Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze Stichting 3rail kalender voor beurzen, open dagen en meer!

De baan van een geluidsman - kleine aanvulling van Artitec binnen gekomen.

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

TimSalabim en 37 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van een geluidsman- toch geen Sudexpress voor mij.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hallo allemaal,

Ik heb lang getwijfeld of in de RFO van Sudexpress zou kopen, voor mij een redelijk onbekend merk maar toen ze hem aankondigde waren zij alleen de enige die hem in het programma hadden.
Deze loc zou al veel eerder uitgeleverd worden, voor mijn gevoel zo'n 2 jaar eerder.

Het ontwerp is prachtig en de aangekondigde functies  :favorite:

De loc ligt nu in de winkel en wat ik er over lees zijn de reacties over het algemeen positief.
Maar nu kondigde Marklin deze loc ook aan en toen ging ik twijfelen, wat zijn de voor en nadelen.

Voordeel Marklin t.o.v. Sudexpress:

Een voor mij bekend merk.
Onderdelen zoals asb en slepers liggen hier op voorraad
Bij veel winkels te koop

Nadeel Sudexpress t.o.v. Marklin:

Voor mij onbekend merk.
Onderdelen bestellen en op voorraad leggen voor alleen deze loc
Slechts bij een beknop aantal winkels te koop.

Door te plussen en minnen heb ik besloten om voor de Marklin versie te gaan, wanneer zij hem gaan leveren is mij niet duidelijk.
Ondanks hij duurder is heb ik (misschien onterecht ) een beter gevoel bij Marklin.

Er zijn een aantal mensen op dit forum die Sudexpress loc's hebben rondrijden en ik hou hun ervaringen graag in de gaten.

Bij het plussen en minnen ben heb ik vast dingen over het hoofd gezien, dus als er aanvullingen zijn verneem ik dat graag.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Peter,

De keuze is reuze.

Jouw keuze moet die zijn waar jij je het beste gevoel bij hebt.
Het is tenslotte jouw geld en er is niemand op dit forum die, hoezeer we ook met elkaar meeleven, zal zeggen: Goh Peter wat vervelend nou, ik koop die andere lok wel voor jou.

Ik sowieso niet want ik heb er simpelweg het geld niet voor.
Je kunt wel een pakje papieren zakdoekjes krijg om de traantjes te deppen.  :D

Henk
@citaat zelf had ik geen idee van dit "nieuwe" merk (2008).
Er is -dacht ik- ergens een commentaar over een loc, die na veel proberen terug naar afzender ging?

En voor zover nodig SudExpress uit Portugal?
Tja, als je dit vind van elk 'vreemd" merk dan blijft er weinig over. En wie zegt dat de Märklin versie wel goed is?
Misschien kijk ik als 2Railer hier heel anders tegen aan want bij mij rijden er veel verschillende merken door elkaar en zonder problemen.
O ja, elke lok is 2e hands gekocht dus die hebben de nodige kilometers al achter de rug.
Ik vind dat je gewoon verder moet kijken en gewoon durven om een ander merk te proberen en is het niet goed dan ruil je hem toch gewoon weer in?
@citaat je kan alles wel logisch en functioneel beredeneren maar het aspect (onderbuik)gevoel of noem het emotie is ook aanwezig.

gr. Ruud

als er maar een "v" voor op staat

Hoi Peter,

De Märklin versie heeft een rangeerlicht boven de koppeling zitten.
Dit om het werk van de rangeerder makkelijker te maken ( bij het grote voorbeeld).

M.v.g.

Hans V200.0

De Marklin versie kan alle pantografen bedienen in plaats van twee.
Ik heb de loc vandaag nu een week op de baan.
Bij zijn eerste ronde bleek hij in een van mijn tunnels milimeter te breed te zijn.
Na bijsnijden tunnel rijdt hij probleemloos rond.
Erg geslaagd model met 31 functies gevuld. Wat ik met veel plezier zijn rondjes laat maken.

