Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Mijn I-train baan in opbouw

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hoi Tom

Dat zijn weer mooie vorderingen ziet er allemaal goed uit weer  :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom, weeral een mooi staaltje modelbouw.  :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Het word erg fraai op je baan, erg netjes gedaan allemaal  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dag Tom,

Het ziet er allemaal weer prachtig uit.  :thumbup: :thumbup:

Ik heb toch een vraagje: Je gebuikt Neopreen onder de rails als geluidsdemping, maar met het ballasten ga je dan tot op het hout.  Geeft dat geen geluid?  Ik dacht, eens gelezen te hebben in het draadje van Harald, dat je het ballasten ook best op de Neopreen laat stoppen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=44012.msg1003889#msg1003889

Golven maken is toch geen probleem ...

Groeten Freddy
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Freddy, nee golven maken is ook geen probleem alleen in deze rivier komt dat in dit gedeelte niet voor.
Ik werk nu veel met een soort van moodboard om zoveel mogelijk de omgeving als inspiratie te zien.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ivan, zou best kunnen dat het geluid op deze manier niet verminderd maar je hebt meer last van de schroefjes die het geluid door laten resoneren.
Het geluid zoals het nu is vind ik prima, had met de C-rail meer last van de puco's die een ratelend geluid maakte door de sleper.
Komt bij dat ik K-rail altijd mooier heb gevonden.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2009

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ik ben niet zo vaak online, maar zag nu je voortgang, echt heel mooi gemaakt dat beekloopje. Geeft ideeen zo.

Gr henk
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
De afgelopen dagen meer in de tuin gezeten dan aan de baan gewerkt.
Maar de hele dag in de tuin gaat ook vervelen dus zo af en toe beetje bezig aan het baantje.
De segmenten maar weer eens even op hun kant gezet en de uitrij-seinen aangesloten.







Ondertussen ook maar eens een beetje groen aangebracht en een pad langs het spoor aangelegd.



Ook het inrijsein is geplaatst alleen nog niet aangesloten.
Vanwege het warme weer heb ik natuurlijk het verse gras moeten sproeien, dat moet nu nog even drogen, als het gras droog is dan wordt ook het inrijsein aangesloten.





De komende dagen wordt het nog wat warmer, morgen even een klein klusje doen in Werkendam, zaterdag wordt onze jongste kleindochter 7 jaar dat wordt een kindertuinfeestje en zondag eens kijken hoe benauwd het gaat worden met het drukkende weer wat wordt verwacht. Misschien dan niet prettig om wat te doen.
We wachten het gewoon af, voorlopig is er ook nog genoeg te doen in de tuin volgens mijn lieftallige echtgenote.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
-Tom:
Dat ziet er weer behoorlijk netjes uit, mooie vorderingen.  :thumbup:
En de hele dag in de tuin werken gaat ook vervelen trouwens,  >:-D
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooie update weer Tom.

Citaat van: iTom op donderdag 25 mei 2017, 22:31:28
We wachten het gewoon af, voorlopig is er ook nog genoeg te doen in de tuin volgens mijn lieftallige echtgenote.

Asfalteren, dat is het beste.
Geen (achterstallig) onderhoud, 's morgens even met de bladblazer schoonblazen en klaar ben je.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Prachtige update hoor, mooie foto's  :thumbup: :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooie scenery ben je aan het maken! Het wordt inderdaad erg warm weer van het weekend. In de ochtend en avond is het goed te doen maat als het kwik boven de 25 graden stijgt ben ik niet meer in de trein kamer.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Hallo Tom,

Een zeer mooie update, je scenery wordt steeds mooier.

Gr.
Piwie.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooie vorderingen Tom. Van het warme weer ga ik in de toekomst geen last hebben op mijn zolder. Ik heb er air conditioning laten installeren. Op die manier kan ik gelijk wanneer aan mijn treinbaan werken.

