Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Station Engental

Gestart door Tjoekedoris zaterdag 01 februari 2014, 19:41:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Station Engental
Beste medespoorders, weten jullie het nog?     Hierbij een kleine opfrissing!!

Mijn project is een klein doorgangsstation, in een bocht gesitueerd, gelegen op een plateau boven een zeer smal dal (vandaar de naam) en lag in vroeger tijden aan een belangrijke verbinding tussen twee grotere stations (de schaduwstations 1 en 2) aan de grens tussen Oost- en West Duitsland in tijdperk III. Hiermede kan ik zowel treinen van de DB, als de voormalige Reichsbahn laten rijden.
Deze laatste is natuurlijk eigenlijk in tijdperk II, maar ik ga ervan uit dat er zelfs na de val van de muur incidenteel nog hele oude locs rijden (al is het maar voor het toerisme), die dankbaar gebruik kunnen maken van het moderne spoorwerk van het westen. Het station is alleen toegankelijk voor stoom- en diesellocs en had vroeger een belangrijke functie, gezien de gesitueerde bescheiden onderhoudswerkplaats met draaischijf en het rangeeremplacement. Echter door de snelle vooruitgang is deze niet rendabel meer, maar heeft daardoor een lokale functie gekregen. Er is een snelle enkelsporige geëlektrificeerde spoorlijn door het dal aangelegd, die andere stations (schaduwstation 1 en 2) snel en efficiënt koppelen. Dit geeft mij de mogelijkheid om ook met elektrische (snel) treinen te rijden.

Overige door mij zelf gestelde voorwaarden:

1.   gebruik van k-rails
2.   op alle zichtbare trajecten alleen slanke wissels en ruime bogen.
        (kleinste boog is de tegenboog 2274) en flexrail.
3.   maximale stijging 2,5-3%
4.   principe hondenbot met 2 schaduwstations en aparte aansluitingen voor
        de diesel- en stoomlocs naar Engental
5.   geëlektrificeerd enkelsporig paradevak
6.   lange perronsporen voor treinen tot 1.50 mtr.

Ik heb voor dit plan alles uit de kast moeten halen om binnen de beschikbare ruimte en de aanwezige obstakels te kunnen manoeuvreren. Het plan heeft de afgelopen weken nog een paar kleine veranderingen ondergaan, waaronder een extra aansluiting op de hoofdbaan, die weer rechtstreeks terug gaat naar schaduwstation 1. Dit schaduwstation heeft meer capaciteit en ook langere sporen, zodat er een mogelijkheid bestaat nog langere treinen in te zetten. Verder is de opstelling rondom de locloods aangepast en heb ik het sporenverloop logischer gemaakt.
De helling naar het BW is nu 3,5%.  Aanvankelijk was mijn bedoeling om digitaal te rijden en analoog te schakelen, maar op dit moment overweeg ik om alles te digitaliseren.
Hierdoor behoeft het schaduwstation wat aanpassingen. Daar ben ik nu mee bezig. Ik heb de beschikking over een Märklin Control Unit 6021,  zodat ik in ieder geval het rijden kan testen, door alle
gemaakte secties zolang "onder stroom" te zetten, maar hoe ik verder ga is nog niet duidelijk. Daar kan ik de komende tijde rustig over nadenken.
Als eerste plaats ik nog even het sporenverloop en daarna de 1e foto?s, zodat het verhaal compleet is. Het verdere verloop van het bouwen van mijn baan zal ik met jullie delen, door geregeld foto?s te plaatsen van mijn recentste activiteiten.

Tjoekgroet,

Martin
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hallo jongelui,

Aangezien ik Wintrack 9.0 heb, kan ik geen helaas goede 3D weergaven plaatsen.
Daarom hierbij het *tra bestand, zodat jullie die kunnen inlezen en zelf kunnen bekijken.

Groetjes,

Martin
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Station Engental
leuk plan
ben benieuwd naar de eerste bouw foto's van dit plan.

groet john
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Je begint goed! Ik blijf het een heel mooi plan vinden en ga dit natuurlijk volgen. Mooi groot station in een bocht. Lijkt mij een leuke uitdaging.

