Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Simons segmentenbaan: Bouwstop - huis gekocht

Gestart door Simon BR39 vrijdag 04 september 2015, 21:38:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Simons segmentenbaan: Nieuwe aankopen en start DR4024
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: Nieuwe aankopen en start DR4024
Weet iemand dan hoeveel spanning op die uitgangen staat? Alleen van de stroomsterkte staat 1A en max 3A... Dan kan ik simpel een ledje aansluiten om wat te proberen :)
Re: Simons segmentenbaan: Nieuwe aankopen en start DR4024
Volgens mij staat er 12 volt op de uitgang. Ik heb er zelf relais van 12 volt aanhangen voor de puntstukken.

Groet Ronald.
Re: Simons segmentenbaan: werkplaatsmachinerie
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: werkplaatsmachinerie
Hi,

Dankje Ronald, getest en dat gaat goed, standaard staan ze los geschakeld (dus 1-4 zijn servo's en 5-8 zijn de 12V uitgangen). Als ik die wil combineren zal ik de CV's moeten wijzigen. Puntstukken heb ik niet, seinen kan je met 1 uitgang niet aansturen, dus voorlopig houd ik ze los geschakeld.

Dan een kleine video, ik had ooit een werkplaats overgenomen van Faller met wat werkende machines. Van de week dit afgemaakt, alleen de metaalzaag wil af en toe nog wel eens haperen. Let ook op de blaasbalg op het einde ;)

https://youtu.be/qYxicP3K6lg
Re: Simons segmentenbaan: werkplaatsmachinerie
Als je de uitgangen gekoppeld wilt laten schakelen, dus de servo uitgang i.c.m. de schakel uitgang.  Dan moet je CV 47 veranderen naar een 1 (zie pagina 24 van de handleiding).
Je werkplaats ziet er mooi uit, een leuke toevoeging aan de baan.
Re: Simons segmentenbaan: Ontwerpfoutje schakelpaneel, is een diode de oplossing?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: Ontwerpfoutje schakelpaneel, is een diode de oplossing?
Hi all,

Ik heb een wat domme fout gemaakt bij het ontwerpen van m'n seinpaneel. Voor bijv. het hoofdsein (Duits) heb ik incl. rangeersignaal in totaal 4 seinbeelden (Hp00, Hp0 + Sh1, Hp2, Hp1). Ik dacht, als ik per sein 2 schakelaars heb (on/off/on x2) dan heb ik 4 posities die ik ook wil. Zo gezegd, zo gedaan. Schakelpaneel gebouwd, ik begin met de eerste draad en dan valt het kwartje....

Als ik bijvoorbeeld Hp2 schakel, dan heb ik een groene en een gele led nodig. 2 draden op die positie. Op Hp1 heb ik enkel groen nodig. Maarrr, schakel ik Hp1, dan komt die groene draad ook samen met de gele draad  8o , stom, helemaal niet aan gedacht, zie ook de tekening.

Ik heb dus een oplossing nodig dat als ik bijv. Hp1 schakel, er enkel spanning staat op de groene led, maar dat dit niet terugloopt naar de gele led. Volgens mij kan dit met een diode (eenrichtingsverkeer) maar hoe en welke?

Zie bijgevoegd schemaatje voor hoe ik het in gedachten had, met knelpunten in blauw....


Edit: schakelpaneel met schakelaars e.d. is al gereed, dus daar kan ik eigenlijk niets meer aan veranderen.
Re: Simons segmentenbaan: Ontwerpfoutje schakelpaneel, is een diode de oplossing?
Wat betreft type diode maakt niet heel veel uit. Van de meest gebruikte zal een 1n4148 kunnen, maar een 1n4007 zal ook werken. Bij de diode's is de kant met de 'ring' (kathode) de kant met de streep in de tekening. De 'pijl' van het symbool is min of meer ook de doorlaatrichting.
Wat ik in de tekening nog mis is waar de weerstand(en) zitten.
Re: Simons segmentenbaan: Ontwerpfoutje schakelpaneel, is een diode de oplossing?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Simons segmentenbaan: Ontwerpfoutje schakelpaneel, is een diode de oplossing?
Gewoon een diode inzetten ja. Sperrichting van geel naar groen, doorlaat van groen naar geel. Dus met het ringetje aan de gele kant. Datzelfde moet je natuurlijk ook doen bij je dubbelrood/wit.
"Toevallig" staat op Digital-Bahn een oplossing hoe je ditzelfde kan doen met een Weichzwei decoder. Dan pas je feitelijk dezelfde truc toe, heb je ook 4 uitgangen. In dit geval de decoder dus wegdenken en je 4 uitgangen van je schakelaars toepassen:

