Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Botlekbrug: Korte update over de Venkelweg (20-11-2021)

Gestart door frenkievee zondag 06 september 2015, 16:05:24

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Botlekbrug: tussenstandje op 2 mei 2018
-Frank:
Mooi fotoverslag,  :thumbup:
Bij mooi weer zien de foto's er toch veel beter uit.
Re: Botlekbrug: tussenstandje op 2 mei 2018
Was weer leuk om te zien!
Re: Botlekbrug: tussenstandje op 2 mei 2018
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Botlekbrug: tussenstandje op 2 mei 2018
Mooi verslag Frank.

Gr. Dennis
Re: Botlekbrug: er wordt nog steeds gesloopt... 11 mei 2018 (deel 1/2)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: er wordt nog steeds gesloopt... 11 mei 2018 (deel 1/2)
Bij de Botlekbrug wordt nog steeds zonder al te veel omhaal gesloopt. Het laatste brugdeel is verwijderd en de nodige betonnen delen verdwijnen nu in rap tempo. Voor zover ik kan zien is er echter niet veel gedaan aan de bouw van het een en ander.

1. Nu het laatste brugdeel aan de westkant van de brug weg is, is het gelijk een stuk lichter. De doorrijhoogte is nu ook een flink stuk hoger.


2. De restanten van dit brugdeel liggen geknipt klaar om nog kleiner gemaakt te worden en afgevoerd naar de metaalverwerker.


3. Het bruggenhoofd zoals het er nu bij staat.


4. Het bruggenhoofd vol van voren.


5. De andere kant op kijkend naar de drie omhoog stekende delen van pijler nummer 1.


6. Waar ik negen dagen geleden nog door een vierkant kon fotograferen is nu het bovenste deel weg.... De sloop van pijler 2 is nog niet echt verder gevorderd.


7. Eén van de trappetjes wat toch nu echt zijn beste tijd heeft gehad aan pijler 1.


8. Een stukje doorgelopen terugkijkend naar het bruggenhoofd met de grote delen van het voormalige brugdeel.


9. En die in wat meer close up.


10. De tijdelijke voetgangers en (brom-)fietsbrug opgelopen waar je halverwege blik hebt op het terrein waar dit allemaal gesloopt wordt.


11. En van links naar rechts de grote brugdelen ....


12. .... en naar rechts op de achtergrond het kleinere spul ....


13. .... en de containers waarin het afgevoerd gaat worden.


14. Pijler nummer 3 staat nog compleet te zijn, al zijn de trappetjes al wel deels gesloopt.

Re: Botlekbrug: er wordt nog steeds gesloopt... 11 mei 2018 (deel 2/2)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: er wordt nog steeds gesloopt... 11 mei 2018 (deel 2/2)
15. De aanleg van de brug voor het langzaam verkeer is ogenschijnlijk niet verder gevorderd.


16. De damwanden staan op de plek waar de spoorlijn de brug op gaat.


17. De containers voor de afvoer van het staal van boven gezien.


18. Het werkterrein van boven.


19. De brug voor het langzaam verkeer in aanbouw.


20. Het beton wat los komt en het staal erin worden gelijk gescheiden, zodat deze apart verwerkt kunnen worden.


21. Er blijkt nog een voet voor een bovenleidingsmast te staan ....


22. .... evenals een bekend bordje van ProRail.


23. Op de terugweg zag ik voor de bocht dit bord nog staan, al heb ik het idee ....


24. .... dat die toch wel achterhaald is, omdat de vrije hoogte onder nieuwe brug een stuk hoger is.


Naar de andere kant van de brug gereden om daar te kijken naar nieuwigheidjes wat bouw betreft. Aan het einde van de toekomstige spoorbrug is nog helemaal niks veranderd, dus daar nu geen foto's van.

25. Wel is het bruggenhoofd aan de oostkant een stuk gesloopt.


26. En dat ziet er van voren opeens een stuk minder robuust uit.


27. Een kijkje naar het westen, waar de laatste pijler inmiddels helemaal verdwenen is. Het talud, voorzien van keien, waar ik opgeklommen was, zal ook wel zijn langste tijd gehad hebben.


28. In één van de eerste series in deze draad kwam voorbij dat er een aantal stuks spoorrails als paaltjes langs de Venkelweg staan, onder de oude Botlekbrug. Inmiddels staat er nog maar één, dus dat is de laatste der Mohikanen. Al verwacht ik niet echt dat die er nog lang zal staan.