Ook even een 3D plaatje van jouw baan. In WinTrack jouw baan in 3D openen en daarna opslaan als bmp bestand. Daarna openen, in bijvoorbeeld paint. Hier kun je dan het formaat wijzigen en opslaan als jpeg bestand. Deze kun je dan gewoon bijvoegen als bijlage.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Dank je wel Marcel, maar ik kan helaas in mijn versie van Wintrack 9.0 Duits, de 3D weergave niet opslaan als .bmp. Heb van alles geprobeerd, maar die optie bestaat niet. Ik kan het wel als bestand wegschrijven, maar dan verschijnt er niets op het scherm. Raar maar waar. Ik heb ook getracht het in kleur uit te printen, in te scannen en op te slaan als .jpg, maar dan is de resolutie om te janken. Wel kan ik het gemaakte bestand in een DEMO versie van Wintrack 11 inlezen en ook als .bmp wegschrijven, maar dan verdwijnen alle scenery attributen en heb ik alleen het sporenplan, identiek zoals jouw geposte weergave. Als je een mogelijkheid ziet om deze ook te laten zien, dan hou ik me hiervoor aanbevolen.

Tjoekgroet,

Martin
Re: Station Engental
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Station Engental
Je kunt altijd het knipprogramma van Windows gebruiken en de resultaten opslaan als bmp of jpg.

Succes, Wouter
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Heel raar. Is het soms een uitgeklede versie? Als je in een andere versie opslaat en de gebouwen zijn niet zichtbaar dan kan dat wel kloppen. Er zitten in WinTrack standaard maar weinig gebouwen die je in de 3D versie kunt zien. Is eigenlijk ook niet zo belangrijk, het gaat om het idee. Als je een huis of station wilt weergeven pak je er gewoon een die wel zichtbaar is. In het keuze menu kun je aanklikken dat je een 3D voorbeeld wilt zien, en als dat dan zichtbaar is dan bestaat die dus ook in jouw versie. (Staat in het keuzemenu door het symbool van bijvoorbeeld het huis of sein geen rood kruis dan is dat item ook zichtbaar in 3D) Het is de bedoeling dat je die 3D plaatjes los gaat bijkopen. Er zijn sites waar je plaatjes kunt "ruilen" maar daar heb ik zo geen internetadres meer van bij de hand.

Het gaat er ook meer om dat je zelf het resultaat ziet van jouw ontwerp en of het aan jouw eisen voldoet en dat je een goede hoogtecontrole kunt uitvoeren.

De tip van Wouter werkt ook heel goed.

Succes verder.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hallo Marcel,

Hoe kan het dat de gebouwen etc. bij jou dan ook niet in 3D zichtbaar zijn, terwijl ze wel in het tra bestand naar voren komen en op mijn totaal overzicht staan.
Het zijn allemaal gebouwen met 3D.

Martin
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Martin,

Ik heb snel even een paar gebouwen vervangen die in de lijst staan als wel zichtbaar zijn in de 3D weergave.

Gewijzigd WinTrack bestand bijgevoegd. Zijn ze bij jou nu ook zichtbaar?

Marcel.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hoi Marcel,

Kan hem niet openen. Wellicht een hogere versie van Wintrack. Ik heb versie 9.0

Martin
Re: Station Engental
Pjedro
gast

Re: Station Engental
Hoi Martin,

Anders maak je een screenprint van je scherm ("Alt" + "Prt Scr") Die kan je zo in paint plakken en dan kan je de boel gewoon als bestandje opslaan.
Dat doe ik ook regelmatig.

Wel zo makkelijk.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Martin,

En nu? Ik heb het bestand nu als versie 8 opgeslagen. (9 is blijkbaar niet mogelijk)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Marcel, ik kan hem nu wel openen en zie ook alle scenery in 3D, ook de gebouwen die jij hebt aangepast, maar het probleem blijft dat ik de 3D weergave niet goed kan printen naar een .bmp bestand. Ik krijg nml. bij het openen van de .bmp niets in beeld. Het bestand bestaat wel, heeft een naam en een grootte, maar laat niets zien.
Jij hebt voor mij de 3D weergave geprint en op de topic gepost, maar ook zonder scenery. Krijg jij deze scenery dan niet in je 3D weergave?
Ik snap er niets van, maar wil er ook niet zolang bij stilstaan. Het belangrijkste is dat je, zoals je zelf aangaf, een inzicht krijgt hoe het eruit komt te zien en of de hoogtes kloppen.
Bedankt voor je energie hierin.

