Nieuws:

De stichting 3rail Kalender: Een aanrader voor elke actieve modelspoor hobbyist!

Ze denken hier ook overal aan, leuk toch.

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Dat werkt erg mooi Tom  :thumbup: :thumbup:
Kun je met bv 3 melders 3 loc,s in een blok kwijt?

Mvg,

Peter Degeluidsman

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

@citaat Peter
Virtueel werkt het wel, 3 locs in 1 blok met 2 melders, zelfs 4 tot 5 lukt alleen is bij mij het probleem dat mijn langste blok 91cm is en ik nu met treinstellen ga rijden die variëren van lengte 46 cm > 65 cm, dat gaat dan niet passen in 91cm.
Een enkele loc zal nog wel in dienst blijven om wat bier en wijnstransport te verzorgen maar meer dan dat zal het niet worden want ik vind dat wel genoeg.
Voor deze virtuele test heb ik de lengte van de treinen en locs aangepast zodat ze wel in het blok passen.

Je weet, ik vind lange treinen best mooi maar dan bij een ander  ;), zelf vind ik een maximale lengte van 65 cm door mijn landschap straks een mooie lengte.

Een printscreen van het virtueel rijden met 3 locs in 1 blok met 2 bezetmelders.

Als het maar Zwitsers is.

Tom,

Mooi om te zien in je filmpje hoe de drie locs het blok in rijden en op afstand van elkaar stil gaan staan. :)

Geen brug is te ver.

Hallo Tom,

Bedankt voor het plaatsen van het duidelijke filmpje. En ook mooi van de beelden uit Dortmund.
Ook een mooie brug.

M.vr.gr. Erwin

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

Werkt goed he Tom :thumbup:.

@citaat Ik heb het werkend gekregen met 3 locs alleen het fine-tunen ben ik niet meer aan toe gekomen. KLIKKIE
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Dank Voor de uitleg Tom, echt een mooie toevoeging  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Er stroomt veel water door de Ahr, maar wat is nu de juiste kleur.
Met een beetje groen, beetje bruin en hier en daar wat zwart voor de diepte probeer ik het stuk rivier de juiste kleur te geven.
Er komt later nog een afdeklaag overheen waardoor het meer glans gaat krijgen en wat meer structuur van stromend water.

Met wat zwart voor diepere gedeeltes.

Toch lastig wat het beste is.

Tom,

Mooie vorderingen van het maken van de rivier. :)
Vindt de laatste foto mooi mede omdat de schaduw van de brug mooi in de bedding te zien is. :thumbup:
Hoi Tom

Dat is een mooi project aan het worden ben het met Michel eens en gaat ook voor de laatste foto  :thumbup:

Gr Alex 0850
Ben den Hollander
gast

Kleine baantjes, groot plezier. Gaat leuk worden Tom. :)

Gr, Ben.

Memento Vivere!

Een klein beetje donker blauw er door een denk ik. Meestal zijn die rivieren blauw/groen van kleur, niet bruin. (behalve als het daarvoor vanwege zware regenval gekolkt heeft)
-Tom:
Ziet er zoals gewoonlijk weer zeer mooi uit, komt zeker goed met de Ahr,  :thumbup:
Tom

Ziet er inderdaad mooi uit, maar zal ook met en beetje blauw aan de slag gaan en wat groen komt nog mooier over.

Vandaag dagje Houten.
Het was behoorlijk druk maar wel gezellig.
Diverse bekende tegengekomen en rond lunchtijd gezellig samen met een oude bekende een broodje kroket genuttigd en beetje bijgekletst.

Ik was op zoek naar een oude steenfabriek behalve (te) dure kant en klare modellen die ook nog niet en netjes waren gebouwd niets gevonden. Toen maar de knoop doorgehakt, ik ga en deel van mijn C-rail vervangen door K-rail.
Het is geen grote investering en ik kwam het nodige tegen waar de prijs me wel van beviel, weliswaar 2e hands maar ja, koop ik nieuw en ga ik rijden dan is het ook gelijk 2e hands. Met een beetje wasbenzine en ATF zal het allemaal wel meevallen. Ook nog een inrijsein gevonden voor een leuke prijs. 100mtr grijsdraad om de bezetmelders te bedraden, moet nu wel genoeg zijn.

Tom

Fijn je even gesproken te hebben, en zo zie je maar er blijft altijd wat aan onze handen plakken  :D :D

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

Hey Tom,

jammer dat we elkaar niet zijn tegen gekomen, maar idd het was ook druk vandaag,
en zoals Peter al zei, er blijft toch altijd wel iets aan de vingers plakken zo ook bij mij, niet gevonden wat ik zocht,maar toch niet met lege handen naar huis, enkele tankwagens gekocht, en dankzij Johan, nog een extra korting kunnen bemachtigen.

grts Freddy
-Tom:
Mooie aanwinsten,  :thumbup: en het was weer leuk je nog even gesproken te hebben,

Zo, C-rail op de eerste 2 segmenten opgeruimd, wissels staan te koop compleet met magneetaandrijving en verlichte wissellantaarns.
K-rail uitgelegd, Neopreenband besteld (gratis verzenden) en ontvangen.
Neopreenband is 25mmx5mm en met 2 stroken naast elkaar komt de K-rail er mooi op te liggen.
Inmiddels nog wat rails er bij besteld en ook de magneetaandrijvingen.
Levertijd is 5 tot 10 werkdagen, komt goed uit, volgende week met kleinzoon Wessel 3 dagen naar Hamburg, heb daar heel veel zin in en we hebben nog voldoende Haribo in huis. ;)

Eerst stroken Neopreen geplakt en een rails gelegd.

