding op decoder 15.
De voeding van de beide decoders wordt wordt dan dus ook gescheiden.
Waarom een boosterscheiding in een blok en niet aan het begin van het blok? In de regel maak je een scheiding daar waar geen trein stil staat (of kan staan) zodat de verschillende boosters niet continue doorverbonden worden door b.v. stroomafnemers van rijtuigen.
De bezet melder links van de boosterscheiding wordt aangesloten op decoder 16 en de twee bezetmelders rechts van de boosterscheiding op decoder 15.
De voeding van de beide decoders wordt wordt dan dus ook gescheiden.
Wat bedoel je hier mee, terugmelders hebben toch geen voeding? Of rij je met stroomdetectie?
Voor iTrain maakt het allemaal niet uit, die kijkt er niet naar. ;)
Ik sluit me aan bij de vraag van Ben met daarbij de vraag: welke centrale?
In geval van massadetectie is scheiding van de massa zelfs helemaal verkeerd, de railmassa moet ongedeeld en "keihard" zijn, omdat het hele kleine stroompje uit de S88 op de rails terechtkomt en via de rails en één verbinding met de S88 massa weer terug moet naar de S88.
Er moet ook een nieuwe decoder in en ik twijfel nu tussen een Esu lokpilot 64614 die MFX ondersteunt of eentje, de ESU 54614, zonder.
Mijn Opa zei altijd, "Geduld is een schone zaak".Altijd? Had 'ie verder niks te vertellen?
En als klap op de vuurpijl, kan ik de zolder even opruimen en een keer stofzuigen want het is al weer een aardige bende geworden.
Het voordeel van mijn trein- & logeerzolder is dat ik wel verplicht ben om op te ruimen als er inslapend volk komt :)
Dag Henk,
je draadje weer eens opgepikt, ik was dit uit het oog verloren.
Morgen meer.
kleine preview gedaan.Elektrisch kacheltje?
Te warm.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de andere kant van die doos :PKlopt.
Is het een zware doos? Of meer een beetje gemiddeld van gewicht?
Ik kan hem tillen.
Maar ja, wat zegt dat?
Is het een zware doos? Of meer een beetje gemiddeld van gewicht?
Ik kan hem tillen.
Maar ja, wat zegt dat?
Niet al te zwaar dus......
Dat jij heel sterk bent Henk. :)
in de war door je schoonmoeder...... :-)Harald,
En hier de update!
Ja, dat ken ik wel. Maar bij een normaal wandelingetje heb ik daar nooit zo'n last van. B) B)
@Henk: het is duidelijk breekbaar. Iets gezelligs voor op de Stamtafel wat bijdraagt aan de sfeer?
Is dit nu de beroemde "zwarte doos" ????
Henk, volgens mij heb jij een broer die in Den Haag woont, hij heet Harry.
Onthutsend om te zien hoe slecht de verdediging van Feyenoord is en open ligt.
Ja, ik weet het, ik ben Ajaxied en kijk met een gekleurde 8) maar toch.
Lokprogrammer gekocht Henk?De doos lijkt wel héél sterk op die van mij, waar de Programmer in werd geleverd. ;)
@citaat @citaat Henk, ik vind je broer toch beter.
Maar hij lijkt wel erg veel op jou, zijn jullie soms eeneiige tweeling. :-) :-)
Hoe groter de doos hoe groter de begeerte. :)
Enne .... die grote doos die is handig om alles wat erbij hoort in te bewaren.
(Aansluit rails K en C verloop- en test kabeltjes enz).
Ik kan niet direct de link met marketing leggen wel met wat anders. 8o
Zo, Ben de Hollander kan ook weer rustig slapen. :-)
het lijmen van de kurk doe ik met een acryl, blijft elastisch en de kurk behoud zijn isolatiewaardeEen acryl, heb je daar een naam van?
vijftal servoswitchmodulesESU (v1.0 of v2.0)?
het lijmen van de kurk doe ik met een acryl, blijft elastisch en de kurk behoud zijn isolatiewaardeEen acryl, heb je daar een naam van?
hierbij een foto
(https://s19.postimg.cc/nnkofe1n7/IMG_20180907_093212.jpg) (https://postimg.cc/image/6zt6cw6vj/)
grts Freddy
vijftal servoswitchmodulesESU (v1.0 of v2.0)?