Re: Botlekbrug: er wordt nog steeds gesloopt... 11 mei 2018
-Frank:
Dank voor het plaatsen weer,  :thumbup:
Re: Botlekbrug: er wordt nog steeds gesloopt... 11 mei 2018
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Botlekbrug: er wordt nog steeds gesloopt... 11 mei 2018
Frank, mooie update, bedankt. :thumbup:
Re: Botlekbrug: er wordt nog steeds gesloopt... 11 mei 2018
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Botlekbrug: er wordt nog steeds gesloopt... 11 mei 2018
Mooie reportage weer Frank!
Re: Botlekbrug: er wordt nog steeds gesloopt... 11 mei 2018
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Botlekbrug: er wordt nog steeds gesloopt... 11 mei 2018
Frank,

Bedankt weer voor het kijkplezier. :)

Groet Michel
Re: Botlekbrug: er wordt nog steeds gesloopt... 11 mei 2018
 B) Mooie foto's van een indrukwekkende bouwput. :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Botlekbrug: er wordt nog steeds gesloopt... 11 mei 2018
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Botlekbrug: er wordt nog steeds gesloopt... 11 mei 2018
Wederom bedankt voor het delen Frank!

Gr. Dennis
Re: Botlekbrug: er wordt nog steeds gesloopt... 11 mei 2018
Thnx voor de update!
Re: Botlekbrug: vervanging van de omloopwielen (9 juni 2018) (deel 1/3)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: vervanging van de omloopwielen (9 juni 2018) (deel 1/3)
Deze week kreeg ik van Rijkswaterstaat een SMS dat vandaag een aantal omloopwielen vervangen zouden worden. Dus vanmiddag op pad om hiervan een aantal foto's proberen te maken. Daarnaast ook wat foto's van de vorderingen, maar die komen later. Anders wordt het teveel in één keer. Hieronder in drie delen een verslag van de vervanging van in totaal vier omloopwielen. Misschien zit er wat herhaling in de foto's maar ik hoop dat dat niet al te problematisch zal zijn.... ;)

1. De brug was voor al het autoverkeer afgesloten. Wandelend vanaf de parkeerplek van de auto was al te zien dat men druk was met het hijsen van de nodige omloopwielen. Deze steviger exemplaren vervangen degenen, die vanaf de bouw in de brug gemonteerd waren. Goed zijn de twee kranen van de fa. Mammoet te zien.


2. Ingezoomd is duidelijk het inhijsen van één van de wielen te zien. Achteraf bleek ik dus niet echt op tijd te zijn, want dit waren de laatsten die ingehesen werden.


3. Uitgezoomd is het maar een klein wieltje ....


4. .... ingezoomd eveneens. Maar later zal blijken, dat ze toch groter zijn dan dit zo doet vermoeden.


5. De brug opgewandeld en ook aan de westelijke pilaar van het oostelijke hefdeel werd het tweede omloopwiel ingehesen. Er zijn, zo werd mij verteld, vandaag vier van die wielen vervangen.


6. Bijna op zijn plek.


7. Goed is het formaat hier te zien, aan de hand van de man, die er bovenop zit. De vier rechterwielen zijn al vervangen, de vier linker moeten dus duidelijk nog.


8. De kraan waarmee gehesen werd door alle hekken heen.


9. Twee van de uitgehesen wielen die klaar liggen op een soort van bok.


10. En ook dat ingezoomd.


11. Een stuk doorgelopen (de brug ging open en ik moest dus van achter de slagboom wachten) en de blik terug schuin omhoog gericht.


12. Na de brugopening weer terug en getracht nog wat foto's te maken van de oude omloopwielen.


13. Ditmaal ingezoomd met slechts één hek er tussen.


14. Nogmaals omhoog. Nu is alles netjes gemonteerd.


15. Een omloopwiel met een paar werkers ernaast. Een kort gesprekje leerde mij dat deze dingen 3,5 meter in doorsnee zijn, meer dan 30 cm (zo te zien veel meer  :?) en ca. 16 ton zwaar  8o. Het vervangen van de wielen vandaag ging voorspoedig zo werd mij verteld.

Re: Botlekbrug: vervanging van de omloopwielen (9 juni 2018) (deel 2/3)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: vervanging van de omloopwielen (9 juni 2018) (deel 2/3)
En verder met deel 2.

16.