Hier komt ook nog een stukje Neopreen onder zodat straks de magneetaandrijvingen ook goed ondersteund gaan worden.

Was eerst nog van plan om de wissels te sturen met de MP5, maar alle bedrading aan de onderkant van de segmenten zitten dan in de weg en ik heb geen zin om daar nog de boel te gaan verandeen.
Ook de K-railwissels zijn niet eenvoudig te combineren met het staafje van de MP5, tenminste voor mij i.i.g. niet.
Voor C-rail lijkt me de MP5 perfect.
Ga wel puzzelen om er overwegbomen mee te bedienen of iets anders wat kan bewegen want het loopt wel erg mooi.

Komende dagen me maar weer eens bezig houden met de rivier.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Beste Tom,

Als je de handbediening van de K-wissel wat modificeert dan kun je daar toch het staafje "in werken"?, tenminste zo doen we het in Den Bosch met de Conrad aandrijvingen.

Het moet denk ik ook mogelijk zijn om iets de doen met de stelbalk die tussen de wisseltongen zit.

Veel plezier in Hamburg, het domein van LDT, een "concollega" van Wim Ros.

Groet, Anne W

Ja Anne, ik heb ook gekeken om via de handbediening de aandrijving te verwerken maar dan zit ik nog steeds met alle zooi aan de onderkant.
Moet ik decoders, ringleiding en bedrading verplaatsen en dat zit nu allemaal naar mijn zin.
Vind de magneetaandrijving ook niet echt lelijk hoor.
Hamburg gaat goed komen.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Ik heb ooit wel eens ergens gezien dat men de wisselaandrijving op zijn kop in het wissel steekt. Dan viel het ook minder op. Ik weet alleen niet of je neopreen dik genoeg is om dat mogelijk te maken.

Er bestaat wel iets voor aandrijving van onder af.
Heb niet zo'n probleem met de zichtbare wisselaandrijving.

Beste Tom,

O.K., het "probleem" zit dus aan de onderkant, ik heb in het verleden de ondervloeraandrijvingen van Märklin geprobeerd, minder betrouwbaar, dus nu doe ik ook de gewone bovengrondse, geen problemen mee.

Groet, Anne W

Zal eens kijken als de wisselaandrijvingen binnen zijn  om deze ondersteboven te monteren zoals frenkievee al aangaf.
Of 5mm dikte dan voldoende is zal blijken.
Als er ook maar enige twijfel is of slecht werkend gaan ze er gewoon normaal aangesloten worden.
-Tom:
Als je de aandrijving omdraait ook in iTrain omkeren,  >:-D

Citaat van: Jørg op vrijdag 21 april 2017, 12:19:49
-Tom:
Als je de aandrijving omdraait ook in iTrain omkeren,  >:-D

Denk niet dat Tom deze fout zal maken >:-D

of de draadjes veranderen.........

Doe ik ook altijd met de stofzuiger. Als hij blaast dan de stekker omdraaien >:-D

Dat deed ik vroeger ook met mijn schoonmoeder, als ze ging blazen trok ik de stekker er uit. :-)
 @citaat LOL  :D
Die arme schoonmoeders toch,  >:-D

Overigens heb je dat omwisselen ook met een 2260 kruiswissel, daar kun je kiezen aan welke kant je de aandrijving stopt, alleen de werking is bij de motor aan de ene kant, tegengesteld aan de andere kant, dus bij sommige van mijn kruiswissels zit het groene draadje in de rode bus van de decoder....

Groet, Anne W

Goeie tip Anne, alleen ik heb geen kruiswissels.
Overigens kan je in iTrain de boel software matig aanpassen.
iTom

Je bent al lekker aan de slag gegaan met je rails en wissels  :)  :thumbup:
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Tom,

Nog even zitten zoeken en het verhaal over de omgekeerde wisselspoelen staat beschreven bij Avontuur in Miniatuur.
Zoals het beschreven staat, zal het denk ik niet helemaal geschikt zijn voor je, maar mogelijk kun je toch je voordeel ermee doen.

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

dag Tom,

De aandrijvingen op de kop aansluiten pas ik ook toe. Dit werkt prima, voor het functioneren
maakt het niks uit.
Op de kop steekt de aandrijving 4 mm onder de rails uit. Prima in je railbed weg te werken.

Momenteel ben ik gestart met het ballasten, een plastic kapje over de aandrijving en dan gewoon
de ballast eroverheen. Alles mooi weggewerkt.  :)

@citaat Hans,
kijk dat is info waar ik wat aan heb.
Ook een goed idee om het eerst af te dekken met een plastic plaatje.

