Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Het lijkt er nog niet op dat het koeler gaat worden dan maar vooraf wat bestellen.

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

Re: De eerste schroeven er in gedraaid. 12mm Populier multiplex voor de ondertafel.

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Re: De eerste schroeven er in gedraaid. 12mm Populier multiplex voor de ondertafel.
Na een tip van Henk (Trainhenk) op FB zag ik tot mijn schrik dat eind dit jaar "Het Winkeltje" in Dordrecht na 66 jaar gaat sluiten.
Ik kwam daar zo'n 45 jaar geleden al bij zijn vader waar je als klant werd gezien en later als klant werd gewaardeerd door de zoon Jan-Kees op de zelfde voet verder ging.

We zullen het zeker gaan missen, er kwamen zelfs klanten uit België en Duitsland vanwege het goede advies en de kwaliteit van de reparaties.

Zal binnenkort maar weer eens even bij hem langs gaan.
En zo wordt de spoeling steeds dunner.  :-(  :-(
Ja jammer Tom. Ik koop er niet alles, maar een aantal keer per jaar kom ik er wel. En even snel wat halen gaat niet bij Jan-Kees.....
Ik bemerk een verschuiving van de lokale treinenwinkel naar (buitenlandse) websites.
Op catawiki.nl zie je ook een paar handelaren die alleen via catawiki of hun eigen website verkopen.
Harlaar in Badhoevedorp stopt er ook met een jaar of 5 mee.
Geen opvolgers en de huidige eigenaren zijn grotendeels met pensioen.
De winkel blijft nu nog open omdat een van de werknemers over een paar jaar met pensioen gaat en dan gaat de winkel dicht.

Henk
Je nieuwe start ziet er veelbelovend uit, Tom  :thumbup:
En de ruimte is groot genoeg voor heel wat fijne knutseluurtjes !
En voel je vooral niet verplicht, om op topniveau te presteren, dat doe je vanzelf al  ;)
Wel jammer, dat je Het Winkeltje moet gaan missen.

Grtz Tony

En gewoon weer verder gaan met de bouw.
Eerst ff naar de bouwmarkt om populier multiplex 9mm op maat te laten zagen/kopen.
Gelijk nog een ventilator gekocht bij het A.C. Tion omdat het deze week weer warmer gaat worden en het best wel aardig warm is in het hobbykamertje waar niets valt te ventileren.

Vervolgens thuis weer verder geknutseld en geprutst.
De bak aan de binnenkant bekijken.
Gaten gezaagd in de dwars liggers, scheelt weer wat in gewicht.

Dan de bak omdraaien en de bovenplaat van 9mm vastschroeven op de 12mm zijleggers.

De kant waar de kade komt ook alvast dicht maken met een legger die als resthout was overgebleven en nu mooi van toepassing komt om de gleuf mee af te dichten zonder de boel op te lichten  :-)

De havenkant wordt later nog met een paar plaatjes gips afgewerkt waar dan wat dukdalven tegen aan komen.
Nu geeft het meer verbinding en stevigheid nadat de boel is verlijmd en geschroefd.

En als ik dan de bak weer omdraai ziet het er zo uit.

Nu verder met de tweede bak, eigenlijk het spiegelbeeld van de eerste. :-)
Het ziet er weer mooi strak uit Tom, keurig! Wel lekker he, (bijna) alles laten zagen en als bouwpakket in elkaar zetten. Moet je de constructie wel vooraf kunnen visualiseren, zodat je op de juiste wijze rekening houdt met plaatdiktes etc., maar dat is bij jou in goede handen :thumbup:
Ik volg dit weer met veel plezier Tom!
Strak werk! Erg fraai afgewerkt.

Citaat van: Hanzi op maandag 15 juni 2026, 15:29:31Het ziet er weer mooi strak uit Tom, keurig! Wel lekker he, (bijna) alles laten zagen en als bouwpakket in elkaar zetten. Moet je de constructie wel vooraf kunnen visualiseren, zodat je op de juiste wijze rekening houdt met plaatdiktes etc., maar dat is bij jou in goede handen :thumbup:

Inderdaad Hans, eerst een zaagplan maken in Excel en ook rekening houden met de zaagdikte.
Had al wel gemerkt dat de bouwmarkt een afwijking had met het zagen van 1mm en daar ook zoveel mogelijk rekening mee gehouden.
Excel is mijn zaagplanner en zaagvriend.  :-)
Dank voor je compliment, altijd leuk om te lezen/horen.