17. Inmiddels was mij duidelijk dat er andere activiteiten op het plan stonden. De haak kwam boven daar waar het spoor moet gaan komen en er werd een constructie aan gekoppeld.


18.


19. Deze bleek nodig om het dak/afdekking van de torens te kunnen hijsen. Aan die afdekking zitten vier hijsogen.


20. En evenzoveel luiken/gaten om die hijsogen vast te koppelen aan de opgehesen hijsconstructie.


21.


22. En omhoog!


23.


24. In de toren staat een mannetje te wachten (al zie je dat hier wat lastig) om het dak op zijn plek te zetten.


25.


26.


27.


28.


29.


30.

Re: Botlekbrug: vervanging van de omloopwielen (9 juni 2018) (deel 3/3)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: vervanging van de omloopwielen (9 juni 2018) (deel 3/3)
En (last but vooral not least) deel 3.

31.


32. Ook het dak van de andere toren wordt op zijn plek gehesen. Dit is was minder tegen de zon in en geeft ook wat andere details weer.


33. De Botlekbrug bestaat uit twee hefdelen. Per hefdeel zijn er vier torens, waarin ieder acht omloopwielen zitten. Deze omloopwielen zorgen er per toren voor dat er zestien kabels een verbinding hebben tussen het hefdeel en het contragewicht. Per hefdeel zijn er twee contragewichten en dus 64 kabels over 32 omloopwielen nodig om de boel in beweging te krijgen.....


34. De koppelstukken van de kabels aan het hefdeel.


35. Inmiddels was ook de hijsconstructie aan de hijsogen van het andere dak bevestigd en was het hijsen begonnen.


36. En zo ziet dat er dan uit.


37. Aan het dak zitten drie stevige touwen. Twee kortere die de mannen in de toren gebruiken om het dak te kunnen sturen en een lange, die tot op de brug reikt om het dak tijdens het hijsen te sturen.


38.


39.


40. Hier zijn de touwen best goed te zien.


41.


42. Het dak bijna op zijn plek. Rechts de hijscontructie van het eerste dak hierboven.


43. En bijna op zijn plek.


44. Goed zijn de kabels te zien, die over de omloopwielen lopen.


45. Poppetje gezien? Kastje (bijna) dicht!!

Re: Botlekbrug: vervanging van de omloopwielen (9 juni 2018)
Het is weer leuk en interessant om te zien, Frank! :thumbup:
Re: Botlekbrug: vervanging van de omloopwielen (9 juni 2018)
-Frank:
Geeft een mooi beeld van een indrukwekkende operatie,  :thumbup:
Re: Botlekbrug: vervanging van de omloopwielen (9 juni 2018)
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Botlekbrug: vervanging van de omloopwielen (9 juni 2018)
Kwam je nog thuis Frank. Las dat die rode tweedehands brug tot 21 uur in storing stond. Dat ze maar snel de A4 eens door mogen trekken, al was het maar tot Spikecity.
Re: Botlekbrug: vervanging van de omloopwielen (9 juni 2018)
Frank,

Een prachtige reportage van het vervangen van de omloopwielen. :)
Bedankt voor het kijkplezier weer.

Geïnspireerd door jouw mooie camera werk heb ik ook een compact camera gekocht die 30x inzoomt maar dit even off-topic. :offtopic:


Groet Michel
Re: Botlekbrug: vervanging van de omloopwielen (9 juni 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: vervanging van de omloopwielen (9 juni 2018)
Dank jullie wel voor de leuke reacties!

Citaat van: PaT op zaterdag 09 juni 2018, 22:29:51
Kwam je nog thuis Frank. Las dat die rode tweedehands brug tot 21 uur in storing stond. Dat ze maar snel de A4 eens door mogen trekken, al was het maar tot Spikecity.
Ja hoor, ik was al ruim voor de storing thuis. Maar je snapt dat er hier in het dorp of Facebook aardig geklaagd werd.... één rijstrook over de Hartelbrug Spijkenisse (en deel Voorne Putten) uit is niet handig....

Citaat van: h0_miessie op zaterdag 09 juni 2018, 22:33:25
Bedankt voor het kijkplezier weer.
Graag gedaan Michel!

