Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  K-aansluitrail en digitaal rijden
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: K-aansluitrail en digitaal rijden  (gelezen 455 keer)

pitsar

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
K-aansluitrail en digitaal rijden
« Gepost op: woensdag 15 mei 2019, 16:54:43 »

Dag,

afgelopen week las ik ergens (klikte het weer weg en kon dat niet terugvinden) dat niet alle K-aaansluitrails geschikt zijn om digitaal mee te rijden. Er stond verder geen toelichting bij.

-Ik heb K-rails en een CS1. In mijn begrip is dat: digitaal rijden. Klopt dat, of kan 'digitaal rijden' ook nog iets anders betekenen (aansturing van de wissels, baanvakken en terugrapportage, etc.)?
-Wie zegt de mededeling over K-aansluitrails iets?

Veel dank, groet, Patrick
Gelogd

frenkievee

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: K-aansluitrail en digitaal rijden
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 15 mei 2019, 17:01:56 »

Voor het aansluiten van een baan met K-rail zijn twee aansluitrails beschikbaar:
de 2290: de gewone standaard-aansluitrail
de 2292: de aansluitrail met met ontstoringscondensator

De 2290 mag je gebruiken voor alle soorten banen, de 2292 NIET voor digitale aansluitingen.

Zie ook het betreffende artikel over aansluitrails in de 3rail wiki.

En ja: een CS1 in combinatie met K-rail is inderdaad digitaal rijden, mits je maar geen 2292 gebruikt.
« Laatst bewerkt op: woensdag 15 mei 2019, 17:03:35 door frenkievee »
Gelogd

basjuh1981

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Den Haag Staatsspoor 1900
    • Testbaan "Die Sauerlandbahn"
Re: K-aansluitrail en digitaal rijden
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 16 mei 2019, 08:27:01 »

 @citaat Ter aanvulling: Volgens mij staat dat ook in de catalogus bij de 2292.
Gelogd
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

ronaldk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: K-aansluitrail en digitaal rijden
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 16 mei 2019, 10:44:00 »

Hoi,

- Ik heb K-rails en een CS1. In mijn begrip is dat: digitaal rijden. Klopt dat, of kan 'digitaal rijden' ook nog iets anders betekenen (aansturing van de wissels, baanvakken en terugrapportage, etc.)?

Voor jouw begrip: Dat is inderdaad digitaal rijden. Alleen veel mensen hier op het forum is dat het niet want zij vinden dat digitaal rijden hetzelfde is als "automatisch rijden met de computer of centrale Raptor". Dus: Digitaal is al een lokje met decoder bedienen met een handcentrale (zoals Mobile Station / Multimaus). Zelfs het oude Delta-systeem is al digitaal rijden. Alle nieuwe loks en treinstellen die märklin tegenwoordig uitbrengen zijn altijd digitaal. bij digitaal  er zit geen verschil meer tussen "gelijkstroom" en "wisselstroom". Tussen Märklin en de rest van de wereld zit dan alleen in het railsysteem het verschil: 2-rail en/of (Märklin) 3-rail.

Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Sprinter

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Perrongeluk
Re: K-aansluitrail en digitaal rijden
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 16 mei 2019, 12:06:04 »

Ditzelfde geldt voor de C-Rails en de M-Rails en alle rails, ook van alle 2-railsmerken, met een ontstoor condensator is ongeschikt voor digitaal.
Condensator verwijderen, en hij is digital geschikt.

Groetjes.
Gelogd
Alleen de waarheid ligt in het midden....
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.212 seconden met 24 queries.