Tav reserve onderdelen. Af fabriek wordt er een zakje meegeleverd met extra buffer, ruitenwisser en meer.
@Johan , het is een misverstand, alle pantho's zijn van het profi model te bedienen. Echter af fabriek zijn er twee ingesteld. Wil je de andere moet je dit aanpassen en oa klemmetje wisselen.
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: Trainhenk op vrijdag 13 februari 2026, 10:56:41Peter,

De keuze is reuze.

Jouw keuze moet die zijn waar jij je het beste gevoel bij hebt.
Het is tenslotte jouw geld en er is niemand op dit forum die, hoezeer we ook met elkaar meeleven, zal zeggen: Goh Peter wat vervelend nou, ik koop die andere lok wel voor jou.

Ik sowieso niet want ik heb er simpelweg het geld niet voor.

Henk

Ha die Henk,
Bedankt voor het aanbieden van zakdoekjes maar dat is niet nodig hoor  :)
Ja het is een klap en ook ik kan mijn geld maar een keer uitgeven  ;)
Kwam er vandaag achter dat de Marklin versie nu voor 2027 staat dus ik zal in ieder geval geduld moeten hebben.

Citaat van: hermanvk op vrijdag 13 februari 2026, 11:43:49@citaat zelf had ik geen idee van dit "nieuwe" merk (2008).
Er is -dacht ik- ergens een commentaar over een loc, die na veel proberen terug naar afzender ging?

En voor zover nodig SudExpress uit Portugal?
Hoi Herman,
Het merk bestaat al een tijdje en timmert de laatste tijd hard aan de weg, over het algemeen lees ik goede berichten er zal vast iemand zijn die een maandag morgen model heeft gehad dat gebeurd bij iedere fabrikant.

Citaat van: DB69 op vrijdag 13 februari 2026, 12:31:24Tja, als je dit vind van elk 'vreemd" merk dan blijft er weinig over. En wie zegt dat de Märklin versie wel goed is?
Misschien kijk ik als 2Railer hier heel anders tegen aan want bij mij rijden er veel verschillende merken door elkaar en zonder problemen.
O ja, elke lok is 2e hands gekocht dus die hebben de nodige kilometers al achter de rug.
Ik vind dat je gewoon verder moet kijken en gewoon durven om een ander merk te proberen en is het niet goed dan ruil je hem toch gewoon weer in?
Hoi Ronald,
De marklin versie gaat nog wel even duren heb ik vanmorgen gelezen staat voor 2027 gepland.
Ook hier rijden verschillende merken op de baan, ik moet wel zeggen dat ik de beste resultaten met Marklin, Esu en Roco heb.

Een tijd geleden had ik bij een nieuw merk een trein besteld en na een hele lange tijd werd hij uitgeleverd, helaas reed hij niet over wissels heen en de fabrikant kwam met een oplossing dat je zelf even mocht gaan prutsen aan een nieuwe trein, dat zag ik niet zitten en die is retour gegaan dus ik probeer echt wel eens iets anders hoor  :)

Je hebt natuurlijk een punt dat ik eventueel de Sudexpress retour kan sturen als ik hem tenminste online gekocht heb.
Eerlijk gezegd breng jij me weer aan het twijfelen  :)

Citaat van: Rudibeer op vrijdag 13 februari 2026, 13:17:03@citaat je kan alles wel logisch en functioneel beredeneren maar het aspect (onderbuik)gevoel of noem het emotie is ook aanwezig.

gr. Ruud
Klopt Ruud, het is een optel som en het Zwitser leven gevoel moet natuurlijk goed zitten.
Afgelopen jaar in Göppingen stond een loc van ze op de baan en eerlijk is eerlijk het is wel een plaatje.
Zoals je misschien hierboven al las ben ik weer aan het twijfelen geslagen omdat de loc eventueel retour kan als hij ( mits online ) besteld is.
Nog maar eens een nachtje over slapen.

Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 13 februari 2026, 15:07:14Hoi Peter,

De Märklin versie heeft een rangeerlicht boven de koppeling zitten.
Dit om het werk van de rangeerder makkelijker te maken ( bij het grote voorbeeld).

M.v.g.

Hans V200.0
Ha die Hans,
Dat is dus een van de verschillen, al zal ik die in de praktijd niet gebruiken, op mijn baan wordt gereden en niet gerangeerd.
Voordeel van Marklin vind ik mijn onderdelen voorraad niet hoef uit te breiden.

