Nieuws: Belangrijke informatie over foto's gehost bij Tinypic. Klik om het topic hierover op het forum te lezen.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Bouw “station Engental” (k-rails / U vorm-245x249x330)
Pagina's: 1 ... 5 6 [7]   Omlaag

Auteur Topic: Bouw “station Engental” (k-rails / U vorm-245x249x330)  (gelezen 52400 keer)

BlikkenTinus

• Vaste Gast
Re: Bouw “station Engental” (k-rails / U vorm-245x249x330)
« Reactie #300 Gepost op: zaterdag 06 april 2019, 22:54:35 »

Martin,

Je redenen voor het 'uit de lucht zijn' zijn heel begrijpelijk.
Goed te zien dat je nog steeds bouwt aan Engental. Heeft misschien ook een beetje therapeutisch effect.
Ik vind het ontwerp trouwens nog steeds erg mooi en ik volgde je vorderingen met plezier en interesse. Ik hoop dat je weer tijd zult vinden voor een update van dit draadje. Ik kijk ernaar uit.

Groet,

Peter

Tjoekedoris

• Vaste Gast
  • Zonder trein spoor je niet.
« Reactie #301 Gepost op: zaterdag 06 april 2019, 23:23:37 »

Dank jullie allemaal voor jullie reacties en begrip. Ja, modelspoor is een prachtige hobby om je zinnen te verzetten en spanningen te verdrijven.
Ik ben de foto's aan het sorteren en zal in de loop van volgende week weer een begin maken met het tonen van de vorderingen.
...beetje digibeetje....

MARTIN

station "Engental"    tijdperk III (K-rails, U-vorm 245x249x330)

Tjoekedoris

• Vaste Gast
Station Engental - vormgeving tussen module
« Reactie #302 Gepost op: woensdag 10 april 2019, 21:55:40 »

Hallo allemaal,

Belofte maakt schuld. Ik ben begonnen om de vele foto's te sorteren en verkleind op te slaan. zodat ik deze de komende tijd kan laten zien.
Aangezien ik dit topic een lange tijd niet heb aangevuld en de laatste foto's over de module ging, ga ik eerst maar een vervolg hierop laten zien.
Tussen alle andere werkzaamheden door heb ik de module ter hand genomen, omdat dit een heel mooi project is om allerlei technieken uit te proberen voor op de vaste baan.
Het voordeel is dat ik dit op mijn bureau kan doen en zo weer kan wegleggen.
Als eerste heb ik de spoorstaven roestkleurig gemaakt en de ballast aangebracht.
Vervolgens heb ik met een paar dunne platen hardschuim een ruwe vorm van de rotsen gemaakt.
Ter plaatse van glooiende hellingen heb ik met gaas de vorm verder gedetailleerd, waardoor de module dicht werd.
Daarna heb ik met gipsverband alles "behangen" zodat ik een goede ondergrond kreeg voor het werken met modelgips.
Ik heb hiervoor gekozen, omdat er direct goed zichtbaar resultaat is en ik de onderliggende sporen direct bescherm, want daar heb ik er nogal veel van.
Knoeien naar onderliggende verdiepingen is er dan niet meer bij.
Het is wel iets duurder, maar als ik de benodigde hoeveelheid en de snelheid bekijk waarmee je resultaat boekt, dan vind ik dit een prima manier.
Inmiddels ben ik natuurlijk al verder maar die foto's volgen.

Continue...
« Laatst bewerkt op: donderdag 11 april 2019, 07:26:52 door Tjoekedoris »
...beetje digibeetje....

MARTIN

pn235

• Toffe Gast
« Reactie #303 Gepost op: donderdag 11 april 2019, 06:49:51 »

Goed bezig Martin! Mooie fijne ballast heb je gebruikt, goeie kleur. Ga zo door! Ook de contouren van het landschap zijn al goed te herkennen. Ik ben benieuwd naar het resultaat van je gipswerkzaamheden.
Groet,

Marco

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
« Reactie #304 Gepost op: donderdag 11 april 2019, 10:32:43 »

Lekker op dreef, Martin  :thumbup:

Twee tips; zorg dat je de ballast op de bielsen  en tegen binnenkant van de spoorstaven goed weghaalt, dat kan flink problemen opleveren.
Modelgips is prima spul, maar wordt keihard en is dan lastig te bewerken. Als je rotsen wil maken en die nog wil bewerken, is een zachtere soort zoals rood- of geelband beter/makkelijker.

