Na wat foto's uit het verleden treden we weer terug naar het heden.
Het lijkt er op dat ik als een reus met 7 mijls laarzen door de geschiedenis loop maar om het hele verhaal van af het begin neer te zetten zou wel erg saai worden.
Ik pak de draad op bij de rivier, het maken van een snel stromende rivier en een waterval was een nieuwe uitdaging.
Er is van alles te koop zoals giethars, spul om watereffecten mee te maken maar ja, allemaal redelijk kostbaar.
Er moest toch een middel zijn om het wat eenvoudiger uit te voeren en betaalbaar te houden.
Ooit had ik een meertje gemaakt met een afdeklaag van perspex en daaroverheen blanke lak.
Nu wordt dat door velen nog steeds toegepast en gebruikt met soms blanke lak, epoxie of giethars.
Ik had nog een potje bootlak staan, jachtlak wordt het ook wel genoemd maar omdat ik geen jacht heb en ook geen boot ben ik dit dan maar gaan gebruiken als basis voor het riviertje.
Eerst natuurlijk de boel op kleur brengen, gewoon wat restjes groene en bruine acryl verf , met wat wit een beetje het bruisende water maken en dan de lak er over heen.
Dan komt het er zo uit te zien.
Plaats er een paar bootjes bij en nog een laklaag zodat de bootjes in het water liggen en niet er op.
Maar ja, dit is nog geen wildwater natuurlijk, daarom moeten er golven komen en stroomversnellingen.
Met heldere siliconekit heb ik een laagje op de uitgeharde bootlak gesmeerd en met het spatelmes ben ik er golven in gaan maken.
Je ziet nu lijkt het wel een beetje beter, de kano's liggen nu in het water en worden behendig tussen de opstakels door gemanouvreerd.
Water valt altijd naar beneden en in de bergen kom je dan ook wel eens een watervalletje tegen.
Ook hier moet een watervalletje komen want er staat een watermolen en het schoepenrad draait niet door stilstaand water.
Eerst een soort terrasjes gemaakt en daarna ook dit na een laagje bootlak bewerkt met de heldere siliconekit.
Door het opspattende water zal er ook een weelderige groei van planten e.d. ontstaan.Onderaan spat het water natuurlijk met behoorlijke kracht omhoog, hier heb ik dat opgelost met een stukje witte filterwatten wat ik gebruik voor de filters van mijn aquarium.
Je vraagt je dan af lijkt dit wel op een waterval, maar toen onze kleinzoon van 5 kwam vertellen dat ik hem nog niet verteld had dat er ook een waterval was werd mijn vraag bevestigd.
De silicone is niet overschilderbaar en dat kwam goed uit, met wat witte verf de koppen op de golven aantippen, daar blijft dan net genoeg zitten om het een beetje realistich over te laten komen.
Uiteindelijk heb ik in de rivier nog wat eenden toegevoegd, die zaten nu eenmaal in een doosje en om ze dan niet te gebruiken vond ik ook zonde.
In een rustig hoekje dobberen ze daar lekker rond.
Het water wat naar beneden komt van de waterval stroomt langs de watermolen.
Om het een beetje kracht te geven is er een stukje afgesloten dmv een soort sluisje, gemaakt van roerhoutjes die ze bij IK*a hebben als je koffie gaat drinken, of thee.
wordt vervolgd