Citaat van: h0_miessie op zaterdag 09 juni 2018, 22:33:25
Geïnspireerd door jouw mooie camera werk heb ik ook een compact camera gekocht die 30x inzoomt maar dit even off-topic. :offtopic:
oei.... concurrentie???  >:-D
Re: Botlekbrug: vervanging van de omloopwielen (9 juni 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Botlekbrug: vervanging van de omloopwielen (9 juni 2018)
Mooie foto's Frank!!
Re: Botlekbrug: vervanging van de omloopwielen (9 juni 2018)
Citaat van: frenkievee op zaterdag 09 juni 2018, 22:54:33
oei.... concurrentie???  >:-D

Nee hoor Frank je hoeft je geen zorgen te maken. ;) :)

Groet Michel
Re: Botlekbrug: vervanging van de omloopwielen (9 juni 2018)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Botlekbrug: vervanging van de omloopwielen (9 juni 2018)
Mooi hoor en interessant.

groet
Harald
Re: Botlekbrug: vervanging van de omloopwielen (9 juni 2018)
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Botlekbrug: vervanging van de omloopwielen (9 juni 2018)
Mooie foto's weer Frank. Bedankt voor. het delen wederom.

gr dennis
Re: Botlekbrug: vervanging van de omloopwielen (9 juni 2018)
Hadie Frank,

Waarom moesten de omloopwielen (nu al?) vervangen worden kwam bij mij als nieuwsgierige Aag op.
Het antwoord zul je ongetwijfeld met ons willen delen.

groeten, 
Leon
Re: Botlekbrug: vervanging van de omloopwielen (9 juni 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: vervanging van de omloopwielen (9 juni 2018)
Hey Leon!
De lagers in de oude wielen waren blijkbaar niet berekend op het gewicht van brug en contragewicht. De lagers in de oude wielen slijten daardoor sneller dan verwacht en nieuwe lagers passen daar niet in. Dus worden er uit voorzorg 64 nieuwe omloopwielen geplaatst....
Het mag allemaal wat kosten.
Zie ook bijv. op Rijnmond.nl
Re: Botlekbrug: vervanging van de omloopwielen (9 juni 2018)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Botlekbrug: vervanging van de omloopwielen (9 juni 2018)
Hoi Frank,

Mooie update.  :thumbup:
Zouden de kosten van de nieuwe wielen niet op de leverancier, of het architectenbureau kunnen worden verhaald?
Lijkt me bij zo'n nieuwe brug toch een gevalletje garantie?!
Re: Botlekbrug: verdere sloop en bouw van de langzaam-verkeer brug (9 juni 2018)
Dank voor alle leuke reacties!!

@Ad, de kosten van het vervangen van die omloopwielen komt (inderdaad) ten laste van het consortium wat de brug heeft gebouwd.

Naast de fotoserie van het vervangen van die omloopwielen heb ik uiteraard de gelegenheid aangegrepen om wat meer foto's te maken (ik was er per slot van rekening toch :D ) van de verdere sloop van de (inmiddels restanten van de) oude Botlekbrug en de bouw van de nieuwe aanbruggen voor het langzaam verkeer.

1. Zowel op het land als op het water wordt er nog steeds druk beton gesloopt. Hier het landhoofd van de westelijke kant van de oude brug.


2. Rechts ligt een flinke hoop zand, dat komt allemaal uit de dijk die tot aan het landhoofd liep  8o


3. De aanbrug voor het langzaam verkeer aan de westkant in aanbouw.


4. Inmiddels zijn ook de nodige sierplaten aangebracht aan de zijkant, inclusief de tijdelijke reling zodat niet per ongeluk iemand naar beneden valt.


5. De hoop zand van de andere kant, met de graafmachine ernaast en de container waar het oud ijzer in verzameld wordt.


6. De langzaam-verkeer brug van boven ....


7. .... en wat ingezoomd. Zit er in het eerste stuk al wat model (verschil in hoogte tussen voetpad/fietspad (?)) en rijbaan: verderop moet dat allemaal nog afgewerkt gaan worden.


8. En daar waar ooit het spoor moet gaan komen. Ik had begrepen dat dat nog wel een poosje gaat duren. Dit jaar gaat het blijkbaar niet meer worden..... wanneer wel? Daarover had mijn gesprekspartner geen zinnig idee.... 2019? 2020?


9. De sloop van het landhoofd van boven.


10. en recht van boven.


11. Pijler nummer 1, die nog (redelijk) intact is.


12. Ingezoomd de ligger waar de oude brug op gelegen heeft.


13. De werkplek van meneer Vlasman ligt nog steeds ter hoogte van waar pijler 2 gestaan heeft. Uiteraard kan ik niet zien hoe ver men is met slopen onder water, maar blijkbaar is men nog bezig.


