Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic en bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Bouw modelbaan Rolf - Projectjes
Pagina's: 1 ... 4 5 [6]   Omlaag

Auteur Topic: Bouw modelbaan Rolf - Projectjes  (gelezen 39362 keer)

Treinofiel

• Vaste Gast
  • what else?
Re: Bouw modelbaan Rolf - Update
« Reactie #250 Gepost op: zaterdag 15 augustus 2020, 18:23:35 »

Zoals Peter terecht geconstateerd heeft, is het lange tijd stil geweest met updates over mijn baan alhier.
Om nu alles op te gaan sommen wat ik sinds vorige update gedaan heb, gaat een beetje ver; is nogal wat namelijk.
Dus laat ik maar wat foto's zien hoe het er nu bij ligt.

De rechterkant van de U-vorm met de draaischijf en BW. Op het open gedeelte moet nog een berg komen en het spoortje helemaal rechtsbovenaan op de foto moet eindigen bovenop de berg en vertakken in 2 sporen nabij een lokaal station.
Over de 2 sporen naast elkaar van het BW die uitmonden op de stootblokken (vooraan links) moet nog een rechthoekige lokloods/werkplaats komen.

De linkerkant van de U-vorm met de rolbrug en locloodsen. Aan/onder de rolbrug zit een SBD decoder
De deuren van de locloodsen wil ik nog met servo's kunnen bedienen. Servo's en servo-controller van wisselmotor zijn al in huis.

Aan de voorkant van mijn baan is een uitneembare brug geplaatst. Deze is 1-richtingsverkeer vanuit links en dient als keerlus.
De brug is beveiligd met Koploper: als de brug niet geplaatst is, wordt het blok van de brug geblokkeerd. Tevens worden de beide wissels aan weerzijden afbuigend geschakeld zodra je de brug uitneemt. Dit gebeurt natuurlijk alleen als Koploper actief is.

Het station aan de linkerkant. Kraan moet nog aangesloten worden en een wisselaandrijving van 1 van de driewegwissels moet gerepareerd of vervangen worden.
Spoor 6 (vanaf boven gerekend) wordt het doorrij-spoor voor goederentreinen. Spoor 7 wordt voor losse locs om te pendelen tussen opstelkeerlus onder de rechterkant van het station. Tevens zal die spoor gebruikt worden om wat handmatig te rangeren tussen BW/Draaischijf en Rolbrug.

Het rechter gedeelte van het station. Het sporenplan hiervan is sinds mijn vorige update gewijzigd. Mooie hiervan is dat, ongeacht waar de trein vandaan komt cq. naar toe rijdt in vloeiende bogen rijdt. Dus geen links/rechts combinaties.
De middelste 2 sporen van het station (spoor 3 & 4 van bovenaf gerekend) kunnen/mogen vanuit beide richtingen bereden worden. Koploper is zo geconfigureerd dat de trein na het station weer "terugkeert" naar rechts-verkeer rijrichting.
Aan de sporen aan de draaischijf moet nog het eea gebeuren. Sowieso moet ik nog wat K-rails kopen. Daarna wil ik alle sporen seperaat voorzien van stroom en bezetmelding.
Draaischijf is nu nog aangesloten op een Märklin 7287 decoder maar zal op termijn vervangen worden voor een Digikeys decoder.

Hier nogmaals een foto van de uitloper van het BW.
Op deze foto is ook het spoor dat uit het schaduwstation komt te zien. Dit is het spoor op de blanke plank in het midden van de foto. Ik overweeg nog om in de dubbelsporige bocht na wissel 58 een bochtwisselcombinatie te leggen van binnen naar buiten, zodat treinen die uit het schaduwstation komen, via de brug naar de linkerkant van de baan kunnen rijden en zodoende het station vanuit links binnen kunnen rijden. Nu is dat nl. alleen vanuit rechts.

What's next?
De volgende actie's die nu bovenaan op mijn ToDo lijst staan zijn:
- Sporen van draaischijf correct aansluiten & ringlocloods in elkaar zetten;
- Seinen plaatsen. Maar daarvoor wil ik eerst seinsokkels (laten) maken. Daarvoor heb ik jullie hulp nodig..... (kom ik later op terug);
- Berg maken;
- Perrons kopen, bouwen en plaatsen;
- Station bouwen;
En zo kan ik nog wel ff doorgaan....
Kortom genoeg te doen  :-)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 18 augustus 2020, 15:08:38 door Treinofiel »
M.vr.gr.,
Rolf.

Volg de bouw van mijn baan.
Märklin H0, C-Rails, ECoS II, HSI-88n, Koploper, Windows 10

Degeluidsman

• 3rail Events team
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #251 Gepost op: zaterdag 15 augustus 2020, 18:36:43 »

Sinds de laatste keer dat ik bij jou was is er een hoop veranderd Rolf, je hebt duidelijk niet stil gezeten  :thumbup: :thumbup:

Mooi dat koploper de wissels omzet en het blok blokkeert als de brug niet op zijn plaats ligt, je moet er toch niet aan denken dat er eentje van de tafel afrijd  8o

Ik ben benieuwd naar jou ervaringen met de Digikeijs decoder voor je draaischijf.