Citaat van: NL-modelspoor op vrijdag 13 februari 2026, 19:06:38De Marklin versie kan alle pantografen bedienen in plaats van twee.
Hoi Johan,
Ook daar zit dus een verschil in, nu gebruik je natuurlijk maar een stroomafnemer tegelijkertijd  :)

Citaat van: erik01 op vrijdag 13 februari 2026, 19:53:42Ik heb de loc vandaag nu een week op de baan.
Bij zijn eerste ronde bleek hij in een van mijn tunnels milimeter te breed te zijn.
Na bijsnijden tunnel rijdt hij probleemloos rond.
Erg geslaagd model met 31 functies gevuld. Wat ik met veel plezier zijn rondjes laat maken.

Tav reserve onderdelen. Af fabriek wordt er een zakje meegeleverd met extra buffer, ruitenwisser en meer.
@Johan , het is een misverstand, alle pantho's zijn van het profi model te bedienen. Echter af fabriek zijn er twee ingesteld. Wil je de andere moet je dit aanpassen en oa klemmetje wisselen.
Hoi Erik,
Ja het is wel een gevaarte wat over je baan heen gaat  :thumbup:
Ik dacht dat de Marklin versie ook rond de 31 functies had, beiden hebben dus meer dan genoeg speel plezier aan boord.

Dan even over de pantograven.
Kijk ook daar zit weer een verschil, waarschijnlijk hadden ze functies te kort dat ze voor deze oplossing gegaan zijn zodat 2 functies voor andere dingen beschikbaar waren.
Wat ik net in mijn vorige reactie al schreef is dat je maar een pantograaf gebruikt in de praktijk dus een prima oplossing als je het mijn vraagd.
Mooi dat er ook reserve onderdelen bijgeleverd worden, vraagje de sleper is dat een standaard ding of heb je echt de sleper van Sudexpress nodig?

Citaat van: Dibbes op zaterdag 14 februari 2026, 07:06:10Dat wordt weer de portemonnee trekken, Peter  :D
https://www.modellbahnshop-lippe.com/Goederenwagen/Koelwagon/Brawa%2D51150/nl/modell_476233.html

En bedankt Jos  >:-D Stef is ondertussen 6 jaar dus ik zal eens vragen of ik zijn spaarpot hiervoor kan aanspreken  :P
Gelukkig is zijn eigen trein voorzien van veel wagons en eigenlijk pas er geen een meer achter anders wordt hij te lang voor een standaard blok, maar bedankt voor je oplettendheid  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

als er maar een "v" voor op staat

Hoi Peter,

Rangeren hoort ook bij het modelspoor ;)
Zelf heb ik de RFO1 1828 ook niet voor het rangeren, al kan de lok op mijn proefstukje best rijden met rangeersein aan.
Dat maakt het rijden met deze lok juist mooier.
Zelfs het sein als de lok afgesteld staat, (bij een stootblok) dan kan dat ook getoond worden.
Maar zag de lok ook in het echie,  en dat heeft mij doen besluiten deze 1828 niet over te slaan.
In ieder geval is het leuk dat al deze mogelijkheden erop zitten.

Zo ook de Südexpress Eurodual 9000 die niet qua functies onderdoet, toch zullen er kleine verschillen zijn, die men anders doet beslissen.

M.v.g.

Hans V200.0
@ Peter: jij schrijft dat je succes heb met ESU-locs. Bij mij gaan de nieuwere ESU-locs met standaard wielen (niet apart model voor 2 en 3-rail) allemaal uit de sporen op k-rail engelse wissels. Heb ze allemaal moeten terugsturen. Volgens dealer Van Biervliet ligt dat aan de standaard wielflenshoogte van de nieuwe modellen die blijkbaar op k-rails problemen geven. Op welke rails rij jij? En heb jij dan geen problemen ermee?

Luc
Forum Moderator

Hallo allemaal,

@citaat @citaat
Ha die Hans,
Ik ben een pc rijder die erg geniet van alle voorbij rijdende treinen, met de hand rijden doe ik eigenlijk nooit, ook op mijn oude baantje die een stuk kleiner was zorgde de computer voor de aansturing.