Citaat van: Bert1955 op maandag 15 juni 2026, 16:14:58Ik volg dit weer met veel plezier Tom!
Strak werk! Erg fraai afgewerkt.

Bert, ik moet nu wel want machinaal zagen in het appartement gaat niet meer vanwege de ruimte en de overlast van de herrie.
Mijn afkortzaag en cirkelzaag staan nu bij onze dochter maar ik heb geen zin om steeds heen en weer te rijden om wat op maat af te zagen.
Dan maar wat secuurder laten zagen en een misser voor lief nemen.
Er is alleen nog maar een el. boor- en schroefmachine, de rest gaat gewoon met het handgereedschap.
Is ook niks mis mee zolang de bouwmarkt het machinale zaagwerk doet en dan ook nog gratis. ;)  :-)
Dag Tom, de eerste stappen naar een nieuwe scene zijn weer eens gezet. Heel professioneel weer hoor en netjes ook. Daar kan ik nog iets van opsteken. Benieuwd naar het vervolg.

Luc

Ach, zo moeilijk is het nu ook weer niet, geen hogere meetkunde of moeilijke algebra.
Gewoon rustig aan werken, hoeft niet volgende week klaar.
Vandaag beetje hectische dag. afspraken inplannen want morgen komt de horrenman en worden de horren geplaatst.
Kunnen we de komende (warme) dagen de boel ook 's-nachts open laten staan voor de nodige afkoeling.
Vandaag verder met de tafel want het gaat natuurlijk niet uit zich zelf.
Het geheel is nu zover dat ik de hartlijnen kan gaan tekenen waarlangs straks de stroken kurk komen.
De knutsel-prutseltafel moet nog in de epoxy worden gezet zodat straks met het knutsel- en prutserspul het geheel een beetje beschermd is.

Het geheel op zijn kant.

Zo ziet de bovenkant er uit, lengte is 244cm x 53,5cm inclusief het water voor de haven.

Ziet er goed uit  :thumbup:

Citaat van: iTom op dinsdag 16 juni 2026, 17:53:02De knutsel-prutseltafel moet nog in de epoxy worden gezet zodat straks met het knutsel- en prutserspul het geheel een beetje beschermd is.

Om die reden heb ik een betonplexplaat (18mm dik) als werkplaat (en opstaande rand aan de achterzijde) op de werkbank in de schuur. Dat heeft een goede beschermlaag. Goed vlak (en glad) en makkelijk schoon te maken. Scheelde weer een keer schilderen c.q. in de epoxyzetten. Voldoet nog steeds zo na drie jaar.
Dat is alvast een goede basis! Van de beschikbare ruimte iets dergelijks gemaakt!

Gelukkige kun je komende dagen je ramen op laten staan voor te verluchten & afkoelen. Hopelijk kunnen jullie het koel houden daar!
Re: Wat nieuwe aankopen, klein weer beginnen.

Vandaag was de horrenman op bezoek.
Nu kunnen we lekker alles openzetten en ook vannacht open laten om af te koelen.

Was snel gebeurt en na het wekelijkse bezoek aan de Fysio  op bezoek geweest bij het Winkeltje.
Niet omdat ik verwacht dat er een uitverkoop zal zijn gestart, verre van dat.
Alles gaat nog voor de normale prijs de deur uit.
Prima toch. Houd de graaiers buiten de deur  >:-D

Aantal flexrails en een kruiswissel (Engelsman) met wat rail-lasjes gekocht.
2 leuke wagonnetjes die het zeker goed gaan doen bij het rangeren.
Één van Roco en één van Piko.

Nog navraag gedaan over de Piko Hummel of daar el.koppelingen ingebouwd kunnen worden.
Wordt vervolgd want die Hummel lijkt me wel leuk om samen met de Sik het rangeren uit te voeren.