Tjoekgroet,

Martin
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Beste spoorders,

Hier zijn nog een paar "oude foto's" om de zaak compleet te maken in deze topic. In tegenstelling tot wat de foto's weergeven, zijn de poten op aanraden van Marcel,onder de tafel geplaatst en zijn er inmiddels een 2-tal grotere gaten gemaakt voor het "kruipwerk". De foto's hiervan zal ik morgen posten.
Re: Station Engental
Pjedro
gast

Re: Station Engental
Hallo Martin en Marcel,

Jullie probleem met het uitprinten zit hem er in dat Marcel niet alle scenery items heeft die jij wel hebt Martin.
Maar als jij, Martin, een 3D plaatje maakt, dan kan je daar toch een scermafdruk van maken met "Alt" + "Prt Scr"?
Dan open je Paint en daar plak je met "Ctrl" + "v" het plaatje in. Die kun je dan gewoon opslaan als wat voor bestand dan ook. BMP, JPG of PNG. Geen probleem.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hi Peter,

Ik begrijp wat je bedoeld en de juiste knoppen staan uiteraard ook op mijn toetsenbord, maar bij geen van mijn 3 computers kan ik die optie werkend krijgen,
om het even wat er op mijn schermen staat.
Wellicht heeft het te maken dat deze computers in een netwerk zitten en ik ook een grote Ricoh Aficio als standaardprinter/kopier in het netwerk heb hangen.
Geen van de computers heeft direct een aansluiting met een eigen printer. Als ik wat tijd heb zal ik er proberen achter te komen waarom het niet lukt.
Bedankt voor je feedback.

Tjoekgroet,

Martin
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
De laatste weken best wel actief geweest met de bouw van "Engental", o.a. met het op maat zagen van de rail trajecten. Dat viel nog niet mee. Ten eerste lopen alle trajecten onder, boven en naast elkaar, maar daarnaast is alles ook nog hellend en bij schaduwstation 2 zelfs tegengesteld. Dat gaf de gebruikelijke problemen van
uitproberen, fouten maken, slopen en opnieuw beginnen. Een van de "beginnersfouten" die ik had gemaakt was om schaduwstation 1 te dicht bij de muur te situeren. Daar had ik wat meer ruimte voor moeten maken, want ik had mijn wederhelft beloofd om geen gaten in de muur te boren om steunen aan te brengen. Maar ja, als de rails daar ter
plekke al ligt en je hebt je plan zoveel mogelijk op de mm nauwkeurig uitgemeten en getekend, wordt het lastig als er nog verdiepingen boven moeten. Dat gaf veel denkwerk en geloof me, ik werd er niet echt vrolijk van. Maar als het ei van Columbus dan ineens opduikt, dan voel je je weer helemaal gelukkig, vooral als het ook nog eens goed werkbaar blijkt. Ik besloot een rek te maken van geperforeerd hoekstaal en deze in de helling van het achterste stijgspoor, die naar het station leidt, te plaatsen. Daardoor heeft dit stijgspoor een goede en stevige ondergrond die exact op de juiste hellinggraad naar boven loopt.
Het schaduwstation kon ik daar heel goed tussen plaatsen en naar beneden laten aflopen. De uiteinden van het rek kunnen straks gebruikt worden voor gedeeltelijke bevestiging van het spiraal. Daarnaast zag ik ineens mogelijkheden om straks de afneembare rotswand aan de voorzijde te bevestigen.
Verder heb ik grote openingen in de tafel gemaakt, door het raamwerk aan te passen. Zodoende kan ik straks ook makkelijker bij de wisselstraten komen. Tegelijk heb ik een
aantal plaatsen gecreëerd waar de voedingen en de decoders bevestigd kunnen worden.