Bron = Digital-Bahn.de

Laurent
EDIT: Even de juiste sper en doorlaat gezet. Het is een gezamenlijke +, geen gezamenlijke 0.
Re: Simons segmentenbaan: Ontwerpfoutje schakelpaneel, is een diode de oplossing?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: Ontwerpfoutje schakelpaneel, is een diode de oplossing?
Hi Laurent,


Bedankt! Toeval wil dat ik deze nog op voorraad had (geen idee waarvoor), maar het is gelukt. T kost veel extra tijd en kennelijk kunnen tuimelschakelaars kapot, maar het werkt wel :)
Re: Simons segmentenbaan: Schakelpaneel afgerond en wat losse zaken opgepakt
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: Schakelpaneel afgerond en wat losse zaken opgepakt
Hoi,


Een update van de huidige stand van zaken. De afgelopen week heel veel uurtjes er in gestoken, degene die niet met de hobby bekend zijn zou het niet eens opvallen, maar toch.


1. Ik heb een schakelpaneeltje gemaakt voor de seinen (en wie weet wat nog meer in de toekomst). Met hulp van onderstaande is het gelukt om 1 hoofdsein met 2 on/off/on schakelaars aan te sturen, door een 1N148 diode te plaatsen op de groene draad en 2 stuks op de gedeelde rode led van Sh0/Hp00 en Sh1. Dit kostte me ca. een uur solderen per sein, reken maar uit.
2. Ik had ooit een goedkoop bouwpakketje voor een brandweergarage. Deze was eigenlijk opgegeven, maar ik wilde nog wel een garage hebben op het bedrijventerrein voor een soort bedrijfsbrandweer. Het hele zaakje gesloopt en opnieuw geschilderd, dik tevreden met het resultaat.
3. Vlak bij het station komt een garage met bijbehorende pomp. Ook deze gesloopt, alle Esso reclame eraf, wat blauwe accenten voor Aral op de plaats. De foto hieronder laat zien wat ik heb gedaan met de beide pompen, deze bleken hol vanbinnen, dus ledje erin, rood verfje en hopla. Komende maand ben ik nog met het interieur bezig, maar daar zijn de vorderingen nog niet ver genoeg, enkel verlichting geplaatst.
4. Ik heb jaren gewerkt vanaf een computertafeltje. Dit voldeed, maar nu ik een stuk heb aangebouwd kon ik er slecht langs. Voor de schakelaars van de voedingen moest ik altijd bukken, dus het hele verhaal op een plaat hout geschroefd (bedrading moet nog worden weggewerkt), zodat ik voor de voedingen ook binnenkort wat makkelijker zekeringen kan plaatsen.


De CS2 staat tijdelijk op m'n barkrukje, ik wil deze eigenlijk met ofwel een arm met een knikscharnier (denk aan beeldschermen) aan de tafelpoot vastmaken, of met klapscharnieren wegklappen onder de baan. Maar ik heb nog geen bevredigende onderdelen daarvoor gevonden. De beide MS1's zijn ontkoppeld, die gebruik ik niet aangezien ik vaak toch enkel de Remote CS2 app gebruik.


Tot zover  :)
Re: Simons segmentenbaan: Schakelpaneel afgerond en wat losse zaken opgepakt
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: Schakelpaneel afgerond en wat losse zaken opgepakt
En deel 2 van de foto's
Re: Simons segmentenbaan: Schakelpaneel afgerond en wat losse zaken opgepakt
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Simons segmentenbaan: Schakelpaneel afgerond en wat losse zaken opgepakt
Hoi Simon,

kan je niet beter opteren voor een schuiflade voor je CS? Een klapplankje zou ik niet doen eerlijk gezegd, de kans dat ie wel los laat zou voor mij te groot zijn.

