Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Simons segmentenbaan: Bouwstop - huis gekocht

Gestart door Simon BR39 vrijdag 04 september 2015, 21:38:38

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Simons segmentenbaan: Bouwstop - huis gekocht
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Simons segmentenbaan: Bouwstop - huis gekocht
Goedendag mede forummers en andere bezoekers,

Dit is de beginpost van mijn draadje over de bouw van mijn modelbaan.

Samenvatting:
De baan wordt opgebouwd in segmenten, waarvan nu de segmenten van het station overeind staan.
Het station meet 2 modules van 140x80cm en 150x80cm.
De baan wordt bestuurd met een CS2 in combinatie met twee keer een MS1. Sinds half 2016 ook met iTrain actief.
De sporen zijn volledig teruggemeld met s88 decoders van Looney Tunes en de wissels worden bestuurd door servo's, met decoders van Digikeijs (DR4024).

Het materieel is op een enkele uitzondering van tijdperk III en het geheel is gepositioneerd in west-Duitsland (DB).

Voorlopig rijden er alleen stoom- en diesellocs rond...


Update medio 2019
De eerste stappen zijn gezet om servo's en wat andere spullen aan te sturen met Digikeijs DR4024. Er is een stuk aangebouwd voor het betriebswerk en een lokaal bedrijventerrein.

Linkjes naar mijn andere projecten:
Mijn scenery projecten en diorama 'steengroeve'
Ontwikkeling van het baanplan

Met vriendelijke groet,

Simon




Inhoudsopgave
-
-
-


Hieronder wilde ik toch wel een tweetal fotootjes delen van de allereerste module die ik aan het maken ben.
Kost wat zweetdruppeltjes, want tja, veel luxe machines heb ik nu ook weer niet ;)


Edit Frenkievee: op verzoek gesplitst, verplaatst en samengevoegd
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2)
Dat is zeer degelijk gemaakt, Simon  :thumbup:

Misschien niet het lichtste materiaal, maar wel het beste !

Grtz Tony
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2)
Module ziet er goed uit Simon. De zweetdruppels zijn me bekend  :D
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2)
Stel je voor dat jullie zouden denken dat er niks zou gebeuren, dus toch nog even een nieuwtje:
(ps. als het bovenstaande toch zo is, heb je het gewoon bij het rechte eind hoor  :P )
De andere module is ook klaar, ik wacht nu nog op iemand die nog wat voor me zaagt, maar aangezien ik toch weinig tijd heb,
heeft dat toch weinig haast.

Verder vanmiddag bij Meijer & Blessing geweest, eventjes wat gehaald zodat de Preisertjes toch straks met de baanbouw kunnen starten...
(ps. voorlopig is het 1 Talbot schotterwagen, maar dat moeten er in de toekomst meer worden...)
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2)
Simon,

Je foto's van je verlof zijn mooi hoor, leuk die draaischijf te zien en andere foto's ook. en je nieuwste aanwinsten wel veel plezier er mee.
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2)
Mooie aanwinsten, Simon  :thumbup:

Enne, voor alles is een tijd......

Grtz Tony
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2)
Mooie aanwinsten Simon. :thumbup:
En je eerste module ziet er goed en degelijk uit. :) :)
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2)
Jaja vandaag kon ik weer verder en dat betekende bouwen!
A la, niets gaat over rozen, maar in feite is kan op de eerste module rails worden gelegd, wat voor mij betekend dat de ruwbouw zo goed als klaar is  :D
Uiteraard moet er nog veel gebeuren, maar ik kan eerlijk zeggen dat het heerlijk is om na drie jaar eindelijk op normale hoogte en op een echte baan een stukje te kunnen rijden!
Dus snel nog wat rails gepakt en n gebouwtje, om even sfeer te proeven.

Welterusten en tot de volgende keer  :)
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2)
Dat ziet er mooi uit Simon. Dat werken met dat prachtige hout bevalt mij ook zeer en het is zeker een voldoening als er eindelijk wat op rijdt  :D
Nog even wat dempend materiaal erop?
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2)
Memorabel moment, Simon  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2)
Het ziet er prachtig uit Simon. :thumbup: :thumbup:
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2)
Simon,

Proficiat met het halen van de mijlpaal, en wens je heel veel plezier.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2)
En een 'kleine update'...