Groet,

Martin

Re: Station Engental
treinfanaat23
gast

Re: Station Engental
ziet er goed en stevig uit :)

groeten niels
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Beste mensen,

Na een week weer eens een kleine update. Ik heb het rek op zijn plaats gemonteerd en zoals gezegd op de hellingshoek van het achterste stijgspoor gepositioneerd. Hiermee heb ik de ondersteuning van dit spoor stevig en exact op maat. Tevens heb ik de ondergrond van het 2e schaduwstation uitgezaagd en op zijn plaats gelegd om te kijken of het gaat zoals uitgedacht. Deze wordt nog niet definitief vastgemaakt, omdat ik de aansluitingen van het onderliggende schaduwstation, nog moet maken aan de nog aan te leggen ringleiding. Ik moet zeggen, dat het me zeker niet tegenviel.
Integendeel zelfs. De hoeklijnen bieden me ongekende mogelijkheden, zodat ik overweeg om deze ook toe te passen voor de gehele boven constructie op de 2 dwarspoten van de U.
In het weekend zal ik de valbeveiliging aanleggen en ga ik beginnen met het aanpassen van het 1e schaduwstation ivm. het verwijderen van de schakelrails, omdat ik met spoor bezetmelding ga werken en daardoor meerdere secties moet creëren. Continue....

Tjoekgroet,

Martin
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Beste mensen,

Dit weekend een start gemaakt met de randbeveiliging. Hiervoor heb ik kunststof strip van 3 cm. breedte gebruikt die in lengtes van 2.60 mtr in de handel zijn. Dat spul is oerdegelijk en super flexibel. Ik heb ze vastgelijmd met contactlijm en dat werkt perfect. Tegelijk ben ik aangevangen met het aanpassen van de rails van schaduwstation 1. Dat is nog een hele klus, omdat de rails al
op veel plaatsen was vastgelijmd met een lijmpistool. Helaas lukt dat niet geheel zonder beschadigingen van de kunststof bielsen. Die zijn zo kwetsbaar. Maar OK. Het is uit het zicht en beter
ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Continue..........

Tjoekgroet,

Martin
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Beste spoorders,

Gisteren even een poging gedaan om een stukje gebruikte flexrail tussen wissels van schaduwstation 1 te plaatsen. Dat is toch lastiger dan ik dacht.
Ik was zelf niet teleurgesteld over het resultaat. Straks moet ik veel flexrail verwerken, dus enige oefening kon ik wel gebruiken en met de klemmen
van "Krause" werkt het prima. Ook hierbij geldt dat oefening kunst baart.

Tjoekgroet

Martin
Re: Station Engental
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Station Engental
Hoi Martin,
Wat is een klem van Krause?
Verder vraag ik me af of je rails los (blijven) liggen op de blauwe ondergrond?
ook zal ik je vorderingen mbt het gebogen station met spanning volgen. De vorm spreekt me erg aan, maar zelf durf ik de flexrails nog niet goed op deze wijze te gebruiken, omdat ik denk dat ik ze niet voldoende recht (dus  niet slingerend) en parallel kan leggen.

groet, Gertjan
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hi Gertjan,

De "Krause klammern" zijn de messing klemmen, die op de foto de flexrail op zijn plaats houden na het op vorm buigen van de rails door de railstaven te klemmen.
Daardoor kun je makkelijk de rails doorzagen/slijpen en de contact- en raillassen aanbrengen.
Deze klemmen zijn te bestellen bij "Fohrmann online" in Duitsland en zijn volgens mij alleen daar te kopen.
Ze hebben ook klemmen waarmee je de spoorafstand van parallel lopende flexrail onderling kunt fixeren. Erg handig en makkelijk.
Het plaatsen van flexrail moet, als je het betreffende sporenplan bijv. 1:1 uitprint, geen probleem zijn. Het in de juiste vorm houden wel....daarom die klemmen.
Parallelle sporen kun je ook heel goed "africhten", met een zelfgemaakte houten mal, die je tussen de rails plaatst.
Flexrail recht leggen lijkt me helemaal geen probleem, omdat deze rails van nature uit zichzelf recht wil.
De blauwe ondergrond heb ik met stroken dubbelzijdig kleefband (eigen merk G...), vastgemaakt en de rails wordt met een lijmpistool op gemiddeld 2 rail afstanden afwisselend links en rechts
tussen de bielsen met een kloddertje lijm vastgezet. Dat heb ik een keer gezien op foto's van een grote baan op een Duits Forum. Zag er gelikt uit en ik moet zeggen het werkt prima.
Met een scherp mesje kun je de rails zo weer van de ondergrond afsnijden. Er zit dan wel lijm op de bielsen, maar dat kun je ook wegsnijden.
Helaas breekt er dan nogal eens een biels af en dat is niet fraai. In het schaduwstation geen probleem, maar elders wel, dus voorzichtigheid geboden.