Paar details waarbij mijn handen nu al jeuken om te gaan verweren. :-)

en de volgende

Volgende week nog een keer terug, zag bij het weggaan in mijn ooghoeken nog enkele binnenvaartschepen van Artitec die volgens mij het aardig zullen doen in de nog aan te leggen haven.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Het geloof is weer gevoed in Het Winkeltje, zo te zien.
Mooie Engelsman en dito ketelkarren :o) .
Dat ziet er weer prima uit - in spanning afwachten hoe die op de baan gaan geraken... MAAR: haastige spoed is zelden goed, en geduld is een schone zaak:

Wat mij wel opviel:
Effe uit één van je foto's "geknipt"
ketjen_1.png
Brussels Ketje is een bijnaam voor een echte Brusselaar die in Brussel geboren en getogen is en het Brussels dialect machtig is

Werd vroeger (??) vaak als aanroeping gebruikt door niet-Brusselaars, zoals bijvoorbeeld "he Ket, wat ben je daar aan het doen"
Re: Ze denken hier ook overal aan, leuk toch.

Komen we net terug van het middag maal staat dit voor de deur.
Heeft wel niet veel met de treintjes te maken maar een klein gebaar zegt zoveel.
Wat leuk van de zorg, denken echt overal aan.  :-)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Het zijn de kleine dingen die het doen, geniet daar maar lekker van!

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Tom,

@citaat  @citaat

Wat leuk!
Een klein gebaar kan zoveel waard zijn!
Geniet ervan.

Oh ja, onder de indruk van dit gebaar zou ik bijna vergeten dat je een paar mooie ketelwagentjes hebt gescoord.

Die Artitec bootjes moet je maar gauw halen voor ze weg zijn.

Henk
Re: Eerst bootje is binnen, voorlopig even in de droge haven laten liggen.

Voorlopig maar met 1 bootje beginnen.
Vanmorgen voor dat de hitte ging toeslaan bootje op wezen halen.
Kan ik als het weer eens lekker ouderwets kolere weer is er een beetje aan beginnen.

Zo te zien hoeft er aan de romp niet veel gedaan te worden behalve  dan in de kleur spuiten.

Heb toch maar even gewacht met een tweede bootje, ook hier zijn momenteel nog wat andere prioriteiten zoals een Airco want het is hier bijna niet te harden met 29 grdn C.
Mooi Tom, uit ervaring weet ik dat het helemaal goed komt met dat bootje
Die airco heb je maar een paar dagen per jaar nodig terwijl je van dat bootje jaarrond kan genieten!
 :reactie: nou we hebben hier ruim een jaar een airco en die is vaak meer aan dan een paar dagen  :D
Haha, ik zat al te wachten: wie is de eerste die reageert :-) .

En natuurlijk heb je aan een airco -zeker met het huidige weer- meer dan aan een resin scheepje.
Dat is een mooi model bootje Tom! Zal zeker als ze gekwast is een blikvanger zijn.  En voor de rest doe rustig aan met die hitte.
En een airco is uiteraard heerlijk, maar ga daarna niet naar buiten. Het temperatuur verschil is zeker nu groot. 
Citaat van: iTom op donderdag 25 juni 2026, 16:55:21Kan ik als het weer eens lekker ouderwets kolere weer is er een beetje aan beginnen.

Noem je dit dan geen kolere weer?  8o  8o Op kou kun je jezelf tenminste nog kleden. Met dit weer kun je niet verder dan je vel.  B)

Citaat van: Cor op donderdag 25 juni 2026, 19:22:45Noem je dit dan geen kolere weer?  8o  8o Op kou kun je jezelf tenminste nog kleden. Met dit weer kun je niet verder dan je vel.  B)

Klopt als een bus, op kou kun je je kleden maar op deze warmte kan je in de blote kont gaan staan maar dan blijft het warm. :-)  :-)
 :reactie:

En wie wil jou nou in je blote kont zien.  8o  8o

Mooie bootje Tom.
Lekker op je gemak gaan kwasten en dat wordt het weer super.

