Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Goeden dag forum leden
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Goeden dag forum leden  (gelezen 2505 keer)

Mizarel

• Nieuwe Gast
  • Een herintreder
Re: Goeden dag forum leden
« Reactie #50 Gepost op: woensdag 23 september 2020, 19:37:46 »

Dank je wel Gerrit,
Het kan zo simpel zijn als je de kennis hebt, als je weet,... ik ben een middag achter  de pc bezig geweest
Mijn dank is groot en ga direct de twee bestellen
Met vriendelijke groet,
Anton.

AlbertG

• Stamgast
    • Bouw van mijn baan 'Den Akker'
« Reactie #51 Gepost op: woensdag 23 september 2020, 20:55:04 »

Hoi Anton,
Heb je deze al eens bekeken: https://wiki.3rail.nl/index.php/C-rail_Deeloplossingen?

Albert.
Vooral veel treinen. Alles wat ik mooi vind.
Rocrail / TamsMC / HSI88 / Servo's / gleisbox (SRSEII)
Bouw van mijn baan 'Den Akker': http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38912.0

Zilte

• Toffe Gast
  • Een moment van vreugde verdrijft vele zorgen
« Reactie #52 Gepost op: donderdag 24 september 2020, 07:29:06 »

@citaat @citaat

Persoonlijk vind ik de geometrie van de c-rail wel heel goed doordacht. Heel veel railstukken zijn combinaties van elkaar. de wissel 24611/24612 zijn een combinatie van de 24188 en en 24224. De 24224 is 24,3 graden en met de 24206 (5,7) samen weer 30 graden. Deze twee samen is weer hetzelfde als een 24230.
De boogwissel 24671/24672 zijn weer een combinatie van de 24130 in de binnenboog en een 24077 + 24130 in de buitenboog. De 24360 is weer een 24172 en 24188 samen. Enz. Door deze keuze te maken heb je relatief weinig passtukken nodig.
Belangrijk is wel dat er een aantal vaste combinaties zijn:
- de 24711/24712 moeten altijd aan de takken en 24071 hebben. De 24071 heeft aan de zijkant van de bedding uitneembare delen om ruimte te maken voor de bedding van de wissel.
- de 24711/24712 moeten altijd een 24315 aan de takken hebben
- de 24229 en de 24912 zijn de stukken om de 24711/24712 te compenseren, net als je dat doet met de 24611/24612 met de 24172 en 24224.
- slanke wisselafstanden staan op 64,3 mm en de andere op 77,5. Dat betekent ook weer, dat je met dee passtukken weer iets kunt doen om van slank naar standaard te gaan en omgekeerd.
Verder is het gewoon spelen met de mogelijkheden in Anyrail. Zelf ben ik tot dusver nog niet tegen iets aangelopen, wat niet oplosbaar bleek.
Rob (speeltmettreintjes) is trouwens erg goed thuis is in baanontwerpen met c-rail. Bekijk ook zijn ideeën maar eens. Hij kan ook erg goed googelen met de railstukken.

Mijn advies: Lekker spelen met Anyrail, gewoon gaan leggen en past het niet dan stukken vervangen door andere. Maar let wel op, het is verslavend en op de pc is meer mogelijk dan op de tafel.

Edit: typfoutjes weggepoetst.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 25 september 2020, 08:24:03 door Zilte »
Met vriendelijke groet,

Gerrit

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
« Reactie #53 Gepost op: donderdag 24 september 2020, 21:44:24 »

Wissels 24611/612 maken een hoek van 24,3°. Het korte bochtje 24206 is 5,7°, daarmee kun je op 30° komen. Dat kan handig zijn, maar vaak is het helemaal niet nodig. Net als de wissels maakt bocht 24224 een hoek van 24,3° en als die de andere kant op draait, kom je op 0°. Net zo handig. En die 24224 kan op allerlei plaatsen in de keerlus gelegd worden. In de keerlus die ik eerder had gepost, zit er ook een.

Een belangrijk punt bij een keerlus is dat er altijd minstens één omslag zal zijn van een linksdraaiende naar een rechtsdraaiende bocht (of omgekeerd). Als twee bochten in tegengestelde richting direct tegen elkaar aan liggen, maken de treinen daar een abrupte beweging. Hoe scherper de bochten, hoe groter dat effect. Met krappe bochten (denk aan de 24130) kan dat tot problemen leiden, tot ontsporingen aan toe. Met tegengestelde bochten 24230 gaat het op zich nog wel goed, maar ik vind het rijgedrag niet mooi. Daarom leg ik er liefst een rechte tussen. Het eerste plaatje toont het basispatroon van een keerlus op basis van dat idee: een wissel, twee rechten en twee bochten. Met elk van die vijf onderdelen kun je spelen.

