Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Ze denken hier ook overal aan, leuk toch.

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

Re: Rangeerbaantje OUDE HAVEN ZUID.

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Citaat van: Laenderbahn027 op woensdag 04 maart 2026, 13:04:07Zitten er specifieke persluchtflesjes in? Leuke dingetje!

Nee hoor, het apparaat (zwarte cilinder) zit een compressortje in die je kan opladen met de bijgeleverde USB-C kabel.
Spuitpistool er op of met de luchtslang verbinden en dan aan de slag.
Met de drukknop zijn 3 soorten druk te gebruiken.

BLIJ dat ik analoog RIJ

ben erg benieuwd of, en hoe, dit functioneert.
Ik had zelf laatst een mini-stofzuigertje besteld voor een mini-prijsje; de prestaties zijn echter ook mini(maal). was wellicht te verwachten; ik was van plan er een voordelige railreinigingswagon mee te knutselen.

@citaat Ja Hans, Haagse zùinghèd, je kandâh op wachte  O:-D  :-)

Ik verwacht met deze mini Air-brush ook geen Nachwach van Rembrand van Rèn mei te make maar misschien is het genoeg om laser-cut gesneden delen mee in de primer of grondverf te spuiten.
Zo niet dan kenne we altèd nog naah de spùit- of knikkerbus gan.

Voâhlopag nâh maah 'ns van die rottige griep af zien te kaume
Citaat van: iTom op woensdag 04 maart 2026, 15:54:40Ik verwacht met deze mini Air-brush ook geen Nachwach van Rembrand van Rèn mei te make maar misschien is het genoeg om laser-cut gesneden delen mee in de primer of grondverf te spuiten.
Zo niet dan kenne we altèd nog naah de spùit- of knikkerbus gan.

Zal eens ook zo'n ding bestellen. Even kijken hoe dat werkt. Voor eenvoudig werk moet het toch goed gaan denk je dan!

doe maar een treintje

mocht ut niks zijn dann gaw je niet failliet toch  :P
Re: Naar de zorg om te worden ontzorgd.

Eindelijk is het dan zover.
Vanmiddag hebben we de sleutels gekregen van een nieuw appartementje om mijn vrouw (Riet) de zorg te geven die ze nodig heeft en om mij te ontzorgen.
Na veel indicaties waaronder de WLZ (Wet Langdurige Zorg) kregen we eindelijk groen licht.
Het is niet echt groot maar dat zochten we ook niet, woonkamer, slaapkamer, badkamer en een hobbykamertje.\
Het is voor ons voldoende.

30 maart a.s. gaan we over dus er moet volgende week zat en genoeg geregeld worden zoals afspraken maken hoe de 24 uurs zorg wordt toegepast en ook niet onbelangrijk een verhuizer op korte termijn.
Er gaat niet heel veel mee, maar wel de wasmachine, droger en vaatwasser en verder wat meubeltjes en natuurlijk de 2 relax fauteuils.
Verder moet de huidige woning leeg gehaald worden maar dat komt voor rekening van onze zoon, schoonzoon en wat vrienden.
Als we over een maandje gesetteld zijn zal de Oude Havenbaan opgesteld worden in het hobbyhok en dan maar weer eens kijken wat daar nog verder mee gedaan moet worden. Ben daar nu even de draad van kwijt maar dat gaat vast wel weer goed komen.

Nu wordt ook onze wereld weer wat groter en breder.
Hebben vandaag al gelijk wat kennis gemaakt met bewoners en bijna iedereen zit daar voor de zorg.

Märklin fahren-ärger sparen

Gefeliciteerd met jullie nieuwe woonstek, Tom !
Hopelijk voldoet het helemaal aan jullie wensen en kunnen jullie er nog lang van genieten.
En met je baantje komt het straks vast ook (weer) helemaal goed  :)

Grtz Tony
Goed om dat te vernemen.  :thumbup:
Hopelijk lukt die hele verhuis en kunnen jullie genieten van de nieuwe stek.
En foto's en/of video's volgen wel, no rush!
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Gefeliciteerd Tom en Riet!
Al zal het met een dubbel gevoel zijn denk ik...

