Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

iTrain Demobaan met MS II, CC-Schnitte en SRSEII - Nieuwe ontwikkelingen

Gestart door Leeeke zaterdag 25 juli 2015, 23:15:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
iTrain Demobaan met MS II, CC-Schnitte en SRSEII - Nieuwe ontwikkelingen
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
iTrain Demobaan met MS II, CC-Schnitte en SRSEII - Nieuwe ontwikkelingen
Vele mensen op dit forum verklaarde me een aantal jaren geleden voor gek....
Je kunt met een Mobile Station II niet digitaal rijden  :D werd er gezegd.
Ik heb ondertussen al veel bijval gekregen en er zijn een behoorlijk aantal mensen die nu ook met een CC-Schnitte rijden.
Want het kan toch wel.... Toch zijn er een hoop mensen nog steeds sceptisch  :D
Samen met Barry Rietdijk heb ik het idee opgepakt om een Demobaan te gaan bouwen waarin we alle facetten van het rijden met de CC-Schnitte en iTrain willen gaan te demonstreren. De planning is om tijdens de iTrain fanclub dag deze baan voor het eerst te kunnen laten zien. De rails is afkomstig uit onze eigen voorraad wat we nog over hadden... Het ontbrekende deel is gesponserd door Hans (Krokodil) van HIP, waarvoor uiteraard onze hartelijke dank!!  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Allereerst het ontwerp:
Dit is erg eenvoudig... Het is een variant op het volledige startpakket van M* (C1 t/m C5). Een dubbele ovaal met een uitwijkspoor en een aantal opstel/rangeersporen



Er is bewust voor een dubbele ovaal gekozen, zodat er een duidelijk verschil gemaakt kan worden voor 2 boosters. Wat oppervlakte en treinen is dit niet nodig. Om echter alle facetten en mogelijkheden van iTrain & CC-Schnitte kunnen laten zien wel.

De tafel wordt uit 2 delen van 1mtr x 1,22 mtr, een totaal oppervlak van 1x2,44 opgeklapt is er dan een "koffertje" van 1mtr x 1,22 mtr x 10cm welke precies achterin een auto past (met de bank plat).


Vandaag zijn we gestart met de bouw van de tafel....
We zijn er echter al achter dat een pianoscharnier geen optie zal zijn.... Er is te weinig houvast



Voor dat en nog wat andere problemen zijn we op zoek naar nog wat oplossingen



oa hoe gaan we op een nette en makkelijke manier de 2 stukken koppelen zodat de 2 delen naadloos op elkaar aansluiten, maar dan ook weer los te nemen.... (iemand een idee??)



Zowel Barry als ik gaan onze "Centrale" uitneembaar opbouwen, zodat we deze ook voor de demobaan kunnen gebruiken.
We gebruiken hiervoor een 8 polige stekker welke 5 amp. per pin kan hebben. de massa voeren we dubbel uit.



Op deze manier met een paar extra stekkers is de demobaan ook nog te gebruiken voor een andere centrale, mits de penbezetting maar hetzelfde blijft.

Barry rijdt zonder boosters, ik gebruik 2 intelligente boosters van LDT, de DB-4 welke aan/uit te schakelen zijn vanuit iTrain, maar (veel belangrijker) ook een feedback naar iTrain hebben voor de status. Omdat de MS2 en CC-Schnitte geen voedingsbus hebben is er dus standaard geen koppeling naar iTrain. Deze feedback is dus erg belangrijk, omdat iTrain dan weet dat er een booster uit ligt.

De bezetmelders zijn de bekende S88N modules van Rosoft



Ik gebruik zelf de HSI-S88 serieel, Barry de HSI-S88 USB. Ik heb echter ook een Loconet startset liggen waar ik mee ga testen. Mocht dit werken dan zal dit ook gedemonstreerd kunnen gaan worden. Dit scheelt behoorlijk in de aanschafkosten.

Mocht er iemand tips, ideeen en/of opmerkingen hebben....
Ik hoop binnenkort meer te kunnen melden.... Barry gaan het iTRain plan voor zijn rekening nemen, tevens ook het solderen van de bezetmelders. Ik ga de tafel schuren en schilderen....

