Dit zijn de voorbereidingen, ben benieuwd naar het vervolg.
Aan de andere kant staat ook wel een solide constructie maar de verbinding vind ik nog niet stevig genoeg.:) Je bent lekker bezig. :thumbup: En goed dat je gaat voor extra stevigheid. :thumbup:
Een klus om het aankomende weekend aan te werken.En dit weekend is het er lekker weer voor, je stuurt geen mens naar buiten met dit onstuimige weer. :D
En dit weekend is het er lekker weer voor, je stuurt geen mens naar buiten met dit onstuimige weer. :D
Suc6 met de verdere onderbouw.
Dirk-Jan
De draagkracht van de gebruikte muursteunen is beperkt, zeker nu deze maar met één schroef zijn vastgezet.
Ik zou zeker nog een slagplug in het onderste gat aanbrengen.
De hoekijzers dragen niet bij aan het verstevegen van de constructie; deze voorkomen slechts het verschuiven van de tussenbalken. Daarvoor kun je ook eenvoudige, kleine hoekijzertjes gebruiken.
Cees
Aan de andere kant staat ook wel een solide constructie maar de verbinding vind ik nog niet stevig genoeg.Extra versteviging aangebracht.
Een klus om het aankomende weekend aan te werken.
Henk
Misschien een idee om de draadeinden met een stukToen ik dit las dacht ik 8o vergeten.
PVC-buis te isoleren en te beschermen in geval van
een ontsporing, je kunt er nu nog redelijk bij ... :roll:
Erik.
Jullie opmerkingen dat de draadeinden onder stroom kunnen komen te staan begrijp ik niet helemaal.
De bovenleiding heeft geen functie in de zin dat er treinen op moeten rijden.
ben benieuwd naar je mengeling van steentjes. :) :thumbup: :thumbup:
Hoe ga je die "Staples" vastzetten ?
Henk,
Ook je klimspiraal mag er wezen ga de methode van de schroefogen bespreken met de gene die mij mee gaat helpen het klimspiraal bouwen want dit ziet er goed en verzorgd uit zo. :thumbup: :thumbup:
Michel,
Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.
Uiteraard ben je ook welkom als je wilt komen kijken.
Henk
Nieten heb ik wel overwogen, maar dan moet je veel kracht zetten. En dat kan niet overal.Dag Roel,
Ik heb toch echt 6 x moeten kijken voor ik het schroefoogje op de foto rechts vooraan zag zitten!
B)
Hoi Henk,
Prachtig dat alles naar wens gaat, en hoop je ergens tegen te komen zaterdag want ik ga ook naar de beurs :P
ik heb helaas nooit problemen gehad met deze wissels. :important:
Op naar de volgende klus.
Of plankjes zagen om de terugmelddecoders op te plaatsen of van de helix de bovenleiding tov de rails uitlijnen.
Zodra de terugmelddecoders zijn geplaatst wil ik het schaduw station in koploper zetten om te kijken of alle bezetmelders goed functioneren.
Het fysiek aansluiten van een draadje aan een S88 leidt niet tot een melding in de monitor van de Ecos.
en verder, over smaak valt niet te twisten. O:-DO jawel hoor... Op dit forum wordt er lustig op los getwist.. :D
Ziet er wel aardig uit maar om de een of andere reden ben ik niet echt positief.Ik had in mijn vorige reactie op jouw bericht iets te snel op verzenden gedrukt.
de 3-Poot baan is kort geleden van Railware overgegaan op iTrain, de "denker" van deze baan heeft op de laatste Houten-Digitaal en Rail 2017 een baan gehad bestuurd door een speciale "Braille" Raptor (hij kan niets met beeldscherm programma's)
Inderdaad, iTrain is bij de MSG/Den Bosch een geliefd programma, maar wordt niet door de gehele vereniging gebruikt.Dat kan volgens mij ook niet.
Als je collega die niet zo "automatiserings-minded" was, weerstand heeft tegen de "beeldschermen", dan zou hij nog eens een keer bij mij moeten komen kijken (19 rijdende treinen) of in Landsmeer moeten gaan kijken bij Teunistreinen, die heeft ook een grote baan bestuurd door de Raptor.Onbekend maakt onbemind en zien is geloven.
Hier de correcte link ===>
En hier een "Bauanleitung" (PDF)
Budgetuitvoering,
met als voordeel dat je je eigen favoriete biermerk kunt gebruiken. :D
Volger erbij :P
Ooit heb ik van een (oud)collega 9 flexrails gekregen maar deze is zo brak(https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=59776.0;attach=131090;image)
En ben benieuwd hoe je de brug gaat plaatsen.
Indrukwekkende gebeuren.
Ga dit vanaf nu natuurlijk volgen.
Wil jij de zaak onder de tafel hebben?
Ondanks dat het niet mijn "smaak" is toch een heel mooi treinstel.
@citaat :thumbup:
@citaat @citaat :thumbup:
Schrijf maar vast in jullie agenda:
20 of 27 mei 2018
Magazijnopruiming bij Harlaar en eenrondleiding in Hoofddorp.
Hebben jullie je forumuitje. >:-D >:-D
Kon het ff niet laten.
