Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Station Engental

Gestart door Tjoekedoris zaterdag 01 februari 2014, 19:41:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Vandaag ook een begin gemaakt om de rails goed uit te lijnen aan de hand van de gegenereerde maatvoering uit Wintrack. Daarbij eerst de wissel op de juiste maat t.o.v. de zijkanten van de onderbouw bepaald en gefixeerd. Daarna alle aansluitende rails goed in elkaar gestoken en de maatvoering separaat gecontroleerd. Uiteindelijk bleef er een tussenruimte over die ik met flexrail
moest vullen. De rails loopt een heel klein beetje uit de pas met het eerder geplaatste tracé, maar dat is geen probleem. Daar zit ruimte zat op. Volgende week zal ik het hele rondlopende traject
gesloten en gefixeerd hebben.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hallo allen,

De laatste weken niet al te veel uitgevoerd. Mede door het mooie weer ook tuinwerkzaamheden gedaan....de vrouw wil immers ook wat. Toch af en toe wat tijd genomen om mondjesmaat
een beetje te bouwen. Je kent het wel,.... kwartiertje gisteren..... half uurtje vandaag..... 10 minuten morgen etc.
Meten is weten zeggen ze. Dat dacht ik ook, maar bij het goed op de posities plaatsen van de rail met de rolmaat in de hand, kwam ik toch niet goed uit en moest ik tot mijn stomme verbazing
vaststellen dat een deel van het tracé van de paradebaan met keerlus naar het schaduwstation wel 5 cm. om moest en wel in de richting van de ernaast lopend stijgend deel. Dat betekende dus
slopen: vangbeveiliging eraf, tracé losmaken van de steunen en de boel verschuiven. Ja...en dan schuift de een net een beetje onder de ander en kan een lange wagon er net niet langs zodat deze omkiepert. Dus decoupeerzaag erbij en er een rand vanaf gezaagd. Puinhoop, weg strak werk en tijd verloren, Maar goed, alles zit weer vast en nu wel goed op zijn plek. Als straks de vangbeveiliging
er weer aan zit ben ik de enige die het zal opmerken.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

offline
Re: Station Engental
Hoi Martin,

Inderdaad, zonde van de tijd en de moeite die je erin hebt gestoken. Maar zo te merken hou je de moed erin en dat is toch het belangrijkste! Geduld is de hele hobby.
Ken je overigens de U -baan van Rolf Knipper? Telkens als ik naar jouw railplan kijk (ja, beetje jaloers...) moet ik daar aan denken.

Groet, en succes gewenst.

Marco
Re: Station Engental
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Station Engental
Dat is een heel leuk ontwerp. Mooi gedaan! Ik blijf dit met interesse volgen.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Citaat van: pn235 op dinsdag 15 april 2014, 18:51:50
Ken je overigens de U -baan van Rolf Knipper? .

Hallo Marco,

Nee, het ontwerp van die baan ken ik niet. Ik weet wel dat de man vele banen op zijn naam heeft staan. Heb je daar een foto of iets dergelijks van? Misschien een link naar een site?
Je hebt me wel erg nieuwsgierig gemaakt.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

offline
Re: Station Engental
Hoi Martin,

Van het U Bahn ontwerp van Rolf Knipper heb ik twee scans gemaakt. (Bron: MIBA Spezial 9, Rolf Knipper) Het ontwerp heeft hier de afmetingen 2.20 x 2.60, dus erg bescheiden maar wel met wat rijmogelijkheden. Ik heb het altijd een erg interessant ontwerp gevonden. Wel is het eigenlijke railplan vrij eenvoudig gehouden. Bij jouw baan is er 'ondergronds' veel meer te beleven.
Er is iemand die de baan heeft nagebouwd, ik geloof in 3.00 x 3.00 meter. Er is een beeldbericht van te zien in een van de MIBA Anlagenparade DVD'd, ik geloof deel 2 ( weet dit niet meer zeker).
Jouw ontwerp vind ik qua rijmogelijkheden beter, en zeker het kleine BW met draaischijf zou voor mij als 'stomer' een must zijn. Maar wie weet kom je via dit berichtje nog op een idee voor je eigen baan bouw. Je weet in elk geval nu wat ik bedoel. Veel succes en veel pezier met bouwen! Ik blijf je zeker volgen.