Groetjes uit Qatar

Luc
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dag Tom,

Mooi gedaan.  Als het vandaag wat te benauwd zou worden kan je altijd nog een frisse duik nemen in de Ahr  :D
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: iVanDL op zondag 28 mei 2017, 12:51:37

Als het vandaag wat te benauwd zou worden kan je altijd nog een frisse duik nemen in de Ahr  :D

Zou geen duik nemen, is niet erg diep. ;)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 :) Tom , de coolste plaats in mijn huis is mijn "treinenkot" ....goed vertoefen daar .  :D

Ben lang weg geweest ... ben je aan een andere baan begonnen ? Ziet er mooi uit  :thumbup:

Groeten Freddy
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Freddy, vorige baan is afgebroken.
Wegens lichamelijke ongemakken kan ik niet overal goed bij, eigenlijk was het baantje verkocht maar het ging helaas niet door het trapgat dus toen de zaag er in.
Nu begonnen met de bouw van losse segmenten die niet dieper zijn dan 60cm waardoor ik nu overal wel goed bij kan.
Ook kan ik de belangrijkste bedrading nu gemakkelijk aan de onderkant maken, zet de bak op zijn kant en ka n dan de bedrading maken.
Er zal best later nog weleens iets aan de onderkant gemaakt moeten worden daar kan ik dan onze kleinzoon voor inschakelen of ik zaag eerst een stuk uit het bovenblad, zet aan de onderkant van het uitgezaagde de bedrading en klaar. Zaagsnede zijn eenvoudig te dichten.
Zie dat jij ook weer ijverig bezig bent met de Zwarte Woudbaan. :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ik kwam op een ander forum mooie led bakken tegen en niet duur.

https://www.elektrohandelsprijzen.nl/Webwinkel-Category-5748141/LED-panelen-30x120cm.html

Misschien later eens over nadenken deze boven de baan te hangen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom,

Bedankt voor de link. :thumbup:
Erg interessant als vervanging van de tl buizen op zolder.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
-Tom:
Link staat hier ook opgeslagen, dank, :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ben den Hollander
gast

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: iTom op maandag 29 mei 2017, 17:47:57

Ik kwam op een ander forum mooie led bakken tegen en niet duur.


Even oppassen Tom, er is een hoop bagger in omloop, onegale verlichting wat juist bij ledpanelen erg op valt. ;) Ik sprak Wim en Martin daarover afgelopen vrijdag bij PiCommit.

Maar als je gaat bestellen: let op de lichtopbrengst in Lumen versus het vermogen in Watt en ook de stralingshoek is van belang. Ik heb vier van deze hangen, flinke bak licht:

https://www.ecobright.nl/led-paneel-120x30cm/led-paneel-120x30-naturel-wit-4000K/

4000K is een kwestie van smaak, ik vind 6000K errug wit.

Gr, Ben.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ben, bedankt voor de tip. Ik kreeg het idee dat Wim er wel content mee was.
Voorlopig ben ik nog niet zover, voorlopig jouw link ook maar even opgeslagen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vandaag de Duitse seinen aangesloten.
Mijn seindecoders waren daar voor aangepast, Rosoft had weer een perfecte service verleend.
Nu was het wel ff zoeken om alles goed in te stellen, snap eigenlijk nog steeds niet hoe ik er uit ben gekomen, misschien met wat geluk de juiste draadjes op het juiste kroonsteentje aangesloten en na wat stoeien met de instellingen kreeg ik dan uiteindelijk de juiste seinbeelden.

De uitrijseindraadjes aan de seindecoder (SDD) moet nog wel ff de boel wat netter aansluiten.



En de inrijseindraadjes.



Instelling in iTrain

uitrijsein instelling



inrijsein instelling



Ben er wel content mee dat de seinen  nu het juiste beeld geven, hoop dat de machinisten daar ook op zullen gaan latten want r moeten geen ongelukken komen op dit privélijntje.

In de loop van de dag viel er een vreemde envelop in de brievenbus.
Nieuwsgierig gelijk opengemaakt en zag het gelijk, mijn bestelling struiken uit Australië.
Maar wat en deceptie, 1 set struiken was helemaal geplet en de ander zag er ook niet helemaal okselfris meer uit.







Inmiddels gelijk gemaild met de leverancier en nu maar afwachten hoe ver de service gaat in Down Under.
Zag ook waar ze zijn gemaakt, gewoon bij Martin Welberg, waarom zijn ze dan niet gewoon in Nederland te koop via het internet.

Nu maar verder met de voorbereidingen van de workshop iTrain voor beginners a.s. zaterdag, heb er weer zin in.
Leuke ploeg van 7 deelnemers.


Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dag Tom.

Die struiken hebben een beste reis gemaakt en bijna weer terug bij start.
Wel laks van die Aussies om dat in een enveloppe te versturen :eek:
Zijn deze struiken dan niet rechtstreeks bij Martin te verkrijgen?