Henk
@citaat
Je link dient als onderstaand uit te zien:
-Henk:
Maar de vorderingen van je baanbouw laat je toch wel zien hoop ik, :-)
Henk, solderen aan de K-rail gaat makkelijk met het soldeer van MiWuLa, kan je zo bij hun bestellenDag Tom,
........ en geloof me, je gaat dan heel anders naar de dingen kijken en beleven......
Ja, de wekker zetten en weer in de file staan...... :P
De bezet melder links van de boosterscheiding wordt aangesloten op decoder 16 en de twee bezetmelders rechts van de boosterscheiding op decoder 15.
De voeding van de beide decoders wordt wordt dan dus ook gescheiden.
Waarom een boosterscheiding in een blok en niet aan het begin van het blok? In de regel maak je een scheiding daar waar geen trein stil staat (of kan staan) zodat de verschillende boosters niet continue doorverbonden worden door b.v. stroomafnemers van rijtuigen.
De bezet melder links van de boosterscheiding wordt aangesloten op decoder 16 en de twee bezetmelders rechts van de boosterscheiding op decoder 15.
De voeding van de beide decoders wordt wordt dan dus ook gescheiden.
Wat bedoel je hier mee, terugmelders hebben toch geen voeding? Of rij je met stroomdetectie?
Voor iTrain maakt het allemaal niet uit, die kijkt er niet naar. ;)
Ik sluit me aan bij de vraag van Ben met daarbij de vraag: welke centrale?
In geval van massadetectie is scheiding van de massa zelfs helemaal verkeerd, de railmassa moet ongedeeld en "keihard" zijn, omdat het hele kleine stroompje uit de S88 op de rails terechtkomt en via de rails en één verbinding met de S88 massa weer terug moet naar de S88.
Er moet ook een nieuwe decoder in en ik twijfel nu tussen een Esu lokpilot 64614 die MFX ondersteunt of eentje, de ESU 54614, zonder.
Mijn Opa zei altijd, "Geduld is een schone zaak".Altijd? Had 'ie verder niks te vertellen?
En als klap op de vuurpijl, kan ik de zolder even opruimen en een keer stofzuigen want het is al weer een aardige bende geworden.
Het voordeel van mijn trein- & logeerzolder is dat ik wel verplicht ben om op te ruimen als er inslapend volk komt :)
Dag Henk,
je draadje weer eens opgepikt, ik was dit uit het oog verloren.
Morgen meer.
kleine preview gedaan.Elektrisch kacheltje?
Te warm.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de andere kant van die doos :PKlopt.
Is het een zware doos? Of meer een beetje gemiddeld van gewicht?
Ik kan hem tillen.
Maar ja, wat zegt dat?
Is het een zware doos? Of meer een beetje gemiddeld van gewicht?
Ik kan hem tillen.
Maar ja, wat zegt dat?
Niet al te zwaar dus......
Dat jij heel sterk bent Henk. :)
in de war door je schoonmoeder...... :-)Harald,
En hier de update!
Ja, dat ken ik wel. Maar bij een normaal wandelingetje heb ik daar nooit zo'n last van. B) B)
@Henk: het is duidelijk breekbaar. Iets gezelligs voor op de Stamtafel wat bijdraagt aan de sfeer?
Is dit nu de beroemde "zwarte doos" ????
Henk, volgens mij heb jij een broer die in Den Haag woont, hij heet Harry.
Onthutsend om te zien hoe slecht de verdediging van Feyenoord is en open ligt.
Ja, ik weet het, ik ben Ajaxied en kijk met een gekleurde 8) maar toch.
Lokprogrammer gekocht Henk?De doos lijkt wel héél sterk op die van mij, waar de Programmer in werd geleverd. ;)
@citaat @citaat Henk, ik vind je broer toch beter.
Maar hij lijkt wel erg veel op jou, zijn jullie soms eeneiige tweeling. :-) :-)
Hoe groter de doos hoe groter de begeerte. :)
Enne .... die grote doos die is handig om alles wat erbij hoort in te bewaren.
(Aansluit rails K en C verloop- en test kabeltjes enz).
Ik kan niet direct de link met marketing leggen wel met wat anders. 8o
Zo, Ben de Hollander kan ook weer rustig slapen. :-)
het lijmen van de kurk doe ik met een acryl, blijft elastisch en de kurk behoud zijn isolatiewaardeEen acryl, heb je daar een naam van?
vijftal servoswitchmodulesESU (v1.0 of v2.0)?
het lijmen van de kurk doe ik met een acryl, blijft elastisch en de kurk behoud zijn isolatiewaardeEen acryl, heb je daar een naam van?
hierbij een foto
(https://s19.postimg.cc/nnkofe1n7/IMG_20180907_093212.jpg) (https://postimg.cc/image/6zt6cw6vj/)
grts Freddy
vijftal servoswitchmodulesESU (v1.0 of v2.0)?
Ik gebruik waterkit van Bison, dit werd geadviseerd door de kurk leverancier.Ik gebruik op het moment tweezijdige tapijtklever van de Action (na een tip van Erik Nieuwenhuis), en zet het kurk dus alleen op de hoeken vast. Bij een demobaan van de Gothische Boog zag ik tweezijdig kleeftape tussen de k-rails en de houten bak van een keermodule (zonder kurk ertussen).