Tot de volgende update!!!
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte
Beste Leo,

In de scheepsbouwwereld kennen we het begrip "paspen", als een werktuig precies op zijn plaats en vast staat, dan boren we aan elke kant een gat door de voet van het werktuig en door het scheepsfundament daaronder, en dan slaan we een pen in dat gat, dat heet daarom ook de paspen, de [plaats van het werktuig ligt dan voor altijd vast.

Iets in die geest moet je ook doen, lijn de twee delen goed op elkaar uit, horizontaal en vertikaal, zet de twee delen vast op elkaar (tijdelijke houtschroeven, lijmklemmen)

Ondertussen heb je een bussen en bouten en moeren georganiseerd, de bussen moeten een nauwe passing hebben om de bouten, en de bussen moeten aan één kant voorzien worden van een flens om ze vast te zetten.

Daarna boor je twee gaten door de verticale randen van de bakken, de gaten moeten net zo groot zijn als de buitenkant van de bussen, daarna zet je de bussen op hun plaats en vast, doe je de schroeven erdoor en de moeren daar weer op en zet de boel vast, klaar is kees.

Helaas, temperatuur en vochtigheid verschillen zullen altijd maken dat de uitlijning niet goed is.

Groet, Anne W
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte
Mooi initiatief, ben benieuwd om het geheel te kunnen aanschouwen op 26 september. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte
Mooi initiatief Leo.

Daarmee kun je de aanwezig scepsis weghalen zodat ook deze toepassing een 'schwung' krijgt. Fijn dat 'Krokodil' dit ook sponsort met railmateriaal.

Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte
Leo en Barry,

Goed plan en maakt het voor velen veel duidelijker dan pagina's met tekst. :thumbup:
Voor het bevestigen van de modules kun ook een bout met vleugelmoer gebruiken.
Voordeel is dat het goed vast zit en je toch ook nog iets speling hebt om het pas te zetten, indien dit nodig mocht zijn.
In mijn geval heb ik een bout en moer gebruikt, daar ik niet hoef te zeulen met m'n bakken.
Het betreft de beide bouten met moeren, welke zichtbaar zijn in het grijze gedeelte.

Rob
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte
Hallo Leo en Barry,
Jullie topic aanschouwd, kan ik zeggen, dat het voor verbreding van mijn kennis zal gaan dienen. Daarom besloten dit onderwerp te volgen. Prima idee!
:thumbup: :thumbup:
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte
Hoi Leo en Barry

Het begin ziet er zeer goed uit  :thumbup:

Blijf het zeker volgen want interesse heb ik er zeker voor .

Gr Alex 0850
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte
Citaat van: Leeeke op zaterdag 25 juli 2015, 23:15:02

Vele mensen op dit forum verklaarde me een aantal jaren geleden voor gek....

Tot de volgende update!!!

Hallo Leo en Barry,

Ben ik het helemaal niet mee eens, dat is wel te zien ook want het is erg netjes daarom ben ook benieuwd mag het gaan zien op de iTrain dag.
Wens jullie veel succes met de dingen die nog moeten gebeuren.
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte
Hallo allen,

Bij deze ook een screenshot van het plan in iTrain.
Later zal ook het iTrain bestand toegevoegd worden, zodat het qua instellingen ook duidelijk wordt.
De blauwe bloknummers zitten op Booster 1 en de groene bloknummers zitten op Booster 2.
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte
Ben benieuwd. Succes in ieder geval!

Gr. Dennis.
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte
Heren sucsez,
dit ga ik beslist volgen, ben zeer geïnteresseerd.
Tot zover ziet het er erg goed uit.
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte
Hoi Leo en Barry,

Leuk idee dit.
Ben ook benieuwd hoe jullie het probleem van railaansluitingen oplossen bij een deelbare baan.
Dit was bij mij reden om mijn demobaantje maar relatief kort te houden en niet deelbaar.
Neemt nu niet veel plaats in rechtopstaand achter de deur van de treinkamer.
Zal hem straks wel zien bij HIP in september.

Groeten,
Ton.
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte
Hallo Leo en Barry,

Leuk initiatief, blijf dit volgen.