Grtz Tony
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

Tjoekedoris

• Vaste Gast
« Reactie #305 Gepost op: donderdag 11 april 2019, 11:02:21 »

Dank voor je feedback Tony.  :thumbup: Ik ben daar zelf min of meer ook achter gekomen.
Je kunt met modelgips maar kleine beetjes aanmaken en dat geeft ellende bij grote en moeilijke stukken. Het wordt inderdaad al gauw veel te droog en hard. Veel ergernis ook.
Modelgips is prima om vormen te gieten, maar daar moet ik het ook bij laten. Daarom is die module een goede leerschool.
Ik ga voor de verdere baanopbouw inderdaad overstappen op rood- of geelband, eventueel vermengd met ietwat behangerslijm voor de flexibiliteit.
De ballast heb ik inderdaad goed weggeveegd. Ik moet het trouwens opnieuw doen, want de volgorde is verkeerd geweest  :D.
Als je nog moet gipsen en verven komt dat de ballast niet ten goede   :-)
Voor de vaste baan heb ik de rails afgeplakt met tape op de plaatsen waar ik aan het gipsen ben en komt het ballasten in een later stadium pas. Al doende leert men  ;)
...beetje digibeetje....

MARTIN

Tjoekedoris

• Vaste Gast
« Reactie #306 Gepost op: donderdag 11 april 2019, 19:01:52 »

Hallo allemaal,

We zijn weer een dag verder, dus de volgende foto's kunnen erop  ;).
Het bewerken van het landschap is prachtig om te doen, vooral ook omdat je tijdens het werk gaat zien hoe het eruit komt te zien.
En het rare is dat tijdens die werkzaamheden er vanzelf nieuwe ideeën ontstaan  :-).
Tijdens de vormgeving heb ik een aantal rotsblokken gepositioneerd en deze vastgemaakt waar het ook uit de verf komt.
Ik heb vooral veel aandacht geschonken aan de bodem van de beek, die in een bergachtig gebied erg rotsig is, vooral bij die steile hellingen.
De basis worden grote graniet blokken (een zeer ruige rotsige ondergrond) die opgevuld wordt met losse steentjes.
Hiervoor ga ik grit (het materiaal wat op de wegen wordt gestrooid) en klein gesorteerd grind uit de tuin gebruiken.
Voor het grit ga ik met een plastic zakje even kruidenieren langs de vele kleine weggetjes bij mij in de buurt.
De baan wordt geplaatst in de late zomer, zodat er weinig water in de beken staat.
Dat maakt de vormgeving makkelijker.... kleine stroompjes en stilstaande poeltjes tussen de rotsen moeten het doen.
Maar zover is het nog niet....ik ben al wel aan het denken.
...beetje digibeetje....

MARTIN

pn235

• Toffe Gast
« Reactie #307 Gepost op: vrijdag 12 april 2019, 06:54:29 »

En ineens ontstaat er een stukje modelbaan, met een echte Bernard Stein-brug. Ziet er goed uit Martin!

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
« Reactie #308 Gepost op: vrijdag 12 april 2019, 08:57:03 »

Dat gaat je goed af, Martin  :thumbup:

Als rotsblokken/stenen zijn ook klei-kattenbak-korrels prima bruikbaar  ;)

Grtz Tony
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

narwal

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #309 Gepost op: vrijdag 12 april 2019, 10:25:21 »

Hallo Martin,

Dat gaat er al mooi uitzien! :thumbup: Een beetje landschapsinvulling geeft meteen een heel ander beeld. Ik ben nieuwsgierig hoever je al bent. De ballast die je gebruikt heeft een hele mooie structuur, ook dat ziet er mooi uit. In mijn eigen planning blijft het ballasten ook even liggen totdat het gips klaar is.

Hoe gaat het overigens met de aansturing met i-Train, heb je alles in de hand? Ik ben daar nu over aan het nadenken en inlezen maar ik heb daar verder nog totaal geen ervaring mee. Wat zijn jouw ervaringen daarmee?

Ik wacht met spanning op de volgende plaatjes van jouw vorderingen!

Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III.