Ik gebruik waterkit van Bison, dit werd geadviseerd door de kurk leverancier.
-Waterkit van Bison, laat dat nog los als je dat wilt, of kit dat voor eeuwig?
Ik gebruik op het moment tweezijdige tapijtklever van de Action (na een tip van Erik Nieuwenhuis), en zet het kurk dus alleen op de hoeken vast. Bij een demobaan van de Gothische Boog zag ik tweezijdig kleeftape tussen de k-rails en de houten bak van een keermodule (zonder kurk ertussen).
Toch ben ik nieuwsgierig naar wat anderen doen, en waarom.
Als ik het goed begrijp rij je de wissels open, is het dan de bedoeling dat wisseltong in de laatst uitgereden stand blijft liggen door deze veer constructie?
Ik begrijp het niet. Wat bereik je nu met jouw oplossing?
Een nieuw wiel uitgevonden.
Een paar uur van de straat.
Een overloze discussie op een forum ontketend.
Enz. enz.
Zo heb ik een paar maanden gelden iets voorbij zien komen van iemand met een eigenbouw wagonstofzuiger (i.p.v. de Dapol of de Lux railreiniger).
Ik kan het niet meer vinden en heb verzuimd om de link te bewaren.
Maar.... de foto's zijn véél te groot. N.L. 4.128px × 3.096px (geschaald naar 800px × 600px)
Alles ziet er netjes en opgeruimd uit, zag jou niet in de video.
Jullie kunnen daar nog een hele poos vooruit, als ik dat goed inschat :P
De lengte van de baan, van links naar rechts, is ongeveer 45 à 50 meter.
En hoe lang is de baan van rechts naar links ? >:-D
Helaas (nog) niet.
Ik heb slechts een smartphone om te filmen en dan moet ik ze nog omzetten naar youtube.....
Ik heb in het beste geval enkele uurtjes per week om aan mijn treinen te werken, dus dat vordert heeeeeeeeeel langzaam.Ivan, dan heb je soms meer dan ik. :roll:
Alleen zit ik nu te wachten op een bevriend forumlid met een 3D-printer die voor mij steunen zal printen.
Toen we de steunen op het internet aan het zoeken waren, waren er problemen met de 3D-printer dus ik moet nog even geduld hebben
Henk, cirkels in het schakelbord tekenen is geen optie, een helix is in principe een lang blok per ronding die teken je dan gewoon als een rechte lijn.
Er bestaat ook een stap voor stap handleiding, die kan je vinden op het iTrain forum.
Zie nu wel al wat vreemde dingen zoals de seinen die niet in een blok maar er naast staan.
Henk kennende zal hij er zijn eigen draai aan geven, is ook niet erg maar misschien maakt dit het begin wat makkelijker.
wat een mooie baan zeg. Wat zijn je afmetingen van je baan?
laat ik nou net weten wie dat bevriend forum lid is :-)
ik heb je een Pb-tje gestuurd
Of je nu een testbaan maakt of een deel van je baan gebruikt, het gaat er om dat je eerst met het programma voor jezelf gaat testen.
Henk, het grote voordeel van dit ambitieuze plan is dat er fouten in sluipen.
Die kan je alleen maar oplossen als jezelf begrijpt hoe het programma werkt en moet worden toegepast.
Vandaag de open dag bij de Amsterdamse Modelbouwers Club.Tjeeee, jaren geleden heb ik de AMc bezocht, toen nog in Amsterdam, en het is zo herkenbaar wat hier nog van over is na herbouw .... :)
Henk zou een mooi stuk kunnen gebruiken van zijn baan als die al zover klaar zou zijn, bijvoorbeeld de pendelbaan.
Gewoon een eenvoudig ovaal met een inhaalspoor en eventueel een opstelspoor.......
Een ontzettend goed advies!!!!!!!!
Nu genoeg over testbanen.
Komend weekend hoop ik genoeg tijd te hebben om het voorstel van iTom te bestuderen.
Dan maar een start maken met iTrain maar hoe begin je? En goed?
Ik heb nu alleen nog een vraag hoe je op een eenvoudige en duidelijke wijze een cirkel in iTrain invoegt; zeker als je twee cirkels of meer (helix) hebt.
Ik hoor graag hoe jullie daar tegen aan kijken.
Het Forum zou een plaats moeten zijn waar gelijkgestelde zielen elkaar ontmoeten en waar er naar hartelust meegedacht, gediscussieerd wordt, geholpen wordt, ... zodat iedereen er beter van wordt. Maar in meer en meer draadjes merk je de laatste tijd dat zoals Tom reeds zegt alles gewikt en gewogen wordt en dikwijls lijdt tot frustraties vn één of meerdere medelezers.
Het gaat niet om het wikken of wegen of hoffelijkheid, het gaat om de vraag die gesteld wordt. Men zou de discipline moeten hebben op de vraag in te gaan in plaats van deze ter discussie te stellen en gelijk effe je eigen plasje te doen. Henk vraagt hulp bij zijn iTrain baanplan, voorts moet hij een testovaaltje of baantje gaan leggen, raar toch?