Groet uit Frankrijk!

Marco
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hallo Marco,

Dank voor de tekeningen en je compliment. Dat is inderdaad een likkebaardend project. Het is altijd leuk om ontwerpen te bekijken en weg te dromen. Een leuk facet van de hobby  :-)

Ik heb echter altijd een insteek om zoveel mogelijk de werkelijkheid een beetje te benaderen, iets wat ook in diverse boekjes als uitgangspunten worden gegeven. Er zitten in dat baanontwerp een aantal zaken die niet passen. Ten eerste rijden de treintjes altijd rondjes, want keerlussen ontbreken in de schaduwstations, zodat de treinen niet van A naar B rijden en het zijlijntje is niet optisch gescheiden van het grote station. Sterker nog: het ene station is in schaal gezien 2 minuutjes fietsen van het andere verwijderd. Dat zou ik zelf nooit zo doen. Er moet bij mij wel een goede reden zijn om van het ene station op de trein te stappen om in de andere te komen, anders laat ik het liever weg. Het moet dus echt gescheiden zijn en het liefst verbonden met een traject waarbinnen ook nog een paar opstelsporen zijn gemaakt, om de indruk te wekken dat de afstand lang is. Maar het blijft een leuk ontwerp en zeker een vorm van "landschappelijke" inspiratie  :P

Re: Station Engental
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Station Engental
Ha die Martin !

Ik zie vandaag voor het eerst jouw baan (er zijn wel erg veel om te bekijken) en kan wel zeggen , dat je flink aan de weg (baan) aan't timmeren bent. Dat lijkt een hele mooie baan te gaan worden :thumbup: Ben benieuwd hoe het verder gaat.
Het is trouwens net of ik je al ken, omdat we allebei de nieuwelingen begroeten :P

Tjoekegrtz  Tony
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

offline
Re: Station Engental
Hoi Martin,

Graag gedaan. het was maar een ideetje. Het bovengrondse deel van jouw baan vond ik er qua ligging en indeling wel wat van weghebben. De stations liggen natuurlijk erg dicht bij elkaar, maar ook dat komt in model bijna altijd voor. Het ontwerp van Rolf Knipper is wat dat betreft misschien ook wel weer een voorbeeld van net iets teveel willen op een klein opervlak...
Ik denk wel dat je gelijk hebt dat het treinverkeer met keerlussen interessanter wordt. Maar natuurgetrouwer hoeft dit in principe niet te zijn omdat na een keerlus de trein in zijn geheel (lok plus wagons) in de andere richting rijdt en dat komt in werkelijkheid nauwelijks voor na het 'kopmaken'. Vaak wordt alleen de lok omgezet. Maar ja, in model moeten we nu eenmaal altijd concessies doen om zo goed mogelijk met de beschikbare ruimte uit de voeten te kunnen en ik vind dat dit jou tot nog toe prima is gelukt!

Groet,

Marco
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Ik heb alles doorgelezen, en dit word een mooie baan! Die mallen vind ik een mooie oplossing. Er wordt hier nauwkeurig, en netjes gewerkt.
Leuk om te lezen hoe jij flexrail bewerkt. Ik heb het gelijk uitgeprobeerd en ja dat werkt ook. Ik heb het anders gedaan namelijk, hetzelfde als jij doet, maar weer net ietsje anders. Je hebt twee uiteinden waartussen je flexrail wilt leggen. Je klikt links boven op het icoontje flexrail dan zit hij aan één uiteinde vast en vervolgens plak je hem aan de andere rail. Daarna klik je twee maal op, (aan de kant waar je hem het laatst verbonden hebt) op de flexrail en dan krijg je weer een zwart blokje in je flexrail (dit kan je meerder malen doen, zodat je meerdere zwarte blokjes krijgt in je flexrail) nu pak je met je muiscursor zo`n zwart blokje en schuift de flexrail zoals je hem wilt hebben, ligt hij goed dan klik je dubbel aan de kant waar je begonnen bent. Dus daar waar hij als eerste vast zat.

Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Ha Kees, dit wist ik niet. Zag zelf ook weel eens een zwart blokje en kon deze inderdaad ook bewegen, maar meestal stopte ik ermee en deed ik het overnieuw met de scroll functie van de muis.
Ik denk dat je met de blokjes meer kanten op kunt, zoals s-bochten of verschillende boogstralen. Weer wat geleerd! Waar een forum al niet goed voor is. :-)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Beste mensen,

Ik heb het afneembare tussenstuk moeten aanpassen in een iets andere maar logischere vorm. Het bleek namelijk dat de brug die later moet worden gemaakt om een riviertje over te steken
aan de achterzijde geen ruimte had en direct aan de zijkant lag. Dat is erg kwetsbaar en eigenlijk ook geen gezicht. Daarom de module geheel haaks gemaakt en zodanig dat ik hem er van
1 zijde tussen kan schuiven, omdat het verticaal tussen laten zakken, zoals eerst ontworpen, beschadigingen aan scenery etc. teweeg kan brengen. Tegelijk in Autocad een bruggetje ontworpen en
uitgeprint om te zien of dit wat gaat lijken. Later zal ik de rivierbedding verdiept uitzagen, omdat ik eerst de exacte plaats van de pilaren (totaal 4) van de grote brug wil bepalen.
Ik heb dat met een rode stift al een beetje bepaald, maar ben nog niet tevreden. het heeft ook nog geen haast, want dit komt pas aan het eind aan de orde.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Station Engental

Goed bezig, Martin !

Schuiven met dat tussenstuk klinkt veel beter dan tillen.
Heb je al bedacht hoe je dat elektrisch gaat verbinden ?
Ben benieuwd hoe je verder gaat.

Grtz Tony
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hallo Tony,

Klopt inderdaad, daar was ik ook achter gekomen. Het aansluiten doe ik waarschijnlijk gewoon met 2 stekkers. Eentje voor de rijstroom en de ander voor de bezetmelding. Eigenlijk moet ik nog
nadenken over de bovenleiding die ik wil toepassen, omdat dit deel in een traject komt, waar ook E-locs komen te rijden. De bovenleiding moet ik dus ook splitsen en ik vraag me af of ik dat mooi
verwerken kan en ook zodanig dat de pantografen daar geen hinder van ondervinden.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Station Engental

Hey Martin,

Misschien is een losse bovenleiding, die langer is dan je tussenstuk,  een idee.
Dat je de palen op het tussenstuk hebt staan, maar dat je de bovenleiding zelf er aan de zijkanten (strak) inklikt.
Schoot me opeens te binnen.

Grtz Tony
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Het zal inderdaad wel zo iets worden Tony. Ik moet er alleen voor oppassen, dat het niet iedere keer een heel werk wordt om het tussenstuk te plaatsen, want dan ga je er steeds onderdoor
kruipen met gevaar voor beschadiging als je niet diep genoeg gaat.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

offline
Re: Station Engental
Hoi Martin,

Nadat je het tussenstuk al hebt aangepast is het misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar als je het tussenstuk trapeziumvormig zou maken heb je waarschijnlijk de minste kans op beschadigingen van de scenery omdat bij het inschuiven de zijden pas óp het laatste moment' bij elkaar komen. Doe ermee wat je wilt :P

Groet,

Marco
Re: Station Engental
Spoorman
gast

Re: Station Engental
En borgen met koffersluitingen.



Voor de elektriek neem je een telefoonstekker als je aan 4 draadjes genoeg hebt.



Mijn uitneembare sectie, hetzelfde idee:





Gr, Ben.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Station Engental
He Martin,

Ik heb ook zo'n onderdoorkruipstuk gehad en er een lekker dikke zachte mat onder gelegd ( met daaronder nog schuim!).
Ik wilde oorspronkelijk ook een uitneembaar stuk maken, maar gaandeweg lagen er 5 sporen met wissels :P

Maarre ik heb eens ergens in een miba of zo iets gelezen, dat er ook een soort flexibele draad bestaat , die ze daar voor gebruiken.
Aan allebei de kanten een oog  met een vleugelmoer er aan en je kunt het strak trekken.
De stukken waar het op aansluit een beetje schuin maken............genoeg om over te piekeren....

