Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

De baan van een geluidsman / Toch een machinist af fabriek op de bok.

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

Re: De baan van een geluidsman / Er is een nieuwe Stadler 9000 RFO onderweg.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

@citaat

Ik denk het niet Harry, het zijn geen goedkope loc's en twee dezelfde loc's op de baan is te veel van het goede  :)
Er schijnt technisch wel wat verschil tussen beiden te zitten maar uiterlijk zijn ze volledig gelijk.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Vandaag is de loc geleverd  :)
Morgen ga ik ermee aan de slag.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
 @citaat Goed nieuws Peter en nu maar  :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:  dat het deze keer goed gaat!!
Ik ben nieuwsgierig naar de eerste beelden en/of video's... ;-)
Forum Moderator

@citaat
Ik ga er wel vanuit dat hij in orde is Herman, straks naar zolder na mijn huishoudelijke taken  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Waarom straks pas Peter? Nu zitten wij maar te wachten, kwestie van prioriteiten stellen!
@citaat Waarbij het van belang is dat deze acitviteit bovenaan staat O:-D
Ja duh :-)
En ondertussen is er naar mij ook wat onderweg, maar da's weer een heel ander verhaal, hè Adriaan?
Citaat van: Hanzi op vrijdag 08 mei 2026, 09:25:55Waarom straks pas Peter? Nu zitten wij maar te wachten, kwestie van prioriteiten stellen!

Ben het helemaal met je eens Hans.
We zijn inmiddels al weer 4 uur verder.

Citaat van: Adriaan_Berg op vrijdag 08 mei 2026, 10:15:08@citaat Waarbij het van belang is dat deze acitviteit bovenaan staat O:-D

Klopt, hij staat op zolder.  >:-D

Henk
Forum Moderator

Hans, Adriaan en Henk, de prioriteit ligt toch bij mijn huishoudelijke taken, anders krijg ik namelijk geen zakgeld  :P

Op dit moment zit ik op de zolder en heb een gedeelte van de baan openliggen, ben bezig om de geplaatste wissellantaarns er vanaf te halen want die horen niet thuis op een Nederlandse baan.
Een klus waar ik al een tijdje tegenaan hikte en vandaag eindelijk eens mee begonnen.

Mvg,

Peter Degeluidsman
 @citaat

Tja, je vrouw moet je ook te vriend houden.
Dat snap ik wel.  :D  :D

Henk
@citaat bij mij is het andersom, als ze goed werkt krijgt ze van mij zakgeld. :D
Forum Moderator

@citaat
Net gevraagd of ze het eens volgens jou voorbeeld wilde doen Martin, helaas ging ze hier niet mee akkoord  8o

Mvg,

Peter Degeluidsman
Dus... je nieuwe Stadler 9000 RFO is binnen en dan ga jij wissellantaarntjes verwijderen 8o ?!?
Citaat van: flyerman op vrijdag 08 mei 2026, 12:59:22@citaat bij mij is het andersom, als ze goed werkt krijgt ze van mij zakgeld. :D
:o) Ja, ja, beetje stoer doen hier op het forum. Kijk maar uit dat ze niet meeleest. >:-D
Forum Moderator

Citaat van: Hanzi op vrijdag 08 mei 2026, 16:43:28Dus... je nieuwe Stadler 9000 RFO is binnen en dan ga jij wissellantaarntjes verwijderen 8o ?!?
Ja stond al een tijdje op mijn todo lijstje.

Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 08 mei 2026, 16:45:17
Citaat van: flyerman op vrijdag 08 mei 2026, 12:59:22@citaat bij mij is het andersom, als ze goed werkt krijgt ze van mij zakgeld. :D
:o) Ja, ja, beetje stoer doen hier op het forum. Kijk maar uit dat ze niet meeleest. >:-D
>:-D

Mvg,

Peter Degeluidsman
Zo'n Stadler lok hoeft niet per se op een Nederlandse baan, die rijdt in het buitenland ook! De wissellantaarntjes storen dus niet!
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 08 mei 2026, 16:49:00
CiteerDus... je nieuwe Stadler 9000 RFO is binnen en dan ga jij wissellantaarntjes verwijderen 8o ?!?
Soo, en is dat dan belangerijker dan die nieuwe Stadler 9000 RFO!? Is dat todo lijstje dan nog duurder of denk je gewoon dat deze ook kaduuk is? Beetje flauw hoor Peter :?
Die wissellantaarntjes laat je maar gewoon lekker zitten. Moet van mij, Klaus, Hans en nog een heleboel(toch?)
Re: De baan van een geluidsman / Sudexpress Stadler 9000 RFO filmpje.
Forum Moderator

