Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Station Engental

Gestart door Tjoekedoris zaterdag 01 februari 2014, 19:41:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

online
Re: Station Engental
De muurtjes heb ik een betonlook gegeven en later wat ingesmeerd met verdunde lazuurverf van Heki.
Ik heb 2 loodsen in elkaar gezet, die natuurlijk niet helemaal overeenkwamen, zodat ik nogal wat prutswerk nodig had om ze aan elkaar te maken.
Het maakt mij niet uit, want een loods met een golfplaten dak ziet er in het echt ook niet uit, dus alle oneffenheden passen eigenlijk prima.
In het midden heb ik de beide loodsen met het golfplaten dak met stukjes golfplaatpapier en wat extra latjes voor de stevigheid aan de binnenkant aan elkaar gelijmd.
Daarna de boel op de latjes gelijmd.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

online
Re: Station Engental
Nadat dit alles was gedroogd en ik het naar behoren kon oppakken, was het dak nog zo lek als een mandje, dus heb ik over de naad van de beide loodsen
een strip dakgoot geplakt, waarbij ik de lijmstrip had weggesneden. Ik had ergens nog een deel liggen (ik bewaar alle reststukjes) en dat kwam nog goed van pas.
Daarna het dak met verdunde lazuurverf geschilderd en dat gaf een leuk effect, vooral omdat natte verf op papier ervoor gaat zorgen dat de golfplaten ook echt gaan golven  :-)
Mijn vrouw was erg verrast en vond het direct een echt verroest golfplaten dak lijken.....complimentje dus  ;)
Op de baan kwam het erg goed uit.
Het is nog niet klaar, want ik wil er nog dakgoten en een HWA aan plakken.
Verder nog wat attributen, zwarte neerslag en roet, mos groei, roestvegen en nog meer van dat moois.
Maar dat is voor later.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2016

offline
Re: Station Engental
Mooi werk, Martin! Super goed gelukt tot dusver. De details die je aankondigt, zullen het alleen maar beter maken.

Groet,

Peter
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Mooie en zeker een hele originele oplossing! Dat zijn de leukere projecten zelf bouwen en/of aanpassen van standaard bouwpakketten. Ziet er prima uit en past goed in jouw BW. Zeker als dat verder wordt aangekleed levert dat vast en zeker een heel mooi plaatje op.

Als vrouwen "onze" bouwsels meteen begrijpen en kunnen plaatsen hebben we het wel heel mooi gemaakt! :D

Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

offline
Re: Station Engental
Hopelijk komt er binnenkort weer zo'n regenachtige dag want ik ben erg benieuwd naar het resultaat! :D
Succes Martin!  Marco
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Station Engental

Hi Martin,


Wat voor ballast gebruik jij? Ik kon het niet terugvinden in je draadje...


Alvast bedankt!
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

online
Re: Station Engental
Hallo Simon,

Deze gebruik ik (zie foto).
Ik ben nog niet echt aan ballasten toe, maar heb een proefstukje gedaan op mijn losse module.
Aangezien ik veel stomers heb, wilde ik donkere ballast hebben.
Dat staat in een BW super.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Station Engental
Citaat van: pn235 op woensdag 27 mei 2020, 07:37:44
Hopelijk komt er binnenkort weer zo'n regenachtige dag
Bij mij wel ja, maar regent het ook bij Martin?
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

online
Re: Station Engental
Jan, het regent hier soms ook, maar veel vaker niet.
De laatste weken was het te warm voor activiteiten, maar Engental ligt niet stil hoor  ;)
Op mijn zoldertje en in mijn hoofd draaien de radartjes en kraakt het soms :D
Ik ben nu bezig om orde in de chaos te brengen om zodoende de zaak weer langzaam op te starten.
Deze hobby is voor mij echt een ding voor de herfst en winter.

Er is ook nogal veel gebeurd de laatste tijd.
2 kinderen traden in het huwelijk en we hebben er weer 2 kleinkinderen bij gekregen.
En dat allemaal binnen een half jaar  :-)
Gisteren is er een kleinzoon geboren....je ziet.... drukte alom, maar wel erg leuke drukte.

Maar tussendoor heb ik mijn centrale en handregelaar vernieuwd en ben ik bezig met het lijmen van mijn loc loods.
Sommige stukken moet je nu eenmaal op de baan hebben staan, om de totale ruimte indeling te kunnen overzien.
Scenery kost veel meer ruimte dan je verwacht en dit zorgt er dan weer voor, dat ik de rangeersporen iets moet aanpassen  8o
Ook heb ik de sporen binnen de tunnelingangen van ballast voorzien.

