@Marcel...het is inderdaad een plaatje om te zien, vooral 's avonds met de rijtuig verlichting aan...een aanwinst in mijn kantoor.
En voor werken is dit een voorrecht. Als ik een beetje gestresst ben, dan draai ik me om en wordt ik blij
Ik heb helemaal niets te klagen...op het zoldertje van mijn kantoor is de baan. Elke dag kan ik tussen het werk door even een latje zagen of een stekkertje monteren
Goed voor de nodige ontspanning en om de hoek is de huiskamer....met de koffie
@ Tony...Het is niet de bedoeling dat deze treinen in de vitrine op mijn baan gaan rijden. Voor de ICE en de Rheingold wordt dat een drama, want het is al een hele klus om deze
geschakeld en al in de tubes te krijgen. De ICE kan sowieso niet op mijn baan. Ik krijg deze niet geplaatst, omdat alle sporen nagenoeg in een bocht liggen. Ook voor de Rheingold wordt dat lastig, want ze hebben beiden zulke rare insteekkoppelingen.
De nieuwste TEE trein met locomotief is geen probleem. Die kan ik gewoon op de baan zetten.
Daartoe maak ik de stekkertjes los en verwijder ik het schuifje aan de kopse kant. Daardoor kan ik de rails er wat uit trekken en kan ik de trein eruit halen.
Deze tubes lenen zich niet voor het uitrijden op de baan, omdat ik 2,40 mtr. nooit naar mijn zolder krijg en al zeker niet kan aansluiten op een stukje rail.
Daarom heb ik gekozen voor de goedkoopste variant en niet die met messing rails in de groef. Die laatste is op die lengte ook niet aan te bevelen, want die gaan door de werking van de messing strips vroeg of laat krom staan. En dat is niet fraai.
In de tubes heb ik C-rail geplaatst omdat deze rail robuuster is dan K rail en er ook een bedding aan zit.
Het is echt de bedoeling dat er in de tubes een verzameling treinstellen komen, die ook rijtuig verlichting hebben, puur voor de verzameling.
Ik heb er nu 3 gevuld en ik kan tot 8 tubes gaan.
@Harald... Ik kan de stekkertjes wel in de goot doen, maar dan kunnen de tubes niet van de muur en wordt het moeilijk om de trein eruit te schuiven.
Dan zou ik ook iedere keer het deksel van de goot moeten verwijderen. Het is dus een praktisch verhaal, omdat de draden aan de rails zijn gesoldeerd.
Verder zitten deze stekkertjes geheel in de hoek en zijn nauwelijks zichtbaar.
Verder nog even een toelichting:Ik heb vanaf de centrale op mijn zoldertje, 2 draden door het plafond gehaald en deze helemaal door de goot naar de grond getrokken. Aan de onderzijde zitten stekkertjes. Dan heb ik weer 2 draden van de grond naar de bovenkant van de goot gebracht, waaraan d.m.v. kroonsteentjes dwarsverbindingen naar de tubes gaan. Normaal zijn aan de onderzijde de stekkertjes verbonden, zodat ik stroom op de rails heb. Daardoor kan de verlichting branden en kunnen de treinen heen en weer rijden binnen de tubes.
Nu heb ik op zolder bij de aansluiting naar de centrale een scheiding gemaakt, zodat ik de draden ook kan koppelen met de programmeeruitgang van de centrale.
Als ik dat doe zijn de rails in de tubes ineens programmeerrail geworden. Deze tubes kan ik dus aan- of afsluiten door de stekkerverbinding te verbreken of koppelen.
Verder heb ik nu de mogelijkheid om aan de onderzijde van de goot de verbinding te verbreken en andere draden aan te sluiten naar mijn bureau voor mijn rollenbank..
Hier kan ik locs onderhouden, laten rijden , maar ook kan programmeren als ik op het zoldertje de programmeeruitgang schakel.
Al met al best wel doordacht en vrij simpel vindt ik zelf