Gr, Ben.
Daarom adviseren we altijd om eerst te beginnen met een testbaantje te maken, daar leer je van je eigen fouten en kan je deze ook oplossen. Gewoon een eenvoudig ovaal met een inhaalspoor en eventueel een opstelspoor geeft in het begin al problemen genoeg.
Ik heb de boel even laten bezinken.
Mijn excuses voor mijn felle reactie maar het schoot mij op dat moment compleet in het verkeerde keelgat.
Daar waren ook andere oorzaken voor maar die houdt ik privé.
Twee plaatjes van nieuwe spullen lijkt me, Henk ;)
Inmiddels is de auto weer geheel in orde en de verzekering heeft alles betaald.
Ook mijn no-claimkorting blijft in stand.
Dat zijn handige steuntjes, ik moet eigenlijk ook maar eens een 3D printer aanschaffen...
Het probleem zit echter in de wissel zelf namelijk het pennetje van de handschakelaar wat in de wissel gestoken wordt.Is dit probleem ook opgelost, of gaat het om 1 enkel weigerachtig wissel
(https://www.dropbox.com/s/38jvegueuzr2qq0/Inkedsized_20190127_154727%20-%202_LI.jpg?raw=1)
Is dit probleem ook opgelost, of gaat het om 1 enkel weigerachtig wissel?
Henk, het bolletje op het frame van de handsteller moet ook weggevijld worden. Het lipje moet zonder belemmering soepel heen en weer kunnen bewegen.(https://www.dropbox.com/s/bkah98s28ydd83o/sized_20190127_172110.JPG?raw=1)
Voor het maken van de opening in de bodem gebruik ik eerst een handboor.
Daarna verder wegsnijden met een heel scherp mes (oppassen voor de vingers).
Afwerken met een kleine vijl.
Het plastic lipje binnen moet je er eerst uithalen met een kleine punttang, voorzichting naar boven trekken en zachtjes uit laten schuiven.
Gaatje voor de stang met handboor.
Het plastic bolletjes in de steller zelf moet je ook wegsnijden, schuren.
Dan schuift het lipje veel zachter heen en weer.
Henk, het bolletje op het frame van de handsteller moet ook weggevijld worden. Het lipje moet zonder belemmering soepel heen en weer kunnen.l bewegen.
En dan is het ook noodzakelijk dat je het lipje helemaal in het wissel klikt. Dus eerst het frame van de handsteller vastklikken en dan het lipje in het wissel steken tot hij vastklikt. Dan beweegt de wisseltong goed. Zou moeten lukken.
-Henk, En, laten we eerlijk zijn, jij wilt toch ook nog naar 'buiten' kunnen kijken?Hoezo??? Die treinbaan staat toch zeker niet buiten???
Het één hoeft het ander toch niet uit te sluiten; oftewel je vrouw mag toch gewoon de ramen lappen terwijl jij je met belangrijker zaken -je wisselprobleem- bezig houdt?!?
-Henk,
Ga jij maar gewoon de 'ramen lappen'! Zijn tenslotte alle buren en vooral jouw vrouw tevreden. En, laten we eerlijk zijn, jij wilt toch ook nog naar 'buiten' kunnen kijken?
Nou Henk, jouw berichtje over ramenlappen heb ik hier maar niet voorgelezen. Het zou de vrouw des huizes nog op ideeen brengen. :)
Ramen lappen gewoon aan je laars lappen. Doen wat je moet doen, genieten.
Hoezo??? Die treinbaan staat toch zeker niet buiten???
Heb je geen kleine schroefmachine waarmee je de schroeven in het plastic houdertje kunt draaien.
En dan een slipkoppeling gebruiken zodat er niets kapot gaat.
Vandaag naar Rail 2019 geweest.De link van de vijfde foto is niet goed: "https://" teveel...
een paar foto's:
Gisterenavond nog met iTrain bezig geweest maar daar liep ik tegen een tweetal rare dingen aan.Dit probleem heeft zich opgelost; kwestie van even opletten en nauwkeurig werken.
Dat moet ik nog verder uitwerken en zal ik zsm in het topic iTrain voor beginners plaatsen.
Hier volgt dan nog wel een link er naar toe.
Als je de module voor het eerst aansluit, weet hij nog niet met welk adres je hem wilt aanspreken
Dan moet je eerst de programmeerknop op op de decoder indrukken. Hij staat dan op 'ontvangen'. Druk je vervolgens op 'magneetartikel 9' van je CS, dan begrijpt de Digikeijs decoder dat hij voortaan servo's 9 tot en met 12 moet bedienen.
Waarbij ik het zelf handiger vind servo's gewoon via CV's in te stellen immers de decoder kan zoveel meer. Al was het maar de snelheid en stapgrootte van bewegen van de servo voor andere toepassingen, massa simulatie, overweg in combinatie met schakeluitgangen, etc..Ik weet dat dat allemaal mogelijk is maar ik heb daar nog geen kennis van.
Vervolgens de eerste servo aangesloten en afgesteld.
Met de tweede ging het fout en kreeg ik uiteindelijk niets meer voor elkaar.
