Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

De baan van een geluidsman - Rail Force One video's

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

Re: De baan van een geluidsman- Piko 59061 Lineas Mak goed instellen met V5 decoder.
Ik zou de default motor kiezen, de testrun doen en dan middels de gebruiksaanwijzing de cv's aanpassen die passen bij de problemen die je ervaart.
Tis ff lezen, maar net lukt vrijwel altijd.
Jan
Re: De baan van een geluidsman- Piko 59061 Lineas Mak goed instellen met V5 decoder.
staat in de cv's die ik meegeeft .Zou je eens moeten kijken
Bij de "buren" op Beneluxspoor.net is ook een draadje over deze Piko MAK's. De motor schijnt "gemagnetiseerd" te zijn, waardoor de schokken bij lage snelheid worden veroorzaakt.
Dit type motor is te herkennen aan een soort rubberen matje dat onder de motor gemonteerd is. De nieuwere revisiemotoren lossen dit op. Deze zijn te bestellen bij Piko.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hallo allemaal,

@citaat @citaat @citaat @citaat
Dankjewel Martin.

@citaat @citaat @citaat
Met jou tips ben ik al een tijdje bezig geweest Jan, en heb diverse testruns gedaan.
Hiermee kwam ik er dus niet uit.

@citaat @citaat
Ik wist niet dat dit in de cv's zat Johnny, achteraf denk ik logisch de verzameling cv staat voor een bepaalde motor en dan finetunen.
Eerst de race even kijken en dan ga ik ermee aan de slag.

@citaat
Oké, Piko geeft dus blijkbaar aan dat ze een slechte motor  erin gestopt hebben Roy, staat ze fraai.
Mijn probleem zit niet echt in de lage snelheid, maar meer richting de 50 a 60 schaal kilometers.

Wordt vervolgd.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Vandaag vele uren bezig geweest om bovenstaande loc goed rijdend te krijgen.

Ik ben begonnen om de cv's die Johnny doorgegeven had in de decoder te zetten, en heb de Nederlandse handleiding van de loc pilot decoder gedownload.

Na de settings erin geschoten te hebben de loc laten rijden, helaas nog reed hij nog schokkerig.
Volgens de handleiding zou ik met cv 117 aan de slag moeten, deze stond op 89 en ik ben steeds met kleine stapjes ophoog aan het testen geweest, het werd wel iets beter maar nog niet wat het moest zijn.
Daarna met stapjes naar beneden gegaan en uiteindelijk had ik met waarde 82 het beste resultaat.

Maar nog steeds niet je van het.

Hierna gaan stoeien met cv 119 die stond op waarde 25 en is nu waarde 20 geworden.

Ook cv 9 aangepast, die stond op waarde 25 en heeft nu waarde 40.

Bovenstaande is tot stand gekomen door met de genoemde cv's onderling een beetje te stoeien en de handleiding die ook wat meer inzicht gaf.

Uiteindelijk met de cv 5 de maximale snelheid aangepast en de loc opnieuw gelijkt.

Hij rijd nu als een zonnetje en heeft met een sleep van 5 zuurpotten wagons al meegereden in de dienstregeling.

Allemaal bedankt voor het meedenken  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- Piko 59061 Lineas Mak goed ingesteld met V5 decoder.
Mooi dat het gelukt is, kan best een uitdaging zijn weet ik uit ervaring, zeker omdat een aanpassing van de ene cv-waarde soms ook invloed heeft op andere cv-instellingen...
Re: De baan van een geluidsman- Piko 59061 Lineas Mak goed ingesteld met V5 decoder.
Wat doen deze CV's? Als je kijkt bij de decoder software kom je ze niet tegen bij motor instellingen, zo uit mijn hoofd.
Ze zijn verantwoordelijk voor de EMK.
Vraag me niet naar de technische kant, maar kan slechtlopende motoren toch aan de praat krijgen.
Jan
Ik heb een Lopi V4, daar kan je deze CV's niet veranderen. 
Ook op een LoPi V4 kan je ze volgens mij aanpassen. Zolang eea maar op DCC ingesteld staat; met MFX kan je minder.
nee zitten er niet in.Zie lokprogrammerprogramma
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: Hanzi op zondag 08 maart 2026, 19:49:19Mooi dat het gelukt is, kan best een uitdaging zijn weet ik uit ervaring, zeker omdat een aanpassing van de ene cv-waarde soms ook invloed heeft op andere cv-instellingen...
Dat de ene cv de andere kan beïnvloeden maakt het ook lastig Hans, ik heb misschien een beetje geluk gehad maar ben er ook uren mee bezig geweest  :)

Citaat van: flyerman op zondag 08 maart 2026, 23:17:20Wat doen deze CV's? Als je kijkt bij de decoder software kom je ze niet tegen bij motor instellingen, zo uit mijn hoofd.
Ik zal proberen hier wat foto's van te maken Martin, ik haalde de meeste informatie uit de handleiding.