• Bij C-rail kun je kiezen uit gewone wissels 24611/612 dan wel slanke 24711/712.
  • Voor de korte bocht kun je kiezen uit een groot aantal mogelijke hoeken. Bij C-rail liggen 30° en 60° het meest voor de hand. Voor 30° kun je kiezen uit vijf verschillende rails, voor 60° uit 25 combinaties. Als je de 24130 wilt vermijden, blijven er altijd nog 4 verschillende rails en 16 combinaties over.
  • Als je kiest voor wissel 24611/612 en een korte bocht van 30° of 60°, kun je de lange bocht maken met één 24224 en 7 of 8 rails van 30°. Daarvoor bestaan enorm veel combinaties, waar 8 rails 24230 maar één van is.
  • Na de keuze voor een wissel en voor de bochten heb je twee losse fragmenten. Door ze precies uit te lijnen zodat de open einden in elkaars verlengde liggen (ontwerpprogramma's zijn daar heel geschikt voor, al moet je wel eerst leren hoe dat werkt), zie je vanzelf hoe lang de twee rechten moeten zijn. Voor het opvullen staat in onze 3rail wiki een artikel C-rail mogelijke combinaties van rechte stukken.

Werkt dit stappenplan nu altijd? Helaas, de werkelijkheid is weerbarstig. Stel, je kiest voor een wissel 24611 en een korte bocht van 60° met 2 rails 24230. De lange bocht moet dan 264,3° zijn, bijvoorbeeld één 24224 en 8 rails 24230. Na uitlijnen blijkt dan dat er een korte rechte van 87 mm nodig is, maar dat gaat niet in C-rail. Sommigen zetten dan gewoon de zaag er in, anderen leggen er een 24094 of 24077 neer en benutten de speling die C-rails biedt om de keerlus toch te sluiten. Dat lukt best, al komt er een klein beetje stress op de bochten te staan. In WinTrack kun je sjoemelen als het eigenlijk niet goed past, daarmee heb ik het tweede plaatje gemaakt.

Zelf puzzel ik liever nog even verder. En omdat dat korte rechte stukje lastig blijkt, kies ik na de korte bocht éérst een korte rechte voordat ik de lange bocht ontwerp, zodanig dat hij netjes uitgelijnd uitkomt voor het lange rechte spoor. Met één 24224 die op allerlei plaatsen mag liggen plus 8 nog te kiezen rails van 30° zijn er enorm veel mogelijkheden voor die lange bocht. Daaruit kies ik er dan eentje waarbij de bocht mooi vloeiend loopt, met zo min mogelijk ruimte en in dit specifieke geval met genoeg ruimte voor de sporen erboven. Zo was ik op bovenstaande keerlus gekomen. Het derde plaatje toont nog een andere. Dit zijn echter maar een paar van de vele mogelijkheden.
« Laatst bewerkt op: donderdag 24 september 2020, 21:54:42 door speeltmettreintjes »
Groeten, Rob                              Mijn baan

Mizarel

• Nieuwe Gast
  • Een herintreder
« Reactie #54 Gepost op: vrijdag 25 september 2020, 17:10:04 »

Dag Rob, ik ben beduusd ik voel me ba 65 jaar weer in de schoolbanken zitten, maar ik leer veel
Mag ik je vragen om in onderstaande dubbele  keerlus ontwerp te kijken
In anny rail klopt het maar de praktijk is weerbarstig en klopt het niet, wat doe ik verkeerd?
Met vriendelijke groet,
Anton.

Zilte

• Toffe Gast
« Reactie #55 Gepost op: vrijdag 25 september 2020, 17:16:40 »

In deze combinatie van keerlussen heb je verschil in hoogtes. Om voldoende hoogteverschil te krijgen heb je in dit ontwerp nu erg steile hellingen. Dit ontwerp gaat hem niet worden.