Succes met de verhuizing en alles wat daarbij komt kijken.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Gefeliciteerd Tom en Riet met jullie nieuwe (zorg)woning! Mooi dat dat gelukt is én dat je een hobbykamertje hebt voor je treinbaan in wording. Verhuizen is altijd hectisch en ingrijpend maar zo te lezen is er genoeg hulp en voor je het weet kan je weer lekker verder met je baantje!
Succes met de verhuizing en veel geluk daar!
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Gefeliciteerd met jullie nieuwe woning Tom en Riet, alles is nu in een stroomversnelling geraakt en voor dat je het weet staan de verhuizers op de stoep.

Veel geluk in jullie nieuwe huis.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Ook van mij uit, Tom, de beste wensen met de nieuwe woonst en de verhuis. Hopelijk kunnen jullie daar samen gelukkig zijn en nog vele jaren in de best mogelijke gezondheid vertoeven. Hopelijk heb je er ook fijne buren. Verder kijk ik uit naar de volgende stappen van jouw baantje als de tijd er rijp voor is.

Luc

Swiss rail .. what else?

Tom,

Gefeliciteerd met jullie nieuwe woning! Mooi dat het gelukt is om een passende woning met zorg aan huis te vinden :thumbup:. Het zal voor jou letterlijk een zorg minder zijn.

Groeten,
Wico
Een keuze gemaakt uit liefde kan alleen maar worden gewaardeerd. Ik hoop, dat jullie allebei jullie nieuwe plek snel als thuis mogen ervaren.  :thumbup:

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Tom,

Dat is een mooi bericht!
Het is jullie gegund.

Gefeliciteerd met jullie nieuwe en betere woonstek!

Citaat van: iTom op zaterdag 21 maart 2026, 00:09:22Nu wordt ook onze wereld weer wat groter en breder.

En zonniger!

Je baantje komt wel weer, dat heeft geen haast.

Henk
Speciale Gast

Dag Tom.
Bijzonder fijn om te lezen dat de verhuizing naar een passende woning binnenkort plaatsvindt! :thumbup:
Verhuizing met veel hulp is altijd bijzonder welkom en mooi om later op terug te kunnen kijken.

Veel plezier in de nieuwe woning en succes met de wederopbouw van je baan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Geniet van jullie nieuwe plek en stek
En hopelijk in goede gezondheid 
Fijn dat jullie deze stap konden maken Tom, een zorg minder

Als het maar Zwitsers is.

Tom, was even naar een spoor 0 + 1 beurs in Duitsland en lees nu jullie prachtige bericht van de nieuwe woning.  :favorite:

Van harte gefeliciteerd hiermee wat een mooi nieuws zeg. :thumbup:

Succes met alles regelen maar jouw kennende gaat dat helemaal goed komen.

Groet Michel

Inmiddels een paar dagen verder en de boel daar opgemeten.
De hobbykamer is 205x295cm en je zou denken daar past dat havenbaantje natuurlijk met gemak in.
Maar er komt daar aan 1 muur een linnenkast van 205cm hoog en 66cm diep.
Baantje is 61 diep dan blijft er een loopruimte over van 78cm
Zou genoeg kunnen zijn maar er moet wel ruimte zijn voor de rolstoel en dan is het te krap.
Komende weken eens kijken hoe ik het ga oplossen, baantje opklapbaar of smaller maken zijn 2 opties.

doe maar een treintje

@citaat is een verrijdbare zadelkruk misschien een optie?

gr. Ruud

@citaat We hebben een kruk (al eens eerder foto van geplaatst, = geen zadelkruk) maar dat geeft geen oplossing.
Riet moet ook makkelijk met de rolstoel naar binnen kunnen eventueel met iemand van de zorg er bij en dan gaat het krappies an worden.
Er komt als het goed is wel een elektrische rolstoel maar die zijn ook zeker 70cm breed en dan moet ze ook nog kunnen draaien.
Het zal wel een een smaller baantje worden en dan ook nog opklapbaar.
Ik kan het niet maken om tegen mijn vrouw te zeggen dat ze niet zelf haar kleding mag gaan uitzoeken en zeker niet zittend op een kruk.