Groet,
Laurent
Re: Simons segmentenbaan: Schakelpaneel afgerond en wat losse zaken opgepakt
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: Schakelpaneel afgerond en wat losse zaken opgepakt
Hi Laurent,


Daar heb je wel gelijk in, alleen was die andere makkelijker te monteren, omdat ik die direct ofwel op de bodemplaat ofwel aan de tafelpoot kon vastmaken. Schuiflade moet je eerst n constructie maken om het geheel te laten zakken. Overigens heb ik die wel op voorraad, dus dat is het voordeel dan weer.
Re: Simons segmentenbaan: Piepschuim snijden (verhit) en de gezondheid
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: Piepschuim snijden (verhit) en de gezondheid
Hi All,

Wat zijn jullie ervaringen met het heet snijden van piepschuim, met de welbekende 'gloeidraden'?
Ik heb zojuist een stukje gedaan met n USB-snijder, maar ik schrok me rot van de stank die vrijkomt, ben maar even gestopt.
Volgens mij wordt deze methode relatief veel gebruikt, maar dit kan toch niet gezond zijn? Hoe lossen jullie dit op (als je de werkstukken niet in de openlucht kunt snijden)?

Groetjes,

Simon


ps. zal binnenkort s n update plaatsen, dat werd wel weer tijd.
Re: Simons segmentenbaan: Piepschuim snijden (verhit) en de gezondheid
1. mondmasker
2. luchtafzuiging, zoals ook bij eten koken of solderen gebruikelijk is
Re: Simons segmentenbaan: Piepschuim snijden (verhit) en de gezondheid
Wordt hij niet te heet? Als je piepschuim zwart wordt, is dat het geval.  Ik kan me niet herinneren dat het heel erg stonk.
Re: Simons segmentenbaan: Piepschuim snijden (verhit) en de gezondheid
Citaat van: Simon BR39 op dinsdag 31 maart 2020, 12:22:38
Wat zijn jullie ervaringen met het heet snijden van piepschuim, met de welbekende 'gloeidraden'?
Ik heb zojuist een stukje gedaan met n USB-snijder, maar ik schrok me rot van de stank die vrijkomt, ben maar even gestopt.
Volgens mij wordt deze methode relatief veel gebruikt, maar dit kan toch niet gezond zijn? Hoe lossen jullie dit op (als je de werkstukken niet in de openlucht kunt snijden)?

Ik heb nog geen ervaring hiermee maar als het zwart wordt en gaat stinken lijkt mij dat de snijder veel te heet wordt.
Het gaat dus verbranden.


Citaat van: Simon BR39 op dinsdag 31 maart 2020, 12:22:38
ps. zal binnenkort s n update plaatsen, dat werd wel weer tijd.

Inderdaad!  :-)
Re: Simons segmentenbaan: Update BW en wat overige klusjes
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: Update BW en wat overige klusjes
---
Re: Simons segmentenbaan: Update BW en wat overige klusjes
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: Update BW en wat overige klusjes
Deel 2: Ik heb het BW nu voorzien van beplating, 12mm multiplex bevalt nog het beste. Aan de zijkant moet ik nog wat bouten erin zetten als afstandhouder tegen de muur, dan kan ik met mijn gewicht er tegenaan leunen. De draaischijf liep helaas precies over een balk heen, het banenplan was iets aangepast. De balk eruit halen kon niet meer, dus ik heb met een grove houtboor de bovenste 2cm eruit geboord over n lengte van 20cm. (dat geeft veel troep :D ).
De locloods moet wachten, ik had er een van Heljan, maar nu blijkt dat deze geen 7,5 graden is. Qua gebouwen komt er verder niet zo veel. Bekoling zal gebeuren d.m.v. de karretjes, geen reserveinstallatie. Ik wil alles wat kleinschalig houden en op termijn voornamelijk met tenderlocs rijden. Tussen het BW en het station komt enkel grasland met n Artitec trekkertje en een overweg.
Re: Simons segmentenbaan: Update BW en wat overige klusjes
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: Update BW en wat overige klusjes
Hi all,