14. De brug overgewandeld en een blik richting het westen. Hier zijn alle pijlers inmiddels weg.


Re: Botlekbrug: verdere sloop en bouw van de langzaam-verkeer brug (9 juni 2018)
En deel 2 van dit verslag:

15. Ook die ooit op het land gestaan hebben.


16. Op de dijk zie je nog bestrating liggen, maar het gat er links van is inmiddels leeg. Hier heeft de laatste pijler gestaan.


17. Ook het landhoofd aan de oostkant is helemaal weg, evenals de betonnen constructie, die erachter bleek te liggen. Men is druk om het netjes glad te maken (en volgens mij ook om zand af te voeren).


18. De oprit van de tijdelijke (brom-)fietsbrug.


19. Ooit zal men hier rechtdoor moeten en dus deze brug moeten volgen.


20. Al is de aansluiting tussen wat al berijdbaar is en het nieuwe deel nog niet helemaal af.


21. Moeilijk voor te stellen dat hier ooit de auto's reden en de treinen reden (die laatste ongeveer ter hoogte van het gebouw links).


22. Iets ingezoomd, geheel rechts de nieuwe spoorbrug, die aansluiting gaat maken .....


23. .... met de sporen geheel in de verte. Ik heb daar ook even nog gekeken (vanuit de auto), maar daar is nog niets veranderd, dus ook niets nieuws te fotograferen.


24. Blik naar beneden, naar allerlei varend spul wat gebruikt wordt.


25. Onder het toekomstige spoor wordt een soort van piepschuim gelegd. Dit ligt al een flinke klaar, maar is blijkbaar voorlopig niet nodig. Wel is blijkbaar besloten dat het niet weg mag waaien, gezien de grote zak zand die erop ligt. :D


26. Weer teruggelopen de brug af en nog even de dijk langs de Oude Maas opgewandeld. Er steken nog twee zaken boven het water uit, die gesloopt moeten worden.


27. En als afsluiting van deze reeks nog een keertje pijler 1, maar dan van de andere kant gezien.

Re: Botlekbrug: verdere sloop en bouw van de langzaam-verkeer brug (9 juni 2018)
Hallo Frank,

Dank je wel voor het delen van de uitgebreide reportage.  :thumbup: :thumbup:

M.vr.gr. Erwin
Re: Botlekbrug: verdere sloop en bouw van de langzaam-verkeer brug (9 juni 2018)
Top weer :)
Re: Botlekbrug: verdere sloop en bouw van de langzaam-verkeer brug (9 juni 2018)
Niet helemaal iets wat met de Botlekbrug te maken heeft, maar wel vlakbij en m.i. wel het vermelden waard. Eerst even een kaartje voor de plaatsbepaling, want dat zegt nog steeds meer dan 1000 woorden ;)



Op de Oude Maasweg zijn 'opeens' twee AHOB's verschenen en wel op de locaties 1 en 2 in het kaartje hierboven. Het lijkt erop dat men alle onbewaakte overwegen waar nog enige activiteit is, nu worden beveiligd. En dat ondanks alle discussies over de onbewaakte overwegen in het noorden van het land....
Ik heb foto's gemaakt bij locatie 1 (en niet bij 2).

1. De Oude Maas met de overweg. Kijkend richting het noorden. Rechts, net na de overweg, is een zijstraat. Het spoor takt af van het hoofdspoor en kruist de Oude Maasweg naar een doodlopend spoor waar met enige regelmaat de nodige wagons neergezet worden.


2. Een foto vanuit de zijstraat van de Oude Maasweg.


3. Links van het aftakkende spoor staat een sein met nummer 1005. Dit geeft sowieso rood licht, maar of het groen of wit is, dat is mij niet duidelijk. Misschien kom ik daar ooit nog achter :D . Een bord met een pijl op het sein geeft aan dat het geldt voor het spoor rechts van het sein zelf.


4. De nodige kabels die de signalering verzorgen.


5. Vooraan het aftakkende spoor, erachter het rechtdoor gaande hoofdspoor met een (linksafbuigend) wissel naar een zo te zien zelden gebruikt spoor. Dat is ook te zien aan de ouderwetse wisselsteller, omdat die nauwelijks meer gebruikt worden.


6. Potje.


7. Het aftakkende spoor voordat het de weg kruist.


8. De beide wissels nog even in beeld.


9. Ook het fietspad wat naast de Oude Maasweg loopt is (natuurlijk) voorzien van een AHOB. Het sein wat daar staat heeft nummer 2005.