Tjoekedoris

• Vaste Gast
« Reactie #310 Gepost op: vrijdag 12 april 2019, 10:42:34 »

Hallo Marcel, het vordert gestaag. Zoals velen ben ik op alle fronten bezig. Dat houdt het spannend  ;)
Wat betreft iTrain ….ik heb de lay-out al helemaal klaar, maar de database is nog niet compleet gevuld.
ik moet van alle locomotieven nog de snelheidsmetingen doen en doordat ik de baan weer wat heb aangepast heb ik meer meldpunten dan in iTrain is gezet.
Tevens was mijn bovenste niveau nog niet aangelegd. Dat is nu wel het geval , maar alle bedrading moet nog worden aangesloten.
Dat is een heidens en vervelend karwei. Hiervan volgt nog wel een update.
Ik probeer elke dag een paar draadjes op te pakken....maar ja, nu is er weer de tuin en wordt het op het kamertje soms weer te warm.
Pas als ik alles heb aangesloten, ga ik op mijn gemak verder met iTrain. Het is niet moeilijk...leuk en toegankelijk zelfs...maar het vergt wel veel leeswerk en proberen.
Als je de logica achter de software gaat zien dan komt de rest vanzelf.
Ik heb een tekenbureau en zit de hele dag achter de PC en dan heb je niet zoveel fut meer om je nog te vermoeien met iTrain.
Dan ga ik liever knutselen. Nog een 3 jaar en dan kan ik met pensioen en dan is er tijd in overvloed....althans dat hoop ik  :-) :-)
Zo rommelen we maar lekker door en uiteindelijk komt het resultaat vanzelf.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 april 2019, 11:50:43 door Tjoekedoris »
...beetje digibeetje....

MARTIN

Tjoekedoris

• Vaste Gast
« Reactie #311 Gepost op: vrijdag 12 april 2019, 11:56:03 »

Ook maar eens begonnen met wat pakketjes in elkaar te zetten voor op de module.
Om te beginnen een bruggetje, want ik heb een rondwandeling in het oog en daarbij moet je de beek en de waterval oversteken  :-)
Ik heb gekozen voor een houten bruggetje van Busch. Erg leuk dingetje en precies goed.
...beetje digibeetje....

MARTIN

narwal

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #312 Gepost op: vrijdag 12 april 2019, 13:21:45 »

Hallo Martin,

Heel herkenbaar. Ook ik zit beroepsmatig (helaas) veel te veel naar een paar beeldschermen te koekeloeren. Tevens heb ik door mijn werk door de week geen tijd voor de baan, we kunnen tenslotte niet allemaal een modelspoorbaan bouwen op kantoor! :D Ook is het inlezen in i-train, zonder praktijk testmogelijkheden, soms taaie kost. Als jij wat verder bent met i-train zou ik graag eens langs komen om dit in de praktijk eens te zien werken. (en jouw baan "life" te aanschouwen!) Uiteraard mits jij dat geen probleem vindt.

Mooi bruggetje! Dat zijn inderdaad de leukere knutselklusjes! :thumbup:

Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III.

Tjoekedoris

• Vaste Gast
« Reactie #313 Gepost op: vrijdag 12 april 2019, 14:13:36 »

Uiteraard Marcel. Ik geloof dat we niet zover van elkaar af wonen. Het lijkt me ook leuk om jouw baan in het echt te zien. Ben er in ieder geval een fan van  :-) :-).
Ik wil eigenlijk eerst een beetje van de rotzooi af, want dat is het nog steeds. We houden contact  ;)
...beetje digibeetje....

MARTIN

Tjoekedoris

• Vaste Gast
« Reactie #314 Gepost op: vrijdag 12 april 2019, 21:01:17 »

Beste mensen,

Nog even een paar kiekjes van de vorderingen. Op de module heb ik een kapelletje in gedachten.
Het was nog niet makkelijk om er een te vinden die groot EN klein genoeg was om te passen.
Vaak zijn die dingen van plastic en veel te klein. Ik hou er niet van als scenery echt volkomen uit de juiste schaal is.
Na veel zoeken heb ik nog op de valreep een houten kapel van Busch op de kop kunnen tikken.
Afgeprijsd, omdat het een uitloopmodel betreft en zo hebben we het liefst  :)
Echt een juweeltje en precies groot genoeg. Deze kan prima samen met het houten bruggetje.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 23 april 2019, 08:12:49 door Tjoekedoris »
...beetje digibeetje....