Groeten,

Erik.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Erik, ik kan nergens een link vinden om ze rechtstreeks te bestellen bij Martin.
Zijn website staat nog steeds niet actief omtrent de producten, denk dat hij zo toch wel veel omzet gaat verliezen.
Anders zelf maar weer aan de slag om struiken te maken, het is er wel perfect weer voor, lekker in de tuin struiken maken.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dag Tom,

Zonde van die struikjes.  Wel niet echt slim van onze tegenvoeters om zo iets in een enveloppe te versturen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom,  8o deze struikjes verdienen wat water me dunkt  8o
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ja, ze komen natuurlijk uit de winter en dan recht in onze tropische temperaturen. je zou er zelf ook een beetje paraplu van zijn :D
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom, zijn dit niet de struikjes die je zoekt;



bij de duitse leverancier met de snoepzakjes :D

http://www.modellbahnshop-lippe.com/gruppenliste/0/176-7-0-0-004007-0-2-0-0-0-0-grp-nl-p-0/gruppenliste.html

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat Inderdaad Dirk, daar heb ik ze later ook gevonden.
Was me totaal ontgaan.
Ik ga echter toch zelf proberen om ze te maken van sisaltouw.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Krijg net mail uit Down Under, ze sturen het opnieuw maar dan in een doos.
Nu hopen dat het wel goed aankomt, goeie service van the Aussies
Re: Mijn I-train baan in opbouw
da s toch al een goeie service inderdaad.  :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ben den Hollander
gast

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Spullen van Martin koop je bij Locdepot op het web of de beurs of inderdaad Lippe.

Citaat van: iTom op donderdag 01 juni 2017, 20:45:35

Anders zelf maar weer aan de slag om struiken te maken, het is er wel perfect weer voor, lekker in de tuin struiken maken.


Zelf maken Tom. Sisaltouw knippen, plakken met secondenlijm, lijmspray en vezels, spuitbus bruin, lijmspray en loof.







Gr, Ben.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dat ziet er goed uit Ben, mooi klusje om de zomer mee door te brengen.
Deze mag je altijd voor me meebrengen hoor als je er te veel hebt.  :-) :-)
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 02 juni 2017, 06:56:26
Zelf maken Tom. Sisaltouw knippen, plakken met secondenlijm, lijmspray en vezels, spuitbus bruin, lijmspray en loof.

Phew, dat is inderdaad mooi gemaakt  :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Mooi dat je seinen het goed doen :thumbup:. Beter laat dan nooit toch? (met je struiken)
Groeten Quinten
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Vandaag de hele dag in Kasteel Dussen met wat treinbanen uit Werkendam.
Afgelopen zaterdag bij HIP weer een workshop iTrain 4 voor beginners gegeven op onze nieuwe locatie.
8 beginners zijn inmiddels enthousiast geworden over iTrain, was weer super leuk om diverse mannen uit alle windrichtingen wat kennis bij te brengen over de mogelijkheden van het digitale aansturen van de treinbaan.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
 @citaat
Leuk en goed dat de workshops iTrain weer begonnen zijn.
Veel plezier in Kasteel Dussen
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Na een druk Pinksterweekend met een workshop en met HIP in Kasteel Dussen waar we heel veel vragen kregen en belangstelling hadden de komende dagen even een beetje bij komen.

Marc en Wim hadden het er maar druk mee.



Vandaag beetje rustaaagh aan doen, maar ja dan ga ik met toch weer vervelen.
Boodschappies gedaan bij de bouwmarkt, bolletje sisaltouw, spuitbus bruin en bisonspuitlijm gehaald op advies van Ben.
En begonnen met de eerste struiken.

Eerst maar met 3 beginnen.
Knip stukjes sisaltouw en bind deze onderaan af met zwart garen.
Druppie houtlijm er op en laten drogen, zou ook met 10 secondelijm kunnen maar dan zitten er straks meer struiken aan mijn vingers dan er op de baan komen. >:-D



Daarna even onder de hete kraan zodat de boel wat strakker wordt en terwijl het moet drogen alvast beetje de vorm er in gebracht.



Daarna met de spuitbus donkerbruin er over heen en zo gaat het er al een beetje op lijken.



Vervolgens gooi ik in de natte verf de grasvezels van 6mm overheen, dat geeft al een voller geheel.
Helaas vergeten daar een foto van te maken.