Binnenkort volgens er weer een paar foto's.


Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

offline
Re: Station Engental
Martin, proficiat met al dat leuke familienieuws. Daar kan de hobby al eens een stapje opzij zetten.

Veel plezier met je aanwinsten, we zien ze wel verschijnen op de baan.

Luc
Re: Station Engental
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Station Engental
Gefeliciteerd Martin  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

online
Re: Station Engental
Eventjes een paar foto's van mijn nachtelijk kantoor, met als enige verlichting de aan de muur bevestigde tubes van Safe-Train, voorzien van verlichte rijtuigen.
Dat staat echt super en straalt een gelukzaligheid uit  :-)
Het is weer eens wat anders dan een standaard verlichting.
Re: Station Engental
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Station Engental
 :) Martin, dat ziet er heel gaaf uit, mooi sfeertje. B) :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Jawel, de donkere dagen voor kerst zijn begonnen. Dit is mooier dan een kerstboom.... :P (en ik ging in de nachtdienst werken, dan kun je er meer van genieten)

Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

offline
Re: Station Engental
Dat is een super kantoorverlichting Martin! Mooi gedaan!
Re: Station Engental
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Station Engental
Hi Martin,
Ziet er erg sfeervol uit  :thumbup: (maar denk niet dat je bij dat licht kunt werken  :D).
Heb even snel door je topic gescrold (dus ik kan het gemist hebben), maar heb je voor die bovenste rij wagons andere verlichting gebruikt?
En wat zit er nu in (de witte en de gele)?

gr. Gertjan
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

online
Re: Station Engental
Gertjan, de bovenste tube is gevuld met de "Rheingold", Märklin 26506.
Die treinset heeft nog een oude verlichting, die inderdaad geel van kleur is
Ik heb de set niet aangepast, met nieuwere verlichting (leds).
Alle nieuwe locomotieven en treinsets hebben warmwitte led's aan boord.

Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

online
Re: Station Engental
Heeft iemand kennis van het seinwezen?

Ik wil binnenkort eens beginnen met het ballasten van mijn BW, maar moet daarvoor eerst zoveel mogelijk draden weggewerkt hebben.
Dat wil zeggen dat ik nu eigenlijk moet nadenken over de verlichtingen en de seinen.
Mijn BW bestaat voornamelijk uit opstelsporen, maar ik weet eigenlijk niet of ik daar dan allemaal sluit- of rangeerseinen bij moet zetten.

Wie kan mij dat vertellen?
Re: Station Engental
Lid sinds: 2015

offline
Re: Station Engental
Ik vind je wandverlichting echt Cool!  :thumbup:

MvG,

Timaximus

Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

offline
Re: Station Engental
Citaat van: Tjoekedoris op dinsdag 01 december 2020, 19:52:54
Heeft iemand kennis van het seinwezen?

Mijn BW bestaat voornamelijk uit opstelsporen, maar ik weet eigenlijk niet of ik daar dan allemaal sluit- of rangeerseinen bij moet zetten.

Wie kan mij dat vertellen?
Je hebt een keuze tussen Sh0/1 en Ra11 (het Wartezeichen). De betekenis van deze seinen zijn eigenlijk hetzelfde. Het sein Ra11 is voornamelijk in het gebied van de DR te vinden. De DB gebruikt voornamelijk het sein Sh0/1.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

online
Re: Station Engental
Uitgaand van Sh0/1 is mijn vraag eigenlijk of ik die bij elk opstelspoor moet plaatsen of moet dat in mijn geval anders.
Bij elk opstelspoor, betekent voor mij eigenlijk 8 seinen.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Station Engental
ik probeer het altijd te vergelijken met verkeerslichten bij een kruising, dus in dit geval bij elk opstelspoor een uitrijsein.

gr. Ruud
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

offline
Re: Station Engental
Citaat van: Tjoekedoris op woensdag 02 december 2020, 14:35:43
Uitgaand van Sh0/1 is mijn vraag eigenlijk of ik die bij elk opstelspoor moet plaatsen of moet dat in mijn geval anders.
Bij elk opstelspoor, betekent voor mij eigenlijk 8 seinen.
Je zal er dan, zoals Ruud al aangaf, 8 moeten plaatsen.