MARTIN

narwal

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #315 Gepost op: zaterdag 13 april 2019, 09:43:56 »

Hallo Martin,

Dat wordt een mooi meditatie (rust) momentje tijdens een bergwandeling! :thumbup:

Groeten,

Marcel.

Tjoekedoris

• Vaste Gast
« Reactie #316 Gepost op: zondag 14 april 2019, 21:43:19 »

Dit is de laatste foto tot nu toe van de module. Het is nog niet helemaal naar mijn zin en ik zal er de komende tijd nog wat op los experimenteren.
Vooral de kleur van de rotsen moet wat veranderen. Wellicht met een sponsje wat drybushen, met een "ïk weet nog niet wat" voor kleurmengsel.
Maar eens rustig over nadenken.
Een ander klein hoekje op de baan is bestemd voor de Köf loods. Dit hoekje moet afneembaar zijn vanwege de daaronder geplaatste decoder.
De loods zelf moet ik nog verouderen. Ik heb daarvoor het poeder van Anita Decor in huis. Daarmee kun je echte roest creëren.
...beetje digibeetje....

MARTIN

Tjoekedoris

• Vaste Gast
« Reactie #317 Gepost op: maandag 15 april 2019, 13:32:20 »

Beste mensen,

Mijn baanwerk is bereikbaar via een apart omhoog lopend spoor. Het spoor wat vanaf het station loopt kruist deze onderdoor. Aangezien dit spoor aan de zijkant van de baan en achter het BW ligt,
is het moeilijk bereikbaar als de locloods etc. is geplaatst. Daarom moet ik dat deel eerst landschappelijk helemaal afwerken.
Ik ben begonnen om alle tunnelportalen te gieten en te plaatsen. Voorts heb ik het traject, zoals zojuist geschetst, van gips voorzien.
...beetje digibeetje....

MARTIN

narwal

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #318 Gepost op: vrijdag 19 april 2019, 19:28:27 »

Hallo Martin,

Je bent al lekker aan het smeren met gips, daarvan gaat het er meteen heel anders uitzien! Ik vind de module met de twee bruggen heel mooi gelukt, een heel verschil met die foto toen alles nog wit was van het gips. Misschien inderdaad nog een klein beetje dry-brushen met witte acrylverf maar dan is het volgens mij klaar. Als er daarna wat groen bij komt, een paar dennen en het kleine beetje water in het riviertje alsof het midden zomer is dan ben je volgens mij al een heel eind.

Groeten,

Marcel.

Tjoekedoris

• Vaste Gast
“station Engental” ....weer een stukje verder
« Reactie #319 Gepost op: zondag 28 april 2019, 09:18:16 »

De Hack brug voor de grote overspanning bij de doorgang bovenlangs de module is zover klaargemaakt.
Ik heb de rails inmiddels vastgelijmd op de kurkstroken en de bedrading  weggewerkt.
Omdat ik nog wat dunne latjes had liggen heb ik een voetpad langs het spoor gemaakt.
Deze latjes waren precies breed genoeg en door hun structuur lijkt het erg op losse planken.
Dit gaat er leuk uitzien.
...beetje digibeetje....

MARTIN

Tjoekedoris

• Vaste Gast
"Engental” - het station krijgt vorm
« Reactie #320 Gepost op: dinsdag 14 mei 2019, 21:38:10 »

Beste mede spoorders, ik laat jullie alweer een klein stukje zien van de vorderingen.
Nu even een paar plaatjes van het station complex in wording. We zijn al een heel stuk verder, maar dat is voor later.
De wisselaandrijvingen monteer ik op de kop en daarvoor moet ik ter plaatse wat materiaal van de bovenplaat verwijderen.
Aanvankelijk wilde ik met servo's werken, maar de complexiteit en bereikbaarheid van de baan onder de bovenplaat laat het eigenlijk niet toe en daarom maar een compromis gesloten.
Op de kop monteren verenigt de bereikbaarheid met de afwerking en dat is acceptabel.
De ondergrond ter plaatse van de wissels heb ik grijs geschilderd, omdat het bij wissels altijd lastig is om de ballast aan te brengen.
Hierdoor valt het minder op dat er geen ballast ligt, dan wanneer er de blauwe platen doorheen schijnen.
...beetje digibeetje....

MARTIN