Ik heb vanochtend gelijk maar wat plaatjes geschoten van wat de moeite waard was. Ik heb eea aan electra enzo uitgevoerd, maar dat is niet zo boeiend maar wel tijdrovend.
Verder een aantal passagierwagons incl. verlichting hier op de kop kunnen tikken, zie foto 1.
Verder 2 foto's van wat artitec aanwinsten (roeiboot, fietsen en fietsenrek). Het kost wat, maar het is wel subliem. De fiets staat gewoon op z'n eigen standaard.  :thumbup: 

Verder heb ik een tijdje terug het licht gezien met de DR4024 van Digikeijs. Ik heb wat zitten klooien, omdat ik vanaf de CS2 niet begreep wat leidde tot wat. Het koste vooral even wat denkwerk om de functietoetsen te matchen met de stand van de wissels (groen/rood) op het keyboard met de richting van de servo (A en B) . Nu het eenmaal is gelukt ben ik er wel blij mee, als het niet naar m'n zin gaat kan ik vrij simpel met de RemoteControl app de servo bijstellen. Ik hoop er nog een keer een video van te maken, als ik de volgende serie ga installeren. Ik heb verder nu servohouders gebruikt, dat is ook n aanrader, in plaats van gepruts met blokjes hout etc.


De bluswatervoorziening heb ik verzonken, ik mistte daar nog een strip hout. Verder zie je achterin bij de haven een tweetal tanks t.b.v. de brandstofhandel. Ze zijn in omvang wel wat klein t.o.v. de realiteit, maar het past bij mij verder wel goed daardoor.


Tot slot nog een reactie mbt de piepschuimsnijder: het is een snijder van 5W, te heet kan ik mij eigenlijk niet voorstellen, maar wie weet. Het vervolg zal ik waar mogelijk buiten doen, afzuiging en een goed masker heb ik nog niet.
Re: Simons segmentenbaan: Artitec schilderen - korte vragen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: Artitec schilderen - korte vragen
Hi,

Ik heb de eerste bouwpakketten binnen van Artitec, om te starten een Ford Dexta. Nu las ik dat je al naaldvijlen (sleutelvijlen helpen helaas niet, uit ervaring) en secondenlijm nodig hebt, tov normale bouwpakketten. Nu las ik dat ze bij het schoonhouden van penselen adviseren om schoon te maken met terpetine (logisch) maar daarna ook met zeep en ten slotte in vorm te draaien met vaseline.

Bij de laatste 2 krijg ik wat vraagtekens. Wat voor zeep? Hoe dan? met het penseel over de zeep of andersom, of met t penseel in n bakje water waarin zeep is opgelost... etc. En bij vaseline de belangrijkste vraag: hoeveel...

Kunnen jullie daar wat licht op werpen?

Mesjes, schuurpapier en secondenlijm is verder allemaal het probleem niet  :D
Re: Simons segmentenbaan: VA meter aansluiten - gedeelde min
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: VA meter aansluiten - gedeelde min
Hi, kunnen jullie mij helpen met t volgende?
Ik heb 2 DC bronnen (5V en 12-16V) met een gedeelde min.
Nu wil ik van beide voedingen de belasting weten, dus ik heb 2 VA meters gekocht, de bekende zwarte met rode en blauwe cijfers.


Nu wilde ik de Ampèremeter aansluiten op de +zijde, omdat ik met n gedeelde min niet kan zien wat r per stroombron loopt. Als ik de meter opneem in de stroomkring is er niks aan de hand. Zodra ik de voeding van de meter aansluit, krijg ik sluiting. Komt dat doordat deze zijn ontworpen om enkel aan de minkant in de stroomkring te worden opgenomen? Is er n oplossing voor?


Het betreft deze meter: h/www.bitsandparts.nl/Meten-and-Testen/Digitale-voltmeter-+-amperemeter-met-display-100V-10A/p1067290


Alvast bedankt!
Re: Simons segmentenbaan: VA meter aansluiten - gedeelde min
Zowel uit de tekst als uit het schema blijkt dat de stroommeting in de min-leiding plaatsvindt, en daar valt niets aan te veranderen.