10. Nog een paar foto's van de aldaar opgestelde wagons van type 'Sdggmrss'.


11.


12.


13.

Re: Botlekbrug: verdere sloop en bouw van de langzaam-verkeer brug (9 juni 2018)
Frank,
Ook dit is weer een leuke fotoreportage die ik met veel interesse heb bekeken. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: Botlekbrug: verdere sloop en bouw van de langzaam-verkeer brug (9 juni 2018)
Hoi Frank,

die overwegen zijn eigenlijk geen AHOB installaties.
Het zijn (H)ALIB overwegen, half automatische lichtinstallatie met bomen. Ze zijn van de fabrikant Scheidt&Bachmann.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Overweg

Deze zijn hand bediend dmv van sleutel of drukknop. De seinen voor de overweg worden aangestuurd door de overweg installatie.
Als de overweg dicht is en er mag doorgereden worden, dan branden ze wit.

In Diemen ligt een van de weinige Scheidt&Bachmann overweg in het hoofdspoor. Deze is uitgevoerd als ADOB.


Groeten Sander
Re: Botlekbrug: verdere sloop en bouw van de langzaam-verkeer brug (9 juni 2018)
Fraaie foto's!
Re: Botlekbrug: verdere sloop en bouw van de langzaam-verkeer brug (9 juni 2018)
Mooie foto?s wederom.

Gr. Dennis
Re: Botlekbrug: nog steeds wordt er gesloopt en gebouwd (14 juli 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: nog steeds wordt er gesloopt en gebouwd (14 juli 2018)
Dank voor de reacties!! En voor Sander: voor de aanvulling! Altijd leuk om die van je te krijgen.

Vandaag weer op pad geweest en een hoop wijzer geworden van het een en ander.

1. Eerst bij de overweg waar het spoor van de nieuwe Botlekbrug moet gaan aansluiten aan het bestaande spoor. Rechts het spoor naar het einde van de Vondelingenweg. Rechtvoor het spoor wat onder het zand verdwijnt en richting de Botlekbrug zal gaan.


2. Richting de hekken gelopen en daar doorheen gekeken. Rechts allerlei stalen rijplaten.


3. Ingezoomd op de werkzaamheden: de damwanden zijn ingekort en de nodige heipalen zijn hier nu ook zichtbaar. Dus er is hier, al is het ogenschijnlijk niet veel, wel werk verricht.


4. En ondanks alles, houdt dit bord nog steeds trouw de wacht.


5. Vanaf diezelfde overweg de sporen. Dit ligt er nog steeds zo bij als meer dan een jaar geleden, toen het spoor buiten dienst gesteld werd.


6. Een stukje de Vondelingenweg opgereden en daar kon ik zien dat de heipalen nu ook voorzien zijn van een "hoedje" met onder meer het nodige vlechtwerk ....


7. .... wat ingezoomd veel beter te zien is.


8. De auto geparkeerd langs de Venkelweg om via de oostkant de Botlekbrug te bereiken. Zo ziet het er nu uit. Van de oude brug zijn nauwelijks meer sporen te vinden.


9. Onder de brug staat een zwart gebouw (achter de tijdelijke trappen) wat voor de energievoorziening van een en ander verantwoordelijk is.


10.


11. Op RTV Rijnmond was een artikel verschenen waarin gewaarschuwd werd voor de tijdelijke fietsbrug. Mensen waren onderuit gegaan, waaraan één iemand een gebroken heup had overgehouden en een ander meerdere gebroken ribben. Er staan duidelijk borden dat bij glad wegdek men moet afstappen en dus voorzichtig naar boven moet lopen.


12. Vanaf diezelfde tijdelijke fietsbrug kan ik zien dat er daar waar de brug voor het langzaam verkeer eindigt er inmiddels een aantal damwanden geslagen zijn.


13. Ik kan nog niet echt zien, wat het verloop moet gaan worden, maar dat zal de toekomst ongetwijfeld uitwijzen. Volgens het artikel op RTV Rijnmond zou dit alles in augustus klaar moeten zijn....  :?


14.

Re: Botlekbrug: nog steeds wordt er gesloopt en gebouwd (14 juli 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: nog steeds wordt er gesloopt en gebouwd (14 juli 2018)
15. Op het water wordt nog druk gewerkt (al was dat vandaag niet) aan de sloop van de pijlers.