Ik heb ook nooit mijn rangeerders diploma gehaald  :P
Maar zonder dollen, het rijden met treinen kan op vele manieren en iedereen doet wat hij of zij leuk vind.

De 1228 heb ik ook even bekeken maar er rijden hier al zoveel loc's uit die serie dat ik me heb kunnen inhouden  :)

Na een goede nachtrust heb ik nog eens nagedacht over de Sudexpress, Ronald gaf me eigenlijk een goede tip is hij niet in orde dan retour afzender ( dat geld alleen als je hem online koopt ).

@citaat
Ha die Luc,
Ik rij op C rail's en heb al meer dan 10 jaar naar alle tevredenheid deze loc's rondrijden.

Het waren er 4
BR 151
BR 216
Class 77
En de V200, deze laatste heb ik een tijdje geleden verkocht omdat deze niet in mijn thema meer past.

Ook ik had liever gezien dat Esu aparte 2 en 3 rail versies zou uitbrengen, nu weet ik dat je eventueel de as afstand kunt laten aanpassen door Esu, je betaald dan per as ( weet het bedrag niet meer uit mijn hoofd ) dat zou misschien een oplossing kunnen zijn.
Kwa detail vind ik ze erg mooi en ze hebben een prachtig geluid.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 14 februari 2026, 17:18:39Hallo allemaal,
Citaat van: Trainhenk op vrijdag 13 februari 2026, 10:56:41Ik sowieso niet want ik heb er simpelweg het geld niet voor.
Ha die Henk,
Bedankt voor het aanbieden van zakdoekjes maar dat is niet nodig hoor  :)
Ja het is een klap en ook ik kan mijn geld maar een keer uitgeven  ;)
Kwam er vandaag achter dat de Marklin versie nu voor 2027 staat dus ik zak in ieder geval geduld moeten hebben.

Ik zou het iets subtieler omschrijven:
Kwam er vandaag achter dat de Marklin versie nu voor 2027 staat dus ik zak in ieder geval geduld moeten hebben dus ik kan er dan nog even voor sparen.  >:-D  >:-D

Henk
Forum Moderator

@citaat
Hoi Henk,

Ik zag mijn spelvoutje  en heb dat gelijk even aangepast  >:-D
Was net aan het kijken bij treintje Oost naar de Sudexpress maar die was uitverkocht 8o

Mvg,

Peter Degeluidsman
@ Peter: ik heb nog 2 ESU-locs op de baan maar dat zijn er nog uit de tijd dat ESU aparte 3-rail versies maakte. Die doen het uitstekend. Alleen jammer dat de telex-koppeling niet werkt op Märklin-koppelingen. Dat vraagt enige aanpassing over welke sleep die V60 kan oppikken en achterlaten.
Ik heb 3 andere ESU locs verschillende keren naar ESU gestuurd om ze aan te passen voor k-rails maar zonder succes. Dus terug naar fabriek en geld terug.

Luc
Forum Moderator

@citaat
Luc,

Jammer om te lezen dat je de Esu versies die zowel 2 of 3 rail aankunnen terug hebt moeten sturen, het zal een kostenoverweging zijn waarom ze hier aan vasthouden.
Het zou mooi zijn als er voor beiden systemen geproduceerd zou worden, voor ons als gebruiker de beste optie natuurlijk.

Ik weet dat er best een hoop locomotieven op het 3 rail systeem rijden waarvan de meeste zonder problemen, ik dacht dat er tussen K en C rail een hoogte verschil in de railstaaf zat, dit zou de oorzaak kunnen zijn?

Nu ben ik niet zo thuis in de verschillende soorten rails kwa specificaties maar een klein verschil in je rails kan een wereld van verschil maken tijdens het rijden.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Heb al vaker gelezen dat als je wilt rijden op je Marklin baan dat je beter voor C-rails kunt kiezen, en als je baan meer voor de show is je voor K-rails kiest omdat dit beter te verwerken is dan C-rails.
@ Marc: ik heb met mijn vele Märklin locs en wagens geen problemen op de k-rails. Ik heb zowel C-rail (in schaduwstation) als k-rail (zichtbaar) en merk geen verschil in beide wat betreft bedrijfszekerheid.