Op een gegeven ogeblik had ik twee servo's op een adres!
Vraag mij niet hoe, maar ik heb het voor elkaar gekregen.
Komend weekend wil ik het nog eens gaan proberen en lukt het dan niet dan wil ik toch voor andere servo decoders gaan kijken.
Ik heb het idee dat K-rail kruiswissels en servo's niet de beste combinatie, er zitten nogal wat hefboompjes achter de stelbalk en die hebben een beetje snelheid nodig om goed te bewegen.
Vol goede moed met de tweede servodecoder begonnen.
Maar helaas, ook deze gaf problemen.
Het probleem met de Servo-decoder is opgelost.
Na 5 weken vechten is het nu eindelijk gelukt en heb ik mijn derde servo aangesloten en werkend.
Het probleem zat niet in de servodecoder maar in de wissel.
Ik denk dat ze a.s. week wel gaan reageren, het zijn gekke dagen geweest, Koningsdag, 1 mei dag van de arbeid, dodenherdenking en bevrijdingsdag. Veel mensen nemen dan een paar snipperdag op om zo een lange week vrij te zijn.
dan heb jij snel antwoord gekregen van Digikeijs. Ik heb een vraag openstaan van eind januari 2019 en nog steeds geen antwoord. Gevolg ik koop niets meer bij Digikeijs want ik vind de service maar niets op die manier.
Ik wens je nog veel geluk bij het oplossen van jouw probleem waarbij ik niet kan helpen.
Ik weet wat het is om op een helpdesk te werken; ik heb het zelf ook een aantal jaren gedaan.
Toch vraag ik het mij af, of je de juiste stappen zet. Je schrijft:
Digikeijs is een eenmans bedrijf. Wat niet wil zeggen dat ze geen nette support moeten leveren indien een product niet doet wat het moet doen. Maar daarvoor wend je je eerst tot de winkelier waar je je ding gekocht hebt tenzij het uit de Digikeijs webshop komt.
De gebruiksaanwijzing volstaat en verder heb ik nog steeds het idee dat je niet precies weet wat je aan het doen bent. Zo'n decoder is een eenvoudig ding: knoppie drukken, adresje sturen in het juiste protocol, klaar.
De gebruiksaanwijzing volstaat en verder heb ik nog steeds het idee dat je niet precies weet wat je aan het doen bent. Zo'n decoder is een eenvoudig ding: knoppie drukken, adresje sturen in het juiste protocol, klaar.
Waar baseer je dat op Ben?
De module een adres geven:
Eerst programmeer ik het eerste adres (in dit geval 33) door de wissel aan te klikken en vervolgens de programmeerknop op de decoder in te drukken.
Rode licht gaan aan en dan weer uit.
Servo posities instellen:
Vervolgens wil ik de eerste servo gaan instellen.
Er is een lok aangemaakt met adres 9999 en deze is geselecteerd.
Ik klik wissel 33 aan en vervolgens de programmeerknop op de decoder.
.....want door op de programmeerknop te drukken is de decoder in staat een adres te ontvangen. Maar jij doet het andersom: je stuurt eerst een adres door het wissel aan te klikken en voorts druk je op de programmeertoets.
Helaas is de molen niet berekend op een kind van 3 jaar met als gevolg dat het houtje met de wieken afbrak.
@citaat
Op de club zijn we met Arduino's bezig en dat ziet er erg goed uit.
De kans is dus groot dat ik daar verder mee ga.
Ze hebben overwegend motorwagens en een enkele grote(re) lokomotief.Ze hebben diverse werkende stoomloc's. Heb je niet in de stoomlocomotievenloods gekeken?
In september zijn daar dacht ik de smalspoor dagen, hier wil ik eens een kijkje gaan nemen.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Ze hebben diverse werkende stoomloc's. Heb je niet in de stoomlocomotievenloods gekeken?
Ik heb besloten om de servodecoders te vervangen door Arduino's.Ik rij en schakel analoog, maar dat Mardec verhaal volg ik regelmatig.
- ik schuw het onbekende niet en gezien de ervaringen op de club besloten om over te stappen.
- ik was al een half jaar bezig met de servo decoders en nog niet verder dan drie servo's aangesloten.
- de prijs. ik betaal voor een servo decoder met 4 aansluitingen ? 25,-- voor de Arduino met 12 aansluitingen ? 10,--.
welk catalogus nummer heeft deze?
Zondag 27 oktober a.s. open dag bij de Amsterdamse Modelbouwers Club www.amclub.nl .
Welkom vanaf 10.00 uur
Eindtijd 16.00 uur.
En nu maar hopen dat mijn kleinzoon er ook blij mee is. :mrgreen:
Maar daar gaan we maar vanuit.
TNaast I-Train kan je ook video beelden van verborgen trajecten op de TV zetten. Mogelijkheden zat.
Heb hier wel een Scoop waar het wel mee kan.Spanning meten met een journalistieke primeur? ;)
@citaat Dat houdt het spannend >:-D
Sterkte met je cursussen maar hopelijk zit je ook iets van je tijd op zolder.
Moeders liep te mopperen dat de tuin er niet uit zag dus ook daar mee aan de gang geweest.DAt je niet gevraagd hebt wat er aan haar handen mankeerde...