Grtz Tony
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hallo Tony,

Ik zal er eens rustig over nadenken. Het is nog niet aan de orde. Misschien vindt ik zaterdag wel de oplossing in Houten door met wat mensen te gaan praten. Ik zal toch niet de enige zijn met dit probleem(-pje)  ;)

@Marco:  trapeziumvormig zou inderdaad een betere oplossing zijn om beschadigingen te voorkomen en misschien doe ik dat nog wel, want ik kan in principe nog alle kanten op.

@Ben:  Strak werk en goede oplossingen. :thumbup: Maak jij het maar eerst, dan volg ik jou, want goed voorbeeld doet volgen. Wel steeds foto's plaatsen natuurlijk  :-)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Vanavond nog maar eens goed nagedacht over de opstelsporen in schaduwstation 1. Ik vond dat het toch wel zonde was om de treinen op de 1e drie sporen niet door de bocht te laten staan,
want dat scheelt treinlengte. Aangezien de 27 cm. lange rijtuigen nu elkaar raken als deze door de bocht staan, heb ik toch besloten om de bochten wat ruimer te maken, met de 2231, want eigenlijk
had ik ruimte zat. Dit was snel verholpen, want ik barst van de kleine stukjes rails en met Wintrack is direct na te gaan, hoe of wat. De rails ligt alweer op zijn plaats en nu kan ik in ieder geval met
drie treinen van wel 2.20 mtr. rijden. Goed voor een realistische weergave van een moderne sneltrein met 7 lange wagons, zoals een lange TEE trein, en een zeer zware goederentrein met bijvoorbeeld een lange sleep ertswagens.
Deze drie treinen zullen echter alleen van wisselende kanten het paradespoor berijden en altijd terugkeren naar hun eigen opstelspoor in schaduwstation 1.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Station Engental
Citeer
19 - 24 mm is wel een hele korte afstand. Heb je dat goed uitgetest?
Want waar de bochten in het spel komen ga je toch problemen krijgen, of gaat dat allemaal net goed.

Citaat van: Tjoekedoris op zaterdag 15 maart 2014, 12:10:17
Wat betreft de afstand tussen de rails. Klopt deze is erg weinig maar bewust gekozen.
Dit komt enkel voor in schaduwstation 1 en daar kan ik de treinen alleen op de RECHTE stukken parkeren, omdat, zoals jezelf al aangaf, de rijtuigen van 27 cm. elkaar in de bochten raken.

Ik lees je draadje nu pas. Erg informatief, mooi ontwerp.
Maar een ding heb ik zelf ook geprobeerd:

In een schaduwstation de afstand tussen de sporen minimaliseren
en dus in de bochten ernaart toe compenseren.
Mijn langste rijtuigen zijn 30 cm.

Ik kan je verzekeren dat de 2231 bocht aan de buitenzijde 64 mm hartafstand vereist (minimaal 62 mm).
En de bocht daarbuiten (ongeveer gelijk aan de piko 55513 = R484 mm)
en de bocht daar weer buiten 2241 (ongeveer gelijk aan PIKO 55214 met R4=546 mm)
goed gekozen zijn. Voor langere rijtuigen  kun je in dit soort "krappe" bochten niet dichter op elkaar.

Maar dan passen er ook geen palen tussen de sporen in (zelfs geen draadstang past er tussen).