Dan eerst een laag groene fijne turf er overheen, met de lijmspuitbus over de struikjes heen nevelen en de foliage die ik nog had liggen van Anita Decor er over gestrooid.







Morgen een nieuwe loc ophalen bij het Winkeltje in Dordrecht en gelijk kijken of daar wat aardige soorten loof te koop zijn.
Ben er nu al best tevreden over, binnenkort maar eens een massa productie maken zodat de struiken die ik al binnen heb aangevuld kunnen worden en er een beetje kleurschakering komt in het groengebeuren want het is nu wel een beetje saai wat kleur betreft.

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dag Tom,

Dat is mooi gedaan.
Veel plezier met de nieuwe Loc morgen.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom

Dank je wel voor het verslag, ga ik ook eens proberen te maken  :P en met verschillende kleuren word het nog mooier  :)  :thumbup:
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2008

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw

Wordt weer een fraaie baan  zo Tom
Lees stiekem in stilte mee
jammer van de oude baan ,maar dit is ook weereen uitdaging (en leuk om te lezen  :thumbup:  )
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Dag Tom.

Bedankt voor de mini-workshop struiken maken in woord en beeld :thumbup:
Daar kan een ieder zijn voordeel mee halen, want: scenery maken is gewoon doen! :wink:
Het meeste van de handelingen en werkwijze is mij bekend, echter het volgende kan ik niet geheel plaatsen:

Citaat van: iTom op dinsdag 06 juni 2017, 22:03:53
Daarna even onder de hete kraan zodat de boel wat strakker wordt en terwijl het moet drogen alvast beetje de vorm er in gebracht.

Zou je deze handeling wat nader kunnen toelichten: gaat hierbij het gehele 'voorproduct' in het hete water en lost daarbij de houtlijm dan niet op?

Groeten,

Erik.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Tom,
Die 6mm grasvezels, heb je dit met een static applicator gedaan of er zo over gestrooid?
Het resultaat is avast super!
Christian
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 07 juni 2017, 08:13:43

Het meeste van de handelingen en werkwijze is mij bekend, echter het volgende kan ik niet geheel plaatsen:

Citaat van: iTom op dinsdag 06 juni 2017, 22:03:53
Daarna even onder de hete kraan zodat de boel wat strakker wordt en terwijl het moet drogen alvast beetje de vorm er in gebracht.

Zou je deze handeling wat nader kunnen toelichten: gaat hierbij het gehele 'voorproduct' in het hete water en lost daarbij de houtlijm dan niet op?

Groeten,

Erik.

Struikje vast houden aan de onderkant en dan de bovenkant met de losse sprieten in het water rond draaien. Overigens al zou de lijm oplossen, het afbinden houd dan nog steeds de boel bij elkaar en de lijm zal na drogen wel weer zijn werk doen.  Beetje duidelijk zo. ;)

Citaat van: Christian P op woensdag 07 juni 2017, 08:27:14
Tom,
Die 6mm grasvezels, heb je dit met een static applicator gedaan of er zo over gestrooid?
Het resultaat is avast super!
Christian

De 6mm vezels breng ik er op met het bekende gele flesje van Noch, de zogenaamde Spritzdose für naturgetreu stehende Gras auf Modell-Anlagen, werkt prima.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ben den Hollander
gast

Re: Mijn I-train baan in opbouw
Ziet er goed uit Tom.

Citaat van: iTom op dinsdag 06 juni 2017, 22:03:53

Morgen een nieuwe loc ophalen bij het Winkeltje in Dordrecht en gelijk kijken of daar wat aardige soorten loof te koop zijn.
Ben er nu al best tevreden over, binnenkort maar eens een massa productie maken zodat de struiken die ik al binnen heb aangevuld kunnen worden en er een beetje kleurschakering komt in het groengebeuren want het is nu wel een beetje saai wat kleur betreft.


Kijk eens naar Heki loof, er zijn verschillende kleuren en je kunt uiteraard ook mixen. Oppassen met dat donkergroen want dat pakt minder goed uit.



Kijk eens bij Stummis voor wat kleurtjes en merken: https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=100532#p1091295

Gr, Ben.
Re: Mijn I-train baan in opbouw
-Tom:
Dank voor de deskundige uitleg met bijgaande foto's, op welke lengte knip je de stukjes sisal touw?
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: iTom op woensdag 07 juni 2017, 08:57:12
Beetje duidelijk zo. ;)
Helemaal! :thumbup:

Groeten,

Erik.