Hallo allemaal,
Citaat van: Trainhenk op vrijdag 13 februari 2026, 10:56:41Peter,
De keuze is reuze.
Jouw keuze moet die zijn waar jij je het beste gevoel bij hebt.
Het is tenslotte jouw geld en er is niemand op dit forum die, hoezeer we ook met elkaar meeleven, zal zeggen: Goh Peter wat vervelend nou, ik koop die andere lok wel voor jou.
Ik sowieso niet want ik heb er simpelweg het geld niet voor.
Je kunt wel een pakje papieren zakdoekjes krijg om de traantjes te deppen.
Henk
Ha die Henk,
Bedankt voor het aanbieden van zakdoekjes maar dat is niet nodig hoor

Ja het is een klap en ook ik kan mijn geld maar een keer uitgeven
Kwam er vandaag achter dat de Marklin versie nu voor 2027 staat dus ik zal in ieder geval geduld moeten hebben.
Citaat van: hermanvk op vrijdag 13 februari 2026, 11:43:49
zelf had ik geen idee van dit "nieuwe" merk (2008).
Er is -dacht ik- ergens een commentaar over een loc, die na veel proberen terug naar afzender ging?
En voor zover nodig SudExpress uit Portugal?
Hoi Herman,
Het merk bestaat al een tijdje en timmert de laatste tijd hard aan de weg, over het algemeen lees ik goede berichten er zal vast iemand zijn die een maandag morgen model heeft gehad dat gebeurd bij iedere fabrikant.
Citaat van: DB69 op vrijdag 13 februari 2026, 12:31:24Tja, als je dit vind van elk 'vreemd" merk dan blijft er weinig over. En wie zegt dat de Märklin versie wel goed is?
Misschien kijk ik als 2Railer hier heel anders tegen aan want bij mij rijden er veel verschillende merken door elkaar en zonder problemen.
O ja, elke lok is 2e hands gekocht dus die hebben de nodige kilometers al achter de rug.
Ik vind dat je gewoon verder moet kijken en gewoon durven om een ander merk te proberen en is het niet goed dan ruil je hem toch gewoon weer in?
Hoi Ronald,
De marklin versie gaat nog wel even duren heb ik vanmorgen gelezen staat voor 2027 gepland.
Ook hier rijden verschillende merken op de baan, ik moet wel zeggen dat ik de beste resultaten met Marklin, Esu en Roco heb.
Een tijd geleden had ik bij een nieuw merk een trein besteld en na een hele lange tijd werd hij uitgeleverd, helaas reed hij niet over wissels heen en de fabrikant kwam met een oplossing dat je zelf even mocht gaan prutsen aan een nieuwe trein, dat zag ik niet zitten en die is retour gegaan dus ik probeer echt wel eens iets anders hoor

Je hebt natuurlijk een punt dat ik eventueel de Sudexpress retour kan sturen als ik hem tenminste online gekocht heb.
Eerlijk gezegd breng jij me weer aan het twijfelen

Citaat van: Rudibeer op vrijdag 13 februari 2026, 13:17:03
je kan alles wel logisch en functioneel beredeneren maar het aspect (onderbuik)gevoel of noem het emotie is ook aanwezig.
gr. Ruud
Klopt Ruud, het is een optel som en het Zwitser leven gevoel moet natuurlijk goed zitten.
Afgelopen jaar in Göppingen stond een loc van ze op de baan en eerlijk is eerlijk het is wel een plaatje.
Zoals je misschien hierboven al las ben ik weer aan het twijfelen geslagen omdat de loc eventueel retour kan als hij ( mits online ) besteld is.
Nog maar eens een nachtje over slapen.
Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 13 februari 2026, 15:07:14Hoi Peter,
De Märklin versie heeft een rangeerlicht boven de koppeling zitten.
Dit om het werk van de rangeerder makkelijker te maken ( bij het grote voorbeeld).
M.v.g.
Hans V200.0
Ha die Hans,
Dat is dus een van de verschillen, al zal ik die in de praktijd niet gebruiken, op mijn baan wordt gereden en niet gerangeerd.
Voordeel van Marklin vind ik mijn onderdelen voorraad niet hoef uit te breiden.
Citaat van: NL-modelspoor op vrijdag 13 februari 2026, 19:06:38De Marklin versie kan alle pantografen bedienen in plaats van twee.
Hoi Johan,
Ook daar zit dus een verschil in, nu gebruik je natuurlijk maar een stroomafnemer tegelijkertijd
Citaat van: erik01 op vrijdag 13 februari 2026, 19:53:42Ik heb de loc vandaag nu een week op de baan.
Bij zijn eerste ronde bleek hij in een van mijn tunnels milimeter te breed te zijn.
Na bijsnijden tunnel rijdt hij probleemloos rond.
Erg geslaagd model met 31 functies gevuld. Wat ik met veel plezier zijn rondjes laat maken.
Tav reserve onderdelen. Af fabriek wordt er een zakje meegeleverd met extra buffer, ruitenwisser en meer.
@Johan , het is een misverstand, alle pantho's zijn van het profi model te bedienen. Echter af fabriek zijn er twee ingesteld. Wil je de andere moet je dit aanpassen en oa klemmetje wisselen.
Hoi Erik,
Ja het is wel een gevaarte wat over je baan heen gaat
Ik dacht dat de Marklin versie ook rond de 31 functies had, beiden hebben dus meer dan genoeg speel plezier aan boord.
Dan even over de pantograven.
Kijk ook daar zit weer een verschil, waarschijnlijk hadden ze functies te kort dat ze voor deze oplossing gegaan zijn zodat 2 functies voor andere dingen beschikbaar waren.
Wat ik net in mijn vorige reactie al schreef is dat je maar een pantograaf gebruikt in de praktijk dus een prima oplossing als je het mijn vraagd.
Mooi dat er ook reserve onderdelen bijgeleverd worden, vraagje de sleper is dat een standaard ding of heb je echt de sleper van Sudexpress nodig?
Citaat van: Dibbes op zaterdag 14 februari 2026, 07:06:10Dat wordt weer de portemonnee trekken, Peter
https://www.modellbahnshop-lippe.com/Goederenwagen/Koelwagon/Brawa%2D51150/nl/modell_476233.html
En bedankt Jos

Stef is ondertussen 6 jaar dus ik zal eens vragen of ik zijn spaarpot hiervoor kan aanspreken
Gelukkig is zijn eigen trein voorzien van veel wagons en eigenlijk pas er geen een meer achter anders wordt hij te lang voor een standaard blok, maar bedankt voor je oplettendheid
Mvg,
Peter Degeluidsman