Citaat van: zofman op maandag 09 maart 2026, 06:40:10Ze zijn verantwoordelijk voor de EMK.
Vraag me niet naar de technische kant, maar kan slechtlopende motoren toch aan de praat krijgen.
Jan
Het heeft inderdaad met de aansturing van de motor te maken Jan, door eraan te prutsen ben ik tot een goed resultaat gekomen.

Citaat van: flyerman op maandag 09 maart 2026, 10:09:14Ik heb een Lopi V4, daar kan je deze CV's niet veranderen.
Ik heb geen enkele V4 in huis Martin dus kan ik dat niet voor je nakijken.

Citaat van: Hanzi op maandag 09 maart 2026, 10:54:38Ook op een LoPi V4 kan je ze volgens mij aanpassen. Zolang eea maar op DCC ingesteld staat; met MFX kan je minder.
:thumbup: :thumbup:

Citaat van: bellejt op maandag 09 maart 2026, 11:03:22nee zitten er niet in.Zie lokprogrammerprogramma
Zal straks eens kijken Johnny, heb zelf geen V4 decoder in huis maar misschien kan ik de programmer het dan toch laten zien.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Ik heb even twee foto's gemaakt van mijn huidige instellingen, hierop zijn de CV'S en waardes duidelijk te zien.

Ik hoop dat dit duidelijk is, met deze instellingen ben ik tevreden over het rijgedrag, nu zal iedere motor een beetje af kunnen wijken waardoor wellicht kleine aanpassingen nodig zijn.

Net ook nog even in de programmer gekeken bij de V4, zoals Johnny al aangaf zitten de gevraagde CV'S niet in deze decoder.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Peter,

Mooi dat het gelukt is en nu lekker genieten van de lok.

Henk
misschien is dit een item voor de wiki, CV instellingen esu decoders?
Zoals gezegd heb ik een Lopi V4. Heb net de motor van SB-Modellbau ingebouwd. Loopt zonder enig aanpassen van de decoder al perfect.
Citaat van: Rudibeer op dinsdag 10 maart 2026, 15:39:26misschien is dit een item voor de wiki, CV instellingen esu decoders?

Niet te doen Rudi, er zijn teveel fabrikaten en typen motortjes. Bovendien geeft ESU er een prima handleiding bij; als je die volgt komt het uiteindelijk goed. De ene keer wat gemakkelijker dan de andere.
 @citaat al doe je alleen maar de ESU decoder V5 loksound, zo erg lijkt me dat niet
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Citaat van: Trainhenk op dinsdag 10 maart 2026, 14:53:21Peter,

Mooi dat het gelukt is en nu lekker genieten van de lok.

Henk
Hoi Henk,

Ik ben er ook erg blij mee, op een gegeven moment dacht ik dit wordt niets meer maar de aanhouder wint  :)

Citaat van: Rudibeer op dinsdag 10 maart 2026, 15:39:26misschien is dit een item voor de wiki, CV instellingen esu decoders?
Hoi Ruud,

Of het voor de wiki iets is?
Maar een verzamelplaats / database waar loc's instaan met Esu decoders zou niet verkeert zijn.

Zelf heb ik van iedere  locomotief een mapje waar de opgeslagen files in staan.
Als ik iets aanpas schrijf ik hem onder dezelfde naam weg maar verhoog het nummer met 1
Op die manier kan ik altijd weer terug naar een vorige versie.

Als voorbeeld:
Piko Lineas Mak opzet 1
Piko Lineas Mak opzet 2

Enz.

Citaat van: flyerman op dinsdag 10 maart 2026, 15:50:42Zoals gezegd heb ik een Lopi V4. Heb net de motor van SB-Modellbau ingebouwd. Loopt zonder enig aanpassen van de decoder al perfect.
Dat was bekend Martin  :)
Maar ik wilde eerst kijken of het met de huidige motor ook ging lukken om hem goed te laten rijden.

Citaat van: Hanzi op dinsdag 10 maart 2026, 23:06:31

Niet te doen Rudi, er zijn teveel fabrikaten en typen motortjes. Bovendien geeft ESU er een prima handleiding bij; als je die volgt komt het uiteindelijk goed. De ene keer wat gemakkelijker dan de andere.
Ik vind het niet zo,n gekke gedachten Hans.