Misschien kun je in woorden een beetje duiden wat je graag zou willen. Dat denkt wel beter mee. Ook het bijvoegen van een .any is aan te bevelen voor degene, die Anyrail heeft.
Met vriendelijke groet,

Gerrit

speeltmettreintjes

• Stamgast
« Reactie #56 Gepost op: vrijdag 25 september 2020, 19:41:44 »

Wat Gerrit al zegt, dit wordt hem niet. Vanaf de (donkerblauwe) boogwissel 24672 moet de buitenbocht omlaag en de binnenbocht omhoog, maar dat stijgende spoor komt al heel snel boven de (lichtblauwe) keerlus. Op zo'n korte afstand is het onmogelijk om voldoende hoogteverschil te bereiken. Zelfs niet met extreme stijgingspercentages want er is nog iets belangrijkers: in één keer van vlak naar sterk stijgend spoor gaat niet: bij een abrupte toename van de stijging kunnen wielen of sleper het contact met de railstaven of puco's kwijtraken en dan loopt er geen stroom meer of je krijgt een ontsporing. Ook kunnen koppelingen of buffers zó laag komen dat ze de puco's raken. Een abrupte afname van de stijging levert eveneens problemen op. Märklin adviseert niet voor niets een toe- of afname van het stijgingpercentage van maximaal 1% per rail van normale lengte (zie Technik-Tipp 412). Door die beperking kun je hooguit zo'n 15 mm hoogteverschil bereiken op het punt waar het donkerblauwe spoor boven de lichtblauwe keerlus komt.

Voor wat betreft het ontwerp van de keerlussen: de gele klopt exact, de lichtblauwe scheelt 3 tot 4 mm. In de praktijk is zo'n kleine afwijking in een keerlus geen probleem. Anyrail klopt echt wel (en WinTrack ook), dus als je de rails hebt neergelegd en het klopt niet, is er maar één mogelijke verklaring: je hebt iets anders neergelegd dan wat in het ontwerp staat. Ik denk dat dit de meesten wel eens is overkomen, mij ook. En dan zit er maar één ding op: de al neergelegde rails stuk voor stuk controleren, kijken of het dezelfde is als in het ontwerp. Als je het niet kunt vinden kun je de boel desnoods afbreken en nog een keer neerleggen, dat is soms sneller dan het zoeken naar de fout(en).

Mizarel

• Nieuwe Gast
  • Een herintreder
« Reactie #57 Gepost op: zaterdag 26 september 2020, 11:21:49 »

Goedendag heren,
Na 50 jaren wil ik mijn oude hobby weer opnemen, helaas is veel kennis verdwenen ik Google en lees veel in de wiki
Ze zeggen dat je niet te oud bent om te leren, dat doe en probeer ik ook maar gezien m8jn leeftijd gaat dat niet zo vlot meer
Oké mijn trein plan heb ik uit de folder van marklin die bij mijn starter kit zat
Een hele goede opmerking van een lid dat in dat ontwerp de treinen alleen maar rondjes rijden gaf mij aanleiding om het schaduw station om te bouwen in twee keer lussen hier ging ik met mijn gebrekkige kennis de mist in, helaas
Een schaduw station heb ik niet echt nodig
Nog maar 1 loc er komt een tweede, dus voorlopig twee treinen op de baan (alleen een aowtje dus...)
Ik heb gister avond tot midden nacht zitten spelen in oa anny rail maar ik kom er niet uit
Mag ik een beroep doen op jullie kennis
Ps ik wilde twee keer lussen zodat er van twee kanten gereden kan worden
Met vriendelijke groet,
Anton.

speeltmettreintjes

• Stamgast
« Reactie #58 Gepost op: zaterdag 26 september 2020, 19:15:07 »

@citaat Er is iets misgegaan met de plaatjes, de .jpg bestanden zijn leeg. Ik ontwerp met WinTrack, Anyrail heb ik niet geïnstalleerd. tafel-ontwerp.any kan ik dan ook niet openen.

Ze zeggen dat je niet te oud bent om te leren, dat doe en probeer ik ook maar gezien m8jn leeftijd gaat dat niet zo vlot meer
Geeft niets, dan duurt het gewoon wat langer. Veel leden van dit forum zijn trouwens ook niet meer de jongste.

De makkelijkste manier om op een beperkt oppervlakt een interessante baan twee keerlussen te ontwerpen is om met hoogteveschillen te werken, waarbij minstens één van de keerlussen (deels) verborgen is onder de zichtbare baan, bijvoorbeeld zoals in post #46.