Als je de rechte stukken wel zo dicht op elkaar wilt leggen, houdt er dan rekening mee dat je in de bocht erheen, en vandaan moet werken met (of althans denken in) halve 2231 en halve 2274 bogen die je om en om legt, gecombineerd met 2251 en 2241. Met wat testen met die 30-cm liliput SBB wagons kwam ik erachter dat er een bepaalde systematiek in zit. Dat eenmaal wetend, kun je gewoon flex-rail verleggen.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hallo Jan,

Dank voor je compliment  ;)
Ik heb nu op alle sporen mijn lange rijtuigen door de bocht heen gestald (voor de duidelijkheid: alleen aan de uitrij zijde) en deze als een kleuter met hand op allerlei manieren langs elkaar heen laten rijden. Overal heb ik nu nog minimaal ca. 1 cm. ruimte tussen de rijtuigen in de bochten en dat moet ruim voldoende zijn.
Verder ga ik geen rijtuigen langer dan 27 cm. op mijn baan laten rijden. Ik vind dat niet meer realistisch genoeg op een enkelsporige hoofdbaan.
Overigens staan de treinen op de overige 3 sporen alleen op het rechte baandeel opgesteld. Zo is er geen vuiltje meer aan de lucht.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hallo medebouwers,

Alweer een kleine opfrissing. Door de blijvende malaise in de bouw heb ik soms meerdere dagen achtereen niks te doen en kan ik lekker doorgaan met hobby-en. Wel zo fijn als je nog helemaal
in de ruwbouwfase zit.
Ik heb nu een begin gemaakt om de eerste bocht van het spiraal en het buitenste stijgspoor die rechtstreeks naar het station loopt, die allebei tussen de schaduwstations lopen, uit te lijnen
en te monteren.   
Eerst een paar tijdelijke ondersteuningen gemaakt à la Fredje's Zwarte Woud baan. Zo kon ik goed bepalen wat ik zou gaan doen. Het was niet mogelijk om op het schaduwstation met draadeinden
of iets anders te werken en toch moest ik wat verzinnen om de tracés te kunnen ondersteunen in de juiste helling.
Daarvoor moest ik wederom creatief zijn en heb ik dankbaar gebruik gemaakt van het RVS frame. Ik had van mijn vorige baan nog een bak vol hoeksteuntjes liggen en die kon ik nu heel goed gebruiken. Lang leve het hoekprofiel.  :-)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Station Engental
He Tjoeki !

Als die jongens van de bouw dan maar niet zien wat je hier aant brouwen bent >:-D
Kzie dat jij ook weer lekker bezig bent vandaag. Hier regent het lekker, kep vakantie, dus ik zit ook weer lekker te kloje.
Kzit nu ff op het forum te wachten op het drogen van het lijmwerk van men nieuwste projectje.

Als ik het goed zie op de foto's, kom je dan bij jou de trap op en zit je dan al bijna tegen de muur ?
Welke architect heeft dat bedacht (als het klopt natuurlijk) ?

Hoe dan ook, je hebt een fijne ruimte en een mooi plan om lekker los te gaan.
Als bijna 60er kunnen we beter dit doen, dan in het winkelcentrum rondhangen  :P

Grtz Tony

Oja, ff kijken wie het eerst het volgende nieuwe forumlid begroet......
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hallo Tony,

Ja, alles is beter dan de "hang oudere" uit te hangen.  :-)

Wij wonen in een recreatiebungalow met 2 slaapkamers. De kleinste kamer had ik in gebruik als kantoortje, omdat ik sinds januari 2007 een eigen tekenbureautje ben begonnen.
Nadeel is dan dat er geen ruimte was voor de hobby en het voor logees altijd kamperen in de woonkamer was. Door recente verruiming van het bestemmingsplan was het mogelijk
om een stukje aan te bouwen en aangezien we een gedoogbeschikking hebben voor permanente bewoning, hebben we daar gebruik van gemaakt.
Nu is er een stuk aangebouwd, met op de begane grond een klein kantoortje met daarboven een eigen hobby zolder die met een eigen houten trap bereikbaar is. Daardoor hebben we nu ook een
slaapkamer vrij voor logees en eventuele (klein-) kinderen. Boven aan de trap is er een klein bordes bij het hoogste punt en loop ik direct tegen een (treinen) kastruimte aan, waarboven de BW komt.
Direct naar links heb ik dan de kleine, maar inderdaad hele leuke ruimte voor mezelf. Om extra stahoogte te krijgen hebben we gekozen voor een houten vloer, vandaar het niveau verschil met
de rechterzijde...daar zitten de kanaalplaatvloeren. De sporen van de scharnierkap konden ook niet weg, anders zakt het bestaande dak in en daarom heb ik de treinenloop er langs,
tussendoor en overheen geprojecteerd. Onder de treintafel in de schuine kant zijn schuifdeurkastjes gemaakt voor mijn archief. Heel efficiënt allemaal.
Ik ben er heel blij mee want er is veel licht en ik ben dicht bij de huiskamer, zodat we altijd het gevoel houden dat ik "aanwezig" ben. Werk en hobby liggen nu wel erg dicht bij elkaar. :-) :-) :-)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Station Engental