Ik gebruik waterkit van Bison, dit werd geadviseerd door de kurk leverancier.Ik gebruik op het moment tweezijdige tapijtklever van de Action (na een tip van Erik Nieuwenhuis), en zet het kurk dus alleen op de hoeken vast. Bij een demobaan van de Gothische Boog zag ik tweezijdig kleeftape tussen de k-rails en de houten bak van een keermodule (zonder kurk ertussen).
Ik gebruik waterkit van Bison, dit werd geadviseerd door de kurk leverancier.
-Waterkit van Bison, laat dat nog los als je dat wilt, of kit dat voor eeuwig?
Ik gebruik op het moment tweezijdige tapijtklever van de Action (na een tip van Erik Nieuwenhuis), en zet het kurk dus alleen op de hoeken vast. Bij een demobaan van de Gothische Boog zag ik tweezijdig kleeftape tussen de k-rails en de houten bak van een keermodule (zonder kurk ertussen).
Toch ben ik nieuwsgierig naar wat anderen doen, en waarom.
Als ik het goed begrijp rij je de wissels open, is het dan de bedoeling dat wisseltong in de laatst uitgereden stand blijft liggen door deze veer constructie?
Ik begrijp het niet. Wat bereik je nu met jouw oplossing?
Een nieuw wiel uitgevonden.
Een paar uur van de straat.
Een overloze discussie op een forum ontketend.
Enz. enz.
Zo heb ik een paar maanden gelden iets voorbij zien komen van iemand met een eigenbouw wagonstofzuiger (i.p.v. de Dapol of de Lux railreiniger).
Ik kan het niet meer vinden en heb verzuimd om de link te bewaren.
Maar.... de foto's zijn véél te groot. N.L. 4.128px × 3.096px (geschaald naar 800px × 600px)
Alles ziet er netjes en opgeruimd uit, zag jou niet in de video.
Jullie kunnen daar nog een hele poos vooruit, als ik dat goed inschat :P
De lengte van de baan, van links naar rechts, is ongeveer 45 à 50 meter.
En hoe lang is de baan van rechts naar links ? >:-D
Helaas (nog) niet.
Ik heb slechts een smartphone om te filmen en dan moet ik ze nog omzetten naar youtube.....
Ik heb in het beste geval enkele uurtjes per week om aan mijn treinen te werken, dus dat vordert heeeeeeeeeel langzaam.Ivan, dan heb je soms meer dan ik. :roll:
Alleen zit ik nu te wachten op een bevriend forumlid met een 3D-printer die voor mij steunen zal printen.
Toen we de steunen op het internet aan het zoeken waren, waren er problemen met de 3D-printer dus ik moet nog even geduld hebben
Henk, cirkels in het schakelbord tekenen is geen optie, een helix is in principe een lang blok per ronding die teken je dan gewoon als een rechte lijn.
Er bestaat ook een stap voor stap handleiding, die kan je vinden op het iTrain forum.
Zie nu wel al wat vreemde dingen zoals de seinen die niet in een blok maar er naast staan.
Henk kennende zal hij er zijn eigen draai aan geven, is ook niet erg maar misschien maakt dit het begin wat makkelijker.
wat een mooie baan zeg. Wat zijn je afmetingen van je baan?
laat ik nou net weten wie dat bevriend forum lid is :-)
ik heb je een Pb-tje gestuurd
Of je nu een testbaan maakt of een deel van je baan gebruikt, het gaat er om dat je eerst met het programma voor jezelf gaat testen.
Henk, het grote voordeel van dit ambitieuze plan is dat er fouten in sluipen.