Luc

Peter,

KLIK: kijk hier eens!

FF bij @erik01 vragen hoe de ervaringen zijn.

Henk
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: hmmglaser op maandag 16 februari 2026, 20:05:18Heb al vaker gelezen dat als je wilt rijden op je Marklin baan dat je beter voor C-rails kunt kiezen, en als je baan meer voor de show is je voor K-rails kiest omdat dit beter te verwerken is dan C-rails.
Hoi Mark,
Ik weet dat er kwa contacteigenschappen tussen de overgang van de ene naar de andere rails ( van hetzelfde soort ) wel een verschil lijkt te zijn.
Voordeel van K rail is ook dat je met flexrails kunt werken.

Maar eigenlijk hadden wij het over het hoogte verschil van de spoorstaaf tussen beiden type rails.

Citaat van: Trainhenk op dinsdag 17 februari 2026, 10:41:55Peter,

KLIK: kijk hier eens!

FF bij @erik01 vragen hoe de ervaringen zijn.

Henk
Wauw Henk,
Wat een mooie line-up  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ik had het al aan Erik gevraagd hoe de ervaringen zijn, over het algemeen hoor ik positieve klanken.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Ik heb Sudexpress een mail gestuurd met de vraag om mij te informeren over de spare parts en kosten hiervan.
Heb o.a. ASB en de sleper gevraagd.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Ha Peter,

Op je verzoek een foto van de sleper en het stukje uit de tekening.
Ik hoop dat dit je helpt.

PXL_20260218_120658168 kl.jpg

PXL_20260218_120755548 kl.jpg

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Een tamelijk klassieke sleper met schroef, zonder gaatje (silentio)....

Ik zat me even af te vragen wat ik zie
Bij het voorste wiel links lijkt het alsof er wel een gleuf is voor een asb, maar dan zonder asb.

En als ik het goed zie (het is origineel een 2-rail loc) dan heeft deze vermoedelijk per draaistel aan een zijde een wielsleper voor massa afname, en aan de andere kant niet, net zoals bij Lima?

Dag Jan,

@citaat

Volgens mij is dat "slijtage" door de rails.
Op de tweede foto ziet je het duidelijk bij het eerste en derde wiel.

Henk
Citaat van: Degeluidsman op maandag 16 februari 2026, 18:51:40@citaat
Luc,

Jammer om te lezen dat je de Esu versies die zowel 2 of 3 rail aankunnen terug hebt moeten sturen, het zal een kostenoverweging zijn waarom ze hier aan vasthouden.
Het zou mooi zijn als er voor beiden systemen geproduceerd zou worden, voor ons als gebruiker de beste optie natuurlijk.

Ik weet dat er best een hoop locomotieven op het 3 rail systeem rijden waarvan de meeste zonder problemen, ik dacht dat er tussen K en C rail een hoogte verschil in de railstaaf zat, dit zou de oorzaak kunnen zijn?

Nu ben ik niet zo thuis in de verschillende soorten rails kwa specificaties maar een klein verschil in je rails kan een wereld van verschil maken tijdens het rijden.

Mvg,

Peter Degeluidsman

C rail is code 90 en het oudere K rails is code 100 nog. Wat betreft Esu en gehobbel over k rail wissels en problemen daarmee kan ik alleen maar bevestigen. Geen Esu voor mij dan ook. Daar is het ook veel te duur voor.
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: erik01 op woensdag 18 februari 2026, 17:58:55Ha Peter,

Op je verzoek een foto van de sleper en het stukje uit de tekening.
Ik hoop dat dit je helpt.

PXL_20260218_120658168 kl.jpg

PXL_20260218_120755548 kl.jpg

Dankjewel voor de duidelijke tekening Erik  :thumbup: :thumbup:
Zo te zien zijn de sleper en het kunststof plaatje 2 verschillende onderdelen, het is volgens mij geen klik sleper.
Ik heb een vraag uitstaan bij Sudexpress over de spare parts, op hun eigen site kan ik die namelijk niet terug vinden ( even het antwoord afwachten ).
Morgen op de beurs zal ik de vraag ook stellen als er bij een kraampje Sudexpress aangeboden wordt.