Gr.
Piwie.
Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Scnitte udtate
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Scnitte udtate
Hoi Allemaal,
Allereerst bedankt voor alle leuke reacties!!

Afgelopen week dankzij het "mooie" weer toch nog wat aan de demobaan kunnen doen.
Allereerst het koppelen...
Voorlopig gekozen om dit te realiseren volgens het idee van Rob(Trein).
De tijd zal uitwijzen of dit de goede keuze is geweest  :D




Het koppelstuk gaat tevens gebruikt worden als deksel als beide delen aan elkaar gekoppeld worden voor transport. Dit deksel zal bevestigd worden met eierkistsluitingen.

het koppelen van beide delen heb ik gedaan met een klosje en 2 stuks stokschroeven (draadeind M8 met houtdraadbout) in elke hoek.


Met onderstaand eindresultaat....

Vandaag de boel rondom geschuurd, zodat wij en geïnteresseerden geen last krijgen van splinters...
Hopelijk deze week nog schilderen.... Buitenkant zwart, binnenkant grijs.

Barry zit ook niet stil, die is ondertussen bezetmelders in elkaar aan het fabrieken, incl. diodetruc. Ook is Barry de geestelijk vader van het iTrain programma....

Tot de volgende update.
Ps. Het kan zijn dat er een foto een beetje dwars ligt. Mocht dit zo zijn dan zal ik hem binnenkort draaien... Op m'n ei-pad lukt dat niet....
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte - Update 2-8
Leo

Project begint al aardige vormen aan te nemen, eens geschilderd zal het er veel beter uit zien,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Dank voor plaatsen van de foto's, enkel de eerste foto staat op zijn kant.
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte - Update 2-8
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte - Update 2-8
Hoi,

Wat het draaien van foto's betreft is dit afhankelijk van de browser die je gebruikt (helaas).
Bij Internep Explorer staan de 1e en de laatste foto beide goed. Bij Chrome staat de 1e foto gedraaid, Bij Safari (ipad) staat de laatste foto gedraaid. Ik heb de 1e foto gedraaid en opgeslagen zonder enig resultaat....  :-(
Ik denk dat ik het nu zo maar laat  :D
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte - Update 2-8
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte - Update 2-8
Beste lezers,

Hierbij dan ook nog het iTrain bestand. Alleen de lengtes van sporen moeten nog ingevuld worden.
Wel heb ik virtueel alles getest en ben tot nu toe geen fouten tegen gekomen. Of het echt allemaal goed werkt weten we pas als alles aangesloten is,
dan pas we kunnen echt gaan testrijden.
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte - Update 2-8
Hoi Barry,

Is een mooi en overzichtelijk baanplan geworden.
Het iTrain bestand heb ik niet bekeken, dus of er nog iets niet klopt weet ik niet.
Maar jullie kennende gaat dat vast goed komen.

Succes ermee. En wanneer staat de eerste proefrit gepland?

Groeten,
Ton.
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte - Update 2-8
Mooi hoor. :thumbup:
Goed bezig :D

Ik zie bij wissel 1 een uitrijsein staan, maar bij wissel 8 geen inrijsein staan?

Groeten Sander
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte - Update 2-8
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte - Update 2-8
Goed gezien. Ik had de seinen erin gezet voordat we besloten om van de twee ovalen tweerichtingsverkeer te maken. Er komen vooralsnog geen fysieke seinen op de demobaan, dus is puur voor het mooie in iTrain  :D.
Ben zelf nog niet helemaal op de hoogte hoe en waar de seinen nou precies moeten staan. Misschien dat iemand deze plaatsen goed kan aangeven. Hiervoor mag natuurlijk het tcd bestand gebruikt worden.
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte - Update 2-8
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte - Update 2-8
Beste Barry,

Simpel, voor elk ingaand en uitgaand wissel bij het station, dus 2-in en 8-in moeten er nog bij.