Die kan je alleen maar oplossen als jezelf begrijpt hoe het programma werkt en moet worden toegepast.
Vandaag de open dag bij de Amsterdamse Modelbouwers Club.Tjeeee, jaren geleden heb ik de AMc bezocht, toen nog in Amsterdam, en het is zo herkenbaar wat hier nog van over is na herbouw .... :)
Henk zou een mooi stuk kunnen gebruiken van zijn baan als die al zover klaar zou zijn, bijvoorbeeld de pendelbaan.
Gewoon een eenvoudig ovaal met een inhaalspoor en eventueel een opstelspoor.......
Een ontzettend goed advies!!!!!!!!
Nu genoeg over testbanen.
Komend weekend hoop ik genoeg tijd te hebben om het voorstel van iTom te bestuderen.
Dan maar een start maken met iTrain maar hoe begin je? En goed?
Ik heb nu alleen nog een vraag hoe je op een eenvoudige en duidelijke wijze een cirkel in iTrain invoegt; zeker als je twee cirkels of meer (helix) hebt.
Ik hoor graag hoe jullie daar tegen aan kijken.
Het Forum zou een plaats moeten zijn waar gelijkgestelde zielen elkaar ontmoeten en waar er naar hartelust meegedacht, gediscussieerd wordt, geholpen wordt, ... zodat iedereen er beter van wordt. Maar in meer en meer draadjes merk je de laatste tijd dat zoals Tom reeds zegt alles gewikt en gewogen wordt en dikwijls lijdt tot frustraties vn één of meerdere medelezers.
Het gaat niet om het wikken of wegen of hoffelijkheid, het gaat om de vraag die gesteld wordt. Men zou de discipline moeten hebben op de vraag in te gaan in plaats van deze ter discussie te stellen en gelijk effe je eigen plasje te doen. Henk vraagt hulp bij zijn iTrain baanplan, voorts moet hij een testovaaltje of baantje gaan leggen, raar toch?
Gr, Ben.
Daarom adviseren we altijd om eerst te beginnen met een testbaantje te maken, daar leer je van je eigen fouten en kan je deze ook oplossen. Gewoon een eenvoudig ovaal met een inhaalspoor en eventueel een opstelspoor geeft in het begin al problemen genoeg.
Ik heb de boel even laten bezinken.
Mijn excuses voor mijn felle reactie maar het schoot mij op dat moment compleet in het verkeerde keelgat.
Daar waren ook andere oorzaken voor maar die houdt ik privé.
Twee plaatjes van nieuwe spullen lijkt me, Henk ;)
Inmiddels is de auto weer geheel in orde en de verzekering heeft alles betaald.
Ook mijn no-claimkorting blijft in stand.
Dat zijn handige steuntjes, ik moet eigenlijk ook maar eens een 3D printer aanschaffen...
Het probleem zit echter in de wissel zelf namelijk het pennetje van de handschakelaar wat in de wissel gestoken wordt.Is dit probleem ook opgelost, of gaat het om 1 enkel weigerachtig wissel
(https://www.dropbox.com/s/38jvegueuzr2qq0/Inkedsized_20190127_154727%20-%202_LI.jpg?raw=1)
Is dit probleem ook opgelost, of gaat het om 1 enkel weigerachtig wissel?
Henk, het bolletje op het frame van de handsteller moet ook weggevijld worden. Het lipje moet zonder belemmering soepel heen en weer kunnen bewegen.(https://www.dropbox.com/s/bkah98s28ydd83o/sized_20190127_172110.JPG?raw=1)
Voor het maken van de opening in de bodem gebruik ik eerst een handboor.
Daarna verder wegsnijden met een heel scherp mes (oppassen voor de vingers).
Afwerken met een kleine vijl.
Het plastic lipje binnen moet je er eerst uithalen met een kleine punttang, voorzichting naar boven trekken en zachtjes uit laten schuiven.
Gaatje voor de stang met handboor.
Het plastic bolletjes in de steller zelf moet je ook wegsnijden, schuren.