Citaat van: Jan22 op woensdag 18 februari 2026, 21:54:16Een tamelijk klassieke sleper met schroef, zonder gaatje (silentio)....

Ik zat me even af te vragen wat ik zie
Bij het voorste wiel links lijkt het alsof er wel een gleuf is voor een asb, maar dan zonder asb.

En als ik het goed zie (het is origineel een 2-rail loc) dan heeft deze vermoedelijk per draaistel aan een zijde een wielsleper voor massa afname, en aan de andere kant niet, net zoals bij Lima?
Hoi Jan,

Ik denk dat dit gezichtsbedrog is, in dit draaistel zit een ASB zo te zien, wellicht wordt het andere draaistel ook aangedreven en zitten daar ook 1 of meerdere bandjes om de wielen.
Kan me namelijk niet voorstellen dat er maar een onder de gehele loc zit.

Citaat van: Trainhenk op donderdag 19 februari 2026, 19:34:46Dag Jan,

@citaat

Volgens mij is dat "slijtage" door de rails.
Op de tweede foto ziet je het duidelijk bij het eerste en derde wiel.

Henk
Denk dat je gelijk hebt Henk, ik had dezelfde gedachten.

Citaat van: David123 op vrijdag 20 februari 2026, 01:46:41
Citaat van: Degeluidsman op maandag 16 februari 2026, 18:51:40@citaat
Luc,

Mvg,

Peter Degeluidsman

C rail is code 90 en het oudere K rails is code 100 nog. Wat betreft Esu en gehobbel over k rail wissels en problemen daarmee kan ik alleen maar bevestigen. Geen Esu voor mij dan ook. Daar is het ook veel te duur voor.
Dank voor de info David, ik kwam net dit tegen

Samenvatting

KenmerkCode 100Code 90
Hoogte2,54 mm (0.100")~2,29 mm (0.090")
RealismeMatig (oogt zwaar)Goed (fijner)
Oude treinenZeer geschiktMogelijk problemen
RobuustheidZeer hoogHoog

Jammer dat Esu niet lekker op jou baan rijd.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Edit Frenkievee: tabelcodes aangepast.
 @citaat even een lesje HTML. ;-)

in je tekst staat -denk ik- de [ table ] code onder de [ t h ] [ / t h ] codes, zodanig dat de hoofdingen van de kolommen niet juist staan...
Forum Moderator

@citaat
Ik heb gekeken hoe ik dit kon aanpassen Herman, maar krijg dit niet voor elkaar.

Voor de duidelijkheid, de eerste rij is code 100, de tweede rij code 90.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
 @citaat Voor de duidelijkheid, de eerste rij is code 100, de tweede rij code 90.
Allicht bedoel je eerste en tweede kolom.. toch?
Mocht het je verder interesseren: stuur gewoon een PM, en dan zie ik wel wat ik kan doen...
Ik ben even naar de "source" van de pagina gaan kijken, maar dat was toch te gecompliceerd voor mij om daar iets in terug te vinden.
Zie maar wat je er mee doet...  :thumbup:

Voor zover ik de gebruikte code begrijp, staan er een paar onjuiste instructies in... maar ik kan verkeerd zijn.
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 20 februari 2026, 16:21:22Samenvatting

KenmerkCode 100Code 90
Hoogte2,54 mm (0.100")~2,29 mm (0.090")
RealismeMatig (oogt zwaar)Goed (fijner)
Oude treinenZeer geschiktMogelijk problemen
RobuustheidZeer hoogHoog

Voila: aangepast  ;-)
Het lijkt alsof de [ th ] [ / th ] niet wordt gehonoreerd op één of andere manier... 🤔
Maar via PM meer, als het je interesseert...  :thumbup:
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

De SMF tag [ th ] bestaat niet, dus wordt inderdaad dus ook niet gehonoreerd.
Simpelen oplossing is dan om tekst dan bold te maken en zo.
 @citaat zoals im inderdaad deed in mijn aanpassing. Zie  @citaat  @citaat
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

@citaat
precies Herman!
Forum Moderator

Bedankt voor de uitleg Herman en Frank  :thumbup: :thumbup:

Wilde het net gelijk aanpakken maar zag dat Frank dit al in mijn eigen bericht gedaan had  :)

Vandaag staat de beurs in Houten op mijn agenda, samen met mijn maten lekker een paar uurtjes naar de koopjes hal.
Voor mijn verjaardag heb ik van Saskia een virtuele bon gekregen om een mooie wagon te kopen, dus dat wordt heerlijk shoppen, ik heb een wagon in gedachten maar die moet je ook maar tegenkomen daar.