Citaat van: Rudibeer op woensdag 11 maart 2026, 13:14:53@citaat al doe je alleen maar de ESU decoder V5 loksound, zo erg lijkt me dat niet
Ik denk dat je bij een database gewoon zou kunnen zoeken op type decoder in combinatie met een bepaalde loc.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
 @citaat op het forum zie je regelmatig CV waardes langskomen van diverse fabrikanten en daarom dacht ik aan een matrix tabel met aan een kant de diverse CV's en daarachter de diverse kolommen met de standaard waardes van de fabrikanten en een kolom met de waardes die forumleden vaak toepassen.
Dit hoeft niet 1 keer klaar maar kan een "levend" document worden dat telkens wordt aangevuld.
Het is zomaar een idee  ;)

groetjes, Ruud
Forum Moderator

@citaat
Ik weet niet of je de cv's van fabrikanten zo maar mag gebruiken in een andere database, zouden daar rechten op zitten?

Het idee van een verzamelplaats voor loc's / cv's lijkt mij ook erg handig, en misschien een mogelijkheid om deze bestanden te downloaden.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
 @citaat

De NMRA bepaalt toch de CV's?
Of vergis ik mij?

Henk
 @citaat de NMRA heeft een standaard CV lijst die aangeeft waarvoor een CV bedoeld is, zoals CV-1 voor kort adres en CV-29 voor configuratie data en de fabrikanten die vullen daar hun waardes bij
Re: De baan van een geluidsman-
Forum Moderator

Hallo allemaal,

@citaat @citaat
@citaat

Henk en Ruud, bedankt voor jullie Info  :thumbup: :thumbup:

Ondertussen ben ik er achter gekomen dat het samenstellen van een database voor CV'S gekoppeld aan een loc erg lastig wordt.
Dit komt door het grote aantal variabelen.

Als iemand zo'n database in de lucht wel zetten zeg ik hierbij mijn gegevens toe.

Mvg,

Peter Degeluidsman 

doe maar een treintje

@citaat ik ga het proberen om iets op te zetten.
niet direct want momenteel nog bezig met klussen in en om het huis  :D

groetjes, Ruud
Forum Moderator

@citaat
Het zullen wel klussen in het huis zijn Ruud, want buiten is het veel te vochtig  :)

Maar leuk dat je iets wilt gaan opzetten  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- vraagje zie foto.
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Ik heb de 3D printer even wat kantoor kasten laten printen, die zouden voor H0 moeten zijn.
Voor mijn gevoel iets te groot dus heb ik er even twee figuren naast gezet.

Wat denken jullie, klopt dit of zou ik de iets kleiner maken.

Mvg,

Peter Degeluidsman

doe maar een treintje

ik vind ze niet te hoog  :D

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Uitgaande van de figuren die in werkelijkheid rond de 1,75mtr zullen zijn schat ik dat die kasten pakweg 2,20 mtr hoog uitkomen.
Na meten en dat getal x 87 dan weet je het precies.
Daarna opzoeken bij kantoorkasten en dan weet je het.

Kort gezegd, ik vind ze prima wat hoogte betreft.  :-)
Forum Moderator

Ruud en Tom, bedankt voor jullie snelle reactie  :thumbup: :thumbup:

Fijn om te lezen dat deze kantoorkasten niet te groot ogen, dan weet ik dat ik ze in dit formaat kan gaan printen  :)

Ik had in de tussentijd ze wat kleiner gemaakt en de printer al aan het werk gezet ( gewoon omdat het kan  :D ) die print is net klaar en gelijk een foto van getrokken.

Die zijn dus weer te klein  :D
Ik ga de printer opdracht geven een serie van deze kasten te printen ( grote formaat dus ).

Mvg,

Peter Degeluidsman
Ha die Peter.
Mooi dat je dit soort scenery prima zelf kunt printen! :thumbup:
Zowel de lage als de hoge kasten zijn beide goed bruikbaar en maakt de scenery bouw weer een stuk aantrekkelijker.

Veel plezier en succes met de verdere scenery werkzaamheden.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Bij het kantoor met de hoge kasten kan je altijd nog een vacature plaatsen vanwege te kort personeel (dat niet bij de bovenste plank kan).