Henk
Leuk bootje Tom. :thumbup:
Dat gaan weer een aantal scenery-plezier voor de (trouwe) kijker opleveren. :thumbup:  :thumbup:

Groet Michel
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Leuke Boot Tom, je krijgt gelijk een indruk hoe dit er straks uit gaat zien
Een airco is eigenlijk een must tegenwoordig, net hier de boel weer goed opengezet beneden, hier gaf de thermostaat 29,5 graden aan.

Mvg,

Peter Degeluidsman 

Ik ben benieuwd hoe jij dit bootje gaat inkleuren Tom, maar het wordt jou een beetje kennende weer een prachtstuk.

Luc
Tom,

Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar op eerdere banen had je ook al meerdere zeer fraaie bootjes. Zijn deze niet beschikbaar/herbruikbaar op je nieuwe baan?

Nieuwbouw is voor ons als volgers natuurlijk prima, wordt weer genieten van je vakmanschap :thumbup:.

Groeten,
Wico

Citaat van: Wico op vrijdag 26 juni 2026, 11:14:33Tom,

Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar op eerdere banen had je ook al meerdere zeer fraaie bootjes. Zijn deze niet beschikbaar/herbruikbaar op je nieuwe baan?

Groeten,
Wico

Dat zou wel mogelijk zijn maar helaas, die bootjes zijn met het vorige baantje mee gegaan want daar horen ze op.
Ik heb nog wel een Zuiderzeebottertje liggen die ik zeker en vast weer ga toepassen en de Kameleon (wie kent hem niet) gaat ook ergens een plekje vinden met Hielke en Sietske als de schippers van de Kameleon.
 :reactie:

In een of andere kelder terecht gekomen schat ik in?

Henk

Profitez de la vie Française

Bonjour Tom,

Magnifiek je start van je nieuwe modelbaan. :thumbup:

Groet Wim

:reactie: merci bedankt.

Märklin fahren-ärger sparen

Het is alweer bijna als vanouds hier, Tom  :thumbup:
Plank/water/rails/rijdend spul/boot...........veel meer hoeft dat niet te zijn  ;)

Grtz Tony
Hallo Tom,

Zo te zien zijn jullie lekker gesetteld.
Dat is mooi.

Je nieuwe modelbaan gaat ook weer een hele happening worden.
Niet te snel gaan.
Als ik hier weer eens rondkijk, dan moet het elke keer weer een verrassing zijn  :P

Groetjes Wim
Citaat van: iTom op donderdag 25 juni 2026, 16:55:21Voorlopig maar met 1 bootje beginnen.
Sorry, maar ik kan het niet helpen toch maar eens een vergelijking te maken met mijn bootjes  ;)

Norfolk 4 locs in ruim.png Norfolk loc hijsen.png 
 :reactie: En dan denk ik even aan de kraan, die die locs van boord halen... :roll:

Citaat van: ermindewinkel op dinsdag 30 juni 2026, 23:24:06
Citaat van: iTom op donderdag 25 juni 2026, 16:55:21Voorlopig maar met 1 bootje beginnen.
Sorry, maar ik kan het niet helpen.)

Norfolk 4 locs in ruim.png Norfolk loc hijsen.png 

Ik kan je er ook niet mee helpen  :-)  :-)  :-)
Citaat van: hermanvk op woensdag 01 juli 2026, 01:43:23:reactie: En dan denk ik even aan de kraan, die die locs van boord halen... :roll:
Dat ging met het eigen scheepsgerei. 2 kranen van 120 ton elk. Gewicht van deze locs (voor een mijn bij Owendo, Gabon) was 160 ton netto.
Re: Het lijkt er nog niet veel op maar momenteel wordt er best wel wat gewerkt.