Verder kijk ik weer naar scenery spullen, heb er zin in  :)

Voor iedereen die naar de beurs gaat, veel plezier vandaag.

Mvg,

Peter Degeluidsman

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 21 februari 2026, 07:59:02Voor mijn verjaardag heb ik van Saskia een virtuele bon gekregen om een mooie wagon te kopen, dus dat wordt heerlijk shoppen, ik heb een wagon in gedachten maar die moet je ook maar tegenkomen daar.
Mvg, Peter Degeluidsman
En hier vooral niet melden welke je exact zoekt, anders vliegen de prijzen omhoog :O !
Fijne beurs, en we zien wel of 't gelukt is :thumbup: .
Forum Moderator

@citaat
Hoi Hans en alle anderen,

Het was een leuke en zeer drukke beurs, ondanks dat er veel volle tafels waren kon ik de door mij gezochte wagon niet vinden  8o
Wel wat scenery spulletjes gekocht en een broodje frikandel  :D

De gezochte wagon is geen geheim hoor, dat is er een van Mars, vanmorgen heb ik deze online besteld.
Had hem liever op de beurs gevonden dat is toch leuker thuiskomen, nu de komende dagen de postbode maar in de gaten houden want het is tegenwoordig gebruikelijk om pakketjes zo voor de deur te zetten  :(

Mvg,

Peter Degeluidsman
Mars, dat kan nog alle kanten op. Waarschijnlijk de dubbele kuilwagen met trailers van Mars logistics erop? Of toch een koelwagen met Mars reclame en dan een zwart of een goud dak.
Of misschien is het wel geen eens Marklin?
Forum Moderator

@citaat
Nee niet die koelwagen Johan  >:-D
Het is een dubbele wagon beladen met Mars trailers en natuurlijk van Marklin  :favorite:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Swiss rail .. what else?

Peter,

Mooie aanwinst. Het zal je niet verbazen dat hij hier ook ... :D.

Groeten,
Wico
Forum Moderator

@citaat
Dat meen je toch niet Wico, ik heb hem bij jou helemaal niet voorbij zien komen volgens mij  8o
Maar het geeft wel aan dat je een goede smaakt hebt  >:-D

Mvg,

Peter Degeluidsman

Peter,

@citaat
dat wordt dus alle filmpjes opnieuw bekijken.  >:-D
Ben je weer even zoet.

Henk

Swiss rail .. what else?

Peter,

Het is ook alweer bijna een jaar geleden dat hij voorbij kwam (deels met aangepaste belading) :).

Groeten,
Wico

Wico,

@citaat

Dat had je nou niet moeten doen.  >:-D  >:-D

Henk

Swiss rail .. what else?

Henk,

Sorry, onze reacties hebben elkaar gekruist O:-D.

Groeten,
Wico
Citaat van: Degeluidsman op zondag 22 februari 2026, 11:23:00Het is een dubbele wagon beladen met Mars trailers en natuurlijk van Marklin  :favorite:
Blijft het bij alleen die van Marklin? Of ga je ook nog voor de Trix variant (24473) met de andere nummers?
@Wico : toch altijd weer best prettig om locs op je baan te zien rijden...  :thumbup:
Mijn geheugen is daarbij ook zóóóóóóóóóóóóó goed, dat het voor mij altijd toch weer nieuw lijkt... ;-)
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Allereerst mijn laatste update over de Sudexpress, op de beurs heb ik met een verkoper gesproken en even later ook nog met een grote verkoper waar ik wel eens wat online koop.
Beiden gaan geen onderdelen in hun winkel / webshop op voorraad leggen.
Ook van Sudexpress zelf heb ik antwoord gehad, je moet een mail sturen wat je nodig hebt en dan krijg je een prijsopgave.