Het ziet er naar uit, dat je daar oud en gelukkig kunt worden !
En een treinenkamer hoeft niet groot te zijn, om tevreden te zijn, ik heb jaren op een kamertje van 1.50 bij 2.80 gespoord en
was er niet minder blij om.

Grtz Tony
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Ha jongelui,

Wederom tijd voor een kleine update. Ik heb mezelf voorgenomen om nog dit jaar, met deze maand als laatste werkzame maand, alle baan tracés tot aan het niveau van het zichtbare station op te meten en uit te zetten. Daarmee ben ik bijna klaar. Nog een klein stukje en dan is het spiraal sluitend. Daarna zal ik alle tijdelijke en "semi definitieve" ondersteuningen verwijderen cq. vervangen. Pas als alles redelijk is uitgezet is het mogelijk om de plaats van de steunen te bepalen. Voor dit plan zal het een combinatie moeten worden van losse spantjes en wellicht draadeinden. Het raamwerk zal ik hierna aanpassen, zodat er grote ruimten ontstaan voor eventuele calamiteiten. Ik ben geen held in zaag- en timmerwerk en daarom zal ik blij zijn als dit deel van de bouw achter de rug is en ik me op het station kan richten. Helaas is het nog lang niet zover, want in het najaar ga ik starten met de plaatsbepaling en de aanleg van de ringleiding. Daarna volgt de aansluitingen en het proefrijden. De aanleg van het station komt dan zeker weer een jaar later aan de orde. Voor die tijd zal ik de beide inrijsporen aan elkaar koppelen met een simpele railverbinding, zodat straks alles heerlijk in het rond kan rijden. In de komende zomermaanden zal er niet zoveel aan de baan worden gewerkt, want dan zijn er allerlei klusjes aan het huis aan de orde. Groetjes.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Station Engental
He Martin !

Fijn om weer wat te lezen en te zien van je. Das een heel gepuzzel met je baan zeg, rustig blijven kijken en stap voor stap verder, dan lukt het bijna vanzelf. Ik neem aan dat je toch wel af en toe eens een loc proef laat rijden ? Dat motiveert altijd extra.
Ik ga gewoon de hele zomer door met af en toe een huisklusje  :P

Ben weer benieuwd hoe het verder gaat.

Grtz Tony

Re: Station Engental
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Station Engental
Ik blijf je draadje volgen want onze treinruimtes lijken op elkaar
en jouw oplossingen lijken op de mijne.
Dat 3d-denken, tijdelijke steunen maken en dan pas beredeneren waar de echte moeten komen, is zo herkenbaar voor mij.
Maar zo'n raamwerk als basis met kleine mangaten ertussen bewijst bij jou zijn nut, dat zie ik aan je foto's.

Zelf ben ik meer het type van de vlakke plaat met wat gaten erin ter gewicht besparing, en met daarop losse hellingen op hout of draadstang. Dat komt misschien omdat mijn ruimtelijk inzicht nog weer wat beperkter is.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hallo Jan Willem, nu pas even tijd om te reageren. Al die vakanties en dat mooie weer ook. Er zijn vele methoden die naar het gewenste doel leiden en het komt erop neer wat jou het makkelijkste lijkt, de bereikbaarheid van alles in ogenschouw nemend. Ik ben zelf ook niet zo'n ruwbouwer. Ik vergelijk mijn werk weleens met dat van een ander en dan voel ik me een prutser. Ik heb wel een
heel duidelijk beeld voor ogen wat ik wil maken en streef daar dan ook naar. Ik ga uit van het principe:  het moet goed houden en het moet goed rijden.....je ziet er straks geen donder meer van.
Beter een heel mooi en gedetailleerd afgewerkt bovenkantje met een ruwe onderbouw, dan andersom.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Station Engental

Heej Martin !!