Citaat van: frank-103 op vrijdag 08 mei 2026, 16:51:01Zo'n Stadler lok hoeft niet per se op een Nederlandse baan, die rijdt in het buitenland ook! De wissellantaarntjes storen dus niet!
Oke, dan plaats ik ze snel weer terug Frank  :P

Citaat van: Adriaan_Berg op vrijdag 08 mei 2026, 16:51:34
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 08 mei 2026, 16:49:00
CiteerDus... je nieuwe Stadler 9000 RFO is binnen en dan ga jij wissellantaarntjes verwijderen 8o ?!?
Soo, en is dat dan belangerijker dan die nieuwe Stadler 9000 RFO!? Is dat todo lijstje dan nog duurder of denk je gewoon dat deze ook kaduuk is? Beetje flauw hoor Peter :?
Die wissellantaarntjes laat je maar gewoon lekker zitten. Moet van mij, Klaus, Hans en nog een heleboel(toch?)
Nee deze is in orde Adriaan, filmpje komt eraan.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Hè hè, eindelijk een beetje b/peter nieuws :D 
Re: De baan van een geluidsman / Sudexpress Stadler 9000 Rail Force One filmpje.
Forum Moderator

Re: De baan van een geluidsman / Sudexpress Stadler 9000 Rail Force One filmpje.
Hallo allemaal,

Gisteren binnen gekomen en vandaag al in de hoofdrol van zijn eigen filmpje  :)
Veel kijk plezier.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Leuke intro van je filmpje! Als hem een filmpje online zet meteen inorde e

Prachtige locomotief & zeer leuke sounds erop! Die gaat mooie rondje kunnen rijden op de baan!

Veel succes ermee gewenst

zonder fantasie ook geen creativiteit

Mooie elok, Peter. Dit exemplaar is helemaal vrij van defecten?
 :) Nou Peter, dat is een erg mooie lok. :thumbup:  B)
Veel leuk kijk er rij plezier ermee en zo te zien werkt alles, zo als het hoort eigenlijk. O:-D

:o) En als je er een machinist in zet moet de huidtint een beetje oranje achtig worden en met blond/grijzig haar.
Dan lijkt ie op die snuiter in de Air Force One. :D
het lijkt wel buitenaards  :O nee hoor zoals je weet ben ik blijven hangen in tijdperk III maar ook ik vind dit een "monster" van een lok , top :thumbup:
Prachtig Peter, eindelijk toegekomen aan wat je behoorde te doen. Bedankt en veel plezier ermee :thumbup:
Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat.
Heel veel rijplezier van deze krachtpatser.

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Mooie loc met heel veel techniek.
Die pantograaf is een schitterende gezicht, nu maar de baan uitvoeren met bovenleiding.
Citaat van: Hanzi op vrijdag 08 mei 2026, 16:43:28Dus... je nieuwe Stadler 9000 RFO is binnen en dan ga jij wissellantaarntjes verwijderen
Prioriteiten, nietwaar...  >:-D
 @citaat  @citaat Inderdaad prachtig hoe die panto (met geluid omhoog gaat)  :thumbup:

En misschien een rare vraag (of anders ben ik nog niet wakker): Hoor ik in het begin geen diesel motor starten? Leek mij raar voor een eLoc?
Of was/is die nodig om de panto's omhoog te brengen... 🤔

Citaat van: iTom op vrijdag 08 mei 2026, 18:16:52nu maar de baan uitvoeren met bovenleiding
Van een uitdaging gesproken... ;-)
@citaat hoorde je goed, Herman; lok kan op 3 systemen rijden: diesel, electrisch via bovenleiding en electrisch op accu's.

Mooie loc Peter, veel plezier ermee :thumbup: !
Hoi Peter top wat een mooie loc. Mooie sound en mooie bedrukking. Heel veel rijplezier.
Gr henk
Mooie loc
Gedver, wat een lelijk ding. Stuur maar deze kant op dan ben je ervan af. :P
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: Appermont1991 op vrijdag 08 mei 2026, 17:10:06Leuke intro van je filmpje! Als hem een filmpje online zet meteen inorde e

Prachtige locomotief & zeer leuke sounds erop! Die gaat mooie rondje kunnen rijden op de baan!

Veel succes ermee gewenst
Hoi Kenny,
Dat intro heb ik eens in elkaar geplakt en is zeker een mooi begin van een filmpje, ook aan het einde zit er zoiets maar die wil ik nog eens proberen te veranderen dat de tekst wat langer in beeld staat.
Ook weer iets voor de todo lijst  :)
De RFO is schitterend, en wordt binnenkort geijkt en dan mag hij mee gaan rijden met de dienstregeling, eerst als losse loc en daarna zie ik wel.