De beide zwarte draden zijn ongetwijfeld intern met elkaar verbonden; dat verklaart meteen de kortsluiting...
Re: Simons segmentenbaan: VA meter aansluiten - gedeelde min
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: VA meter aansluiten - gedeelde min
Dankje! Uiteindelijk maar gewoon zo aangesloten. De tweede ampèremeter is niet in gebruik. Als ik een voeding uitschakel, zie ik toch de stroomsterkte van de ander.


Schakelaars ook aangesloten, lampjes werken helaas alleen bij 220V volgens mij. De kleuren komen overeen met mn draden schema.
Re: Simons segmentenbaan: Artitec schilderen - korte vragen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Simons segmentenbaan: Artitec schilderen - korte vragen
Citaat van: Simon BR39 op vrijdag 17 april 2020, 14:30:10


Nu las ik dat ze bij het schoonhouden van penselen adviseren om schoon te maken met terpetine (logisch) maar daarna ook met zeep en ten slotte in vorm te draaien met vaseline.

Bij de laatste 2 krijg ik wat vraagtekens. Wat voor zeep? Hoe dan? met het penseel over de zeep of andersom, of met t penseel in n bakje water waarin zeep is opgelost... etc. En bij vaseline de belangrijkste vraag: hoeveel...

Kunnen jullie daar wat licht op werpen?


Penselen maak je schoon met terpentine als je enamel of alkyd verf gebruikt. Acryl verf maak je schoon met water of een acryl verdunner. Zelf gebruik ik daarvoor nagellak remover. Na het reinigen kun je het penseel strak in een papiertje rollen. Toiletpapier is daarvoor zeer geschikt maar dat schijnt momenteel schaars te zijn. Vaseline kan ik je niet adviseren, moet je de kwast voor gebruik eerst weer reinigen?
Re: Simons segmentenbaan: isolatie en bedrading locdepot
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: isolatie en bedrading locdepot
Hi Henk en de anderen,

Die vaseline vond ik ook wat vreemd, laat ik dat achterwege. De tip van de nagellakremover ga ik ook uitproberen als ik weer s acryl schilder.

Verder heb ik gisteren en vandaag het depot voorzien van isolatie onder de rails. Dit wat ruim bemeten om nog te kunnen schuiven. Verder het hele depot en de aansluiting op het station geknipt en van bedrading voorzien en geïsoleerd met krimpkous. Tegenwoordig soldeer ik met een Weller 1010, dat gaat een stuk sneller. Ook met behulp van een papieren malletje (wissel onder de scanner gelegd, gegarandeerd resultaat) de gaten voor de servo's geboord.

Vanavond eea gepoetst, 1 wissel ligt schuin omhoog en zorgt voor slecht contact, verder geen problemen. Vooralsnog ga ik nog geen terugmelding aanleggen, maar ik heb t er wel op voorbereid.

Bij het station zou ik eerst een bewaakte overweg plaatsen, maar dat is te druk. De weg nu naar achteren gericht en wordt de overgang onbewaakt (alleen verlicht). Aan de binnenzijde komt grasland, aan de buitenzijde weet ik het nog niet, waarschijnlijk idem, alleen de overgang naar het depot is wat lastig.

Gisteren heb ik (eindelijk) de lade voor de CS2 afgemaakt, daar zag ik n beetje tegenop omdat dit vrij bewerkelijk is.

Nog 2 middagen te gaan, dan is het voornamelijk weer wachten op de zomervakantie.

Grjz Simon
Re: Simons segmentenbaan: isolatie en bedrading locdepot
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: isolatie en bedrading locdepot
Korte toevoeging:
Ford Dexta is klaar, binnenvaartschip voor de haven in aanbouw en een betere foto van de helling naar een toekomstig schaduwstation.
Re: Simons segmentenbaan: isolatie en bedrading locdepot
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Simons segmentenbaan: isolatie en bedrading locdepot
Dag Simon,

Ik heb een VA-meter bij Ali gekocht voor nog geen twee euro.
Misschien de volgende keer eerst daar kijken.

Heel vroeger, en dan praat ik over 35 jaar terug, zette ik mijn kwasten in de lijnolie.
Was alleen heel lastig om dit weer uit de kwasten te krijgen en ik ben er ook mee gestopt.
Tegenwoordig maak ik ze schoon met terpetine en wrijf ze dan droog met een doek en na paar dagen controleer ik of ze toch niet hard geworden zijn en soms moet ik de haren van de kwast los maken.
Daarna blijven ze dan wel goed.