Uitrijseinen kunnen gebruikt worden voor meerdere sporen. Met een Sh0/1 kan dat niet. Of je gebruikt, ter afwisseling en om eventueel wat kosten te drukken, de Ra11.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

online
Re: Station Engental
OK, ik had zoiets al wel gedacht.

Het toegangsspoor vanaf het stations complex is voor 2 richtingen berijdbaar.
Ik zou me kunnen voorstellen dat ik een uitrijsein na de laatste wissel moet zetten, om zodoende het spoor te beveiligen, want er kan natuurlijk een loc van de andere kant komen.
Daarmee sluit ik alle sporen af tot de toegang van dit spoor.
Een uitrijsein (beveiliging uitrijden BW complex) heeft ook witte lichten voor het vrijgeven van rangeren.
Aan het einde van het toegangsspoor voor de aansluitwissel van het station zou ik dan  een inrijsein moeten plaatsen.
Klopt mijn beredenering?
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

offline
Re: Station Engental
Hoi Martin, als je ieder spoor zou willen beveiligen wordt het inderdaad wel wat veel. In veel situaties werd er ook wel 'op zicht' gereden binnen de limiet van het BW, al naar gelang de drukte van het plaatselijke verkeer. Een uitrijsein na de laatste wissel lijkt me zeker goed, maar ik ben geen expert.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

offline
Re: Station Engental
Citaat van: Tjoekedoris op woensdag 02 december 2020, 19:42:03
Een uitrijsein (beveiliging uitrijden BW complex) heeft ook witte lichten voor het vrijgeven van rangeren.
Aan het einde van het toegangsspoor voor de aansluitwissel van het station zou ik dan  een inrijsein moeten plaatsen.
Klopt mijn beredenering?
Een in- en uitrijsein is niet nodig in het BW, omdat je alleen rangeerbewegingen hebt. In- en uitrijseinen zijn er ook voor om treinbewegingen te beveiligen.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Station Engental
Hier had ik dus vanmorgen een uitgebreide reactie op geschreven maar bij verzenden bleek dat we dus offline waren.....Zal proberen het nog een keer op te pakken.

A. Allereerst de juiste terminologie voor de seinen. Ruud spreekt over uitrijseinen, maar die worden alleen in stationsgebieden of emplacementen gebruikt echt voor het uitrijden ervan naar de hoofdbaan. Niet om een opstelspoor vrij te geven.  Wat hij bedoelt is waarschijnlijk sperseinen, ook wel rangeersein genoemd. Die horen in elk geval bij de uitvang van elk opstelspoor te staan. Je hebt ze als dwergsein, maar ook als sein op mast. Op rangeerterreinen wordt meestal een dwergsein gebruikt. Ze worden ook wel in stations gebruikt voor het opdelen van een lang perron bijvoorbeeld in spoor 1a en 1b zodat er twee treinen kunnen stoppen.

B. De uitgang dient voor het oprijden van het hoofdspoor beveildigd te zijn met een sein. Ik kan niet goed zien hoe je spoorverloop daarna is, maar ik vermoed dat je vanuit het BW de vrije baan opgaat (zonder wissels). Dan heb je een voorsein nodig met een uitrijsein want je moet eerst nog een wissel over. (een hoofdsein wordt altijd vooraf gegaan door een voorsein). Daarna krijg je blokseinen op de vrije baan.

Zo zie ik het op dit moment, ben er eigenlijk wel zeker van dat bij de opstelsporen sperseinen moeten komen, maar ik ben er nog niet helemaal zeker van of het voorsein met uitrijsein (en ook binnenkomend voorsein met inrijsein uiteraard) er moeten komen en zo ja waar precies. Ik ben me erin aan het verdiepen en heb juist vandaag nog een ebook uit Duitsland ervoor aangeschaft waar ook wat voorbeelden in staan. Wellicht kom ik er dus nog op terug.








Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

online
Re: Station Engental
Ik bedoel eigenlijk hoe ik het beste het toegangsspoor van de BW naar het station en andersom kan beveiligen.
In principe moeten alle locs in de BW die naar het station willen, blijven staan op hun opstelspoor, als er een trein van de andere kant komt.
Andersom geldt dat ook, maar daar staan seinen voor op het station.
Ik dacht eerst aan een uitrijsein voor het BW voor alle locs, omdat daar ook rangeerlicht op voorkomt, maar misschien is dat overkill.
Wellicht is een alleen een sper-/ rangeersein voor dat spoor ook voldoende.
Er zou zeker een inrijsein moeten komen om het station in te mogen rijden en die zal zich voor de wissel bevinden die toegang tot het station geeft.
Ik kan helaas geen voorbeelden of beschrijvingen voor dezelfde situatie vinden, vandaar mijn vraag.
De bijgaande 3D impressies geven misschien een duidelijker beeld, hoe het sporenverloop is.
Het is mogelijk om direct van het verbindingsspoor "station-BW" naar de hoofdbaan te gaan.
Daarvoor moeten de rangeer- opstelsporen bij het station gepasseerd worden.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Station Engental
Uitgaande van Duitsland, periode III, rechtsrijdend dus zou ik het als volgt doen.
Vanaf het station tot aan de eerste wissel van het BW is enkelspoor wat in beide richtingen bereden kan worden. Er zijn geen doorlopende hoofdlijnen, dus het hele gebied is zgn. nevenspoor, wat een belangrijk gegeven is voor beveiliging/signalering.
Dit meenemend, kom ik tot de volgende opstelling:
1. Uitrijsein  bij de wissel  van het station. Die moet op een nevenbaan ongeveer 25 cm (grootspoor min. 50m) rechts na de wissel staan. De drie sporen ervoor die naar dit sein toeleiden moeten in elk geval voorzien worden van een spersein en daar nog ruim voor een bord Ne2 omdat er een hoofdsein aan komt. Ik heb ook die nog even in de tekening aangegeven. (Noot: het spersein naar de hoofdbaan links zou ik persoonlijk vervangen door een uitrijsein, wat ook een seinbeeld rangeren toegestaan heeft).
2. Ik zat te twijfelen over een inrijsein bij het BW (wat dan zou betekenen een voorsein bij het uitrijsein), maar bij nader inzien hoeft dat helemaal niet. Immers, het gaat hier om een nevenbaan, waar langzaam en veel op het zicht gereden wordt. Daar komt bij dat het spersein genoemd bij 3 zal verhinderen dat inkomend verkeer vanaf het station plaats kan vinden. (Als het spersein rangeren toegestaan geeft, zal het uitrijsein bij het station Hp0 (rood) aangeven.
Andersom zal het uitrijsein bij het station het spersein op stop zetten als er een trein het BW in wil rijden. Op deze manier is dat enkelspoor dus goed beveiligd.
3. Het spersien bij de laatste wissel voor uitrijden van het BW dus. Dit regelt dus in feite het enkelspoor verkeer. Hier moet ook een bord Ne2 komen om het uitrijsein genoemd bij 4 aan te kondigen. Dit mag een bord zijn, omdat het hier op nevenspoor staat.
4. Inrijsein bij de wissel voor binnenkomst in het station. Ook deze wissel moet min. 50 m (25 cm modelspoorbaan) voor  het grensteken van de wissel staan en spreekt voor zich denk ik.
5. Zoals al eerder aangegeven, zou ik wel alle opstelsporen van het BW beveiligen met een sper (dwerg-)sein. (een sein op mast mag ook hoor als je dat mooier vindt staan). Dit gezien het feit dat er toch heel wat locs rond kunnen rijden. Zouden het slechts 1 of 2 vaste locs zijn, dan zou je zelfs het hele gebied "op zicht rijden" kunnen benoemen, maar in dit geval lijkt me dat niet echt toepasbaar.

Hier vind je ook goede info over het plaatsen van seinen:   http://www.hetspoor.com/handleidingen/Marklinseinen.pdf

Ik hoop dat er veel reacties op gaan komen, want ik ben zelf geen expert en leer er zeker ook van!
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

online
Re: Station Engental
Een hele goede uitleg Ad.  :thumbup:
Ik ga het nog even goed tot me door laten dringen en proberen het visueel te maken voor mezelf.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

online
Re: Station Engental
Ook in Engental staat men niet stil en wordt er volop gebouwd. Aangezien ik constant met de ruimte zit te woekeren heb ik eerst de beschikbare ruimte proberen in te richten met scenery.
Daarbij probeer ik een lay-out te creëren die voor mij acceptabel is en verder goed te verdedigen is.
Bij een station hoort een toegangsweg "van ergens vandaan" en een stationsplein, bij overlaadsporen hoort een weg van en naar het station, maar er moest ook een riviertje komen.