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

@citaat

Of je print er een opstapje bij.  >:-D

Peter,

Bij dit soort zaken is het denk ik belangrijker dat de verhoudingen een beetje kloppen.
Net als bij kantoorpanden, zijn er geen regels voor maten e.d.
Je moet er alleen op letten dat je Preisertjes er goed bij kunnen en dat ze in het gebouw passen waar je ze wilt plaatsen.

Henk

zonder fantasie ook geen creativiteit

Het hoeven natuurlijk niet van die losse stalen kantoorkastennte zijn. Zou ook speciaal ontworpen kasten kunnen zijn door een meubelarchitect. Het is 'design', weetjewel? 😉
Citaat van: NL-modelspoor op vrijdag 13 maart 2026, 15:17:16dat niet bij de bovenste plank kan
Een stoofje doet wonderen.
Wat de hoogte betreft, ben ik gewoon even gaan kijken bij Ikea (waar anders  ;-) )
Dan vind ik hoogtes tussen de 1.73m en 1.95m... voor wat die afmetingen enige waarde hebben.

Om echt heel eerlijk te zijn: op de eerste foto leken ze mij NET iets te hoog... maar ja: wederom... wie ben ik?  >:-D

US rail .. what else?

Peter,

Mooie kasten en in beide versies goed te gebruiken :thumbup:.

Groeten,
Wico

Grüezi midänand!

Die lage kasten doen mij denken aan kluisjes, zoals ze die op scholen hebben. Of bij een pakketophaalpunt.

Meine (Landkreis Gifhorn)

De kleine kast heb je met een aantal procent verkleind (ga ik van uit). Eigenlijk zou je de breedte gelijk moet houden en de hoogte aanpassen.

Meine

Stationchef van de S.a.A.-bahn

Lage kastje acterin de ruimte plaatsen, voor meer dieptewerking.
Jan
Hoge kast is 👍

Wel gaaf dat je je bezighoudt met dit soort details

Groet,

Guus
Forum Moderator

Hallo allemaal,

De printer heeft gisteren de nodige uren gewerkt om 40 kasten te maken, ze liggen nog in de printer en daar zal ik ze zo even uithalen.
Heb nog een kleine aanpassing gedaan waardoor hij niets iets strakker geworden moet zijn.

Citaat van: AlbertJan op vrijdag 13 maart 2026, 14:46:47Ha die Peter.
Mooi dat je dit soort scenery prima zelf kunt printen! :thumbup:
Zowel de lage als de hoge kasten zijn beide goed bruikbaar en maakt de scenery bouw weer een stuk aantrekkelijker.

Veel plezier en succes met de verdere scenery werkzaamheden.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Hoi AlbertJan,
Zo'n 3D printer is erg handig voor onze hobby, er is van alles en nog wat te vinden op het www.
Zo heb ik al een aantal multi-color containers geprint  :favorite:

Citaat van: NL-modelspoor op vrijdag 13 maart 2026, 15:17:16Bij het kantoor met de hoge kasten kan je altijd nog een vacature plaatsen vanwege te kort personeel (dat niet bij de bovenste plank kan).
Hoi Johan,
Grappige woordspelling  :D :thumbup:

Citaat van: Trainhenk op vrijdag 13 maart 2026, 15:24:27@citaat

Of je print er een opstapje bij.  >:-D

Peter,

Bij dit soort zaken is het denk ik belangrijker dat de verhoudingen een beetje kloppen.
Net als bij kantoorpanden, zijn er geen regels voor maten e.d.
Je moet er alleen op letten dat je Preisertjes er goed bij kunnen en dat ze in het gebouw passen waar je ze wilt plaatsen.

Henk
Hoi Henk,
Een opstapje is vast wel ergens te vinden op het www.
Ik heb gisteren de printer 40 kastjes laten maken, gewoon als voorraad dan kijken we t.z.t. wel waar we ze voor in kunnen zetten.

Citaat van: FransW op vrijdag 13 maart 2026, 16:31:18Het hoeven natuurlijk niet van die losse stalen kantoorkastennte zijn. Zou ook speciaal ontworpen kasten kunnen zijn door een meubelarchitect. Het is 'design', weetjewel? 😉
Hoi Frans,
Ik kan ze aan elkaar lijmen dan heb je ook een design kast  ;)

Citaat van: ermindewinkel op vrijdag 13 maart 2026, 17:20:46
Citaat van: NL-modelspoor op vrijdag 13 maart 2026, 15:17:16dat niet bij de bovenste plank kan
Een stoofje doet wonderen.
Hoi Ermin,
Of de arbeidsinspectie een stoofje een goed idee vind is maar de vraag  >:-D

Citaat van: hermanvk op vrijdag 13 maart 2026, 17:22:54Wat de hoogte betreft, ben ik gewoon even gaan kijken bij Ikea (waar anders  ;-) )
Dan vind ik hoogtes tussen de 1.73m en 1.95m... voor wat die afmetingen enige waarde hebben.