Tjoekgroet,

Martin

Re: Station Engental
Pjedro
gast

Re: Station Engental
Hoi Martin,

Ik heb nog even een poging gedaan om je 3D plaatje te maken.
Bij mij geen enkel probleem.



Als je hem aanklikt is hij een beetje groter te zien.
Als je meer plaatjes wilt en waarvan dan hoor ik het wel.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
He Peter,

Leuk dat je aan me gedacht hebt. Fijn dat het je gelukt is en het ziet er leuk uit. Ik zou het op prijs stellen als je inderdaad nog wat plaatjes kunt plaatsen, vanuit verschillende invalhoeken. Het stationsgebouw mag je wel vervangen door een ander, maar is niet echt noodzakelijk. Alvast bedankt voor de genomen moeite.

Tjoekgroet,

Martin
Re: Station Engental
Pjedro
gast

Re: Station Engental
Hoi Martin,

Nou bij deze dan!. Plaatjes zeggen meer dan woorden. Je kunt weer lekker aanklikken.











Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Dank je Peter,  gaaf!  :thumbup:

Martin
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Ha, Ha, Moskoviet, ....jij blijft verbazen  :O  Klasse ! Je hebt nu zelfs mijn vrouw zover gekregen dat ze mijn baan en treintjes "interessant" is gaan vinden. Samen gezellig naar de film gekeken.
Alleen de popcorn ontbrak. Is werken voor het programma Railaway niet wat voor jou? Kun je beiden combineren. :-)
Of nee...toch maar niet. Anders blijft er voor "anderen" minder tijd over.  :-)  NB. hoe heb je dat geflikt?

Tjoekgroet,

Martin
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Dank je Moskoviet, ik doe mijn best, net als jij. Ben nog steeds onder de indruk van je ontwerp gave.  ;)

Martin
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

offline
Re: Station Engental
Hoi Martin,

Heb net je draadje over de bouw van Engental eens even bekeken. Dat ziet er goed uit. Origineel idee om zo'n grote bocht in een trace helemaal uit te werken tot een baanplan. Als alles net zo fraai wordt als op de 3d plaatjes en de filmpjes dan wordt het een fraai geheel. Blijf dit zker volgen.

Een vraagje; ik zie bij jou en ook bij Marcel de K-rails zo mooi parallel liggen. Nu zie ik op één van de foto's dat jij twee houten mallen gebruikt om de rails mooi in lijn te houden. Ik neem aan dat je die zelf hebt gemaakt. Wat zijn de afmetingen hiervan?

Succes met de bouw van dit fraais.

Groet, Bert
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hai Bert, dank je voor de strelende woorden. :D  Ik hoop zelf dat mijn bouwkunsten het getoonde ook waar kunnen maken. Zin heb ik er zeker in en kan niet wachten, maar ook bij mij
zal het nog wel jaren duren.  :P

Ik heb inderdaad een paar houten latten die van het raamwerk over waren, gebruikt om mallen te maken, want dat probleem van het leggen van parallelle rails ken ik ook.
En wat doe je in zo'n geval...je wordt creatief in bedenken van oplossingen. In Wintrack heb ik mijn baanplan opgeblazen tot ongekende grootte en heb tussen de railbeddingen
maatvoeringen geplaatst. Deze heb ik uitgezet op een latje en getracht zo nauwkeurig mogelijk in te zagen op die maten. Daarna met een scherpe beitel de stukjes eruit geslagen en een hoekje
met schroeven bevestigd voor het stabiel neerzetten hiervan. Ik moet zeggen het werkt prima. De mallen steeds een stukje verschoven zodat de rails er goed tussen valt en vastgezet met pinnetjes.
Wel steeds met een timmermansoog laag over de rails gekeken of het ook daadwerkelijk voor het oog recht lag en dat lukt. Absoluut het proberen waard.
Je kunt elk willekeurig latje nemen en zo lang maken als je sporen hebt.

Tjoekgroet,

Martin
Re: Station Engental
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Station Engental
Hi Bert en Martin,
Heb alle foto's nogmaals bekeken, maar zie niet over welke houten mal jullie het hebben.