Bedankt heren :)
#Michiel, dat klopt, iets dergelijks zoals staat in het draadje van onderbouw. dat blauwe/groene spul van 3mm.

Voorlopig worden dit de modules, voor het station, bahnhofstrasse, goederenoverslag en nog een stukje stad (andere zijde van het station).
Modules zijn nog niet klaar, maar vond het wel leuk om het even uit te leggen.
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2)
Korte update na wat langere tijd:
Alhoewel er van n afstandje weinig is veranderd, is er toch wel degelijk e.e.a. gebeurd.
Onder alle poten zijn verstelbare wieltjes bevestigd. Of dit stevig genoeg is? De toekomst zal het uitwijzen.
Het is allemaal met huis-tuin-keukengereedschap gebeurd, dus ik kijk nergens van op.

Daarnaast zijn alle sporen afgetekend en heb ik laminaat ondervloer onder de sporen gelegd. Het steekt hier en daar nog uit,
maar dat zal tzt wel worden weggewerkt. Vastgezet met knutsellijm en n enkel nietje. Heb t goedkoopste genomen wat er was, als het ergste lawaai maar weg is.

Tot slot de eerste (kapotte) wisselaandrijving alvast geplaatst. Toch maar eens servo's gaan bestellen...
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2)

Mooie update, Simon  :thumbup:

Ik zou de poten wel schoren, als ik jou was.(Lat schuin tussen/aan de poten schroeven.)
Niet duur, makkelijk te doen en stukken steviger  :P

Ben overal waar ik kom, naar een goedkope ladderwagen voor je aan het kijken :D ( en aanhangertjes)

Grtz Tony
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2)
Deze week maar eens gaan beginnen met de ringleiding.
Daarover wat vragen:
- klopt het dat je het 'bruggetje' op de foto moet doorknippen, in geval van terugmelding?
- klopt het dat je per railstuk maar 1 verbinding hoeft te isoleren? (namelijk het mannetje van de terugmeldrails), en kan dat ook met iets anders dan die M* dingen?
- ik dacht zelf per stationsspoor 1 aansluiting in het midden (dus 1 per blok ongv) voor de fase en bij elke terugmeldsectie een aansluiting voor de terugmelding en de 0.

Verder had ik deze klik voeding op het oog voor de servo's. Lijkt jullie dat iets?
En vervolgens deze klik aansluitingen voor de overgang tussen de segmenten wbt ringleiding servo/rails. (uiteraard mannetje/vrouwtje)
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding
-Simon:
Je moet aan beide zijden van de rail het bruggetje doorknippen, en liefst er een stukje tussen uit knippen voor alle zekerheid, om je rails van elkaar te isoleren.
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding
Dan heb ik het goed begrepen Jorg, alsof het ervoor gemaakt is ;)

Bedankt :thumbup:  (Dit is tenminste een klusje wat sws niet mis kan gaan haha)


:arrow: ik ga dus komende avond alle bruggetjes doorknippen :). Iemand nog wat over de andere vragen?
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding
-Simon:
Ook tijdens het knippen er op letten dat je het stukje dat je er tussenuit knipt ziet vallen, dan ben je nog zekerder dat de rails van elkaar zijn geisoleerd.
Ja en dan aan één kant, aan beide zijden van de rail, de rode isolatiestukjes er tussen schuiven.
Er altijd op letten bij het monteren van de rail de rode isolatiestukjes aan dezelfde kant zitten.
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding
Ja, dit deel is in ieder geval glashelder.
Wat ik doe met dat knippen is het opstaande stukje naar beneden buigen, just for sure.
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding
Je moet er een soort V uitknippen.

En plak het deel wat onder de puko's doorloopt even vast.Als dat los zit heb kans dat je kortsluiting maakt.
En is bijna niet terug te vinden.
Ik heb ooit 4 dagen zitten zoeken voor ik erachter kwam dat het in een los brugje zat.
(ik knip ze er helemaal uit.)

Robin
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding

#Hero, waarschuwing ter harte genomen, ga zo dadelijk gelijk even kijken wat ik ga doen.

Nog even een herhaling van de openstaande vraag:
Is het genoeg/niet genoeg/teveel wanneer ik:
- per blok 1 aansluiting voor fase heb?
- per geïsoleerde sectie 1 aansluiting voor terugmelding en 1 voor de nul heb?