Om echt heel eerlijk te zijn: op de eerste foto leken ze mij NET iets te hoog... maar ja: wederom... wie ben ik?  >:-D
Hoi Herman,
Dit zijn natuurlijk geen Ikea kasten, maar hoogwaardig kantoor meubilair  :D
Mocht het in een gebouw niet uitkomen dan kan ik altijd iets kleinere printen, maar ik denk dat het wel losloopt.

Citaat van: Wico op vrijdag 13 maart 2026, 17:23:51Peter,

Mooie kasten en in beide versies goed te gebruiken :thumbup:.

Groeten,
Wico
Hoi Wico,
De kleine versie gooi ik straks in het bakje met de grotere versie, die komen vast wel ergens van pas.
De file sla ik op zodat ik er later meer kan printen indien nodig.

Citaat van: Dibbes op vrijdag 13 maart 2026, 18:16:22Die lage kasten doen mij denken aan kluisjes, zoals ze die op scholen hebben. Of bij een pakketophaalpunt.
Hoi Jos,
Toevallig zag ik gisteren ook een file van een pakketophaalpunt/kast, nu heb ik die al van Faller liggen dus die hoef ik niet te printen.

Citaat van: Meine op vrijdag 13 maart 2026, 18:40:27De kleine kast heb je met een aantal procent verkleind (ga ik van uit). Eigenlijk zou je de breedte gelijk moet houden en de hoogte aanpassen.

Meine
Hoi Meine,
Klopt, ik heb het geheel met een aantal procent verkleind, om alleen iets van de hoogte af te halen is iets wat ik in gedachten hou.

Citaat van: zofman op vrijdag 13 maart 2026, 19:03:41Lage kastje acterin de ruimte plaatsen, voor meer dieptewerking.
Jan
Hoi Jan,
Het spel van passen en meten en goed kijken of het voor je gevoel een beetje klopt dus.

Citaat van: Guus op vrijdag 13 maart 2026, 21:30:23Hoge kast is 👍

Wel gaaf dat je je bezighoudt met dit soort details

Groet,

Guus
Hoi Guus,
Ik ben maar een beetje aan het rommelen hoor, scenery is ( nog ) niet zo mijn ding al zijn er wel ontwikkelingen aan de gang.
De kasten liggen voor het grijpen, altijd handig als er een gebouw gebouwd wordt.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

Mooie prints!

...maar 40 kasten: daar moet je heel wat personeel voor op de baan zetten...  ;)
Forum Moderator

@citaat
Dankjewel Ernst,
Misschien lijkt 40 kasten veel maar een beetje kantoor heeft in iedere kamer er wel een paar staan  :D

Als de printer eenmaal bezig is kan hij beter in een run doorgaan.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Peter, op de eerste foto lijken de figuren er toch bij te kunnen. Niks te groot.
En ik  ben benieuwd naar de verdere scenery, die je denkt te gaan maken.

Wim
Forum Moderator

@citaat
Ha die Wim,

De printer maakt vandaag overuren, hij is nu met een opdracht bezig tot vannacht een uur of 1  :)
De hoogte van de kasten lijken goed overeen te komen met de werkelijkheid, nu nog ergens in gaan stoppen de komende tijd.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Hoi Peter geweldig dat je zo zaken kunt printen zoals je zelf wilt dat ze eruitzien. Geeft veel mogelijkheden om zaken te printen welke nog niet te koop zijn.

Gr henk
Forum Moderator

@citaat
Hoi Henk,

De mogelijkheden zijn enorm, en iedere dag komen er meer files online.
Dit is eigenlijk een hobby in een hobby  :)

Zal na het eten nog even een foto uploaden van de kasten 2.0

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van een geluidsman- 3D geprinte kantoorkasten 2.0
Forum Moderator

Hallo allemaal,

Zo lagen de kantoorkasten 2.0 liggen in de printer.

Dit keer had ik de prime tower aangezet, hierdoor zijn de deurknoppen veel strakker als bij de eerste 4 kasten.
En als je goed kijkt zie je dat sommige kasten ( eerst 2 losse ) nu een geheel geworden zijn  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Peter,

Mooi hoor!
Ga je ze nog een kleurtje geven of laat je het zo?

Henk