Citaat van: FransW op vrijdag 08 mei 2026, 17:12:02Mooie elok, Peter. Dit exemplaar is helemaal vrij van defecten?
Hoi Frans,
Zover ik het heb kunnen testen is alles in orde, hij rijd erg mooi en is erg stil ( als het geluid uit staat  :) ).

Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 08 mei 2026, 17:18:01:) Nou Peter, dat is een erg mooie lok. :thumbup:  B)
Veel leuk kijk er rij plezier ermee en zo te zien werkt alles, zo als het hoort eigenlijk. O:-D

:o) En als je er een machinist in zet moet de huidtint een beetje oranje achtig worden en met blond/grijzig haar.
Dan lijkt ie op die snuiter in de Air Force One. :D

Hoi Dirk-Jan,
Met dat plezier gaat het helemaal goed komen, en ja alles werk 100%
Er zit al een machinist in af fabriek, daar zal ik eens een plaatje van schieten, of die op die rare snuiter lijkt gaan we dus zien  :D

Citaat van: Rudibeer op vrijdag 08 mei 2026, 17:22:35het lijkt wel buitenaards  :O nee hoor zoals je weet ben ik blijven hangen in tijdperk III maar ook ik vind dit een "monster" van een lok , top :thumbup:
Ha die Ruud,
Het is zeker een monster van een loc, erg imposant om te zien  :favorite:
Tijdperk III heeft ook wel iets hoor, dus het is helemaal niet gek dat je hier in bent blijven hangen  :thumbup:

Citaat van: Adriaan_Berg op vrijdag 08 mei 2026, 17:29:01Prachtig Peter, eindelijk toegekomen aan wat je behoorde te doen. Bedankt en veel plezier ermee :thumbup:
Yo Adriaan,
Gelukkig was dit exemplaar helemaal in orde en mag straks mee gaan rijden op de baan, ik moet binnenkort wel eens wat treinen van de baan gaan halen wat voor het mooie staan er iets te veel op.

Citaat van: erik01 op vrijdag 08 mei 2026, 17:36:57Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat.
Heel veel rijplezier van deze krachtpatser.
Hoi Erik,
Jij had al een tijdje kunnen genieten van deze prachtig uitgevoerde loc, ik krijg een lach op mijn gezicht als ik hem alleen al rondjes laat rijden en geniet van het mooie geluid  :favorite:
Met het plezier gaat het helemaal goed komen.
Forum Moderator

Citaat van: iTom op vrijdag 08 mei 2026, 18:16:52Mooie loc met heel veel techniek.
Die pantograaf is een schitterende gezicht, nu maar de baan uitvoeren met bovenleiding.
Hoi Tom,
De baan gaat zeker bovenleiding krijgen, dat zet gewoon het puntje op de i.
Ik zag in de programmer dat deze decoder iets van 48 functies zou kunnen aansturen, de techniek staat niet stil.

Citaat van: hermanvk op vrijdag 08 mei 2026, 18:51:09
Citaat van: Hanzi op vrijdag 08 mei 2026, 16:43:28Dus... je nieuwe Stadler 9000 RFO is binnen en dan ga jij wissellantaarntjes verwijderen
Prioriteiten, nietwaar...  >:-D

Citaat van: hermanvk op vrijdag 08 mei 2026, 19:00:03@citaat  @citaat Inderdaad prachtig hoe die panto (met geluid omhoog gaat)  :thumbup:

En misschien een rare vraag (of anders ben ik nog niet wakker): Hoor ik in het begin geen diesel motor starten? Leek mij raar voor een eLoc?
Of was/is die nodig om de panto's omhoog te brengen... 🤔

Citaat van: iTom op vrijdag 08 mei 2026, 18:16:52nu maar de baan uitvoeren met bovenleiding
Van een uitdaging gesproken... ;-)
Hoi Herman,
Je was wakker hoor  >:-D
Er zit een diesel-aggregaat in zodat de loc ook op plaatsen kan komen zonder bovenleiding, vandaar dat het rijgeluid hetzelfde klinkt.
Bovenleiding is/wordt zeker een uitdaging en als ik er aan begin ben ik misschien wel met pensioen en heb alle tijd om dit te doen.

Citaat van: Hanzi op vrijdag 08 mei 2026, 19:09:22@citaat hoorde je goed, Herman; lok kan op 3 systemen rijden: diesel, electrisch via bovenleiding en electrisch op accu's.