Dag Tom,

Als je kleiner gaat wonen is het soms passen en meten.

Maar Riet gaat voor en je moet haar haar zelfrespect zoveel mogelijk laten houden.

Voor je baantje vindt je vast weer een goede en passende oplossing.

Henk
Hoe breed is die kast? Als die 60cm breed is, dan de kast met de achterkant tegen de korte muur zetten in de hoek en de deur naar de muur toe open laten gaan. Dan is er meer ruimte om voor de kast te bewegen.
Ik probeer ff mee te denken.

Märklin fahren-ärger sparen

Hoi Tom,

Die oplossing gaat er vast wel komen  :)
Bedenk ook, dat het opklappen tegen een wand ook in de lengte kan.
( De korte kant kantelen en het kantelpunt kan -ook vanwege voor de scenery- een eind van de muur zitten. Als je begrijpt wat ik bedoel. )

Grtz Tony
daar een stapel bedje neerzetten en de slaapkamer voor je baan en de kast  O:-D  :) 
Of in de woonkamer een klein hoekje.
Spoor N ?

Citaat van: Barry1972 op donderdag 26 maart 2026, 00:02:53Spoor N ?

Nee, als ik er ruimte voor zou hebben dan nog liever spoor 0.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Gewoon een opklapbaantje, desnoods met een vast stukje waar je je treintjes kunt stallen voordat je het baantje opklapt.
Gaat vast helemaal goed komen :thumbup: , je bent handig genoeg met hout, getuige eerdere constructies!
@citaat  @citaat ( @citaat )
Daarin geef ik je gelijk @iTom : ik kan het mij gewoon niet voorstellen om met zo'n onooglijk kleine dingetjes te rijden. Ik moet nu al een leesbril of meer opzetten om met mijn H0 te spelen ;-)

Mijn vroegere buur Rob had zo'n N schaal baan - wel prachtig om te zien:
Hoi lees het net pas, maar is het idee om baantje ophijsbaar te maken met katrollen aan plafond? Of mag je daar niet in boren? Heb dit nl weleens gezien ergens.

Succes met oplossingen zoeken
Gr henk

Komende weken staan in het teken van de verhuizing.
Is zeker geen sinecure maar gewoon keihard aan de slag.
Afgelopen dagen druk bezig geweest met schoonmaak en van alles en nog wat regelen waarbij je soms bedenkt hoe kan ik op 2 plaatsen tegelijk zijn.

Ik denk wat het baantje betreft dat de diepte slechts 40cm gaat worden en 244cm lang wat geen probleem hoeft te zijn om er aardig op te kunnen rangeren.
Kijk er alweer naar uit maar het zal eerder tegen Pinsteren zijn dan Pasen want ik geloof dat we om in de bewoners groep opgenomen te willen worden mee gaan doen met Paaseieren vingerverven om ze daarna te verstoppen. Zo maak je vrienden en verstop je daarna de eieren nog een keer  :-)  :-)  :-)
Succes met de verhuis  :thumbup:
En ook met de uitbreiding van je vriendenkring.
Heb beide recentelijk meegemaakt..

En dat baantje? Dat komt er wel  :thumbup:

40cm lijkt mij wel vrij smal? 🤔

@citaat

Dank je, vriendenkring is zo belangrijk.
40cm smal voelt aan als op hoge hakken lopen en toch niet vallen.  :P

Edit Frenkievee: citaat van gehele voorgaande bericht verwijderd.
Citaat van: iTom op vrijdag 27 maart 2026, 00:50:10Komende weken staan in het teken van de verhuizing. Is zeker geen sinecure maar gewoon keihard aan de slag. Afgelopen dagen druk bezig geweest met schoonmaak en van alles en nog wat regelen waarbij je soms bedenkt hoe kan ik op 2 plaatsen tegelijk zijn.