Dan schuift het lipje veel zachter heen en weer.
Henk, het bolletje op het frame van de handsteller moet ook weggevijld worden. Het lipje moet zonder belemmering soepel heen en weer kunnen.l bewegen.
En dan is het ook noodzakelijk dat je het lipje helemaal in het wissel klikt. Dus eerst het frame van de handsteller vastklikken en dan het lipje in het wissel steken tot hij vastklikt. Dan beweegt de wisseltong goed. Zou moeten lukken.
-Henk, En, laten we eerlijk zijn, jij wilt toch ook nog naar 'buiten' kunnen kijken?Hoezo??? Die treinbaan staat toch zeker niet buiten???
Het één hoeft het ander toch niet uit te sluiten; oftewel je vrouw mag toch gewoon de ramen lappen terwijl jij je met belangrijker zaken -je wisselprobleem- bezig houdt?!?
-Henk,
Ga jij maar gewoon de 'ramen lappen'! Zijn tenslotte alle buren en vooral jouw vrouw tevreden. En, laten we eerlijk zijn, jij wilt toch ook nog naar 'buiten' kunnen kijken?
Nou Henk, jouw berichtje over ramenlappen heb ik hier maar niet voorgelezen. Het zou de vrouw des huizes nog op ideeen brengen. :)
Ramen lappen gewoon aan je laars lappen. Doen wat je moet doen, genieten.
Hoezo??? Die treinbaan staat toch zeker niet buiten???
Heb je geen kleine schroefmachine waarmee je de schroeven in het plastic houdertje kunt draaien.
En dan een slipkoppeling gebruiken zodat er niets kapot gaat.
Vandaag naar Rail 2019 geweest.De link van de vijfde foto is niet goed: "https://" teveel...
een paar foto's:
Gisterenavond nog met iTrain bezig geweest maar daar liep ik tegen een tweetal rare dingen aan.Dit probleem heeft zich opgelost; kwestie van even opletten en nauwkeurig werken.
Dat moet ik nog verder uitwerken en zal ik zsm in het topic iTrain voor beginners plaatsen.
Hier volgt dan nog wel een link er naar toe.
Als je de module voor het eerst aansluit, weet hij nog niet met welk adres je hem wilt aanspreken
Dan moet je eerst de programmeerknop op op de decoder indrukken. Hij staat dan op 'ontvangen'. Druk je vervolgens op 'magneetartikel 9' van je CS, dan begrijpt de Digikeijs decoder dat hij voortaan servo's 9 tot en met 12 moet bedienen.
Waarbij ik het zelf handiger vind servo's gewoon via CV's in te stellen immers de decoder kan zoveel meer. Al was het maar de snelheid en stapgrootte van bewegen van de servo voor andere toepassingen, massa simulatie, overweg in combinatie met schakeluitgangen, etc..Ik weet dat dat allemaal mogelijk is maar ik heb daar nog geen kennis van.
Vervolgens de eerste servo aangesloten en afgesteld.
Met de tweede ging het fout en kreeg ik uiteindelijk niets meer voor elkaar.
Op een gegeven ogeblik had ik twee servo's op een adres!
Vraag mij niet hoe, maar ik heb het voor elkaar gekregen.
Komend weekend wil ik het nog eens gaan proberen en lukt het dan niet dan wil ik toch voor andere servo decoders gaan kijken.
Ik heb het idee dat K-rail kruiswissels en servo's niet de beste combinatie, er zitten nogal wat hefboompjes achter de stelbalk en die hebben een beetje snelheid nodig om goed te bewegen.
Vol goede moed met de tweede servodecoder begonnen.
Maar helaas, ook deze gaf problemen.
Het probleem met de Servo-decoder is opgelost.
Na 5 weken vechten is het nu eindelijk gelukt en heb ik mijn derde servo aangesloten en werkend.
Het probleem zat niet in de servodecoder maar in de wissel.