Verder mooie foto's  ;)

Henk
Re: Simons segmentenbaan: bouw seinhuis Auhagen - eerste pogingen met voegen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: bouw seinhuis Auhagen - eerste pogingen met voegen
Hi all,

Deze keer bewust niet bij Ali gekocht, ik ben r n beetje klaar mee om die sector te sponsoren, terwijl er nog veel gesjoemeld wordt met keurmerken e.d. (wat niet wegneemt dat ik misschien via een NL'se handelaar opnieuw daar uit kom, maar daar houdt mijn eigen verantwoordelijkheid op.

Verder vandaag voor het eerst een goede poging gedaan met voegen. Ooit een keer begonnen met verf op waterbasis, maar dat was niet voor herhaling vatbaar. Vandaag Humbrol 147 genomen, goed geroerd en toen royaal opgesmeerd. Goed opletten dat je de voegen echt wit ziet volstromen. Werkt het makkelijkste als alle onderdelen nog vast zitten. Na een paar minuten pak je een doek (shirts werken wel fijn) die maak je met n kwast even nat met terpetine, 1 seconde wachten zodat het intrekt, en dan vegen.

Mijn ervaring hiermee was best goed eigenlijk. Door met een natte doek te vegen hoef je geen kracht te zetten. Wordt het stroef, dan nieuw stukje doek gebruiken, daarmee voorkom je dat je met de weggeveegde verf, die op je doekje ophoopt, de andere voegen leegveegt. Zie onderstaande voor het resultaat. Eigenlijk een piece-of-cake, maar je moet t een keer voor t eerst doen.

Seinhuis moet nog worden ingericht. Ik weet dat de schakelkast er eigenlijk niet hoort, maar vooruit. Wel zit ik nog even met de bekleding van de muren. Schilderen werkt niet echt, maar beplakken ook niet. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ook vraag ik me af waarmee ik de goot en de regenpijpen moet schilderen. In t echie zijn ze plastic, maar dat is vrij modern. Zink is te duur, wat voor kleur hanteren jullie? Idem voor de grijze houten spanten, dat ziet r ook nog niet helemaal lekker uit...

Ook 2 foto's van de zandbunker die ik als eerste onderhanden heb genomen. Op de foto waarop ik nog niet heb geveegd, zie je links de voegen die wel goed zijn gevuld, rechts duidelijk nog niet.
Re: Simons segmentenbaan: bouw seinhuis Auhagen - eerste pogingen met voegen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Simons segmentenbaan: bouw seinhuis Auhagen - eerste pogingen met voegen
Beste Simon,

Mocht je de stenen te wit geworden vinden, dan kun je die weer bijkleuren met een bepaald merk/type kleurpotlood, zoek maak eens naar de Wim Vink Methode.

Groet, Anne W
Re: Simons segmentenbaan: bouw seinhuis Auhagen - eerste pogingen met voegen
Citaat van: Anne W op vrijdag 15 mei 2020, 22:07:30
Mocht je de stenen te wit geworden vinden, dan kun je die weer bijkleuren met een bepaald merk/type kleurpotlood, zoek maak eens naar de Wim Vink Methode.

Dan zal ik maar even de link geven? Het is niet zo gemakkelijk zoeken op de "wim Vink" methode als je niet weet waar je moet zoeken: Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw: Potloden. Anders kijk eens in dit draadje: H0llandsBouwwerk: Het 'nieuwe' voegen

Groet Ronald.
Re: Simons segmentenbaan: bouw seinhuis Auhagen - eerste pogingen met voegen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: bouw seinhuis Auhagen - eerste pogingen met voegen
Hi heren,

Maak ik daaruit op dat jullie het nog wat aan de witte kant vinden? De foto's zijn in dat opzicht wel hard, maar het effect in het echt valt wel mee. De zandbunker heeft wel n zachte kleur steen, die is wel vrij grauw nu.