Jij hebt geen relatie hè >:-DMoeders liep te mopperen dat de tuin er niet uit zag dus ook daar mee aan de gang geweest.DAt je niet gevraagd hebt wat er aan haar handen mankeerde...
Jij hebt geen relatie hè >:-DMoeders liep te mopperen dat de tuin er niet uit zag dus ook daar mee aan de gang geweest.DAt je niet gevraagd hebt wat er aan haar handen mankeerde...
Ik lees dat de administratie van je bezetmelders niet op orde is 8o dat is toch wel een belangrijk onderdeel :D
Ik ben jaren gehuwd geweest tot kanker daar anders over besliste maar aan of in de tuin mocht ik niks doen hoor. :)Johnny,
Inderdaad alleen jammer dat haar familie mij verwijt de oorzaak te zijn van haar kanker. :-( Terwijl ze goed weten dat een gyneacoloog meer dan 1 jaar gewacht heeft om in te grijpen.
Alleen de USB-to-serial-kabel wilde geen connectie met de computer en iTrain tot stand brengen.
Blij dat je familie gezond is, en jij ook
Veel plezier nog met de hobby
Hoeveel volt gaf de ECoS zelf aan in het display.
Op de nieuwere voedingen zit een zwart schroefje waarmee je het voltage kunt instellen.
Mocht de nieuwe Chinese voeding ben uitkomst bieden dan zou ik hem opsturen naar Esu.
Ik heb een oude booster opgestuurd met een ventilator probleem en kreeg kosteloos en andere booster opgestuurd.
Citaat WouterLCitaatAlleen de USB-to-serial-kabel wilde geen connectie met de computer en iTrain tot stand brengen.
Daar zijn twee typen van: de goedkoopste die nooit werkt en de iets duurdere die het waarschijnlijk wel zal doen.
De goedkoopste variant heeft de verkeerde chip. Ik heb nu Prolific USB-to-Serial Comm Port (zo'n € 15).
Lekker bezig, Henk! Wat zal jij lenig blijven met al dat ondergrondse spoor :D
Hou je(jullie) haaks en werk ze binnenkort maar vergeet de hobby niet, ontspanning hoort erbij.
Ik weet hoe jij je nu voelt, zo met 2 schoondochters in de zorg. Zelf heb ik zoals je weet 2 dochters die in de ziekenhuizen werken.
De jongste dochter staat zelfs op de corona afdeling.
Houd er de moed in, en doe jullie best om met z'n allen gezond te blijven, en hopelijk komen we er dan allemaal goed door.
Veel respect voor allen die in de zorg werken.
Veel suc6 met de nieuwe voeding voor de Ecos, hopelijk ben je daar mee gesteld en kan je weer verder werken aan je baan.
Toch de voeding, Henk? Het was natuurlijk al raar dat hij het pas deed als je hem op de maximale spanning zette... Fijn dat het nu opgelost is!
Ik ga dit weekeinde mijn Intellibox updaten, misschien kunnen we na de Corona-crisis eens kijken of iTrain bij mij ook aan de gang te krijgen is.
Bij het opmeten van de offset kwam ik er achter dat deze lok op alle assen een rubber bandje heeft zitten omdat alle assen worden aangedreven.
Dus detectie door de bezetmelders is niet mogelijk.
Maar eens rustig over nadenken hoe ik dat wil oplossen.
Hoe neemt deze loc dan de massa op is het eerste wat er in mij opkomt.
Wagons en rijtuigen, je bent er even mee bezig maar zoals Xander ook al aangeeft is het raadzaam om alleen de wagons/rijtuigen welke zijn voorzien van een decoder aanmaken.
Als de ASB-loze wielen allemaal contact maken heb je zeker weten massadetectie zou ik zeggen...
Kunnen de wielen niet verwisseld worden dan is het euvel opgelost.Als de wielen van de assen niet uitwisselbaar zijn (eraf trekken, erop persen), dan kun je
Deze wielkast heeft tandwielen, een massaveer lijkt mij dan lastig worden.
De andere wielkast heeft ook tandwielen, dus ook hier lijkt mij een massaveer lastig worden.
Daarnaast zit hier ook nog de sleper in de weg.
Henk, nee het gaat niet om ompolen maar welk wiel maakt het eerst contact met de bezetmelder.
Komt de loc terug via een keerlus dan is de boel in spiegelbeeld, de vraag is dan het wiel zonder antislipband van de 2e as het eerste wiel wat contact maakt.
Zo op het eerste gezicht denk ik wel maar dat is omdat ik alleen 1 draaistel zie want bij terugkomst uit een keerlus is nu ineens het tweede draaistel wat als eerste contact maakt. Kan je het nog volgen. :?
Henk, nee het gaat niet om ompolen maar welk wiel maakt het eerst contact met de bezetmelder.
Komt de loc terug via een keerlus dan is de boel in spiegelbeeld, de vraag is dan het wiel zonder antislipband van de 2e as het eerste wiel wat contact maakt.