@Martin: de flexrails recht leggen is tot nu toe ook nooit een probleem geweest, maar een willekeurige flauwe boog.... :-(.
Begreep dat je het plan daarvoor 1:1 moet uitprinten? (Op wat voor printer, die zulk groot formaat papier aankan?).
Maar hoe teken je uit de losse pols zo'n flextraject in W*?

gr. Gertjan
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hoi Gertjan,

Aan het begin van dit topic op het 4e plaatje zie je de zelfgemaakte mallen. Ik heb er 3 stuks van. Voor alle lange parallelle rechte spoordelen aan te bevelen. Voor M en C rail misschien minder noodzakelijk, want deze klemmen onderling zeer goed, maar in K-rails (vooral gebruikte) zit onderling meer speling.

Flexrails in een flauwe boog leggen is niet heel moeilijk, maar je moet natuurlijk wel een vast punt hebben om te beginnen. De flexrail maak je daar aan vast, plaats een pinnetje  en met de "Krause" klem fixeer je de beide railstaven muurvast. Nu kun je makkelijk de rails buigen in de door jou gewenste straal, waarbij het makkelijk is om een leidraad te hebben op je ondergrond.
Je kunt met een stift het hart van de rail, of de gehele breedte "uitzetten" en de flexrail in die straal "vervormen", waarbij je pinnetjes kunt gebruiken voor fixatie. Wanneer de rails naar jou tevredenheid gebogen is en op zijn plaats ligt kun je met een tweede "Krause" klem het andere uiteinde fixeren. Dan kun je de rail afzagen en koppelingen (stroom/massa) aanbrengen.
Vervolgens kun je de 2e flexrail aanbrengen op dezelfde wijze. Je haalt de klem van het begin van de 1e flexrail af en plaatst deze op het begin van de 2e. Zorg er wel voor dat je de rails iets verder buigt dan gewenst, want door de spanning zal hij iets terug willen veren. Het vergt enige oefening, maar wel leuk om te doen, omdat flauwe bogen op een baan erg mooi uitkomen.
Voor het verloop van de flexsporen kun je alles 1:1 uitprinten , (zie de foto's van Marcel  cq. Narwal) , op A4 of A3 papier. Je zult dan wel alles even aan elkaar moeten plakken.
Je kunt ook een stuk MDF of iets dergelijks nemen, waarop je de straal uitzet en uitzaagt. Dan kun je eenvoudig de rails langs die mal aandrukken. Voor het parallel laten lopen van flexrail is er
ook een hulpklem van "Krause" in de handel,  die 2 railstukken op een zelf ingestelde afstand klemmen kan.

Voor het uittekenen in Wintrack moet je ook een vast punt hebben om flexrail te kunnen tekenen en het liefst 2 vaste punten, waartussen de rails moet komen, dat is namelijk het makkelijkste.
Je markeert zoals anders het aansluitpunt en gaat naar de optie "invoegen", daar kies je flexrail en daarna "muisinvoer". Vervolgens kun je de getoonde flexrail , die al aan het aansluitpunt vast zit,
"oppakken" en naar het andere aansluitpunt klikken. Je kunt de straal etc. nog veranderen, door met de muis te scrollen. Door nog een keer te klikken krijgt de flexrail zijn definitieve positie en vorm.
De rails is op zich daarna gewoon te bewerken en o.a. in Wintrack 11 zelfs te knippen voor aanbrengen van secties. Elk los deel wordt dan weer een flexrail op zichzelf.
Je kunt ook paralelle flexrails laten genereren met een zelf bepaalde hart op hart afstand in te geven. Gewoon even oefenen. Succes.

Tjoekgroet,

Martin

Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

offline
Re: Station Engental
Hey Martin,

Dank voor de uitleg over de mallen. Goed idee om je baanplan op te blazen in Wintrack en dan de afstand tussen twee sporen te meten. Ik kwam er namelijk maar niet achter wat nu de juiste afstand moet zijn. Een paar stevige latten heb ik nog wel liggen, dus dat gaat goed komen.

Groet, Bert
Re: Station Engental
BR221_BR212
gast

Re: Station Engental
Hoi Martin,

Dat wordt een indrukwekkende baan als ik zo dat plan zie!
Ik ben dan ook erg benieuwd naar je vorderingen.

Waar heb je die geleiderail van gemaakt als k vragen mag? (foto 20 en 21)

Veel succes en de groetjes!