De link van WV is opgeslagen, dat is wel weer n niveautje hoger...
Als er nog tips zijn m.b.t. kleuren van de goten e.d., graag :)
Re: Simons segmentenbaan: bouw seinhuis Auhagen - eerste pogingen met voegen
Wit misschien niet. Maar het allemaal wel erg "egaal". Alsof het net opnieuw gevoegd is.

Citaat van: Simon BR39 op zaterdag 16 mei 2020, 10:22:58
De link van WV is opgeslagen, dat is wel weer n niveautje hoger...

Het is een kwestie van doen en uitproberen. Niet te bang zijn. Gewoon experimenteren. Dan komt het niveau vanzelf. Het is ook pas zijn eerste baan  :D

Groet Ronald.
Re: Simons segmentenbaan: bouw seinhuis Auhagen - eerste pogingen met voegen
Niet te wit maar, zoals Ronald al zegt, er zit geen nuance in.

kijk maar eens rond om je heen naar de gevels van je buren, er is niet één baksteen hetzelfde.
met kleurpotloden (merk Faber-Castell) kun je die nuance er wel in brengen door verschillende kleuren te combineren.

ik pas de methode inmiddels ook geruime tijd toe, ook afgekeken van Wim Vink uiteraard.  :P
je kunt er van alles mee combineren door b.v. penanten of terugliggende vlakken in verschillende tinten te doen.

gewoon proberen!
Re: Simons segmentenbaan: bouw seinhuis Auhagen - eerste pogingen met voegen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Simons segmentenbaan: bouw seinhuis Auhagen - eerste pogingen met voegen
Beste Simon (en Ronald),

Ons forum kent een zoekfunctie, als je daar Wim Vink had ingegeven dan was je vanzelf op een topic terecht gekomen waarin de "Wim Vink Methode" wordt opgemerkt.

Groet, Anne W
Re: Simons segmentenbaan: Bouwstop - huis gekocht
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: Bouwstop - huis gekocht
Hoi allemaal,

Voor de meelezers heb ik een wat minder prettige mededeling, want de komende jaren zal er vrij weinig meer gebeuren op het modelbouwvlak.
Ik ben op dit moment bezig (zo goed als afgerond) met m'n eerste huisje, ik heb daardoor komende jaren zowel geen tijd als geen geld over om de hobby voort te zetten.

Pluspuntje is wel dat ik niks hoef te slopen, het station blijft voorlopig bij mijn ouders staan en de rest van de segmenten staat tegen de muur. Alles zit verder in dozen of in de vitrine, zodat het in ieder geval stofvrij staat.
Ik heb nog wel eea liggen waar ik mee verder kan in tussentijd, dus het kan zijn dat er af en toe een update verschijnt over wat kleinere zaken. Zo ligt er nog een binnenvaartschip van Artitec op de plank, daar heb ik vast nog wel n verloren uurtje voor over.

Bij dezen zijn jullie weer op de hoogte, dan ga ik zo weer verder met adresjes zoeken voor meubels, n vloer en n keuken  :D

Groetjes,

Simon
Re: Simons segmentenbaan: Bouwstop - huis gekocht
 :) Nou, Simon, dat is toch heel gaaf om je eigen woonstek te krijgen, gefeliciteerd. :thumbup:
Suc6 met de meubel en inrichting speurtocht.
En de modelbouw komt wel weer als de tijd daar is.

Dirk-Jan
Re: Simons segmentenbaan: Bouwstop - huis gekocht
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Simons segmentenbaan: Bouwstop - huis gekocht
Dat de hobby even aan de kant gezet wordt is begrijpelijk Simon, een huis betrekken en naar je zin inrichten kost een hoop geld en tijd, fijn dat de spullen bij je ouders kunnen blijven staan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Simons segmentenbaan: Bouwstop - huis gekocht
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Simons segmentenbaan: Bouwstop - huis gekocht
Simin,

Gefeliciteerd met je eigen huisje.  :thumbup:
Een belangrijke en grote stap.

Re: Simons segmentenbaan: Bouwstop - huis gekocht
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Simons segmentenbaan: Bouwstop - huis gekocht
Gefeliciteerd Simon! Succes met het huis inrichten en zo.