Groet, Anne W
Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte - Update 22-8
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte - Update 22-8
Hoi Alllemaal,

Vanwege mijn noodzakelijke vakantie naar Duitsland en de drukke storingsdiensten van Barry de afgelopen weken geen updates meer geweest betreffende de demobaan.
We hebben echter niet stil gezeten!
De bakken zijn volledig geschilderd (buitenkant zwart, binnenkant grijs) tijdens de afgelopen weken. Barry heeft ondertussen alle rails voorzien van diodes.
Ondanks dat het een "klein" demobaantje is toch nog veel melders...

Onderstaand het geschilderde resultaat in open en gesloten toestand. Het deksel met de eierkistsluitingen wordt ook gebruikt als koppelplaat tijden de open situatie.
Voor de gesloten situatie hebben we blokken voorzien met stokeinden welke aan 2 zijden vastgezet worden met een dopmoer.







Vandaag zijn we een volle dag bezig geweest met het uitleggen van de rails, voedingen & bezetmelddraden op lengte  eraan solderen, "ringleiding" aangelegd en een start gemaakt met het "wegwerken" van alle bedrading.

Wat een spagetti  :P








Het vorderd gestaag, uitgangspunt voor de voedingen is 1 voeding per blok. De blokken echter die in de bakscheiding vallen krijgen een voeding aan beide zijden.
Ook liepen we nog tegen een probleem aan.... Er zijn  een aantal bezetmelders die in de bakscheiding vallen..... Oeps, niet bij stil gestaan. Wat nu....
Dit gaan we oplossen dmv een 25 polige sub D. De bezetmelders waar het om gaat, krijgen dan 2 draden onder 1 melder.....
De "ringleiding" gaan we op de scheiding koppelen met een 8 polige stekker welke we ook voor de boosters en centrale gaan voorzien



En het eindresultaat van een dagje hard doorwerken..... De "ringleiding" zijn blanke VD draden 2,5sqmm strak gezet in een kroonsteen (om en om). De markering zijn stukjes gestripte isolatie. De rode heb ik uit Belgie, gemarkeerd met een W (voor wissel) en een B met 1 of 2 streepjes voor de boosters.





Nu nog een oplossing zien te vinden (vooral plaats  :D) voor een laptop, extra beeldscherm en de "centrale". We hebben hier al wel ideeën over, maar nog niet concreets.... Wel heb ik nog een wifi router kunnen regelen, zodat we ook remote bediening met behulp van telefoon en iPad kunnen laten zien.....

Ik hoop tot binnenkort bij de volgende update..... Over 5 weken moet het klaar zijn  :D :D
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte - Update 22-8
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte - Update 22-8
Dat ziet er strak uit mannen  :thumbup: :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte - Update 22-8
Jullie schieten al aardig op, prettige wedstrijd verder.
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte - Update 22-8
Hey Leo en co !

Ziet er prachtig uit !
Tot op de fandag !

Geert
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte - Update 22-8
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte - Update 22-8
Leo en Co: die houden we erin Geert!

Maar: met deze demobaan mag Leo & Co welverdiend mee voor de dag komen. Ziet er strak en overzichtelijk uit.
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte - Update 22-8
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte - Update 22-8
Dat heb je goed verwoord Leo 8).

Het was een (warme) productieve dag. We hebben zeker nog wel een hele dag nodig om het klaar te krijgen. Het iTrain project staat al klaar en zal ook nog getest moeten worden. Hiervoor zullen we ook nog de nodige tijd voor vrij moeten maken.

Hopelijk kunnen we met deze baan meer mensen overtuigen of over de streep halen om ook met de MS2 en CC-schnitte te gaan rijden.

Groeten, Co. :D
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte - Update 22-8
Hoi Leo en Barry,

De tijd begint te dringen... :D
Het ziet er tot nu toe allemaal zeer verzorgd uit.

Mijn testbaantje draait ook op de MS2 en CC-schnitte.
Moet alleen nog wel op zoek naar een nieuwe laptop, want de huidige (2e handsje) heeft het al begeven. :(
Bij mij dus al een poosje geen iTrain activiteit.

Ben wel benieuwd jullie testbaantje straks live te mogen aanschouwen in Werkendam.

Groeten,
Ton.
Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte - Update 29-8
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte - Update 29-8
Hoi Allemaal,

Deze week tussendoor nog wel wat  kleine zaken aan de demobaan gedaan.