@citaat frenkievee,
Had ik vanmiddag ook gevonden, gaat helemaal goed komen dankzij het meedenken. :thumbup:

In afwachting van de bestellingen en de drie daagse reis Hamburg vandaag toch nog even klein beetje bezig geweest aan de oude brug over de Ahr.
Langs het spoor traanplaat gelegd, alleen bij de landhoofden moeten ze nog een beetje gesteld worden want daar zakken ze door.

Er komt natuurlijk ook nog een hekwerk langs maar daar wacht ik voorlopig nog mee, eerst de rivier verder afmaken want er komt nog een brug voor auto's en voetgangers, deze zal achterin komen.

En nu zo lekker slapen en morgen richting Hamburg.
Dag Tom,

Veel plezier in Hamburg en MiWuLa.  Ik ben daar reeds enkele keren geweest en het blijft je toch verbazen wat er allemaal kan (mits tijd, kennis, ? en plaats) :D

Ga je ook een blik achter de schermen brengen?  Ik heb de beide rondleidingen gedaan en ze zijn meer dan de moeite waard.

Maar,
Ook nog veel suc6 met je nieuwe baan.  Ik zie dat je al mooie vorderingen hebt gemaakt.  Volhouden zo, maar met het doorlezen van je draadje ben ik zeker dat dit geen probleem gaat zijn.

@citaat Beste iVanDL.

ik ben ook al meerdere keren geweest en ook achter de schermen een rondleiding gehad.
Dat is voor bezoekers zeker aan te raden, maar nu niet, we gaan er gewoon van genieten en mijn focus ligt op Italië.
Daar heb ik wel het begin van gezien dus nu ook het eind resultaat eens goed gaan bekijken.

Hoop dat we een beetje lekker weer hebben zo dat we na afloop kunnen genieten op een terrasje aan de Ihnen-Alster met een lekker ijsje.
-Tom:
Goeie reis en veel foto's meebrengen,  >:-D
Heel veel plezier Tom.
Maar dat gaat vast goed komen.

Mvg: Alex

Tom,

Mooie vorderingen aan je baan(tje). :thumbup:
Heel veel plezier met je kleinzoon in Hamburg en MiWuLa. :)

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Die raillas midden op de brug .... Ik zou daar spijt van krijgen.
Blijf je altijd zien.

@citaat Jan22 Ik wacht even af hoe het er straks uitziet als de rail is met roestverf is behandelt, kan altijd dit vervangen mocht het mij ook storen.

Net terug van 3 dagen uitje met onze kleinzoon Wessel.
Nu toe aan 15 dagen herstel, zo'n kerel van 10 jaar kan aardig veel energie kosten maar het was het waard en we hebben genoten van de 3 dagen en uiteraard van MiWuLa.

Natuurlijk veel foto's gemaakt maar bijna alleen van het nieuwe gedeelte Italië, wat is dat geweldig gemaakt.

Ik kan het natuurlijk wel allemaal gaan vertellen maar foto's zeggen meer dan mijn woorden.

Het Vaticaan.

De mooie bruggen over de Tiber.

Het Coloseum

Trevi fontein

San Gimignano (Manhattan van Toscane)

Dag Tom,

Mooie foto's. Italië is inderdaad weer om van te smullen.  Hoe ver stond het met de uitbreiding naar Frankrijk?  Waren ze daar al aan bezig?

De Vesuvius was ook indrukwekkend vind je niet?  In mijn draadje zie je nog een foto van onder de Vesivius.
-Tom:
Prachtige dingen die ze daar gemaakt hebben, de foto's zijn helemaal top, en nu een welverdiende rust,  >:-D

Cinque Terre.

Hier komt een verder uitbreiding, wat het gaat worden is nog een raadsel, misschien Venetië

Kust Atrani

Pompeii

De Vesuvius

www.youtube.com/watch?v=tHI0RgRs9oY

Kleinzoon wil later piloot worden, vanaf dat hij kon praten heeft ie het daar over, geen brandweerman, geen politieagent, geen machinist, nee altijd weer piloot.
Helemaal gek van vliegtuigen dus bij vliegveld Knupfingen was hij niet weg te slaan.

Verder nog wat leuke dingen voor de weatheraars onder ons.

Mooi dorpje ergens in Midden-Duitsland.

Misschien iets voor mijn nieuwe baantje.

Hamburg, het gedeelte waar je MiWuLa zal vinden.

En omdat Wessel vorig jaar er is geweest en dit jaar weer naar Amerika gaat moest Amerika ook bekeken worden en met name Cape Carnaval of is het nu Cape Canaveral

En volgens Wessel gaat ie hier ook naar toe.

Het was echt super om samen met mijn kleinzoon dit te doen, ik kan het iedere Opa van harte aanbevelen.
Een geweldige ervaring waar ik eerst wel een beetje tegen op zag maar toen iemand mij vroeg hoe ik het had gevonden als ik zoiets vroeger met mijn Opa had mee mogen maken wist ik het, dit moet je gewoon doen.
prachtige foto's
groeten Quinten