Mvg,

Peter Degeluidsman

h0_miessie

• Vaste Inboedel
  • Als het maar Zwitsers is.
    • Michelstadt
« Reactie #252 Gepost op: zaterdag 15 augustus 2020, 19:43:03 »

Rolf,

Wat een mooie grote update die het wachten waard was. :) :thumbup:
De rolbrug legt er prachtig bij en de locloodsen maken het helemaal af.
De brug is ook zeer mooi aanwezig en zoals jij hem in koploper heeft ingevoerd inclusief beveiliging is zeer interessant voor misschien wel later voor mij.
Succes met de verdere dingen die nog gedaan gaan worden maar jouw kennende gaat dat zeker goed komen.

Groet Michel
Michelstadt
YouTube
Peetoom v Carl

mphoi

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #253 Gepost op: zaterdag 15 augustus 2020, 21:46:04 »

- Seinen plaatsen. Maar daarvoor wil ik eerst seinsokkels (laten) maken. Daarvoor heb ik jullie hulp nodig..... (kom ik later op terug);
- Perrons kopen, bouwen en plaatsen
Ik ben benieuwd...
Met vr. gr., Martin Hornis; NL-baan met K-rails / spoorbezetmelding (volgens ProRail-systeem) van eigen fabricaat aangesloten op OC32 / IB / iTrain;  controleprogramma's voor iTrain en OC32

Hitmaan

• Vaste Gast
« Reactie #254 Gepost op: zaterdag 15 augustus 2020, 21:56:43 »

Leuk weer om te zien.
Met vriendelijke groeten,

Tony

Treinofiel

• Vaste Gast
  • what else?
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwe aanwinst
« Reactie #255 Gepost op: zondag 30 augustus 2020, 00:50:55 »

Gisteren op Houten deze fraaie dame (of heer) gescoord.

Voor wie het niet goed kan zien: het is de geweatherde uitvoering van de SVT137.

37773

M.vr.gr.,
Rolf.

h0_miessie

• Vaste Inboedel
  • Als het maar Zwitsers is.
    • Michelstadt
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwst aanwinst
« Reactie #256 Gepost op: zondag 30 augustus 2020, 05:55:18 »

Fraaie aanwinst Rolf. :) :thumbup:
Heel veel rijplezier toegewenst met deze schoonheid.

Groet Michel
Michelstadt
YouTube
Peetoom v Carl

Degeluidsman

• 3rail Events team
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Bouw modelbaan Rolf - Nieuwst aanwinst
« Reactie #257 Gepost op: zondag 30 augustus 2020, 07:28:20 »

Hoi Rolf,

Ik ga er vanuit dat dit een dame is, zo sierlijk model  :thumbup: :thumbup:

Heel veel plezier ermee.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Treinofiel

• Vaste Gast
  • what else?
« Reactie #258 Gepost op: dinsdag 01 september 2020, 14:48:19 »

Voordat ik verder verslag uit breng van waar ik mee bezig ben, nog eerst ff een mooiere foto van de geweatherde SVT137.

30

Zat trouwens wel een verhaal aan vast....
Bij testen op de beurs bleek dat de binnenverlichting het niet deed.
Verkoper gaf me daarvoor €30,= korting.
Thuis aangekomen heb ik de decoder moeten vervangen om de binnenverlichting weer werkend te krijgen.
Schijnbaar wist de verkoper wat er aan de hand was, anders had hij me niet dat bedrag geretouneerd denk ik dan ;-)

Afgelopen week op eBay nog een 2-voudige rechte locloods voor op mijn BW gekocht. Die afgelopen zondagavond maar meteen in elkaar gezet.

Een andere project waar ik al een tijdje mee bezig ben is het "automatiseren" van de roldeuren van de Märklin locloodsen 7289.
Op internet/YouTube vond ik dit filmpje:

Inmiddels heb ik alle benodigde hulpmiddelen in huis. Grootste uitdaging waren de hulpstukken die ik inmiddels 3D heb kunnen laten printen.

Zie hieronder een proefopstelling

ToDo in deze:
- Uitsparing voor groot zwart hulpstuk maken;
- Uitsparing voor blauw pijpje (=wattenstaafje) maken en op de juiste lengte brengen;
- Servo op de juiste hoogte plaatsen;
- Verenstaal op de juiste manier buigen en op maat brengen;
- Servo juist afstellen.

Daarna zou het mogelijk moeten zijn om de roldeur middels een wisselcommando/adres te openen en sluiten.
Wordt vervolgd....
« Laatst bewerkt op: dinsdag 01 september 2020, 15:26:45 door Treinofiel »
M.vr.gr.,
Rolf.

Wimdouwe

• Vaste Gast
  • Bakkie koffie? Lekker!
« Reactie #259 Gepost op: dinsdag 01 september 2020, 14:56:41 »

Ik heb dit treinstel ook zien liggen in Houten. Het stel is echt geweldig mooi. Helaas was ik op zoek naar wat anders dus heb ik hem laten liggen  >:-D
Veel plezier met deze mooie aanwinst, Rolf!

Treinofiel

• Vaste Gast
  • what else?
« Reactie #260 Gepost op: dinsdag 01 september 2020, 15:20:01 »

Dank je Wim, dat je 'm hebt laten liggen voor mij  :D :thumbup:

Is idd een zeer fraai treinstel!
M.vr.gr.,
Rolf.