Mijn eigen "centrale" van de plaat "gesloopt" .... Kratje vol


En waar het zat is het een hele kale bedoeling....


Maar er is een nieuw bord in de maak.... Nu eerst nog ff schilderen
Bovenin zie je het startpunt, de gleissbox, de CC-schnitte en de HSI-88.
Daaronder een normale trafo en 2 boosters met bijbehorende voedingen


De nieuwe centrale wordt aangesloten met de 8 polige stekker, 3 x voeding (DCC, Booster 1 en Booster 2) 1x 16V Wisselspanning, 2x Massa en 2 bezetmelders van de boosters. Past aardig.... Hopelijk lukt het ook met de iets dikkere draad van Mecktr*.... Dat gaan we morgen maar eens ff uitzoeken....


En behalve de voedingen op de ringleiding is de linkerkant zo goed als aangesloten  :D


Morgen alle voedingen doorbellen (zeker weten dat de voedingen aangelsoten worden op de juiste booster en dan kunnen we aan de rechterkant beginnen.
Woensdag komt Barry weer, hopelijk kunnen we dan het aansluiten afronden zodat we kunnen gaan testen.

Tot de volgende update!
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte - Update 29-8
Leo

Volgende stap uittesten, wordt spannend,  >:-D >:-D >:-D
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte - Update 29-8
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte - Update 29-8
Hoi Jorg,

Valt wel mee hoor (hopelijk  :P) 2 techneuten die in de avonduren nog wat technisch bijklussen..... Bij problemen is het vooral een kwestie van de dingen die wel goed werken elimineren zodat je het probleem overhoud....
We zullen allicht wel een isolator vergeten zijn. Zolang dit niet bij de boosterovergangen in de middenrail is zal dit wel meevallen.... Een bezetmelder omdraaien is ook een standaard fout die gegarandeerd wel voor zal komen....
Het is vooral een kwestie van nauwkeurig werken....

Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met Mobile Station II en CC-Schnitte - Update 29-8
Leo

Heb ik ook meermaals ondervonden bij de bouw van mijn baan, dat er iets niet goed geisoleerd was of dat er een melder aan de verkeerde kant zat, dus twee maal meten is al een grote hulp.
Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 13-9 : Het rijdt
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 13-9 : Het rijdt
Hoi Allemaal,

Eindelijk weer een update.... Zal tijd worden, over 2 weken is de iTrain Fanclubdag al weer geweest  :P
Maar zover is het nog niet....
We hebben niet stil gezeten en we hebben behoorlijk werk verzet  :D
De baan is helemaal aangesloten


Ook de 2 tafeldelen zijn galvanisch gescheiden en de rails is doorgeslepen


Met dit als totaalplaatje


De hele besturing (op de onderstaande foto is mijn (Leeeke's) "centrale" te zien, inclusief 2 boosters


Vanmiddag ook nog (voor de 2e maal) de koppeling in elkaar gesoldeerd.... De eerste brak af met het dicht maken van de connector  :-(
Deze is echter goed gelukt... Geen sluiting en alle aders goed contact.... De massa is 1,5mm2, dubbel uitgevoerd, de overige 1mm2, de bezetmelders van de boosters zijn 0,5mm2. Past netjes  :D


Niet alles zat echter mee. 2 volle avonden aan het zoeken geweest naar de rede waarom de bezetmelders het niet deden....
Het euvel had 2 oorzaken : 1 defecte S88N print. Zodra deze print op de bus geprikt werd deed de andere bezetmelder ook niets meer....
We hadden echter het gehele spul voordat er spanning op ging volledig doorgemeten, alles zat goed, dus dit verwacht je niet (was ook een nieuwe bezetmelderprint, zo vanaf Rosoft). Gelukkig ruilt Wim hem op de Fanclubdag om.... Nu maar even een exemplaar van mijn eigen baan geleent.
De andere oorzaak was iets dommer.... Ik heb allemaal M* rijdend materieel, althans dat dacht ik..... Bleek er na beter te kijken een Pico wagonnetje bij te zitten met geïsoleerde wieltjes. Laat ik nu net dit wagonnetje eruit gepikt hebben om de bezetmelders te testen....