Hier de foto van de connectoren tussen de segmenten & van segmenten naar besturingstafel, wbt ringleidingen
Daarnaast foto van deze voeding die ik voor deze servo's wil gebruiken.
(weet alleen nog niet waar ik ze ga kopen, prijsverschil loopt tot ?6 per stuk, waarbij de goedkoopste in NL ?2.95 zijn, tot zover ik heb kunnen vinden dan)

Edit: foto's achter de link waren verdwenen en zijn daarom verwijderd. Ging uiteindelijk om een MeanWell voeding van 5V en de bekende blauwe servootjes.
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding
Goedenavond,

Vandaag alle rails gescheiden -> op idee van Hero dus het hele tussenstukje weggehaald.
Met knippen ging dit niet, dus heb ik de dremel er doorheen gejast ;) Na wat oefening was de beschadiging aan de rails al minder :P

Isoleren met krimpkous ging ook. Eerste mislukte flink, krimpte niet genoeg met de soldeerbout eronder, maar met aansteker.....
Einde verhaal was in ieder geval dat hier en daar wat is beschadigd, ach ja, hoort er ook bij.

De wissels isoleren zie ik niet zitten, kan er slecht bij overal. Voorlopig zijn de 3 eerste perronsporen aan de bovenkant wat dit betreft klaar.
Zijn geen fotogenieke momentjes, dus ik laat t bij onderstaande. (mede om mijn soldeerskills niet noemenswaardig zijn  >:-D )
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding
De stationschef is helemaal in de war: Was bedeutet das? Ich habe keine Ahnung, die Englishe spräche spreche ich nicht  :?
Tja wat wil je ook, met zo'n brief uit de toekomst. Customs, Hobbyking, barcodes... (foto1)

Daar weet de Fahrdienstleiter wel raad mee: "het heeft met de levering van die nieuwe wisselmotoren te maken... die zouden goedkoper zijn ofzo.
Maar de DB was daar ook niet helder over, ik vraag me af of ze zelf weten wat ze er mee moeten."

"Ach so, zet ze tegen die tijd maar op spoor 4". Zo gezegd, zo gedaan. 

De goederentrein uit Hamburg komt binnen. Lokführer: "Grmbl, ik dacht toch echt dat ik hier wat moest afkoppelen, maar die trein is veel te lang om wat te zien" (foto 2)
Nog voordat hij aanstalten kan maken om naar achteren te lopen klinkt het door de cabineradio: "Ze hebben 't je weer makkelijk gemaakt... daar middenin, voor én na de lading bier voor t volgende dorp." En jawel, een lageboordwagon met electronica-installaties en wat open goederenwagons met futuristisch uitziende blauwe gevaarten." (foto 3)

De wagons worden door de BR86 op spoor 4 gezet, waar de spoorkraan de motoren overzet op de bouwtrein en vrachtwagens. (foto 4).
________________________________________________________________________________________________________________________________________
NB. laatste foto is van het aandrijfmechaniekje van de wissels. Ik ben r nog niet over uit hoe dit allemaal bevestigt gaat worden ;)
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding/servo's
Simon,

Jij kan ook weer lekker verder, dat gaat mooi zijn als de servos werken.



Groeten


Peter
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding/servo's
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding/servo's
Hoihoi,

Vanavond een korte update, van grote betekenis.
De vorige keren heb ik al gehint op eerste stappen in het digitale rijden.
De basis daarvoor zijn een pc programma, digitaal stuurbare wissels en terugmelding.
Allereerst heb ik de demo van iTrain tot mijn beschikking en dat gaat wel lukken.
Vervolgens was ik afgelopen Kerst al bezig met het isoleren en solderen wbt de terugmelding. De bijbehorende encoders zullen later nog wel een keer langs komen,
daar is nog niets over bekend.

Nu even over het 2e: de wissels. Via hobbyking heb ik de servo's besteld die te zien zijn in de vorige update.
Verder kwam afgelopen week van Reichelt een 130W, 5V DC voeding binnen, om de servo's te voeden.
Ondertussen ben ik met behulp van John al langere tijd bezig voor de servo decoder. Dit is een ontwerp van Kris (sn00zerman). Hiermee heeft John voor mij de onderdelen besteld en een voorbeeld print gemaakt, zodat ik aan de hand daarvan de rest zelf kon solderen.