16. Iets ingezoomd op de Zoë, die daar ligt.


17. Terugkijkend naar het oosten, zijn ook hier de damwanden goed zichtbaar.


18. Het lijkt erop alsof er vanaf de brug ook een afslag naar links en dan weer terug naar de Venkelweg (dus onder de positie waar ik stond) gaat komen.


19. Op de Botlekbrug zelf: Vooraan loopt de Venkelweg en alleen de stenen langs het talud verraden nog de locatie waar de oude Botlekbrug gelegen heeft.


20. Op de brug zelf kan je goed zien, dat deze ook nog niet klaar is. Bij de overgangen tussen de diverse brugdelen, die wel klaar zijn, is tijdelijk asfalt aangebracht, zodat je als (brom-)fietser er gewoon overheen kan.


21. Naar beneden kijkend, liggen een aantal pontons en een schip in het water. Het ponton is zwaar beladen.


22. Een uitgebreid gesprek met een van de verkeersregelaars leerde mij, dat dit delen zijn van de damwanden en fundering van de pijlers en stootwerken. Deze zijn er zoveel jaren geleden ingetrild en moeten er dus ook weer uitgetrild worden. Dit kost de nodige tijd, niet alleen omdat het allemaal stevig in de bodem verankerd zit, maar ook omdat dit met behulp van duikers gebeurd. Het water is bij de brug 7 meter diep en die damwanden staan natuurlijk ook nog een best eindje de bodem in. De schatting van het bedrijf Vlasman was dat het best wel eens richting een jaar kon gaan voor alles verwijderd zou zijn.


23. Best stevig spul, als je dat van wat dichterbij bekijkt.


24. De Zoë wordt gebruikt om de losgekomen damwanden eerst op te slaan, voordat ze overgeladen worden naar een ponton.


25. Het bootje wat gebruikt wordt, heeft als naam: "Jack the Digger".


26. Ondertussen was op de Oude Maas ook het een en ander aan de gang. Volledig ingezoomd zie je langs de kade een klein bootje liggen. Dat is een bootje van de Roeiers (de mannen die de schepen aanmeren in de Rotterdamse haven).


27. Die liggen te wachten op deze oranje tanker.


28. Die liet even een staaltje 'straatje keren XXL' zien. :D om daarna omgekeerd te eindigen. De foto daarvan is helaas mislukt....


29. De Botlekbrug met de zon achter één van de pilaren.


30. En ook bovenaan de tijdelijke fietsbrug staan de nodige waarschuwingen.

Re: Botlekbrug: nog steeds wordt er gesloopt en gebouwd (14 juli 2018)
Hola Frank. Wederom bedankt voor het delen. Het blijft leuk om te zien hoe een omgeving veranderd waar ik nu niet meer kom, maar waar ik veel geweest ben.

Groetjes Dennis
Re: Botlekbrug: nog steeds wordt er gesloopt en gebouwd (14 juli 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Botlekbrug: nog steeds wordt er gesloopt en gebouwd (14 juli 2018)
Moooooie reportage Frank!
Re: Botlekbrug: nog steeds wordt er gesloopt en gebouwd (14 juli 2018)
Frank,

Wederom met veel plezier naar je mooie foto's gekeken. :)

Groet Michel
Re: Botlekbrug: nog steeds wordt er gesloopt en gebouwd (14 juli 2018)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Botlekbrug: nog steeds wordt er gesloopt en gebouwd (14 juli 2018)
Hi Frank,

Ut is allemaal weer interessant.

groet
Harald
Re: Botlekbrug: nog steeds wordt er gesloopt en gebouwd (14 juli 2018)
Er wat afgeknutseld in het groot. Mooie reportage.
Re: Botlekbrug: nog steeds wordt er gesloopt en gebouwd (14 juli 2018)
Fraaie reportage!

Bij foto 13 schrijf je dat alles klaar moet zijn in augustus. Betreft dit de langzaam verkeersbrug, of de spoorbrug?
Re: Botlekbrug: nog steeds wordt er gesloopt en gebouwd (14 juli 2018)
het blijft mooi om te volgen Frank. Bedankt voor het delen.

Gr Dennis
Re: Botlekbrug: nog steeds wordt er gesloopt en gebouwd (14 juli 2018)
Leuk om weer zo'n mooi verslag te lezen!
Re: Botlekbrug: nog steeds wordt er gesloopt en gebouwd (14 juli 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: nog steeds wordt er gesloopt en gebouwd (14 juli 2018)
Dank allen voor de leuke reacties!