Succes met de verhuizing regelen! Het is veel werk.

Citaat van: iTom op vrijdag 27 maart 2026, 00:50:10Ik denk wat het baantje betreft dat de diepte slechts 40cm gaat worden en 244cm lang wat geen probleem hoeft te zijn om er aardig op te kunnen rangeren.

Die maat van 400mm kan goed hoor  :) Heb er ruime ervaring mee  :)  Goed bij mij is het ding iets van 450mm breed. Bij mij rijplaat 400mm en dan 23mm spleet en 15mm achterplaat aan zit. Deze ligt gewoon op IKEA IVAR-stellingen van 500mm breed. Ongeveer 1300mm hoog van de vloer. Het voordeel is dat eronder heel veel opslag heb. En je kan met een hoge kruk makkelijk aan zitten. Of baan op de zijkant leggen zodat je makkelijk aan de onderzijde kan werken. Zie ook mijn eigen draadje  :)

doe maar een treintje

een verhuizing staat op plaats 3 van meest stressvolle gebeurtenis
Gefeliciteerd Riet en Tom met jullie nieuwe huis.

Met jouw handigheid komt er zeker weer een mooie plek voor je modelbaan.

Succes met de verhuizing!

Groet, Wim en Margot
Re: En dan staan de verhuizers voor de deur.

Ja, dan is het zover.
Lijstje gemaakt wat er mee moet voor onze dochter die de verhuizers zal opwachten.
Wij op weg naar ons appartementje, Riet met het dikkelippebusje (De Drechthopper) en ik er achter aan met de auto want die moet wel mee natuurlijk.
We waren keurig op de afgesproken tijd en dan is het wachten op de verhuiswagen.
Dochter belde op dat ze onderweg waren.
Mooi dan gaat het lekker snel en zijn we rond 14:00 uur klaar met het verhuizen.
Nee natuurlijk niet, verhuizers bellen op dat het adres niet klopt, eindigde volgens hen op straat.
Nee hoor het eindigde op weg,
Ok, dan zien jullie ons zo. Na een uur weer de telefoon, de verhuizers.
We kunnen niet onder de tunnels door want die zijn 3,50mtr hoog en de verhuiswagen ook en dan kan de boel vast lopen.
Gekeken waar ze stonden en uitgelegd hoe ze dan moesten rijden.
Uurtje later waren ze er en werd de boedel naar boven gebracht.
Dat was dan weer passen en meten en waar moet dit en waar moet dat.
Uiteindelijk alles redelijk op de plek waar het moest komen en afgerekend met de verhuizers.
Was het toch nog ruim € 100 minder dan de offerte want ze hadden de rijtijd maar niet berekend.

Ondertussen kwamen er allemaal mensen van de zorg en werd het me allemaal een beetje zwart voor de ogen.
Waar waren we aan begonnen.
Onze dochter kwam gelukkig ook naar de nieuwe woning en die regelde verder alles.
Tot slot die dag een kleine TV aangesloten door de KPN man want die kwam ook nog even tussen door de router en andere zooi op het glasvezel aansluiten. De problemen daarmee laat ik maar voor wat ze waren.
Dan maar op tijd naar bed want we waren allebei versleten, Riet omdat ze niks kon doen en ik omdat ik alles wilde doen maar wat niet ging wat ik wilde.
 @citaat Eens alles op z'n plooi is geraakt, vergeet je vlug al die rompslomp en problemen.
Nogmaals gefeliciteerd en geniet van jullie nieuwe stek(je)... :thumbup:

De volgende ochtend lekker uit kunnen slapen.
De verzorging voor Riet was uitstekend, ze kregen het zelfs voor elkaar dat ze een stukje met de rollator kon lopen wat ze het laatste half jaar zeker niet meer lukte. Vreemde ogen en stemmen dwingen ook als je bijna 80 jaar bent of zou er ....... nee daar geloven we niet in.
Lourdes is te ver weg van Dordrecht.
Rond 12 uur naar het restaurant voor de warme maaltijd.
Voor ons vreemd om rond 12 uur warm te eten maar dapper als we zijn de strijd aangedaan.
Dan kan je een tafeltje kiezen of ergens aansluiten.
We hebben voor het laatste gekozen en daar zat een man alleen
Kennis mee gemaakt en er was al gelijk een klik.
Zijn naam is Koos en is 98 jaar. Huh 98 jaar ja ja en terug vanuit een hospice geplaatst in het zorg centrum.
Koos vertelde alles soms 3 keer maar het was zeker niet vervelend,
we hebben heerlijk zitten kletsen en genieten van een pittige tomatensoepje vooraf, dan een kippenpoot met stoofpeertjes en aardappels en als toetje waarvan ik dacht als ik nu word aangehouden met de auto en ik moet blazen hoe leg ik dan uit dat het door een toetje kwam uit de verzorging.

Na het eten Riet in de relax fauteuil geholpen en de buurt verkend om boodschappen te doen.
Daarna was het kaarsje op gebrand en raakte we allebei een paar uurtjes in diepe slaap.

De avond was dan ook wel weer spannend want schoonzoon kwam de nieuwe TV installeren. 50 inch smart, ik begin er niet meer aan.
Uiteindelijke werkte het en vanaf dat moment kunnen we er van genieten.
 @citaat  :thumbup: 50 inch => da's bijna cinema... :lol:
Nogmaals:geniet van je nieuwe omgeving. Het lijkt dat jullie al goed zijn ingeburgerd...  :thumbup:
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Dat zijn slopende maar ook mooie dagen geweest Tom.
Als ik je verhaal zo lees gaat het wel goed komen op jullie nieuwe stekkie en heeft Riet nu gelopen achter de rollator.
De nieuwe 50 inch. tv werkt en nu ff bijkomen en langzaam de boel verkennen  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman 

BLIJ dat ik analoog RIJ

Jullie slaan je er toch maar weer dapper doorheen. Nu alles rustig laten bezinken en wennen aan de nieuwe omgeving die hopelijk snel weer als jullie thuis voelt.
En dan maar eens kijken of en waar je een (opklapbaar?) boekenplankbaantje kwijt kan. Gaat vast lukken, rustig aan en rap een beetje ;) .
Mooi dat het gelukt is Tom en Riet. Nu hopelijk snel je draai vinden op jullie nieuwe plekje in deze mooie stad.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Heel verhaal weer Tom.
Nu je rust pakken en wat Martin zegt: snel jullie je draai vinden op jullie nieuwe stekje in het mooie Dordt!
Tom en Riet, vooral genieten van wat je niet meer hoeft en de dingen die je nog graag wilt doen. Maar bovenal, geniet van elkaar.
Ook van mij de beste wensen met jullie nieuwe verblijf Tom. Ik hoop dat je er nog gelukkige jaren mag beleven. En die treintjes zien we dan wel weer als de rust is teruggekeerd.

Luc
Speciale Gast

Dag Tom.
Geweldig om te lezen dat je na een moeizame start nu toch al je draai hebt weten te vinden! :thumbup:
Vooral voor je vrouw, die meer afhankelijk van hulp is dan jij, is dit een enorme vooruitgang.
Hopelijk wordt alles, zodra je nog beter gewend bent, nog beter en kunnen jullie nog lang van elkaar en alle andere dingen in het leven, blijven genieten.

Hartelijke groeten,
AlbertJan.

Dag Tom,

Op jullie leeftijd verhuizen is geen sinnicure,
Mooi dat het allemaal toch gelukt is en dat je een goede nachtrust hebt gehad.

Goed om te lezen dat Riet weer even achter de rollator gelopen heeft.
Tja, vreemde ogen dwingen...

Nu eerst even goed je draai vinden.

Henk