Zo op het eerste gezicht denk ik wel maar dat is omdat ik alleen 1 draaistel zie want bij terugkomst uit een keerlus is nu ineens het tweede draaistel wat als eerste contact maakt. Kan je het nog volgen. :?
ik snap helemaal niets van deze discussie. (...) Volgens mij maakt Märklin sinds jaar en dag loks waarbij het frame dient als massa. En dan maakt het niet uit of aan een as één of twee geleidende wielen zitten. De verbinding rail voor bezetmelding - ongeisoleerd wiel - as -frame is voldoende. Want de ongeisoleerde wielen aan de andere kant van de lok zijn verbonden met het frame en de massarail. Anders rijdt de lok niet!Je wilt eigenlijk dat elk draaistel (ongeacht welke voorop loopt) voldoende prik en massa contact heeft om zich te melden. TrainHenk werkt met massadetectie (massa), en ik met een vorm van stroomdetectie (prik).
Nee, dat hoeft zeker niet altijd te zijn natuurlijk dat het altijd de 2e as is.
Het is ook mogelijk dat de zijkant vd flens, van de eerste as, als eerste de doorverbinding maakt ipv het loopvlak.
Dan heb je dus een iets eerdere melding.
ik snap helemaal niets van deze discussie. Het gaat hier om rails waar de ene staaf de massa is en de andere dient voor bezetmelding? Volgens mij maakt Märklin sinds jaar en dag loks waarbij het frame dient als massa. En dan maakt het niet uit of aan een as één of twee geleidende wielen zitten. De verbinding rail voor bezetmelding - ongeisoleerd wiel - as -frame is voldoende. Want de ongeisoleerde wielen aan de andere kant van de lok zijn verbonden met het frame en de massarail. Anders rijdt de lok niet!
En dan maakt het toch ook niet uit in welke richting de lok rijdt? Of is omgekeerd na het berijden van een keerlus? Als het eerste ongeisoleerde wiel een sectie binnenrijdt dan is er contact. Zo werkt het toch ook bij een oude V200 (M 3021)? Dit is namelijk een lange lok met een motordraaistel met 4 ASBs. Als dit motordraaistel voorop loopt is de lok al zo'n 15 cm in een sectie voordat het achteropliggende draaistel een bezetmelding genereert. Of zie ik het verkeerd?
@Henk: mooie lok!
Dus bij een draaistel de twee Assen even verwisselen. Dan is dat probleempje ook opgelost.
Bij die zonder sleper moet dat zo gebeurt zijn.
In het ergste geval stopt bijvoorbeeld de loc dus twee centimeter verderop, correct? Is dat een groot probleem? Ik kan het me niet voorstellen...
Dit was overigens lok nummer 27 die ik aan het invoeren was toen dit "probleem" naar voren kwam.
Op één draaistel zitten twee assen met elk een ASB- en een "blank" wiel, om en om. Wanneer de bezetmelding geactiveerd wordt is dus òf op de eerste, òf op de tweede as als aan die kant op de eerste as het ASB-wiel zit. Dat verschil lijkt me hooguit een centimeter of twee.
Dat is wel een heel fraaie uitzonderingssituatie die we hier hebben bedacht. Blijft nu dus de vraag: hebben we een keerlus in de baan en een stopsectie er direct achter die een nauwkeurigheid vereist van 3,8cm? Want alleen dan is er een probleem en in alle andere gevallen niet... ;)
Ik heb dit probleem ook met mijn BR602 van Märklin (37606). Het voorste (en laatste) draaistel is aangedreven op beide assen en alle wielen hebben ASB's. Meestal wordt het voorste stel niet gedecteerd maar af en toe wel, dit levert een probleem op bij mijn station. De trein moet op m'n spoor 5 stoppen in het verlengde spoor, maar dit is slechts kort na de wissel. Als je de bezetmelder offset op het achterste stel zet dan stopt de trein soms wel en soms niet op tijd, in het laatste geval blokkeert hij dan de driewegwissel met botsingen tot gevolg.
Het voorste draaistel wordt via de flenzen dus af en toe gedetecteerd, zowel in bochten maar ook op rechte stukken. Het verschil in afstand tussen de draaistellen is 15 centimeter.
Een keerlus heb ik niet in mijn baan maar dan nog is een keerlus geen probleem.
Ik dacht hier toch .................. maar wellicht gebruik je ze niet als keerlus :)
Ik zie dat je op stap 14 125km pu rijd, dat is best hard op een modelbaan, als ik zelf ijk dan stel ik de maximale snelheid zo in dat op de hoogste stap er maximaal 100km. Gereden wordt, hierdoor zijn de verschillen tussen de stappen kleiner waardoor een mooier rijgedrag ontstaat.
Meestal kan ik het overigens ook doen met de MS2: via het menu loc instellingen / loc eigenschappen kan de max snelheid worden geprogrammeerd.
De oude 6090X decoders heeft een potentiometer om de maximum snelheid aan te passen.
De MFX decoders kun je aanpassen met je ecos in M4 stand, andere niet-MFX decoders kun je aanpassen middels de "6021 methode", dan heet het geen CV maar "register", het staat in de handleiding van de locomotief.
Als het in de handleiding staat dan lukt het mij wel maar er is bij mij een selecte groep loks, de 2e handsjes, waar ik geen handleiding van heb.