Bij dezen hiervoor hartelijk dank John, en ook Kris voor zijn ontwerp  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

De decoder is als volgt opgebouwd wbt aansluitingen. Wit/groen voor 5+ voeding. Dan rood/bruin voor aansluiting aan de rails voor de signalen vanuit de CS2.
Als laatste dan de 3 draden voor de servo zelf. Het is een handig ontwerp, want door langs hele baan 2 ringleidingen te leggen (rails voeding en 5+ voeding), hoef ik daarvandaan alleen maar naar de dichtstbijzijnde servodecoder en die zit dan weer aan 4 servo's vast. Geen bundels van draden van servo naar bedieningstafel dus. Oh ja, ze doen t ook nog...

Ondertussen toch alweer wat tekst, dus nog 2 foto's en dan tot een volgende keer :)
(jaja, ik weet al wat het volgende nieuwtje is, maar dat komt vanzelf weer)
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding/servo's
Fijn dat het allemaal werkt Simon. :)
Veel plezier ermee.
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding/servo's
Simon,

Prachtig dat het werkt, en zo zie je maar het forum is er om elkaar te helpen.
En veel plezier met je nieuwe aanwinsten  :P
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding/servo's
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding/servo's
In de tussentijd dat ik met de servo's aan het klooien ben, om ze te bevestigen, nog wat anders:
bekend is dat het station uit 2 segmenten bestaat. Die kunnen los. Alleen... de rails niet. Nu kan je ze doorslijpen,
maar dan verlies je toch 1 á 2 mm in lengte en dan klopt t hele zaakje niet meer...

Bij 2 van de 5 sporen liggen echter de scheidingen tussen de railsstukken op dezelfde plek als de scheiding tussen de segmenten.
Nu is C-rail gemaakt met een klik-systeem. Zou het werken als ik die uitstulpingen verwijder, zodat ik de segmenten tegen elkaar aan kan rijden, en de rails zo in elkaar vallen.
(waar je ze anders moet 'breken' om ze los te halen). Als dat werkt, hoef ik nog maar een oplossing voor de 3 overige sporen (6)

Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding/servo's
Hoi Simon,

Ik heb het anders gedaan en de hele "uitstulping" eraf gehaald. De rails kunnen dan tegen elkaar gehouden worden en middels de kleine lipjes onder de railstaven worden ze gefixeerd. Werkt ook prima :-).

Groeten,
William
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding/servo's
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding/servo's
Een goedemiddag allemaal,

Na veel gepruts de eerste servo onder de baan. Nee, daar komt geen foto van, want dit bevalt voor geen meter.
Want: de servo zit vast op 2 mini blokjes hout, en die zitten weer tegen de plaat geschroefd.
+ goedkoop
- moet in 1x goed zitten
- blokjes barsten

Conclusie: op zoek naar een goed(koop) alternatief. Het hele zaakje is goedkoop, dus dat moet t blijven ook.
Toch even een video hoe het eruit ziet....
Had veel achtergrondgeluiden, dus ik ga jullie verblijden met een klassieker ipv ruis.

NB. halverwege zie je de wissel iets verschuiven, want de tong ging niet helemaal om. Maar t gaat om t idee.

http://www.youtube.com/watch?v=ev0dHe5Q5SI

http://youtu.be/ev0dHe5Q5SI
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding/servo's
-Simon:
Het begin is er en dat telt, de finetuning komt wel,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding/servo's
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding/servo's
Het voordeel van vrij hebben is dat je meerdere updates op 1 dag kan plaatsen  >:-D
Dus ik kwam geloof ik van ene Jan hier op t forum n hele simpele oplossing -> de servo direct aan de wisseltong 'bevestigen'.

Dat kunnen we namaken, niet waar? Dus servo op de wissel zelf gemonteerd, eh geplakt.
Verder zit er in het mechaniek een zwart buigbaar stangetje. He, dat lijkt op verenstaal  :idea: , hatskidee dat op de servo gelijmd.
En zo komen we van de eerste in de 2e situatie.