Wat foute aansluiting betreft was het beter.... Niet 1 isolator vergeten, wel 1 teveel  :D
Deze week nog even een haperend wissel nakijken.... Waarschijnlijk vuil (althans dat hoop ik)

Ook nog behoorlijk wat wijzigingen aangebracht in iTrain. Met de bouw niet goed opgelet, waardoor Booster 1 en Booster 2 gewisseld waren. Aangezien de baan zelf lastig aan te passen is iTrain hierop aangepast (dat waren een hoop benamingen die aangepast moesten worden....
Ook stations aangemaakt, en de seinen van een update voorzien.



De treinen rijden nu met automatische routes hun rondjes, echter nog niet helemaal perfect. Soms houden er een aantal treinen na een paar rondjes mee op. Rede heb ik nog niet kunnen vinden. Omdat sommige locs nog ingeregeld staan op mijn eigen baan, met iets langere bezetmelders rijdt er soms nog een trein iets te ver door..... Dit zijn echter kleinigheden die we er in de loop van de tijd nog wel uit gaan krijgen.

Bijgevoegd is tevens de tcd file voor geïnteresseerden.

Deze week is Barry ook weer terug van vakantie, woensdag gaan we weer aan de slag... We zijn nog niet klaar.
De rails moet nog grotendeels vastgezet worden, de koppeling met de centrale moet nog aangebracht worden, en we moeten nog een "tafel" voorzien voor de laptop en een steun voor de "centrale". We liggen echter op schema  :D
Tot de volgende update.... Die komt sneller als 2 weken hoor  O:-D
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 13-9 : Het rijdt
Leo

Mooie vordering, goed dat alles aangesloten is en dat jullie kunnen gaan testrijden,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 13-9 : Het rijdt
Hi

Zie dat er veel werk is verzet... proficiat dat deze testbaan (bijna) gereed is.

groet
Harald
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 13-9 : Het rijdt
Hoi Leo.

Loe een knap stukje werk, zie er gelikt uit en kan je mee te voor schijn komen.
Ik hoop dat ik het kan bewonderen op iTrain dag.

Mvg, Evert.
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 13-9 : Het rijdt
Hoi Leo,

goed bedacht, is handig om mee te nemen of op te bergen.
Jullie brengen me op een idee.

groet

Wim
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 13-9 : Het rijdt
Ziet er allemaal prachtig uit Leo......je kan wel degelijk meer dan overheerlijke taart bakken........ :D

Ben ook erg benieuwd naar het idee van Wim (topic hier boven).

Verder zeer geïnteresseerd in alles wat jullie doen met die Schnitte.......misschien dat ik tzt wel een baantje moet gaan bouwen met deze materialen......

Mvg: Alex
Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 17-9 : Klaar?
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 17-9 : Klaar?
Hoi allemaal,

Bedankt voor de complimenten, we doen ons best  :D
Zoals beloofd iets eerder een update. Gisteren is Barry weer geweest en hebben we weer behoorlijk wat werk verzet.
Koppeling "Centrale" met demobaan is gerealiseerd, tevens heeft de "centrale" een plek gekregen zodat iedereen de opzet kan zien.



Ook een noodzakelijk plateau gemaakt (moet nog wel geschilderd worden) zodat we plaats hebben voor de Laptop en een extra beeldscherm.
Rails is op diverse plaatsen vastgezet, en een weerbarstig wissel is onder hande genomen zodat het weer fatsoenlijk schakelt.



Met onderstaand resultaat als totaal :


Nog wat kleine zaken dienen afgerond te worden voor eind volgende week:
- Rail compleet vastzetten
- Scheiding van blokken aangeven
- Benamingen etc. aangeven mbv dymo
- Plateau schilderen
- Testrijden om laatste problemen eruit te halen

We hebben nog een paar probleempjes die we gisteren niet opgelost kregen. Als iemand tips heeft.... tcd bestand is bijgevoegd  :D :
- Bij automatische routes stopt een loc soms zonder opgaaf van rede en de automatische route wordt uitgeschakeld. Als je terug op pijltje klikt start hij weer.
- Soms blokkeren 2 locs elkaar de weg. We hebben al eea geprobeerd met blokken vooruit reserveren op te hogen naar 4, maar dat heeft geen resultaat
- Sommige locs rijden te ver door. Ik heb zelf minimaal stukken rails in een stopsectie, bij de demobaan kan dat niet altijd ivm ruimtegebrek.... Dit is een kwestie van afstellen
- Booster werkt goed, echter schakelen met DCC functioneerd niet correct, Booster gaat dan "pingelen". Door DCC uit te schakelen schakelt de booster wel af, maar hij gaat na het oplossen van de storing direct weer aan.