Dus dat wordt dan uitzoeken.
Instellen kun je ook met de waarschijnlijk goedkopere MS1, maar dan heb je weer geen DCC, mocht je daar behoefte aan krijgen.
Zit er een Märklin decoder in zonder dipswitches dan is de kans dat je hem met de universele "6021 methode" kan instellen, ik dacht dat de 6021 methode ook met de Ecos kan, maar daar kan ik me natuurlijk in vergissen, want ik weet (lang) niet alles.
Als je er aan toe bent om zo'n oude loc onderhanden te nemen, kun je een zoekertje plaatsen voor de handleiding. Er staat verbazingwekkend veel op het internet. Iets speciaals vinden - zoals een oude handleiding - kan lastig zijn, maar als een paar forumleden meezoeken, komt er misschien wel iets uit.
PS: ik zou dit weekend naar mijn zoon gaan om te klussen maar gisteren belde mijn schoondochter op.
Ze was ziek geweest en haar baas (ziekenhuis) heeft geëist dat ze zich op Corona laat testen.
Vandaag is ze geprikt en morgen hopelijk de uitslag zodat ik mogelijk toch nog die kant op kan.
afmeting 50 bij 65 cm.
Er zitten ongeveer 52000 steentjes in.
plusminusongeveernietprecieshelemaalmaarongeveer ............
Je kan natuurlijk ook de bovenleiding wat omhoog laten lopen aan begin en eind van de tunnel. Dan vang je de stroomafnemer op. Gebeurt in het echt ook zo bij stroomloze bruggen.
@citaat gaat niet lukken als je de bovenleiding actief (als voeding) wilt gebruiken.
Waarom plaats je geen 3 weg wissel. Is toch handiger. of je had natuurlijk 2 wissels over. Snap dat die dingen niet goedkoop zijn.Had gekund en qua prijs (zonder wisselaandrijvingen) maakt het ook niet zoveel uit.
Het gebruik van driewegwissel- en kruiswissels maakt het overigens wel mogelijk om mooie spoorvertakking te maken. Twee gewone wissels achter elkaar, ieder naar een andere kant aftakkend, vind ik veelal niet mooi en lijdt ook tot een onrustig rijgedrag, zeker bij lange wagens. Maar ja, smaken verschillen (gelukkig!).
(https://www.dropbox.com/s/5ep41wu2imhmb66/sized_20210108_113243.JPG?raw=1)
Uit de hoogte.
De brug loopt uit elkaar om aan de rechterkant een goede aansluiting te krijgen.
Zij aanzicht
Hierdoor vind ik het juist nog realistischer overkomen :thumbup: :thumbup:
Of verf online bestellen hahaha
Ik vind die torenflats op de achtergrond ook goed gevonden, Henk!
Ik ga ook toetsenborden sparen :D
Gelukkig kunnen we op de club nog wat doen alhoewel het grootste deel van de leden ook thuis blijft.
Dat worden stevige bruggen.
Goed gevonden om de pijlers weg te werken in de toekomstige scenerie.
Ontzettend leuk en informatief deze reportage over je vorderingen!
Petje af. Moet nog veel leren.
Leuk in beeld gebracht. Ben benieuwd naar het vervolg.
Ik zou niet goed weten wat wel effectief is, duct tape, plastic of siliconen wellicht. Maar je had toch ook de pijlers kunnen schilderen op hun ingegoten plek? Of, uiteraard, voorafgaand aan het gipsen.
Dat zijn ze Henk, zien er nog goed uit, altijd binnen gelegen en van een oud mannetje geweest zeker.Klopt, en elk jaar een onderhoudsbeurt gehad; uit de verpakking en weer in de verpakking. :mrgreen:
Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat van de brug. Je hebt deze nu in de primer staan, wat ga je er nog meer mee doen?
Ik heb zelf ook net een brug gebouwd van de Marklin brugdelen, maar vind hem mooi, maar te plastic-achtig. Daarom zeer belangstellend naar de resultaten :-)
Goed bezig Henk. :)
Voor de pijlers heb ik een kleur bruin op het oog maar dat is een kleur(nummer) van Revell.
Dat wil ik met de airbrush gaan aanbrengen en daarvoor wil ik Vallejo Air verf gebruiken.
Alleen via het internet bestellen vind ik lastig en ik wil graag de kleuren in de winkel uitzoeken.
Project vangrails:
Het idee heb ik van KLIK: forumlid Nieuwenhuis (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=55554.msg1159847#msg1159847) geleend (even doorsccrollen).
Prima toch! :thumbup: Ik kwam ooit op het idee, dat voordat ik iets weggooi als afval, mijzelf afvraag:
kan dit op de modelbaan nog ergens voor worden gebruikt en wat stelt de vorm voor in schaal H0?
Alleen is het voor mij niet precies duidelijk hoe dat te doen.
Dus heb ik een apart topic geopend KLIK: Maximum snelheid van de lok instellen in een (ESU)-decoder (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=84285.msg1410841#msg1410841) en mochten jullie ideeën hebben dan graag een reactie in dit topic.
Er zijn meerdere wegen naar Rome.