Een ander soort ontwerp met twee keerlussen is een 'achtje'. Dat oogt wat minder interessant, maar is heel makkelijk om te bouwen want de sporen kunnen gewoon vlak liggen. Uitgaande van de vorm van het station uit jouw eigen ontwerp heb ik dat eens uitgewerkt.

In eerste instantie kun je dit gewoon op een plaat leggen, dan kun je meteen gaan rijden. Als alles goed werkt en je bent tevreden met de rijmogelijkheden, kun je een deel van de sporen in een berg verstoppen, zoals in de onderstaande 3D-impressie. Ook al weet je waar de treinen zijn, als je ze niet steeds kunt zien geeft een baan toch een spannender indruk. Ik heb daar nog eens extra gebruik van gemaakt door achteraan een parallelspoortje te maken. Daar kun je onzichtbaar een kort treintje parkeren, alsof het een mini-schaduwstation is. Nu kan er bijvoorbeeld van links een treintje de tunnel in rijden en op het achterste spoor stoppen, terwijl ongeveer tegelijkertijd een ander treintje dat in de tunnel stond te wachten naar rechts weg kan rijden. Je kunt zelfs op beide sporen een treintje parkeren, dan kan er nog steeds een derde via het achtje rijden. Iets voor de toekomst.

Dat er geen hoogteverschillen nodig zijn, wil overigens niet zeggen dat alle sporen per sé vlak moeten liggen, je kunt rustig een beetje spelen met de hoogtes. Een ander idee om het wat levendiger te maken is een riviertje maken, dan kun je een brug in de baan opnemen waar het spoor over het water gaat.

Mizarel

• Nieuwe Gast
  • Een herintreder
« Reactie #59 Gepost op: zaterdag 26 september 2020, 21:17:19 »

Dank je wel,
 ik ga het morgen eens uitleggen en zien dan of het lukt en anders maar 1 keerlus, moet toch nergens beginnen. Ben al twee maanden bezig en alleen de tafel is klaar  :(
Bijgaand opnieuw de plaatjes in de hoop dat het nu wel goed gaat
Met vriendelijke groet,
Anton.

basjuh1981

• Stamgast
    • Testbaan "Die Sauerlandbahn"
« Reactie #60 Gepost op: zaterdag 26 september 2020, 21:18:08 »

@citaat Geduld is een schone zaak, Anton ;)
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

Mizarel

• Nieuwe Gast
  • Een herintreder
« Reactie #61 Gepost op: dinsdag 29 september 2020, 09:51:22 »

dag Gerrit, een nieuw ontwerp misschien kan je er wat mee en mij blij maken
Met vriendelijke groet,
Anton.

Mizarel

• Nieuwe Gast
  • Een herintreder
« Reactie #62 Gepost op: dinsdag 29 september 2020, 09:53:38 »

Het station ontbrak
Met vriendelijke groet,
Anton.

Zilte

• Toffe Gast
« Reactie #63 Gepost op: dinsdag 29 september 2020, 17:52:50 »

Heb je ook een .any?
Met vriendelijke groet,

Gerrit

Mizarel

• Nieuwe Gast
  • Een herintreder
« Reactie #64 Gepost op: dinsdag 29 september 2020, 19:22:58 »

Bij deze hierin heb ik ook gestoeit met het schaduw gedeelte de enige voorwaarde is dat ik bij de twee in/uitgangen moet komen met de hoogtes kan ik nog alle kanten op
Met vriendelijke groet,
Anton.

Mizarel

• Nieuwe Gast
  • Een herintreder
« Reactie #65 Gepost op: Vandaag om 14:12:46 »

Gestoeld met het schaduw gedeelte ik zelf kom tot de volgende oplossing ik hoop datik het goed heb als beginnend leek, de twee uit/ingangen zijn wel bepalend voor de hoogte aansluiting naar de parade maar er is mee te Spelen.
Met vriendelijke groet,
Anton.

Zilte

• Toffe Gast
« Reactie #66 Gepost op: Vandaag om 19:32:09 »

Dit zou ook een optie kunnen zijn: met een Engelse wissel.

In de afbeelding heb ik een dubbelspoor aan de onderkant (beide blauw) met een helling tot 80 mm. Stijgingspercentage 3 en 2,5%, dus acceptabel. Het wissel zit op 450 mm van de buitenkant en is dus bereikbaar.
De hellingen zijn als paradespoor te gebruiken.
Een voordeel is het hebben van maar 1 wissel in het schaduwstation.
Met vriendelijke groet,

Gerrit