Er gebeurt zo te zien niet heel veel maar niets doen staat niet in mijn woordenboek.
De onderstebak wat een beetje mijn werkplank gaat worden is inmiddels al 1 keer in de epoxy gezet.
Na 2 dagen was het uitharden klaar en kon er geschuurd worden.
Vanwege de aangebrachte epoxy (resin) laag moet na het schuren de boel afgedaan worden met aceton.
Dat hadden we ff niet in huis.
Inmiddels wel en heb ik een andere merk epoxy resin in huis en dat moet dan weer nauwkeurig afgewogen worden dus een digitaal huishoudweegschaaltje besteld waar ik nu op wacht.
Dan de tweede laag aanbrengen met een nylon roller om een beetje gelijkmatige laag aan te brengen en dat moet dan weer enkele dagen uitharden.
Na 24 uur is het wel uitgehard maar er wordt aangeraden nog een dag of 3 daarna te wachten.
Ik heb natuurlijk tijd genoeg en ondertussen verveel ik me geen moment hoor.
WK voetbal volgen en de Tour d'France is ook weer begonnen, ja ik ben een sportliefhebber maar wel vanuit de luie stoel.
Ook af en toe in WinTrack mijn baanplan bekijken en aanpassen.
Daar komt wel weer wat verandering in omdat er een engelswissel en een 3weg wissel in gaat komen, dat wordt dan (voor mij ) ook straks weer een hele uitdaging om die met servo's aan te sturen.
Ook ondertussen informeren naar een goede en redelijk betaalbare mobile airco. De afvoerslang zal via het slaapkamerraam moeten gebeuren en inmiddels heb ik daar i.p.v. een plaat multiplex ergens gezien dat het ook geleverd kan worden als een perspex plaat alleen heb ik daar nog geen idee van wat die gaat kosten.
Zo dat is dus wat er nu een beetje achter de modelbouwschermen gaande is terwijl ik me verder prima vermaak.

Inmiddels hebben al enkele bwonders kennis genomen van mijn wat ze noemen 2 rechter handjes en boor ik bij de één een paar gaatjes in de muur om daar met plug en schroef  wat schilderijtjes aan komen te hangen. Dankbaar werk want meestel hoor ik dan dat ze weer herinnering hebben aan vroeger. Wat een paar Rembrandtjes of zgn van Gogh's toch kunnen doen denk ik dan.
Ik vraag ook altijd eerst waarom het niet eerder is opgehangen, dan hoor ik overal hetzelfde. Mijn kinderen kunnen het niet en jullie weten wat ik dan zeg.
"Het is geen kwestie van kunnen maar van doen"  :-)

Of gewoon ergens een praatje maken waar iemand man/vrouw beetje eenzaam in het appartementje zit weg te kwijnen.
En alles onder het motto ik moet niets maar komt het uit en Riet vind het ook OK dan doen we dat.
Tom,

Kort samengevat je/jullie zijn goed en genoeg bezig :thumbup:.

Mijn vrouw werkt in de zorg, dus ik hoor genoeg verhalen van schrijnende eenzaamheid bij ouderen (en desinteresse bij kinderen/kleinkinderen). Mooi dat jullie daar ook oog voor hebben!

Groeten,
Wico
Dag Tom,

Jij hebt een goede invulling van je tijd gevonden en je bent erg handig.
Geniet ervan en neem de tijd en denk aan Riet.
De perspexplaat is een goede oplossing want dan kun jetoch nog naar buien blijven kijken.  :D

Mijn schoonmoeder had Alzheimer en zat op een gesloten afdeling; daar zat ook een man en een van zijn kinderen woonde aan de overkant van de straat.
Hij zag ze nooit......
Wij gingen elk weekend naar mijn schoonmoeder toe.

Henk

Citaat van: Trainhenk op zondag 05 juli 2026, 13:01:19Dag Tom,

De perspexplaat is een goede oplossing want dan kun jetoch nog naar buien blijven kijken.  :D

Kijk dan toch liever naar de zon en het mooie weer Henk.  :-)  :-)  :-)
CiteerEn alles onder het motto ik moet niets maar komt het uit en Riet vind het ook OK dan doen we dat.
het is altijd fijn om iemand te helpen!  :thumbup:

groetjes,

Ruud
Leuk te lezen dat het nieuwe leven jullie goed afgaat daar. En goed dat jullie het kunnen vinden met de medebewoners daar.
De voorbereidingen aan de baan zijn nu begonnen en wij wachten op de eerste foto's. Maar wij hebben geduld hoor.

Luc