Citaat van: Simon BR39 op vrijdag 14 augustus 2020, 12:39:49
dan ga ik zo weer verder met adresjes zoeken voor meubels, n vloer en n keuken  :D
Langs de A29 bij Barendrecht staat een hele grote blauwe doos met grote gele letters.....  O:-D
Re: Simons segmentenbaan: Bouwstop - huis gekocht
Ha die Simon.
Erg leuk om te lezen dat je gaat verhuizen naar je eigen huis! :thumbup:
Natuurlijk ben je eerst een tijd bezig om alles naar je zin te maken en later komt de treinbaan wel weer aan de beurt.

Veel plezier met je nieuwe woning en succes met het inrichten er van.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Simons segmentenbaan: Bouwstop - huis gekocht
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: Bouwstop - huis gekocht

Iedereen bedankt voor de felicitaties, in de loop van volgend jaar zal ik jullie wel wat foto's toesturen  ;)
Re: Simons segmentenbaan: Bouwstop - huis gekocht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Simons segmentenbaan: Bouwstop - huis gekocht
Hoi Simon,

mooi nieuws. Ik ken het proces, ben sinds december bezig met de renovatie van mijn eigen huis. Daar gaat verschrikkelijk veel tijd én geld in zitten. Succes ermee, we kijken uit naar de beelden.

Groet,
Laurent
Re: Simons segmentenbaan: Bouwstop - huis gekocht
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Simons segmentenbaan: Bouwstop - huis gekocht
Hi Simon,

Gefeliciteerd met je huis.
We zien je vanzelf hier wel weer verschijnen.

groet
Harald
Re: Simons segmentenbaan: Bouwstop - huis gekocht
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons segmentenbaan: Bouwstop - huis gekocht
Ha allen,

Tsja, dan zijn er opeens drie jaar voorbij gevlogen. In maart '21 de sleutel gekregen en toen twee en een half jaar geklust. Vloeren eruit, schoorsteen weg, alleen de verdiepingsvloer, gevel en dak en de trap zijn gebleven. Veel geleerd, vooral omdat het moest ;).  Nu keert de rust een beetje terug, de badkamer zit er in (zoiets valt echt tegen qua tijd, voor een leek, zelfs als je niet zelf tegelt) dus nog de twee kleine kamertjes afwerken en dan zit het er wel grotendeels op. Nee, niet vragen naar de plinten  :D.

Zo zit ik al weer even mee te lezen op het forum, jullie hebben niet stilgezeten... Langzamerhand begint het weer te kriebelen, vooral na een jaarabonnement op de railhobby. Helaas zal het daar voorlopig wel bij blijven, vanwege het model van de woning (Franse kap) hebben we een hele lage zonder, die ook maar over een deel van de woning loopt, o.a. ivm leidingwerk badkamer en vrij doorkijk in onze slaapkamer. De twee overige kamers zijn min of meer al bezet en een schuur ontbreekt. Er wordt gefilosofeerd over een vloerbaan, maar het werk dat al in het station zit wil ik niet weggooien.

Kortom, hopelijk kom ik een acceptabele oplossing tegen, en dan gaat het vooral om welke concessie vind je het minst erg om te doen. Na die jaren vond ik het wel leuk om dit in ieder geval even te laten weten, het virus gaat nog steeds rond haha. Tenminste, elke keer als ik langs de ingepakte ovp's loop bij mijn ouders, blijft dat vuurtje toch branden. 

Groetjes vanuit een zonnig vakantieadres!
Re: Simons segmentenbaan: Bouwstop - huis gekocht
Een leuke micro layout bouwen!
Ik heb ook jaren niets gedaan omdat ik niet genoeg tijd had en eigenlijk geen geschikte ruimte in huis.
Intussen niets actiefs met de hobby gedaan tot er wel plaats en wat tijd vrij kwam.
En achteraf denk ik: een klein rangeerbaantje was heel leuk geweest om wat te oefenen met bouwen, scenery maken en wat te rijden. Soms denk ik zelfs dat het ook wel genoeg zou zijn. Vooral als er op een moeilijk bereikbare plek iets misgaat 😬.
Misschien kun je het baantje ooit integreren in een grote baan, later. Maar misschien ook niet. Wat zou het? Ik denk dat een klein baantje/diorama met beweging leuker is dan een vloerbaan, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Groet,

Peter