Ik denk dat ze a.s. week wel gaan reageren, het zijn gekke dagen geweest, Koningsdag, 1 mei dag van de arbeid, dodenherdenking en bevrijdingsdag. Veel mensen nemen dan een paar snipperdag op om zo een lange week vrij te zijn.
dan heb jij snel antwoord gekregen van Digikeijs. Ik heb een vraag openstaan van eind januari 2019 en nog steeds geen antwoord. Gevolg ik koop niets meer bij Digikeijs want ik vind de service maar niets op die manier.
Ik wens je nog veel geluk bij het oplossen van jouw probleem waarbij ik niet kan helpen.
Ik weet wat het is om op een helpdesk te werken; ik heb het zelf ook een aantal jaren gedaan.
Toch vraag ik het mij af, of je de juiste stappen zet. Je schrijft:
Digikeijs is een eenmans bedrijf. Wat niet wil zeggen dat ze geen nette support moeten leveren indien een product niet doet wat het moet doen. Maar daarvoor wend je je eerst tot de winkelier waar je je ding gekocht hebt tenzij het uit de Digikeijs webshop komt.
De gebruiksaanwijzing volstaat en verder heb ik nog steeds het idee dat je niet precies weet wat je aan het doen bent. Zo'n decoder is een eenvoudig ding: knoppie drukken, adresje sturen in het juiste protocol, klaar.
De gebruiksaanwijzing volstaat en verder heb ik nog steeds het idee dat je niet precies weet wat je aan het doen bent. Zo'n decoder is een eenvoudig ding: knoppie drukken, adresje sturen in het juiste protocol, klaar.
Waar baseer je dat op Ben?
De module een adres geven:
Eerst programmeer ik het eerste adres (in dit geval 33) door de wissel aan te klikken en vervolgens de programmeerknop op de decoder in te drukken.
Rode licht gaan aan en dan weer uit.
Servo posities instellen:
Vervolgens wil ik de eerste servo gaan instellen.
Er is een lok aangemaakt met adres 9999 en deze is geselecteerd.
Ik klik wissel 33 aan en vervolgens de programmeerknop op de decoder.
.....want door op de programmeerknop te drukken is de decoder in staat een adres te ontvangen. Maar jij doet het andersom: je stuurt eerst een adres door het wissel aan te klikken en voorts druk je op de programmeertoets.
Helaas is de molen niet berekend op een kind van 3 jaar met als gevolg dat het houtje met de wieken afbrak.
@citaat
Op de club zijn we met Arduino's bezig en dat ziet er erg goed uit.
De kans is dus groot dat ik daar verder mee ga.
Ze hebben overwegend motorwagens en een enkele grote(re) lokomotief.Ze hebben diverse werkende stoomloc's. Heb je niet in de stoomlocomotievenloods gekeken?
In september zijn daar dacht ik de smalspoor dagen, hier wil ik eens een kijkje gaan nemen.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Ze hebben diverse werkende stoomloc's. Heb je niet in de stoomlocomotievenloods gekeken?
Ik heb besloten om de servodecoders te vervangen door Arduino's.Ik rij en schakel analoog, maar dat Mardec verhaal volg ik regelmatig.
- ik schuw het onbekende niet en gezien de ervaringen op de club besloten om over te stappen.
- ik was al een half jaar bezig met de servo decoders en nog niet verder dan drie servo's aangesloten.
- de prijs. ik betaal voor een servo decoder met 4 aansluitingen € 25,-- voor de Arduino met 12 aansluitingen € 10,--.
welk catalogus nummer heeft deze?
Zondag 27 oktober a.s. open dag bij de Amsterdamse Modelbouwers Club www.amclub.nl .
Welkom vanaf 10.00 uur
Eindtijd 16.00 uur.
En nu maar hopen dat mijn kleinzoon er ook blij mee is. :mrgreen:
Maar daar gaan we maar vanuit.
TNaast I-Train kan je ook video beelden van verborgen trajecten op de TV zetten. Mogelijkheden zat.