BR221_BR212 (Edwin)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Ha Edwin, dank je wel.
De strip die ik voor de valbeveiliging heb gebruikt is een kunststof profiel van 30 x 1 mm en 2.60 mtr. lang.  Gekocht bij de G.....  voor  ? 3,99 per lengte.
Even het hout en de strip met de vinger voorzien van een laagje contactlijm (van huismerk G....) en daarna direct aan de zijkant vastlijmen. Die slappe rail vormt zich moeiteloos aan elke ronde vorm en kleeft zeer goed. Met een mesje snij je hem eventueel ook zo weer los. De lijmresten op de strip kun je daarna ook moeiteloos verwijderen. Een prima en goedkope oplossing vind ik zelf.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

offline
Re: Station Engental
Hoi Martin,

Goede tip van die strips voor de valbeveiliging. Neem ik mij ook al een hele tijd voor en naar gisteren bleek, te laat uitgevoerd want er denderde gisteren een kalkwagen uit de rails. Eén meter naar beneden en ja hoor, een klassiek gevalletje bedijfsschade.  :-( :-(

Even een ander vraagje; ik heb je advies opgevolgd en de ruimte tussen de sporen gemeten in Wintrack. Ik kom op 3,4 centimeter. Komt je dat bekend voor? Of kom jij op andere afmetingen uit?

Groet, Bert
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hallo Bert,

Die 34 cm tussenruimte is inderdaad juist bij een normale railafstand. Ik heb die ook tussen 2 sporen in schaduwstation 2, met een normaal gebruik van de geometrie van de meegebogen wissels.
In schaduwstation 1 heb ik echter een veel kleinere tussenruimte (van 19 - 24 mm) en heb daar dus 6 sporen relatief dicht naast elkaar, omdat ik daar ben afgeweken van de railgeometrie om ruimte te winnen voor de bouw van een afneembare rotswand.  Maar die 34 mm. tussenruimte komt overeen met 64 mm. hart op hart en klopt met de geometrie.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

offline
Re: Station Engental
Hoi Martin,

Wat een mooi project. :thumbup: De bouw ervan zal niet eenvoudig zijn lijkt me. Maar zo te merken heb je al de nodige ervaring. Zodra ik zelf eens de ruimte/tijd heb hoop ik ook aan iets dergelijks te beginnen. Ik blijf je zeker volgen!

Groet,

Marco
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Station Engental
 :) Heel mooi en goed geplande modelspoorbaan ... zo te zien komt dit allemaal in orde ... blijf het volgen .

Groeten Freddy
Re: Station Engental
Pjedro
gast

Re: Station Engental
Hallo Martin,


Ik wilde het filmpje nog eens bekijken, die Moskoviet had neer gezet.
Maar wat schetst mijn verbazing, zijn bijdrage aan jouw draadje zijn verdwenen.
Wat is er nu weer aan de hand?

Franky, ik hoop dat je dit toch nog een keertje leest, maar ik vind dat je een beetje een vervelend mannetje wordt.
Ook als je geen deel meer wilt uitmaken van een bepaald draadje, laat alsjeblieft toch eens je bijdragen staan. Nu worden de draadje eigenlijk onleesbaar.
Ook al ben je nog zo boos of wat dan ook, laat je bijdragen staan en reageer dan niet meer op of in zo'n draadje. Dit slaat nergens op.

edit, Oh al zijn bijdragen zijn weer verdwenen ook zijn eigen draadjes,  jammer maar helaas.

19 - 24 mm is wel een hele korte afstand. Heb je dat goed uitgetest? Want waar de bochten in het spel komen ga je toch problemen krijgen, of gaat dat allemaal net goed.
Ik ben erg benieuwd hoe dat er dan uitziet.


Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Ha Peter, ja ik zie het. Alle bijdragen van Moskoviet zijn gewist. Daar snap ik de reden niet echt van en ook jammer. Ik kon het erg waarderen dat die filmpjes waren gemaakt en geplaatst.
Helaas...niet leuk. Ook voor anderen niet. Dit snijdt geen hout.