Weer boven water !
Fijn weer eens wat van je te lezen.

Je zult wel 6000 ongelezen berichten hebben :P

Grtz Tony
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Ha Tony, ja ik ben inderdaad weer even in beeld. Maar van korte duur hoor. Heb nog geen tijd voor treintjes. Komt over een paar maanden wel weer. Ben net terug van 2,5 week Cornwall en
zit vol indrukken. Wat een inspiratie doe je op in Engeland. Die landschappen zijn een lust voor het oog. Ik begrijp nu best waarom Engelsen zulke goede mooie banen kunnen bouwen.
Ik ga de komende tijd besteden om het forum weer eens door te struinen. Zo komt de lust tot bouwen weer tot leven.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Station Engental
Heeeel mooi Cornwal !

Paar keer geweest , het gaat nooit meer uit je hoofd.
Geniet nog lekker na.......

Die Engelsen zijn trouwens zo goed met modelbouw, omdat daar erg weinig bouwpakketten te krijgen waren.
Ze moesten wel zelf aan de slag.

Grtz Tony
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hallo Edward,

Ja, Engeland is een prachtig land met sterk wisselende landschappen. En zeker voor een modelbaan zeer geschikt als voorbeeld. Ben zelf nog niet met een treintje geweest, maar moet dat de volgende keer eens doen. Er zijn inderdaad veel spannende lijnen. Twee jaar geleden in Wales geweest en hebben daar ook in een stoomtreintje naar Caernarfon gezeten. Erg leuk.
Voor mij is Engeland de 1e keer, maar zeker niet de laatste. Absoluut een aanrader.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Beste forummers, na een lange periode van "treinen" stilte begint het door de donkere dagen weer te kriebelen en langzaam aan heb ik me weer bewogen rond de bouwplaats.
Ik moet eerlijk gezegd de moed weer proberen te vatten, vanwege de vele bouwkundige probleempjes en de rotzooi daaromheen. Maar het begin is gezet en zoals met velen onder ons wil ik alles eigenlijk direct opgelost zien, maar realiseer ik me tegelijk, dat ik rustig moet blijven en elk probleem op mijn gemak na elkaar moet overdenken.
Zo ook "op dit moment" één van mijn probleempjes: ik moet pantograafvangers maken. :D :? :?  Zijn er onder jullie "vakkundigen" die mij wat oplossingen cq. voorbeelden kunnen aandragen, die in de praktijk ook "uitgetest" zijn, zodat ik kan kijken welke mogelijkheid in mijn situatie het beste uit te voeren is.
Re: Station Engental
Spoorman
gast

Re: Station Engental
Re: Station Engental
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Station Engental
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hallo Ben en Jan Willem,

Dank voor jullie foto's. Geweldig. Dat ziet er goed uit.

@Ben:  Ziet er perfect uit. Deze oplossing had ik zelf ook al in gedachten, maar alleen daar waar de trein vanuit de tunnel onder de zichtbare rijdraad moet komen. Ik heb daarvoor, nagenoeg voor niks, op de beurs al oude Märklin rijdraden aangeschaft. Nog een paar masten voor in de tunnels en ik kan knutselen. Inderdaad volgens mij de beste oplossing.

@Jan Willem: De foto's laten zien dat anderen nagenoeg met hetzelfde hebben geworsteld. Bij mij is echter het grootste probleem dat er haaks over de 7 sporen van mijn schaduwstation, een bocht van mijn "apart" gevormde spiraal loopt met een te lage tussenhoogte voor E-locs met de pantograaf omhoog. Ik moet deze er dus onderdoor geleiden en wel voor alle 7 sporen en door de bocht van het spiraal op verschillende onderling verlopende plaatsen. Maar ik weet nog niet hoe ik het allemaal moet vastmaken, omdat er op het niveau daarboven nog een schaduwstation ligt. Het is allemaal erg complex en daarom werken foto's van anderen perfect. Ik vindt je oplossing met meccano erg vindingrijk. Ik kom er op termijn wel uit, maar omdat het moeilijk werken is wil ik het eigenlijk in 1x op de juiste manier doen. Dank je voor je moeite om de diverse links te plaatsen.


Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: Station Engental
Dag Martin,

even je draadje doorgenomen en een leuk project om te blijven volgen. :thumbup:
Succes.
Mvgr,
Theo.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

offline
Re: Station Engental
Hoi Martin,

Kijk eens in Marklin Magazin 4/2014, pagina 25. Daar zie je een aardig voorbeeld van hoe je tunnelbovenleiding kunt bevestigen aan de onderkant van een bovenliggend railtrace. Ik zou om hoogte te winnen plat messingband gebruiken (lijmen) , dat is dunner dan een beugel met gesoldeerd koperdraad.
Je kunt ook juist iets dikker koperdraad nemen en dit half in de bovenplaat infrezen, zodat het nog net iets uisteekt aan de onderkant; Dit laatste is wel meer gedoe.

Groet,

Marco
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hallo Marco,

Bedankt voor je tip. Ik zal eens kijken of ik dat nummer ergens kan vinden. Misschien wel via het web.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

offline
Re: Station Engental
Dit is de foto die ik bedoelde (Bron: Marklin Magazine 4/2014)

Marco
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: Station Engental
Hoi Martin,

welke omranding pas jij toe als vragen mag bij de klimspiraal die ervoor zorgt dat de locs niet naar beneden kunnen vallen?
Mvgr,
Theo.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hallo Marco,

@ Marco:  Bedankt voor de foto. Inderdaad een eenvoudige oplossing. Op een iets andere wijze wellicht ook toepasbaar bij mij. Ik hou hem erbij  :)

@ Theo: Hiervoor heb ik kunststof strip van 3 cm. breedte gebruikt. Deze zijn 2 mm. dik en in lengtes van 2.60 m. in de handel bij de bouwmarkt. Kost haast niets per lengte.
             Dat spul is oerdegelijk en super flexibel. Heel makkelijk met een ijzerzaagje op maat te maken. Ik heb ze vastgelijmd met Bisontix contactlijm uit een potje.
             Wel even laten klemmen. Werkt perfect en ook weer  makkelijk los te trekken. Met wasbenzine krijg je hem weer schoon.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Station Engental
Kijk ook even hier: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=52589.msg916168#msg916168
In de berichtjes erboven en onder vind je ook iets over koperband met lijmlaag.
Dat kan handig zijn als superdunne bovenleiding.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: Station Engental
dank je Martin voor de tip :thumbup: en is een mooie oplossing en lekker makkelijk.Morgen maar eens even gaan shoppen. >:-D
Mvgr,
Theo.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Beste mensen,

De laatste paar weken ben ik weer lekker aan het rommelen geslagen en heb wat zichtbare vorderingen gemaakt. Hiertoe zal ik de komende dagen wat foto's maken en op het forum plaatsen.
Nu ben ik bijna zover dat ik definitief de rails op alle onzichtbare trajecten kan bevestigen en kan voorzien van de nodige bedrading.
De volgende maanden zullen dan worden besteed aan het aanleggen van de ringleiding. Daarna is aansluiting op de decoders van belang en die moet ik nog aanschaffen.
Daarom doe ik een beetje onderzoek naar wat er zoals aan ervaring komt bekend is. Wie kan mij zeggen of er veel verschil is in de diverse fabrikanten van terugmeld systemen en decoders voor magneetartikelen? Ik heb gehoord van Märklin decoders (uiteraard !!), Viessmann, LDT, maar weet niet van de hoed en de rand.  Wie kan mij adviseren?
Re: Station Engental
Lid sinds: 2009

offline
Re: Station Engental
Hallo,
ziet er mooi uit.
ik zie al dat ik nog veel te leren heb.
bedankt voor je reactie op mijn eerste ontwerp.

groetjes Hank
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Dank je Hank, ik doe mijn best. Dit weekend zal ik wat foto's plaatsen van de laatste ontwikkelingen.