Ik blijf het bijzonder vinden dat het zo gaat en dat heeft mij doen besluiten op de Marklin versie te wachten.

Citaat van: Trainhenk op zondag 22 februari 2026, 18:15:43Peter,

@citaat
dat wordt dus alle filmpjes opnieuw bekijken.  >:-D
Ben je weer even zoet.

Henk
Hoi Henk,
Dat zou een dagtaak betekenen  :)  gelukkig heeft wico het filmpje al geplaatst en dat scheelt mij weer een hoop zoekwerk al is het kijken naar zijn filmpjes altijd genieten  :thumbup: :thumbup: 

Citaat van: Wico op zondag 22 februari 2026, 18:16:05Peter,

Het is ook alweer bijna een jaar geleden dat hij voorbij kwam (deels met aangepaste belading) :).

Groeten,
Wico
Bedankt Wico, dat scheelt mij een hoop zoekwerk  :D 
Je was er dus snel bij met deze wagon die is ongeveer een jaar geleden uitgekomen en nu al lastig te vinden.
Ik ben wel bang dat het straks naar meer smaakt en ik zit eraan te denken om mijn rollende landstrasse in de verkoop te doen dat past eigenlijk niet op een Nederlandse baan.
Voor zover ik weet komt de rollende landstrasse niet in ons landje?

Citaat van: Trainhenk op zondag 22 februari 2026, 18:18:54Wico,

@citaat

Dat had je nou niet moeten doen.  >:-D  >:-D

Henk 
Echt wel Henk  >:-D >:-D

Citaat van: Wico op zondag 22 februari 2026, 18:20:31Henk,

Sorry, onze reacties hebben elkaar gekruist O:-D.

Groeten,
Wico
Geeft niets Wico, dit wordt zeer gewaardeerd  :thumbup: :thumbup:

Citaat van: NL-modelspoor op zondag 22 februari 2026, 18:46:29
Citaat van: Degeluidsman op zondag 22 februari 2026, 11:23:00Het is een dubbele wagon beladen met Mars trailers en natuurlijk van Marklin  :favorite:
Blijft het bij alleen die van Marklin? Of ga je ook nog voor de Trix variant (24473) met de andere nummers?
Voorlopig blijft het bij de Marklin versie Johan, al sluit ik niet uit dat ik weer een nieuw wagon type op het spoor ben wat naar meer smaakt  :D

Citaat van: hermanvk op zondag 22 februari 2026, 19:17:46@Wico : toch altijd weer best prettig om locs op je baan te zien rijden...  :thumbup:
Mijn geheugen is daarbij ook zóóóóóóóóóóóóó goed, dat het voor mij altijd toch weer nieuw lijkt... ;-)
Die filmpjes van Wico zijn een lust voor het oog Herman, ik mag er ook graag naar kijken  :favorite:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Swiss rail .. what else?

Peter,

Die dubbele wagens zijn blijkbaar best populair. Ik zag in mijn Excel dat ik er zelfs twee heb rondrijden, alleen met andere belading :).

De Rollende Landstrasse komt inderdaad niet in Nederland. Sterker nog sinds kort rijdt hij helemaal niet meer. De dienstregeling was blijkbaar al jaren niet meer winstgevend en nu is definitief de stekker er uit getrokken.

Groeten,
Wico
Re: De baan van een geluidsman-
Forum Moderator

Re: De baan van een geluidsman-
@citaat
Hoi Wico en alle anderen,

Die dubbele wagons zijn prachtig, ik kijk al uit naar de postbode  :)

Na een nachtje slapen denk ik dat het mooi zou zijn om een gevarieerde sleep met diverse moderne wagons samen te gaan stellen, in mijn geval een lange goederentrein met een maximale lengte rond de vierenhalve meter.

Die zou dan in de plaats van de rollende landstrasse moeten gaan komen, jammer om te lezen dat ze in het echt gestopt zijn met deze treinen.
Je zou toch denken dat dit rendement vol moet zijn, scheelt een hoop diesel en ruimte op de weg.

Mvg,

Peter Degeluidsman