Filmpje is in de maak ;)
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding/servo's
Simon,

Je gaat de goede richting op, mooi dat het begint te werken. eerste filmpje is al goed hoor, nu wachten op het tweede filmpje.



Groeten

Peter
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding/servo's
-Simon:
Een eenvoudige maar doeltreffende oplossing,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding/servo's
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding/servo's
Zo, ik ben r weer. Verslag van de 2e ochtend :D
@Jorg: dank je!
@Peter: dat vind ik ook, hier komt ie ->

http://www.youtube.com/watch?v=7Y_4mlqNSpU

Verder vanochtend verder gegaan met de 3e servo. De linker wisselstraat is voorlopig klaar, want daar mis ik nog een wissel.

Dan een vervelend klusje gedaan. De scheiding tussen de segmenten:
Bij de 2 sporen waarbij de scheiding precies op de overgang van rails naar rails gaat, heb ik de bobbeltjes verwijderd, zoals een aantal posts geleden aangegeven. Dit bevalt goed! Als ik de hele uitstulping eraf haal, moet je de modules wel heel exact tegen elkaar krijgen...

De andere sporen zijn niet zo mooi, dus vandaag mijn eerste rails geslepen. Geen meesterwerk, maar ook daarvan een foto.
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding/servo's
-Simon:
zeer knap,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding/servo's
Zo Simon, vandaag je draadje "gevonden" en de notificatie aangezet.
Lijkt me leuk om je vorderingen te volgen, sucszes :thumbup:
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding/servo's
Hoi Simon
Wat ben jij een mooie baan een het bouwen ziet er fantastisch uit en dat je mijn idee van de servo wisselmontage gebruikt
Ik gebruik dit al meer dan twee jaar en er nog nooit problemen mee gehad het is simpel en goedkoop en het kost weinig tijd
ik ga je draadje volgen veel succes.
Mvg Jan.
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding/servo's
Simon,

Ik ga je ook volgen.

Jouw oplossing voor de voeding van de servo's spreekt mij wel aan en dat zou betekenen dat ik een derde ringleiding moet gaan aanleggen.
Ik het er een voor de digitale spanning, een voor de voeding van terugmeld-, sein-, en een paar wisseldecoders en dan komt jouw ringleiding voor de voeding van de servo's nog bij.

Ik ga straks servo's voor de aansturing van K-rails wissels in het zichtbare gedeelte gebruiken.
Mijn C-rails ligt alleen in de schaduwstations en daar gebruik ik gewone wisselaandrijvingen voor.

Henk
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding/servo's

Gefeliciteerd met je 20ste, Simon  @citaat

Dat er nog vele lentes mogen komen !

Grtz Tony

Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding/servo's
-Simon:
Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag, en nog een goede gezondheid,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding/servo's
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding/servo's
Tony en Jorg: dank jullie wel!  :)

En nog even on-topic:

Jorg: nogmaals bedankt!

Cees: Dankje, leuk dat je meeleest, ben benieuwd hoe het t.z.t. bij jou wordt

Jan: nu ik je naam zie, weet ik weer van wie ik het had ;) , ik kon het draadje niet meer vinden, maar inderdaad,
ik had bij jou gespiekt. Super methode.

Henk: heb er inderdaad ook 3, zal binnenkort een fotootje plaatsen van de draden. Is wel even puzzelen weer, maar dat houd het leuk.
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding/servo's
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding/servo's
Studie gaat altijd voor, maar soms heb je wel s een gaatje over, dus dan doe je kleine klusjes.
Er waren net wat passtukken van een medeforummer binnengekomen (bedankt Teunis), zodat alle rails nu een scheiding heeft, waar de segmenten ook een scheiding hebben.
Nu wacht er nog 1 spoor. Daar had ik eerst een zelf geslepen passtuk tussen gezet, maar ik mis precies de 2 mm van mijn slijpschijf. Dus die gaat er straks tussenuit en dan komen daar ook passtukken tussen. Hier en daar zal het een enkele mm oversteken, maar dat komt wel goed.