Citaat van: WouterMarklin op zaterdag 21 juli 2018, 01:01:09
Bij foto 13 schrijf je dat alles klaar moet zijn in augustus. Betreft dit de langzaam verkeersbrug, of de spoorbrug?

Wouter: Volgens het artikel van rijnmond.nl betreft dit de langzaam verkeersbrug. Van wat ik begrepen heb bij een vorige foto-maak-sessie laat de spoorbrug nog wel een poosje op zich wachten. De betreffende persoon zei dat dat misschien niet eens 2019 zou worden.....
Maar we gaan het meemaken. Ik zal daar nog wel eens te vinden zijn  :P
Re: Botlekbrug: nog steeds wordt er gesloopt en gebouwd (14 juli 2018)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Botlekbrug: nog steeds wordt er gesloopt en gebouwd (14 juli 2018)
Het blijft een kijkfeest, die reportages van jou, Frank  :thumbup:

Dank daarvoor !

Grtz Tony
Re: Botlekbrug: Zand scheppen en slopen (4 september 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Botlekbrug: Zand scheppen en slopen (4 september 2018)
Dankjewel Tony! We gaan verder!

De meest recente foto's dateerden alweer van 14 juli, dus hoognodig tijd om eens te zien of er wat te beleven viel bij de Botlekbruggen. Afgelopen dagen had ik al gezien, dat er iets van beweging te zien. Ongetwijfeld zal er meer gedaan zijn, dan wat ik gezien heb, maar ik ben dan ook maar een eenvoudige kiekjesmaker, die zo nu en dan langs wandelt.

1. Van start bij de oostkant (Hoogvliet) van de Botlekbrug. Er lag een flinke bult zand en er was op het moment van het maken van de foto's nog iemand druk bezig met het verplaatsen van het nodige zand in de gleuf tussen de damwanden.


2. Stukje ingezoomd.


3.


4. Aan het einde van de aanbrug waar de spoorlijn komt te lopen, zijn de heipalen inmiddels voorzien van een betonnen tableau (om het zo maar te noemen). Het is een stuk breder dan de brug zelf, wat mij doet denken dat er toch voorbereiding is voor dubbelspoor. Al is de brug zelf enkelspoor.


5. Het tableau van een iets andere kant.


6. Een tikje terugkijkend richting de constructie waar men druk bezig is zand in te storten.


7. Men is bezig geweest met uitgraven van een en ander, want de machines steken zodanig boven het maaiveld uit, dat het lijkt alsof ze een stukje lager staan.


8. En nog steeds lekker bezig met zand spelen :D


9. Van de kopkant, waarbij niet goed het tableau zichtbaar is.


10. Aan de andere kant van de brug (de westkant dus) ligt op de dijk een hoop stenen.


11. Deze stenen komen van het talud langs de Oude Maasweg. Dit is ter hoogte van waar de oude Botlekbrug ooit lag.


12. Op het water wordt nog steeds hard gewerkt om de pijlers en dergelijke te verwijderen. Dit is dus nog niet klaar.


13.


14. Een stuk verderop, richting het Hartelkruis, is een doorkijkje naar de brug.


15. Ingezoomd geeft dat te zien, dat er nog flink wat zand moet komen om het spoor op de juiste hoogte te krijgen om op de brug te kunnen komen. Geen foto gemaakt, maar de aanbrug voor het langzaam verkeer heeft inmiddels wel de definitieve relingen gekregen.


16. Bij dit doorkijkje is een spoortje wat loopt naar het bedrijf Aluchemie. Hier staat aan de spoorkant dit bord (wat aan de overkant van de weg ook terug is te vinden).


17. De staat van de rails en het feit dat het op het fietspad is volgestort met bitumen, doet echter vermoeden dat dit niet al te vaak meer gebruikt wordt. Wat bevestigd wordt doordat aan de andere kant van het hek er feitelijk geen spoor meer te vinden is.....


18. Een stukje verderop, voorbij het Hartelkruis en ter hoogte van de Esso raffinaderij, stond deze krachtpatser.


19. En die wat dichterbij gehaald.

Re: Botlekbrug: Zand scheppen en slopen (4 september 2018)
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Botlekbrug: Zand scheppen en slopen (4 september 2018)
Wederom bedankt voor net delen Frank.

Gr. Dennis