Wat betreft de afstand tussen de rails. Klopt deze is erg weinig maar bewust gekozen.
Dit komt enkel voor in schaduwstation 1 en daar kan ik de treinen alleen op de RECHTE stukken parkeren, omdat, zoals jezelf al aangaf, de rijtuigen van 27 cm. elkaar in de bochten raken.
Dat is echter geen probleem, omdat dit schaduwstation vrij lang is en ik daar op de rechte stukken nog 1,80 lengte kan plaatsen.
Mijn zichtbare station en schaduwstation 2 hebben ruimte voor treinlengtes tot 1.50 mtr. (max. 4 rijtuigen van 27 cm. of 5 rijtuigen van 22 cm.)  Langere treinen hoeft voor mij niet.
Vindt ik ook niet echt realistisch op een enkelsporige baan en ik vindt het ook veel mooier als een trein ruim langs het perron kan staan.
En als ik wil kan ik met E-locs nog een wagon extra plaatsen. Die pendelen toch alleen maar heen en weer vanaf schaduwstation 1.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Station Engental
Ik zie hier en daar K-rail aandrijvingen liggen. Mijn ervaringen met die dingen zijn niet zo best, en ik prefereer dan ook Servo's. Je kan dat nu nog veranderen... ;)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hallo Wijbe,

Klopt. Ik heb nog een zooi van die rommel, ook met ondervloer aandrijving van Märklin. Ik verwerk deze in de schaduwstations en op alle zichtbare trace's ga ik over op servo's o.i.d.
Het is zonde om ze niet te gebruiken.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Citaat van: Pjedro op zaterdag 15 maart 2014, 11:26:07

Ik wilde het filmpje nog eens bekijken, die Moskoviet had neer gezet.
Maar wat schetst mijn verbazing, zijn bijdrage aan jouw draadje zijn verdwenen.
Wat is er nu weer aan de hand?


En alles is al weer verdwenen  :? dit is volgens mij al z'n keer dat hij op het forum zit, of zat.

Maar ik hoop dat dit draadje gewoon doorgaat, hou het in de gaten  :)
Alles wordt hier nauwkeurig, en netjes  gedaan, ga zo door.

Gr Einte
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Beste mensen, we zijn alweer een maand verder en ondanks de mooie dagen (de vrouw wil ook wel eens wat) toch nog mondjesmaat aan de baan gewerkt. Dus tijd voor een update.
De afgelopen weken ben ik bezig geweest om mijn rondlopende lus vanuit schaduwstation 1 sluitend te maken. Daartoe heb ik een losse module moeten bedenken, waarop het onderste spoor met een stuk bergbeek wordt gesitueerd. De bedoeling is dat ik deze module los kan plaatsen als ik ga rijden en kan verwijderen als ik er door moet.
Deze krijgt dus een geheel eigen stroomvoorziening en wordt later met een stekker aan de ringleiding aangesloten.
Het bovenste spoor dat naar het station leidt gaat over een brug, die ik als los deel op de module kan plaatsen. De tafel heb ik aangepast aan de definitieve vorm van mijn baan en dat betekende
uitmeten en latten separaat aan de tafel bevestigen onder de meest rare hoeken. Deze heb ik aan de bovenzijde verstevigd met MDF van 3 mm. dik. Daarna was de module aan de beurt.
Ik heb eerst uit de 3 mm. MDF plaat de vorm van de module bepaald aan de hand van de tekening en de "praktijk". Daarna het lattenwerk eronder en de boel gepast (klopte niet onaardig).
De volgende keer de rails er tijdelijk opleggen en kijken of deze aan de andere kant een beetje aansluit. Continue.........
Re: Station Engental
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Mooi stukje houtwerk afgeleverd, ziet er netjes uit zo  :)

Gr Einte
Re: Station Engental
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Station Engental
Heel leuk ontwerp!
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Beste mensen,

Dit weekend toch nog maar even bezig geweest om te kijken of de sporen een beetje willen aansluiten conform het ontwerp. Altijd spannend om de theorie in praktijk om te zetten.
Ik blijf onrustig, want ik wil de rails leggen om het te weten. Zo te zien valt het in de 1e instantie niet tegen.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Station Engental
Mooie baan  :P Ik ben zelf meer van de NS, met dat verschil dat mijn treinen wel op tijd rijden.
Ik zie dat jij "vangrails" gebruikt, daar had ik nog niet aan gedacht. Eens zien of ik ergens 2 mm
MDF kan kopen. Druppie houtlijm erop en klaar.

Ga zo verder  :thumbup:

groet,

Guus