Dan nu: hoe bepaal ik de gaten voor de servo's? De eerste keren was dat op goed geluk, nu zit er een gedachte achter. Scan je wissel, knip deze uit, knip ook de ruimte van de servo uit en overtekenen maar. Alleen zagen... tja dat blijft een ruw werkje op een modelbaan :S

Binnenkort meer, dan zijn er s88 modules aangekomen en wordt t serieuzer hier ;)
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding/servo's
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding/servo's
Ach ja, en omdat ook ik uitstelgedrag ken, vanmiddag de 3de servo 'gemonteerd'.
Groot drama, dat gat zagen, maar ook dit keer is t gelukt. De volgende keer nog ruimer zagen dus.
Nu is er eigenlijk weinig te zien, maar toch nog maar n fotootje. Als je dit zo allemaal beziet zou je bijna analoog zonder scenery gaan rijden,
maar daar denken we maar even niet over na.

Volgende klus wordt toch al lastig, namelijk de servo onder de kruiswissel monteren. Dat gaat niet met de huidige methode, omdat er hier 4 paar railsstaven bewegen,
in plaats van de gebruikelijke enkele. Maar dat is voor n toekomstige update.
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding/servo's
Citaat van: Simon BR39 op vrijdag 20 mei 2016, 13:19:37
Daar had ik eerst een zelf geslepen passtuk tussen gezet, maar ik mis precies de 2 mm van mijn slijpschijf. Dus die gaat er straks tussenuit en dan komen daar ook passtukken tussen. Hier en daar zal het een enkele mm oversteken, maar dat komt wel goed.

Simon,

Ik heb dit opgelost door het op te vullen met een stukje tandenstoker. Evt. een likje verf er over.

Citaat van: Simon BR39 op vrijdag 20 mei 2016, 13:19:37
Dan nu: hoe bepaal ik de gaten voor de servo's? De eerste keren was dat op goed geluk, nu zit er een gedachte achter. Scan je wissel, knip deze uit, knip ook de ruimte van de servo uit en overtekenen maar. Alleen zagen... tja dat blijft een ruw werkje op een modelbaan :S

Kun je geen gebruik maken van een gatenzaag? Dat is makkelijker zagen.
Kijken welke diameter groot genoeg is om je servo door heen te halen; eventueel een maatje groter.
Vervolgens je ondervloer er over en die kun je makkelijker met een hobbymes op (de gewenste) maat maken en het ronde gat gedeeltelijk afdekken.

Citaat van: Simon BR39 op vrijdag 20 mei 2016, 20:53:43
Volgende klus wordt toch al lastig, namelijk de servo onder de kruiswissel monteren. Dat gaat niet met de huidige methode, omdat er hier 4 paar railsstaven bewegen,
in plaats van de gebruikelijke enkele. Maar dat is voor n toekomstige update.

Kun je de servo('s) niet op de plek monteren waar de handschakelaar zit?
Het pennetje van de servo komt dan op de plek van de pen van de handschakelaar.
In plaats van een handschakelaar heb je een servoschakelaar. :P

Henk
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding/servo's
Hey Simon,

Ik lees nu pas je draadje en ik moet zeggen dat je heel goed bezig bent !

Echter ik heb twee opmerkingen...

In de eerste geposte foto's van je bakken zou ik in het midden nog een extra
lat steken, nu heb je een rechthoekige bak die enkel steun geeft aan de
bovenliggende plaat via de zijkanten. Ik zou in het midden nog een extra
verbinding maken.

Wat ik als tweede opmerking heb, is dat je de servos direct aansluit aan je wissel...
Dat is om problemen vragen en je levensduur van je servo gaat niet lang zijn.
Je moet tussen je servomotor en je wissel een soort veer inbouwen. Neem bevoordeeld
een stuk veerstaal van 0,7mm en plooi daarin een v-vorm. Zet je servo desnoods een
20 cm van je wissel vandaan en verbind dan je servomotor en je wissel met het stukje
veerstaal met in het midden een v- of z vorm erin geplooid !

Ik post later een foto hoe ik het heb opgelost...

Succes !

Geert
Re: Simons segmentenbaan (TP3, C-rail, CS2): ringleiding/terugmelding/servo's






Is dit geen oplossing voor jou servo's te monteren?
Ik heb dit zelf ontworpen en is gewoon een kwestie van een Marklin wisselaandrijving te monteren met 2 schroefjes.
Het gat voor de servomotor is het enigste dat geboord moet worden.

Als je geen 3Dprinter hebt kan ik het altijd voor jou printen als je wilt.

Dylan