Mooie loc Peter, veel plezier ermee :thumbup: !
Zou de diesel niet alleen een aggregaat zijn Hans die op zijn beurt de Electro motoren aanstuurd :help:

Citaat van: ÖBB op vrijdag 08 mei 2026, 19:25:32Hoi Peter top wat een mooie loc. Mooie sound en mooie bedrukking. Heel veel rijplezier.
Gr henk
Hoi Henk,
Ik ben het helemaal met je eens  ;)
Dit is weer zo'n model dat opvalt tussen de andere modellen  :)

Citaat van: flyerman op vrijdag 08 mei 2026, 20:29:01Mooie loc
Dankjewel Martin  :thumbup:

Citaat van: Sanderz28 op vrijdag 08 mei 2026, 21:45:55Gedver, wat een lelijk ding. Stuur maar deze kant op dan ben je ervan af. :P
Ja daar heb je wel een punt Sander  :P
Net gekeken of ik je adres gegevens nog had, maar helaas die heb ik niet meer. Dan zit er niets anders op dat hij hier blijft, anders had ik je graag van dienst geweest  :D

Mvg,

Peter Degeluidsman
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 09 mei 2026, 08:49:41Net gekeken of ik je adres gegevens nog had, maar helaas die heb ik niet meer. Dan zit er niets anders op dat hij hier blijft, anders had ik je graag van dienst geweest  :D
Hoe moeilijk is het om een pb'tje te sturen :help: :D

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Ja hoor, de diesel drijft een generator aan.

Groet, Anne W
Mooie lok Peter! Hier staat de eenvoudige versie op de spoorbaan.

Forum Moderator

Citaat van: Adriaan_Berg op zaterdag 09 mei 2026, 09:23:44
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 09 mei 2026, 08:49:41Net gekeken of ik je adres gegevens nog had, maar helaas die heb ik niet meer. Dan zit er niets anders op dat hij hier blijft, anders had ik je graag van dienst geweest  :D
Hoe moeilijk is het om een pb'tje te sturen :help: :D
Nooit aan gedacht Adriaan  >:-D

Citaat van: Anne W op zaterdag 09 mei 2026, 10:31:06Ja hoor, de diesel drijft een generator aan.

Groet, Anne W
Dat lijkt mij ook de enige manier Anne, anders zou er ook nog een soort versnellingsbak in moeten.

Citaat van: frank-103 op zaterdag 09 mei 2026, 10:51:21Mooie lok Peter! Hier staat de eenvoudige versie op de spoorbaan.

Is dat dan zonder bewegende pantografen en ventilators op het dak Frank :help:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Hier wordt weer hard gewerkt aan het verwijderen van de wissel lantaarns.
Dit is aan de rechterzijde van het station, dat zit ondertussen weer in elkaar hier zijn 11 wissels aangepast.

Net begonnen aan de linkerzijde van het station, daar moet ik er in totaal 13 aanpassen, drie zijn al ontdaan van de lantaarns.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Peter,

Lekker klusje als je de rails al hebt liggen, zeker in die wisselstraten :?. Maar je bent inmiddels ervaren dus het komt goed :).

Groeten,
Wico

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Waarom moeten de wissellantaarns verwijderd worden.
Wordt de stroomafname te duur  :?  of is het te Duits voor de NL baan. ;)
Forum Moderator

@citaat @citaat
Het is zeker een behoorlijke klus Wico en stond al erg lang op de todo lijst, nu kan ik er nog redelijk bij en na drie keer diep ademhalen er maar aan begonnen :)

@citaat
Moeten is een groot woord Tom, zoals jij al aangaf hoort dit niet thuis op een Nederlandse baan.
Stroomverbruik was niet aan de orde, ik gebruik energie zuinige leds  >:-D

Als er geïnteresseerde zijn in wissellantaarns, stuur maar een pb, dan komen we er vast samen uit.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Gisteren begonnen om de wisselstraat aan de linkerkant van het station aan te pakken.

Nu de boel weer terug bouwen en testen.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Ja dan, dit is een heel werkje wat je aan het doen ben. Hopelijk ook snel een andere eigenaar
Forum Moderator

@citaat
Hoi Kenny,

Het is zeker veel werk en gisteravond een groot gedeelte weer terug kunnen bouwen, vandaag uit mijn werk verder.

Er is al interesse getoond voor de wissel lantaarns, ik ga binnenkort alles netjes bij elkaar zoeken en te koop aanbieden. Ik verwacht dat is er zo'n 50 van heb liggen  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Dat is altijd goed om te horen dat je al interesse hebt ervoor! Dit zal zeker en vast inorde komen

50 stuks, dat is een hoop wat eruit gaat. Dan zal je wel blij zijn als dit allemaal achter de rug is
Forum Moderator

@citaat
Ze waren niet allemaal gemonteerd hoor, ongeveer de helft zat op de baan en de rest is/was voorraad.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
ik snap dat dit eigenlijk niet op een NL baan hoort, maar ga je ze niet missen als je even snel de stand van een wissel wil zien (desnoods ter controle of dat wat je op je beeldscherm ziet overeen komt met de werkelijkheid)?
@citaat Kijken hoe de wissel staat :P Kan je toch zien aan de wisseltongen?