Tot nu toe denk ik dat ik er in geslaagd ben, om binnen de ruimte mijn wensen vorm te geven.
Dit geeft rust en nu kan in alles rustig afmaken.
Ik ben op verschillende terreinen tegelijk aan het rommelen en heb nu veel materiaal in huis om het op mijn gemak af te werken.
Zo ben ik met de grote Engental brug bezig, maar doe dit in hapjes, omdat ik hem toch niet kan plaatsen voordat het spoor daarachter klaar is.
Dat stukje parade spoor is laatst wel voorzien van een bruggetje en ballast.
Verder ben ik begonnen met het schilderen van de spoorstaven en het ballasten van mijn BW en het station.
Ik spring dus eigenlijk steeds van A naar Z en het kan voorlopig niet anders.
Op de foto zijn nu de 3 opstelsporen te zien die het overlaad station moeten gaan vormen.
De heuvel op de achtergrond is afneembaar gemaakt om goed bij de onderliggende sporen te kunnen komen.
Rechts van de sporen is de vorming van de Engental beek goed te zien.
Op de 2e foto is het stationsgebouw te zien met het plein.
Rechts loopt de weg met een overgang naar de overlaadsporen.
Links van het stationsgebouw is de tunnel te zien van de weg die in de andere hoek van de baan weer uit de tunnel komt.
Door middel van die autotunnels maak ik de toegangsweg van het dorp o.i.d. een beetje realistischer

Mijn wens is om dit seizoen in ieder geval de treinen tussen de schaduwstations automatisch met iTrain te laten rijden.
Alle overige sporen (o.a. station) worden dan nog op "niet actief" gezet, omdat daar allerlei spullen op staan en ik nog volop bezig ben.
Maar krijg ik dit voor elkaar, dan heb ik een hele grote stap gemaakt.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2016

offline
Re: Station Engental
Martin, dat zijn goede voornemens! Het klinkt allemaal goed doordacht en het gaat al helemaal de goede kant uit. Van meet af aan vind ik je ontwerp erg fraai en is de uitvoering is dik in orde.
Ik hoop dat je plan slaagt omtrent het automatiseren, maar maak er geen echte deadline van. Het is blijft een hobby en het belangrijkste is dat het goed wordt uitgevoerd. Geen haastklus.

Groet,

Peter
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Station Engental
Dit ga ik met veel belangstelling en plezier volgen!
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: Station Engental
Nice work love it  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Groet,
Theo.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Station Engental
Mooi gedaan hoor 👏🏻👏🏻👏🏻
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

online
Re: Station Engental
@Peter...ik heb iTrain al een heel eind klaar hoor en de snelheidsmetingen zijn ook klaar.
Ik moet alleen het materieel op de rails zetten en het in iTrain positioneren.
Daarna natuurlijk nog wat in de database aanpassen en dan maar hopen of het rijden wil.
Alle blokken en secties zijn wel getest met afzonderlijke wagens op bezetmelding, dus ik hoop dat het maar bij kleine dingen blijf.
Ik moet er alleen even voor gaan zitten.

Hierbij nog een paar foto's voor een impressie.
Ik heb een paar locs in mijn BW geplaatst voor een leuk sfeertje.
De Loc loods is inmiddels klaar, maar moet er nog regelmatig vanaf omdat de situatie daarachter nog niet klaar is.
Verder heb ik de perronranden van Auhagen op de baan, zodat ik de zijkanten van het rondlopende perron kan maken.
Die wil ik dan vullen met gruis o.i.d.
In de andere hoek van de baan waar de autoweg weer tevoorschijn komt uit de tunnel komt een splitsing voor de toegangsweg naar de BW, net onder het schuine dakvlak door.
In die hoek wil ik nog een gebouwtje plaatsen, als bewijs voor nabijgelegen civilisatie en ik heb daarvoor bij Busch een prachtige boerderijtje gevonden van hout-lasercut met vakwerk.
Dit past prima bij mijn station.
De locloods heeft een aangebouwd kantoortje tegen de gevel van de loods aan. Daar heb ik op die plaats geen plek voor, dus plaats ik deze separaat aan het einde van de weg,
vlakbij de kleine Köf loods. Er is nog een klein stukje ruimte over voor een parkeerplaats ter plekke.


Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

offline
Re: Station Engental
Martin, dat ziet er allemaal spannend uit met veel treinbewegingen. Heus een klus om dat in i-Train te stoppen.
De rivier met water vullen wordt een huzarenstuk, maar zal wel mooi zijn.
Ik blijf dit volgen.