We kunnen echter volgende week wel eea laten zien  :D
Het is een hoop werk geweest, maar het resultaat mag er best wezen .
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 17-9 : Klaar?
Hallo Leo,

Dat hebben jullie heel knap gemaakt hoor, wel handig dat je alles mooi kan meenemen.
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 17-9 : Klaar?
Hallo Leo en Barry

Wat een mooi staaltje werk hebben jullie daar gemaakt ziet er ook strak uit allemaal  :thumbup:  :thumbup:

Gr Alex 0850 
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 17-9 : Klaar?
Leo.
Wat vaak voorkomt als er loks op onverklaarbare wijze stoppen en dan van het automatisch rijden afgaan , is dat je om te proberen alle blokken na moet lopen ,  en op vul automatisch bij blokken in het schakelbord editer moet kikken.
Meestal is dan dat probleem verholpen.
Het komt namelijk voor dat er ondanks goede pogingen er bv het volgende blok niet goed word weer gegeven bij bv vorige of volgende.......en dan zegt hij stop.
Als je dan weer op automatisch rijden klikt maakt hij weer een rondje toe het punt.

(ken dit uit eigen ervaring namelijk)..... :D

Hoop dat dit bij jou ook zo is......

Mvg: Alex

Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 13-9 : Het rijdt
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 13-9 : Het rijdt
Citaat van: Aliebengalie op maandag 14 september 2015, 15:44:46
Ziet er allemaal prachtig uit Leo......je kan wel degelijk meer dan overheerlijke taart bakken........ :D

Dat weet ik wel zeker dat Leo nog veel en veel meer kan dan taart bakken, demobaan opzetten, opperen, schuurtje zetten enz. ........  ;-)

@ Leo en Barry: Mooi stukje werk hebben jullie ervan gemaakt. Ben er benieuwd naar in de praktijk.
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 17-9 : Klaar?
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 17-9 : Klaar?
Dankje Alex,

Klinkt logisch, dat gaan we eens proberen. Ik zal eens kijken of ik iets zie veranderen bij het klikken op "vul automatisch".
Ik heb dit probleem ook heel soms op mijn eigen baan.
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 17-9 : Klaar?
Rijden de V216 en de E94 iedere keer te ver door?
Grt Rieske
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 17-9 : Klaar?
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 17-9 : Klaar?
Soms idd wel, maar dat euvel zou al verholpen moeten zijn....
Zulke zaken uitgebreid controleren zijn we nog niet aan toe gekomen.
Heb nu de rijrichtingen voor de schqduwstations aangepast naar 1 richting, lost ook al wat op....
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 17-9 : Klaar?
Leo en Barry,

Jullie hebben een aardig kunststukje gefabriceerd, zeg.
Succes met jullie demo's!

Moest ik even kwijt😉.

Gr.Wim
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 17-9 : Klaar?
Heb hem vandaag gezien.......ziet er helemaal gelikt uit.....klasse arbeid hebben de mannen verricht.

Zeker iets om voor uit te kijken wat de mogelijkheden zijn....... :thumbup:

Mvg: Alex
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 17-9 : Klaar?
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 17-9 : Klaar?
Bedankt voor de positieve reacties. We zijn benieuwd naar de reacties morgen.

Leo heeft vandaag de baan in Werkendam klaar gezet. Morgen zijn we er op tijd om nog ff snel een keer proef te rijden.
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 17-9 : Klaar?
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Nieuwbouw HIP iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - Update 17-9 : Klaar?
Gaat goed komen.... :D
Bedankt voor alle positieve reacties!