Luc
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

online
Re: Station Engental
Luc, iTrain zal alleen het verkeer tussen de schaduwstations en de sporen 1 t/m 3 (perronsporen en doorgangsspoor) van het station regelen.
Het BW en alle rangeersporen (w.o. spoor 4 t/m 6 van het station) zal ik handmatig gaan besturen met mijn handControl, zodat ik ook wat te doen heb  ;)
Ik vind het namelijk prachtig als ik de stomers zeer langzaam hakkend en puffend naar een bepaalde plek kan dirigeren.
Daarbij zijn al die wisselstraten behoorlijk storingsgevoelig en moet ik er toch vaak bij om de locs een zetje te geven .
Spoor 4 zal worden gebruikt om eventueel treinen te ontmantelen of samen te stellen, zodat ik deze weer aan iTrain kan aanbieden.
Dit spoor staat namelijk in verbinding met het BW, de rangeersporen en het hoofspoor.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Goedemorgen Martin,

Eerst de beste wensen voor 2021, hopelijk een beter jaar dan het afgelopen jaar!

Wat een vooruitgang heb je geboekt! Dat ziet er allemaal heel erg mooi uit. Een erg mooi stationsgebouw en het BW ziet er ook al operationeel uit. Wat een aankleding al kan doen. Het BW heeft straks een groot "speel" gehalte, lekker rangeren en mooi rustig alles kunnen bekijken. De mooie lange ronde perrons kun je inderdaad met die randen heel mooi maken, dat is een prima oplossing.

Voor je het weet ben je aan het kliederen met Sculptamold en dan lijkt het echt snel te gaan. Ik ben benieuwd! :thumbup:


Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

online
Re: Station Engental
Hallo Marcel, ja natuurlijk....voor jou en ook alle andere medeforummers en modelspoorders een super Covid vrij 2021 met veel hobby plezier.  ;) Blijf gezond en take care.

Ja, het gaat best wel snel, maar er is nog zoveel werk te doen. Gelukkig ben ik over 1,5 jaar met pensioen en heb ik wat meer gelegenheid, alhoewel ik van anderen hoor dat ze dan zelfs minder tijd hebben dan voorheen  :-)

Dat sculptamold is prachtig spul, maar best wel moeilijk om alle mogelijkheden te ontdekken.
Je moet er eerst achter zien te komen hoe het zich gedraagt en wat je ermee kan.
Daarna moet je er nog ervaring mee opdoen en dat kost tijd en durf.
Vooral het opbrengen in een evenwichtige laag is moeilijk.
Mijn Engental brug is al deels voorzien, maar ik heb teveel aangemaakt en daardoor komen de steentjes er soms op bepaalde plekken niet goed uit te zien, vooral de boogstenen.
Verder zijn er plekken waar het weer veel te dik is. Ik ben dus begonnen om te proberen dit te herstellen, door het wegsnijden met een Stanley mes en het opnieuw aan te smeren en in te kerven.

Ik ben er wel achter gekomen dat je beter kleine hoeveelheden kunt aanmaken.
Het volgende stuk kan je eenvoudig glad tegen het voorgaande deel aanbrengen met een spatel.

Wel heb ik een klein bruggetje gemaakt die in het paradespoor ligt. Deze is ook niet geweldig, maar ligt een beetje verborgen achter de pijlers van de grote brug, dus valt het minder op.
Vooral als ik het ga afwerken met mos, want dat is daar natuurlijk volop aanwezig vanwege de vochtige omgeving door de waterval daarachter.
Je kunt daardoor alle slechte stukjes en oneffenheden wegwerken.  ;)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Je zou het ook met klei kunnen doen, net zoals tunnel portalen, waar ik nu mee bezig ben.

Alleen had ik 2 pakken liggen, kopen gaat nu niet bij de a... en de bl...

Online is te duur..

Gr Einte
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

online
Re: Station Engental
Ja, dat had voor mij denk ik een betere oplossing kunnen zijn. Ik heb dat vaker ergens in een draadje gelezen.
Het lijkt mij minder stressvol om te bewerken.

Ik ben echter nu met sculptamold aan de gang gegaan en dat moet ik nu zo ook verder afwerken. Het kost me alleen meer moeite dan ik had verwacht.
Komt ook door de onervarenheid denk ik, maar het resultaat zal best meevallen en zeker als het geschilderd is.

....en in de werkelijkheid zijn veel zaken niet perfect  ;)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Ik vind jouw bruggetje er best wel goed uitzien. Ruw, dat wel, maar in een zeer vochtige omgeving erodeert steen natuurlijk veel sneller. ;) Je bent natuurlijk ook lekker gemaakt met een hele mooie brug met Sculptamold maar dat was natuurlijk wel schaal 1, dat is natuurlijk wel iets anders. Heb je het al eens gewoon 24 uur laten drogen na het aanbrengen (direct na het aanbrengen strak trekken met een vochtige kwast) en daarna proberen te "stempelen"? Zelfs na een paar dagen kun je nog nabewerken...

Het blijft toch een leuk experiment waar we allemaal van kunnen leren! :D


Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

online
Re: Station Engental
Dat klopt Marcel.
Ik vind het echter soms erg moeilijk. Je wilt van alles, ziet veel moois, maar vergeet tegelijk dat ervaring ontbreekt.
Maar het is juist het doen, wat ervaring oplevert en gelukkig blijf ik proberen er wat van te maken, al kan ik wel zeggen dat ik mijn baan nu al wel 2x gemaakt heb  :-)

Ik heb jarenlang aan alpinisme gedaan en vele bergen, ook erg hoge, beklommen. Je kunt cursussen volgen om technieken te leren, en dat maakt de drempel om het zelfstandig in de bergen zijn een stuk lager, maar daardoor niet minder gevaarlijker.
Pas door zelfstandig te klimmen en situaties proberen in te schatten (en vooral wanneer je het verkeerd doet) doe je de meeste ervaring op.
Ik zie veel paralellen met modelbouw.
In beide takken komt het op volharding en geloof in jezelf aan en ik weet zeker dat ik mijn 2e baan heel anders zal aanpakken  :-) :-)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Station Engental
 @citaat Martin: alpinisme, ik ook: dolomieten, Mont Blans, Vercors, matterhorn & Eiger (maar daar zijn we teruggekeerd  :D)
Wat is het moeilijke met scuptamold? Ik hoorde/las hier veel positieve noots over? Ik gebruik nu Knauf Renoband..
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

online
Re: Station Engental
Hallo Wim, leuk om te horen. Er zijn er niet zoveel die dit hebben gedaan en nu met treintjes "spelen" :-)
Ja, de goeie oude tijd zeggen ze.  ;) .
Zelf ook veel in de Alpen, o.a.  ook Matterhorn, Mont Blanc overschrijding, Lenzspitze N.O.wand, Nadelgraat, Grosse Zinne,  Rimpfischhorn westgraat, Dom Festigraat, etc, etc.
In totaal 25 stuks 4000-ers en 23 stuks 3000-ers., maar ook Kilimanjaro (5895 mtr.) en Aconcagua (6961 mtr.) Mooie ervaringen en prachtige herinneringen.
Alpinisme doe ik niet meer, wel graag nog in de bergen wandelen en trekkings o.a. Himalaya.

Wat sculptamold betreft: Het is prachtig spul en je kunt er "alles" mee, maar het vergt wat oefening. Het is namelijk nogal kleverig en kliederig als je het met de handen moet opbrengen.
Het verdelen in een evenwichtige en overal gelijke laagdikte vind ik wel wat lastig, althans dat is mijn ervaring.
Voor het stempelen van steentjes heb je wel een paar mm. dikte nodig en soms heb je ergens teveel of te weinig en dat merkt je direct.
Maar ik ben ook een kniesoor en als je iets zelf doet ben je al gauw erg kritisch.
Vaak kun je oneffenheden heel goed camoufleren met groen en een ander ziet niet wat je zelf ziet  :-)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Station Engental
Hi Martin, serieus palmares heb je daar bijmekaar geklommen zeg!!! Tja "eens"waren we jong en leniger he... Ik nu nog fietsen en Muay Thai en op reis wel nog in de bergen "wandelen"...

Dank je voor de info over de scuptamold. Ik ga het eens 'uitproberen"...
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Nou petje af! :thumbup:

En ik vond de Holterberg al een uitdaging  8o.......

Re: Station Engental
Lid sinds: 2016

offline
Re: Station Engental
Ik heb aan de stoeprand al last van hoogtevrees...
Re: Station Engental
Ik heb al last van hoogte vrees als ik soep uit een diep bord eet  8o